Liian iso?

Huolehtia

Eli mulla on tämmönen huoli :(( Oon melkein 60 kg ja haluisin 145-148 cm korkean ponin mutta, pystynkö ratsastamaan sen kokoisilla :(

8

100

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä

      Pystyt ihan hyvin, mutta jos kasvat vielä, mieti onko järkeä ostaa noin pieni jos kasvat vielä. Ota mielummin 160cm hevonen niin ei jää liian pieneksi.

      • :((

        Mut entä jos mun pituus ennuste on 160 cm ja kasvan enää 1cm nii en tiiä haluunko nii isoo :((


    • minä

      Mikset haluais isoo? Kehityt paremmin ison kanssa ja se ainakin jaksais sut hyvin... Mutta perjaatteessa pystyisit ottaa koska oma pituus miinus 15-20 cm = ponin hyvä korkeus mutta ite en ottais niin pientä jos olisin sun kokonen. Mää painan 45kg ja oon 150 pitkä nii aattelin jotain 150 cm heppaa :) Mun entine poni oli 140cm joka oli sinäänsä sopiva mutta ottaisin isomman nyt :)

    • Enpä tiedä. Parhaiten kehittyy hevosella joka tuntuu sopivan kokoiselta. Minä olen 163cm pitkä, enkä taatusti ottaisi 160cm hevosta, koska niinkin suuri tuntuu liian isolta eikä sellaisella ole mukava ratsastaa. Toki se on paljolti tottumiskysymys, mutta jos aloittaja epäröi isompaa hevosta. kannattaa suosista etsiä pienempää.

      145 cm poni on vallan sopivan kokoinen jos tietää että pituus tulee jäämään sinne 160cm tienoille, ja mitä kehitykseen tulee, siihen on turha vedota isojen hevosten puolesta. Jos hevonen tuntuu liian isolta, siitä ei välttämättä saa kunnollista otetta (=istunta kärsii ja sen mukana kaikki muukin ratsastuksessa), ja siinä tapauksessa hyväkään valmentaja ei välttämättä pysty auttamaan. Joten paremmin sitä kehittyy pienemmällä ja itselle sopivan kokoisella ratsulla, jonka selässä on kotoisaa istua. Iso poni kantaa kevyesti 60kg raskaassakin työssä joten painostakaan ei tule ihan heti ongelmaa.

      Huolehtia, onnea etsintään! Toivottavasti löydät mieleisesi!

    • Weerakin

      Hei! Pystyt vielä Ratsastamaan sen kokoisella vähän aikaa eli yleensä painoraja on 65 hypätessä 60 minä olen 180 cm ja painan 31 kg (oon alipainoinen)ja ratsastan ton pituisella ;)

    • Weerakin

      Kuinka pitkä olet nii pystyn ratkoo ongelmaasi ;)

    • hjhjhkhj

      Lampinajadi: Ennemminkin istunta kärsii liian pienen kuin liian ison ponin kanssa

    • Totta toinen puoli, ei se liian pienikään hyvä ole. Mutta tässä nyt vertailtiinkin sopivan kokoista ja liian isoa keskenään. Aloittajan pituiselle 145cm poni on juuri sopivan kokoinen eikä hän sen pienempää ole ajatellutkaan. Ja jos vastakkain ovat siis "sopiva" ja "iso", niin kyllä se "sopiva" on aina parempi, jos tietää että se pysyykin sopivana (ts. ettei tarvitse jättää kasvuvaraa).

      Jos hevonen on liian iso, siitä voi olla hankala saada kunnollista otetta, mikä helposti johtaa siihen että istunta ei pysy tiiviinä, vaan siellä alkaa pomppia, mikä ei ole kiva itselle eikä hevoselle. Sitten kun alkaa tuntua että satulassa pomppii, alkaa vaistomaisesti jännittyä, jolloin asento muuttuu entistä huonommaksi mikä puolestaan johtaa entistä pahempaan pomppimiseen. Plus että kun ratsastaja jännittyy, myös käsille käy niin, ja sitten alkaa helposti nykiä hevosta suusta tai ohjasote on muuten liian kova. Ponien ja pienten hevosten kanssa näitä ongelmia ei yleensä ole, joskin poikeuksiakin toki löytyy.

      Liian pienten ratsujen kanssa istuntaongelmat johtuvat tavallisimmin siitä että jalustimet joutuu pitämään liian lyhyenä tai siitä että jalat laahaavat maata, mutta niin pientä ponia aloittaja ei ole harkinnutkaan, vaan on osannut katsoa mikä olisi oikeasti sopivan kokoinen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1007
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      1005
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      900
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      764
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe