Hajunpoisto hirsi/lautatalo

rakennus x 3

Meillä wanha 1800 luvun pikkumökki johon on 30 luvulla tehty laudasta lisäsiipeä.90 luvulla on lisäsiipi tehty valaen saunaosastoa ja kylppäriä varten.Hyväkuntoinen,kosteusvaurioton.Koluttu läpi.
Eli talo joka on kasvanut käyttötilatarpeen lisääntyessä.On aikanaan muovittomasti peruskorjattu vanhoja osia,on lisätty kattolämmitystä ja muuta mukavaa.Vesikiertolattialämmitys valetussa osassa.

Talossa on ongelmana kylmäsillat lattiassa vanhassa osassa.lankkulattia ja purueriste.Altapäin ei näy vaurioita.On viileät eteiset ja kylmä kuisti jotka aiheuttavat noissa osissa hiukan kondenssia.Pyyhe ikkunalaudalla lämmityskaudella hoitelee ongelman.Lisäksi joskus tulee hiiriä sisään ja jäävät kuolemaan rakenteiden sisään.Jos alkaa haisemaan niin ollaan avattu rakenteita epäilyttävästä kohdasta.
Putket kulkevat pinnassa ja kosteusvaurioriskiä ei näiden osalta ole.Hometta eli rakenteiden sisäistä kondenssia on etsitty,mutta ei ole toistaiseksi vielä löytynyt.

Siis ei ole hometalo.

Meillä on ongelmana ummehtunut vanhan talon haju.Erityisesti vanhalla puolella joka on hirsirakenteinen tupa.Välillä tulee pistävä lasivillamainen haju erityisesti lämmityskaudella.Myös puumaista purunhajua on.Ei ole voimakas mutta haistaa jos alkaa oikein miettimään asiaa.
Ollaan itse taloa asuttaessamme tuuleteltu ja imuroitu useammin ja tilanne pysyy sillä kurissa.Talolla on puutalomainen ominaishaju,joka on mielestäni ihan normaali.

Nyt ollaan vuokrattu taloa edullisesti viimeiset 6 vuotta.Tämän hajun takia pari viimeistä vuokralaistamme ovat irtisanoutuneet ja julkaisseet meistä netissä nimellä ja osoitteella haukkumakirjoituksia alueen palstalla.
Nyt meidät on leimattu hometaloksi ja huijareiksi.
Yritin vuokrata mutta pelkkä talon osoitteen mainitseminen karkoittaa vuokralaiskandidaatit.
Muutimme itse nyt taloon talveksi asumaan ja odotellaan kohun laantumista.Tarkoitus ei ole myydä,koska kyseessä on perintökohde ja sillä on meille tunnearvoa.

Meillä edelleen auotaan rakenteita ja kylmäsillat korjataan lähiaikoina.
Luultavasti ongelma on vain itse rakennusmateriaali,joka on vanhaa.Lisäksi epäilen että pellavavernissa voisi antaa hajuja.Käsittelin hirsiä niillä tupajumia vastaan.Yhdestä kohtaa vanhan puolen ikkunan alta tehtiin pieni korvaushirsityö.Tupajumi oli menneinä vuosikymmeninä syönyt puuta paikallisesti.

Auttaisikohan tuohon puun hajuun otsonointi tai ionisaattorin käyttö?
Netissä mainostettiin myös suolakiviä hajunpoistajana.

Onko mitään huomaamatonta ionisaattoria jonka voi jättää vaikkapa eteistiloihin aina päälle.Varsinaista ilmanpuhdistinta en voi käyttää.Jos vuokralainen bongaa sellaisen,niin talossa on pakko olla hometta jota omistaja piilottelee.Ja taas julkaistaan joku haukkumakirjoitus.

Onko muilla vastaavia ongelmia?
Millä saa täydellisen hajuttoman ilman?

3

1223

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kissanpissa

      En näe vaihtoehdoksi kuin eristeiden vaihdon (mineraalivillat voivat joskus alkaa haisemaan) - samalla näkee muidenkin rakenteiden kunnon ja voi vaihtaa vaihtamista vaativat osat.

      Eristeenä käyttäisin selluloosavillaa ja höyrynsulkuna pahvia.

      Vernissä voi aiheuttaa hajuhaittoja sisätiloissa - naiseni maalasi varaston lattian käyttäen väärää ohennetta maaliin ja vei pari vuotta ennenkuin haju hälveni.

      Vanhan puutalon haju kyllä valitettavasti kertoo jonkinasteisesta kosteusongelmasta rakenteissa, joten kävisin rakenteet läpi ja korjaisin mahdolliset ongelmakohdat.

    • mökkeilykausi

      Meillä on vanhalla puolella mineraalivillaa yläpohjassa purun ja selluvillan välissä.Veikkaan ettei se niin hirvittävästi sieltä haise.

      Siis haju on samanlainen kuin minkä tahansa kodin haju.Käyt sitten kerrostaloasunnossa,niin se ottaa hajua lattiamateriaalista ja seinän materiaaleistaa sekä asukaista.Meillä haisee siis puu.

      Talo on peruskorjattu muovittomasti -97.Oli ammattilaiset tekemässä.
      On nätisti paneloiden tehty niin ei oikein tee mieli repiä paikkoja auki turhaan.
      Vanhan puolen keittiön lankut revitään nyt ylös ja laitetaan asukkaille sopivampi levy ja laminaatti.

      Veikkaan ettei ongelma poistu edes tuolla vaan on pakko yrittää sitä "hajun" poistoa.Tai sitten pitää laittaa koneellinen ilmastointi.


      Ongelmana on ettei vuokrattavassa talossa saa olla edes noita puutalon hajuja.
      Ihmiset eivät tiedä mille puu haisee.
      Haaveillaan omakotitalossa asumisesta mutta puulämmitys on hankala ja sähköä menee siksi liikaa.Tammikuussa kun aletaan purkamaan määräaikaista vuokrasopimusta,niin asukas sanoo että talo on homeessa.Hometta ei kuitenkaan ole toukokuusta syyskuun loppuun.

    • perintömökki

      Minulla on vastaavanlainen rakennus. Haisee kyllä vanhalle rakennukselle vallan mahdottomasti. Joku vuosi sitten otin kaikki lattiat auki ja rakensin ne täysin uusiksi. Rakennus on rossipohjainen. Maata vasten laitoin puolen metrin kerroksen lecasoraa. Reilu tuuletustila jäi vielä lattian alle. Mietin hajun alkulähdettä ja tulin siihen tulokseen, että suurin hajun aiheuttaja on sisällä tupakointi. Vuosikymmeniä on sisällä vedetty kessuja oikein kunnolla. Takuulla on kaikki hirsi- ja muutkin pinnat saaneet solukkonsa täyteen mitä epämääräisempiä hajuja. Minä en edes yritä vuokrata rakennusta. Moni on kyllä kysellyt. Rakennuksessa on kaikki nykyajan mukavuudet. Oleskelen siellä muutaman kuukauden vuodessa. Peruslämpö on sähköllä päällä koko ajan. Taloudellisesti ei touhussa ole mitään järkeä,mutta tunnesyistä pidän mökin itselläni. Onneksi kulut ovat kuitenkin sen verran pienet, ettei vaikuta elämiseni tasoon millään lailla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      274
      2903
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1526
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1460
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1250
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1187
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1180
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      22
      1058
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1003
    Aihe