romanien todellinen

alkuperä?

Kumpi on nyt oikeaa tietoa, se, että romanit ovat lähtöjään Intiasta vai ovat Eframian jälkeläisiä? Jos romanit ovat tuon raamatussakin mainitun Eframian jälkeläisiä silloinhan romanien juuret ovat muinaisessa Egyptissä.

18

802

Äänestä

    Vastaukset

    • jasgeraaa

      pohjois egyptistä, aikoinaa kaajeitten ensimmäiset isot armeijat satojatuhansia sotilaita koetti vallata egyptiä ja sotien jälkeen saivat pohjois egyptin katkaistua lopusta egyptistä kunnes tuli kaikkien kaajeitten valtiatten vihaamat apuun ja pisti niitä turpiin kunnolla mutta eivät kyenneet palauttamaan pohjois egyptiä takaisin valtakuntaan ja mustalaiset joutui maan pakoon. ajaituivat lopulta sitten esimerkiks pohjois intiaan mutta myös persiaan jne ja joutuivat sotimaan mongooleita ja muslimeja vastaan satoja vuosia ja taas lopulta rintama saatiin lyötyä ja mustalaiset jouti maan pakoon ja legendan mukaan vannoivat etteivät asetu mihinkään enää koskaan yms. nämä valloittaja kaajeet myös varastivat kaikki muinaiset kääreet pyhät tekstit, uskonnollisen identiteetin jne joita he pitvät tänä päivänä ominaan ja kieltävät mustalaisten osuuden täysin, raamatussakin varotetaan heistä jotka esiintyvät juutalaisina mutta eivät sitä ole vaan ovat saatanan synagooga.

      kattokaa esimerkiks kristin uskonto, se on egyptin pyhistä teksteistä käännetty länkkäreille omaksi uskonnoksi,myös intian monista uskonnoista tietyt on egyptin muinaisista perinteistä käännettyä.

      • Näin on

        Olet täisin oikiasa. Näin se on. Mutta sitä on turha täällä puhua. Koska kukaan ei halua uskoa tosi asioita."KADEUS" se on syy.Mutta kaikkien silmät kohta avataan.

        "
        mutta jos te palajatte minun tyköni, noudatatte minun käskyjäni ja seuraatte niitä, niin vaikka teidän karkoitettunne olisivat taivaan ääressä, minä heidät sieltäkin kokoan ja tuon heidät siihen paikkaan, jonka minä olen valinnut nimeni asuinsijaksi'.


        Jes. 43:5

        Älä pelkää, sillä minä olen sinun kanssasi; minä tuon sinun siemenesi päivänkoiton ääriltä, päivän laskemilta minä sinut kokoan.


        Jes. 54:7

        Vähäksi silmänräpäykseksi minä hylkäsin sinut, mutta minä kokoan sinut jälleen suurella laupeudella.


        Jes. 56:8

        Herra, Herra sanoo, hän, joka kokoaa Israelin karkoitetut: Minä kokoan vielä muitakin sen koottujen lisäksi.


        Jes. 66:18

        Minä tunnen heidän tekonsa ja ajatuksensa. Aika tulee, että minä kokoan kaikki kansat ja kielet, ja he tulevat ja näkevät minun kunniani.


        Jer. 21:4

        Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: Katso, minä käännän takaisin sota-aseet, jotka ovat teidän käsissänne ja joilla te muurin ulkopuolella taistelette piirittäjiänne, Baabelin kuningasta ja kaldealaisia, vastaan, ja kokoan ne tämän kaupungin keskelle.


        Jer. 23:3

        Ja minä kokoan lampaitteni tähteet kaikista maista, joihin olen ne karkoittanut, ja tuon ne takaisin laitumelleen, ja ne ovat hedelmälliset ja lisääntyvät.


        Jer. 29:14

        Ja niin minä annan teidän löytää itseni, sanoo Herra, ja minä käännän teidän kohtalonne ja kokoan teidät kaikista kansoista ja kaikista paikoista, joihin olen teidät karkoittanut, sanoo Herra, ja palautan teidät tähän paikkaan, josta minä siirsin teidät pois.


        Jer. 31:8

        Katso, minä tuon heidät pohjoisesta maasta, kokoan heidät maan perimmäisiltä ääriltä. Heissä on sokeita ja rampoja ynnä raskaita ja synnyttäväisiä: suurena joukkona he palajavat tänne.


        Jer. 32:37

        Katso, minä kokoan heidät jälleen kaikista maista, joihin minä heidät vihassani, kiivastuksessani ja suuressa suuttumuksessani karkoitan, ja palautan heidät tähän paikkaan ja annan heidän asua turvassa.


        Hes. 11:17

        Sano sentähden: Näin sanoo Herra, Herra: Minä kokoan teidät kansojen seasta ja kerään teidät maista, joihin teidät on hajotettu, ja annan teille Israelin maan. """"""""""""

        """
        Sillä näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä itse etsin lampaani ja pidän niistä huolen.


        Hes. 34:15

        Minä itse kaitsen lampaani ja vien itse ne lepäämään, sanoo Herra, Herra.
        """"""""""


      • novvoi(ei kirj.)
        Näin on kirjoitti:

        Olet täisin oikiasa. Näin se on. Mutta sitä on turha täällä puhua. Koska kukaan ei halua uskoa tosi asioita."KADEUS" se on syy.Mutta kaikkien silmät kohta avataan.

        "
        mutta jos te palajatte minun tyköni, noudatatte minun käskyjäni ja seuraatte niitä, niin vaikka teidän karkoitettunne olisivat taivaan ääressä, minä heidät sieltäkin kokoan ja tuon heidät siihen paikkaan, jonka minä olen valinnut nimeni asuinsijaksi'.


        Jes. 43:5

        Älä pelkää, sillä minä olen sinun kanssasi; minä tuon sinun siemenesi päivänkoiton ääriltä, päivän laskemilta minä sinut kokoan.


        Jes. 54:7

        Vähäksi silmänräpäykseksi minä hylkäsin sinut, mutta minä kokoan sinut jälleen suurella laupeudella.


        Jes. 56:8

        Herra, Herra sanoo, hän, joka kokoaa Israelin karkoitetut: Minä kokoan vielä muitakin sen koottujen lisäksi.


        Jes. 66:18

        Minä tunnen heidän tekonsa ja ajatuksensa. Aika tulee, että minä kokoan kaikki kansat ja kielet, ja he tulevat ja näkevät minun kunniani.


        Jer. 21:4

        Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: Katso, minä käännän takaisin sota-aseet, jotka ovat teidän käsissänne ja joilla te muurin ulkopuolella taistelette piirittäjiänne, Baabelin kuningasta ja kaldealaisia, vastaan, ja kokoan ne tämän kaupungin keskelle.


        Jer. 23:3

        Ja minä kokoan lampaitteni tähteet kaikista maista, joihin olen ne karkoittanut, ja tuon ne takaisin laitumelleen, ja ne ovat hedelmälliset ja lisääntyvät.


        Jer. 29:14

        Ja niin minä annan teidän löytää itseni, sanoo Herra, ja minä käännän teidän kohtalonne ja kokoan teidät kaikista kansoista ja kaikista paikoista, joihin olen teidät karkoittanut, sanoo Herra, ja palautan teidät tähän paikkaan, josta minä siirsin teidät pois.


        Jer. 31:8

        Katso, minä tuon heidät pohjoisesta maasta, kokoan heidät maan perimmäisiltä ääriltä. Heissä on sokeita ja rampoja ynnä raskaita ja synnyttäväisiä: suurena joukkona he palajavat tänne.


        Jer. 32:37

        Katso, minä kokoan heidät jälleen kaikista maista, joihin minä heidät vihassani, kiivastuksessani ja suuressa suuttumuksessani karkoitan, ja palautan heidät tähän paikkaan ja annan heidän asua turvassa.


        Hes. 11:17

        Sano sentähden: Näin sanoo Herra, Herra: Minä kokoan teidät kansojen seasta ja kerään teidät maista, joihin teidät on hajotettu, ja annan teille Israelin maan. """"""""""""

        """
        Sillä näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä itse etsin lampaani ja pidän niistä huolen.


