Kansallismuseo: "uskonnon merkitys ei ole vähentynyt"

Ateismi on passé

"Vaikka yhteiskunnan maallistumisesta puhutaan paljon, uskonnon merkitys ei ole vähentynyt. Päinvastoin, uskonto ja maallinen valta kytkeytyvät tänä päivänä kiinteästi toisiinsa eri puolilla maailmaa", Kansallismuseon tiedotteessa todetaan.

http://www.kotimaa24.fi/artikkeli/kansallismuseoon-suuri-uskontonayttely/

Kansallismuseolla ei ole mitään syytä nostaa uskontoa. Sielläkin on vain tehty havainto, jota olen täällä monien ideologiaa horjuttaen toistanut.

Se niistä maallistumisväitteistä. Ateismi on passé.

79

285

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ateismi on passé

      >>>Vaikka yhteiskunnan maallistumisesta puhutaan paljon, uskonnon merkitys ei ole vähentynyt. Päinvastoin, uskonto ja maallinen valta kytkeytyvät tänä päivänä kiinteästi toisiinsa eri puolilla maailmaa

      • käytä järkeäs

        Elämme globaalissa maailmassa, qwertyilija vain tuijottaa vain omaa takapihaa Impivaarassaan. Sitä paitsi uskonnollisuus ei vähene Suomessakaan, se vain muuttaa muotoaan. Kun joku sanoo olevansa ateisti, hän silti saattaa uskoa sujuvasti chakroihin jne.


      • käytä järkeäs kirjoitti:

        Elämme globaalissa maailmassa, qwertyilija vain tuijottaa vain omaa takapihaa Impivaarassaan. Sitä paitsi uskonnollisuus ei vähene Suomessakaan, se vain muuttaa muotoaan. Kun joku sanoo olevansa ateisti, hän silti saattaa uskoa sujuvasti chakroihin jne.

        >>>uskonnollisuus ei vähene Suomessakaan, se vain muuttaa muotoaan


      • Epäjumalienkieltäjä
        käytä järkeäs kirjoitti:

        Elämme globaalissa maailmassa, qwertyilija vain tuijottaa vain omaa takapihaa Impivaarassaan. Sitä paitsi uskonnollisuus ei vähene Suomessakaan, se vain muuttaa muotoaan. Kun joku sanoo olevansa ateisti, hän silti saattaa uskoa sujuvasti chakroihin jne.

        "Elämme globaalissa maailmassa, qwertyilija vain tuijottaa vain omaa takapihaa Impivaarassaan."

        Tarkoitatko sellaisia esimerkkejä uskonnon kasvavasta merkityksestä kuin Isis tai Al-Qaeda? Vai sitä, että Venäjällä on taas diktaattori joka tekee tiivistä yhteistyötä ortodoksikirkon kanssa?


      • käytä järkeäs
        qwertyilija kirjoitti:

        >>>uskonnollisuus ei vähene Suomessakaan, se vain muuttaa muotoaan

        Onko uskonto = kristinusko? Nyt alat sekoilla jo pahemman kerran.


      • käytä järkeäs
        Epäjumalienkieltäjä kirjoitti:

        "Elämme globaalissa maailmassa, qwertyilija vain tuijottaa vain omaa takapihaa Impivaarassaan."

        Tarkoitatko sellaisia esimerkkejä uskonnon kasvavasta merkityksestä kuin Isis tai Al-Qaeda? Vai sitä, että Venäjällä on taas diktaattori joka tekee tiivistä yhteistyötä ortodoksikirkon kanssa?

        Myös nuo kuuluvat kuvaan. Korostan sanaa MYÖS.


      • hdnfg
        käytä järkeäs kirjoitti:

        Elämme globaalissa maailmassa, qwertyilija vain tuijottaa vain omaa takapihaa Impivaarassaan. Sitä paitsi uskonnollisuus ei vähene Suomessakaan, se vain muuttaa muotoaan. Kun joku sanoo olevansa ateisti, hän silti saattaa uskoa sujuvasti chakroihin jne.

        "Käytä järkeäs". Ateistille noin voi sentään sanoa, uskovaiselle ei, tai voi tietty sanoa mutta se on ihan turhaa.


      • käytä itse, tollo
        käytä järkeäs kirjoitti:

        Onko uskonto = kristinusko? Nyt alat sekoilla jo pahemman kerran.

        Ateisti on henkilö, joka ei usko jumaliin. Ei mikään estä ateistia uskomasta siihen chakraan tai horoskooppeihin.


      • käytä järkeäs kirjoitti:

        Onko uskonto = kristinusko? Nyt alat sekoilla jo pahemman kerran.

        käytä järkeäs

        Itse esitit, että uskonnollisuus vain muuttaa muotoaan täällä Suomessa.
        >>>Onko uskonto = kristinusko? Nyt alat sekoilla jo pahemman kerran. 21%

        Eli sekoile ihan itse vaan.

        "Samaan aikaan niiden osuus, jotka ilmoittivat, etteivät usko Jumalan olemassaoloon, on noussut kaikkien aikojen suurimmaksi, yli viidennekseen suomalaisista (21 %). Vuonna 2007 heitä oli 11 prosenttia ja kaikissa aikaisemmissa kyselyissä keskimäärin alle kymmeneksen. Tämä tarkoittaa, että niiden osuus, jotka eivät lainkaan usko Jumalan olemassaoloon on kaksinkertaistunut vain neljässä vuodessa"

        http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/0/4D9073DDB9C38745C22576F20030A70E/$file/Haastettu%20kirkko.pdf


      • Epäjumalienkieltäjä
        käytä järkeäs kirjoitti:

        Myös nuo kuuluvat kuvaan. Korostan sanaa MYÖS.

        Onko poliittisen vallan ja uskonnon sekoittumisesta yhtään positiivista esimerkkiä?


      • Eikös joo?
        qwertyilija kirjoitti:

        käytä järkeäs

        Itse esitit, että uskonnollisuus vain muuttaa muotoaan täällä Suomessa.
        >>>Onko uskonto = kristinusko? Nyt alat sekoilla jo pahemman kerran. 21%

        Eli sekoile ihan itse vaan.

        "Samaan aikaan niiden osuus, jotka ilmoittivat, etteivät usko Jumalan olemassaoloon, on noussut kaikkien aikojen suurimmaksi, yli viidennekseen suomalaisista (21 %). Vuonna 2007 heitä oli 11 prosenttia ja kaikissa aikaisemmissa kyselyissä keskimäärin alle kymmeneksen. Tämä tarkoittaa, että niiden osuus, jotka eivät lainkaan usko Jumalan olemassaoloon on kaksinkertaistunut vain neljässä vuodessa"

        http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/0/4D9073DDB9C38745C22576F20030A70E/$file/Haastettu%20kirkko.pdf

        Pointtihan taisi olla, että ateismi ei aina tarkoita ateismia käytännössä...


      • Niin??
        Epäjumalienkieltäjä kirjoitti:

        Onko poliittisen vallan ja uskonnon sekoittumisesta yhtään positiivista esimerkkiä?

        Mikä olisi positiivista? Käykö sulle Tanska?


    • asama

      Totta maar se on vähentynyt monellakin mittarilla, mutta vielä paljon enemmän on kaventunut e.l. kirkon merkitys, arvostus. Jumalanpalveluksiin osallistuvien määrä lakee vuodesta toiseen viime vuonna sunnuntaijumalanpalveluksissa yht, 3,9 milj. käyntiä, alle yksi per jäsen.

      Jos nyt joku museoviraston fossiili sanoo noin niin so what. Niiinhän sinäkin täällä sanot vähän väliä, mutta ei se tosiasioita muuksi muuta.

    • rthyh

      On edistystä tapahtunut, mutta paljon on vielä tehtävä, jotta toektratoista tai sen kaltaisista systeemeistä, maista päästään.

      Toki takapakkikin on vaarana , mm. ääriislamilainen, barbaarinen ja yltiöraakalaismainen Isis

    • Olly

      "Vaikka yhteiskunnan maallistumisesta puhutaan paljon, uskonnon merkitys ei ole vähentynyt. Päinvastoin, uskonto ja maallinen valta kytkeytyvät tänä päivänä kiinteästi toisiinsa eri puolilla maailmaa"
      Tämä näyttely saa ehkä asiakkaakseen muutaman mummun ja papan, jos on ilmainen.
      Pääasia kumminkin on, että evlut kirkon jäsenmäärä on romahtamassa, ja sen seurauksena kirkko erotetaan valtiosta. Puuhastelkoon sitten pikku kerhossaan mitä haluavat, mutta ei muiden rahoilla.

      • käytä järkeäs

        Kirkkohan on jo erotettu valtiosta. Ajat sitten.


      • bgfbgfbvgfd
        käytä järkeäs kirjoitti:

        Kirkkohan on jo erotettu valtiosta. Ajat sitten.

        Ei pidä paikkaansa. Esimerkiksi osa evankelisluterilaisen kirkon säännöistä on yhä osa Suomen valtion lainsäädäntöä.


      • bgfbgfbvgfd
        käytä järkeäs kirjoitti:

        Kirkkohan on jo erotettu valtiosta. Ajat sitten.

        Jäi vielä kysymättä, että minä vuonna tämä kirkon ja valtion ero on mielestäsi muka tapahtunut?


      • sdfga
        käytä järkeäs kirjoitti:

        Kirkkohan on jo erotettu valtiosta. Ajat sitten.

        Se ero on pelkkää silmänlumetta. Se mikä se suhde on muodollisesti se ja sama. Käytännössä meillä on valtiokirkko, sen perinteistä mallia kirkkoa suosivampi versio.


      • käytä järkeäs
        bgfbgfbvgfd kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa. Esimerkiksi osa evankelisluterilaisen kirkon säännöistä on yhä osa Suomen valtion lainsäädäntöä.

        Samoin SPR:n.


      • käytä järkeäs

      • käytä järkeäs
        sdfga kirjoitti:

        Se ero on pelkkää silmänlumetta. Se mikä se suhde on muodollisesti se ja sama. Käytännössä meillä on valtiokirkko, sen perinteistä mallia kirkkoa suosivampi versio.

        Jos ei ole valtionkirkkoa, ei ole. Käytä toista nimeä. Eihän sinuakaan kutsuta Riitaksi, jos olet Salme.


      • anti-piispa
        käytä järkeäs kirjoitti:

        Samoin SPR:n.

        Lukaisepa kumpaakin koskevat lait, seka katso kumpi mainitaan perustuslaissa. Tule sitten kertomaan uudelleen, onko kyseessä ihan vertailukelpoiset asiat.


      • käytä järkeäs
        anti-piispa kirjoitti:

        Lukaisepa kumpaakin koskevat lait, seka katso kumpi mainitaan perustuslaissa. Tule sitten kertomaan uudelleen, onko kyseessä ihan vertailukelpoiset asiat.

        Perustuslaissahan kirkkolaki on - niin miksi?

        "Merkittävä siirtymä kirkon ja valtion erottamiseen tapahtui kirkkolaissa (KL) 1869, jolloin kirkkolaille asetettiin erillinen säätämisjärjestys turvaamaan kirkon autonomia suhteessa valtioon."

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12643778

        KL on PL:ssa, jotta kirkon ja valtion ERO olisi taattu.


      • abti-piispa
        käytä järkeäs kirjoitti:

        Perustuslaissahan kirkkolaki on - niin miksi?

        "Merkittävä siirtymä kirkon ja valtion erottamiseen tapahtui kirkkolaissa (KL) 1869, jolloin kirkkolaille asetettiin erillinen säätämisjärjestys turvaamaan kirkon autonomia suhteessa valtioon."

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12643778

        KL on PL:ssa, jotta kirkon ja valtion ERO olisi taattu.

        Miksi sitten eduskunnan täytyy edelleen hyväksyä kirkon omat säännöt, mutta ei minkään muun uskonnollisen yhteisön?
        Miksei ev.lut kirkon kohdalla riitä sama laki uskonnonvapaudesta kuin muille? Jos valtion ja kirkon ero on muka niin selvä juttu, miksei sitä toteuteta loppuun asti ihan käytännössäkin?

        Jos luit noita lakeja, ymmärsitkkö etteivät SPR ja kirkko ole ollenkaan verrannollisia lainsäädännönkään osalta?


      • Epäjumaleinkieltäjä
        käytä järkeäs kirjoitti:

        Perustuslaissahan kirkkolaki on - niin miksi?

        "Merkittävä siirtymä kirkon ja valtion erottamiseen tapahtui kirkkolaissa (KL) 1869, jolloin kirkkolaille asetettiin erillinen säätämisjärjestys turvaamaan kirkon autonomia suhteessa valtioon."

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12643778

        KL on PL:ssa, jotta kirkon ja valtion ERO olisi taattu.

        "KL on PL:ssa, jotta kirkon ja valtion ERO olisi taattu."

        Tämän sinun kierrelogiikkasi mukaan synagoga (tai juutalainen seurakunta) ei ole erotettu valtiossa, koska tuo ero ei ole erikseen mainittu perustuslaissa.

        Jotain realismia näihin vedätyksiinkin.


      • käytä järkeäs
        abti-piispa kirjoitti:

        Miksi sitten eduskunnan täytyy edelleen hyväksyä kirkon omat säännöt, mutta ei minkään muun uskonnollisen yhteisön?
        Miksei ev.lut kirkon kohdalla riitä sama laki uskonnonvapaudesta kuin muille? Jos valtion ja kirkon ero on muka niin selvä juttu, miksei sitä toteuteta loppuun asti ihan käytännössäkin?

        Jos luit noita lakeja, ymmärsitkkö etteivät SPR ja kirkko ole ollenkaan verrannollisia lainsäädännönkään osalta?

        Kirkolla on julkisoikeudellisia tehtäviä, joista on säädettävä laissa. Samasta syystä säädetään myös SPR:stä laissa.


      • käytä järkeäs
        Epäjumaleinkieltäjä kirjoitti:

        "KL on PL:ssa, jotta kirkon ja valtion ERO olisi taattu."

        Tämän sinun kierrelogiikkasi mukaan synagoga (tai juutalainen seurakunta) ei ole erotettu valtiossa, koska tuo ero ei ole erikseen mainittu perustuslaissa.

        Jotain realismia näihin vedätyksiinkin.

        Kirkolla on julkisoikeudellisia tehtäviä, joista on säädettävä laissa. Samasta syystä säädetään myös SPR:stä laissa.

        uskonnonvapauslaki kuitenkin edellyttää, että kirkon tulee saada määritellä oma tunnustuksensa valtion sekaantumatta. Siksi valtiolla on vain veto-oikeus kirkkolakiin.

        Samalla periaatteella myös juutalaisen yhdyskunnan säännöt on jätetty valtion valtion vahvistettavaksi. Valtiolla on veto-oikeus sääntöihin, mutta ei oikeutta sanella niitä. Myös Vapaa-ajattelijain Liiton säännöt on vahvistettu tätä menettelyä noudattaen. Menettely on analoginen kirkkolain vahvistamisen kanssa, erona vain lakitasoisuus, jota julkisoikeudellinen yhteisö edellyttää.


      • käytä järkeäs kirjoitti:

        Kirkolla on julkisoikeudellisia tehtäviä, joista on säädettävä laissa. Samasta syystä säädetään myös SPR:stä laissa.

        uskonnonvapauslaki kuitenkin edellyttää, että kirkon tulee saada määritellä oma tunnustuksensa valtion sekaantumatta. Siksi valtiolla on vain veto-oikeus kirkkolakiin.

