Polven nivelsiirto leikkaus.

Mistä kainalokepit?

Olen menossa kyseiseen operaatioon. Saamani opastusten mukaan autolla ajo olisi kielletty n. 6 viikon ajan, miksi?
Olenhan nytkin ajanut koko ajan ja polvi on ollut pirun kipeä, jos kivuton on 0 ja sietämätön kipu 10. pidän omaani vähintään 8,5-9 . ei auta piikit eikä Buranat ja vielä toinen riesa, en ilmeisesti osaa kävellä niillä kepeillä kun minulle tulee nyt myös olkapäät kipeiksi.

6

105

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Väärä käyttötapa?

      Olet ilmeisesti suhteellisen nuori (alle 50 vuotias) ja siksi on suunniteltu osteotomialeikkausta. Koska tuossa leikkauksessa polven luustoa leikataan ja irroitettu luun osa vaatii luutumisajan, sen aikana on vältettävä rasitusta. Ehkäpä autolla ajokielto perustuu mahdolliseen kolariin tai muuhun tarpeeseen polkea jalalla voimakkaasti jolloin se voi vaurioittaa leikkausaluetta.

      Kainalosauvoilla kävellessä paino ei jää kainaloiden varaan, vaan kainalosauvojen yläpäällä vain tuetaan sauvoja jotta ne pysyy oikeassa asennossa. Paino tulee kuitenkin käsille. Kyynärsauvoilla voi tulla alkuun kipeytymistä käsien tottumattomuudesta, mutta se menee yleensä ohi, varsinkin kun ei rasita käsiä liikaa alussa. Lääkäreiden mielestä kainalosauvat rasittavat olkapäitä kyynärsauvoja enemmän.
      Itsellänikin 30 vuoden tauko edellisestä kyynärsauvojen käytöstä ei kipeyttänyt käsiä mainittavasti. Taito vaan oli säilynyt kuten polkupyörällä ajossa.

      Leiikkauksesta ei kotiuteta ennen kuin on oppinut käyttämään kyynär- tai kainalosauvoja kaikissa tilanteissa (portaat hankalimmat). "Jumpparin" kanssa kokeillaan ei välineitä sairaalassa ja opetellaan niiden käyttöä. Äärimmäisessä tapauksessa käytetään pyörätuolia paranemisaikana.

      • Mistä kainalokepit?

        Olen itseasiassa suhteellisen vanha 65 tulee aivan muutaman kuukauden päästä.
        Leikkaus on aivan lähiaikoina ja siksi yritän harjoitella noilla kyynärsauvoilla. Mutta kun tuo polven kipu on liki sietämätön, siihen pitäisi jotain keksiä. Olen jonkun aikaa pitänyt marketista ostamiani polvitukia mutta hyöty tuntuu turhalta. Lääkkeenä Burana 800 mg tai Panadol 1g tilanteen mukaan ,ei yhtä aikaa.


      • Väärä käyttötapa?
        Mistä kainalokepit? kirjoitti:

        Olen itseasiassa suhteellisen vanha 65 tulee aivan muutaman kuukauden päästä.
        Leikkaus on aivan lähiaikoina ja siksi yritän harjoitella noilla kyynärsauvoilla. Mutta kun tuo polven kipu on liki sietämätön, siihen pitäisi jotain keksiä. Olen jonkun aikaa pitänyt marketista ostamiani polvitukia mutta hyöty tuntuu turhalta. Lääkkeenä Burana 800 mg tai Panadol 1g tilanteen mukaan ,ei yhtä aikaa.

        Minulla kokeiltiin (onneksi) sairaalan polilla polvitukea kun nivelrikko polvessa oli tähystysleikkauksesta huolimatta todella kivulias. Tuolloin huomasin että polvituki aiheutti vain suurempaa kipua ja lukitsi polvea, onneksi en ostanut sellaista. 1 g Panadolia minäkin söin "kuin leipää" eikä siitä ollut mitään apua. Arcoxiaakin kokeiltiin, mutta kun munuaiset meinasi poksahtaa niin oli lopetettava (tehosi kyllä kipuun).

        Ennen tekonivelleikkausta kuljin runsaan puoli vuotta kävelykeppiä käyttäen. Ortopedin tutkimuksissa todettiin että nivel oli loppu ja laitettiin tekonivel. Olin tuolloin suunnilleen samanikäinen. Yleensä osteotomiaa ei tehdä enää "riittävän" vanhalle, koska sen jälkeen tekonivelen laitto on hankalampaa. Äidilläni tehtiin aikanaan osteotomia koska oli "liian nuori" tekonivelleikkaukseen, mutta polvi ei tullut koskaan kuntoon eikä sitten laitettu enää tekoniveltäkään. Siksi osasin pitää huolen että sain suoraan tekonivelen ja nyt polvi on hyvässä kunnossa. Mutta toinen polvi on vuorostaan hajoamassa joten se leikattaneen muutaman vuoden kuluttua.

        Perusteet tekonivelleikkaukseeni oli se että röntgenkuvista todettiin niveraon kadonneen kokonaan ja kipu oli sietämätöntä levossakin (uni oli huonoa). Lääkärikin totesi että jalat on kuin karjapaimenella, joten leikattiin.


    • Alueen vaihto
      • Mistä kainalokepit ?

        nyt siellä on käyty. särkee tuhottomasti ja koko polvi on tummansinisenä polven kohdalta ympäri jalkaa. onko tämä normaalia.kellään tutullani ei ole tehty joten vertauskohtaa ei ole.


      • Väärällä palstalla
        Mistä kainalokepit ? kirjoitti:

        nyt siellä on käyty. särkee tuhottomasti ja koko polvi on tummansinisenä polven kohdalta ympäri jalkaa. onko tämä normaalia.kellään tutullani ei ole tehty joten vertauskohtaa ei ole.

        Kysy täältä kokemuksia: http://keskustelu.suomi24.fi/debate/4152


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      201
      3338
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2161
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2071
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1935
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1361
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe