Köyhän perheen joulu

köyhä äiti

Meidän perheessä joulua vietetään vaatimattomissa merkeissä. Pääosassa on kiireetön yhdessäolo. Ruoka on vain vähän tavallista juhlavampaa eikä lapset saa lahjoja muilta kuin isovanhemmilta ja kummeilta. Joulun pyhien jälkeen ostetaan sitten kinkut, suklaat, oman väen lahjat ja muut hyvästä tarjouksesta, kun kaupoilla on kiire päästä yli jääneistä tavaroista eroon! Lapset on sen verran isoja että ne ymmärtää. Niistäkin on mukavampi viettää joulua myöhässä, kun sillä tavalla rahat riittää tuplasti parempiin lahjoihin ja ruokiin ja vähän jää vielä säästöönkin.

21

1340

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvänäin

      Järkevää toimintaa. Tuohon tyyliin meilläkin joulua vietetään. Ei ahdista joulu eikä elämä joulun jälkeen.

    • emsju

      mikä siinä joulussa nyt on niin poikkeavaa ihan vaan arkeen verrattuna...muuta kuin töissäkävijöillä pitkät vapaat jos haluaa niin järkätä.Ei se ruoka mitenkään poikkea tavallisesta, kukapa sitä nyt kinkkuakaan pelkästään jouluna, me vasta paistoimme erinomaisen poutun paistikinkun, josta oli poistettu kaikki ylimääräinen, oli vaan se paisti.... ja hyvää oli.Lanttuloota taitaa olla se ainoa jota ei ympäri vuoden syödä.Lahjat voi ostaa milloin vaan, eikä korotetuin 'jouluhinnoin.'Nytkin oli sittarissa aika hyviä tarjouksia, lasten kurakengistä, miesten paitojen kautta naisten tissiliiveihin.Ja tavara oli hyvää.Prismassa paraikaa -15prossaa lähes mistä vaan.Kun ajoissa alkaa niin kaikki on hankittu ennnen joulua, kellä vaan.

    • joulu kultainen

      Me vietetään kiva joulu myös.. Lahjakorteilla joita saadaan erinäisistä hyväntekeväisyyspaikoista eli yhteensä useampi. Pystyn ostamaan paljon ruoka jota jää runsaasti yli joulunkin. Lahjoja annetaan mutta maltillisesti sillä ennemmin säästän ne rahat kesään niin voidaan käydä pikkureisuilla esim hotellissa ja laivalla koko perheen voimin. Köyhyys lisääntyy ja ei ole yhtäään paskaa olla köyhä kun näitä avustuspaikkoja nousee kuin sieniä sateella ja siitä sitten noukkimaan jokaisesta jotakin

    • Kaksi kolmasosaa lahjoista lapsille ostettu jo. Ruuat ostan veronpalautuksella. Pakko aina ennakoida joulu ja säästää lahjoihin.

    • roletaari

      45:n avioliittovuoden aikana joulupöydässämme kinkku on ollut 3 tai 4 kertaa.
      Joku rullatuote useammin mutta sekin harvemmin kuin 10 kertaa.

      Joskus joulun jälkeen olemme ostaneet maksalaatikkoa ja rosollia.

      Viimeiset yli10 joulua ovat menneet ilman sen kummempia valmisteluja kuin se, että vaimo on hakenut aattona torin laidalta sinne jääneitä kuusen oksia.

      Joululahjat vaimo on kutonut vuoden mittaan.
      Hänen lähettämänsä joulukortit ovat jotain ilmaiseksi saatua nivaskaa.
      Merkit täytyy maksaa itse.
      Ehdotin sähköisiä kortteja mutta ei kelvannut.

    • Ihme vinkumista

      Joulu nyt niin kummoinen juttu ole järjestää, vaikka olisi kuinka köyhä. Itse tehtynä jouluruokiin ei mene kummoisia rahoja, lanttu- ym. laatikot ja riisipuurot on halpoja aineksiltaan. Kalaa saa järvestä vaikka miten joulukalaksi. Kinkku nyt tuntuu olevan joku ihmeen pakkomielle jokaiselle joulun viettoon, mutta ehdin viettämään yli 40 joulua ilman joulukinkkua elämästäni, kunnes nykyinen vaimoni kantoi talouteemme tämän perinteen. Vieläkään minulle ei ole auennut joulukinkun sanoma ja sen autuus joulun vietossa?!!!
      Vaan eipä se joulukinkkukaan niin mahdottomia ole koskaan sitten meidän joulupöytäämme maksanut, etteikö sen ole perhesovun vuoksi ostaa. Vaikka pulloja keräämällä saa joulukinkun, ei siihen sen kummempia tarvita, jos ei muuten rahaa pysty siihen säästämään.