        Samalla periaatteella myös juutalaisen yhdyskunnan säännöt on jätetty valtion valtion vahvistettavaksi. Valtiolla on veto-oikeus sääntöihin, mutta ei oikeutta sanella niitä. Myös Vapaa-ajattelijain Liiton säännöt on vahvistettu tätä menettelyä noudattaen. Menettely on analoginen kirkkolain vahvistamisen kanssa, erona vain lakitasoisuus, jota julkisoikeudellinen yhteisö edellyttää.

        Juutalaisilla yhdyskunnilla on julkinen tehtävä: vihkiminen.

        Laki ortodokisesta kirkosta ei mainita perustuslaissa. Sinun päättelyäsi seuraten siis pitäisi mainita.


      • käytä järkeäs kirjoitti:

        Kirkolla on julkisoikeudellisia tehtäviä, joista on säädettävä laissa. Samasta syystä säädetään myös SPR:stä laissa.

        uskonnonvapauslaki kuitenkin edellyttää, että kirkon tulee saada määritellä oma tunnustuksensa valtion sekaantumatta. Siksi valtiolla on vain veto-oikeus kirkkolakiin.

        Samalla periaatteella myös juutalaisen yhdyskunnan säännöt on jätetty valtion valtion vahvistettavaksi. Valtiolla on veto-oikeus sääntöihin, mutta ei oikeutta sanella niitä. Myös Vapaa-ajattelijain Liiton säännöt on vahvistettu tätä menettelyä noudattaen. Menettely on analoginen kirkkolain vahvistamisen kanssa, erona vain lakitasoisuus, jota julkisoikeudellinen yhteisö edellyttää.

        Vahvistaako eduskunta SPR:n säännöt? Ovatko SPR:n säännöt osa Suomen lakia?

        Säätääkö kirkkolaki vain kirkon julkisoikeudellisista tehtävistä? Vai sisältääkö kirkkolaki muutakin kuin vain julkisoikeidellsiia tehtäviä koskevia pykäliä?


      • käytä järkeäs
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Juutalaisilla yhdyskunnilla on julkinen tehtävä: vihkiminen.

        Laki ortodokisesta kirkosta ei mainita perustuslaissa. Sinun päättelyäsi seuraten siis pitäisi mainita.

        "Juutalaisilla yhdyskunnilla on julkinen tehtävä: vihkiminen."

        Avioliittolaki 14 §

        "Laki ortodokisesta kirkosta ei mainita perustuslaissa. Sinun päättelyäsi seuraten siis pitäisi mainita."

        Totta ja tämä on jokseenkin erikoista. Todennäköisesti ortodoksinen kirkko ei ole kokenut valtiota tunnustukselleen uhaksi samalla tavoin kuin luterilainen kirkko, joka on aktiivisesti tehnyt pesäeroa valtioon.


      • käytä nettiäs

      • käytä nettiäs kirjoitti:

        SPR:stä tutustu:

        http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2000/20000238

        Kirkkolaista tutustu:

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1993/19931054

        Kiitos vaan, olen kyllä tutustunut näihin jo aiemmin.
        Ymmärrettävästi et halunnut suoraan vastata kysymyksiin, joiden tarkoitus oli osoittaa ettei SPR ja kirkko ole lainsäädäntömielessäkään juuri mitenkään toisiinsa verrannollisia.

        Vastaan siis itse, kun sinä et siihen pystynyt:

        Vahvistaako eduskunta SPR:n säännöt?
        - Ei vahvista. Kirkkolaki sen sijaan pitää sisällään kirkon koko toiminnan säännöt, ja osana lainsäädäntöä eduskunnan on nämä käsiteltävä ja hyväksyttävä.

        Ovatko SPR:n säännöt osa Suomen lakia?
        - Eivät ole. Vertaapa tätä tilannetta kirkkolakiin.

        Säätääkö kirkkolaki vain kirkon julkisoikeudellisista tehtävistä?
        - Ei, vaan pääosin kaikesta muusta mahdollisesta kirkon toiminnassa, ml. hallinto, organisaatio, päätösvalta, seurakunnat, hiippakunat, päätöksenteko jne millä ei ole mitään tekemistä julkisoikedellisten tehtävien hoitamisen kanssa.
        Jos tarkoitat näillä julkisoikeudellisilla tehtävillä esimerkiksi hautaustoimea, niin siitä ei edes säädetä kirkkolaissa, vaan Hautaustoimilaissa, jossa ev.lut. seurakunnat velvoitetaan ylläpitämään hautausmaita.


      • Epäjumalienkieltäjä
        käytä järkeäs kirjoitti:

        Kirkolla on julkisoikeudellisia tehtäviä, joista on säädettävä laissa. Samasta syystä säädetään myös SPR:stä laissa.

        uskonnonvapauslaki kuitenkin edellyttää, että kirkon tulee saada määritellä oma tunnustuksensa valtion sekaantumatta. Siksi valtiolla on vain veto-oikeus kirkkolakiin.

        Samalla periaatteella myös juutalaisen yhdyskunnan säännöt on jätetty valtion valtion vahvistettavaksi. Valtiolla on veto-oikeus sääntöihin, mutta ei oikeutta sanella niitä. Myös Vapaa-ajattelijain Liiton säännöt on vahvistettu tätä menettelyä noudattaen. Menettely on analoginen kirkkolain vahvistamisen kanssa, erona vain lakitasoisuus, jota julkisoikeudellinen yhteisö edellyttää.

        "Kirkolla on julkisoikeudellisia tehtäviä, joista on säädettävä laissa."

        Niinpä. Miksi yhdelläkään uskonnollisella yhteisöllä pitäisi olla sellaisia julkisoikeudellisia tehtävä, joita ei voisi antaa kaikille uskonnollisille yhteisöille. Esimerkiksi avioliittoon vihkiminen on esimerkki oikeudesta joka on monella yhteisöllä eikä noita muita mainita perustuslaissa.

        Tämä perustelu on tyylipuhdas kehäpäätelmä: koska kirkolla on erityisasema, sillä täytyy olla erityisasema.

        "Samasta syystä säädetään myös SPR:stä laissa."

        Maailmassa on yksi Punainen Risti / Punainen Puolikuu ja Suomi on kansainvälisin sopimuksin sitoutunut sen ympärille luotuun kansainväliseen järjestelmään. Tämä ei ole milätään osalta verrattavissa uskonnollisiin yhteisöihin, joita demokratiassa lähtökohtaisesti on useita.

        "Samalla periaatteella myös juutalaisen yhdyskunnan säännöt on jätetty valtion valtion vahvistettavaksi."

        Älä sotke laadullisesti täysin eri tasoisia asioita toisiinsa. Miksei kaikille uskontokunnille riitä samanlainen sääntöjen lainmukaisuuden varmistaminen?

        " Menettely on analoginen kirkkolain vahvistamisen kanssa, erona vain lakitasoisuus.."

        Kukaan ei voi olla niin huonolla suhteellisuudentajulla varustettu, että pitää yhden uskonnollisen yhteisön mainitsemista perustuslaissa "vain" yksityiskohtana. Kyse on siis epärehellisyydestä ja asioiden tahallisesta sotkemisesta.

        Peruskysymys jää kaiken sumutuksen, kiertelyn ja vääristelyn jälkeen vastaamatta: miksi uskonnollisten yhteisöjen pitää olla länsimaisessa demokratiassa keskenään eriarvoisessa juridisessa asemassa?


      • Epäjumalienkieltäjä
        käytä järkeäs kirjoitti:

        Jos ei ole valtionkirkkoa, ei ole. Käytä toista nimeä. Eihän sinuakaan kutsuta Riitaksi, jos olet Salme.

        "Jos ei ole valtionkirkkoa, ei ole."

        Taidat olla tyypillinen kristitty, jolle muoto ja silmänpalvonta on tärkeämpää kuin sisältö ja arvot.


      • Oppituokio
        jimmyogg kirjoitti:

        Kiitos vaan, olen kyllä tutustunut näihin jo aiemmin.
        Ymmärrettävästi et halunnut suoraan vastata kysymyksiin, joiden tarkoitus oli osoittaa ettei SPR ja kirkko ole lainsäädäntömielessäkään juuri mitenkään toisiinsa verrannollisia.

        Vastaan siis itse, kun sinä et siihen pystynyt:

        Vahvistaako eduskunta SPR:n säännöt?
        - Ei vahvista. Kirkkolaki sen sijaan pitää sisällään kirkon koko toiminnan säännöt, ja osana lainsäädäntöä eduskunnan on nämä käsiteltävä ja hyväksyttävä.

        Ovatko SPR:n säännöt osa Suomen lakia?
        - Eivät ole. Vertaapa tätä tilannetta kirkkolakiin.

        Säätääkö kirkkolaki vain kirkon julkisoikeudellisista tehtävistä?
        - Ei, vaan pääosin kaikesta muusta mahdollisesta kirkon toiminnassa, ml. hallinto, organisaatio, päätösvalta, seurakunnat, hiippakunat, päätöksenteko jne millä ei ole mitään tekemistä julkisoikedellisten tehtävien hoitamisen kanssa.
        Jos tarkoitat näillä julkisoikeudellisilla tehtävillä esimerkiksi hautaustoimea, niin siitä ei edes säädetä kirkkolaissa, vaan Hautaustoimilaissa, jossa ev.lut. seurakunnat velvoitetaan ylläpitämään hautausmaita.

        Jos tekisit kotiläksyt paremmin, huomaisit, ettei kirkon säännöstö ole kokonaan kirkkolaissa. Tiedätkö, mikä on kirkkojärjestys?

        Kirkkolaissa on laajasti määritelty yhteisön luonne. Voi toki olla eri mieltä siitä, kuinka laajasti sitä tarvitsee käsitellä. Periaate on kuitenkin selvä: kirkkolaissa on julkisoikeudellisen aseman kannalta säädettävät asiat. Sitten voit tutustua siihen kirkkojärjestykseen ja miettiä, mikä se on.


      • Vastapeili
        Epäjumalienkieltäjä kirjoitti:

        "Kirkolla on julkisoikeudellisia tehtäviä, joista on säädettävä laissa."

        Niinpä. Miksi yhdelläkään uskonnollisella yhteisöllä pitäisi olla sellaisia julkisoikeudellisia tehtävä, joita ei voisi antaa kaikille uskonnollisille yhteisöille. Esimerkiksi avioliittoon vihkiminen on esimerkki oikeudesta joka on monella yhteisöllä eikä noita muita mainita perustuslaissa.

        Tämä perustelu on tyylipuhdas kehäpäätelmä: koska kirkolla on erityisasema, sillä täytyy olla erityisasema.

        "Samasta syystä säädetään myös SPR:stä laissa."

        Maailmassa on yksi Punainen Risti / Punainen Puolikuu ja Suomi on kansainvälisin sopimuksin sitoutunut sen ympärille luotuun kansainväliseen järjestelmään. Tämä ei ole milätään osalta verrattavissa uskonnollisiin yhteisöihin, joita demokratiassa lähtökohtaisesti on useita.

        "Samalla periaatteella myös juutalaisen yhdyskunnan säännöt on jätetty valtion valtion vahvistettavaksi."

        Älä sotke laadullisesti täysin eri tasoisia asioita toisiinsa. Miksei kaikille uskontokunnille riitä samanlainen sääntöjen lainmukaisuuden varmistaminen?

        " Menettely on analoginen kirkkolain vahvistamisen kanssa, erona vain lakitasoisuus.."

        Kukaan ei voi olla niin huonolla suhteellisuudentajulla varustettu, että pitää yhden uskonnollisen yhteisön mainitsemista perustuslaissa "vain" yksityiskohtana. Kyse on siis epärehellisyydestä ja asioiden tahallisesta sotkemisesta.

        Peruskysymys jää kaiken sumutuksen, kiertelyn ja vääristelyn jälkeen vastaamatta: miksi uskonnollisten yhteisöjen pitää olla länsimaisessa demokratiassa keskenään eriarvoisessa juridisessa asemassa?

        Eiväthän ne ole eriarvoisessa asemassa. Sääntely on tehtävien mukaan. Yhtä hyvin voisit kysyä, miksi SPR on laissa, mutta joku muu yhdistys ei. No tietysti tehtävien mukaan. Ollaksesi johdonmukainen, sinun pitäisi vaatia SPR-lain poistamista: pelkkä yhdistyslaki riittää. Mutta ei. Vain kirkko on sinulle ongelma. Suhtaudut siis epätasa-arvoisesti yhteisöihin kirkon vahingoksi. En sinuna paljon kehuisi tasa-arvovaatimuksilla....


      • Vastapeili
        Epäjumalienkieltäjä kirjoitti:

        "Jos ei ole valtionkirkkoa, ei ole."

        Taidat olla tyypillinen kristitty, jolle muoto ja silmänpalvonta on tärkeämpää kuin sisältö ja arvot.

        Sitten sinua voi kai kutsua kristityksi. Mitäpä pikku muotoseikkoihin takertumaan!


      • Epäjumalienkieltäjä
        Vastapeili kirjoitti:

        Eiväthän ne ole eriarvoisessa asemassa. Sääntely on tehtävien mukaan. Yhtä hyvin voisit kysyä, miksi SPR on laissa, mutta joku muu yhdistys ei. No tietysti tehtävien mukaan. Ollaksesi johdonmukainen, sinun pitäisi vaatia SPR-lain poistamista: pelkkä yhdistyslaki riittää. Mutta ei. Vain kirkko on sinulle ongelma. Suhtaudut siis epätasa-arvoisesti yhteisöihin kirkon vahingoksi. En sinuna paljon kehuisi tasa-arvovaatimuksilla....

        "Eiväthän ne ole eriarvoisessa asemassa."

        Onko sinulla musta vyö itsepetoksessa, vai valehteletko tietoisesti? Kun perustuslaista lähtien yhden uskontokunnan asemasta säädetään erikseen, niin totta kai uskontokunnat ovat eriarvoisessa asemassa.

        Demokratiassa uskonnonvapauden tulisi olla kuten poliittiset vapaudet. Yhden uskontokunnan aseman määrittely lainsäädännössä muista poikkeavaksi on sama asia kuin jos yksi puolue nostettaisiin eri asemaan. Mitä jos Keskustalla olisi verotusoikeus, vain sen säännöt olisivat osa lakia jne jne.

        "Sääntely on tehtävien mukaan."

        Mikä on peruste, että yksi tai kaksi uskonnollista yhteisöä asetetaan eri asemaan lainsäädännössä? Miksi kaikkia uskonnollisia yhteisöjä voi koskea samat säännöt, oikeudet ja velvollisuudet kuten uskonnonvapauden perusteella tulisikin olla?

        "Yhtä hyvin voisit kysyä, miksi SPR on laissa, mutta joku muu yhdistys ei."

        SPR:llä on erityisasema perustellusti. Punaisen Ristin ja Punaisen Puolikuun kansainvälinen liike on maailman suurin humanitaarinen liike johon Suomen valtio on sopimuksellisesti sitoutunut. Jo Geneven sopimuksissa 1906, 1929 ja 1949 on määritelty järjestölle erityisasema. Kansalliselle punaiselle ristille on taattu samantapainen asema kaikissa sivistysmaissa.

        Uskonnollisilla yhteisöllä ei ole tällaisia kansainvälisiä tehtäviä. Kaikista vähiten niitä on ev.lut. kirkolla, joka on globaalisti pelkkä sirpalelahko ja vieras suurimmalle osalle kristittyjä muista uskonnoista puhumattakaan.

        "Vain kirkko on sinulle ongelma."

        Kirkon juridinen asema on minulle ongelma, koska se on uskonnonvapauden periaatteiden vastainen ja se tulee väistämättä muuttumaan.

        Et osaa perustella mitenkään sitä miksi kirkolla on tällainen erityisasema. Jauhat samaa levyä, jonka mukaan kirkolla pitää olla erityisasema, koska kirkolla on erityisasema. Jos sinulla olisi joku kestävä peruste, olisit varmaan sen jo kertonut.


      • anti-piispa
        Oppituokio kirjoitti:

        Jos tekisit kotiläksyt paremmin, huomaisit, ettei kirkon säännöstö ole kokonaan kirkkolaissa. Tiedätkö, mikä on kirkkojärjestys?

        Kirkkolaissa on laajasti määritelty yhteisön luonne. Voi toki olla eri mieltä siitä, kuinka laajasti sitä tarvitsee käsitellä. Periaate on kuitenkin selvä: kirkkolaissa on julkisoikeudellisen aseman kannalta säädettävät asiat. Sitten voit tutustua siihen kirkkojärjestykseen ja miettiä, mikä se on.

        No miksipä SPR:n "luonnetta" ei ole samalla tavalla kirjattu lakiin kuin kirkon kohdalla? Kun tuossa aiemmin yritettiin väittää että kirkko ja SPR on samanlaisia Kummasti SPR:n asema voidaan määritellä laissakin paljon kevyemmin kuin kirkon, ja ihan ilman perustuslakiakin.
        Edelleen aivan turhaa huuhaata esittää että kirkko ja SPR olisivat mitenkään verrannollisia.


      • Rajat vapareille
        anti-piispa kirjoitti:

        No miksipä SPR:n "luonnetta" ei ole samalla tavalla kirjattu lakiin kuin kirkon kohdalla? Kun tuossa aiemmin yritettiin väittää että kirkko ja SPR on samanlaisia Kummasti SPR:n asema voidaan määritellä laissakin paljon kevyemmin kuin kirkon, ja ihan ilman perustuslakiakin.
        Edelleen aivan turhaa huuhaata esittää että kirkko ja SPR olisivat mitenkään verrannollisia.

        Johtuisiko kirkon suuruudesta? Miten se kirkkojärjestys? Oletko tutustunut, kuten sait neuvon? Oletko ymmärtänyt, mistä siinä on kyse suhteessa kirkkolakiin?


      • Rajat vapareille
        Epäjumalienkieltäjä kirjoitti:

        "Eiväthän ne ole eriarvoisessa asemassa."

        Onko sinulla musta vyö itsepetoksessa, vai valehteletko tietoisesti? Kun perustuslaista lähtien yhden uskontokunnan asemasta säädetään erikseen, niin totta kai uskontokunnat ovat eriarvoisessa asemassa.

        Demokratiassa uskonnonvapauden tulisi olla kuten poliittiset vapaudet. Yhden uskontokunnan aseman määrittely lainsäädännössä muista poikkeavaksi on sama asia kuin jos yksi puolue nostettaisiin eri asemaan. Mitä jos Keskustalla olisi verotusoikeus, vain sen säännöt olisivat osa lakia jne jne.

        "Sääntely on tehtävien mukaan."

        Mikä on peruste, että yksi tai kaksi uskonnollista yhteisöä asetetaan eri asemaan lainsäädännössä? Miksi kaikkia uskonnollisia yhteisöjä voi koskea samat säännöt, oikeudet ja velvollisuudet kuten uskonnonvapauden perusteella tulisikin olla?

        "Yhtä hyvin voisit kysyä, miksi SPR on laissa, mutta joku muu yhdistys ei."

        SPR:llä on erityisasema perustellusti. Punaisen Ristin ja Punaisen Puolikuun kansainvälinen liike on maailman suurin humanitaarinen liike johon Suomen valtio on sopimuksellisesti sitoutunut. Jo Geneven sopimuksissa 1906, 1929 ja 1949 on määritelty järjestölle erityisasema. Kansalliselle punaiselle ristille on taattu samantapainen asema kaikissa sivistysmaissa.

        Uskonnollisilla yhteisöllä ei ole tällaisia kansainvälisiä tehtäviä. Kaikista vähiten niitä on ev.lut. kirkolla, joka on globaalisti pelkkä sirpalelahko ja vieras suurimmalle osalle kristittyjä muista uskonnoista puhumattakaan.

        "Vain kirkko on sinulle ongelma."

        Kirkon juridinen asema on minulle ongelma, koska se on uskonnonvapauden periaatteiden vastainen ja se tulee väistämättä muuttumaan.

        Et osaa perustella mitenkään sitä miksi kirkolla on tällainen erityisasema. Jauhat samaa levyä, jonka mukaan kirkolla pitää olla erityisasema, koska kirkolla on erityisasema. Jos sinulla olisi joku kestävä peruste, olisit varmaan sen jo kertonut.

        Se nyt vaan on käytännöllistä, että kirkko hoitaa tiettyjä tehtäviä. Voidaanhan asiat järjestää toisinkin, mutta miksi itseisarvoisesti pitäisi tehdä toisin. Voisihan punaisten ja vihreiden liikennevalojenkin merkitykset vaihtaa toisinpäin.

        Uskonnonvapaus toteutuu jo. Myönnä pois, että jauhat vain samaa levyä: kirkolta pitää ottaa tehtävät pois, koska kirkko on a priori paha. Pragmaattisemminkin voisi ajatella.


      • Epäjumalienkieltäjä
        Rajat vapareille kirjoitti:

        Johtuisiko kirkon suuruudesta? Miten se kirkkojärjestys? Oletko tutustunut, kuten sait neuvon? Oletko ymmärtänyt, mistä siinä on kyse suhteessa kirkkolakiin?

        "Johtuisiko kirkon suuruudesta?"

        Mitä ihmettä kirkon koolla on tämän kanssa tekemistä? Kirkkohan on näin iso sille suotujen etuoikeuksien takia. Miksi Suomen suurin ja rikkain uskonnollinen yhteisö ei pärjää samoilla säännöillä kuin vaikka juutalainen seurakunta?


      • Epäjumalienkieltäjä
        Rajat vapareille kirjoitti:

        Se nyt vaan on käytännöllistä, että kirkko hoitaa tiettyjä tehtäviä. Voidaanhan asiat järjestää toisinkin, mutta miksi itseisarvoisesti pitäisi tehdä toisin. Voisihan punaisten ja vihreiden liikennevalojenkin merkitykset vaihtaa toisinpäin.

        Uskonnonvapaus toteutuu jo. Myönnä pois, että jauhat vain samaa levyä: kirkolta pitää ottaa tehtävät pois, koska kirkko on a priori paha. Pragmaattisemminkin voisi ajatella.

        "Se nyt vaan on käytännöllistä, että kirkko hoitaa tiettyjä tehtäviä."

        Ei se ole käytännällistä vaan se on historiallinen jäänne. Yhden uskontokunnan juridinen erityisasema on vastoin uskonnonvapauden periaatetta.

        "Uskonnonvapaus toteutuu jo."

        Ei toteudu täysimääräisenä. Uskonnolliset yhteisöt eivät ole juridisesti eikä käytännössä samassa asemassa keskenään. Et saa seliteltyä mustaa valkoiseksi.

        Pidät kirkon etuoikeuksia "käytännöllisinä" vain ja ainoastaan siitä syystä, että se sattuu olemaan sinun uskonnollinen yhteisösi. Saatko peräti palkkasi sieltä?


    • Epäjumalienkieltäjä

      Sitten voi kysyä, että missä on seurannut mitään hyvää siitä, että poliittinen valta ja uskonto sekoittuu? Iran, Saudi-Arabia, USA:n äärikristillinen oikeisto, Mussolinin ja Paavin liitto, Putinin ja ortodoksisen kirkon yhteistyö, sisäministeri Päivi Räsäsen "lakia voi rikkoa, jos Raamattu käskee" - puheet jne jne.

