Yamaha as4 4hp 2tahti

maakrapu

Moro! Ostin tuossa jokin aika otsikon mukaisen perämoottorin ja pitäisi talvea vasten se huoltaa. Eli mistähän kannattaisi tilailla tiivisteitä perään ja siipipyörän tiiviste? Öljyt olen jo katsellut mutta noita tiivisteitä olen vailla. Sitten lisää! Kuinka suojaöljy suihkutetaan kaasuttimen kautta moottoriin? Muutenkin huoltovinkkejä olisi hyvä saada! Kiitos asiallisista vastauksista.

21

175

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vm 41

      Katseleppa VOIMA KONE sivuilta, ellet Yamaha Centteristä Sarankulmasta halua noutaa.
      Mielestäni suojaöljyn on paras suihkuttaa tulpan reijästä ja vähän pyöräyttää.
      Tuskin konettasi hankeen ja räntäsateeseen jätät. Sisätiloissa säilyy sellaisenaan.
      Mutta jos nyt välttämättä koneen käydessä öljyä haluat suihkutella, ota esteet kaasarin kurkun edestä pois ennen suihkuttelua.

      • maakrapu

        Kiitos! Joo kylläpä se taitaa hyvin säilyä sellaisenaan ku puolilämpimässä tilassa pitää. Pitää katsella!


      • Pistä vielä
        maakrapu kirjoitti:

        Kiitos! Joo kylläpä se taitaa hyvin säilyä sellaisenaan ku puolilämpimässä tilassa pitää. Pitää katsella!

        Järveen ,ja käytä kakstahtisella alkylaatti bensalla ja sammuta ryypyllä. Käy kuulemma moottoreiden suojaukseen, eikä ees savua.

        Oon kuullu, että on olemassa sellaista öjyn lisäainetta, joka hoitaa stefat parempaan kuntoon. Kaverilla oli kokemuksesta kokemusta, ja öljyvuodot oli ainakin autonmoottorin stefoista loppunu, joten sillä voisi kokeilla peränkin tiivistämistä, jos ei rupea tiivisteitä löytymään,, saattaa tukkia myös vedenmenon perään.Se oli ollu jotai STP-mönjää.
        Mutta vesipumppuhan aiheuttaa jonkinlaisen paineen myös alaspäin, joten siitä ei kokemusta, että jaksaako pitää.Mutta jos perä aivan täynnä öljyä, niin tuskimpa sinne paljon vettäkään sopii. Ja äkkiähän ne öljyt tarkistaa vaikka kk välein.


      • w3e4rfds

        nii eli vm 41 on jättäny kampikammion laakerit vaille suojausta talveksi !!!! kun on tulpan reijästä suihkutellu


      • varovaisuutta
        w3e4rfds kirjoitti:

        nii eli vm 41 on jättäny kampikammion laakerit vaille suojausta talveksi !!!! kun on tulpan reijästä suihkutellu

        Yleensä vaarallista noudattaa neuvoja täältä, joku on rassannut Terhiä 70 luvulla ja kuvittelee että kaikki koneet ovat vielä samanlaisia...


      • vm 41
        varovaisuutta kirjoitti:

        Yleensä vaarallista noudattaa neuvoja täältä, joku on rassannut Terhiä 70 luvulla ja kuvittelee että kaikki koneet ovat vielä samanlaisia...

        Kyllä ne alapään laakerit 2T sessakin on kesän aikana kylpeneet öljyssä riittävästi, etteivät sisätiloissa säilytettäessä ruostu.
        Suurin huoli sittenkin on aina sylintereiden säilyvyydestä.
        Ainahan voi ohimennen pikkuisen pyöräyttää.
        Ei niitä autojakaan, joita talven hangessa säilytetään millään öljykylvyillä hemmotella,
        samaa rautaa niissäkin on.
        Tietenkin koneensa voi syksyisin öljyllä tukehduttaa ja keväisin tekohengityksellä herätellä, eihän se ole temppu eikä mikään, rajansa vain kaikella, kuten varmuuden maksimoimisellakin. !!!!!!!!!!!!


      • jhuygtrfdwrgt
        vm 41 kirjoitti:

        Kyllä ne alapään laakerit 2T sessakin on kesän aikana kylpeneet öljyssä riittävästi, etteivät sisätiloissa säilytettäessä ruostu.
        Suurin huoli sittenkin on aina sylintereiden säilyvyydestä.
        Ainahan voi ohimennen pikkuisen pyöräyttää.
        Ei niitä autojakaan, joita talven hangessa säilytetään millään öljykylvyillä hemmotella,
        samaa rautaa niissäkin on.
        Tietenkin koneensa voi syksyisin öljyllä tukehduttaa ja keväisin tekohengityksellä herätellä, eihän se ole temppu eikä mikään, rajansa vain kaikella, kuten varmuuden maksimoimisellakin. !!!!!!!!!!!!

        ahah hippasen on 2 ja 4 tahtisen toimintaperiaatteet sekasin sulla. auto joka toimii 4 tahti periaatteella on noin 4litraa öljyy koko ajan kampikammiossa, ja se on viellä ominaisuuksiltaan sellaista että se jää "kiinni" laakereihin.
        2 tahtisessa kampikammiossa ei ole yhtään öljyä eli kaikki voitelu on saatava laakereille bensan seassa noin 1% . ja se on saatava myös sieltä pois mikä näkyy savuna. eli sinne ei mitään öljyä jää joten 2t on helppo alkaa ruostua valitettavasti.
        vai pyöräyttää sä nii ku haluat tuhota kumisen vesipumpun siipipyörän kun pyörittelet kuivana.
        jos talvihuollon tekee oikein nii ei tartte keväällä mitään tekohengittää se lähtee ihan normaalisti käyntiin.


      • vm 41
        jhuygtrfdwrgt kirjoitti:

        ahah hippasen on 2 ja 4 tahtisen toimintaperiaatteet sekasin sulla. auto joka toimii 4 tahti periaatteella on noin 4litraa öljyy koko ajan kampikammiossa, ja se on viellä ominaisuuksiltaan sellaista että se jää "kiinni" laakereihin.
        2 tahtisessa kampikammiossa ei ole yhtään öljyä eli kaikki voitelu on saatava laakereille bensan seassa noin 1% . ja se on saatava myös sieltä pois mikä näkyy savuna. eli sinne ei mitään öljyä jää joten 2t on helppo alkaa ruostua valitettavasti.
        vai pyöräyttää sä nii ku haluat tuhota kumisen vesipumpun siipipyörän kun pyörittelet kuivana.
        jos talvihuollon tekee oikein nii ei tartte keväällä mitään tekohengittää se lähtee ihan normaalisti käyntiin.

        Niimpä niin ! Siellä se 4T öljy makaa kampikammion pohjalla niin kuin 2T öljy noin 4 litran kannun pohjalla, eipä juuri muuta eroa ole.
        Eikä siipipyörä mitään kärsi pienestä pyöräytyksestä, se on vain luulotautia.
        Eikä sun kannata noin hatarilla ja vajavaisilla tiedoilla alkaa luennoimaan, joissa ei ole mitään todellisuuspohjaa.
        Kyllä koneet on sillai valmistettu, että muutaman kuukauden säilytyksen normaali olissa kestää. Nää öljykylvyt ovat vain pitempiaikaisen säilytyksen ja varastoinnin tarpeita. Joku on vain alkanut pelottelemaan herkkäuskoisia ruostumisilla, johon porukkaan näköjään itsekin kuulut.


      • vm 41
        varovaisuutta kirjoitti:

        Yleensä vaarallista noudattaa neuvoja täältä, joku on rassannut Terhiä 70 luvulla ja kuvittelee että kaikki koneet ovat vielä samanlaisia...

        Terhistä puheenollen, ei siinä koneessa muuta vikaa ollut, kuin ulkolaisten huonot apulaitteet, kotimainen naru kyllä kesti useamman vuoden vetoja.
        Lisäksi nämä Suomalaiset "monitaiturit" konekäyttötaidoillaan pilasivat loputkin Terhin maineesta ymmärtämättömyydellään, vierittäen syyt koneen päälle, joka ei puolustautumaan pystynyt. Joku on siinä suhteessa oikeassa että koneet eivät ole enää samanlaisia, huonompia ovat joka suhteessa, ainakin kun palstoja seurailee.
        Kun "Mossella", Beetfortilla sekä Terhillä oppi ajamaan, sekä niiden niksit oppimaan, ei ollut "hätiä mitiä". Se on näköjään vain kuskista kiinni eikä koneesta.


      • sedrftgfd
        vm 41 kirjoitti:

        Niimpä niin ! Siellä se 4T öljy makaa kampikammion pohjalla niin kuin 2T öljy noin 4 litran kannun pohjalla, eipä juuri muuta eroa ole.
        Eikä siipipyörä mitään kärsi pienestä pyöräytyksestä, se on vain luulotautia.
        Eikä sun kannata noin hatarilla ja vajavaisilla tiedoilla alkaa luennoimaan, joissa ei ole mitään todellisuuspohjaa.
        Kyllä koneet on sillai valmistettu, että muutaman kuukauden säilytyksen normaali olissa kestää. Nää öljykylvyt ovat vain pitempiaikaisen säilytyksen ja varastoinnin tarpeita. Joku on vain alkanut pelottelemaan herkkäuskoisia ruostumisilla, johon porukkaan näköjään itsekin kuulut.

        voi kiesus sun juttui . ei oo eroa ei eipä kannattais kirjotella edes tänne ilman varmaa tietoa !!!!!!!


      • vm 41
        vm 41 kirjoitti:

        Terhistä puheenollen, ei siinä koneessa muuta vikaa ollut, kuin ulkolaisten huonot apulaitteet, kotimainen naru kyllä kesti useamman vuoden vetoja.
        Lisäksi nämä Suomalaiset "monitaiturit" konekäyttötaidoillaan pilasivat loputkin Terhin maineesta ymmärtämättömyydellään, vierittäen syyt koneen päälle, joka ei puolustautumaan pystynyt. Joku on siinä suhteessa oikeassa että koneet eivät ole enää samanlaisia, huonompia ovat joka suhteessa, ainakin kun palstoja seurailee.
        Kun "Mossella", Beetfortilla sekä Terhillä oppi ajamaan, sekä niiden niksit oppimaan, ei ollut "hätiä mitiä". Se on näköjään vain kuskista kiinni eikä koneesta.

        Koneiden toimintaperiaatteilla ei tässä asiassa ole pätkänkään vertaa väliä,
        eikä kummankaan alapään laakerit makaa öljyaltaassa.
        Samasta raudasta ne on kaikki tehty, joten lakkaa intoilemasta "tietämyksilläsi" ennen kuin paljastat lopullisesti hölmöytesi.
        Muuten, perämoottoreita on myös 4T toiminnalla ihan niin kuin autot !!
        Vinkkinä voin ilmoittaa, oli sitten 2T tai 4T, niin niissä käytettävä öljy on tarkoitettu voiteluun, ei säilytykseen ja kummallakin öljytyypillä on tarttumis ominaisuus, toisella enemmän ja toisella vähemmän.
        Jos nyt lisää tietoa haluat, niin kysy vaan rohkeasti.


      • ertygfrde
        vm 41 kirjoitti:

        Koneiden toimintaperiaatteilla ei tässä asiassa ole pätkänkään vertaa väliä,
        eikä kummankaan alapään laakerit makaa öljyaltaassa.
        Samasta raudasta ne on kaikki tehty, joten lakkaa intoilemasta "tietämyksilläsi" ennen kuin paljastat lopullisesti hölmöytesi.
        Muuten, perämoottoreita on myös 4T toiminnalla ihan niin kuin autot !!
        Vinkkinä voin ilmoittaa, oli sitten 2T tai 4T, niin niissä käytettävä öljy on tarkoitettu voiteluun, ei säilytykseen ja kummallakin öljytyypillä on tarttumis ominaisuus, toisella enemmän ja toisella vähemmän.
        Jos nyt lisää tietoa haluat, niin kysy vaan rohkeasti.

        onneksi sinä jo paljastit hölmöytesi kirjoituksillasi!!!!! 4t perämoottoreissa satuu muuten olemaan kuivasumppu voitelu ja se on aivan erijuttu kuin normaali auton voitelujärjestelmä. äläkä sekota 4t tähän kun alotuksessa on kyse 2t minkä toiminta periaatteista ei näy sulla olevan mitään käryä.


      • vm 41
        ertygfrde kirjoitti:

        onneksi sinä jo paljastit hölmöytesi kirjoituksillasi!!!!! 4t perämoottoreissa satuu muuten olemaan kuivasumppu voitelu ja se on aivan erijuttu kuin normaali auton voitelujärjestelmä. äläkä sekota 4t tähän kun alotuksessa on kyse 2t minkä toiminta periaatteista ei näy sulla olevan mitään käryä.

        Olen samaa mieltä siinä, että aloituksessa käsiteltiin 2T konetta, jolle suosittelit öljykylpyä myös alapään laakereille. Erimieltä olen edelleen siitä, että alapää tarvitsisi "välttämättä" öljyhoidon muutaman kuukauden seisokin ajaksi ja edelleen vahvasti sitä mieltä että noi suihkusuositukset ovat vain heikkohermoisille.
        En ole koskaan kuullutkaan että kaikki öljy imetään pois pensan mukana ??
        Kyllä mielestäni siitä 1% öljystä osa käytetään alapään voiteluun, jos ei, olen tosiaan käyttänyt koneitani kuivana.
        Jospa nyt vielä sittenkin ottaisit paremmin selvää 2T toimintaperiaattesta ennen kuin tietämyksesi kiteytyy lopullisesti väärälle uralle.


      • auojaöljyä sekaan
        vm 41 kirjoitti:

        Olen samaa mieltä siinä, että aloituksessa käsiteltiin 2T konetta, jolle suosittelit öljykylpyä myös alapään laakereille. Erimieltä olen edelleen siitä, että alapää tarvitsisi "välttämättä" öljyhoidon muutaman kuukauden seisokin ajaksi ja edelleen vahvasti sitä mieltä että noi suihkusuositukset ovat vain heikkohermoisille.
        En ole koskaan kuullutkaan että kaikki öljy imetään pois pensan mukana ??
        Kyllä mielestäni siitä 1% öljystä osa käytetään alapään voiteluun, jos ei, olen tosiaan käyttänyt koneitani kuivana.
        Jospa nyt vielä sittenkin ottaisit paremmin selvää 2T toimintaperiaattesta ennen kuin tietämyksesi kiteytyy lopullisesti väärälle uralle.

        Se 1% öljy bensassa ei ookein riitä koko talven ajaksi suojaamaan laakereita, on hyvä ruiskia lisää kaasarin kautta tai ajaa konetta esim 4% seoksella vimmeisen ajon syksyllä. Avaappa muutama kone ja vertaile niitä jotka on huollettu talvikuntoon ja niitä jotka on jätetty ulos ilman suojaa.

        Ja lisäksi vielä neljäykköselle: 2T koneessa on rullalaakerit, 4T koneessa liukulaakerit ja paineistettu voitelu, ihan niin kuin autossa.

        En menisi tänne kirjoittamaan kaikille ettei konetta kannata suojaöljtä, joku pöljä sitten uskoo sinuun ja laakerit ruostuu.


      • vm 41
        auojaöljyä sekaan kirjoitti:

        Se 1% öljy bensassa ei ookein riitä koko talven ajaksi suojaamaan laakereita, on hyvä ruiskia lisää kaasarin kautta tai ajaa konetta esim 4% seoksella vimmeisen ajon syksyllä. Avaappa muutama kone ja vertaile niitä jotka on huollettu talvikuntoon ja niitä jotka on jätetty ulos ilman suojaa.

        Ja lisäksi vielä neljäykköselle: 2T koneessa on rullalaakerit, 4T koneessa liukulaakerit ja paineistettu voitelu, ihan niin kuin autossa.

        En menisi tänne kirjoittamaan kaikille ettei konetta kannata suojaöljtä, joku pöljä sitten uskoo sinuun ja laakerit ruostuu.

        Siinä toinen varmuuden maksimoija.
        Eikös kannattaisi jo kylvettää koko mylly kylpyammeessa, kun noin epäilyttää.


      • hummat
        vm 41 kirjoitti:

        Siinä toinen varmuuden maksimoija.
        Eikös kannattaisi jo kylvettää koko mylly kylpyammeessa, kun noin epäilyttää.

        Lopettakaa nyt jo tuo p.skan jauhaminen. Jos kone sälytetään kuivassa varastossa, ei mitään pelkoa ruostumisesta, ainakaan alapään suhteen moniin moniin kuukausiin.
        Usein monessa koneessa on kaasuttajan edessä jos jonkinlaista imuäänen vaimenninta, jotka täytyis purkaa sumutuksen vuoksi pois, joten ei maksa vaivaa.
        Aikaisemmin koneet, jotka ulkona koko talven säilytettiin, tosiaan suojattiin runsaalla seoksella, jopa 10 % sella.


      • vm68 Naval Architect
        vm 41 kirjoitti:

        Siinä toinen varmuuden maksimoija.
        Eikös kannattaisi jo kylvettää koko mylly kylpyammeessa, kun noin epäilyttää.

        Kuules vm41, on se hyvä että ruiskutat öljyä tulpanreijästä sylinteriin, mutta jätät laakerit vähemmälle suojalle. Mutta älä nyt väkisin yllytä muita ruostuttamaan koneitaan.
        Useimmat perämoottorit säilytetään ulkona, ja lämpötila sahaa jatkuvasti plussan ja miinuksen puolella. Lohkoon kertyy meko reilusti kosteutta sitä mukaan.
        Ei sitä konetta tarvitse öljyyn upottaa, mutta vähän korostetu öljykylpy imuläppien kautta suojaa kivasti koko ilmapumppua (eli polttomootoria, laske paljon se työntää ilmaa lävitseen minuutissa).


      • vm 41
        vm68 Naval Architect kirjoitti:

        Kuules vm41, on se hyvä että ruiskutat öljyä tulpanreijästä sylinteriin, mutta jätät laakerit vähemmälle suojalle. Mutta älä nyt väkisin yllytä muita ruostuttamaan koneitaan.
        Useimmat perämoottorit säilytetään ulkona, ja lämpötila sahaa jatkuvasti plussan ja miinuksen puolella. Lohkoon kertyy meko reilusti kosteutta sitä mukaan.
        Ei sitä konetta tarvitse öljyyn upottaa, mutta vähän korostetu öljykylpy imuläppien kautta suojaa kivasti koko ilmapumppua (eli polttomootoria, laske paljon se työntää ilmaa lävitseen minuutissa).

        Hyvänen aika !! Kaveri aikoo säilyttää konettaan puolilämpimässä tilassa muutaman kuukauden ja te olette ehdottoman varmoja ettei kone siellä ruostumatta säily ????
        Miettikäähän nyt pikkuisen horinoitanne ja lukekaa ensimmäinen kannanottoni hänen kysymykseensä. Voinhan sitä vielä toistaa, jos vaikka ette osaa kelata takaisinpäin.

        >Tuskin konettasi tuiskuun ja räntäsateeseen jätät. Sisätiloissa säilyy sellaisenaan. Mutta jos nyt välttämättä koneen käydessä öljyä haluat suihkutella, ota esteet kaasarin kurkun edestä pois ennen suihkuttelua.<

        Sitten alkoikin "nurmikkoasentajien" itku ja hammasten kiristely, johon oli oikein hauska ottaa kantaa pienen v.ttuilun merkeissä, näin syyspimeillä.

        Ei muutakuin kylpemään poijjaat !!!!!!!


    • 11 snurran isä

      Vajaatahtiselle ei aikuisten oikeasti tarvi tehdä muuta kuin vaihtaa peräöljy, sekin overkill jos vähällä ajolla, mutta näkee onko stefat tiiviit ettei vettä. Sisältä ne ei ruostu vaikka ei laittaisi mitään ekstraöljyjä.

    • asiantuntia

      2 4 suoja aine on hyvälaittaa viimeiseen tankilliseen jonka ajaa kauden päätteeksi, aine kulkeutuu jokaiseen sopukkaan kun moottosia ajetaan muös kovilla kierroksilla estää hapettumiset ja ruostumiset moottorin voi säilyttää huoletta kylmässä tai lämpimässä.

      • vajaa tunti asiaa

        Koneen voi huoletta säilyttää lämpimässä, ilman mitään voiteita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      305
      3408
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1629
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1490
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      1379
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1260
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1230
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1161
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1127
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      168
      1078
    Aihe