Kolminaisuusoppi

6376

Kolminaisuusoppi on kristillinen opetus Jumalan kolminaisuudesta, eli kolmiykseydestä. Sen esittää kristillisen opetuksen siitä, miksi on yhtä aikaa yksi Jumala, mutta kolme persoonaa: Isä, Poika ja Pyhä Henki.
Pyhän Kolminaisuuden kilpi, kuvaa Jumalan ykseyttä ja persoonien eriävyyttä

Kolminaisuusoppi dogmina syntyi tarpeesta määritellä käsitteellisesti ja analyyttisesti kristillisiä totuuksia kristinuskon levitessä hellenistiseen ja roomalaiseen maailmaan. Ensimmäisenä käsitettä "kolminaisuus" käytti Tertullianus 200-luvulla.[1]

Kristillisten kirkkojen järjestäytyessä vainojen päättymisen jälkeen kolminaisuusoppia käsiteltiin laajasti Nikaian kirkolliskokouksessa vuonna 325. Nikaiassa pohdittiin erityisesti Jeesuksen Kristuksen olemusta. Aiheen kirkolliskokoukselle antoi Aleksandrian erään presbyteerin, Areioksen, opetus Jeesuksen asemasta luotuna oliona.

Areios käytti apunaan uusplatonistisen filosofian käsitteitä ja määritteli jumalakäsityksen siten, että vain Isä Jumala kuului ehdottoman transsendenttiseen Ykseyteen. Sen sijaan pre-eksistentti Jumalan Sana eli Logos oli luomakunnan esikoinen, mutta kuului yhtä kaikki luotuun taivaalliseen maailmaan. Koska Logos kuului luotuun todellisuuteen, Areioksen sanojen mukaan "oli aika, jolloin häntä ei ollut". Areioksen vastustajat korostivat Logoksen jumaluutta ja ikuisuutta.

Nikaian kirkolliskokouksen päätös oli, että areiolaisuus julistettiin harhaopiksi. Tunnustuksen mukaan Jeesus oli "Jumala Jumalasta, valo valosta, tosi Jumala tosi Jumalasta, syntynyt eikä luotu, joka on samaa olemusta kuin Isä, jonka kautta kaikki on tehty". Tässä tunnustuksessa ei vielä määritelty Pyhän hengen olemusta.

Kirkon vanhoista uskontunnustuksista myös Athanasioksen uskontunnustus on suunnattu areiolaisuutta vastaan.

Konstantinopolin kirkolliskokouksessa vuonna 381 taas käsiteltiin erityisesti Pyhää Henkeä. Konstantinopolissa kolminaisuusoppia täsmennettiin siten, että jumaluudessa on kolme persoonaa, jotka ovat yksi ja sama entiteetti, yksi täydellisyys, yksi Jumala.

Sisällysluettelo

1 Kolminaisuusoppi lyhyesti
2 Kolminaisuus Raamatussa
3 Kolminaisuusopin historiaa
3.1 Triniteettioppi ekumeenisissa konsiileissa
3.1.1 Ensimmäinen ekumeeninen konsiili
3.1.2 Toinen ekumeeninen konsiili
3.1.3 Kolmas ja neljäs ekumeeninen konsiili
4 Muita kolminaisuuksia
5 Lähteet
6 Aiheesta muualla

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kolminaisuusoppi#Kolminaisuusoppi_lyhyesti

8

50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kirjoitettu ON

      Ajatuksissanne kuljette kansanjoukkojen huudossa.

      Nämä ovat niitä nasaretilaisen perässä kulkijoita ja eikös tuo olekin se rakentaja, Marian poika ja Jaakobin ja Jooseen, ja Juudan ja Siimonin veli.? Eikö hänen sisarensa ole täällä meidän parissamme?
      Ja näin loukkaannutte Häneen, Mark 6. luvusta, hieman tähänpäivään viitaten.

      Mutta, Raamattuun on meille muistiinkirjoitettu Jeesuksen Jumaluus.

