Mielenterveyden hoito nyky-Suomessa

Hanita82

6

123

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • New _formula (osa1)

      Ihan pätevä kirjoitus. Paljosta on helppo olla samaa mieltä. Psykiatria on tunnetusti täyttä typeryyttä ja ihmisten pahoinpitelyä niin fyysisellä kuin henkiselläkin tasolla. Psykiatriaa ei ole luotu auttamaan yksilöä vaan yhteisöä, tarkemmin yhteisön muita jäseniä.

      "Olen erittäin huolissani siitä miten Suomessa hoidetaan tällä hetkellä psykoosia, kaksisuuntaista mielialahäiriötä sekä skitsofreniaa."

      Huolissaan pitäisi olla siitä miten Suomessa, ja muuallakin maailmalla, hoidetaan kaikki mielenterveysasioita masennuksesta ja ahdistuksesta "ADHD:hen" ja niin pois päin. Psykiatrian alalla kaikki konseptit pohjaavat vääriin hypoteeseihin ja vääristeltyyn tietoon.

      "Kokemus osastolla on todennäköisesti traumaattisempaa kuin itse psykoosi."

      Näin on. Monet oppivat ensimmäisen laitoskokemuksen jälkeen välttelemään psykiatriaa yleensä. Siitä psykiatrian ala tekee johtopäätöksen, jonka mukaan henkilö voi paremmin, koska ei ole enää palannut takaisin. Todellisuudessa monet eivät palaa, koska pelkäävät nyt psykiatriaa ja eivät halua joutua traumatisoiduiksi.

      "Hoitajat eivät tunnu ymmärtävän ollenkaan, että psykoositila itsessään on normaalista mielentilasta poikkeava."

      Huomautan, että psykoosi ei ole normaalista poikkeava mielentila vaan nimen omaan normaali ihmisreaktio esimerkiksi traumaattiseen elämän tapahtumaan. Se on harvinaisempi reaktio, koska on melko äärimmäinen, minkä vuoksi sitä ehkä moni menee kutsumaan virheellisesti epänormaaliksi. Riippuu siis mitä sanalla 'epänormaali' tarkoittaa.

      "On aivan järkyttävää, että tällaisia ihmisiä käsitellään väkivalloin raahaten heitä pitkin sairaalaa pakottaen lääkepiikitykseen vastoin tahtoa."

      Ei tulle monelle yllätyksenä, että uhrit kuvaavat kokemusta raiskatuksi tulemiseen.

      "Lisäksi en aivan ymmärrä, mitä tarkoitetaan sillä kun potilas on tarkkailussa. Suuren osan päivästähän hoitajat viettävät aikansa toimistossaan ja potilaat jätetään keksimään itse ajanviettonsa hyvin huonoilla virikkeillä."

      Psykiatriset laitokset ovat ihmisten varastointilaitoksia. Kaikki "auttaminen" on pelkkää julkisuuskuvaa.

      "Hoitokokouksia on kerran viikossa jos sitäkään. Lääkäri tekee päätelmän lääkityksestä vain muutaman tapaamisen perusteella. Hoidosta tehdään päätelmiä sen mukaan mitä potilas itse sen tunnin ajalla kertoo itsestään, jonka viettää hoitajan kanssa."

      Tähän kohtaan kiteytyy nappien tyrkyttämistoiminnan olemattomat perusteet. Sama toistuu terveysasemalla kuin psykiatrisessa laitoksessakin. Kukaan ei voi tehdä oikeita ratkaisuja vartissa, varsinkin, kun psykiatriassa ei kuulu kuunnella asiakasta/vankia tosissaan vaan ainoastaan käyttää hänen sanomisiaan merkkinä sairauden asteesta tai vaiheesta. Psykiatria on äärimmäisen autoritäärinen järjestelmä, jossa mielivalla on suuri osa.

      "Hoitokokouksissa voi hyvin jättää paljon asioita kertomatta tai valehdella omasta voinnistaan. Näin useat ovat tehneetkin, koska luottamusta osaston henkilökuntaan ei yksinkertaisesti ole."

      Valehtele ja petos ovat psykiatrian keskeisiä toimintatapoja. Psykiatrit valehtelevat ja pettävät asiakkaitaan/vankejaan ja asiakkaat/vangit psykiatreja. Usein laitoksesta ulospäästäkseen ja siten jatkuvan sielun raiskaamisen voi keskeyttää ainoastaan valehtelemalla henkilökunnalle. Pitää myötäillä psykiatrian mielipiteitä ja ajatusmalleja sekä alistua valtion tahtoon. Siten voi vapautua, viskata napit nurkkaan ja päättää hakea apua muilta tahoilta.

      "Lääkärit jättävät kertomatta tärkeitä asioita lääkkeiden sivuvaikutuksista eikä lääkkeiden lopettamiseen anneta riittävästi tukea."

      Aivan oikeaan osuu tämä huomio. Psykiatrit eivät koskaan kerro käyttämiensä aineidein todellisia vaikutuksia eivätkä varsinkaan, että aineet voivat myrkyllisyytensä vuoksi jättää elinikäisiä haittoja muun muassa aivovaurioiden muodossa. Lopettamisesta psykiatrit eivät tiedä hölkäsen pöläystä ja erehtyvät luulemaan vieroitusoireita kauttaaltaan alkuperäisen psyykkisen ongelman paluuksi tai uuden "puhkeamiseksi." Psykiatrien tietämys tällä saralla on esikouluikäisen tasolla. Lisäksi psykiatreilla on tapana kistää kaikki aiheutuneet haitat ja syyttää aineiden sijaan ihmistä itseään. Toimintatapa lähentelee rikosta.

      "lääkkeistä passivoituneena lihoaa ja menettää motivaation liikkua ja inspiraation menestyä elämässä."

      Psykiatria syyttää ilmeisistäkin lääkehaitoista aina henkiön psyykkistä vointia, henkilön "hulluutta." Siten he voivat väistää vastuunsa esimerkiksi oikeudenkäynti- tai lisenssinmenettämisen uhkaa ajatellen.

      • New _formula (osa2/2

        "Millä järjellä lääkärit sanovat, että "mutta tuo lääkitys näyttää sopivan sinulle hyvin." vaikka potilas on sairaalahoidon jälkeen passivoitunut ja monessa tapauksessa jäänyt pitkälle sairaslomalle."

        Koska psykiatrit ovat yhteiskuntamme typerimpiä pönttöpäitä. He eivät ajattele kuin omaa etuaan, uraansa ja asemaansa. Toimimalla toisin tai kertomalla totuuksia alalla toimivat voivat saada potkut, kuten kävi mm. psykologi Aku Kopakkalalle. Totuutta ei sallita tuotavan julki. Totuus uhkaa koko psykiatrian alan uskottavuutta ja siten valtaa. Kansan mielissä on säilytettävä ajatus siitä, että kaikki on hyvin ja psykiatria on vakavasti otettava lääketieteen haara, jota yhteiskunta ja kansa tarvitsee. Vain pilvilinnan avulla ala voi selviytyä ja psykiatria alan korkeissa asemissa asia tiedetään kyllä.

        "diagnoosit eivät yleensä edes pidä paikkaansa, ne vaan leimaavat potilaita, diagnoosista syntyy stigma sekä itselle että potilaan lähipiirille. Potilaan itsetunto madaltuu. koska hänelle uskotellaan että hänessä on nyt joku vika."

        Ei lisättävää. Psykiatrian PR-kampanja luoda käsitys siitä, että mielenterveysongelmat ovat samalla tavalla sairauksia kuin diabetes tai syöpä on luonut ainoastaan lisää stigmaa järjestelmän asikkaita kohtaan ja vienyt samalla kansaa kauemmaksi ongelmien oikeista syistä, elämän asioista. Vika ei ole aivoissa vaan elämässä. Muita ihmisiä pelottaa ajatus, että henkilön aivoissa on vikaa mikä voi johtaa esimerkiksi ennalta-arvaamattomiin tekoihin. Tämä on kuitenkin kaikki psykiatrian luomaa myyttiä, josta kansan olisi syytä herätä.

        "Minulla on maisterin opintojeni jälkeen tällä hetkellä suunnitelmia osallistua jollain tavalla muuttamaan nykyistä mielenterveyden hoitoa."

        Erinomaista. Psykiatrian kriitikoita ja reformisteja ei ole koskaan liikaa. Olet valitsemassa jalon tehtävän. Mikäli siihen päädyt toivotan onnea. Tuhannet ihmiset jo pelkästään Suomessa huutavat apua, kun psykiatria on heidät ensin pahoinpidellyt ja sitten leimannut ja hylännyt.


      • Neljäs Ryhmäläinen
        New _formula (osa2/2 kirjoitti:

        "Millä järjellä lääkärit sanovat, että "mutta tuo lääkitys näyttää sopivan sinulle hyvin." vaikka potilas on sairaalahoidon jälkeen passivoitunut ja monessa tapauksessa jäänyt pitkälle sairaslomalle."

        Koska psykiatrit ovat yhteiskuntamme typerimpiä pönttöpäitä. He eivät ajattele kuin omaa etuaan, uraansa ja asemaansa. Toimimalla toisin tai kertomalla totuuksia alalla toimivat voivat saada potkut, kuten kävi mm. psykologi Aku Kopakkalalle. Totuutta ei sallita tuotavan julki. Totuus uhkaa koko psykiatrian alan uskottavuutta ja siten valtaa. Kansan mielissä on säilytettävä ajatus siitä, että kaikki on hyvin ja psykiatria on vakavasti otettava lääketieteen haara, jota yhteiskunta ja kansa tarvitsee. Vain pilvilinnan avulla ala voi selviytyä ja psykiatria alan korkeissa asemissa asia tiedetään kyllä.

