Uskonto ja parisuhde

Nellianna

Kun olen seurannut tätä foorumia, niin on tullut kuva että monet kirjoittajista ajattelevat uskonnon olevan edelleen erittäin merkittävä asia parisuhteessa, vaikka eletään maallistuneessa yhteiskunnassa. Eli vain samanuskoiset sopisivat parisuhteeseen keskenään ja muu olisi lähes tuomittua epäonnistumaan. En tiedä olenko saanut oikean kuvan, kun en ole lukenut kuin osan keskusteluista. Jos niin kiinnostaisi kuulla perusteluja tuolle näkemykselle ja tietty myös vastakkaisia näkemyksiä kenellä sellainen on.

29

218

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Chom chom

      Monille uskonto on edelleen tärkeä osa elämää tai se liittyy hyvin vahvasti kulttuuriin ja elämäntapaan. Kaikki eivät ole maallistuneita. Riippuu tulkinnasta. Mieheni on buddhalainen, eikä meillä ole koskaan ollut uskontoon liittyviä ristiriitoja. Mutta samasta maasta kotoisin olevien katolisten kanssa en varmaankaan olisi voinut avioitua. Ensinnäkin siksi, että koen arvopohjan niin erilaiseksi ja toiseksi siksi, että minua tuskin olisi hyväksytty aviopuolisoksi tällaisenaan. En myöskään hyväksy näkemystä siitä, että lapsi kuuluisi automaattisesti mihinkään uskontoon.

    • werrr

      Puolisoni ajatusmaailma koostuu taolaisuudesta, buddhalaisuudesta, kungfutsesta ja ateismista. Hedelmäsalaatti ilman jumalaa eli filosofinen näkökanta.

      Itselläni agnotismi, en tiedä onko jotakin tuonpuoleista olemassa, mitään todistetta ja havaintoa ei ole. Joka muuta väittää ei puhu totta vaan veistelee omiaan.

      Ei meillä ole mitään ongelmia ajatustemme kanssa koska ne perustuvat siihen tiedeyhteisön realismiin mitä on todistettu. Elämänarvot kummallakin perustuvat filosofisiin nakökantoihin ja ajatuksiin.

      Myönnän sen että täysuskovan kanssa tuskin pystyisin elämään sillä en voi käsittää kenenkään uskovan johonkin jumalaan tai jumaliin kun niistä ei ole nykytiedon mukaan todeksi, ne ovat vain uskoja johonkin ilman näyttöä todesta.

    • Nellianna

      Mielenkiintoisia vastauksia, kiitos. Itse en koe uskonnon olevan niin arkielämää määrittelevä asia että se vaikuttaisi jatkuvasti ihmisten välillä. Mutta on se kyllä totta että eri uskonnot aiheuttavat haasteita tietyissä tilanteissa, koska perusnäkemys joistakin asioista voi olla erilainen esim. ihmiskäsitys tai käsitys oikeudenmukaisuudesta. Samoja haasteita voi tulla myös ateistisen näkemyksen ja uskonnollisen näkemyksen välillä. Helpointa on tietty jos parisuhteessa molemmilla on samanlainen elämänkatsomus, mutta minusta se ei ole ihan välttämätöntä vaan paljon on kiinni myös siitä miten molemmat suhtautuvat asiaan ja miten sukulaiset ja kaveripiiri ajattelevat. Myös yleinen suhtautuminen yhteiskunnassa vaikuttaa paljon. Itselleni on tullut sellainen kuva että Suomessa on aika vihamielistä suhtautumista eri uskontojen välillä ja varmaan myös jyrkät rajat ettei olla niin tekemisissä kuin oman uskontoryhmän sisällä. Siis tuntuu että täällä olisi kahden eri uskonnon pariskunnan todennäköisesti aika vaikea elää eli sellaisessa tilanteessa olisi parempi asua jossakin toisessa maassa.

      • Chom chom

        Uskonto vaikuttaa vahvasti parisuhteeseen, jos parisuhde (avioliitto) ei ole mahdollinen, jollei toinen osapuoli edes näennäisesti luovu omasta elämänkatsomuksestaan. Arkielämässä ristiriitoja ei välttämättä tulisi, mutta vaikea tietää, jos sitä arkielämää ei pääse edes elämään.

        Mulle merkitsee eniten se, että puoliso kunnioittaa vakaumustani, ei yritä osoittaa olevansa oikeammassa, ei ole huolissani "sieluni" puolesta eikä vaadi lasten kasvattamista omaan uskontoonsa. Voin esim. polttaa suitsukkeet kotialttarilla, jos mieheni on poissa kotoa, koska tiedän sen olevan hälle tärkeää. Satunnaiset kasvisruokapäivät ovat myös ihan ok, ei se ole multa pois.