        Hes. 34:15

        Minä itse kaitsen lampaani ja vien itse ne lepäämään, sanoo Herra, Herra.
        """"""""""

        Siitä sitten vaan ympärileikkauttamaan itsenne, ja pitämään mielessä että sen valtion lakeja jossa elää, pitää kunnioittaa, omat lait vaativat sitä. Sen sijaan saa asua toisen yllä tai alla, käydä vessoissa vapaasti, pestä pyykit miten haluaa kunhan erottaa valkoiset värillisistä ettei tule sotkua. Äiti voi synnytyksen jälkeen elää ihan normaalisti mitä vauvanhoitoon ja työhön paluuseen ja muuhun tulee. Koshersääntöjä pitää noudattaa.

        Reaalimaailmaan: kristinuskon saatte pitää koska ikävä kyllä muuhun uskontoon kääntyneet eivät enää ole israelilaisia eivätkä juutalaisia ja romaneina saatte nyt pitää omat tavat muutenkin eikä "valinta", joka on uskonnollinen, tuota mitään etua kuitenkaan, se vain määrää miten tulee elää kun kuuluu Israelin kansaan.

        Muuten Babelin pakkosiirto päättyi Persian kuninkaan antamaan vapautusjulistukseen 2500 vuotta sitten , KAIKKI saivat palata kotiin jos vain halusivat ja sen jälkeen kukaan ei ollut pakosti kotimaan ulkopuolella, vaan omasta valinnasta.

        Syntyi myös oma uusi itsenäinen, valtio se jonka Rooman aikanaan valloitti. Kannattaa lukea myös historiaa, ei vain sekaisin eri aikaisia Raamatun jakeita, Raamattu ei ole pirtelö. Jos lukee vain profeettoja, eikä katso ikkunasta ulos, voi luulla että Babelin vankeus yhä jatkuu, eikä mikään historiassa ole muuttunut, vaan Ninivessä päätetään mitä Israelin kansaan kuuluvat saavat tehdä ja missä asua. Ne jotka ovat Israelin kansan jälkeläisiä eivät ole pakkoasutuksessa missään, jokainen voi mennä ja tulla, muuttaa Israeliin tai olla muuttamatta .Tai muuttaa minne muualle haluaa -tai pysyä paikallaan.


    • huihai xx

      Romanit ei ole oikein mistään kotoisin...

    • Yks kaalonpoika vaan

      Romanien alkuperä on mielenkiintoinen asia, eri näkökulmilta olen itsekin asia pohtinut. Ajatuksiani ovat ruokkineet mm. keskustelut isovanhempieni ja isoenoni kanssa, erilaiset historialliset artikkelit ja myös ihan oma pohdintani.

      Tuon ehdotuksen efraimilaisalkuperästä olen kuullut aikaisemminkin, ja isoenonikin joskus keskustelussa pohti mahdollisuutta erääseen toiseen muinaisen Pohjois-Israelin heimoon, mutta minun mielestäni tuollaisille ajatuksille ei löydy oikein mitään perusteluita. Ei historiasta, ei kulttuurisesta taustasta eikä myöskään Raamatusta. Minä ainakaan en sellaiselle ole löytänyt perusteita.

      Novvoille, Babylonian pakkosiirtolaisuudessa oli pääasiassa juudalaisia, benjaminilaisia ja osin leeviläisiä. Esim. efraimilaisia heimona ei kuninkaan vapautusmääräys koskenut. Heillä ja muilla pohjois-israelilaisilla oli hieman julmempi kohtalo hieman aiemmin julmemman kansan käsissä. Mutta ei siitä sen enempää. Se ei itse asiaan liity.

      Intialaistaustaa pidetään yleisesti hyväksyttynä alkuperänä. Romanien erilaisuus selittyisi näiden teorioiden perusteella eri lähtöaikoina ja sen aiheuttamina erilaisina kulttuurisina muovautumisina matkan aikana. Tätä teoriaa tukevat monenlaiset teoriat. Tämän teorian variaatioita ovat mm. sri lankalais-alkuperä yms. versiot lähinnä kielitieteeseen nojaten. Itse pidän uskottavimpina perusteluja, jotka liittäisivät romanit sinne nykyisen Pakistanin rajalle.

