Paavali ei oikein vakuuta

en nyt ymmärrä

Roomalaisten hallitsemissa maissa oli mielestäni laki , joka antoi miehitettyjen maiden asukkaille jonkinlaisen oikeuden palvoa omia jumaliaan kunhan tunnusti myö roomalaisten jumalat. Tällä perusteella Paavali vainosi kristittyjä ilmoittaessaan etteivät he palvo rooman jumalia ja näin kristityt joutuivat kidutuksien ja kuoleman uhreiksi jopa perhekunnittain. Vaikka Paavali myöhemmin katui tekojaan niin minusta hänen nostamisensa ykkösvaikuttajaksi kristikunnan piirissä ei kyllä oikein vakuuta. Jotain outoa siinä on. Yleensä ihminen on psyykeltään koko elämänsä samassa formaatissa.

11

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Armosta uskossa.

      Sinä et sitä ymmärrä, koska et ymmärrä sitä, että Paavali sai uudestisyntyä Jeesuksen armosta. Se muuttaa ihmisen. Vihan ja katkeruuden sijaan tulee ystävällisyys, laupeus ja armahtavainen mieli, muutaman mainitakseni. Se, eli Hengen hedelmä ei valitettavasti kuitenkaan kaikissa uskoviksi itseään pitävinä näy, vaan he ovat päästäneet sisäänsä uskonkiihkoilun, joka on uskon irvikuva.

      • en nyt ymmärä

        Eihän Paavali kristittyjen vainoja mielestäni vihassa ja katkeruudessa tehnyt vaan koska uskoi olevansa oikeassa juutalaista lakia toteuttaessaan.


    • TMarko

      Tuossa vähän täsmällisempää historian tietoa:

      "Kristittyjen vainot Rooman valtakunnassa"

      Ensimmäiset kristittyjen vainot alkoivat keisari Neron hallituskaudella, kun Rooman kaupunkia kohtasi suuri onnettomuus, Rooman palo, vuonna 64. Keisarin lahjoitukset ja jumalien lepyttely eivät pystyneet hälventämään ikäviä huhupuheita jotka väittivät, että tulipalo oli tahallisesti sytytetty. Lopettaakseen nämä puheet Nero teki syntipukeiksi kristityt ja rankaisi heitä kidutuksin.

      Myöhemmät vainot johtuivat kristittyjen vakaumuksellisesta ideologiasta, jonka nähtiin kiistävän maallisen vallan, keisarin, auktoriteetin. Vaikka Rooman valtakunta oli uskonnollisesti monikulttuurinen ja suvaitsevainen, oli jokaisen sen kansalaisen palvottava keisaria Jumalana, mistä kristityt kieltäytyivät. Tämä johti järjestelmällisiin vainoihin keisari Domitianuksen aikana 81–96. Ilmestyskirja kirjoitettiin samoihin aikoihin lohdutukseksi vainojen kohteeksi joutuneille kristityille.

      Kristinuskon leviäminen Rooman valtakuntaan laajemmalle loi vakavan jännitteen kristittyjen ja Rooman valtakunnan välille. Uskonvainojen laajuus ja voimakkuus riippuivat poliittisista ja taloudellisista suhdanteista ja henkilöityivät usein keisariin. Kirkkohistoriassa on perinteisesti puhuttu kymmenestä kristittyjä vainonneesta keisarista, jotka olivat:

      Nero (54–68)
      Domitianus (81–96)
      Trajanus (98–117)
      Marcus Aurelius (161–180)
      Septimus Severus (193–211)
      Maximinus Thrax (235–238)
      Decius (249–251)
      Valerianus (253–260)
      Aurelianus (270–275)
      Diocletianus (284–305)

      Todellisuudessa vainot olivat kuitenkin 200-luvulle saakka lähinnä paikallisia. Vasta vuonna 250 Decius määräsi ensimmäisenä koko valtakunnassa toimeenpantavaksi järjestelmälliset vainot kristinuskon hävittämiseksi kokonaan. Viimeiset ja kaikkein ankarimmat vainot aloitettiin Diocletianuksen kaudella 300-luvun alussa."

      Wikipedia

      • en nyt ymmärrä

        Aloituksessani oli kyse Paavalin vainoista jotka käsittääkseni tapahtuivat noin vuosina 35-40- 45 suurinpiirtein.Nämä ovat luku sinänsä.


      • TMarko
        en nyt ymmärrä kirjoitti:

        Aloituksessani oli kyse Paavalin vainoista jotka käsittääkseni tapahtuivat noin vuosina 35-40- 45 suurinpiirtein.Nämä ovat luku sinänsä.

        Ok. Asia selvä.

        "Vaikka Paavali myöhemmin katui tekojaan niin minusta hänen nostamisensa ykkösvaikuttajaksi kristikunnan piirissä ei kyllä oikein vakuuta. Jotain outoa siinä on. Yleensä ihminen on psyykeltään koko elämänsä samassa formaatissa. "

        Tarkoitatko tällä ettet usko että entisestä vainoojaa ja murhaajaa Jumala ei voisi muuttaa? Vai mikä sinun mielestäsi tässä on outoa?


      • en nyt ymmärrä
        TMarko kirjoitti:

        Ok. Asia selvä.

        "Vaikka Paavali myöhemmin katui tekojaan niin minusta hänen nostamisensa ykkösvaikuttajaksi kristikunnan piirissä ei kyllä oikein vakuuta. Jotain outoa siinä on. Yleensä ihminen on psyykeltään koko elämänsä samassa formaatissa. "

        Tarkoitatko tällä ettet usko että entisestä vainoojaa ja murhaajaa Jumala ei voisi muuttaa? Vai mikä sinun mielestäsi tässä on outoa?

        Järjellä ja logiikalla ajateltuna on vaan tullut vahva käsitys ettei Paavali ole uskottava vaikka hän oli ja on erinomainen sanankäyttäjä ihan noin niinkuin kielellisessä mielessä.


      • TMarko
        en nyt ymmärrä kirjoitti:

        Järjellä ja logiikalla ajateltuna on vaan tullut vahva käsitys ettei Paavali ole uskottava vaikka hän oli ja on erinomainen sanankäyttäjä ihan noin niinkuin kielellisessä mielessä.

        "Järjellä ja logiikalla ajateltuna on vaan tullut vahva käsitys ettei Paavali ole uskottava "

        Niin, Jumala tuntuu tekevän meidän inhimillisen järkeilymme tyhjänpäiväiseksi. Hän voi valita aseekseen kenet tahtoo. Mutta kun katsomme asiaa JUMALAN näkökannalta, niin eikö tämä Paavalin valinta tee Jeesuksesta ja hänen opetuksestaan uskottavan, koska hän antaa meille itse esimerkin tekemällä vainoojalleen hyvää eikä pahaa valitsemalla Paavalin rakkautensa kohteeksi?

        Biblia 1776 sanoo näin Matteuksen 5. luvussa jakeessa 44:

        "Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne; siunatkaat niitä, jotka teitä sadattavat; tehkäät niille hyvin, jotka teitä vihaavat, ja rukoilkaa niiden edestä, jotka teitä vainoovat ja vahingoittavat,"

        Jeesus teki Paavalille juuri niin kuin oli meitä kehoittanut tekemään vainoojillemme.

        Tästä Paavali kertoo Timoteukselle seuraavassa kohdassa:

        "Minä kiitän häntä, joka minulle on voimaa antanut, Kristusta Jeesusta, meidän Herraamme, siitä, että hän katsoi minut uskolliseksi ja asetti palvelukseensa
        minut, entisen pilkkaajan ja vainoojan ja väkivallantekijän. Mutta minä sain laupeuden, koska olin tehnyt sitä tietämättömänä, epäuskossa;
        ja meidän Herramme armo oli ylen runsas, vaikuttaen uskoa ja rakkautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa.
        Varma on se sana ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen, että Kristus Jeesus on tullut maailmaan syntisiä pelastamaan, joista minä olen suurin."


      • en nyt ymmärrä
        TMarko kirjoitti:

        "Järjellä ja logiikalla ajateltuna on vaan tullut vahva käsitys ettei Paavali ole uskottava "

        Niin, Jumala tuntuu tekevän meidän inhimillisen järkeilymme tyhjänpäiväiseksi. Hän voi valita aseekseen kenet tahtoo. Mutta kun katsomme asiaa JUMALAN näkökannalta, niin eikö tämä Paavalin valinta tee Jeesuksesta ja hänen opetuksestaan uskottavan, koska hän antaa meille itse esimerkin tekemällä vainoojalleen hyvää eikä pahaa valitsemalla Paavalin rakkautensa kohteeksi?

