TOS-oireyhtymä

Tulevaisuus katkolla

Hei!
Sain diagnoosin pari kuukautta sitten. Se tehtiin ultraäänen ja käsien värivaihteluiden perusteella. Tunnottomuutta ja hermosärkyjä on molemmissa käsissä runsaasti. Kävin kolme kertaa fysioterapiassa, josta ei ollut mitään apua ongelmiini. Seuraavaksi odottelen pääsyä verisuonikirurgille.

Kuinka teidän muiden TOS-potilaiden on käynyt? Onko fysioterapia auttanut? Oletteko käyneet leikkauksessa ja auttoiko se? Mikä teillä oli syynä koko oireyhtymän puhkeamiseen. Kieltämättä tässä olen hyvin utelias, koska en edes tiedä voinko jatkaa nykyisessä ammatissani. Olisi mukava kuulla miten te voitte.

89

7655

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kohtalotoveri1

      Mulla diaknosoitiin Tos kaksi ja puolkuukautta sitten. Sitä ennen käsi oli leikattu jo kahdesta kohtaa neljän ja ouolen vuoden aikana mutta kivut vaan oli ja pysyi. Lähdin hakemaan apua käsikirurgilta ja diaknoosin Tos. Käteni oli leikattu siis aikaisemmin turhaan. Fysioterapialla aloitettiin mutta vaiva oli päässyt niin pahaksi että kivut vaan yltyivät ja mut määrättiin pikaisesti leikkaukseen. Leikkaus suoritettiin vajaa kolmeviikkoa sitten ja yhä hermokipuja. kuulemma kestää ennen kuin hermot paranevat. Teen raskasta työtä ja kun aika tulee yrittää työntekoa lähdetään työkokeilulla yrittämään muutamaa tuntia päivässä. voin kertoa täällä jatkosta ja kerro sinäkin sillä tuntuu ettei meitä tostapauksia täällä paljoa ole. Tsemppiä!

    • Tulevaisuus katkolla

      Ihanaa, kun vastasit tähän :)
      Minulla ensin diagnosoitiin myös jännetupentulehdusta, golf- ja tenniskyynärpäätä yms, mutta kivut eivät vain tulehduskipulääkkeillä ja lastoituksella helpottaneet yhtään. Töissä olen taas ollut, mutta välillä se on ollut yhtä helvettiä. Kunnon lääkearsenaalilla kuitenkin käynyt, eikä oo luonnetta luovuttaakaan.
      Mitä ne tarkalleen ottaen leikkasivat (siis olen kuullut ylimpien kylkiluiden lyhentämisestä jne...) vai saatiinko verisuoni-/hermokanavaa jotenkin laajennettua? Minulla myös fysioterapeutti löi hanskat jo tiskiin tässä asiassa. Silti olen harjoitteita päivittäin pyrkinyt kotona tekemään. Välillä vaan on niin kipeää, ettei sitäkään kestä.
      Toivon myös sinulle kohtalontoveri pikaista paranemista ja jaksamista. Kyllä olen huomannut miten fyysinen kipu alkaa myös vaikuttaa henkiseen hyvinvointiin.

      • Kohtalotoveri1

        Verisuonet ja hermot olivat lihastenkanssa ns.nyrkissä. Siis tosi paha pinnetila ja käden nostosta myös pulssi hävisi kädestä. Lihaksia katsottiin että hermoille ja verisuonille saatiin tilaa. Kylkiluihin ei kajottu. Odotin tietenkin että heti leikkauksen jälkeen oloni olisi parempi ja pääsisin hemmetinmoisista kivuista... No olen joutunut kärsimään aika pahoista hermosäryistä ja nyt jouduttiin aloittamaan lyrica. Kuulemma kun hermot kovilla jo pitkään niin kestää myös toipua pitkään. Ei vaan enää jaksaisi näitä kipuja. Kukaan ei voi ymmärtää mitä tää on ennen kuin itse kokee ja välillä tulee epätoivo päälle pääsenkö vaivoistani ja miten kauan kestää. Kuulemma tarvin pitkäjänteisyyttä mutta kun se on helpommin sanottu kuin tehty. Myös mieltä painaa pystyykö enää jatkamaan työssäni. Tsemppiä todella sulle. Mun oli pakko antaa periksi työnteolla ja jäädä sairaslomalle jo muutamaapäivää ennen kun sain diaknoosin kun käsi ei tiennyt enää mitään ja poskiin meni oudon tunnottomaksi ja nyt ajattelen että haluan vaan parantua ja haluan pystyä tekemään mitä ennenkin ja en lähde riskeeraan ennen kun kivut poissa ja sittenkin varoen joten tuolla kevyellä alulla muutama tunti päivässä.


      • Kohtalotoveri1
        Kohtalotoveri1 kirjoitti:

        Verisuonet ja hermot olivat lihastenkanssa ns.nyrkissä. Siis tosi paha pinnetila ja käden nostosta myös pulssi hävisi kädestä. Lihaksia katsottiin että hermoille ja verisuonille saatiin tilaa. Kylkiluihin ei kajottu. Odotin tietenkin että heti leikkauksen jälkeen oloni olisi parempi ja pääsisin hemmetinmoisista kivuista... No olen joutunut kärsimään aika pahoista hermosäryistä ja nyt jouduttiin aloittamaan lyrica. Kuulemma kun hermot kovilla jo pitkään niin kestää myös toipua pitkään. Ei vaan enää jaksaisi näitä kipuja. Kukaan ei voi ymmärtää mitä tää on ennen kuin itse kokee ja välillä tulee epätoivo päälle pääsenkö vaivoistani ja miten kauan kestää. Kuulemma tarvin pitkäjänteisyyttä mutta kun se on helpommin sanottu kuin tehty. Myös mieltä painaa pystyykö enää jatkamaan työssäni. Tsemppiä todella sulle. Mun oli pakko antaa periksi työnteolla ja jäädä sairaslomalle jo muutamaapäivää ennen kun sain diaknoosin kun käsi ei tiennyt enää mitään ja poskiin meni oudon tunnottomaksi ja nyt ajattelen että haluan vaan parantua ja haluan pystyä tekemään mitä ennenkin ja en lähde riskeeraan ennen kun kivut poissa ja sittenkin varoen joten tuolla kevyellä alulla muutama tunti päivässä.

        Siis lihaksia katkottiin ei katsottu :)


    • Tulevaisuus katkolla

      Jospa tässä nyt alkais pikkuhiljaa päästä sinne verisuonikirurgille... Mulla kanssa Lyrica ollut reilun kuukauden (pakko!). Toivotaan todella, että alkaa sulla helpottamaan. Kyllä tämä tilanne nakertaa tämän uskomattoman kivun (en aiemmin tiennyt, että tällaista voi olla olemassa) sekä jo sen henkisen hyvinvoinnin kannalta. Yritetään ottaa rauhallisesti ja toivotaan, että pomotkin jaksaisi ymmärtää.

      • Kohtalotoveri1

        Mulla teki diaknoosin huippukäsikirurgi. Tapaukseni oli niin selvä ettei enempää tutkimuksia tarvittu. Bulevardin klinikalla leikattiin. Vähentyis vaan nää hermokivut ja lihaskrampit. Kaipa elimistö kuitenkin reagoi kun kuitenkin ihminen on kokonaisuus... Ja joo vaikuttaa kyllä myös henkiseen hyvinvointiin ja tulee esim. Esille niin että väsyy helpommin ja sosiaalinen elämä rajoittuu kun ei jaksa kipujen kanssa lähteä mihinkään. Tuntuu myös että sellainen välitön iloisuus ja herjanheitto on vaikeaa. Sanotaanhan että hermokivut ovat pahimpia kipuja. Olen kyllä kuullut että joillakin kivut lievittyvät nopeasti leikkauksen jälkeen mutta kaipa se riippuu vamman vaikeudesta ja jokainen tapaus on yksilöllinen. Jaksuja ja toivottavasti saat asiat etenemään nopeasti!


      • kohtalotoveri1
        Kohtalotoveri1 kirjoitti:

        Mulla teki diaknoosin huippukäsikirurgi. Tapaukseni oli niin selvä ettei enempää tutkimuksia tarvittu. Bulevardin klinikalla leikattiin. Vähentyis vaan nää hermokivut ja lihaskrampit. Kaipa elimistö kuitenkin reagoi kun kuitenkin ihminen on kokonaisuus... Ja joo vaikuttaa kyllä myös henkiseen hyvinvointiin ja tulee esim. Esille niin että väsyy helpommin ja sosiaalinen elämä rajoittuu kun ei jaksa kipujen kanssa lähteä mihinkään. Tuntuu myös että sellainen välitön iloisuus ja herjanheitto on vaikeaa. Sanotaanhan että hermokivut ovat pahimpia kipuja. Olen kyllä kuullut että joillakin kivut lievittyvät nopeasti leikkauksen jälkeen mutta kaipa se riippuu vamman vaikeudesta ja jokainen tapaus on yksilöllinen. Jaksuja ja toivottavasti saat asiat etenemään nopeasti!

        Moikka! Miten tällä hetkellä siellä menee? Itse kävin kontrollissa ja sain kuulla että jopa kolme kuukautta saattavat leikkauksen jälkeen kipuilla ja vasta sen jälkeen pystytään arvioimaan leikkauksen hyöty. Joten sitä kuuluisaa pitkäjänteisyyttä tarvitaan!


    • Tulevaisuus katkolla

      Kivut ovat vain pahentuneet. Kun ei enää pystynyt öisin nukkumaan kauhean säryn vuoksi, otettiin käyttöön kipulaastarit. Tai ollu käytössä nyt jo pari viikkoa.
      Muutaman päivän olin silloin sairaslomalla ja kivut helpottivat. Nyt alkaa olla taas pahenemaan päin. Ilmeisesti kasvanut jonkinlainen "toleranssi" tuohon laastariin.
      Sairaalaan soittelin, että voisiko verisuonikirurgia mitenkään nopeuttaa. Arvioitu jonotusaika 1-3 kk.
      Jos kivut jatkaa taas pahenemista, pitää ilmeisesti siirtyä vielä kovempiin troppeihin. Ei tämä herkkua ole :(

      En muuten ole käynyt tuon 5.11 jälkeen täällä katsomassa, mutta ihan yhtäkkiä tuli ajatus tulla. Ja tänäänhän olit nimenomaan viestiä lähettänyt. Kiitos ajattelevaisuudesta.

      Ootko päässyt yhtään vähentämään lääkitystä ja miten oikeasti itse voit?

      • Kohtalotoveri1

        Joo laitoin vasta eilen viestiä kun olin kontrollissa käynyt. Tuskainen olo kun tuntuu että vaikka jo leikattu niin kivut vaan ei lähde. Eilen kun kontrollikäyntiin ajoin noin 100 km edes takas niin illalla kivut oli pilvissä. Lääkäri kyllä lohdutti et vielä parannusta on tulossa ja nää normaaleja tos kipuja. Mun kohdalla lääkitys vaan on vaikeaa kun vatsa ei tahdo kestää lääkkeitä ja siis kärsin suuremman osan aikaa ja välillä pääsee itku etteikö tää vois jo loppua ja saanko normaalin elämäni takaisin kun näillä käsillä ei kyllä vielä suoriuduta missään työssä. Tarvis kysäistä tosta kipulaastarista. Mua ennen oli kontrollissa nainen jolla myös tos. Lääkäri kertoi että kyseinen nainen sairastanut jo 12 vuotta ja nyt neljä vuotta jo ollut työkyvytön. Sitä ei kertonut oliko leikattu. Tänhetkinen suunnitelma mun osalta on että kahdenkuukauden päästä kontrolli ja sitä ennen pitäisi yrittää tehdä osapäivästä töissä joten on aiottu työeläkeyhtiöltä työkokeilua neljää tuntia päivässä. Vielä en tiedä koska pääsen koittamaan. No seuraavan käynnin yhteydessä pyritään näkemään leikkauksen tuloksia ja mitä rasitus tekee ja ammatillisen kuntoutuksen tarve. Itsestäni tuntuu että vaikka sinnikäs olen niin haluaisin päästä kuntoutukseen koska moni asia on epäselvää ja haluaisin kaiken mahdollisen tiedon ja taidon jolla voisin tukea parantumista. Kysymyksiä tilanteesta kun tulee päähän koko ajan uusia ja on jotenkin ymmällään. Toivottavasti pääset nopeasti kokeisiin! Muista myös ettet liian pitkään töissä sinnittele sillä musta tuntuu että parantuminen olisi mun osalta nopeampaa jos kädet ei olis ollut ennestään niin rasittuneet mut kuka tietää... Toisessa kädessä mulla siis myös oireita mutta ei läheskään yhtä pahoja ja kuulemma tää nyt hoidetaan ensin ja katsotaan vasta sitten toisen käden kohtaloa. Ilmoittele itsestäsi ja kuulumisistaan :)


    • Tulevaisuus katkolla

      Kannattaa ehdottomasti kokeilla tuota kipulaastaria.. Ensimmäiset kolme päivää sen laiton jälkeen en kyllä ollu tällä planeetalla, mutta nyt on olo sen suhteen ihan hyvä. Työterveyslääkärin oma ideahan se oli. Kolmena viime yönä on vaan taas puutunu koko oikee käsi, että se pitää nostaa vasemmalla kädellä parempaan asentoon, koska se oikea käsi on niin toimintakyvytön, että ei sitä pysty edes nostamaan. Joka kerta kun oon siihen heränny, niin olen ollut ihan selälläni sängyssä, eli en todellakaan ole nukkunut käden päällä.
      Alkais vaan nyt tapahtua mullakin edes jotain tämän tilanteen kanssa, koska ihan älyttömäksihän tämä menee, kun koko ajan vaan nostetaan kipulääkkeitä :(
      Kuulostele ihan kunnolla omaa tilannettas, että pystytkö töihin.
      Kyllä olen itsekin yrittänyt edes netin kautta etsiä tietoa tosista ja leikkauksen kannattavuudesta. Siltikin vaan tuntuu, että mikään tieto ei ole riittävää. Yritä jaksella siellä päässä.. Palaillaan aina astioille näin tuki- ja liikuntaelinsairauksien keskustelun kautta :)

      • Kohtalotoveri1

        Tehdään niin. On helpottavaa keskustella ja vaihtaa kokemuksia ihmisen kanssa joka ymmärtää nää kivut koska muut ei voi ymmärtää ennen kuin kokevat... Mulla työterveyslääkärille perjantaina aika niin kysäsen tuosta kipulaastarista.


    • Kohtalotoveri1

      Moikka. En saanut kipulaastaria koska lääkärin mielestä olisin sen jälkeen pihalla kuin lumiukko. Olen herkkä reagoimaan kaikkiin lääkkeisiin voimakkaasti joten joudun käpristeleen nykyään panadollin ja Burnan turvin. Fysioterapeutilta sain lisää lihaksia voimistavia ohjeita ja nyt pääsen myös osteopaatille jos siitä apua olisi myös kun lapaluitten väliin on tullut nikamalukkoja.

    • Tulevaisuus katkolla

      Voi ei :( Olin minäkin pihalla sen ensimmäiset neljä päivää, mutta onneks en enää. Hirveäksi tämä vain voi mennä tämä lääkekierre, jos meinasin töissä vielä jaksaa käydä: Elimistö tuntuu olevan jo sen verran tottunut laastariin, että kivut tuntuvat taas pahenevan. Kohta joutuu siis tekemään sen päätöksen, että jääkö sairaslomalle kipuineen vai jatkaako vielä kovemmilla lääkkeillä töissä :(

      • kohtalotoveri1

        Jää sairaslomalle... Kokemuksesta kerron... yritin itse sinnitellä sillä lopputuloksella että lopuksi maha meni sekaisin ja nyt vaikea mitään lääkkeitä ottaa. Joten syön somakkia ja maitohappobakteereita joka päivä enkä tiedä koska eroon pääsen. Myös voimat oli siinä vaiheessa jo niin loppu ja jokainen tunti tuntui viisituntiselta toissä pyörrytti ja huimasi ja päätä särki joten oli pakko antaa periksi ja menin työterveydenhoitajalle ja myönsin että enää en jaksa. pitivät mua jo muutenkiin ns.hulluna ja ihmettelivät miten oon kipujen kanssa edes noin kauan siellä pystynyt olemaan ja tälläisten käsien kanssa. Nyt laittoi heti puolitoistakuukautta lisää sairaslomaa heti etten missään nimessä lähde liian aikasin ja että saisin voimia kunnolla takas. Kuitenkin tässä myös vielä epätietoisuuskin siitä pystyykö jatkamaan enää tätä raskasta työtä vai onko ammatinvaihto edessä. Sitä ei vielä ketään pysty arvioimaan joten kaikki avoinna.. :(


    • tulevaisuus katkolla

      Pyörryttäminen ja huimaaminen on kyllä käyny hyvin tutuksi. Pitä'kin ihmisellä olla vielä tämmönen periksiantamaton ja uppiniskainen luonne, että ei osaa sairaslomallekaan jäädä. pitää pohtia asiaa...

      • Kohtalotoveri1

        Tuttu tunne! Aamullakin sellainen olo kun kauhea krapula olis vaikka ei oo mitään moneen aikaan ottanut kun pelkkä saunalonkerokin vaikuttaa seuraavan aamun oloon pahentavasti. Fysioterapeutti muuten antoi vinkin kun kerroin tulevani jo pelkästä saunasta kipeämmäksi ja siksi välttänyt että voisin kokeilla kastaa ison pyyhkeen kylmään veteen ja laittaa hartioille. En ole vielä kokeillut mutta pitää kokeilla.


    • tulevaisuus katkolla

      Laskeskelin tässä tänään, että minuun on koskenut 4,5 kk, eikä vieläkään ole tietoa milloin kirurgille pääsee. Pari päivää sitten vaihdettiin laastari kaksi kertaa vahvempaan. Sairaslomaa määrättiin vain muutama päivä, mutta huomenna taas lekuriin. Toivottavasti tämä ei kestä koko loppuelämää.

    • toinen potilas

      hei, minkälaiisia oireita ja mitä leikkauksia teille on tehty ennen diagnoosia?
      itselläni on kyynärpäästä leikattu hermopinne (ulnarishermo ) 2012 ja rannekanavasta 2014 maaliskuussa.
      kivut ja oireet pysyi ensimmäisen leikkauksen jälkeen reilun 6kk pois, mut nyt tän uudemman leikkauksen jälkeen kivut ja oireet pahenivat heti tikkien poiston jälkeen, samoin oireita alkoi tulemaa myös toiseen käteen (molemmat leikkaukset tehty vasempaan )
      maanantaina on molempien käsien enmg ja röntgenit, samoin kaularangan röntgen.
      kädet puutuu (sormet siis ) on kipua, ranteet kuumottaa aina välillä, pistelee, särkee, tikuttaa jne jne
      esim autossa istuminen pahentaa oireita, samoin kävely (tärinä )
      ortopedi epäili myös nivelten kulumaa, ainakin peukaloissa.
      nyt kipuja siis myös kaulalla, niskassa, solisluun edessä ja olkapäässä ja kainalossa.ranteet, sormet ja kyynärpäät särkevät myös.
      kun vasen käsi on pahimmillaan, oireilee myös vasen jalka.
      alkaa jo itsellä pää hajoamaan tähän oireiluun
      (olen ollut nyt 3kk sairaslomalla ja joudun ainakin nyt ammatilliseen kuntoutukseen )

    • Kohtalotoveri10

      Tervetuloa keskusteluun. Mulla ennen leikattu ahdas olkapää ja hermoinen kyynärpäätään mutta vaivat jatkuivat. Keston noin neljä vuotta kipuja ennen oikeaa diaknoosia. Voimat oli siis todella loppu ja lähdin itsenäisesti hakemaan apua käsikirurgilta. Vaivasi kuulostaa erittäin tutuilta! Lisäksi multa hävisi pulssi vasemmasta kädestä.käden ollessa kohoasennossa. Nyt mulla leikattu tos hermoinen ja aiemmista keskusteluista voit lukea tuntemuksia toinen potilas.

      No niin ja tulevaisuus katkolla sinulle.
      Nyt kyllä pysyt pois sieltä töistä!!! :)
      Mulla nyt ollut hieman helpompi olla muutaman päivän. Kipuja kyllä on ja ranne tuntuu jäykältä mutta siedettävämpiä kivut ovat. Koko ajan kyllä mieltä painaa tuo työkokeilu omassa työssä ja pystynkö jatkamaan. Myös ajatus jos en niin mitä ihmettä sitä voi opiskella tai tehdä kun aika harvassa on ammatit missä käsiä ei tarvita! On tää kyllä niin hermoja raastavaa siinäkin suhteessa ettei kukaan voi sanoa paranemisesta mitään ja jääkö kenties kipuja ja mihin pystyy tulevaisuudessa. Siis epätietoisuus syö!

      • Kohtalotoveri1

        Hups tuli tuohon nimimerkkiin nolla perään :D


    • toinen potilas

      itsellä tosiaan oireita ollut nyt myös sen 4,5 vuotta, ja töissä sinnittelin kunnes alkoi kivut olemaan jo sellaisia et piti itkemään mennä välillä..keittiötyössä olin, ja kun kädet pettää ja kramppaa niin isot astiat täynnä kuumaa ruokaa ja/tai veitset kädessä ei ole ihan paras mahdollinen yhdistelmä.
      ammatilliseen kuntoutukseen olisi pitänyt hakea, mutta en ole vielä papereita vienyt kun olis tosiaan kiva itsekkin tietää tuleeko käsistä ikinä sellaisia joilla voi edes jotain tehdä..
      nyt onneksi edes jotain tutkimuksia edessä, toivottavasti alkaa selkeytymään missä vikaa on.OMT fysioterapeutilla olen käynyt, hermot ihan kireinä kaulasta alkaen, ei oikein pysty muuta tekemään kuin niskaa venytellä, ja sekin aiheuttaa kipuja ja kramppeja sormissa.

      • Kohtalotoveri1

        Mulle ei kuvauksia tehty. Oireet oli niin selvät ja mä niin huonossa kunnossa jo että viiden fysioterapiakerran jälkeen päädyttiin pikaiseen leikkaukseen. Mulla puutu myös kasvoista jo toinen puoli ja kivut ihan järkyttävät koko toisenpuolen yläkropassa. Itku tuli tutuksi kun ei tiennyt mikä vaivaa ja oli jo niin väsynyt kipuihin. Epätietoisuus siis vaivaa yhä kun tässä odottelee miten paljon kivuista pääsee kun hermoston paraneminen on niin hidasta. Yhä puutuilua ja särkyä ja myös korvan seudulla puutumista mutta ei yhtä paljon kuin ennen leikkausta. Myös mulla toisella puolella samaa vikaa mutta ei läheskään yhtä paha kuin toinen oli. Siis myös sen kohtaloa en tiedä koska eka kuulemma pahempi hoidetaan ja katsotaan sitten. Myös autolla ajo tuottaa yhä tuskaa vähänkin pitemmällä matkalla ja pyörällä en kyennyt enää ajamaan. Vielä en ole koittanut sitä. Toivotaan että saat selkoa nopeasti tilanteeseensa.


    • Tulevaisuus katkolla

      Hellou...
      Minulla ei ole aiemmin ollut minkäänlaisia leikkauksia käsien tai niskan alueella. Autokolarissa olin vuosia takaperin kyllä.
      Noista oireista kysyit..
      Kaikki alkoi siitä kun kahtena aamuna peräkkäin ei ollut tuntoa vasemman käden sormissa. Sitten alkoi kipu sillä alueella. Lääkäri diagnosoi jännetupen tulehduksen. Sitten kipu alkoi levitä ylöspäin. Lääkäri diagnosoi aiemman lisäksi golfkyynärpään. Söin kolme viikkoa tulehduskipulääkkeitä ja käsi oli lastassa. Mitään parantumista ei tapahtunut, vaan kipu alkoi myös toisessa kädessä samalla tavalla kuin vasemmassa. Olen käynyt kahdesti enmg:ssä. Molemmissa todettiin, että ranteessa tai kyynärpäässä ei ole pinnettä, mutta hermoiheijastukset (eli oli selvää, että jossain kuitenkin puristaa) näkyivät molemmilla kerroilla. Olivat vain pahentuneet toiseen kertaan. Ultraäänellä tilanne ratkesi.
      Nykytilanne on se, että molemmissa käsissä on hermokivut ihan sormernpäästä olkapäähän asti. Kaikenlaista lääkitystä on tullut peliin ja lisätään vaan. Tällä hetkellä on käytössä kaksi kipulaastaria, lyricaa, buranaa, triptylia tarvittaessa jne.
      Olin yhdessä vaiheessa kun kaikki alkoi 2 kk sairaslomalla, kun diagnoosiakaan ei oltu vielä saatu tehtyä. Kuukausi sitten olin taas muutaman päivän ja nyt olen taas. Toinen laastari otettiin käyttöön sunnuntaina. Olen todella väsynyt, välillä huimaa.. Eilen kävin naprapaatin käsittelyssä, koska vasemman lapaluun alle oli tullu lukko, mikä vaan pahensi kädessä tuntuvaa kipua.
      En tiedä mitä tästä tulee.. Ensi viikolla on taas lääkärillä käynti. Tämän 4,5 kk:n aikana olen käynyt tohtorin vastaanotolla varmaan noin 20 kertaa. En ole pysynyt enää laskuissa.
      Ilmoittelehan myös sinäkin kuulumisiasi Toinen potilas. Toivon todella, että saat kunnollisen diagnoosin ja hoidon nopeasti. Itsellä hoitoaikaa ei vieläkään tiedossa. Olkaamme toistemme vertaistuki.

    • Tulevaisuus katkolla

      Unohdin vielä tunto-/tunnottomuusoireet... Öisin heräilen siihen, kun oikea käsi puutuu kokonaan. Olen töissä kaupassa, eli tehtäväni on purkaa sekä olla kassalla yms. 20 kilon maitolaatikot kuuluu siis asiaan. Lääkeet ovat tuoneet elämääni mm. huimauksen, sekaisen olotilan. Lisäksi minulla on koko ajan KUUMA. Kolikot tipahtelee käsistä kassalla. Onneksi tavaroiden tipahtelu ei siinä ole niin vaarallista, koska ei ne korkealta tipahda kassahihnalle. Siellä minä sitten hikoilen kuin eläin, horisen rahasummissa ja otan välillä kassasta tukea, ettei lähde taju :(

    • toinen potilas

      tänään kävin enmg:ssä ja vasemmassa (se mistä leikattu jo ) hermot ok, mut oikeassa ranteessa pinne.
      sit otettiin kaularankakuvat ja käsistä röntgenit, ensi viikolla kuulen tulokset.
      nyt enemmän ahdistaa kun pahoja oireita kuitenkin vas kädessä mut noiden mukaan mitään ei ole..saa nähdä sit tutkitaanko enempää.

    • Tulevaisuus katkolla

      Se voi olla vasemmassa kädessä ylempänä... Hyvä, että kuitenkin ovat ryhtyneet tuumasta toimeen.

      • Kohtalotoveri1

        Kannattaisi käydä oikein käsikirurgilta toinen potilas. Tulin huomaamaan itse että on suuri ero ortopedinen verrattuna. Siispä muista... Ortopedi on ortopedi ja käsikirurgi on käsikirurgi. Itse sain oikean diaknoosin vasta käsikirurgilta . Ortopedil teki aiemmin virheelliset diaknoosit ja käsi oli kuulemma turhaa leikattu aiemmin kun vika oli muualla. Käsikirurgin lausunnossa lukeakin että on leikattu kun muuta ei ole keksitty :D


      • Kohtalotoveri1
        Kohtalotoveri1 kirjoitti:

        Kannattaisi käydä oikein käsikirurgilta toinen potilas. Tulin huomaamaan itse että on suuri ero ortopedinen verrattuna. Siispä muista... Ortopedi on ortopedi ja käsikirurgi on käsikirurgi. Itse sain oikean diaknoosin vasta käsikirurgilta . Ortopedil teki aiemmin virheelliset diaknoosit ja käsi oli kuulemma turhaa leikattu aiemmin kun vika oli muualla. Käsikirurgin lausunnossa lukeakin että on leikattu kun muuta ei ole keksitty :D

        Hieman kirjoitusvirheitä näköjään tää iPad tekee näköjään kun sanoja ennustaen muuttelemaan eikä huomaa kun yleensä tietokoneella kirjoittelee :D


    • toinen potilas

      ok, mulla on tosiaan ens viikolla aika lääkäriin ja katsotaan mitä se sitten sanoo..pitänee etsiä missä ois lähin käsikirurgi, veikkaan ettei täällä ainakaan lähellä ole.

      • kohtalotoveri1

        laita nettiin hakusana käsikirurgit niin sieltä voit katsoa missä lähin ja missä pitää vastaanottoa. Käyvät nimittäin pitämässä vastaanottoa muuallakin kuin vaan omassa lääkärikeskuksessa.


    • toinen potilas

      lääkärissä käyty, oikean käden pinne ei tarvitse vielä leikkausta, nivelrikkkoa on kaikissa sormissa mut ei selitä oireita, kaularanka ok
      nyt lähete magneettikuviin ja sen perusteella sit eteenpäin, ainakin sit fysiatrille, mut jos jotain löytyy ni jollekkin muullekkin ehkä.
      et odottelu jatkukoon...onneks elämä ei käy tylsäksi kun saa kelan kanssa temppuilla =D

      • Kohtalotoveri1

        Jaksuja sulle ja toivottavasti saat asioihin selvyyttä. Ja koita jaksaa sen kelan kanssa ;) mulla säryt helpottaneet aika paljon. Rasittaessa kuitenkin alkaa kipuilla. Toivottavasti käden vahvistuessa helpottuu.


    • Tulevaisuus katkolla

      Todella hienoa Kohtalotoveri1, että on alkanut viimein tilanne helpottamaan. Täällä sitä vaan edelleen verisuonikirurgia odotellaan. Kokeiltiin Triptyliä Söinkin sitä viikon. Kipukynnyksen nostamiseenhan se on tarkoitettu, mutta alkoi tuntumaan siltä, että koko kroppa oli aivan turta. Ei kyllä koskenut (sairaslomalla olen, niin ei ole joutunut liikaa käsiä rasittamaan), mutta koko homma meni sellaiseksi, että juuri ja juuri jaksoin valvoa päivässä sen 8 h. Loput vuorokaudesta meni sitten nukkuessa, eikä se valvominenkaan kovin reipasta ollut. Kauheassa horroksessa koko ajan. Päätin sitten lopettaa tuossa toissapäivänä ja nyt on sentään voimia tehdä edes kotitöitä ja käydä kaupassa. Kivut ovat kyllä palanneet. On tämä ollut tämmöstä. Kaikesta huolimatta meinasin lähteä vielä ennen aattoa kokeilemaan töissä. En haluaisi vaan olla kotona :(

      • Kohtalotoveri1

        No voi. Mä sain taas jonkin allergisen reaktion jostain lääkkeestä! Vietin siis ensiavussa lauantai päivän. Tuntuu että tää hiton juttu on altistanut jo kaikelle. Ole nyt varovainen niitten lääkkeiden kanssa ettei sulle käy samoin. Liikaa lääkkeitä niin elimistö alkaa taisteleen kaikkia vastaan. No toivotaan että mun lääkkeitten sietokyky vielä palautuu ja sä pääsisit pian leikkaukseen!


    • Tulevaisuus katkolla

      Jee!!! Vihdoinkin tuli kirje. että tammikuussa homma alkaa etenemään!!!

    • toinen potilas

      hienoa =)
      Mulla on maanantaina 29pv magneettikuvaus, tuli tosi nopeasti se aika, 14.1 sit saan tulokset..
      kelakin vihdoin tänään maksoi rahat, kiva kun on kuusi ja kinkku, kaikki muut on vielä kaupassa..voi olla et käden hermot ei ole ainoat jotka pettää tänään.
      .

    • Tulevaisuus katkolla

      Kolme kertaa sai viime yönä taas nostaa vasemmalla kädellä täysin puutuneen oikean käden toiseen asentoon, että lähti veri virtaamaan. Olkapäässä tuli vasta tunto vastaan.

    • toinen potilas

      voi ei.. =/
      mä olen huomannut et kyljellään ei voi nukkua kun sormet menee ihan tunnottomiksi ja kipu yltyy heti..
      eilen tuli vieraita ja tein pari peltiä pizzaa ja katoin pöydän, niin panacodia sai heti ottaa..
      huomen aamulla se mageettikuvaus, mä niin toivon et siitä jotain selkoa näihin oireisiin tulee..

    • adgsghdhh

      kuink moni teistä on esim käynyt hoidattaan asian kuntoon vaikka manuaaliterapeutilla vaikka hannu timonen, googlaa ja mene ja ylläty

    • Kohtalotoveri1

      Hienoa että olette molemmat saaneet asioita eteenpäin! Mun tilanne se että välillä särkyjä mutta suuremmat helpottaneet. Puutuilua on kyllä vielä. Tammikuun puolessavälissä pitäisi mennä töihin koittamaan. Hieman jännittää kun teen tehdastyötä joka sisältää raskaita nostoja toistuvasti ja myös käsien kohoasentoja. Siis terveetkin kädet kovilla siellä. Tää on kyllä ollut raskas matka kuljettavaksi ja kun myös toisessa kädessä vaivaa, mutta niin paljon kuitenkin parempi etten vielä haluaisi että leikataan. Matkaa vielä kuitenkin kuljettavana tässä parantumisen tiellä vielä mutta toivotaan että saamme kaikki kuitenkin ns. Kätemme takaisin ja sen mukana normaalin elämämme!

    • Tulevaisuus katkolla

      Kuulostaa oikein hyvältä. Uudelle vuodelle parempaa terveyttä!

      • Tulevaisuus katkolla

        Onneksi ottivat tänään kuvia kaularangasta useita. Loppuviikon verisuonikirurgi jännittää ja jopa pelottaa. On nimittäin taas kipuja ihan koko ajan, vaikka lääkkeitä syö. Kaikki on todellakin muuta kuin hyvin.


    • toinen potilas

      tsemppiä !
      mä kituuttelen vielä reilun viikon ennen ku puhelimitse saan tiedon magneettikuvista..kävin la saunassa ja venyttelin enemmän niskoja ni nyt pari pv taas ollu joka paikka kipeenä..
      jostain syystä tuntuu et kivut on siirtyny enemmän niveliin, ranteet, kyynärpäät ja olkapäät kipeinä (olkapäät on nyt uus juttu )

    • Kati48

      Hei,
      itselläni ei ole vielä todettu tosia, mutta olen lähes satavarma, että mulla on se. Kysyisin teiltä muutamaa asiaa:

      Pystyyköhän mahdollisia kaulakylkiluita toteamaan selkärangan ja -ytimen magneettikuvassa vai pitääköhän sitä varten ottaa tavallinen rtg-kuva kylkiluista?
      Vaikuttaako lämpö tai kylmä teillä tos-oireiluun? Itselläni saunassa tulee nykyään aina "kohtauksia" ja hellekesä oli hankala näiden oireiden kanssa. Lämpimästä suihkusta ei myöskään tykkää.
      Veto ja tuuli on myös pahasta minun kohdallani.
      Aiheuttaako teillä tos jalkaan minkäänlaisia oireita?

    • toinen potilas

      mullahan ei ole vielä diagnosoitu oikeastaan mitään =) nivelrikkoa sormissa ja oikeassa ranteessa lievä hermopinne, vasen siis se kipeämpi käsi..hermoradat vasemmassa ok, siitä vapautettu 2 eri pinnettä viimeisen 2,5 vuoden aikana.

      kaulakylkiluusta en osaa sanoa, mut sanominen aiheuttaa kipuja, kävin lauantaina saunassa ja useamman päivän sit kärsin siitä..kramppeja tulee huomattavasti helpommin aina saunomisen jälkeen.(sormet kramppailevat ajoittain )

      vasen jalka myös oireilee silloin kun vasen käsi on pahana, jalkapöytä, nilkka ja sääri särkevät ja tikuttelee..

      • Kohtalotoveri1

        En myös osaa sanoa noista kylkiluista. Mun oireet oli todella kova särky koko vasemmassa kädessä. Päänsärkyä, naamasta kipeänkäden puoli puutuili, lapaluitten välissä kipuilua , kainalon alapuoli kipeä, pulssit hävisi käden kohoasennossa ja puutu ja meni voimattomaksi, yöllä heräsi kun kättään ei enää tuntenut. Mulla siis oli tosi pahassa mallissa ja meinasin myös pyörtyillä. Saunaan sain ohjeen että kastelee pyyhkeen kylmällä vedellä ja käärii käden ympäri ja kipukohtien löylyn ajaksi. Mulle tehtiin kiireellinen leikkaus ja nyt leikkauksesta kolmisen kuukautta. Sairaslomalla olen vielä mutta viikonpäästä pitäisi mennä yrittämään. Tos on yleensä molemminpuolinen ja yleensä jossain vaiheessa alkaa oireilla myös toinen puoli. Mun tilanne nyt... Käden säryt ovat huomattavasti vähentyneet, naama puutuilee vain sillointällöin hieman, puutuneisuus vaihtelee. Leikkauksen jälkeen olin kaksi kuukautta todella kipeä ja usko paranemiseen oli koetuksella. Lääkäri kyllä lohdutti että hermoston paraneminen vie aikaa ja lopullista tulosta ei voida hetkeen tietää. Olen kuitenkin asennoitunut siihen etten kokonaan vaivoista pääse mutta tyytyväinen olen jos kuitenkin niin että normaalielämä onnistuisi. Toisessa kädessä myös vaihtelevaa kipua mutta kuitenkin niin että pärjään enkä vielä halua siihen kajottavan kun kuitenkin se yhä leikattua puolta parempi. Tsemppiä kaikille ja toivottavasti saatte vastauksia pian ja pääsette asiassa eteenpäin, sillä omallakohdallani ennen leikkausta kivut olivat yhtä...!!!


    • Tulevaisuus katkolla

      Minulla molemmat kädet huonossa kunnossa. Kipuja (jotka ovat hyvin samantyyppisiä kuin suonenvedot jotka jatkuu ja jatkuu) on kämmenessä, välillä sormissa, ranteessa, kyynärpäässä... Mahdollisen kaulakylkiluun näkee ihan normaalista röntgenkuvasta. Tehkää ihan perinteinen testi, että nostatte molemmat kädet ensin 90 asteen kulmaan sivuille ja kyynärpäästä ylöspäin. Sitten yritätte kolme minuuttia tehdä liikettä "nyrkkiin, vapaaksi". Minulla sormet kämpelöityy todella pahasti vartin kohdalla, minuutin kohdalla molemiin käsiin sattuu aivan hirvittävästi ja samaan aikaan puutaa. Kolmeen minuuttiin en siis ole selvinnyt ollenkaan. Molemmat kädet muuttuvat vitivalkoisiksi. Toisessa kädessä ultraäänen mukaan verenkierto käteen päin loppuu, mutta tulee kuitenkin kädestä pois ja toisessa mikään ei liiku mihinkään. Öisin varsinkin oikeasta kädestä lähtee kokonaan tunto, olisin sitten miten päin tahansa.
      Mutta huomenna minulle on kauan odotettu aika ja pitäisi alkaa asioiden selvitä. Lähinnä ilmeisesti se, että mitä leikataan, miten leikataan jne. Lääkitykset on nykyään jo niin valtavat, että en edes uskalla mainita ja kipu ja puutuminen ovat silti kavereina koko ajan :(
      Mutta palataan.. Yrittäkää ihmiset jaksaa ja pärjätä

      • Kohtalotoveri1

        Unohdin mainita tuosta jalkakivusta. Olen kärsinyt myös kipeämmänpuolen issiaskivusta. En tiedä onko yhteyttä tossin kanssa. Tiistaina menen kiropraktikolle ja saa nähdä miten se tähän kaikkeen vaikuttaa.


    • tulevaisuus katkolla

      Ylimmät kylkiluut poistetaan :( en nyt jaksa enempää asiasta tänään.

    • toinen potilas

      voi ei.. =( tsemppiä, toivotaan et sit leikkauksesta on hirmupaljon apua.

      • Kohtalotoveri1

        Tsemppiä sulle tulevaisuus katkolla ! Pärjäile täällä mukana tukemassa kyllä olen !


    • toinen potilas

      ensimmäinen diagnoosi tälle viikolle tuli postissa:
      M79.2 eli määrittelemätön hermosärky tai hermotulehdus.
      kaularangan röntgenissä vaan oikoryhti, ei muuta, käsissä DIP-nivelraot lievästi kaventuneet, peukalon tyvinivelissä lievää artoosia samoin oikealla IP-nivelessä peukalossa, ei siis selkeitä löydöksiä
      magneetikuvien diagnoosin kuulen keskiviikkona, onneks tossa lapussa nyt kuitenkin luki että tarvittaessa fysiatrin konsultaatio, eli jos magneettikuvissa ei mitään näy ni sit sinne.

    • Tulevaisuus katkolla

      Kyllähän sitä fysiatrilla kannattaa käydä. se tajus ensimmäisenä tämän minun tilanteen. Mutta mietin tässä, kun lääkäri tänään jälleen sairaslomaa kirjoittaessaan sanoi, että minun ikäisellä tämä tilanne on todella harvinainen.

      Eli minkä ikäisiä te ihmiset edes suurinpiirtein olette. Itsellä ikää 28 ja tässä ollaan. Tilanne yksinkertaisesti niin hankala, että isot leikkaukset on pakko tehdä :(

      • SairastunutTOSiin

        Minä olen 47 v ja täytän ensikuussa 48 v. TOS epöillys 4.2.19 lisäksi epäillään välilevynpullistumaa. Olen insinööri, mutta niitä töitä olen viimeksi tehnyt 3/2009. Edellinen työ oli siivousta eli hyvin rankkaa. Viikon aikana piti siivota 4 kaksiota ja 20 yksiötä hoitokodissa.


    • toinen potilas

      mä olen 42v mut yläselän ja käsien kanssa ollu aina ongelmia..keittiöissä pöydät on mitoitettu paljon mua pidemmille niin työasennot ollu aina huonot.

      pikkasen ahdistaa huominen ku joudun koko päivän kyttäilee puhelinta kun ei yhtään tiedä monelta lääkäri soittaa, ja mitä asiaa sillä sit on.

    • Tulevaisuus katkolla

      Se puhelimen vartiointi on kyllä piinaavaa.. Harrastan tällä hetkellä ihan samaa hommaa. Ilmoittelehan.

      • Kohtalotoveri1

        Mä 42v. Ongelmia vielä sykkeen kanssa. Kädessä kyllä jo pulssi tuntuu mutta aamuisin syke korkea. Tänä aamuna 132. Laskee kyllä tunnin sisällä enkä tiedä johtuuko tästä vaivasta. Tuntuu että koko elimistö mennyt sekaisin tän takia. Sain lähetteen kuitenkin sisätaudeille ja varmaankin kilpirauhasta tutkitaan koska T4v noussut viitteiden ylärajoille.


    • toinen potilas

      ei löytynyt magneettikuvissakaan mitään syytä oireille..seuraavaksi siis aika fysiatrille..ortopedi sano et laittaa sellaisen lähetteen et pitäis noin kuukaudessa aika tulla..et odottelu jatkukoon =/

    • Tulevaisuus katkolla

      Kohtalotoveri1; Onko sulla vielä minkälaiset lääkitykset päällä, että jos siitäkin voi johtua.
      Toinen potilas; Mulla kans tuo jatkuva odottelu on niin tuttua. Nyt vaan odotellaan leikkausaikaa.

      • Kohtalotoveri1

        Ei lääkityksiä päällä. Tehtiin sydämen vuorokausiseuranta ja siinä vastaus että ei sydämessä mitään vaarallista tai poikkeavaa mutta syke korkea. On se ihme että eka katos pulssit ja nyt liikaakin :D no sain sykettä hidastavaa tarvittaessa. Voi kuulemma olla myös stressiperäistä kun aikas lailla tää on hermoja raastanut! Maanantaina lähden kokeilemaan töihin kevennetysti työeläkevakuutuksen turvin. Siis eka kuukausi 4h toinen kk 6h ja kolmas kk 8h. Työeläkevakuutus kuitenkin maksaa palkkani kahdeksalta tunnilta päivässä tuon työssäkokeiluajan 3kk.

        Toinen potilas! Mulle lääkäri sanoi alussa kun kokeista kyselin että niissä ei välttämättä näy ja että potilaan vaivat kertoo enemmän kuin kuvat. Mun vaivat oli kuulemma niin selvät ja olin jo niin huonossa kunnossa ja leikkauskohta pystyttiin tietämään tarkalleen. Mut leikkas ja arvioi käsikirurgian presidentiksi luokiteltu lääkäri ja leikkausarpikin sen näyttää. On nimittäin niin siisti etten ennen ole nähnyt ja jo nyt lähes huomaamaton.


    • toinen potilas

      toivottavasti paikat kestää töissä =)

      mulle omt fyssari sanoi syksyllä et alkuun mun käsi näytti siltä et siellä ei kierrä veri kunnolla, mut nyt levon ansiosta sen väri jne on muuttunut jo paremmaksi.
      olen nyt ollut jo 4kk sairaslomalla joten nyt oireet on jo hieman helpottaneet..pelottaa vaan kuinka sit käy kun taas palaan opiskelemaan tai uuteen työhön..omaan ammattiin en enää palaa.

    • toinen potilas

      käväsin työterveydessä ku kela ylläripylläri taas tartti uusia lappuja..nyt diagnooseihin lisättiin moninivelrikko..selittää noi kuumotukset ranteissa, välillä muutkin tuntee kuinka kuumaksi käsi muuttuu siltä kohdalta..ja lausuntoon lääkäri lisäsi vielä et keittiötyöt on nyt ohi, vaiva kun vaan ajanmyötä lisääntyy
      fysiatrille en vielä ole saanut aikaa,..

    • mummukka -54

      Onko kokemusta korvien lumputuksesta ajottain? Voiko liittyä TOS-oireyhtymään?

      • Tulevaisuus katkolla

        Ei lumputa. Minun TOS on nyt ihan virallinen. 2,5 viikkoo leikkaukseen. Oli pakko jäädä nyt töistä suosiolla pois.


      • kohtalotoveri1
        Tulevaisuus katkolla kirjoitti:

        Ei lumputa. Minun TOS on nyt ihan virallinen. 2,5 viikkoo leikkaukseen. Oli pakko jäädä nyt töistä suosiolla pois.

        Mun puutu toinen puoli naamasta. Onnea leikkaukseen tulevaisuus katkolla ja hyvä ettet joutunut odottamaan kauempaa leikkaukseen. Mä ollut nyt viikon töissä ja mennyt suht hyvin leikatun kädenpuolen osalta. Jonkinverran puutumista on ollut kyllä Leikkaamaton puoli kyllä pakkaa kipeytymään :( Sykkeitten takia ollut hankaluuksia aamulla kun yhä tykyttää aikas paljon. Toivottavasti selviäis sekin mistä johtuu. Voipi olla ettei tän asian kanssa tekemisissä vaan jotain hormooniperäistä kilppareista johtuvaa.


      • Kohtalotoveri1

        Nyt töissä 2 ja puoli viikkoa. Kontrolli oli maanantaina. Lapaluoden väli aika tukossa ja kädet kyllä muistuttaa olemassa olostaan. Kontrollissa jälleen pulssit pois. Siis myös leikatulla puolella jälleen:( nyt laitoskuntoutus välttämätön ja sen jälkeen mietitään tulevaa jos pulssi ei palaudu. Toiseen käteen ei kosketa ennen kuin leikatulle puolelle on saatu hyväksyttävä tulos. Ei siis mieli kovin korkealla...


      • Tulevaisuus-katkolla

        Voi ei. Siinä voi käydä niin, että sullakin kohta sama operaatio edessä kun mulla ens viikolla (kylkiluun poisto). Varmasti ahdistaa ja v*tuttaa... :( Voi meitä.
        Oma kohta hermostuttaa.. Lupaan ilmoitella täällä leikkauksen jälkeen, että mikä on fiilis. Oli oikee päätös jäädä joka tapauksessa sairaslomalle. Reilu puoli vuotta onkin ollut jo tilanne päällä.
        Voimia sinulle, kohtalotoveri. Aina saa tulla tänne kertomaan omista oloistaan.


    • toinenpotilas

      voi ei =/
      mulla odottelu edelleen jatkuu, pari yötä menny valvoessa kipujen kanssa, alkaa lääkkeiden vaikutus loppumaan..1,5 viikkoa olis aikaa fysiatrille pääsyyn, toivottavasti se jotain keksii.

      alkoiko sulla nyt sairasloma vai miten toi hoidetaan?

      hitto, ei saa nimimerkissä enää olla välilyöntiä..=D

    • Tulevaisuus-katkolla

      Joo, niin oli välilyönti kielletty :)
      Kipujen takia jouduin jäämään sairaslomalle jo muutama viikko sitten. Leikkauksen jälkeen sairaslomaa on taas ainakin kaksi kuukautta. Ja sen jälkeen poistetaan vielä tuo toinen ylin kylkiluu. Että aikamoista ruljanssia kesään asti tiedossa.

      Se on kyllä ikävä tosiasia tuo lääkkeisiin tottuminen. Koko ajan joutuu lisäämään. Sekin oli oikeastaan yksi syy töistä pois jäännille, koska kivut eivät ole niin pahat, kun ei joudu käsiään koko ajan käyttämään, eikä siksi joudu koko ajan syömään enemmän ja enemmän lääkkeitä. Onhan noita jo tarpeeksi: 3xburana 800/pvä, 3xlyrica 75 mg/pvä ja kipulaastari. Nukkumiseen menee taas jo ihan diapamit!

      Leikkaus pelottaa. Kävin sairaalassa haastattelussa pari päivää sitten. Normaalisti se hoidetaan puhelimitse, mutta satuin juuri olemaan samassa rakennuksessa verikokeessa leikkausta varten, niin kävin ihan osastolla paikan päällä. Molemmat kirurgit pääsin samalla tapaamaan. Sydänkirurgi on se, joka pääasiassa leikkaa. Erikoista melkein oli, että sairaanhoitaja pelotteli sillä, että ilmarinta on mahdollinen, jos veitsi vähän keuhkoon osuu, niin sitten tehdään trakestomia kaulalle. Siinä jo entinen arpi on auto-onnettomuuden jäljiltä.

      Ei auta kun vaan toivoo parasta koko hommassa. Onneksi minulle on todella ihana avomies, joka on tukenut minua koko prosessin ajan ja vie myös sairaalaan ensi viikolla. Edes hän on jaksanut kuunnella (tai edes esittänyt kuuntelevansa:)) minua jo tämän puoli vuotta. Lisäksi olen sellainen ihminen, kellä ottaa rankasti omalle tunnolle se, että joutuu edes sairaslomalla olemaan, niin hän on osannut puhua järkeä tähän päähän aina tarvittaessa.

      Ilmoita myös toinenpotilas aina itsestäsi. Minä tämän koko ketjun aloitin ja mietinkin tuossa eilissäpäivänä, että tämä on semmonen ketju, että saa tulla valittamaan ihan millon vaan miten paljon koskee ja saa kertoo tuntemuksistaan avoimesti. Kaikki kun olemme anonyymejä, niin ehkä on helpompi tilittää asioista. Voimia ihan jokaiselle <3 Palataan asiaan.

      • Kohtalotoveri1

        Toivon ja pidän peukkuja että kaikki menee hyvin toinen potilas. Pidän ns. Kädestä kiinni :) Lääkäri puhuikin että voi olla tiedossa kylkiluiden poisto. Olen yrittänyt sitkeesti töissä mutta kivut vaan lisääntyvät:( toivon että pian pääsen kuntoutusjaksolle ja saisi taas homman etenemään. Aamuisin on kuin krapula johtuneeko kun verenkierto yöllä hidastuu. On myös hienoa että saat tukea.ja ymmärrystä mieheltäsi koska tää on todella raskas ja hermojaraastava sairaus. On myös hienoa että tää ketju on olemassa :)


      • Kohtalotoveri1

        Tarkoitin tulevaisuus katkolla että leikkauksesi menee hyvin :) pää hieman sekaisin kivuista ja tästä takapakista!


      • toinenpotilas

        joo, huomasin ja ymmärsin kyllä et tarkoitit toista =)
        mulla maanantaina se fysiatri, hieman jännittää kun niin erilaisia kertomuksia kuullu noista käynneistä, enkä yhtään tiedä mitä odottaa.


    • Tulevaisuus-katkolla

      Nyt löytyy myös facesta ryhmä nimellä "tos suomi".

      • Kohtalotoveri1

        Kiva tietää tuosta faceryhmästä. Taidankin laittaa liittymäpyynnön heti :)


    • TOSSISTA
    • toinenpotilas

      meinas itku päästä tänään siellä fysiatrilla..ei oikein sanonu tai tehny mitään, kumos periaatteessa tuon nivelrikko diagnoosin (vaikka sormien kärkinivelissä on kaventumaa, ja peukaloiden tyvinivelessä ja oikea peukalon keskinivelessä on lievää artroosia,radiologin mukaan ) ja käski kokeilla olla ilman lääkkeitä..
      sain nyt sentään lähetteen sairaalan fysioterapeutille mut siinä se sit olikin..
      tuumas vaan et joo, jotaihan siinä ny on vialla, ehkä hermot vaan nyt jäi tuollaiseksi leikkauksista huolimatta..WTF?
      meinasin nyt sit yksityiselle mennä käymään, eihän tää ny näin voi mennä et kivut on kovat lääkkeistä huolimatta ja ny pitäis sit niistäkin luopua..

    • tulevaisuus-katkolla

      Hellou nyt pitkästä aikaa.
      toinenpotilas: tuo pallottelu toisesta paikasta toiseen on todella henkisesti raastavaa. Toivottavasti se yksi oikea aiheen spesialisti sattuisi kohdallesi mahdollisimman nopeasti. Minullahan tehtiin myös ensin monia vääriä diagnooseja (jännetupen tulehdus, golf-kyynärpää), mutta fysiatrian erikoislääkäri keksi mistä kysymys.

      Mutta muuten: Leikkauksesta on huomenna viikko aikaa. Tuntuu kuin olisi enemmänkin.
      Itse koko sairaalassaolo tuntuu näin jälkikäteen kunnon painajaiselta, vaikka minuthan päästettiin kotiin jo kaksi vuorokautta leikkauksen jälkeen.
      Kyllä se olotila heräämössä oli aivan karmea. Onneksi jo pelkästään siellä ollessa antoivat lääkettä varmaan n. 8 kertaa... Kipujen takia minua heräämön puolella pidettiinkin useita tunteja heräämisen jälkeen. Kertoivat nimittäin, että osastolla ei ole tiedossa yhtä hyvää kivunhoitoa.
      Ensimmäinen vuorokausi osastolla tuntui todella todella pitkältä ajalta. Onneksi hätänappi oli lähellä ja ensimmäisenä yönä sitä tulikin paineltua aika monta kertaa. Virtsaaminen tapahtui sängyn vierellä olevaan ämpäriin, koska dreeni oli kiinni keuhkossa. Ainut kunnollinen muistikuva siitä päivästä onkin vain kipu ja avomieheni tuoma tupla-patukka :)
      Toinen paivä oli jo huomattavasti parempi. Vähän virkaintoiseltakin vaikuttava hoitaja oli koko ajan mukana, kun pääsin käymään ihkaoikella posliinipöntöllä ja hammaspesulla. Kuulostaa varmaan melko naurettavalta, mutta kyllä se oli sillä hetkellä niin luksusta. Eräs hoitaja minulle jo ehdotteli kotiinlähtöä leikkausta seuraavana päivänä (!), mutta onneksi lääkäri oli ainakin järkevä, koska ilmoitin, että mieluummin olisin sairaalassa ihan jo pelkästään niiden kipujen vuoksi vielä yhden yön.

      Kotiuttamisen jälkeen tässä on vaan yrittänyt jotenkin hitaasti elää. Ei tämä vielä kovin kummoista ole ollut; lähinnä hömppäelokuvia ja sängyssä makaamista. Yritän kuitenkin tehdä kädellä melkeinpä kaikkea kivun sallimissa rajoissa. Autoa en kyllä ole yrittänyt ajaa. Hengittäminenkin tuntuu vielä pahalta keuhkossa, koska joutuivat ronklimaan sitäkin leikkauksessa. Itse asiassa huomenna tarkoitus käydä pienellä kävelyllä ja katsoa miltä tuntuu. Ennen leikkaustahan hölkkäsin ja neuloin paljon.

      Tässä nyt tämän hetken kuulumisia. Kuuloilla aina ollaan. Itse olen myös facen ryhmässä mukana ja siitäkin on tullut oikein hyvä vertaistuki. Yritetään kuitenkin pitää tämäkin ketju hengissä. Ja mielelläni yritän auttaa muita, jos tulee vaikka lisää kysymyksä tuosta leikkauksesta.

    • toinenpotilas

      ihana kuulla et on mennyt "hyvin" =) siis jos unohdetaan noi kivut..heh..
      toivottavasti nyt alkaa paraneminen kunnolla.
      olin tosiaa fysiatrilla ja oli kyllä niin toivoton olo siellä..mulla on käsissä ihottumaa, enmg tekijä sanoi heti et kyseessä on PPP (löytyy psoriasisliiton sivuilta siitä lisää ) en ole osannut sitä sen kummemmin epäillä koska ihottuma on suht lievää, mut sekin aiheuttaa niveloireita, mut siihenkään lääkäri ei puuttunut ollenkaan, kysyin myös et olisiko esim reumakokeet hyvä tehdä, niin sanoi heti et turha niitä on tutkia.ei määrännyt uutta käyntiä, ei ilmeisesti lisä sairaslomaa, ainoastaan tuon fysioterapian nyt tällä hetkellä..ei halunnut edes työterveyden b-lausuntoja lukea, ei tee niillä tiedoilla mitään..
      vähän jäi huono maku suuhun, ihan ku tässä nyt ei vaivoja olisikaan..
      katon nyt sen fysioterapeutin ja sit meen jonnekkin yksityiselle, riippuen mitä se on mieltä.

      mut paranemisia sinne ja ollaan kuulolla =)

    • Kohtalotoveri1

      Mä olin myös huonossa kunnossa leikkauksen jälkeen vaikka mulle tehtiinkin se pienempi leikkaus. Hienoa että olet jo paremmassa kunnossa tulevaisuus katkolla :) mun tilanne nyt se että sain odotettua vähemmän apua leikkauksesta ja toiseen käteen ei kosketa ennen kuin saadaan leikattuun hyväksyttävä tulos. Seuraavaksi kuntoutukseen menossa. Laitoin ehdotuksen ortoniin mutta vielä en päätöstä ole saanut. Töissä olen yrittänyt selviytyä mutta kyllä kivut kovenee koko ajan. Toivon siis kuntoutusjaksolle pääsyä pian että jälleen saatais homma etenemään.
      Kyllähän me myös tämä pystyssä pidetään :)

    • toinenpotilas

      sain fysiatrin b-lausunnon ja huomasin et sen ulosannissa vois olla toivomisen varaa =D oli kirjoittanut selkeitä löydöksiä (tuntomuutoksia, liikerajoituksia jne ) ja siinä luki et lääkkeet eivät ole auttaneet, kokeillaan myöhemmin vahvempia lääkkeitä..
      kun vastaanotolla kysyin et onko tarkoitus tulla uudestaan vielä tänne, kun olen käynyt fysioterapeutilla niin vastasi että ei..mut ilmeisesti nyt kuitenkin jos kerran suunnittelee lääkityksen vaihtoa.
      mut joo, helpotti oloa huomattavasti muuten tuo lausunto.
      cprs oireita oli löytänyt muutaman, värivaihtelua ei ollut, sitä kyllä oli syksyllä kun töissä vielä olin.Nyt kärvistelen ilman lääkkeitä, ja odottelen aikaa fysioterapeutille, ei kyllä kovin kivaa ole kun mitään ei meinaa pystyä tekemään, ja nukkumisestakaan ei meinaa tulla mitään.

    • Tulevaisuus-katkolla

      Hyvä, että olet saanut lausunnon. Tässähän tämä aika vaan menee sairaslomaillessa. Vähemmän menee kipulääkettä kuin ennen leikkausta, mutta kyllä hermosärkyä vielä on leikatussakin kädessä...

    • toinenpotilas

      fysioterapeutilla käyty, se huomas heti et oikea lapaluu on väärässä paikassa, eroa vasempaan 2cm, et ei nyt onneksi paljoa, mut kuitenkin
      kaikki lihakset kivikovina, hartiat kääntyy eteenpäin, oikoryhti sekä kaularangassa että rintarangassa..
      nyt pitäis saada lihakset rentoutumaan et pystyis jotain tekemään.
      venytteli käsiä ja mittali pulssia olkapäästä, mut ei ainakaan sanonut et olis jotain epämääräistä löytänyt.ens viikolla uus käynti

    • Tulevaisuus-katkolla

      Reilu kuukausi sitten tehty leikkaus ei ole poistanut hermokipua. Tilasin uutta lääkärinaikaa keskiviikolle, että keskustelen työterveyslääkärin kanssa mahdollisista lisätutkimuksista ja keinoista helpottaa näitä kipuja. En tiedä miten toisen käden kanssa sitten tehdään, että leikataanko sitä ollenkaan, vaikka verenkierto häipyykin koko kädestä kättä nostaessa. Nyt ei taas auta kuin toivoa parasta ja pelätä sitä pahinta (mitä kaikkea se sitten tässä tapauksessa tarkoittaakin). Voimia teille kaikille ja toivotaan, että päästään vielä joku päivä sairaudestamme kokonaan eroon.

    • toinenpotilas

      voi ei =/ hermoilla kyllä kestää pitkään parantua, toivottavasti ajanmyötä helpottais.
      ilmoittele mitä lääkäri sanoo

      mä sain viimeviikolla ohjeita venytyksiin ja pari pv pystyinkin niitä tekemään mut sit iski takapakkia, nyt ei vasen käsi taas toimi kunnolla ja yläkroppa puuduksissa.Tänään piti olla aika fyssarille mut se eilen peruttiin..toivottavasti nyt huomenna tai perjantaina soittelee mulle uutta aikaa et saan kysyttyä yritänkö tehdä noit liikkeitä jos pystyn..
      aika turhauttavaa taas tää olo =/

    • Entästämä
    • Tulevaisuus-katkolla

      Mitä meille nyt kuuluu? Ensimmäinen leikkaus itsellä takana ja toista odottelen... hermosärkyjä on edelleen myös leikatussa kädessä, mutta pikkuhiljaa ehkä helpottaa (voi kyllä johtua siitäkin, että en ole tammikuun jälkeen töissä käynyt). Kuinka muilla?

    • toinenpotilas1

      moi =)
      mä olen käynyt nyt uudestaan fysiatrilla, ja tos testissä löytyi onggelmaa (en siis pystynyt käsiä pitämään ylhäällä ) ja edelleen osa oireista viittaa crps:ään, mut kaikkia tarvittavia oireita ei ole joten kummastakaan en diagnoosia saa.
      olen fysioterapeutilla käynyt viikottain (onneks sairaalan sellaisella ni ei maksa paljoa =) ) ja se on löytänyt olkapäästä vikaa, ja edelleenkään ei olla päästy edes harjoituksiin asti, kun lihakset kädestä on niin jumissa.Puutumiset jatkuu edelleen, kivut menee ja tulee.
      työeläkekeskuksesta sain kielteisen päätöksen, oireet kun on niin lievät, ei niiden mielestä 5v kestänyt kipu ja puutuminen ole iso ongelma, tai 8kk sairasloma on ihan ylimitoitettu senku takas keittiötyöhön vaan..kele..(hain siis uudelleen koulutettavaksi eläkevakuutuksen tuella )
      laitoin kyllä oikaisupyynnön mut hiljaista on ollut.
      mut, eipä sen ihmeempää =D
      (mun piti nyt laittaa tohon nimimerkkiin 1 perään ku toinenpotilas oli kuulemma varattu..pyh )

    • Tulevaisuus-katkolla

      Voi ei... ja sitten kun rakas KELAmmekaan kun ei saa kunnollista diagnoosia lääkäriltä, niin hankalaksihan ne heittäytyy...
      Sais alkaa jo jotain tapahtua omallakin kohdalla. Leikattu käsi voi kyllä itse asiassa huomattavan paljon paremmin kuin ennen leikkausta siitäkin huolimatta, että välillä puutuilee... kivut ei oo lähellekään niin kovat... Tervetuloa sinne TOS-ryhmään jos kiinnostaa.. kyllä minä sinut silti siihen kelpuuttaisin, vaikka nyt on lääkäri taas ollukin hankalana.. Siellä on kyllä ihan hyvä lueskella kans miten kohtalotoverit kukin tahollaan jaksaa/ei jaksa...

    • Käsittääkseni ICD-10 koodin aikaisemmassa versiossa ei ollut TOS-oireyhtymälle omaa koodia. Millä koodilla teidän diagnoosinne on merkitty ? Nykykoodistossa TOS on merkitty G54.0koodilla.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6353
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4086
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2506
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1990
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1478
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1326
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1070
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1016
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      991
    Aihe