taas valokuvauksesta ja julkaisemisesta.

no, johtopäätös.

Kävin tässä kerran eräässä museossa, tai siis sanotaan suoraan Vapriikissa Tampereella, kuvailin pokkarilla ja vieläpä ilman salamaa - niin kuin pitääkin salamatta kuvata. Tosin siinä yksi vanha herra huomautteli jo itse kuvatessaan salamalla, ettei salamatta kuvia saa onnistumaan. Vaan mitenkäs ne säännöt museoissa menevätkään.

Sitten minä puupää laitoin someen niitä kuvia julkisesti. No, arvatkaas minkälaisen älämölön siitä sain aikaan: Mitä v...ttua, eihän sinne museoon kenenkään tarvitse enää mennäkään, kun kuvat on netissä.

Mutta nytpä tänään huomasin museon omilla nettisivuilla tviittivastauksen eräälle kysyjälle, että Vapriikissa saa videokuvata harrastelijatasolla ja laittaa someen. Tästä teen sen johtopäätöksen, että saapi valokuvatakin ja laittaa someen. Että turhaa suunsoittoa taas, vai oliko kenties kateutta ilmassa!

On toki kaupunkeja, joissa museoissa saa kuvata ja edelleen ilman salamaa, mutta nettiin ei ainakaan saa laittaa kuviansa, näin ne ainakin mölisevät.

6

125

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Quo Vadis

      Museoiden hallinnossa lienee järkeviä ihmisiä ja sellaisia joiden pään vallan kiima on sumentanut.

      – viimeksi Porin taidemuseossa käydesäni sillä oli näyttely jossa näyttelyvieraita kehotettiin kuvaamaan museossa.
      – Lontoon museot ovat vasta tehneet yhteisen päätöksen, että valokuvaaminen sallitaan kaikissa museoissa.
      – SFO:n De Young museossa virkailija tuli huomauttamaan, että videokuvaaminen on kielletty, mutta valokuvaaminen on sallittua ilman salamaa. Saman museon alakerrassa oli Jugend-Art Nouveau näyttely jossa virkailija kielsi valokuvaamisen.
      – SFO MoMa:ssa on erikseen merkitty ne (muutamat) teokset joita ei saa kuvata. Kukaan ei kuitenkaan tullut kieltämään kun niitä kuvattiin.

      Museot taitavat olla hukassa julkisuuden kanssa. Toiset haluavat mahdollisimman paljon julkisuutta myös kuvina somessa toiset taas pelkäävät sitä ja kieltävät kaiken mahdollisen.
      ”Kuolevatko” ne museot kävijäpulaan joissa ei saa kuvata?
      Miten tekijänoikeuslain uudistukset muttavat asiaa?

      • Erilaisia museoita.

        Vapriikki - museokeskus, mutta ei taida ihan taidemuseo olla.
        Olen käynyt taidemuseossakin, mutta sinne en ota kameraa mukaan. Taidemuseossa on kuitenkin taidetta, jolla on tekijänsä ja tekijänoikeudet.
        Vapriikissa on kulttuurihistoriallisesti arvokasta esineistöä esillä esim., paljon muutakin. Tai jossakin teollisuusmuseossa, ei siellä taidetta ole useinkaan, vaan teollisuuteen liittyvää esineistöä. Tällaista lähinnä tarkoitin, että saisi kuvata, mutta myös julkaista omilla some-sivuillaan, ilman että täytyy lupa pyytää.
        Toisaalta taiteestakin on kai mahdollista julkaista itse ottamansa valokuva, mutta täytyy mainita varsinaisen teoksen tekijä.
        Taideteoksesta otettu valokuva on osa taideteosta, näin on kuulemma määritetty lainopillisesti.


      • jankuttaa vaan.
        Erilaisia museoita. kirjoitti:

        Vapriikki - museokeskus, mutta ei taida ihan taidemuseo olla.
        Olen käynyt taidemuseossakin, mutta sinne en ota kameraa mukaan. Taidemuseossa on kuitenkin taidetta, jolla on tekijänsä ja tekijänoikeudet.
        Vapriikissa on kulttuurihistoriallisesti arvokasta esineistöä esillä esim., paljon muutakin. Tai jossakin teollisuusmuseossa, ei siellä taidetta ole useinkaan, vaan teollisuuteen liittyvää esineistöä. Tällaista lähinnä tarkoitin, että saisi kuvata, mutta myös julkaista omilla some-sivuillaan, ilman että täytyy lupa pyytää.
        Toisaalta taiteestakin on kai mahdollista julkaista itse ottamansa valokuva, mutta täytyy mainita varsinaisen teoksen tekijä.
        Taideteoksesta otettu valokuva on osa taideteosta, näin on kuulemma määritetty lainopillisesti.

        Toisaalta näistä muista kuin taidemuseoista. Niin eikö suomalaisissa (näissä muissa kuin taidemuseoissa) ole suomalaisten historiaa ja perinnettä ja kulttuuria, miksi en siis saisi kuvata ja laittaa nettiin omaa historiaani. Eli siis jos kuvaan teollisuusmuseossa vanhan paperikoneen tai painokoneen tai käsityöläismuseossa kangaspuut niin miksen saisi laittaa ottamaani kuvaa omalle sivulleni nettiin julkisena vieläpä? En tee kuvalla rahaa, kuvani ei ole mitenkään arvokas, voi olla vähän suttuinen, vino ja epäterävä... So what! Mutta sitten tulee joku urputtamaan: Ei noin saa tehdä, sun pitää kysyä museokeskuksesta lupa! No, toisaalta, pitääkö kuunnella toisten puheita, jos näillä ei itselläkään ole asiantuntemusta!


      • Quo Vadis
        Erilaisia museoita. kirjoitti:

        Vapriikki - museokeskus, mutta ei taida ihan taidemuseo olla.
        Olen käynyt taidemuseossakin, mutta sinne en ota kameraa mukaan. Taidemuseossa on kuitenkin taidetta, jolla on tekijänsä ja tekijänoikeudet.
        Vapriikissa on kulttuurihistoriallisesti arvokasta esineistöä esillä esim., paljon muutakin. Tai jossakin teollisuusmuseossa, ei siellä taidetta ole useinkaan, vaan teollisuuteen liittyvää esineistöä. Tällaista lähinnä tarkoitin, että saisi kuvata, mutta myös julkaista omilla some-sivuillaan, ilman että täytyy lupa pyytää.
        Toisaalta taiteestakin on kai mahdollista julkaista itse ottamansa valokuva, mutta täytyy mainita varsinaisen teoksen tekijä.
        Taideteoksesta otettu valokuva on osa taideteosta, näin on kuulemma määritetty lainopillisesti.

        Lontoon museoiden päätöksessä oli muistaakseni mukana kaikki museot (ei vain taidemuseot).
        Näytteille asettaja julkaisi UNCATEGORIZED CHI MODU näyttelyssä käyneiden ottamia kuvia.
        http://uncategorized.com/finland2014/

        Vapriikista ja kulttuurihistoriallisesti arvokkaasta esineistöstä tuli mieleeni Rosenlew-museo Porin Aittaluodossa.
        http://www.pori.fi/kulttuuri/satakunnanmuseo/rosenlew-museo.html
        Siellä ei urputettu valokuvaamisesta ja muutenkin koimme olevamme tervetulleita (eikä ikävä häiriö virkailijoiden rauhalle).

        En kuvaa taidemuseoissa julkaistaakseni kuvia vaan tallennan muistoja ja voin katsella taideteoksia silloinkin kun ne eivät ole esillä missään museossa.


      • p.s.
        Quo Vadis kirjoitti:

        Lontoon museoiden päätöksessä oli muistaakseni mukana kaikki museot (ei vain taidemuseot).
        Näytteille asettaja julkaisi UNCATEGORIZED CHI MODU näyttelyssä käyneiden ottamia kuvia.
        http://uncategorized.com/finland2014/

        Vapriikista ja kulttuurihistoriallisesti arvokkaasta esineistöstä tuli mieleeni Rosenlew-museo Porin Aittaluodossa.
        http://www.pori.fi/kulttuuri/satakunnanmuseo/rosenlew-museo.html
        Siellä ei urputettu valokuvaamisesta ja muutenkin koimme olevamme tervetulleita (eikä ikävä häiriö virkailijoiden rauhalle).

        En kuvaa taidemuseoissa julkaistaakseni kuvia vaan tallennan muistoja ja voin katsella taideteoksia silloinkin kun ne eivät ole esillä missään museossa.

        Syyslomaviikon perjantaina 24.10.2014 Rosenlew-museon miljöö on tarjolla valokuvien ottoa varten.

        http://www.pori.fi/kulttuuri/satakunnanmuseo/rosenlew-museo/tiedotusvalineille/lehdistokuvia.html


      • sönkötän lisää
        jankuttaa vaan. kirjoitti:

        Toisaalta näistä muista kuin taidemuseoista. Niin eikö suomalaisissa (näissä muissa kuin taidemuseoissa) ole suomalaisten historiaa ja perinnettä ja kulttuuria, miksi en siis saisi kuvata ja laittaa nettiin omaa historiaani. Eli siis jos kuvaan teollisuusmuseossa vanhan paperikoneen tai painokoneen tai käsityöläismuseossa kangaspuut niin miksen saisi laittaa ottamaani kuvaa omalle sivulleni nettiin julkisena vieläpä? En tee kuvalla rahaa, kuvani ei ole mitenkään arvokas, voi olla vähän suttuinen, vino ja epäterävä... So what! Mutta sitten tulee joku urputtamaan: Ei noin saa tehdä, sun pitää kysyä museokeskuksesta lupa! No, toisaalta, pitääkö kuunnella toisten puheita, jos näillä ei itselläkään ole asiantuntemusta!

        Nykyäänhän museoilla on omat nettisivunsa. Niissä on yleensä (ainakin ne jotka itse olen katsonut) sanottu valokuvaamisesta. En ole yhtäkään sellaista vielä lukenut, jossa olisi kuvaaminen kielletty. Ja ilman salamaa tietenkin.

        Mutta ongelmaksi näyttää sitten tulevan se kuvan julkaiseminen jossakin somessa. Että siihen pitäisi lupa pyytää museokeskuksesta. No, en ole pyytänyt. Vapriikin kuvatkin laitoin silloin someen. Olen laittanut myös muista joissa olen kuvannut. Olen myös nähnyt erään kaupungin oman työntekijän blogin, jossa tämä yksityishenkilönä (ei museon edustajan, ainakaan minun tulkintani mukaan) esittää koko ajan kuvamateriaalia...

        Jep.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1605
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1234
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1157
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1086
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1062
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1029
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      950
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      932
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      837
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      731
    Aihe