      • Nellianna
        Chom chom kirjoitti:

        Uskonto vaikuttaa vahvasti parisuhteeseen, jos parisuhde (avioliitto) ei ole mahdollinen, jollei toinen osapuoli edes näennäisesti luovu omasta elämänkatsomuksestaan. Arkielämässä ristiriitoja ei välttämättä tulisi, mutta vaikea tietää, jos sitä arkielämää ei pääse edes elämään.

        Mulle merkitsee eniten se, että puoliso kunnioittaa vakaumustani, ei yritä osoittaa olevansa oikeammassa, ei ole huolissani "sieluni" puolesta eikä vaadi lasten kasvattamista omaan uskontoonsa. Voin esim. polttaa suitsukkeet kotialttarilla, jos mieheni on poissa kotoa, koska tiedän sen olevan hälle tärkeää. Satunnaiset kasvisruokapäivät ovat myös ihan ok, ei se ole multa pois.

        No jos parisuhde ei ole mahdollinen ilman että toinen luopuu omasta elämänkatsomuksestaan, niin kuulostaa aika kiihkouskovaisten tai kiihkoateistien touhulta suoraan sanoen. Ei sellaisen kanssa varmaan muutenkaan onnistu muut kuin samanlaiset. Minustakin on tosi tärkeää että kunnioitetaan toisen vakaumusta, itse en ole kyllä koskaan IRL törmännyt ihmisiin jotka eivät kunnioita elämänkatsomustani mutta nettifoorumeilla joskus olen. Ja olen samaa mieltä siinäkin, että on todella ärsyttävä piirre ihmisessä jos jatkuvasti kilpailee ja yrittää osoittaa olevansa oikeassa, ei yhtään toimi ihmissuhteissa. Itse ainakin vältän vallanhaluisia ihmisiä.


    • zeitgeist

      Meidän suhteessa uskonnosta ei ole tullut ongelmaa. Mies muslimi ja minä ateisti. Hyväksyn hänen tavat ja hän ei puutu minun uskomuksiin. Sianlihaa emme syö ja alkoholia emme käytä, en koe että menetän siinä mitään ja mies on tyytyväinen.

      • Nellianna

        Kuulostaa tosi toimivalta jos sinä kerran olet omasta halustasi juomatta alkoholia. Minulle ei tuo sopisi kun käytän alkoholia, en kovin paljon mutta en halua kokonaan jättää sitä pois. Noista ruokajutuista yleensäkin, niin olen sitä mieltä että niissä on aika helppo joustaa kun ruokia on vaikka minkälaisia ja on kiva kokeilla kaikkea uutta.


      • werrr
        Nellianna kirjoitti:

        Kuulostaa tosi toimivalta jos sinä kerran olet omasta halustasi juomatta alkoholia. Minulle ei tuo sopisi kun käytän alkoholia, en kovin paljon mutta en halua kokonaan jättää sitä pois. Noista ruokajutuista yleensäkin, niin olen sitä mieltä että niissä on aika helppo joustaa kun ruokia on vaikka minkälaisia ja on kiva kokeilla kaikkea uutta.

        Ennen kuin astuu saman katon alle, pitää ottaa selvää kenen kanssa.

        Jos peistä kovin taitetaan tai ollaan uskoista ym kovin eri mieltä ilman joustoa, voisi olla parempi etsiä se sopivampi kumppani.

        Valinnasta on kyse kun kumppania etsii, pitää löytää se oikea. Menin vasta iällä naimisiin, kun sen oikean löysin, muutoin en olisi edelleenkään naimisissa.

        Työssäni ja yhteiskunnassa tömään usein ongelmiin, joten en siedä ongelmia kotona, siellä pitää viihtyä ja rakastaa.


      • Nellianna
        werrr kirjoitti:

        Ennen kuin astuu saman katon alle, pitää ottaa selvää kenen kanssa.

        Jos peistä kovin taitetaan tai ollaan uskoista ym kovin eri mieltä ilman joustoa, voisi olla parempi etsiä se sopivampi kumppani.

        Valinnasta on kyse kun kumppania etsii, pitää löytää se oikea. Menin vasta iällä naimisiin, kun sen oikean löysin, muutoin en olisi edelleenkään naimisissa.

        Työssäni ja yhteiskunnassa tömään usein ongelmiin, joten en siedä ongelmia kotona, siellä pitää viihtyä ja rakastaa.

        Olen samaa mieltä ettei pidä mennä naimisiin ennen kuin sopiva löytyy ja menee oikeasti tosi kauan oppia tuntemaan toinen ihminen kunnolla. Ja mikä kiire on avioitua tai edes muuttaa yhteen kun muutenkin voi tapailla ja seurustella. Tietty jos asutaan kaukana eri maissa voi tulla halu esim. muuttaa yhteen että voitaisiin olla enemmän yhdessä, kun kaukotapaileminen on vähän harvaa. Itse en kuitenkaan kovin helposti tekisi sellaista. Ja uskonnosta niin kuka ihme edes jaksaa vatvoa jotain uskontojuttuja jatkuvasti, en todella tajua. Siis elämässä on aika paljon kaikkea muutakin mistä voi puhua, yleensähän puhutaan harrastuksista, ihmisistä, kulttuurista, yhteiskunnasta, opiskelusta, työstä tai jotain ihan kevyttä. Ja kuka tosiaan jaksaa jotain riitelyä tai jatkuvaa erimielisyyttä, parisuhteestahan haetaan iloa ja hyvää elämään eikä mitään riesaa. Joskus tulee riitoja mutta niiden pitää olla poikkeuksia.


      • zeitgeist
        Nellianna kirjoitti:

        Kuulostaa tosi toimivalta jos sinä kerran olet omasta halustasi juomatta alkoholia. Minulle ei tuo sopisi kun käytän alkoholia, en kovin paljon mutta en halua kokonaan jättää sitä pois. Noista ruokajutuista yleensäkin, niin olen sitä mieltä että niissä on aika helppo joustaa kun ruokia on vaikka minkälaisia ja on kiva kokeilla kaikkea uutta.

        Minä en itse pidä alkoholista ja olen jo ennen tämän miehen tapaamista juonut hyvin vähän ja välillä ollutkin absolutisti. Ruuan suhteen en oikeastaan kaipaa sianlihaa joten sekään ei ole ongelma. Mitään muita uhrauksia en ole joutunut tekemään. Meillä on melko samanlaiset intressit joten helppo meidän on olla yhdessä. Joskus tietenkin ärsyttää se että hän ei ole tottunut byrokratiaan mikä täällä on ja ehkä asiat mitkä itse pidän itsestäänselvyytenä että tiedetään/osataan ei ole hänelle tuttuja mutta koitan ymmärtää että meillä on erilaiset taustat.


      • China Dragon
        zeitgeist kirjoitti:

        Minä en itse pidä alkoholista ja olen jo ennen tämän miehen tapaamista juonut hyvin vähän ja välillä ollutkin absolutisti. Ruuan suhteen en oikeastaan kaipaa sianlihaa joten sekään ei ole ongelma. Mitään muita uhrauksia en ole joutunut tekemään. Meillä on melko samanlaiset intressit joten helppo meidän on olla yhdessä. Joskus tietenkin ärsyttää se että hän ei ole tottunut byrokratiaan mikä täällä on ja ehkä asiat mitkä itse pidän itsestäänselvyytenä että tiedetään/osataan ei ole hänelle tuttuja mutta koitan ymmärtää että meillä on erilaiset taustat.

        "Joskus tietenkin ärsyttää se että hän ei ole tottunut byrokratiaan mikä täällä on ja ehkä asiat mitkä itse pidän itsestäänselvyytenä että tiedetään/osataan ei ole hänelle tuttuja mutta koitan ymmärtää että meillä on erilaiset taustat"

        Ja mistähän maasta tämä kyseinen henkilö on kotoisin jos pitää Suomen byrokratiaa liian monimutkaisena?

        Paljon ulkomailla aikaa vietettyään alkaa ihminen oikeasti kaipaamaan suomalaista byrokratiaa joka on kevyttä verrattuna moniin muihin maihin.
        Tietysti tuo käsitys byrokratiasta on lähtöisin henkilön omista kokemuksista kotimaassaan kuin myös Suomessa. Moni ei vain ymmärrä mitä he ovat tarvinneet kotimaassaan ja mitä Suomessa. Voisihan olla jos suomalainen menisi heidän kotimaahan niin byrokratian ja korruption pyörityksessä ihminen menettäisi uskonsa vallitsevaan hallintosysteemiin tai sitten löytäisi jopa hyviä puolia suomalaisesta hallintojärjestelmästä.

        Jos vertaan viittä maata niin Suomi on kyllä byrokratialtaan helpoimmasta päästä.


      • Nellianna
        zeitgeist kirjoitti:

        Minä en itse pidä alkoholista ja olen jo ennen tämän miehen tapaamista juonut hyvin vähän ja välillä ollutkin absolutisti. Ruuan suhteen en oikeastaan kaipaa sianlihaa joten sekään ei ole ongelma. Mitään muita uhrauksia en ole joutunut tekemään. Meillä on melko samanlaiset intressit joten helppo meidän on olla yhdessä. Joskus tietenkin ärsyttää se että hän ei ole tottunut byrokratiaan mikä täällä on ja ehkä asiat mitkä itse pidän itsestäänselvyytenä että tiedetään/osataan ei ole hänelle tuttuja mutta koitan ymmärtää että meillä on erilaiset taustat.

        Minäkin voisin muuten ihan helposti lopettaa esim. sianlihan syömisen kokonaan, kun se ei ole mikään tärkeä asia enkä muutenkaan syö sitä kuin tosi harvoin. Jotain muutakin vastaavaa pikkujuttua voisi helposti muuttaa. Toisaalta vaikea sanoa käytännössä kun kukaan ei ole koskaan pyytänyt minua lopettamaan mitään tapaa. Isoja uhrauksia olisi varmaan vaikea tehdä ja tulisi myös mieleen että onko siinä mitään järkeäkään. Hienoa että teillä on niin samanlaiset intressit, tuskin parisuhde pidemmän päälle onnistuukaan muuten. Pitääkin löytää sellainen mies jolla on samanlaiset intressit pääasioissa. Mutta että aina on jotain mikä ärsyttää ja itsessäkin on tietty ärsyttäviä piirteitä toisen mielestä. Voi olla vaikka joku uskontoon tai kulttuuriin perustuva juttu mikä on eri tavalla ja se ärsyttää molemmin puolin, siis ihan joku harmiton asia vaikka mutta se vain ärsyttää jotenkin.


      • China Dragon
        Nellianna kirjoitti:

        Minäkin voisin muuten ihan helposti lopettaa esim. sianlihan syömisen kokonaan, kun se ei ole mikään tärkeä asia enkä muutenkaan syö sitä kuin tosi harvoin. Jotain muutakin vastaavaa pikkujuttua voisi helposti muuttaa. Toisaalta vaikea sanoa käytännössä kun kukaan ei ole koskaan pyytänyt minua lopettamaan mitään tapaa. Isoja uhrauksia olisi varmaan vaikea tehdä ja tulisi myös mieleen että onko siinä mitään järkeäkään. Hienoa että teillä on niin samanlaiset intressit, tuskin parisuhde pidemmän päälle onnistuukaan muuten. Pitääkin löytää sellainen mies jolla on samanlaiset intressit pääasioissa. Mutta että aina on jotain mikä ärsyttää ja itsessäkin on tietty ärsyttäviä piirteitä toisen mielestä. Voi olla vaikka joku uskontoon tai kulttuuriin perustuva juttu mikä on eri tavalla ja se ärsyttää molemmin puolin, siis ihan joku harmiton asia vaikka mutta se vain ärsyttää jotenkin.

        Kerro Nellianna mitä tuo tarkoittaa omassa parisuhteessasi:
        " Pitääkin löytää sellainen mies jolla on samanlaiset intressit pääasioissa"

        Miehellä ja naisella samat intressit? Never ever. Jos noin on jompikumpi on jo alistunut toisen tahtoon tietäen pääsevänsä helpommalla nyökyttelemällä pääosin päätään, hymyillen sanoen rakastan rakastan. Laimeeta, löysää, haaleaa?


      • Nellianna
        China Dragon kirjoitti:

        Kerro Nellianna mitä tuo tarkoittaa omassa parisuhteessasi:
        " Pitääkin löytää sellainen mies jolla on samanlaiset intressit pääasioissa"

        Miehellä ja naisella samat intressit? Never ever. Jos noin on jompikumpi on jo alistunut toisen tahtoon tietäen pääsevänsä helpommalla nyökyttelemällä pääosin päätään, hymyillen sanoen rakastan rakastan. Laimeeta, löysää, haaleaa?

        Tarkoitin että samat intressit esim. sen suhteen mitä halutaan elämältä, tyyliin halutaanko lapsia vai ei, miten paljon halutaan keskittyä työuraan ja miten paljon vapaa-aikaan, halutaanko viettää rauhallista kotielämää vai vaihtelua paljon. Minusta ei pidä alistua kenenkään tahtoon vain siksi että pääsisi helpommalla. No joskus voi tehdä niin pikkuasioissa ja tehdäänkin takuulla joka suhteessa.