      Jes 9:2 (9:1) Kansa, joka pimeydessä vaeltaa, näkee suuren valkeuden; jotka asuvat kuoleman varjon maassa, niille loistaa valkeus.
      Jes 9:3 (9:2) Sinä lisäät kansan, annat sille suuren ilon; he iloitsevat sinun edessäsi, niinkuin elonaikana iloitaan, niinkuin saaliinjaossa riemuitaan.
      Jes 9:4 (9:3) Sillä heidän kuormansa ikeen, heidän olkainsa vitsan ja heidän käskijänsä sauvan sinä särjet niinkuin Midianin päivänä;
      Jes 9:5 (9:4) ja kaikki taistelun pauhussa tallatut sotakengät ja verellä tahratut vaipat poltetaan ja tulella kulutetaan.
      Jes 9:6 (9:5) Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja .....-->>> hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, ------ Väkevä Jumala, ------- Iankaikkinen isä,---- Rauhanruhtinas.
      Jes 9:7 (9:6) Herraus on oleva suuri ja rauha loppumaton Daavidin valtaistuimella ja hänen valtakunnallansa; se perustetaan ja vahvistetaan tuomiolla ja vanhurskaudella nyt ja iankaikkisesti. Herran Sebaotin kiivaus on sen tekevä.


      ts. älkää tehkö tyhjäksi Jumalan sanaa

    • Jumala kanssamme.

      jatkan vielä.
      Jes. 7: 14Sentähden Herra itse antaa teille merkin: Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen -------- IMMANUEL----- ..

      Jumala kanssamme.

      Siihen viitaten, että Jumala ilmestyy meille, että kestämme sen, ettei kuolema meitä kohtaa näkemästä, hän tuli lihan muotoon.

      Luk. 1:35 Enkeli vastasi ja sanoi hänelle: " Pyhä Henki tulee sinun päällesi, ja Korkeimman voima varjoaa sinut; --- sentähden--- myös se PYHÄ, mikä syntyy, pitää kutsuttaman Jumalan Pojaksi.

      Poika ts. kirkastaa Isän ja joka on nähnyt Pojan on nähnyt Isän.

      Luk. 2:11 teille on tänäpäivänä [ syksy Israelissa ] syntynyt Vapahtaja, joka on Kristus, Herra, Daavidin kaupungissa. ps. ei jouluaikana ole syntymmä tapahtunut näin sivuhuomautuksena.

      Meille on HÄnessä kirkastettu Jumala ja Hänen rakkautensa muoto.

      JOh. 1:14 ja Sana tuli lihaksi ja asuoi meidän keskellämme, ja me kastselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja häne oli täynnä armoa ja totuutta.....

      Muistetaan sekin, että Alussa oli Sana, Sana oli Jumalan tykönä ja Sana oli mitä? ------ Jumala------....... HÄnen kauttaan on luotu, mitä luotu on.

      Raamattu muistiinmerkitsee asioita, että voisimme jotenkin käsittää tällä ymmärryksellä ajanrajan takaa Jumalan esikartanoita.

      Voimme vain todeta, että Hän on käsittämätön ihmismielle, eikä tarvitse "turhentaa" Jeesuksen Jumaluutta, Puusepän pojaksi.
      Käytän tätä termiä, että ymmärrätte tarkoituksen, kun Jeesuksesta riisutaan koko Jumaluus käsitettä pois.

      Hän astui, ihmismuotoon, Uuden Aadamin muotoon, osoittaakseen Jumalan rakkauden ja laupeuden, valtakuntansa lain pysyvyyden, jne.
      Että olisimme hänen morsionsa kerran.

      Hänen valtakuntansa, lakinsa, jonka päämäärä on rakkaus, jne.

      Jumalalla aioalla on elämä itsessään ja sen hän tarjoaa Pojassa, siis opettaa ymmärtämään sijaisuhrin merkityksen sekä sen, että synti tulee tuomiolle.
      Synnin / laittomuuden palkka on toinen kuolema Helvetin tulessa.

      Joh. 3:16 ja 17 kertoo syvästi tätä kokonaisuutta.
      Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään joka häneen uskoo [ Jumalaan ja hänen rakkauteensa ] , hukkuisi, vaan hänellä olisi MITÄ? iankaikkinen ELÄMÄ.
      Siis iankaikkinen elämä on armolahja Kristuksessa Jeesuksessa, koska Hänellä on elämä itsellään, ja antaa elämän, kelle hän tahtoo. ts. uskon omistamalle morsiusjoukolle.

      Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaa tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttaan pelastuisi.

      Se pelastussanoma ja suunnitelma on olemassa ja usko siihen Jumalan tekoon ja omistamalla se, että Jeesus on minun Vapahtajani, elämänpuu, vrt. ehtoollinen, niin Jumala pelastaa ja vapauttaa tuomiosta.

      Nämä asiat ovat tartuntapintoja Jumalan aivoituksista ihmistä varten.

      Siksi Isä, Poika ja Pyhä Henki on YHTÄ ja Yksi Jumala.

    • Kolminaisuusoppi on Raamatun opetuksille vieras ja Jumalan sanalle tuntematon oppi. Kolminaisuusopin pahin eksytys on juuri siinä, että se jakaa Jumalan, kaiken luomakunnan luojan ja luomakunnan toisistaan erillään olevaksi, vaikka Jumalan sana vakuuttaa Jumalan luoneen yhdeksi kaikki:

      Efesolaiskirje 1
      3 "Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka on siunannut meitä taivaallisissa kaikella hengellisellä siunauksella Kristuksessa,
      4 niinkuin hän ennen maailman perustamista oli hänessä valinnut meidät olemaan pyhät ja nuhteettomat hänen edessään, rakkaudessa,
      5 edeltäpäin määräten meidät lapseuteen, hänen yhteyteensä Jeesuksen Kristuksen kautta, hänen oman tahtonsa mielisuosion mukaan,
      6 sen armonsa kirkkauden kiitokseksi, minkä hän on lahjoittanut meille siinä rakastetussa,
      7 jossa meillä on lunastus hänen verensä kautta, rikkomusten anteeksisaaminen, hänen armonsa rikkauden mukaan.
      8 Tätä armoa hän on ylenpalttisesti antanut meille kaikkinaiseksi viisaudeksi ja ymmärrykseksi,
      9 tehden meille tiettäväksi sen tahtonsa salaisuuden, että hän, päätöksensä mukaan, jonka hän oli nähnyt hyväksi itsessään tehdä-
      10 siitä armotaloudesta, minkä hän aikojen täyttyessä aikoi toteuttaa, -oli yhdistävä Kristuksessa yhdeksi kaikki, mitä on taivaissa ja mitä on maan päällä."

      Isä Jumala loi kaikki omassa sanassaan, Jeesuksessa Kristuksessa, joka ei ole Jumala, vaan
      15 "hän on näkymättömän Jumalan kuva, - e s i k o i n e n - ennen kaikkea luomakuntaa. [Jumalan luomakunnan - a l k u - Ilm. 3:14 ]
      16 Sillä hänessä luotiin kaikki, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen,
      17 ja hän on ennen kaikkia, ja hänessä pysyy kaikki voimassa.
      18 Ja hän on ruumiin, se on: seurakunnan, pää; hän, joka on alku, esikoinen kuolleista nousseitten joukossa, että hän olisi kaikessa ensimmäinen.
      19 Sillä Jumala näki hyväksi, että kaikki täyteys hänessä asuisi. [Kol. 1:15-21]

    • Jumala kanssamme.

      jatkan vielä.
      Jes. 7: 14Sentähden Herra itse antaa teille merkin: Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen -------- IMMANUEL----- ..

      Jumala kanssamme.

      Siihen viitaten, että Jumala ilmestyy meille, että kestämme sen, ettei kuolema meitä kohtaa näkemästä, hän tuli lihan muotoon.

      Luk. 1:35 Enkeli vastasi ja sanoi hänelle: " Pyhä Henki tulee sinun päällesi, ja Korkeimman voima varjoaa sinut; --- sentähden--- myös se PYHÄ, mikä syntyy, pitää kutsuttaman Jumalan Pojaksi.

      Poika ts. kirkastaa Isän ja joka on nähnyt Pojan on nähnyt Isän.

      Luk. 2:11 teille on tänäpäivänä [ syksy Israelissa ] syntynyt Vapahtaja, joka on Kristus, Herra, Daavidin kaupungissa. ps. ei jouluaikana ole syntymmä tapahtunut näin sivuhuomautuksena.

      Meille on HÄnessä kirkastettu Jumala ja Hänen rakkautensa muoto.

      JOh. 1:14 ja Sana tuli lihaksi ja asuoi meidän keskellämme, ja me kastselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja häne oli täynnä armoa ja totuutta.....

      Muistetaan sekin, että Alussa oli Sana, Sana oli Jumalan tykönä ja Sana oli mitä? ------ Jumala------....... HÄnen kauttaan on luotu, mitä luotu on.

      Raamattu muistiinmerkitsee asioita, että voisimme jotenkin käsittää tällä ymmärryksellä ajanrajan takaa Jumalan esikartanoita.

