Apua velkaantuneelle yritykselle

hamsteri14

En löytänyt vastaavaa keskustelua joten päätin aloittaa uuden.

Olen ollut yrittäjä (toiminimi) kaksi vuotta ja reilun vuoden olen omistanut oman liikkeen. Ensimmäinen vuosi meni ihan kivasti ja oman liikkeen avaus sujui hienosti ja rahoitus ja kaikki hoitui ongelmitta. Nyt kaikki on aivan päin persettä. Mä olen maksanut niin paljon oppirahoja ettei ole tosikaan ja keneltäkään en kaipaa minkäänlaista saarnaa miten raha-asiat tulee hoitaa jne. Peiliin on kyllä katsottu ja opiksi otettu. Toinen juttu on miten tästä eteenpäin.

Asiakkaita on. Nyt syksy on toki hiljaisempi mutta rahaa tulee kuitenkin tasaisesti. En osannut varautua ollenkaan hiljaisiin aikoihin ja kakki rahoitus meni liikkeen perustamiseen. Alku oli siis hiljainen ja siitä lähtien oikeastaan kaikki laskut alkoi laahata perässä. Olen yrittänyt maksaa niitä minkä ehdin ja tähän mennessä olen saanut kaiken maksettua vaikka yritykselle maksuhäiriömerkintöjä muutama on kertynyt. Omat luottotietoni ovat puhtaat. Nyt ollaan tilanteessa kun en vaan saa enää maksettua laskuja edes jälkijunassa. Enkä tiedä mitä tehdä. Vaikka olen ihan aikuinen ihminen, niin silti täysin märkäkorva yrittäjänä ja en tiedä onko yleistä, mutta esim kirjanpitäjältä en saa minkäänlaista apua, hän toivottelee vaan tsemppiä.

Yritystoimintaa en halua lopettaa sillä olen unelma-ammatissani ja kuten sanottu, asiakkaita on enemmän kuin monella tämän alan yrityksellä. Täydellisen omaa tyhmyyttä etten osannut hakea asiaan aikaisemmin apua, koska jotenkin uskoin selviäväni, mutta nyt on myöhäistä itkeä kun on housuissa jo.

Olisiko täällä ketään joka osaisi mitenkään neuvoa mitä tässä kannattaisi tehdä? Saako velkaantunut yritys omilla taustoillani enää mistään lisärahoitusta, jotta asiat saataisi oikeille raitelle ja homma jatkumaan? Ellen saa asialle tehtyä jotain olen kohta hulujenhuoneella. Tällä hetkelläkin alkaa tuntua siltä jo väsymyksen ja uupumuksen takia. Kaikki vinkit otetaan vastaan, mutta kuten jo alussa totesin, ymmärrän täysin tilanteen ja olen valmis tekemään mitä vaan asian teen, joten saarnoja tai haukkumista en tarvitse.

14

261

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ikävä, karu totuus

      >> vaikka yritykselle maksuhäiriömerkintöjä muutama on kertynyt. Omat luottotietoni ovat puhtaat.

      No eipä ole kauan puhtaana, koska Toiminimesi velat = Sinun henkilökohtaisia velkojasi.

      >> asiakkaita on enemmän kuin monella tämän alan yrityksellä.>>

      Jos on asiakkaita noin hyvin, niin veloita niiltä omista palveluksistasi, ja nostat firmasi kevääseen mennessä pinnalle.

      Vaan pahaa pelkään että nimenomaan niitä (maksavia) asiakkaita ei sinulla ole. Ja siitä koko probleemasi johtuu. Itselle valehteleminen asian todellisista syistä, se ei auta sinua itseäsi yhtään.

      >>Kaikki vinkit otetaan vastaan, mutta kuten jo alussa totesin, ymmärrän täysin tilanteen ja olen valmis tekemään mitä vaan asian teen,>>

      Niin ovat kuule 30.000 muutakin suomalaista pikkuyritystä valmiita “tekemään mitä vaan” tilanteensa korjaamiseksi.

      Se vaan että kun rahat on loppu, eikä pankista tule lisää lainaa, eikä kannattava myynti vedä, niin taru vaan alkaa olla lopussa. Mitään ylimääräisiä luototuspaikkoja ei ole olemassa, jossa ilman vakuuksia, ja firman nimeä vastaan, saisit lisärahaa. Sellaisia paikkoja ei ole olemassa.

      Ala vaan järjestellä asioita siihen suuntaan että alat minimoimaan tappioitasi. Myyt kaikki irtoavat varastot pois, jne. Jos et saa normaalia myyntiäsi liikkeelle, noutaja firmallesi tulee ennen ensi kesää.

      • hamsteri14

        Kiitos asiallisesta vastauksestasi.

        Maksavia asiakkaita on kyllä. Siinä kohtaa en varmastikkaan valehtele itselleni ja tiedän kyllä, että toiminimen velat ovat henkilökohtaisia velkojani. Mainitsin vain asiasta, josko sillä on mitään merkitystä tuon rahoituksen saamisen kannalta.

        Olen laskenut, että normaalitilanteessa kuukaudessa tuleva raha riittäisi yrityksen pyörittämiseen ihan mukavasti ja itselleni palkan maksamiseen, mutta kuten sanottu, noihin perässä laahaaviin laskuihin tulee lisäksi niin hemmetisti muita kuluja, että rahat ei riitä millään.

        Ja järkiini olen tullut, mitään en ole ostanut enää laskulla ja kaikki tilaukset jne mitä olen joutunut tekemään. olen maksanut suoraan, jottei uusia maksuja enää ole syntynyt.


    • kiikunut kaulasta

      Tuttu tilanne. Tosin minulla kesti melkein kymmemen vuotta roikkua löysässä hirressä. Koitteli hermoja jos toisenkin kerran, mutta en antanut periksi vasta sitten, kun velkasuhde oli siedettävä. Vasta sitten pystyin lopettamaan niin, ettei kärsijöitä jäänyt muita kuin itse ja verottaja.
      Olisin voinut toimia niin, että tavaran toimittajat olisi jäänyt nuolemaan näppejään ja itse pelastautunut, mutta kun moralini ei ole automyyjän tasoa.

      Pa5katilanne teikäläisellä. Sanoisin, että nosta hintaa jonkin verra, jos mahdollista niin lisää jonkimmoinen toimituslisä tuotteeseesi
      ( riippuu toimialasta). Etsi huonopikatteisen tuotteen tilalle parempikatteinen korvaava tuote tai palvelu. Nosta omaa tuntivelotusta jos voit. Vaihda halvempiin toimitiloihin tai neuvottele vuokraisännän kanssa edullisempi vuokra. Jos ei suostu, niin muutat halvempiin tiloihin. Nyt on kyllä tyhjiä toimitiloja. Tingit heti uudesta paikasta 1/3
      hinnasta pois. Tyhjillään ei tila tuota kuin tappiota joten tinkiminen tuo tulosta.
      perkaa kaikki kustannustekijät läpi ja keksi kuinka voit niitä pienentää.
      Jos näyttää siltä, että muutuvien ja kiinteitten kulujen karsinnasta saat säästöä
      hyvä niin, jos et sitten suunnittelemaan konkurssia.

    • Jaksatko laskea nämä

      >> Olen laskenut, että normaalitilanteessa kuukaudessa tuleva raha riittäisi yrityksen pyörittämiseen ihan mukavasti ja itselleni palkan maksamiseen,>>

      Entä montako kuukautta pärjäät, jos puolitat nyt itsellesi palkkana maksamasi rahamäärän?

      >> mutta kuten sanottu, noihin perässä laahaaviin laskuihin tulee lisäksi niin hemmetisti muita kuluja, että rahat ei riitä millään. >>

      Mitä olet aikanaan noilla rahoilla ostanut, liikaa varastoako? Myy turha varasto pois, vaikka omillaan tai alle hankintahintojen. Ja mitä ne "muita kuluja" rahat oikein ovat, viivästyskorkoja ja pikavippejäkö vai mitä?

      Tiedät tällä hetkellä paljonko rahaa tulee sisään seuravaan 12 kk aikana. Tee sellainen laskelma että leikkaat omaa nykyistä palkkaasi, nälkärajalle saakka, seuraavan 12 kk ajaksi. Säästyneen rahan laitat kaikki noiden "muiden kulujen" lyhentämiseen ja turhien viivästyskorkojen ym. eliminoimiseen, jne.

      Laita nämä summat kk-tasolla Exceliisi. Katso kuukausittain paljonko rahaa tulee sisään, ja paljonko sitä toisen pään kautta menee ulos.

      Pystytkö lainkaan tekemään Excelilläsi sellaista laskelmaa ja suunnitelmaa, jolla menoinesi selviät seuraavat 12 kk eteenpäin??

      Mikäli et pysty tällaista "selviytymislaskelmaa" tekemään edes paperilla ja Excelissä, niin ei sellaista selvitytymisreittiä ole silloin olemassa täällä elämässä, realityn puolellakaan. Silloin firmasi kuolee rahavirran puutteeseen.

      Tuo Excel-taulukkosi pystyy jopa kertomaan sen kuukauden, milloin rahat ovat loppu. Mikäli et vaivaudu tekemään tällaista laskelmaa, niin se osoittaa että et sitten kuitenkaan "...olen valmis tekemään mitä vaan asian teen" tilanteessa.
      Riittävän päättäväisessä omien tekemistesi harkinnan ja suunnitteemisen tilassa vaan kuitenkaan ole.

      • hamsteri14

        Kiitos vastanneille jälleen.

        Mä aloitan tuosta excelin tekemisestä. Se kuulostaa aivan itsestään selvältä, mutta niin tyhmältä kun tämä kuulostaa, tarvitsen juuri jotain tälläistä konkreettista neuvoa millä lähteä purkamaan tätä vyyhtiä. Itse kun en siihen yksinäni tunnu pystyvän ja en tiedä mistä aloittaisin.

        Joo kyllä, juuri liikaa varastoa ja turhia jälleenmyyntituotteita. Olen nämäkin karsinut aivan minimiin ja tosiaan kaikki mitä on ollut ihan pakko ostaa, olen ostanut ja maksanut suoraan tavarantoimittajille.


      • Vakuutta?
        hamsteri14 kirjoitti:

        Kiitos vastanneille jälleen.

        Mä aloitan tuosta excelin tekemisestä. Se kuulostaa aivan itsestään selvältä, mutta niin tyhmältä kun tämä kuulostaa, tarvitsen juuri jotain tälläistä konkreettista neuvoa millä lähteä purkamaan tätä vyyhtiä. Itse kun en siihen yksinäni tunnu pystyvän ja en tiedä mistä aloittaisin.

        Joo kyllä, juuri liikaa varastoa ja turhia jälleenmyyntituotteita. Olen nämäkin karsinut aivan minimiin ja tosiaan kaikki mitä on ollut ihan pakko ostaa, olen ostanut ja maksanut suoraan tavarantoimittajille.

        Kuinka suuresta "laahaamisesta" on kyse? Ja sattuuko sinulla olemaan mitään vakuudeksi kelpaavaa, jotta jostain lainaa saisit?

        Nimittäin rahoituksen saaminen on pienille yrittäjille vähintäänkin vaikeaa. Ihme juttu sinänsä, kun tämä koko talous rakentuu velkapyramidin varaan.


      • RuuviVertex

        Kuule nyt exel taulukkojesi kanssa!

        Käsitykseni mukaan trollaat koko ajan ja esität neuvojasi.

        Anteexi vaan, mutta sinä vaikutat wannabee-yrittäjältä ja tunnistan sinut eri nimimerkeillä aina samaksi. Sävyä et osaa muuttaa.


    • kivenpyörittäjä

      Sano kaikki vakuutukset irti. Myös pakolliset. YEL:n lopettaminen kyllä onnistuu kun
      sanot niille, että työtuloni on alle sen minimisumman josta joutuu maksamaan
      YEL:n Jos on auto, niin vaihda niin halpaan kotteroon kuin mahdollista. Ei se asiakkaita karkota. Päin vastoin. Ota jokin yritys alivuokraliseksi jos mahdollista.

      Ylimääriset varastossa olevat tuotteet myyt netin kautta halvemmalla mitä ne liikkeessäsi olisi. Kaikki kivet on käännettävä.

    • Piiskuri avuksi

      >> Itse kun en siihen yksinäni tunnu pystyvän ja en tiedä mistä aloittaisin.

      Tuollainen voimattomuuden ja päätöskyvun puute voi iskeä. Kaikki alkaa tuntua liian vaikealta ja suuritöiseltä.

      Pyydä joku tuttava/ystävä, taikka oma muija/ukko itsellesi vahdiksi. Sano sille että nyt tulet avuksi mulle.

      Komennat ja pakotat mua vaikka niskalenkillä niin kauan että saan tämän ja tämän homman ( just ne paskamaiset hommat joita itse olet vältellyt kuukausia..) tehtyä.

      Toki sen oman päättämättömyyden täytyy loppua myös jossain vaiheessa. Ja oikeastaan suht nopeastikin.
      Sinä se yrittäjä ja tekijä ja päättäjä kutenkin olet.

    • ei voi neuvoa

      Suomessa on kohta 80% väestä maksukyvyttömiä
      ihan sama mitä sä teet, nyt tuulee

      olen miettinyt samaa, että mä tuhlaan aikaani täällä
      alas mennään
      ja valtion tyhmyys teettää lisää maksukyvyttömiä maahanmuuttajia

      omille ei riitä palkkatyötä ja yrittäjyys on vaikeuksissa
      ainoastaan suuryritykset voi - kohtalaisesti
      valtio maksaa niille tukia ja niiden työntekijöiden palkat

      pienyrittäjä ottaa takkiinsa kaikki taloussuhdanteiden karikot ja laskut
      sitä on elämä tällähetkellä Suomessa

      liiketilan vuokrat ym. ovat isoja kulueriä, mutta sijaintikin on tärkeä
      yrittäjän ei ole pakko pitää audia mutta vanha pakukin on auto
      jne

    • velkahelppi
    • Toiminimi on ikuinen

      >>Muuta toiminimesi osakeyhtiöksi.

      Toiminimeä ei pysty muuttamaan Osakeyhtiöksi millään juridisella ilveelläkään. Kerran perustettu toiminimi on ikuinen. Se elää Y-tunnuksineen toiminimenä niin kauan kuin ko. toiminimen perustajakin henkilönä on elossa.

      Korkeintaan voi perustaa kokonaan uuden Osakeyhtiön, ja sitten siirtää sinne firman kaupallista toimintaa Toiminimen puolelta.

      Mutta toiminimen aikaisemmat vanhat velat pysyvät Toiminimen, ja samalla yrittäjän henkilökohtaisella kontolla jatkuvasti. Niitä ei saa sieltä nollattua ja kikkailtua ja siirrettyä Osakeyhtiön veloiksi, ei millään keinolla.

      • Useampi oy

        Siinähän tuli aasintuntijan neuvo !
        Oy ottaa vastatakseen velat, varaston, saamiset ja maksaa ne pois.

        Jos oy ei maksakkaan velkaa, se palautuu takaisin toiminimeen.


    • sitähän sä kysyit

      Ihan mielenkiinnosta kysyisin oletko mahdollisesti saanut asioihin joitakin ratkaisuja tehdyksi ja minkälaisia toimenpiteitä se on vaatinut. Itselläni on hyvin samankaltainen ongelma erotuksella ettei ole kiinteää myymälää, mutta muutoin tuntui tutulta tekstiltä. Nimenomaan peiliin pitää katsoa ensin ja hyväksyä tosiasiat, mutta sen jälkeen pitäisi vielä päästä kierteestä eroon ja hölmöydet korjatuksi. Itselläni on niin pienestä kiinni.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4823
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      96
      4603
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      620
      4204
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3177
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2711
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2213
    7. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      222
      2182
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      348
      2168
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      31
      1797
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1512
    Aihe