      • werrr
        Nellianna kirjoitti:

        Olen samaa mieltä ettei pidä mennä naimisiin ennen kuin sopiva löytyy ja menee oikeasti tosi kauan oppia tuntemaan toinen ihminen kunnolla. Ja mikä kiire on avioitua tai edes muuttaa yhteen kun muutenkin voi tapailla ja seurustella. Tietty jos asutaan kaukana eri maissa voi tulla halu esim. muuttaa yhteen että voitaisiin olla enemmän yhdessä, kun kaukotapaileminen on vähän harvaa. Itse en kuitenkaan kovin helposti tekisi sellaista. Ja uskonnosta niin kuka ihme edes jaksaa vatvoa jotain uskontojuttuja jatkuvasti, en todella tajua. Siis elämässä on aika paljon kaikkea muutakin mistä voi puhua, yleensähän puhutaan harrastuksista, ihmisistä, kulttuurista, yhteiskunnasta, opiskelusta, työstä tai jotain ihan kevyttä. Ja kuka tosiaan jaksaa jotain riitelyä tai jatkuvaa erimielisyyttä, parisuhteestahan haetaan iloa ja hyvää elämään eikä mitään riesaa. Joskus tulee riitoja mutta niiden pitää olla poikkeuksia.

        Tuo toisen ihmisen tunteminen on kimurantti juttu mutta ainakin itsellä ikä toi niin paljon kokemusta ja näkemystä että hyvinkin pienessä ajassa näin mitä kukin on naisiaan.

        Tapasimme netissä videopuheluin ja kahden kuukauden jälkeen matkustin tapaamaan, kolme viikkoa. Puolitoista kuukautta tuosta ja matkustin uudelleen jolloin menimme naimisiin, pari viikkoa. Kaksi kuukautta tuosta ja vaimo muutti suomeen. Viisi vuotta takana ja lapsi. Ei voisi mennä paremmin.

        Ymmärrän etteivät monet näe näin nopeasti mutta täysin mahdollista.


      • Nellianna
        werrr kirjoitti:

        Tuo toisen ihmisen tunteminen on kimurantti juttu mutta ainakin itsellä ikä toi niin paljon kokemusta ja näkemystä että hyvinkin pienessä ajassa näin mitä kukin on naisiaan.

        Tapasimme netissä videopuheluin ja kahden kuukauden jälkeen matkustin tapaamaan, kolme viikkoa. Puolitoista kuukautta tuosta ja matkustin uudelleen jolloin menimme naimisiin, pari viikkoa. Kaksi kuukautta tuosta ja vaimo muutti suomeen. Viisi vuotta takana ja lapsi. Ei voisi mennä paremmin.

        Ymmärrän etteivät monet näe näin nopeasti mutta täysin mahdollista.

        Kuulostaa tosi hienolta, itse en uskaltaisi tehdä noin nopeita ratkaisuja, miettisin miten voi luottaa omaan arviointikykyyn että sovitaanko pidemmän päälle yhteen ja omiin ja toisen tunteisiin. Sitten on vielä käytännön asiat että miten ne saa järjestettyä, jos mietin omaa tilannettani niin oikeastaan juuri käytännön asiat olisivat isoin kysymysmerkki, esim työpaikan saaminen.


    • parempaaentoivo1

      Meillä mies muslimi ja itse olen ateisti. Ei ole ollut ongelmaa, mies kun ei ole mikään kiihkouskovainen, ei rukoile ja juo joskus alkoholia. Itsekään en juo paljoa alkoholia ja se jos joku oli paheksuttavaa aikoinaan kaveripiirissä, vaikka on mun oma valinta etten joka viikonloppu juo, niin kyllä sai mies aina kuulla siitä kuinka määräilee mua :D huvittavaa. Sikaa en vältä syömästä, mutta harvoin nykyään sitäkään tulee syötyä koska syömme miehen kanssa yleensä samaa ruokaa. Välillä tietysti ravintolassa tai muualla missä mahdollisuus valita oma ruoka tulee syötyä sikaa ja miehelle tämä on ok. Kävin aikuisiällä rippikoulun, jotta pääsin kummiksi ja mies oli kirkossa katsomassa tätä. Ikinä mies ei ole multa mitään kieltänyt vaan kaikki on vaan itsellään jäänyt kun on sopinut paremmin meille :)

      • Nellianna

        Jotenkin tuntuu että eriuskoiset parit on enemmänkin muille ongelma kuin että keskenään tulisi ongelmia. Voin kuvitella että Suomessa saa osakseen ihmettelyä ja kysellään kaikkea älytöntä. Täällä kun monet ihmiset taitavat pyöriä omassa piirissään jossa kaikki ovat samanlaisia joka asiassa eikä välttämättä muunlaisia ihmisiä haluta tunteakaan, ollaan epäluuloisia tai suorastaan vihamielisiä. Mutta onni ettei kuitenkaan ihan kaikki ole tuollaisia ja kaveripiirinsä voi valita vapaasti.


      • Chom chom
        Nellianna kirjoitti:

        Jotenkin tuntuu että eriuskoiset parit on enemmänkin muille ongelma kuin että keskenään tulisi ongelmia. Voin kuvitella että Suomessa saa osakseen ihmettelyä ja kysellään kaikkea älytöntä. Täällä kun monet ihmiset taitavat pyöriä omassa piirissään jossa kaikki ovat samanlaisia joka asiassa eikä välttämättä muunlaisia ihmisiä haluta tunteakaan, ollaan epäluuloisia tai suorastaan vihamielisiä. Mutta onni ettei kuitenkaan ihan kaikki ole tuollaisia ja kaveripiirinsä voi valita vapaasti.

        Jep, todellakin tuntuu, että jotkut asiat ovat isompi ongelma lähipiirille kuin parisuhteessa eläville itselleen.

        Myös monet ulkomaalaistaustaiset pyörivät omissa piireissään. Ollaan ehkä ulkoisesti hyvin sopeutuneita, mutta yksityiselämässä - perheissä ja ystäväpiireissä - saatetaan olla hyvinkin sisäänpäinlämpiäviä ja ennakkoluuloisia. Joskus kaverit valitsevat sinun puolestasi kääntämällä selkänsä tai jättämällä vähäeleisemmin piirin ulkopuolelle. Mutta mitäpä siinäkään loppujen lopuksi menettää.


    • oikeatystävätttttt

      jep kyllä on moni kaveri jäänyt sen jälkeen kun rupesin seurustelemaan ulkomaalaisen kanssa, mutta siinä tunnistaa sitten ne oikeat ystävät. Myös moni uusi kaverisuhde on jäänyt heti sen jälkeen kun olen miesvalintani paljastanut, mutta onneksi löytyy myös niitä, jotka eivät välitä.

      • werrr

        Mielestäni hyvin suuri osa suomalaisista on ahdasmielisiä konservatiiveja.

        Liian pieni maa ja liian vähän ihmisiä. Naapurit häiritsee ja ärsyttää, pitää tehdä niinkuin muutkin tekevät. Näkyy myös liikenteessä, otetaan henkilökohtaisesti jos jollakin kiire, ikäänkuin se kiirehtijä olisi osoittamassa mieltään jollekkin. Ahdasta.


    • Nellianna

      Joku kumma umpimielisyys ja ahtaus täällä tosiaan on, ei voi yleistää mutta aika paljon tuntuu olevan ihmisiä jotka kokee uhkana kaiken mikä ei ole samanlaista kuin itsellä, en tiedä mitä siinä pelätään. Ja osa porukasta on tosi tuomitsevia ja jyrkkiä kaikessa, jotenkin yksioikoista elämää. Siis varsinkin kun lukee netistä ihmisten kirjoituksia niin näkee miten outoja ajatuksia joillakin on, mistä niitä muuten tietäisikään kun itsekin pyörii vain tietyntyylisissä porukoissa ja kaikki on niissäkin yleensä samaa mieltä pääasioista. Mutta että Suomessa kai perinteisesti on pyritty keskusteluissa ja muussakin ikään kuin johonkin konsensukseen, ei osata olla sellaisessa tilanteessa missä on erilaisia mielipiteitä ja koetaan helposti että on riita jos toinen on eri mieltä. Kaikkihan melkein valitsee kaverinsakin sen perusteella että ollaan samantyylisiä tai jotenkin automaattisesti sellaiset ihmiset hakeutuu samaan porukkaan.

      • werrr

        Tuo ahtaus syntyy pienestä ja homogeenisesta kansakunnasta.

        Suomi on ollut pitkään harvaanasuttu maa ja me juuri tulimme ns metsästä ja pellosta pois. Ei siitä ole kuin sata vuotta ja kaupungistuminen kiihtyy edelleen. Vaikka ihmiset ovat jo paljon muuttuneet niin kyllä tuossa on vielä matkaa ja opeteltavaa.

        Ei mikään ihme jos kaikki uusi pelottaa ja herättää vastustusta, on se maahanmuuttaja tai sote uudistus, suomessa mikään ei muuttua saa. Se vaan että muuttuu kuitenkin mutta vie turhauttavan paljon aikaa ja yhteiskunnan kärsimys vain pitkittyy muuttuvassa maailmassa ja aina ollaan jäljessä.

        Mielestäni Suomen pitäisi uusiutua selvästi ripeämmin, nyt kaikki laahaa ja poliitikoilta puuttuu ns ballsit tehdä.

        Maahanmuuttajien pelko suomalaisissa myös jossainmäärin naurattaa, kun en ole itse vielä keksinyt mitä heissä pitäisi pelätä. Enemmin pelkään niitä paikallisia ryyppyveikkoja jotka rähisevät kadulla ilman syytä.


      • liioiteltua
        werrr kirjoitti:

        Tuo ahtaus syntyy pienestä ja homogeenisesta kansakunnasta.

        Suomi on ollut pitkään harvaanasuttu maa ja me juuri tulimme ns metsästä ja pellosta pois. Ei siitä ole kuin sata vuotta ja kaupungistuminen kiihtyy edelleen. Vaikka ihmiset ovat jo paljon muuttuneet niin kyllä tuossa on vielä matkaa ja opeteltavaa.

        Ei mikään ihme jos kaikki uusi pelottaa ja herättää vastustusta, on se maahanmuuttaja tai sote uudistus, suomessa mikään ei muuttua saa. Se vaan että muuttuu kuitenkin mutta vie turhauttavan paljon aikaa ja yhteiskunnan kärsimys vain pitkittyy muuttuvassa maailmassa ja aina ollaan jäljessä.

        Mielestäni Suomen pitäisi uusiutua selvästi ripeämmin, nyt kaikki laahaa ja poliitikoilta puuttuu ns ballsit tehdä.

        Maahanmuuttajien pelko suomalaisissa myös jossainmäärin naurattaa, kun en ole itse vielä keksinyt mitä heissä pitäisi pelätä. Enemmin pelkään niitä paikallisia ryyppyveikkoja jotka rähisevät kadulla ilman syytä.

        näin juuri, asun itse huonomaineisessa kaupungin osassa, missä paljon ulkomaalaisia ja huono maine juurikin ulkomaalaisten paljouden takia. Minä en vain ymmärrä mitä heissä pelkäisin, enemmän pelottaa juurikin nuo narkit ja alkoholistit mitä kaupan nurkilla pyörii... Toki täälläkin välillä jotain tapahtuu suomalaisten tai ulkomaalaisten johdosta, mutta ehkä kerran puolessa vuodessa? Ja kun ei liiku huonossa seurassa niin saa olla rauhassa. Tykkään myös senkin takia täällä asua, kun ulkomaalaiset eivät valita pienestä, saa asustella rauhassa, kun taas "paremmilla" alueilla saanut nauraa rappukäytävän ilmoitustaulun lapuille, kun taas joku käveli rappukäytävässä kymmenen jälkeen :D


      • China Dragon
        werrr kirjoitti:

        Tuo ahtaus syntyy pienestä ja homogeenisesta kansakunnasta.

        Suomi on ollut pitkään harvaanasuttu maa ja me juuri tulimme ns metsästä ja pellosta pois. Ei siitä ole kuin sata vuotta ja kaupungistuminen kiihtyy edelleen. Vaikka ihmiset ovat jo paljon muuttuneet niin kyllä tuossa on vielä matkaa ja opeteltavaa.

        Ei mikään ihme jos kaikki uusi pelottaa ja herättää vastustusta, on se maahanmuuttaja tai sote uudistus, suomessa mikään ei muuttua saa. Se vaan että muuttuu kuitenkin mutta vie turhauttavan paljon aikaa ja yhteiskunnan kärsimys vain pitkittyy muuttuvassa maailmassa ja aina ollaan jäljessä.

        Mielestäni Suomen pitäisi uusiutua selvästi ripeämmin, nyt kaikki laahaa ja poliitikoilta puuttuu ns ballsit tehdä.

        Maahanmuuttajien pelko suomalaisissa myös jossainmäärin naurattaa, kun en ole itse vielä keksinyt mitä heissä pitäisi pelätä. Enemmin pelkään niitä paikallisia ryyppyveikkoja jotka rähisevät kadulla ilman syytä.

        Taitaa totuus unohtua.
        Maa tekee kaltaisekseen jos eletään lakien mukaan.
        Harva miettii miten suomalaiset joutuvat tekemään töitä huomattavasti yli markkinahinnan jo poliittisista päätöksistä johtuen.
        Harva esimerkiksi tietää miten maksamme eläkemaksuja ihan jokainen kuukausi 30% palkastamme ja siihen ne verot 30% päälle. Tuon lisäksi jokaisesta ostoksestamme maksamme alvia jne.

        Harva ulkomaalainen olisi onnellinen jos alkaisi maksamaan sivumenoja 65% omasta palkastaan?

        Onneksi he eivät vielä pääosin ole tottuneet moisiin ajatuksiin ja voivat elää onnellisina, eivät ryyppää ja rähise yhteiskunnan luomissa painetiloissaan.


      • hei12
        China Dragon kirjoitti:

        Taitaa totuus unohtua.
        Maa tekee kaltaisekseen jos eletään lakien mukaan.
        Harva miettii miten suomalaiset joutuvat tekemään töitä huomattavasti yli markkinahinnan jo poliittisista päätöksistä johtuen.
        Harva esimerkiksi tietää miten maksamme eläkemaksuja ihan jokainen kuukausi 30% palkastamme ja siihen ne verot 30% päälle. Tuon lisäksi jokaisesta ostoksestamme maksamme alvia jne.

        Harva ulkomaalainen olisi onnellinen jos alkaisi maksamaan sivumenoja 65% omasta palkastaan?

        Onneksi he eivät vielä pääosin ole tottuneet moisiin ajatuksiin ja voivat elää onnellisina, eivät ryyppää ja rähise yhteiskunnan luomissa painetiloissaan.

        Ei se silti ole syy ryhtyä alkoholistiksi tai markkaamaan. Enhän minäkään sitä tee tai monet muutkaan.. kyllä juopot ja narkit nyt ovat sitä suomen pohjasakkaa ja heitäkö vaan elämä potkinut persauksiin


      • näinmeilläpäin
        China Dragon kirjoitti:

        Taitaa totuus unohtua.
        Maa tekee kaltaisekseen jos eletään lakien mukaan.
        Harva miettii miten suomalaiset joutuvat tekemään töitä huomattavasti yli markkinahinnan jo poliittisista päätöksistä johtuen.
        Harva esimerkiksi tietää miten maksamme eläkemaksuja ihan jokainen kuukausi 30% palkastamme ja siihen ne verot 30% päälle. Tuon lisäksi jokaisesta ostoksestamme maksamme alvia jne.

        Harva ulkomaalainen olisi onnellinen jos alkaisi maksamaan sivumenoja 65% omasta palkastaan?

        Onneksi he eivät vielä pääosin ole tottuneet moisiin ajatuksiin ja voivat elää onnellisina, eivät ryyppää ja rähise yhteiskunnan luomissa painetiloissaan.

        Minun ulkkis mies tekee mieluummin rehellistä työtä mistä maksaa veroja kun rehkii 12h 7pv viikossa pitseriassa alle 5e tuntipalkalla...


      • China Dragon
        hei12 kirjoitti:

        Ei se silti ole syy ryhtyä alkoholistiksi tai markkaamaan. Enhän minäkään sitä tee tai monet muutkaan.. kyllä juopot ja narkit nyt ovat sitä suomen pohjasakkaa ja heitäkö vaan elämä potkinut persauksiin

        Outo väite.

        Monella juopolla kun on pidempi työura takanaan mitä se hyvin elävä opiskellut henkilö koskaan voi saada. Onko yhteiskunnallisesti huonompaa olla paatunut juoppo jolla olisi 35 vuotta työuraa takana vai se uusi terhakas työntekijä joka olisi tullut työelämään koulunpenkiltä opiskeltuaan ensimmäiset 28-vuotta elämästään?

        Kumpi olisi ollut yhteiskunnallisesti se hyödykkäämpi ihminen jos ajatellaan ihmisen kokonaishyödyllisyyttä elämänsä aikana?

        Pohjasakan analysointi voi olla hiukan hankalaa koska tuolloin tulisi ottaa huomioon henkilön koko historia.


      • huhuu123
        China Dragon kirjoitti:

        Outo väite.

        Monella juopolla kun on pidempi työura takanaan mitä se hyvin elävä opiskellut henkilö koskaan voi saada. Onko yhteiskunnallisesti huonompaa olla paatunut juoppo jolla olisi 35 vuotta työuraa takana vai se uusi terhakas työntekijä joka olisi tullut työelämään koulunpenkiltä opiskeltuaan ensimmäiset 28-vuotta elämästään?

        Kumpi olisi ollut yhteiskunnallisesti se hyödykkäämpi ihminen jos ajatellaan ihmisen kokonaishyödyllisyyttä elämänsä aikana?

        Pohjasakan analysointi voi olla hiukan hankalaa koska tuolloin tulisi ottaa huomioon henkilön koko historia.

        Ja ne loput 30v elelee verorahoillaa? Kunnioitus? Not..ei saa silti minulta sympatiaa...


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1625
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      29
      1319
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      64
      1224
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1122
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      28
      1066
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1036
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    Aihe