Poliisi moitti kantelun tekijää, sai itse moitteet

poliisirikolliset

Poliisimies teki väärin soittaessaan naiselle, joka oli tehnyt hänestä kantelun eduskunnan oikeusasiamiehelle. Apulaisoikeusasiamies Jussi Pajuojan mukaan kantelija voi perustellusti kokea tällaisen yhteydenoton painostukseksi.

Nainen oli kirjelmöinyt oikeusasiamiehelle, koska hänen seksuaalirikosta koskeva rikosilmoituksensa eteni hitaasti. Epäiltyä kuultiin vasta yli puoli vuotta rikosilmoituksen tekemisen jälkeen.

Kantelun tekemisen jälkeen poliisimies soitti naiselle. Keskustelun sisällöstä osapuolet eivät ole täysin yksimielisiä.

Naisen mukaan poliisi oli sättinyt häntä sanoen, että jos kaikki tekisivät kanteluita kuten hän, poliisille ei jäisi aikaa tehdä oikeita töitä.

Poliisimies myönsi sanoneensa, että jos kaikki kyseenalaistaisivat poliisin toiminnan, poliisityötä olisi mahdotonta tehdä tasapuolisesti.

Pajuoja korostaa, että kanteluiden tekeminen on perustuslaissa turvattu oikeus. Laillisuusvalvonta vahvistaa ihmisten luottamusta viranomaisten toiminnan asianmukaisuuteen.
Tämän takia on tärkeää, että ihmiset voivat vapaasti ja ilman seuraamusten pelkoa ilmoittaa havaitsemistaan epäkohdista laillisuusvalvojille, Pajuoja painottaa. Virkamiehen on puolestaan alistuttava siihen, että hänen virkatoimiaan tutkitaan, vaikka hän itse kokisikin kantelun aiheettomaksi.

Pajuoja huomauttaa, että kantelija voi kokea virkamiehen yhteydenoton painostukseksi, kuten tässäkin tapauksessa kävi. Poliisin soitto kantelijalle osoitti Pajuojan mielestä huonoa harkintaa.

Pajuoja kiinnittää huomiota myös seksuaalirikostutkinnan joutuisaan valmistumiseen. Tässä tapauksessa tutkinta valmistui pian kantelun tekemisen jälkeen.

http://www.hs.fi/kotimaa/a1413770494527

13

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3+19

      ***poliisirikolliset****

      Vakiohäirikkö päivystää. Ei missään kohtaan kerrota poliisimiehen syyllistyneen rikokseen. Juttu kuuluu samaan kategoriaan, kuin ne eduskunnan oikeusasiamiehelle tehdyt 18.000 kantelua, joista yksi (1) syytemääräys.

      • Pöyristynyt mies

        Ei poliisilla ole minkäänlaista oikeutta uhkailla kansalaisia ja kyseiselle poliisille kuuluisi antaa vähintään varoitus törkeästä ja ala-tyylisestä käytöksestä virkamiehenä.


      • Mikko Taapero

        "Vakiohäirikkö päivystää. Ei missään kohtaan kerrota poliisimiehen syyllistyneen rikokseen."

        Nyt poliisipalvojalla napit sekaisin, kuka on väittänyt poliisin syyllistyneen rikokseen?


        Hopiti hopiti lääkärille MARS.


      • 13+14
        Pöyristynyt mies kirjoitti:

        Ei poliisilla ole minkäänlaista oikeutta uhkailla kansalaisia ja kyseiselle poliisille kuuluisi antaa vähintään varoitus törkeästä ja ala-tyylisestä käytöksestä virkamiehenä.

        Eihän tuota kukaan ole kiistänytkään, mutta ei missään ammatissa kaikki aina onnistu. Eivät edes kokoomuspolitiikot näytä olevan pyhimyksiä.


      • 13+15
        Mikko Taapero kirjoitti:

        "Vakiohäirikkö päivystää. Ei missään kohtaan kerrota poliisimiehen syyllistyneen rikokseen."

        Nyt poliisipalvojalla napit sekaisin, kuka on väittänyt poliisin syyllistyneen rikokseen?


        Hopiti hopiti lääkärille MARS.

        Vakiohäirikkö on aivan sekaisin.

        **** Ei missään kohtaan kerrota poliisimiehen syyllistyneen rikokseen****


      • Pöyristynyt mies
        13+14 kirjoitti:

        Eihän tuota kukaan ole kiistänytkään, mutta ei missään ammatissa kaikki aina onnistu. Eivät edes kokoomuspolitiikot näytä olevan pyhimyksiä.

        Poliisilla tuntuu olevan pikkaisen enemmän niitä jatkuvia pienempiä ja sitten hiukan isonpiakin epäonnistumisia, kuin muissa ammattiryhmissä yhteensä.


      • Mikko Taapero
        13+15 kirjoitti:

        Vakiohäirikkö on aivan sekaisin.

        **** Ei missään kohtaan kerrota poliisimiehen syyllistyneen rikokseen****

        Missä väitetään poliisin syyllistyneen rikokseen???

        Kerrotko?


      • Vantaan aikataulut
        Pöyristynyt mies kirjoitti:

        Poliisilla tuntuu olevan pikkaisen enemmän niitä jatkuvia pienempiä ja sitten hiukan isonpiakin epäonnistumisia, kuin muissa ammattiryhmissä yhteensä.

        Totta. Suomen 7500 poliisia tyrii enemmän, kuin ne yli 2,5 miljoonaa muuta työntekijää yhteensä !!
        Vai, onkohan sittenkin niin, että jos ne yli 2,5 miljoonaa olisivat samalla lailla mikroskoopin alla kuin poliisit, niin...


      • se on siinä
        Vantaan aikataulut kirjoitti:

        Totta. Suomen 7500 poliisia tyrii enemmän, kuin ne yli 2,5 miljoonaa muuta työntekijää yhteensä !!
        Vai, onkohan sittenkin niin, että jos ne yli 2,5 miljoonaa olisivat samalla lailla mikroskoopin alla kuin poliisit, niin...

        Mitä väliä, poliisi valvoo lakia ja virhe toleranssi on silloin heidän kohdallaan täysin 0 (pyöreä NOLLA)

        Kyllä lakia valvovan viranomaisen täytyy pystyä itse noudattamaan Suomen lakia, jos he muiltakin sitä vaativat. Jos poliisi henkilönä ei siihen pysty, potkut virasta!


      • Juuri niin
        se on siinä kirjoitti:

        Mitä väliä, poliisi valvoo lakia ja virhe toleranssi on silloin heidän kohdallaan täysin 0 (pyöreä NOLLA)

        Kyllä lakia valvovan viranomaisen täytyy pystyä itse noudattamaan Suomen lakia, jos he muiltakin sitä vaativat. Jos poliisi henkilönä ei siihen pysty, potkut virasta!

        Hienoa, että oikeusasiamies vihdoin puuttuu poliisien törkeään käytökseen.

        Missä on poliisien oma kunnioitus Suomen lakia kohtaan, mitä heidän tehtäviinsä kuuluu valvoa?

        Kuka muuten valvoo poliisia?

        Vastaus: EI KUKAAN!


      • 15+18
        se on siinä kirjoitti:

        Mitä väliä, poliisi valvoo lakia ja virhe toleranssi on silloin heidän kohdallaan täysin 0 (pyöreä NOLLA)

        Kyllä lakia valvovan viranomaisen täytyy pystyä itse noudattamaan Suomen lakia, jos he muiltakin sitä vaativat. Jos poliisi henkilönä ei siihen pysty, potkut virasta!

        Vakiohäiriköltä valuu nyt kuola suusta !
        Kyllä jokainen tekee virheitä, ei sellaista ihmistä ole, ellei vakiohäirikkö itse.
        Eduskunta on kuitenkin lakeja säätäessään katsonut, että tuottamuksellinen virhe, joka on vähäinen, ei ole rangaistava.
        Eli, raja kulkee siinä, jos teko on tuottamuksellinen virkavelvollisuuden rikkominen, joka on vähäinen, se ei ole rangaistava. Ehkä kuitenkin moitittava, kuten Pajuoja osoitti.


      • oksettavaa!
        15+18 kirjoitti:

        Vakiohäiriköltä valuu nyt kuola suusta !
        Kyllä jokainen tekee virheitä, ei sellaista ihmistä ole, ellei vakiohäirikkö itse.
        Eduskunta on kuitenkin lakeja säätäessään katsonut, että tuottamuksellinen virhe, joka on vähäinen, ei ole rangaistava.
        Eli, raja kulkee siinä, jos teko on tuottamuksellinen virkavelvollisuuden rikkominen, joka on vähäinen, se ei ole rangaistava. Ehkä kuitenkin moitittava, kuten Pajuoja osoitti.

        Kyllä asia on mielestäni vakava, kuten KOKO suomen poliisin ALENNUSTILA kokonaisuudessaan.

        Nyt tarvittaisiin KUNNOLLISIA esimiehiä poliisiin, jotka laittaisivat rivit suoriksi.

        Suomi saa hävetä silmät päästään rikollisten ja moitittavien ja ennenkaikkea KORRUPTOITUNEIDEN poliisien takia tällä hetkellä.


      • Vakiohäirikkö
        15+18 kirjoitti:

        Vakiohäiriköltä valuu nyt kuola suusta !
        Kyllä jokainen tekee virheitä, ei sellaista ihmistä ole, ellei vakiohäirikkö itse.
        Eduskunta on kuitenkin lakeja säätäessään katsonut, että tuottamuksellinen virhe, joka on vähäinen, ei ole rangaistava.
        Eli, raja kulkee siinä, jos teko on tuottamuksellinen virkavelvollisuuden rikkominen, joka on vähäinen, se ei ole rangaistava. Ehkä kuitenkin moitittava, kuten Pajuoja osoitti.

        "Vakiohäiriköltä valuu nyt kuola suusta !"

        Näitkö taas viime yönä painajaisia työvuosiltasi, jolloin asiakkaasi huusivat sinulle kitarisat putkella, kuolaa valuen? Se on ammatinvalintakysymys, jos haluaa moiseen pascahommaan. Ehkä se sinun kohdalla oli kuitenkin ainoa ammatti, jossa pääsisi pomottamaan?

        Mutta kuten sanottua: Kun argumentointi alkaa nilkuttamaan, niin alkaa henkilökohtaisuudet. Sinulla näyttää käyvän niin aika usein.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      341
      3841
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1709
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1510
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      59
      1473
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1318
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1285
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1231
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1167
    Aihe