Korvaako sossu pyykinpesukoneen?

pyykitpesemättä

Asun vuokralla kerrostaloasunnossa, jossa ei ole pyykinpesukonetta yhteiskäytössä, eli kaikilla asukkailla tulee olla oma pesukone. Minulla meni pyykinpesukone rikki.

Korvaako sossu uutta pyykinpesukonetta?

24

2027

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • päläpäläpälä.

      Riippuu täysin siitä kunnasta/kaupungista missä asut. Toisissa paikoissa annetaan täydentävää toimeentulotukea perheellisille 200-400e jos taloyhtiössä ei ole pesutupaa käytössä. Joissakin paikoissa myös yksin asuville, jos lähistöllä ei ole yleistä pesulaa käytössä.

      Lääkärintodistus siitä ettet voi kantaa pyykkejäsi pesulaan/pesutupaan ja taloyhtiön todistus siitä ettei taloyhtiössä ole pesutupaa varmasti antavat riittävät perustelut siihen että sossu myöntää täydentävää toimeentulotukea pyykinpesukoneeseen.

      Sinuna soittaisin asiasta omalle sosiaalityöntekijälle/ohjaajalle ja toimittaisin pyydetyt liitteet sossuun, niin aika varmasti sen jälkeen antavat maksusitoumuksen tai rahat sinulle pyykkikoneen ostoon.

      Kyse on kuitenkin täydentävästä toimeentulotuesta, joten ohjeet ja käytännöt vaihtelevat paikkakunnittain.

      • Anonyymi

        Riippuu vähempi nykyään, kun kunnat vaan maksaa sote palveluja palveluvasteen mukaan, on ihan kuntien konkurssi, mutta juuri ole kuullut, että yksin asuva saisi .. Katto on 350 ja halvimman saatavillla olevan mukaan kaupassa eli 2020 luvulla 200 ... Pitää olla perustoimeentulotuen saaja, että voi saada mitään täydentävää tai harkinnanvaraista ja usein sanotaan lapsiperhe.. Maahan saapuvat voi saada spr ja migrin kautta vaikka koko kalustuksen tupaan uutena, joskus maksavat käytettyjä kansalaiselle. Talossa ei saa olla yhteispyykkikoneita, sekin tarvii taloyhtiön todistuksen.


    • Ilmaisiakin on

      Pesukoneita saa vaikka ilmaiseksi, kun kyttää hetken aikaa tori.fi, FB:n roskalava- ja kirppisryhmiä... tosin nuo koneet pitää yleensä viitsiä itse hakea ja sehän ei monellekaan herrantertulle passaa..

      • yjkydt

        Ei sitä nyt toisten vanhaa voi ottaa, uusi pitää olla.


      • EipystyEikykene
        yjkydt kirjoitti:

        Ei sitä nyt toisten vanhaa voi ottaa, uusi pitää olla.

        Tai itse pitäisi hakea... ei sentään, kyllä se pitää lahjoittajan kiikuttaa ja asentaa paikalleenki vielä.. jännästi nämä samaiset uusavuttomat pääsee kyllä kaljanhakuun vaikka toiseen maakuntaan, mutta että pitäisi ottaa vastuuta omasta elämisestä, niin ei onnistu ei.


      • kysyn vaan
        EipystyEikykene kirjoitti:

        Tai itse pitäisi hakea... ei sentään, kyllä se pitää lahjoittajan kiikuttaa ja asentaa paikalleenki vielä.. jännästi nämä samaiset uusavuttomat pääsee kyllä kaljanhakuun vaikka toiseen maakuntaan, mutta että pitäisi ottaa vastuuta omasta elämisestä, niin ei onnistu ei.

        Polkupyörälläkö ajattelit hakea sen pesukoneen ja tuoda 30km matkan päästä?

        Ilmaiseksi niitä juuri sen takia annetaan, koska kuljetus maksaa enemmän kuin uusi pesukone.

        Itsellänikin olisi vuodesta -90 turhana seisonut piano "lahjotettavana", kun en pysty nivelsairauden takia enää soittamaan. Mutta ei kelpaa kenellekään edes ilmaiseksi, kul kuljetus ja raahaus kerrostalon 4. kerroksesta maksaisi 300-500€ ja uuden sähköurun saa Anttilasta 40€:lla.


      • Selittää hiihtäjätki
        kysyn vaan kirjoitti:

        Polkupyörälläkö ajattelit hakea sen pesukoneen ja tuoda 30km matkan päästä?

        Ilmaiseksi niitä juuri sen takia annetaan, koska kuljetus maksaa enemmän kuin uusi pesukone.

        Itsellänikin olisi vuodesta -90 turhana seisonut piano "lahjotettavana", kun en pysty nivelsairauden takia enää soittamaan. Mutta ei kelpaa kenellekään edes ilmaiseksi, kul kuljetus ja raahaus kerrostalon 4. kerroksesta maksaisi 300-500€ ja uuden sähköurun saa Anttilasta 40€:lla.

        30km lenkin heittää henkilöautolla tankkaamalla 5€ ja kavereilla on varmasti autoja... toisekseen jos vaan yritteliäisyyttä piisaa, niin nokkakärryillä kone bussiin, bussilla kotipysäkille ja taas nokkakärryillä kotiin.


    • df46hgfgh

      Juu, minäkin vein kierrätykseen juuri 2-3 viikkoa sitten koneen joka ei kenellekään kelvannut vuoteen vaikka ilmaiseksi tarjosin. Kone oli n. 3 vuotta vanha ja meille ei sopinut enää muuton vuoksi kun tilat pieneni. Piti ostaa hoikempi malli. Aikansa eteisessä sitä kateltiin ja yritettiin lahjoitella kaikilla mahdollisilla konsteilla muttakukaan ei vaivautunut hakemaan kun niin vaikeaa ja mahdotonta... olisi pitänyt vissiin viedä kotiinsa ja asentaa sekä täyttää vielä pyykillä ja ripustaa ne kuivumaankin... No, nyt saa purkumiehet töitä. Elektroniikkajätteenä se kelpasi helposti. Ei kuulunut nirin narinoita...

    • Petu...

      Monta kertaa juuri tuo kuljetus voi olla ongelma.
      Jos köyhällä ei ole omaa autoa jolla kuljettaa, jne.
      Toki jos hakumatka pitkä niin bensakin maksaa.
      Kaikilla ei ole sellaista tuttuakaan joka ilmaiseksi autolla hakisi jos matka vähän pidempi.
      Sossulle on helpompi selvittää liikkeestä ostetun koneen hinta ja kuljetuskulut kuin alkaa itse väsätä kuitteja...

      http://www.toimeentulotuki.net

      • pakuapakua

        Kuljettaisin mieluusti pesukoneita paikasta toiseen pientä korvausta vastaan, mutta ei kun valtio vaatii 9000 euron takuuta että voi saada kuljetusluvan...
        Sitten vielä kauhistellaan että on harmaata taloutta...


    • pyykitpesemättä

      Juu, itselläni ei ole autoa, joten pyykkikoneen hakemiseen en kyllä kykene.

      Täytyy hakea tosiaan talonyhtiöltä jokinlainen lappu siitä, ettei täällä tosiaan ole pesutupaa lainkaan, tai on tilat, mutta niitä käytetään varastona, eikä siellä mitään pesutarpeita ole. Eikä myöskään pesulaa lähistöllä ole.

      Menen kuitenkin sosiaalitoimistosta vielä kysymään, miten menetellä. Olen itse sairaslomalla ja en saa toimeentulotukea, koska kela maksaa juuri sen verran kuin toimeentukea saisin, mutta siitä ei kyllä ylimääräistä jää yhtään, varsinkaan uuden pesukoneen ostamiseen. Ja onhan se pesukone pakko olla, koska kohta olen menossa leikkaukseen, minkä jälkeen lisää sairaslomaa parikuukautta, jolloin ei kantelemaan kykene.

      Ja noille alkoholijutuille, täällä kirjoittaa ihan absolutisti.

      • 27+12

        Kai nyt sentään edes pastis maittaa???


      • 11+15

        Yleensä täydentävää toimeentulotukea ei myönnetä jos ei ole toimeentulotuen asiakas. Sinun tulee ensin hakea perustoimeentulotukea ja sitten ylijäämästä riippuen voit ehkä saada täydentävää tukea pesukoneeseen. Riippuu toki vähän paikkakunnasta.


      • pyykitpesemättä
        27+12 kirjoitti:

        Kai nyt sentään edes pastis maittaa???

        No joskus pastis maittaa, mutta muuten en kippoa ota!!!


      • jesuiitta 23
        pyykitpesemättä kirjoitti:

        No joskus pastis maittaa, mutta muuten en kippoa ota!!!

        No viinaahan se pastiskin!

        Voi vittu, eka sanotaan että viina ei maistu ja seuraavaksi myönnetään, että pastia masituu silloin tällöin! Varmaan grappa kelpaa myös??

        HUH HUH mitä porukkaa!


    • Tarmo

      Mitä jos menisit tienaamaan rahat siihen koneeseen, vaikka pimeillä töillä jos ei muulla?

    • onnea matkaan

      Kiinnitä huomiota siihen mitä kirjoitat.

      "kaikilla asukkailla tulee olla oma pesukone"

      Lukeeko taloyhtiön säännöissä noin? Siinä tapauksessa saat varmasti tukea.

      • eikö niin

        Eikö se vähän kuin pankkitili? Toimeentulotukea ei saa käteisinä, vaan ainoastaan tilille. Tiliä ei saa avattua ilman passia ja passia sossu ei maksa. Joten ilman passia ei saa toimeentulotukea.


      • Olisko naapurissa?

        Eräässä rovaniemeläisessä vuokratalossa homma meni siten, että kyseisessä talossa ei ollut pyykkitupaa, mutta noin 500m:n päässä toisella kadulla olevassa vuokratalossa oli ja tämä toisen talon pyykkitupa "luokiteltiin" myös pyykkituvattoman talon pyykkituvaksi.


      • Anonyymi
        eikö niin kirjoitti:

        Eikö se vähän kuin pankkitili? Toimeentulotukea ei saa käteisinä, vaan ainoastaan tilille. Tiliä ei saa avattua ilman passia ja passia sossu ei maksa. Joten ilman passia ei saa toimeentulotukea.

        Höpö höpö!

        Tilin saa avattua kun on henkilöllisyystodistus. Henkilökortti maksaa enemmän kuin passi, mutta toimeentulotukea saavalle Kela maksaa toisen. Se kuuluu lisäosaan!


    • Anonyymi

      Ei tuskin

    • Anonyymi

      Siis sairaslomalaiselle pitäisi Kelan kustantaa pesukone?
      Ei ole ihmisen ahneudella rajaa, ei.

    • Anonyymi

      Riippuu aina tapauksesta.

      Minulle maksettiin toimeentulotukena kuivaava kone paikoilleen asennettuna.

    • Anonyymi

      Mikäli et ole Suomalainen tai olet moniosaaja ulkomailta niin saat heti kalliin koneen kotiin kannettuna, asennettuna. Suomalainen saa tyytyä pesemään nyrkkipyykkiä vessassa ilman konetta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      373
      4674
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1894
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      1631
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1566
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      225
      1445
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1410
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1386
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1367
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1235
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1228
    Aihe