      Voimme vain todeta, että Hän on käsittämätön ihmismielle, eikä tarvitse "turhentaa" Jeesuksen Jumaluutta, Puusepän pojaksi.
      Käytän tätä termiä, että ymmärrätte tarkoituksen, kun Jeesuksesta riisutaan koko Jumaluus käsitettä pois.

      Hän astui, ihmismuotoon, Uuden Aadamin muotoon, osoittaakseen Jumalan rakkauden ja laupeuden, valtakuntansa lain pysyvyyden, jne.
      Että olisimme hänen morsionsa kerran.

      Hänen valtakuntansa, lakinsa, jonka päämäärä on rakkaus, jne.

      Jumalalla aioalla on elämä itsessään ja sen hän tarjoaa Pojassa, siis opettaa ymmärtämään sijaisuhrin merkityksen sekä sen, että synti tulee tuomiolle.
      Synnin / laittomuuden palkka on toinen kuolema Helvetin tulessa.

      Joh. 3:16 ja 17 kertoo syvästi tätä kokonaisuutta.
      Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään joka häneen uskoo [ Jumalaan ja hänen rakkauteensa ] , hukkuisi, vaan hänellä olisi MITÄ? iankaikkinen ELÄMÄ.
      Siis iankaikkinen elämä on armolahja Kristuksessa Jeesuksessa, koska Hänellä on elämä itsellään, ja antaa elämän, kelle hän tahtoo. ts. uskon omistamalle morsiusjoukolle.

      Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaa tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttaan pelastuisi.

      Se pelastussanoma ja suunnitelma on olemassa ja usko siihen Jumalan tekoon ja omistamalla se, että Jeesus on minun Vapahtajani, elämänpuu, vrt. ehtoollinen, niin Jumala pelastaa ja vapauttaa tuomiosta.

      Nämä asiat ovat tartuntapintoja Jumalan aivoituksista ihmistä varten.

      Siksi Isä, Poika ja Pyhä Henki on YHTÄ ja Yksi Jumala.

    • Haulla 'kolminaisuus' ei löytynyt yhtään jaetta Raamattu 1933/38 tekstistä.

      Haulla 'kolminaisuusoppi' ei löytynyt yhtään jaetta Raamattu 1992 tekstistä.

      Raamattu ei siis puhu yhtikäs mitään kolminaisuudesta eikä sen opista! Siitä puhuvat vain tietosanakirjat ja perimätiedot sekä perinnäissäännöt Raamatun ulkopuolisena oppina.

      • Ekille

        Mitä se Elivaaria se kolminaisuusoppi niin kiukuttaa, vaikka sitä sanaa nyt ei löydykään Raamatusta. Edellisen kirjoittajan mukaan jonka hän kirjoitti (Siksi Isä, Poika ja Pyhä Henki on YHTÄ ja Yksi Jumala)voidaan kaiketi päätellä että Jumalamme on kolmiyhteinen. Ei kait se nyt ole harhaoppi joka kadotukseen vie?


      • Ekille kirjoitti:

        Mitä se Elivaaria se kolminaisuusoppi niin kiukuttaa, vaikka sitä sanaa nyt ei löydykään Raamatusta. Edellisen kirjoittajan mukaan jonka hän kirjoitti (Siksi Isä, Poika ja Pyhä Henki on YHTÄ ja Yksi Jumala)voidaan kaiketi päätellä että Jumalamme on kolmiyhteinen. Ei kait se nyt ole harhaoppi joka kadotukseen vie?

        Ekivaari ei ketään vedä eikä työnnä kadotukseen! Ekivaari on mieluummin unitaari uskovainen, joka ei tarjoile yhdellekään Jumalan kaltaiseksi ihmiseksi syntyneelle ihmiselle iankaikkista ja loputonta kadotustuomiota,

        Jaakobin kirje 3
        9 "Kielellä me kiitämme Herraa ja Isää, ja sillä me kiroamme ihmisiä, Jumalan kaltaisiksi luotuja;"

        Näin ei saisi olla. Jumala ei siitä tykkää, eikä minun vaimonikaan siitä tykkää.


    • Simelius

      Varsinkin trinitaarit ovat tarjoilleet toisinajattelijoille historian saatossa kuolemantuomioita ja sulkeneet heidät pois uskovien yhteisöistä. Eikö näin?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5248
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3407
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1542
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      186
      1410
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1056
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      968
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      769
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    Aihe