        Biblia 1776 sanoo näin Matteuksen 5. luvussa jakeessa 44:

        "Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne; siunatkaat niitä, jotka teitä sadattavat; tehkäät niille hyvin, jotka teitä vihaavat, ja rukoilkaa niiden edestä, jotka teitä vainoovat ja vahingoittavat,"

        Jeesus teki Paavalille juuri niin kuin oli meitä kehoittanut tekemään vainoojillemme.

        Tästä Paavali kertoo Timoteukselle seuraavassa kohdassa:

        "Minä kiitän häntä, joka minulle on voimaa antanut, Kristusta Jeesusta, meidän Herraamme, siitä, että hän katsoi minut uskolliseksi ja asetti palvelukseensa
        minut, entisen pilkkaajan ja vainoojan ja väkivallantekijän. Mutta minä sain laupeuden, koska olin tehnyt sitä tietämättömänä, epäuskossa;
        ja meidän Herramme armo oli ylen runsas, vaikuttaen uskoa ja rakkautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa.
        Varma on se sana ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen, että Kristus Jeesus on tullut maailmaan syntisiä pelastamaan, joista minä olen suurin."

        Tähän vuoropuheluun en uskonnollisessa mielessä halua osallistua sillä en tunne olevani mikään Jumalan tuttava ja kaveri vaan kaikenlaisia ilmiöitä ihmettelevä tavallinen pällistelijä.


      • Lie ylemmällä tasoll
        en nyt ymmärrä kirjoitti:

        Tähän vuoropuheluun en uskonnollisessa mielessä halua osallistua sillä en tunne olevani mikään Jumalan tuttava ja kaveri vaan kaikenlaisia ilmiöitä ihmettelevä tavallinen pällistelijä.

        Eipä niitä "TMarkon" tarinoita taida kaikki muutkaan ymmärtää, että siinä suteessa ei syytä huoleen.


      • TMarko
        en nyt ymmärrä kirjoitti:

        Tähän vuoropuheluun en uskonnollisessa mielessä halua osallistua sillä en tunne olevani mikään Jumalan tuttava ja kaveri vaan kaikenlaisia ilmiöitä ihmettelevä tavallinen pällistelijä.

        Opetus tuossa kaikessa yksinkertaisuudessaan on se, että Jeesus voitti vainoojansa, Paavalin, omalle puolelleen rakkaudella ja hyvyydellä.

        Ei siinä mitään sen oudompaa minun mielestäni ole.


    • Mielenkiintoista kyllä että loppupeleissä Paavalin “vihamiehet” eivät paljon muuttuneet oli kyse hänen toiminnastaan ennen hänen kääntymistään tai sen jälkeen.

      Ennen kääntymistään UT kertoo hänen vainonneen Jeesuksen seuraajia jotka tuohon aikaan olivat juutalaiskristittyjä - edes samarialaisille ei vielä oltu saarnattu (tapahtui vasta tämän jälkeen, Apt 8, ja Pietarin ja Korneliuksen tapaus – ensimmäinen pakanoiden kääntymiseksi UT:ssa mainittu tapaus – on vieläkin myöhäisempi, Apt 10-11). Kääntymisensä jälkeen Paavalista tuli ns. pakanoiden apostoli ja hänen ristiretkensä juutalaiskristittyjä ja jopa Jeesuksen tämän eläessä tunteneita apostoleita vastaan jatkui, kuten käy ilmi useista hänen kirjeistään kun hän kritisoi esim. juutalaiskristittyjen halua ja pyrkimystä saada pakanakristitytkin noudattamaan juutalaista lakia&tapoja tai niitä pakanakristittyjä jotka ovat alkaneet noudattaa juutalaista lakia&tapoja. Apostolien teot Jerusalemin kokouksineen (Apt 15) ym. silottelee näitä Paavalin ja Jeesuksen ensimmäisten seuraajien välisiä kiistoja; tästä enemmän esim.
      http://www.rejectionofpascalswager.net/paulorigin.html

      Jos Paavali ei onnistunut ennen kääntymistään tekemään selvää Jeesuksen ensimmäisistä seuraajista (jotka eivät olleet juuri muuta kuin yksi lahko juutalaisuuden sisällä, eivät kovinkaan lähellä kristinuskoa sinä mitä kristinusko sittemmin tuli olemaan), niin kääntymisensä jälkeen hän ja hänen sittemmin kristinuskossa saamansa asema sen kyllä teki.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      3880
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      596
      3644
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3632
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2291
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      56
      2255
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      322
      1972
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      123
      1947
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      187
      1776
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      27
      1443
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1362
    Aihe