      • 32.

        Ennen kinkku oli joulupöydässä tärkeä. Vuosi kituutettiin miten vain, mutta jouluna saatiin syödä niinpaljon lihaa kuin jaksettiin. Vielä 60-luvulla köyhän kaapilla saattoi käydä sosiaalivirkailija katsomassa, että onko ruoka varmasti loppu, kun köyhä anoi ruokarahaa. Sitten kun sukulaiselta sai joulukinkun, oli se yhtä juhlaa.


    • Ei stressiä

      Meillä ostetaan ympäri vuoden mitä tarvitaan eikä jouluna mitään lahjapelleilyä. Ihan tavalliset ruuat kun ne pula ajan ruuat ei nykyään oikein tee enää kauppaansa.

      Meillä ei ole jouluhysteriaa vietetty ikinä. Jouluruuhkasta pysyttelen pois ansiokkaasti.

    • 2244ää

      Sitä kinkku 'pakkoa' ihmettelen minäkin, eihän siinä ole paljoakaan edes syömistä kun laskee pois sen luun ja rasvojen painon.Niitä läskejä kukaan kuitenkaan syö.Tyhjästä, siis pois heitettävästä tavarasta maksetaan ylihintaa monta kiloa.Parempi onkin ostaa se laadukkaampi paisti pala , kaikki tulee syödyksi ja hyvää on, mitään ei ole pois heittoon.Ja on halvempaa koska ei niistä luista ja läskeistä maksa.

      • me vähä varaset

        Minä laskeskelin että meidän 5-henkiselle perheelle jää joulukuuksi ruoka raha vain 80 eurioo. Mistähän voisi saaha avustusta kinkuun ja lahjoihin. Joulukoristeetkii maksaa ja kaikki tillpehööri.! Haluamme lapsille kunnon joulun ja lahjoja.!!! Ja miten hyvä joulu mielillapun saa?? Kokemuksia please??


      • 32.
        me vähä varaset kirjoitti:

        Minä laskeskelin että meidän 5-henkiselle perheelle jää joulukuuksi ruoka raha vain 80 eurioo. Mistähän voisi saaha avustusta kinkuun ja lahjoihin. Joulukoristeetkii maksaa ja kaikki tillpehööri.! Haluamme lapsille kunnon joulun ja lahjoja.!!! Ja miten hyvä joulu mielillapun saa?? Kokemuksia please??

        Diakoniatoimistosta saa joulukuussa noin 50€ "ostolapun" kuppaan jouluavustuksena. Minä ainakin menen hakemaan sen.


      • lähetänkö
        me vähä varaset kirjoitti:

        Minä laskeskelin että meidän 5-henkiselle perheelle jää joulukuuksi ruoka raha vain 80 eurioo. Mistähän voisi saaha avustusta kinkuun ja lahjoihin. Joulukoristeetkii maksaa ja kaikki tillpehööri.! Haluamme lapsille kunnon joulun ja lahjoja.!!! Ja miten hyvä joulu mielillapun saa?? Kokemuksia please??

        Hyvä joulu lapsille tulee jo siitä, jos vanhemmat eivät juo itseään humalaan eivätkä riitele jouluna. Missäs ne viimevuotiset joulukoristeet on? Voisiko niitä käyttää monena vuonna?

        Minulta kyllä voisi saada kestojoulukuusen tai parikin, myös joulukoristeita saisit moneen kuuseen ja kotiin. On kertynyt vuosien varrella, kun en aina heitä kaikkea heti pois.


      • Missä vanhat
        me vähä varaset kirjoitti:

        Minä laskeskelin että meidän 5-henkiselle perheelle jää joulukuuksi ruoka raha vain 80 eurioo. Mistähän voisi saaha avustusta kinkuun ja lahjoihin. Joulukoristeetkii maksaa ja kaikki tillpehööri.! Haluamme lapsille kunnon joulun ja lahjoja.!!! Ja miten hyvä joulu mielillapun saa?? Kokemuksia please??

        joulukoristeenne ovat? Ei kai niitä joulun jälkeen roskiin heitetä?
        Tammikuussa saa joulukoristeita joskus jopa -90%, joten se ei ainakaan ole rahasta kiinni.


      • ne våhävaraset
        Missä vanhat kirjoitti:

        joulukoristeenne ovat? Ei kai niitä joulun jälkeen roskiin heitetä?
        Tammikuussa saa joulukoristeita joskus jopa -90%, joten se ei ainakaan ole rahasta kiinni.

        Heitettii vanhat roskiin olivat nii rupusia jaxrikki. Tarvitaan uudet ja sassii.!


    • joulun henki

      Joulukortit olen näperrellyt itse jo monta vuotta, vain merkit tarvitaan. Samoin kuusen koristeet, joita löytyy laatikollinen. Voi valita, että tänä vuonna nuo, ja ensi vuonna nämä. Kinkku on pienehkö, lisäksi kalaa, rosollia, silliä, perunoita ja jotain salaattia. Ehkä teen yhden laatikon, en koko repertuaaria. Juomaksi kotikaljaa ja piimää. Pipareita ja torttuja sekä glögiä.

      Joululahjat ovat suurimmaksi osaksi vuoden mittaan itsetehtyjä, vain nuoremmille läheisille on ostettu lahja. On sukkia, lapasia, kaulahuiveja, ommeltuja esiliinoja, pussukoita, purkissa itse tehtyjä pipareita, teeaineksia, On palvelulahjakortteja, siivousta, hierontaa, lastenhoitoa, kaikenlaista apua.

      On kiva puuhata joulun alla. Hyvää joulun ododtusta kaikille!

      • me vähävaraset

        Kiitos vinkkistä. Kysyn diaqonilta hyvä joulu mieli lapun. Me heitettii viime vuotiset koristeet pois ku rikkinäiset olivat. Tarvitas uuet. Kinkku pitäänolla väh. 15 kilonen viishenkiselle perheelke. Sit tabletit tarvitaa lapsille koulukäyttöön eli kyllä llismmenoja joulukuussa.!!


      • joulupossu
        me vähävaraset kirjoitti:

        Kiitos vinkkistä. Kysyn diaqonilta hyvä joulu mieli lapun. Me heitettii viime vuotiset koristeet pois ku rikkinäiset olivat. Tarvitas uuet. Kinkku pitäänolla väh. 15 kilonen viishenkiselle perheelke. Sit tabletit tarvitaa lapsille koulukäyttöön eli kyllä llismmenoja joulukuussa.!!

        Höh. 15-kiloinen kinkku? Teidän kannattaa osta koko possu.


    • 2255

      eiks kela kustanna lääkkeet, siis ne tabletit lapsille.

      • me våhävaraset

        No ei lääkettä.!! Tarkotin sellasii taplet tietokeneita ne on nykysin pakollisii eikä koulu kustanna!


      • dippadaa
        me våhävaraset kirjoitti:

        No ei lääkettä.!! Tarkotin sellasii taplet tietokeneita ne on nykysin pakollisii eikä koulu kustanna!

        Täälläpäin ei ole tabletit pakollisia peruskoulussa. Lukiossa jaetaan läppärit jos ei ole omaa ja jos oma löytyy niin saa kirjarahaa läppärin tilalle 180€/v. Meillä joulupöydässä kalkkuna, voipi olla kalliimpaa kuin kinkku mutta kun ottaa huomioon että siitä ei mene mitään hukkaan niin ihan hyvä vaihtoehto. Lahjojen osto vähentynyt vuosi toisensa perään, omille lapsille ostetaan jotain mutta ei muille. Vaatteita voisi ostaa lahjaksi mutta parempi käydä joulun jälkeen alemyynneistä etsimässä.
        Kyllähän tää alkaa pikkuhiljaa turhauttaa kun palkka riittää juuri seuraavaan tilipäivään. Aivan sama kuinka painat töitä tehtaalla, tuotantoennätykset paukkuu mutta palkassa sitä ei huomaa. Tänä vuonna sentään saatiin työnantajalta joululahja, viimeksi saatu jouluna 2000. Lasten ollessa pienempiä saimme muutamana vuonna diakonilta lahjakortin ruokakauppaan, oli muuten mukava käydä tekemässä ruokaostokset. Jos joskus voitan miljoonia lotossa niin varmaan annan diakonitoimistolle joulun alla lahjakortteja vähävaraisille jaettavaksi ja nimenomaan sellaisille joilla oikeasti on pulaa rahasta eivätkä voi käydä vaikkapa ulkomailla. Meilläkin ulkomaan matkat ovat rajoittuneet tallinnassa käyntiin, kokonaista kaksi kertaa, kun ei yksinkertaisesti ole rahaa.

        Ääh, olkoot enemmät valitukset omassa pääkopassa, lähtee näköjään jo irtautumaan itse joulu aiheesta. Hyvää joulua jokatapauksessa!!!!!!!!!!!


    Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      373
      4674
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1894
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      1631
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1566
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      225
      1445
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1410
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1386
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1367
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1235
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1228
    Aihe