        "diagnoosit eivät yleensä edes pidä paikkaansa, ne vaan leimaavat potilaita, diagnoosista syntyy stigma sekä itselle että potilaan lähipiirille. Potilaan itsetunto madaltuu. koska hänelle uskotellaan että hänessä on nyt joku vika."

        Ei lisättävää. Psykiatrian PR-kampanja luoda käsitys siitä, että mielenterveysongelmat ovat samalla tavalla sairauksia kuin diabetes tai syöpä on luonut ainoastaan lisää stigmaa järjestelmän asikkaita kohtaan ja vienyt samalla kansaa kauemmaksi ongelmien oikeista syistä, elämän asioista. Vika ei ole aivoissa vaan elämässä. Muita ihmisiä pelottaa ajatus, että henkilön aivoissa on vikaa mikä voi johtaa esimerkiksi ennalta-arvaamattomiin tekoihin. Tämä on kuitenkin kaikki psykiatrian luomaa myyttiä, josta kansan olisi syytä herätä.

        "Minulla on maisterin opintojeni jälkeen tällä hetkellä suunnitelmia osallistua jollain tavalla muuttamaan nykyistä mielenterveyden hoitoa."

        Erinomaista. Psykiatrian kriitikoita ja reformisteja ei ole koskaan liikaa. Olet valitsemassa jalon tehtävän. Mikäli siihen päädyt toivotan onnea. Tuhannet ihmiset jo pelkästään Suomessa huutavat apua, kun psykiatria on heidät ensin pahoinpidellyt ja sitten leimannut ja hylännyt.

        Erinomaisesti kirjoitettu, kiitos Sinulle.


      • Hävetkää

        Niin siis yhteiskunnan tehtävä on suojella yhteiskuntarauhaa
        ja sen muita jäseniä. Pakkohoito, laitoshoito loppuelämäksi etc.
        Huomatakaa kuinka kaikki on yhteiskunnan vika..
        Itse syön lääkkeeni ja yhteiskunta antaa minun olla rauhassa,
        jos tulee jotain ongelmaa menen sairaalaan.

        Ei tarvitse olla bibo ja idiootti, minulle riittää
        noista toinen..Saatte itse päättää olenko molemmat vai en.
        Tässä muutenkaan syyllistä haeta vaan parannetaa minua.
        Homman pointti on se, että kun minulla menee täysillä nin siinä
        olen minä itse ja yhteiskunta sekä läheiset vaarassa.

        Paras asia jonka kuulin isoisältäni oli seuraava:

        "Ympäristö määrittää hulluutesi,et sinä".

        Ja tämän mukaan elän..Teen paljon "pahaa" ja aiheutan
        määrättömästi "kipua" ympärilläni oleville mutta joka ainut päivä minä
        sentään yritän.


    • Rumasti kohdeltu

      Psykiatrian käynnillä kiristettiin minua. Jos et tee näin, ei sinua auteta. Tähän yhtyi myös ylilääkäri Aija Anttila. Ivaa ja pilkkaa sain osakseni ja valhetta täynnä olevan ns. epikriisin 15minuutin käynnistäni kyseisellä poliklinikalla.Lyhyt oli käynti ja lääkärit tyytyväisiä kun saivat pilkata ja ivata jo valmiiksi heikkoa ihmistä. Eli en päässyt monista painavista lähetteistä huolimatta keskusteluhoitoon , vaikka se olisi ollut välttämätöntä siinä elämäntilateessa. Kyseiseen klinikkaan en enää pyrikkään, sillä jos lääkärit ovat leipääntyneitä ja itseään täynnä niin siellähän vaan vointini pahenisi.

      • Korpparit

        Ei psykiatrialta kannata hakea apua. He eivät ole siellä sinua vaan itseään ja teollisuutta varten. Jos tahdot oikeaa apua, kuuntelevan korvan, keskustelukumppanin, tsemppausta ja aitoja neuvoja, hakeudu jonnekin kolmannelle sektorille. Niin tekevät myös kaikki informoidut lääkärit, koska tietävät, ettei psykiatriasta ole avuksi ja kaiken lisäksi käynnistä saa merkinnän mielenterveystietoihin, joka voi vaikuttaa jatkossa negatiiviisesti kaikkiin elämän osa-alueisiin, työmahdollisuuksista, kaverisuhteisiin ja vakuutusasioihin ja niin edelleen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6183
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3966
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      255
      2349
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1920
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1383
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1306
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1040
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      986
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      951
    Aihe