      Ilmiönä poliittisen vallan ja uskonnon kytkökset ovat varmasti yleisiä, mutta se ei kerro, että niissä olisi mitään positiivista tai tavoiteltavaa.

      • käytä järkeäs

        Osaksi ongelmat syntyvät juuri siitä, että valtio ei ole kiinnostunut uskonnoista. Silloin ongelmat pääsevät kasvamaan. Parempi on, että uskonto on julkisen keskustelun piirissä, myös valtiotasolla.


      • anti-piispa
        käytä järkeäs kirjoitti:

        Osaksi ongelmat syntyvät juuri siitä, että valtio ei ole kiinnostunut uskonnoista. Silloin ongelmat pääsevät kasvamaan. Parempi on, että uskonto on julkisen keskustelun piirissä, myös valtiotasolla.

        Julkisen keskustelun piirissä, ok. Mutta ei osana julkista valtaa.


      • käytä järkeäs
        anti-piispa kirjoitti:

        Julkisen keskustelun piirissä, ok. Mutta ei osana julkista valtaa.

        No miksei? Se on tarkoituksenmukaisuuskysymys. En ottaisi vahvaa ideologista kantaa puolesta tai vastaan.


      • anti-piispa
        käytä järkeäs kirjoitti:

        No miksei? Se on tarkoituksenmukaisuuskysymys. En ottaisi vahvaa ideologista kantaa puolesta tai vastaan.

        miksi julkisen vallan tulisi tukea jotain uskontokuntaa? Julkisen vallan tulee olla neutraali, ja antaa kaikille yhtäläinen asema lakien ja asetusten puitteissa. Jonkin uskomuksen tukeminen ja asettaminen muihin nähden eriarvoiseen asemaan ei ole tasa-arvoisuutta eikä neutraaliutta. Uskonto ei kuulu osaksi julkista valtaa.


      • käytä järkeäs
        anti-piispa kirjoitti:

        miksi julkisen vallan tulisi tukea jotain uskontokuntaa? Julkisen vallan tulee olla neutraali, ja antaa kaikille yhtäläinen asema lakien ja asetusten puitteissa. Jonkin uskomuksen tukeminen ja asettaminen muihin nähden eriarvoiseen asemaan ei ole tasa-arvoisuutta eikä neutraaliutta. Uskonto ei kuulu osaksi julkista valtaa.

        Sinulla on nyt tuommoinen ideologinen lähestysmistapa. Minä taas ajattelen praktisesti: jos homma toimii ja kaikilla on vapaus vakaumukseensa, homma on kunnossa. Don't fix if it works.


      • anti-piispa
        käytä järkeäs kirjoitti:

        Sinulla on nyt tuommoinen ideologinen lähestysmistapa. Minä taas ajattelen praktisesti: jos homma toimii ja kaikilla on vapaus vakaumukseensa, homma on kunnossa. Don't fix if it works.

        But it does not work. So let's fix it already!


      • käytä järkeäs
        anti-piispa kirjoitti:

        But it does not work. So let's fix it already!

        Ja mikähän ei toimi?


      • anti-piispa
        käytä järkeäs kirjoitti:

        Ja mikähän ei toimi?

        Julkisen vallan ja ev.lut. kirkon suhde. Vrt. kaikkien katsomusten tasavertaisuus ja julkisen vallan neutraalius.


      • käytä järkeäs
        anti-piispa kirjoitti:

        Julkisen vallan ja ev.lut. kirkon suhde. Vrt. kaikkien katsomusten tasavertaisuus ja julkisen vallan neutraalius.

        Tuo nyt on sitä ideologiaa. Käytännössä mikään ei estä sinua olemasta mikä olet eikä sinua mitenkään sorreta. Kirkko hoitaa hautausmaat, kun niillä on asiaan aika pitkä kokemus. Se nyt on vaan käytännöllistä ja toimii. Don't fix if it works.


      • kirkon kierre
        käytä järkeäs kirjoitti:

        Tuo nyt on sitä ideologiaa. Käytännössä mikään ei estä sinua olemasta mikä olet eikä sinua mitenkään sorreta. Kirkko hoitaa hautausmaat, kun niillä on asiaan aika pitkä kokemus. Se nyt on vaan käytännöllistä ja toimii. Don't fix if it works.

        Samalla kun kirkkoa käytetään ylläpitämään valtiolle kuuluvia tehtäviä, kirkko saa tekosyyn mainostaa itseään "tärkeänä osana suomalaista kulttuuria". Todellisuudessa suurinta osaa suomalaisista kiinnostaa kirkossa vain häät ja hautajaiset. Porukka ei edes usko jumalaan niin kuin ev.lut. kirkossa opetetaan.

        Kirkko myös tunkee itseään mm. julkisiin oppilaitoksiin, mitä katsotaan läpi sormien. Joulu-, ja kevätkirkkojen järjestäminen kouluajalla ei ole oppilaitosten tehtävä, eikä ole oikein, että oppilaiden on osallistuttava niihin tai vaihtoehtoiseen toimintaan.

        Lapset liitetään kirkkoon vauvoina, ja mahdollisuus itsenäiseen eroamiseen annetaan vasta 18-vuotiaana. Lisäksi ev.lut uskonnon opetuksessa keskitytään nimenomaan kristinuskoon, ja uskonnonopetus on pakollista ala-asteesta lukioon. Nuoret menevät rippikouluun päästäkseen viikoksi pois kotoa leireille, joissa on saman ikäistä porukkaa ja saadakseen rahaa ja lahjoja sukulaisilta.

        Kirkko annostelee itseään pieninä annoksina läpi suomalaisten elämän siinä toivossa, että ihmiset antavat tämän kierteen jatkua siitä huolimatta, että he eivät usko kristinuskon jumalaan tai kirkon oppeihin. Tällä järjestelmällä ev.lut kirkko ylläpitää Suomessa "tapakristillisyyttä" ja pitää jäsenlukuaan yllä, jotta se voi jälleen väittää olevansa merkittävä osa suomalaisten elämää.


      • Epäjumalienkieltäjä
        käytä järkeäs kirjoitti:

        No miksei? Se on tarkoituksenmukaisuuskysymys. En ottaisi vahvaa ideologista kantaa puolesta tai vastaan.

        "No miksei? Se on tarkoituksenmukaisuuskysymys."

        Riippuu arvoistasi tai niiden puuttumisesta. Jos arvoihisi kuuluisi esimerkiksi ihmisoikeuksien ja perusvapauksien kunnioittaminen niin tämä on kaikkea muuta kuin tarkoituksenmukaisuuskysymys.


      • Epäjumalienkieltäjä
        käytä järkeäs kirjoitti:

        Tuo nyt on sitä ideologiaa. Käytännössä mikään ei estä sinua olemasta mikä olet eikä sinua mitenkään sorreta. Kirkko hoitaa hautausmaat, kun niillä on asiaan aika pitkä kokemus. Se nyt on vaan käytännöllistä ja toimii. Don't fix if it works.

        "Tuo nyt on sitä ideologiaa."

        Niin on. Sen aatteen nimi on länsimainen demokratia.


      • kirkon jäsen
        kirkon kierre kirjoitti:

        Samalla kun kirkkoa käytetään ylläpitämään valtiolle kuuluvia tehtäviä, kirkko saa tekosyyn mainostaa itseään "tärkeänä osana suomalaista kulttuuria". Todellisuudessa suurinta osaa suomalaisista kiinnostaa kirkossa vain häät ja hautajaiset. Porukka ei edes usko jumalaan niin kuin ev.lut. kirkossa opetetaan.

        Kirkko myös tunkee itseään mm. julkisiin oppilaitoksiin, mitä katsotaan läpi sormien. Joulu-, ja kevätkirkkojen järjestäminen kouluajalla ei ole oppilaitosten tehtävä, eikä ole oikein, että oppilaiden on osallistuttava niihin tai vaihtoehtoiseen toimintaan.

        Lapset liitetään kirkkoon vauvoina, ja mahdollisuus itsenäiseen eroamiseen annetaan vasta 18-vuotiaana. Lisäksi ev.lut uskonnon opetuksessa keskitytään nimenomaan kristinuskoon, ja uskonnonopetus on pakollista ala-asteesta lukioon. Nuoret menevät rippikouluun päästäkseen viikoksi pois kotoa leireille, joissa on saman ikäistä porukkaa ja saadakseen rahaa ja lahjoja sukulaisilta.

        Kirkko annostelee itseään pieninä annoksina läpi suomalaisten elämän siinä toivossa, että ihmiset antavat tämän kierteen jatkua siitä huolimatta, että he eivät usko kristinuskon jumalaan tai kirkon oppeihin. Tällä järjestelmällä ev.lut kirkko ylläpitää Suomessa "tapakristillisyyttä" ja pitää jäsenlukuaan yllä, jotta se voi jälleen väittää olevansa merkittävä osa suomalaisten elämää.

        Olisi se aika omituista väittää, että kirkko ei olisi tärkeä osa suomalaista kulttuuria. Jos nyt aloitettaisiin Agricolasta ja niin edelleen. Pikkuisen voisi olla suhteellisuudentajua, vaikka kirkkoa vastustaakin.


      • Epäjumalienkieltäjä
        käytä järkeäs kirjoitti:

        Ja mikähän ei toimi?

        "Ja mikähän ei toimi?"

        Uskonnonvapaus ei toimi, kun uskonnolliset yhteisöt ovat perustuslaista lähtien keskenään eriarvoisessa juridisessa asemassa.


      • ei-kirkon jäsen
        kirkon jäsen kirjoitti:

        Olisi se aika omituista väittää, että kirkko ei olisi tärkeä osa suomalaista kulttuuria. Jos nyt aloitettaisiin Agricolasta ja niin edelleen. Pikkuisen voisi olla suhteellisuudentajua, vaikka kirkkoa vastustaakin.

        Voi tollo hyvä, onko suomalaiset kirkkokansaa? Kiinnostaako suomalaisia kristinusko? Vaikuttaako kristinusko suomalaiseen arkeen merkittävällä tavalla? Ei, joten kirkko ei ole tärkeä osa suomalaista kulttuuria.

        Ei se, että kirkko on vaikuttanut joskus kauan sitten suomalaisten elämään tee siitä merkittävää osaa suomalaista nykykulttuuria. Kristinusko ei vaan ole enää tärkeä osa suomalaisten elämää.


      • käytä järkeäs
        ei-kirkon jäsen kirjoitti:

        Voi tollo hyvä, onko suomalaiset kirkkokansaa? Kiinnostaako suomalaisia kristinusko? Vaikuttaako kristinusko suomalaiseen arkeen merkittävällä tavalla? Ei, joten kirkko ei ole tärkeä osa suomalaista kulttuuria.

        Ei se, että kirkko on vaikuttanut joskus kauan sitten suomalaisten elämään tee siitä merkittävää osaa suomalaista nykykulttuuria. Kristinusko ei vaan ole enää tärkeä osa suomalaisten elämää.

        Eikö Agricolan aikaansaannoksilla ole merkitystä edelleen? Noin niinku vaan yhtenä esimerkkinä.


      • käytä järkeäs
        Epäjumalienkieltäjä kirjoitti:

        "Tuo nyt on sitä ideologiaa."

        Niin on. Sen aatteen nimi on länsimainen demokratia.

        Joopa joo. Kun valtiolla ei ole uskonnollista tunnustusta niin valtion neutraalius ja katsomusten tasa-arvo toteutuu. Mutta sun mielestä varmaan ei ja siinä se sun ideologinen juttus onkin. Mua kiinnostaa vaan se, että toimiiko ja toimiihan se.


      • käytä järkeäs
        Epäjumalienkieltäjä kirjoitti:

        "Ja mikähän ei toimi?"

        Uskonnonvapaus ei toimi, kun uskonnolliset yhteisöt ovat perustuslaista lähtien keskenään eriarvoisessa juridisessa asemassa.

        ja samaa tähän ku yllekin. Joopa joo. Kun valtiolla ei ole uskonnollista tunnustusta niin valtion neutraalius ja katsomusten tasa-arvo toteutuu. Mutta sun mielestä varmaan ei ja siinä se sun ideologinen juttus onkin. Mua kiinnostaa vaan se, että toimiiko ja toimiihan se.


      • käytä järkeäs
        Epäjumalienkieltäjä kirjoitti:

        "No miksei? Se on tarkoituksenmukaisuuskysymys."

        Riippuu arvoistasi tai niiden puuttumisesta. Jos arvoihisi kuuluisi esimerkiksi ihmisoikeuksien ja perusvapauksien kunnioittaminen niin tämä on kaikkea muuta kuin tarkoituksenmukaisuuskysymys.

        ja kerran vielä.

        Joopa joo. Kun valtiolla ei ole uskonnollista tunnustusta niin valtion neutraalius ja katsomusten tasa-arvo toteutuu. Mutta sun mielestä varmaan ei ja siinä se sun ideologinen juttus onkin. Mua kiinnostaa vaan se, että toimiiko ja toimiihan se.


      • Epäjumalienkieltäjä
        käytä järkeäs kirjoitti:

        ja kerran vielä.

        Joopa joo. Kun valtiolla ei ole uskonnollista tunnustusta niin valtion neutraalius ja katsomusten tasa-arvo toteutuu. Mutta sun mielestä varmaan ei ja siinä se sun ideologinen juttus onkin. Mua kiinnostaa vaan se, että toimiiko ja toimiihan se.

        "Kun valtiolla ei ole uskonnollista tunnustusta niin valtion neutraalius ja katsomusten tasa-arvo toteutuu."

        Katsomusten tasa-arvo ei tietenkään toteudu, kun kaikki uskontokunnat eivät ole juridisesti tasa-arvoisia. Mustaa ei edes Jeesus taio valkeaksi.


      • Epäjumalienkieltäjä
        käytä järkeäs kirjoitti:

        Joopa joo. Kun valtiolla ei ole uskonnollista tunnustusta niin valtion neutraalius ja katsomusten tasa-arvo toteutuu. Mutta sun mielestä varmaan ei ja siinä se sun ideologinen juttus onkin. Mua kiinnostaa vaan se, että toimiiko ja toimiihan se.

        "Mua kiinnostaa vaan se, että toimiiko ja toimiihan se."

        Sinua kiinnostaa vain se toimiiko se sinun kannaltasi. Se on varmaan sitä kristillistä lähimmäisenrakkautta. Holy Trinity: Me, I and myself.


      • käytä järkeäs kirjoitti:

        Eikö Agricolan aikaansaannoksilla ole merkitystä edelleen? Noin niinku vaan yhtenä esimerkkinä.

        On kai Talvisodallakin merkitystä yhä nykypäivään. Ei se silti poista sitä, että nyt eletään rauhan aikaa.


      • ei-kirkon jäsen
        jori.mantysalo kirjoitti:

        On kai Talvisodallakin merkitystä yhä nykypäivään. Ei se silti poista sitä, että nyt eletään rauhan aikaa.

        Noin niinku vaan yhtenä esimerkkinä ei ole edes kovin yllättävää, että tyyppi, joka kuului pappissäätyyn, jonka vesoilla oli varmaankin parhaat mahdollisuudet heti aatelisten jälkeen saada korkeamman asteen koulutusta, oli se, joka vaikutti merkittävästi suomen kirjakielen kehitykseen. Ruvetaanko me nyt sitten samalla kiittelemään miehiä, kun se oli mies se joka tämän suomen kirjakielen kehitti?


      • Vastapeili
        jori.mantysalo kirjoitti:

        On kai Talvisodallakin merkitystä yhä nykypäivään. Ei se silti poista sitä, että nyt eletään rauhan aikaa.

        Talvisotaa muistellaan edelleen ja siitä luetaan kouluissa. Mutta ehkä historian opiskelu tulisi poistaa koulusta rauhan aikana.

        Agricola ei ollut pappissuvusta. Sellaisia ei katolisessa kirkossa ollut tai ole. Aina kannattaa lukea läksyt.


      • ei-kirkon jäsen
        Vastapeili kirjoitti:

        Talvisotaa muistellaan edelleen ja siitä luetaan kouluissa. Mutta ehkä historian opiskelu tulisi poistaa koulusta rauhan aikana.

        Agricola ei ollut pappissuvusta. Sellaisia ei katolisessa kirkossa ollut tai ole. Aina kannattaa lukea läksyt.

        Sorry, meni sekaisin. Varakkaasta suvusta se Agricola kuitenkin oli, ja ehti olla piispakin.

        Pointti oli kuitenkin se, ettei kirkolla tai kristinuskolla ei ole mitään osuutta siihen, mitä yksittäiset ihmiset saavat aikaan. Sen ajan yhteiskunnassa kun ei oikein voinut olla muuta kuin kristitty, ja uskonto oli läsnä ihan kaikessa. Nykyään on toisin.

        Historiaa ei voi mitenkään verrata ev.lut. kirkon erityisasemaan. Todella huono yritys.


      • Vastapeili kirjoitti:

        Talvisotaa muistellaan edelleen ja siitä luetaan kouluissa. Mutta ehkä historian opiskelu tulisi poistaa koulusta rauhan aikana.

        Agricola ei ollut pappissuvusta. Sellaisia ei katolisessa kirkossa ollut tai ole. Aina kannattaa lukea läksyt.

        Tottakai luetaan. Minustakin kristinuskosta kuuluu ilman muuta kertoa historian tunnilla.


    • Humanisti-vapari

      Kytkeytyvät kytkeytyvät, yhä kytkeytyvät, katsokaa vaikka Perustuslain 76 §:ää. Suomessa on valtiokirkon ja kirkkovaltion yhdistelmä. Se on paha asia koko maailman ihmisoikeuksien näkökulmasta.

      Suomi ei voi nyt kansainvälisissä toimielimissä täysimääräisesti puuttua muissa maissa tehtäviin vakaviin uskontoperusteisiin ihmisoikeuksien rikkomisiin, joita esiintyy aina kuolemantuomioihin asti, koska Suomella itsellään on rikoslaissaan periaatteessa vastaava vaikkakin rangaistukseltaan lievempi (vain sakko- tai vankilatuomio) uskonrauhapykälä, jossa kielletään ”Jumalan pilkkaaminen” ja uskonnon ”pyhänä pitämien” oppien loukkaaminen. Uskonnollisten tilaisuuksien ja toimitusten häiritsemistä ei tietenkään tule sallia kuten ei muidenkaan tilaisuuksien, ja siihen riittää yleinen ihmisten kokoontumista, kokouksia ja hautaustilaisuuksia suojaava laki julkisrauhan rikkomisesta. Rikoslain kunnianloukkauspykälässä on myös kielletty ihmisiä halventava toiminta.

      • käytä järkeäs

        "Merkittävä siirtymä kirkon ja valtion erottamiseen tapahtui kirkkolaissa (KL) 1869, jolloin kirkkolaille asetettiin erillinen säätämisjärjestys turvaamaan kirkon autonomia suhteessa valtioon."

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12643778

        PL siis varmistaa, että Suomessa ei ole valtionkirkkoa.


      • Huhhahheijaaa
        käytä järkeäs kirjoitti:

        "Merkittävä siirtymä kirkon ja valtion erottamiseen tapahtui kirkkolaissa (KL) 1869, jolloin kirkkolaille asetettiin erillinen säätämisjärjestys turvaamaan kirkon autonomia suhteessa valtioon."

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12643778

        PL siis varmistaa, että Suomessa ei ole valtionkirkkoa.

        Vapaa-ajattelijat esittävät kirkon ja valtion erilllisyyden selkeyttämistä. Kun tuo 12 kohdan ohjlema on toteutunut, näyttääkin jo mukavasti nykyistä selkeämmältä:
        http://vapaa-ajattelijat.fi/blog/2014/10/23/ihmisten-yhdenvertaiseen-kohteluun-julkisen-vallan-toiminnassa-vapaa-ajattelijain-liitto-ryn-ehdotuksia-uuden-eduskuntakauden-tavoitteisiin-hallitusohjelmaan-ja-hallituksen-toimintaan/


      • Vastapeili
        Huhhahheijaaa kirjoitti:

        Vapaa-ajattelijat esittävät kirkon ja valtion erilllisyyden selkeyttämistä. Kun tuo 12 kohdan ohjlema on toteutunut, näyttääkin jo mukavasti nykyistä selkeämmältä:
        http://vapaa-ajattelijat.fi/blog/2014/10/23/ihmisten-yhdenvertaiseen-kohteluun-julkisen-vallan-toiminnassa-vapaa-ajattelijain-liitto-ryn-ehdotuksia-uuden-eduskuntakauden-tavoitteisiin-hallitusohjelmaan-ja-hallituksen-toimintaan/

        Tunnustavatko vaparit siis, ettei Suomessa olekaan valtionkirkkoa, vaikka olette siitä jauhaneet aiemmin?


      • jimmyogg
        Vastapeili kirjoitti:

        Tunnustavatko vaparit siis, ettei Suomessa olekaan valtionkirkkoa, vaikka olette siitä jauhaneet aiemmin?

        Tuosta semantiikasta voidaan jauhaa loputtomiin, mutta se on vain savuverhoa itse asialle. Kirkolla on valtavan paljon erioikeuksia ja erivapauksia. Vaikka valtionkirkko -termi onkin ehkä muutamasta paikasta poistettu, niin nuo erivapaudet ja -oikeudet silti vain ovat ja pysyvät. Tästä on ihan perusteltua käyttää nimitystä valtionkirkko, mutta jos se ei kelpaa niin olkoon vaikka "Taika-Jim ja Nardan kosto", itse ongelmaa nimikikkailu ei vaan poista yhtään mihinkään.


      • Rajat vapareille
        jimmyogg kirjoitti:

        Tuosta semantiikasta voidaan jauhaa loputtomiin, mutta se on vain savuverhoa itse asialle. Kirkolla on valtavan paljon erioikeuksia ja erivapauksia. Vaikka valtionkirkko -termi onkin ehkä muutamasta paikasta poistettu, niin nuo erivapaudet ja -oikeudet silti vain ovat ja pysyvät. Tästä on ihan perusteltua käyttää nimitystä valtionkirkko, mutta jos se ei kelpaa niin olkoon vaikka "Taika-Jim ja Nardan kosto", itse ongelmaa nimikikkailu ei vaan poista yhtään mihinkään.

        Ruvetkaa sitten käyttämään tuota nimeä, jottei tästä tarvitse enää keskustella. Mutta ettekä taida. Menisihän siinä hyvä valtionkirkkovale hukkaan.


      • yritäs ymmärtää
        Rajat vapareille kirjoitti:

        Ruvetkaa sitten käyttämään tuota nimeä, jottei tästä tarvitse enää keskustella. Mutta ettekä taida. Menisihän siinä hyvä valtionkirkkovale hukkaan.

        Mikä "valtionkirkkovale": Et tainnut tajuta, että tuo nimikikkailu juuri on turhaa väistelyä ja sumutusta. Sen sijaan että suostuisitte edes keskustelemaan ongelmasta, yritätte harhauttaa keskustelua terminologiasta kinasteluun.
        Eritysiasemakirkko on erityisasemakirkko, ja valtionkirkkonimi on ihan perusteltua, tykkäsittepä siitä tai. Ongelman ydin kuitenkin on se erityisasema, ei mitä nimeä siitä käytetään.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1916
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe