Kuinka kristityn tulee suhtautua paaviin?

xyyz

Paavin suosio on viimeisten vuosikymmenten aikana huimasti lisääntynyt eripuolella maailmaa. Tiedotusvälineet puhuvat hänestä hyvin myönteiseen sävyyn pelkkää hyvää, nyt paavi siellä ja nyt paavi täällä ja paavi sanoi sitä ja tätä ja paavin uskotaan kuin Jumalan sanaan.

Mielenkiintoista on havaita, että sellaisetkin ihmiset jotka eivät siedä kuulla Jeesuksesta mitään suhtautuvat kuitenkin hyvin myönteisesti paaviin joka sanoo olevansa Kristuksen sijainen maanpäällä?

Samalla kun paavin suosio on räjähdysmäisesti lisääntynyt, hän on onnistunut tekemään melkoisen nurkanvaltauksen useimmissa protestanttisissa kirkoissa ekumenian välityksellä.

Eikä tule erehtymään jos uskoo Lutherin ja muiden uskonpuhdistajien ilmestyskirjan tulkinnan tavoin että jokainen joutuu ottamaan kantaa puolesta tai vastaan paavin suhteen. Itse asiassa moni protestanttinen kristitty tänä päivänä uskonnossaan noudattaa paavillisia alkuperää olevia käskyjä ja sääntöjä, uskonpuhdistuksesta huolimatta.

Mielestäni on korkea aika ottaa esille kristityn suhde paaviin nyt kun se vielä on mahdollista.

Paavit ovat sanoneet itsestään ja asemastaan seuraavaa, eivätkä he ole sitä katuneet millään tavoin - päinvastoin vahvistaneet sanomansa erehtymättömyysopillaan;

"Minä olen kaikki kaikessa ja kaikkien yläpuolella - niin että Jumalalla itsellään ja minulla Jumalan sijaisella, on sama konsistori, - ja minä voin tehdä melkein kaiken sen, mitä Jumala voi tehdä."

"Te olette kyllin paljon kuulleet minun tohtoreiltani. Nyt te saatte kuulla suurempia asioita minun omista asetuksistani.. Ettekö löydä niissä lausuttuna, kuinka keisari Konsatantinus, yleisessä Nikean kokouksessa istuessaan, kutsui kaikkia meitä, kirkon prelaatteja, Jumaliksi? - Lukekaa edelleen minun, Kanon Decretal. De transl. episc. cap. Quanto", Ettekö näe siellä selvästi sanottuna, kuinka eivät ihmiset, vaan Jumala yksin erottaa sen, minkä Rooman piispa hajottaa ja erottaa? Koska siis ne työt, mitä minä teen, sanotaan olevan, ei ihmisten, vaan Jumalan töitä, miksi te voitte minut tehdä muuksi kuin Jumalaksi"

Mistä paavin valta on peräisin? Raamatussa Jumala sanoo selvästi: "Kunniaani minä en toiselle anna" Eli paavin valta ei selvästikään ole peräisin taivaasta. Raamattu itse asiassa varoittaa tällaisesta vallananastajasta

seurakunnassa "asettuu Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala.
"Minä voin lailla määrätä laista ja tehdä oikeaksi sen, mikä on väärää" " Ei siis ole mikään ihme että minulla on valta muuttaa aikaa ja aikoja, muuttaa ja lakkauttaa lakeja ja vapauttaa kaikesta, vieläpä Kristuksen käskyistäkin"

Paavi ryöstää Jumalalle kuuluvan kunnian itselleen väärentää hänen lakinsa (Kymmenen käskyä, oikeat Raamatussa 2.Moos.20). Lisäksi paavinvalta on surmannut korkeimman pyhiä enemmänkuin mikään maallinen hirmuvalta tai hallitus.

Keskiajalla paavia kutsuttiin "Herra Jumala paaviksi" Luther ja muut rohkeat uskopuhdistajat eivät kuitenkaan ruvenneet paavia herroittelemaan, vaan Luther sanoi paavia antikristukseksi ja Jeesuksen Kristuksen pahimmaksi viholliseksi joka vain lisää sielun kurjuutta.

Se että joku homoseksiä kannattava piispa tai pappi kumartaa paavia ei tee asiaa jumaliseksi ja oikeaksi vaan se on todiste siitä millaiseen pimeyteen ihminen voi joutua ilman Jeesusta.

Paavi on aikamme Baal, eli epäjumala, jota kristityn tulee varoa kumartamasta ja tottelemasta hänen totuuden sekaan sekoittamia vääriä oppeja. Sielunvihollinen saa siitä kunnian. Jeesus sanoo: "Kirjoitettu on: 'Sinun pitää kumartaman Herraa, sinun Jumalaasi, ja häntä ainoata palveleman." Luuk4:8)

7

52

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miten on ?

      Mitä te katolilaiset ajattelette St. Malachyn 112 paavia koskevasta profetiasta nyt, kun Franciscus I on ennustanut kuolevansa 2-3 vuoden sisällä? Monethan lienevät tulkinneet hänen olevan 112. paavi St. Malachyn profetiassa, eli Peter the Roman, joka on hänen mukaansa viimeinen paavi.

      • näitä taas

        Ei mitään syytä uskoa sellaiseen kyhäelmään.


      • Miten on ?
        näitä taas kirjoitti:

        Ei mitään syytä uskoa sellaiseen kyhäelmään.

        Tyrmäävä vastauksesi herättää kysymyksiä, jotka menevät hiukan sivuraiteelle. Mutta kuitenkin, jos on kyseessä katolisen kirkon pyhimys ja hänen näkynsä, ilmestyksensä tai ennustuksensa, kuka päättää mihin niistä on suhtauduttava vakavasti, vai saako vapaasti sanoa: uskokoon ken tahtoo? Onko St. Malachyn paaveja koskeva ennustus virallisesti todettu väärennökseksi, vai voiko sanoa pyhimyksen ennustaneen väärin tai nähneen valhenäkyjä? Onko tämänkaltaisilla ilmiöillä, kuten näyt, ennustukset tai transsissa saatavat ilmoitukset merkitystä katolisessa uskossa, eli suhtautuvatko katolilaiset yleisesti jyrkän kielteisesti kyseiseen St. Malachyn ennustukseen?


      • näitä taas
        Miten on ? kirjoitti:

        Tyrmäävä vastauksesi herättää kysymyksiä, jotka menevät hiukan sivuraiteelle. Mutta kuitenkin, jos on kyseessä katolisen kirkon pyhimys ja hänen näkynsä, ilmestyksensä tai ennustuksensa, kuka päättää mihin niistä on suhtauduttava vakavasti, vai saako vapaasti sanoa: uskokoon ken tahtoo? Onko St. Malachyn paaveja koskeva ennustus virallisesti todettu väärennökseksi, vai voiko sanoa pyhimyksen ennustaneen väärin tai nähneen valhenäkyjä? Onko tämänkaltaisilla ilmiöillä, kuten näyt, ennustukset tai transsissa saatavat ilmoitukset merkitystä katolisessa uskossa, eli suhtautuvatko katolilaiset yleisesti jyrkän kielteisesti kyseiseen St. Malachyn ennustukseen?

        Paavin vaihtuessa protestantit ottavat tämän ns. profetian usein esiin. Se on väärennös 1500-luvun lopulta, eikä suinkaan pyhän Malachyn Jumalalta saama ilmoitus. Toivottavasti englannin kieli ei tuota sinulle vaikeuksia - tässä on selkeä vastaus:

        http://www.ncregister.com/blog/jimmy-akin/9-things-you-need-to-know-about-the-prophecy-of-st.-malachy

        Ylipäätään pyhimys ei ole pyhimys minkään näkyjen takia, vaan täydellisesti Kristukselle omistetun elämänsä takia. Yksityisen ihmisen näyt eivät sido ketään ulkopuolista, koska yleinen, pelastukseen tarvittava uskon ilmoitus loppui apostoleihin. Yksityiset näyt, jotka Vatikaani vahvistaa aidoiksi, saattavat sisältää kaikille hyödyllistä rohkaisua tai varoitusta.

        Ihminen pelastuu elämällä kasteen jälkeen rukoillen Kristuksen johtamalla tiellä.


    • näitä taas

      Kylläpä on kerta kaikkiaan lapsellista tekstiä. Haiskahtaa adventismilta.

    • ArvoKonservatiiv

      "Paavin suosio on viimeisten vuosikymmenten aikana huimasti lisääntynyt eripuolella maailmaa."

      Itse asiassa tunnettuus ja kannatus ovat kaksi eri asiaa. Esim. Stubbin tunnettuus Suomessa on suuri, mutta Kokoomuksen kannatus on hänen kaudellaan laskenut. 1.mediapaavi oli Jojannes Paavali II, Benedictuksella ei ollut vastaavaa lavakarismaa ja Fransiscuksella vuorostaan on enemmän. Kolme viimeistä paavia ovat medianäkyvyyden vuoksi olleet tunnettuja, mutta heidän suosiostaan en ole lukenut tutkimuksia. Suosio ei aina perustu tosiasioille. Kahden viimeisen paavin teologiassa ainoa ero on ollut se, että Fransiscus on aivan suoraan Vuorisaarnan hengessä kehottanut auttamaan köyhiä ja välttämään pröystäilyä.

      /// Paaviutta en nyt käsittele vaan toin esille tunnettuuden ja suosion välisen eron.

    • Tutustu asiaan

      Ketä kiinnostaa miksi jotakuta on keskiajalla kutsuttu?

      Ja miksi väität, että me palvelemme paavia, joka on kuitenkin vain Jumalan palvelija?

      Tällaisia väitteitä syntyy, kun herätysinnon saanut ei tutustu siihen, mistä puhuu. Paavin (ja Marian) palvomisesta puhuvat eivät ole käyneet edes yhtä kertaa katolisessa messussa. Siellä valkenisi moni asia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6143
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3906
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      253
      2274
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1890
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1343
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1286
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1020
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      976
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      37
      915
    Aihe