Herjaus

Tietääkö joku?

Voiko netissä herjaamisesta saada syytteen/rangaistuksen, kun herjaaja sekä herjattava ovat keskustelleet anonyymeillä nimimerkeillä ja kummastakaan ei voi ulkopuoliset tietää keitä ovat? Eli voiko nimimerkkiä herjata niin että se luetaan rikokseksi? Kumpikaan nimimerkeistä ole ole rekisteröity.

11

74

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4+10

      Ei voi. Kohteena pitää olla ihminen, joka on tunnistettavissa.

      • Ap..

        Näin muistan joskus lukeneeni, mutten ollut varma muistinko oikein.


    • näin se menee

      Minäpä vastaan tähän, koska itse olin taannoin sellaisessa tilanteessa, että olin yksityis-chatissa juttelemassa henkilön kanssa, jota en tuntenut ja joka ei tuntenut minua.

      Tulin sanoneeksi jotain loukkaavaa. Hän teki rikosilmoituksen minusta ja jouduin kaksikin kertaa matkustamaan poliisiasemalla kuulusteluihin. Olimme siis sekä asianomistaja että minä pelkillä nimimerkeillä liikkeellä ja keskustelu käytiin siten, että sitä eivät muut nähneet. Tämä toinen osapuoli sitten teki rikosilmoituksen minusta ja siinähän sitten tulivat meille molemmille toistemme nimet ja asuinpaikat tiedoksi.

      Eli KYLLÄ VOI TEHDÄ JA KYLLÄ VOI MYÖS SAADA RANGAISTUKSEN periaatteessa.

      Tuostakin tapauksesta sitten syntyi kymmeniä sivuja poliisipöytäkirjaa.

      Loppujen lopuksi sitten kävi niin että kun homma meni syyttäjälle niin syyttäjä teki syyttämättäjättöpäätöksen.

      Kannattaa siten olla varovainen mitä sanoo/kirjoittaa vaikka se tapahtuisi anonyymina. Enpä ole tuon tapauksen jälkeen uskaltanut mennä arvostelemaan kenenkään tekemisiä enkä ottamaan kantaa.

      • 16+6

        ***Loppujen lopuksi sitten kävi niin että kun homma meni syyttäjälle niin syyttäjä teki syyttämättäjättöpäätöksen.***

        Sinun tapauksessasi taikasana oli tuo, - yksityis-chatissa. Poliisi ei uskaltanut tehdä päätöstä, ei rikosta, vaan suoritti laajan esitutkinnan ja alisti sen syyttäjän ratkaistavaksi.
        Valitettavasti monessa tapauksessa poliisin arkuus tehdä päätös aiheuttaa syyttömille ihmisille turhaa vaivaa ja kulua.
        Vai, väittikö syyttäjä päätöksessään sinun syyllistyneen rikokseen, mutta hän ei siitä huolimatta sinua syytä ?


    • Luulija

      En ymmärrä, miten se voi olla rikos, jos ihmiset juttelevat kahden kesken ja haukkuvat toisiaan tai jotakuta muuta. Eikö enää saa ollenkaan sanoa mitään negatiivista kenestäkään?
      Taitaa olla sitten parempi, että en kirjoita tähän mitä ajattelen niistä ihmisistä, jotka tekevät rikosilmoituksia tuollaisista jutuista. Vai oliko tämäkin jo liian loukkaavasti sanottu?

      • 4+11

        Kyllä suomalaiset haukkuvat toisian joka ikinen päivä miljoonia kertoja. Ketjussa oleva esimerkki on ääriesimerkki, siitä miten hänelle kävi poliisin saamattomuuden vuoksi.
        Sitäpaitsi nyt ollaan puuhaamassa kunnianloukkausten poistamista kokonaan rikoslaista.
        Omilla rahoillaan jokainen saisi kiillottaa kunniaansa, ilman nykyistä veronmaksajien avointa piikkiä.


      • Voivoi sentään

        Esimerkiksi se on rikos, etä kirjoitat jollekulle mitä hän oikeasti teki, jos tämä toinen siitä loukkaantuu. Hän voi lisäksi väittää, että asia ei ole totta ja häntä uskotaan aivan varamsti, ainakin jos sattuu niin, että tämä loukattu osapuoli on nainen ja loukkaava mies.

        Näin kävi tutulleni. Lisäksi vielä asiaa hämmensi se, että kirjeitä ei alkuunkaan lähettänyt tuttavani, vaan joku muu. Ei tarvittu mitään dna-todistetta eikä sormenjälkeä, itse asiassa löytyi täysin vieras sormenjälki. Pelkää luulo siis riittää tuomioon.

        Suomessa ei oikeuteen enää voi luottaa. Se ei toimi lakien eikä varsinkaan terveen järjen pohjalta, vaan joku mustatuntuu-laki on olemassa.

        Oikeuteen ei ikinä kannata mennä, jos sen vain voi jotenkin välttää, sillä lopputuloksesta ei ole mitään takeita.


      • Minun kohdalla

        Minä en ainakaan tekisi rikosilmoitusta kenestäkään nettiherjaajasta, jos ei puhuta oikealla nimelläni tai muuten niin että olisin tunnistettavissa. Olen kyllä tehnyt nettisivuston ylläpitäjälle ilmoituksia ko. ihmisestä kun on levitellyt minusta valheita, mm väittänyt minua rikoksentekijäksi vain ilkeyttään ja vailla tietoa, kun ei edes tiedä kuka olen. Mutta rikosilmoituksen teko on niin iso juttu että ymmärrän kyllä aika pitkälle että netissä voi ärsyyntyessään kirjoitella pahojakin juttuja, pääasiassa ne on vain lapsellista kiusantekoa. Rikoskynnys ylittyy sitten vasta jos minua kiusataan ihan henkilökohtaisesti ihmisenä omalla nimelläni


    • lawstud

      Tottaki voi. Just tänään oli Hesarissa juttu et Briteissä kovennetaan nettikiusaamistuomioita koska ihmiset kuvittelee ettei muka olis vastuuta sanomisistaan. Tuomiot on nyt jopa 2vuotta linnaa. Kannattaa siis miettiä käytöstapojaan ja kysyä vaikka äidiltä ensin neuvo.

    • Ihme ja kumma

      Eikö niille kiusaajille voi muka sanoa vastaan? Jos joku kirjoittaa vaikka jotain mikä ei ole totta, niin voihan siihen vastata ja kertoa miten asia on. Miksi pitää mennä oikeuteen esittelemään omaa lapsellisuuttaan.

    • Kuka normaali muka

      Minua kohtaan ei ole kukaan kunnollinen ja rehellinen ihminen ikinä nostanut syytettä kunnianloukkauksesta mutta eräs...

      Ei mennyt syyttäjältä läpi sekään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1655
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      17
      1517
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      68
      1429
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      40
      1384
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      50
      1323
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1258
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1136
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1126
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1114
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1102
    Aihe