      Toinen varteenotettava teoria liittyy kansanheimoon muinaisen Persian alueella. Perustelut tällöinkin ovat kulttuurisia ja kielellisiä, mutta niitä katsotaan vain eri vinkkelistä. Varteenotettavana vaihtoehtona pidän sitäkin. Afganistanilaisteoriaankin olen törmännyt ja siinä on ollut myös pienillä otoksilla tehtyjä geenitestejä perusteluissa, tosin ei tieteellisesti vakuuttavasti perusteltuina.

      Mielenkiintoisen lisäsäväyksen keskusteluun saa pohtimalla ketkä kaikki kuuluvat romanikansaan, miten romanius määritellään, onko se esim. kulttuuri-identiteettinen ja/tai geneettinen ominaisuus.

      Mutta ei minulla vastausta ole, pohdintoja vain. Lukion jälkeen ajattelin että olisi kiinnostavaa ryhtyä opiskelemaan historiaa tai arkeologiaa ja perehtyä kansamme historiaan tarkemmin. Mutta mieli voi vielä muuttua. Ei ole helppo ala sekään.

      • novvoi (ei kirj.)

        Opiskelu kannattaa. Aina. Jatka ihmeessä lukion jälkeen niin pitkälle kuin haluat .

        Israelista vähän:
        Efrajim tarkoittaa profeetoissa pohjoisen kuningaskunnan kaikkia asukkaita, ei mitään yksittäistä heimoa. Mikään kokonainen heimo ei joutunut pakkosiirtoon, sinne joutui vain osa Israelin kuningaskunnan kaikista asukkaista ja osa Juudan, ei koko väestö kummastakaan.

        ”Esim. efraimilaisia heimona ei kuninkaan vapautusmääräys koskenut. Heillä ja muilla pohjois-israelilaisilla oli hieman julmempi kohtalo hieman aiemmin julmemman kansan käsissä. Mutta ei siitä sen enempää.” Kooreksen edikti vapautti jokaisen pakkosiirretyn kaikista Israelin ja Juudan pakkosiirretyistä .

        Pakkosiirto oli trauma kaikille, israelilaiset ja juutalaiset yrittivät selvitä siitä selittämällä sille kultilliset syyt: JHWH:ea oli palveltu huonosti siksi menetettiin kuningaskunnat, vaikka itse asiassa niiden hallitsijat olivat harjoittaneet aivan älytöntä Assyriaa ja Babyloniaa, alueellisia suurvaltoja, uhmaavaa politiikkaa. Nämä pakkosiirrot kohtasivat kyllä monia muitakin alueen pikkukansoja mikä ei ole kovin tunnettu asia, koska historiaa moni ei tunne, mutta monet ovat Raamatun kautta kuulleet Israelin ja Juudan kohtaloista.
        Hyvää vuoden jatkoa!


    • Anonyymi

      Kyllä näin oon itekkin tutkinut

    • Anonyymi

      Kulta ja hopea mustalaisille arvokasta niiku Egyptissä faaraoille

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tietääköhän sitä edes kukaan romanikaan, mistä päin he todellisuudessa ovat lähtöisin. Ehkä eniten vastauksia voisi saada ainakin joitakin vuosisatoja taaksepäin DNA testeillä. Muu näyttää olevan pelkkää arvailua,. Mitään faktatietoja ei ole koskaan osunut silmiin.

    • Anonyymi

      Mustalaiset lähtöisin Pohjois-Indiasta. Suomeen alkujaan tulivat Ruotsista. Ruotsissa oli lakikin, että mustalaisen sai hirttää ilman tuomiota.
      Norjasta mustalaiset viime sotien aikaan tappoivat kaikki.
      Saksalaiset tappoivat noin miljoonan mustalaista.

      • Anonyymi

        Rmustalaisia tai romaneja on tullut myös Venäjältä Suomeen.


    • Anonyymi

      Maan kuuluisimmat romaanit Veijo Baltzar ja Remu Aaltonen. Kulttuurin suurmiehiä.

    Ketjusta on poistettu 18 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5650
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3587
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      207
      1710
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1702
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      92
      1166
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      28
      1119
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      917
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      839
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      828
    Aihe