Autoilijoiden uskomaton törttöily

Mopoilua inhoava

Olen 17-vuotias mopoilija ja joudun päivittäin todistamaan vaarallisia, täysin vältettävissä olevia vaaratilanteita auton ja mopon välillä.

Vähän turhan usein on auto kiilaamassa minua tieltä tai tulossa kolmion takaa kylkeen, vaikka itse pyrin asialliseen liikennekäyttäytymiseen ja rauhalliseen liikennesääntöjen mukaiseen ajamiseen.

Tänään ollessani 2-kaistaisella asuinalueen tiellä kääntymässä vasemmalle vilkku päällä, niin piti oikein Hyundain katumaasturin ostaneen idiootin ohittaa minut vasemmalta viime hetkellä, vaikka vilkkuni oli ollut jo ajoissa päällä.
Kysyn vaan että onko autoilijoilla niin kiire, että pitää nuorten henki vaarantaa jokapäiväisellä pohjalla liikenteessä??

Olen saanut mopolla ajamisesta sellaisen kuvan, ettei voi muuta kuin autokortti ajaa mahdollisimman pikaisesti pysyäkseen hengissä!

27

276

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ,kjhkj

      Miten ryhmityit?
      Laita googlen kuva.

    • exmopo

      Sun täytyy vaan ottaa rohkeasti oma tilas silloin kun sitä tarviit. Itsellä ihan samanlaiset kokemukset mopoilusta ettei autot paljoa piitanneet. Paljon enemmän kunnioitetaan jopa fillaristeja.

    • Ex-mopo myös

      Kolme vuotta ajoin mopolla, mutta ei ollut koskaan tuollaisia ongelmia.
      Voi miettiä mistäköhän johtui...

      • Aloittajalta

        Se on paljon alueesta kiinni ja ehkä ihmisten liikennekäyttäytyminenkin muuttuu... Riippuu paljon siitä millaisilla teillä ajat, mihin aikaan, ja kuinka paljon.
        En tarkoita että näitä tilanteita sattuisi kaikille kaikkialla, mutta minulle ja kavereilleni näitä on Turussa jatkuvasti tarjoiltu, ihan omasta ajamisestamme riippumatta.


    • Asiaan...

      ",kjhkj" esittämä kysymys?
      Katujen nimet.

      • T. Aloittaja

        Käännyin Katontekijänkadulta oikealle Pläkkikaupunginkadulle ja heti ensimmäisestä vasemmalle pihatielle.

        Kia-kuski kääntyi perääni heti seuraavaksi Radiomiehenkadulta (Katontekijänkadun jatke) ja veti vasemmalta ohi juuri kun olin kääntymäisilläni. Kaupunki on siis Turku. Eiköhän näille aukene mapsista.


      • taltaa olla hupijutt
        T. Aloittaja kirjoitti:

        Käännyin Katontekijänkadulta oikealle Pläkkikaupunginkadulle ja heti ensimmäisestä vasemmalle pihatielle.

        Kia-kuski kääntyi perääni heti seuraavaksi Radiomiehenkadulta (Katontekijänkadun jatke) ja veti vasemmalta ohi juuri kun olin kääntymäisilläni. Kaupunki on siis Turku. Eiköhän näille aukene mapsista.

        "piti oikein Hyundain katumaasturin"

        "Kia-kuski kääntyi perääni"

        Niin kumpiko se sitten oli, vai oliko tilanne kuvitteellinen:D


      • Lukihärö + kirjoitusvire
        taltaa olla hupijutt kirjoitti:

        "piti oikein Hyundain katumaasturin"

        "Kia-kuski kääntyi perääni"

        Niin kumpiko se sitten oli, vai oliko tilanne kuvitteellinen:D

        Kia Sorento se oli. Meneehän noi riisikupit vähän sekasin ku samaa tavaraa ne kaikki on :D
        Kuski joka tapauksessa kaasutteli ohi oikeen teiden valtiaana.


      • 9+8
        Lukihärö + kirjoitusvire kirjoitti:

        Kia Sorento se oli. Meneehän noi riisikupit vähän sekasin ku samaa tavaraa ne kaikki on :D
        Kuski joka tapauksessa kaasutteli ohi oikeen teiden valtiaana.

        Mutta samalla tavalla se mopoilija liiskaantuu riisikupinkin alle kuin saksalaisen premiuminkin.


      • ai premium
        9+8 kirjoitti:

        Mutta samalla tavalla se mopoilija liiskaantuu riisikupinkin alle kuin saksalaisen premiuminkin.

        varmaa ajat,jollain stanan ykkössarjan halpisbemmillä kun tuut tänne premiumeilla tuulettmaan


      • 9+8
        ai premium kirjoitti:

        varmaa ajat,jollain stanan ykkössarjan halpisbemmillä kun tuut tänne premiumeilla tuulettmaan

        En sanonut ajavani premiumilla. Tarkoitin, että samalla tavalla se auton alle jääminen mopoilijaan koskee, olipa auto sitten aasialainen tai saksalainen.


    • ,kjhkj

      Olit kääntynyt oikealle oikeaan reunaan tälle Pläkkikaupunginkadulle
      http://goo.gl/maps/r4fTR

      Kerro tarkasti kaikki toimet mitä teit sen jälkeen aikoessasi kääntyä vasemmalle tuolle pihatielle?
      ...KAIKKI TOIMET... ...AIKOESSASI...

      • Näin siis tarkalleen

        Käännyttyäni Katontekijänkadulta siirryin nopeasti kaistan keskelle ja laitoin vilkun vasemmalle. Tossa on tosi lyhyt matka tolle pihatielle ja laitoin vilkun siksi melkeen samantien kun olin Pläkkikaupunginkadulle kääntynyt.

        Siinä vaiheessa katoin peiliin kun olin siirtymässä kaistan vasenta laitaa kohti ja Kia painoi ohitse vielä ihan pirun läheltä pakottaen mut oikealle. Väistin nopeasti oikealle tienlaitaan ja pysähdyin siihen, kun meni siinä väistäessä pihatie ohitse.
        Muita autoja ei tullut perässä joten käännyin tien yli pihaan.


      • ,kjhkj
        Näin siis tarkalleen kirjoitti:

        Käännyttyäni Katontekijänkadulta siirryin nopeasti kaistan keskelle ja laitoin vilkun vasemmalle. Tossa on tosi lyhyt matka tolle pihatielle ja laitoin vilkun siksi melkeen samantien kun olin Pläkkikaupunginkadulle kääntynyt.

        Siinä vaiheessa katoin peiliin kun olin siirtymässä kaistan vasenta laitaa kohti ja Kia painoi ohitse vielä ihan pirun läheltä pakottaen mut oikealle. Väistin nopeasti oikealle tienlaitaan ja pysähdyin siihen, kun meni siinä väistäessä pihatie ohitse.
        Muita autoja ei tullut perässä joten käännyin tien yli pihaan.

        ”siirryin nopeasti kaistan keskelle”
        Tarkistit tietenkin sivustan taustan ennenkuin siirryit kaistan keskelle, niin missä kohtaa ajorataa Kia tarkalleen ottaen oli, kun ja ennenkuin siirryit kaistan keskelle?
        ...TARKALLEEN OTTAEN...

        Vai tarkistitko sivustan taustan vasta, kun olit jo ohjaamassa keskiviivan viereen?


      • Oikeen tarkalleen
        ,kjhkj kirjoitti:

        ”siirryin nopeasti kaistan keskelle”
        Tarkistit tietenkin sivustan taustan ennenkuin siirryit kaistan keskelle, niin missä kohtaa ajorataa Kia tarkalleen ottaen oli, kun ja ennenkuin siirryit kaistan keskelle?
        ...TARKALLEEN OTTAEN...

        Vai tarkistitko sivustan taustan vasta, kun olit jo ohjaamassa keskiviivan viereen?

        Tarkistin. Ja..TARKALLEEN OTTAEN..peiliin katsoessani huomasinkin perääni kääntyneen Kian tulevan kohti sen verran kun autosta lähti.
        Sen nähtyäni ei varmaan kulunut puolta sekuntia kun se oli jo keskellä ajorataa ohittamassa minut ihan vierestä.

        En vaan millään tajua miksei tää teiden ritari voinut odottaa sen vertaa että oisin kääntynyt pois tieltä...?
        Pointtini on kuitenkin se, ettei tämä ole mikään yksittäistapaus. Ihan vaan tuoreimman otin esimerkiksi.


    • Mä olen tällä viikolla meinannut jo kaksi kertaa kolaroida mopon kanssa. Ekalla kerralla mopo tuli vasemmalta tasa-arvoisessa risteyksessä, eikä hidastanut yhtään. Toisella kerralla ajoin vihreillä valoilla suoraan ja mopoilija, joka oli kääntymässä omasta tulosuunnastaan vasemmalle päätti tulla eteeni. Seuraavan kerran taidan vaan jättää jarruttamatta ja saada mopoilijasta nokkakoristeen autooni.

      • 3+19

        Kannatais sun vaan pitää pää kylmänä ja varoa niitä junnuja kun ei oo ihan niin paljoa kokemusta tai osaamista vielä


    • Redneck Baboons

      Täällä meillä päin on paljon tasa-asrvoisia risteyksiä ok-talo alueella. Mopoja, autoja ja mopoautoja pörrää kiusaksi asti. Moni näistä paahtaa tasa-arvoiset risteykset kaasu pohjassa läpi sen enempää asiaa ihmettelemättä vaikka väkyvyys on pensasaitojen vuoksi monesti todella huono. Eniten hirvittää juuri noiden kaksipyöräisten meno, jossa ei ole mitään tolkkua. Vain jokin käsittämätön ihme on toistaiseksi pelastanut kolareilta.

      En väitä että aloittajalla olisi samanlainen ongelma, mutta kyllä vikaa on mopoilijoissa itsessäänkin. Aloittajan esimerkki kertoo vain siitä että autoilijat ovat täysiä mlkkuja eivätkä tajua liikenteen tapahtumista hevon fittua. Olisiko yksi syy juuri se, etteivät he ole koskaan ajaneet mopolla muun liikenteen seassa?

      • Kulttuuri on

        Kummassakin on vikaa yleensä.
        Meillä junnu kertoo lähes päivittäin autoilijoiden touhuista negatiivista ja itse on voinut todeta että kummassakin on kuskia joka lähtöön.
        Meidänkin vieressä on tuollainen alue missä tasa-arvoisia risteyksiä ja josta oikaistaan. Oikealta tulevaa ei varota yhtään, vaan 40 km/h rajoituksella autoilla on 60 km/h minimi ja pää ei edes käänny risteyksessä, jos sieltä joku olisi tulossa.


    • ,kjhkj

      ”Tarkistin. Ja..TARKALLEEN OTTAEN..peiliin katsoessani huomasinkin perääni kääntyneen Kian tulevan kohti sen verran kun autosta lähti.”
      Siinä vaiheessa, kun aioit siirtyä kaistan keskelle, niin olit jo tietoinen, että Kia on lähdössä ohittamaan.
      Jos minä näen, että perässäni tuleva on urkku auki kiihdyttämässä ja lähdössä ohitukseen, niin ei tulisi mieleenkään, että lähtisin hitaampana siirtymään sen eteen tai kylkeen ”onhan mulla vilkku päällä”.

      Kaistan keskeltä aloit siirtymään vielä keskiviivan viereen, jolloin huomasit ja yllärinä tuli, että Kia onkin ohittamassa vierellä. Ei se ollut mikään ylläri, kun tilanteen kehitys oli nähtävissä jo sillä hetkellä, kun käännyit oikeaan reunaan ja näit Kian lähtevän kiihdyttämään.

      Tämä menee nyt sinun piikkiin.
      Olet siirtynyt sivusuunnassa ( kahteen otteeseen ) sinua kovempaa ajaneen eteen ja sitten kylkeen.
      Pakosti tulee mieleen, että olet käsittänyt pelkän vilkun estävän muiden liikkeen tai liikkeen muutoksen.
      Edellä ajaminen tai/ja vilkun käyttäminen ei anna etuoikeutta valita/vaihtaa ajolinjaa.

      21 §
      #Kuljettaja saa lähteä liikkeelle tien reunasta, vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa vain, milloin se voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä.
      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P21

      35 §/2
      #Merkki on annettava hyvissä ajoin ennen aiottua toimenpidettä, ja sen on oltava hyvin näkyvä ja ymmärrettävä. Merkinanto ei vapauta kuljettajaa velvollisuudesta varmistua siitä, ettei aiottu toimenpide aiheuta vaaraa tai tarpeetonta estettä.
      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P35

      Kia lähti normiohitukseen, jolloin sinä aloit siirtymään tuosta kaistan keskeltä vielä sivusuunnassa kohti Kian kylkeä. Varmasti Kian kuski kauhulla katsoi tulevan katastrofin syntyä.

      En tiedä tarkkoja nopeuksia ja etäisyyksiä, mutta päättelen, että oikea toiminta olisi ollut pysyä reunassa ja antaa Kian ohittaa ja sen jälkeen siirtyä suoraan keskiviivan viereen ellei muita ja tehdä vasemmalle käännös.
      Fillarilla ja mopolla kaistanvaihdot/sivusuuntaan siirtymiset ovat nopeuseroista johtuen usein paljon vaikeampia kuin autolla tai mp:llä.

      Tai, jos Kiaan olisi ollut selkeää etäisyyttä ja vain pieni nopeusero, niin ryhmittyä keskiviivan viereen, jolloin Kia olisi ( tarvittaessa hiukan hidastanut ja ) ohittanut oikealta, johon ei ollut tilaa eli olisi ajanut perässäsi.

      Olen liikenteessä ja muualla verkossa tavannut ( varsinkin ) pyöräilijöitä, jotka kuvittelevat edellä ajamisen ja/tai merkinannon oikeuttavan ajolinjan valintaan ja autoilijaa on huudettu aiheettomasti jopa tapon yrityksestä.

      Näin pyöräilijänä jo alkuviestisi pani ihmettelemään, koska eihän suomalainen autoilija koskaan töpeksi.
      - Tuollainen viikon vitsipläjäys tähän -

      • Redneck Baboons

        Äkkinäiset liikkeet ovat aina pahasta teki niitä sitten kuka vain. Mopoilijat ja fillaristit pystyvät oikeasti todella nopeisiin sivuttaisiin liikkeisiin, toisin kuin väität. Ellet sitten tarkoita oikein tehtyjä sellaisia, jolloin vaikeusaste hiukan kasvaa. Laiskalle se on jopa ylitsepääsemätöntä. Aloittaja tosin väittää että vilkku oli hyvissä ajoin päällä ennen risteystä. Mutta asia oli ennen ohjausliikettä? Ja koska näitä takaa rynniviä "kiamäkisiä" on joka paikassa, niin vaaratilanteita syntyy, vaikka vilkuttelisi kuinka.


      • ,kjhkj
        Redneck Baboons kirjoitti:

        Äkkinäiset liikkeet ovat aina pahasta teki niitä sitten kuka vain. Mopoilijat ja fillaristit pystyvät oikeasti todella nopeisiin sivuttaisiin liikkeisiin, toisin kuin väität. Ellet sitten tarkoita oikein tehtyjä sellaisia, jolloin vaikeusaste hiukan kasvaa. Laiskalle se on jopa ylitsepääsemätöntä. Aloittaja tosin väittää että vilkku oli hyvissä ajoin päällä ennen risteystä. Mutta asia oli ennen ohjausliikettä? Ja koska näitä takaa rynniviä "kiamäkisiä" on joka paikassa, niin vaaratilanteita syntyy, vaikka vilkuttelisi kuinka.

        Toki tarkoitin oikea, luonteva suorittaminen on haastavampaa mopolla/fillarilla enkä mielestäni sanonut etteikö mitä tahansa vehettä saa siirtymään melkein paikallaankin.

        Kaistanvaihto joillekin autoilijoillekin tuntuu olevan ylivoimaista vaikka jopa nopeus olisi jo sopiva toisen kaistan nopeuteen, mutta sinä varmaan kerrot mikä siinä on niin takkuilevaa joskus, että täytyy jopa potkia se sieltä tuohon mun eteen, kun sen takana alkaa kerääntymään pitkää jonoa ja 2 kaistaa menemään tukkoon yhden vaivaisen kaistanvaihdon takia.
        Tai sitten tehdään älytön väkisin änkeeminen ja sitten pompitaan jarruilla.


      • Aloittajahan se

        Ymmärrän mitä ajat tässä takaa, mutta täysin lakia lukemattomanakin uskallan nyt väittää, että oli Kia-kuskilta typerää lähteä 50 km/h -alueella ohittamaan vasemmalle vilkuttavaa, ja ohituksen alkaessa jo vähintään kaistan vasemmalla puoliskolla ajavaa mopoilijaa.

        Ymmärtäisin jos Kia olisi tullut Pläkkikaupunginkatua pitkin jo pidemmältä sitä "reipasta" viittäkymppiä, mutta ei.
        Kia kiihdytti itsekin käännyttyään samasta risteyksestä perääni, ei siis joutunut takiani jarruttelemaan omaa vauhtiaan.
        Voin luvata sinulle, että vaikka mitä lakipykäliä olisit selaillut, niin vasemmalle vilkuttavan ajoneuvon ohittaminen aiheuttaa mitä todennäköisimmin ..VÄLTETTÄVISSÄ OLEVAN VAARATILANTEEN..

        Jos vielä keksit jotain minut syyllistääksesi, olet varmaan se ohituksen tehnyt Kiaisti itse.


      • Tarkennus
        Aloittajahan se kirjoitti:

        Ymmärrän mitä ajat tässä takaa, mutta täysin lakia lukemattomanakin uskallan nyt väittää, että oli Kia-kuskilta typerää lähteä 50 km/h -alueella ohittamaan vasemmalle vilkuttavaa, ja ohituksen alkaessa jo vähintään kaistan vasemmalla puoliskolla ajavaa mopoilijaa.

        Ymmärtäisin jos Kia olisi tullut Pläkkikaupunginkatua pitkin jo pidemmältä sitä "reipasta" viittäkymppiä, mutta ei.
        Kia kiihdytti itsekin käännyttyään samasta risteyksestä perääni, ei siis joutunut takiani jarruttelemaan omaa vauhtiaan.
        Voin luvata sinulle, että vaikka mitä lakipykäliä olisit selaillut, niin vasemmalle vilkuttavan ajoneuvon ohittaminen aiheuttaa mitä todennäköisimmin ..VÄLTETTÄVISSÄ OLEVAN VAARATILANTEEN..

        Jos vielä keksit jotain minut syyllistääksesi, olet varmaan se ohituksen tehnyt Kiaisti itse.

        Tarkoin tässä nyt siis VASEMMALTA ohittamista, niinkuin em. tapauksessa.


    • henkivakuutus

      Huomio liivi ylle kelta vihreä, niin olet näkyvä liikenteessä! Turkulaiset homekorvatkin huomaa sinut kadun kulmassa sen jälkeen!

    • hmmmmmmm

      Kyllä mopoilijoilla on paljon opittavaa liikennekäyttäytymisestä. Heiltä puuttuu kokemus ja nuori ikäkin tuo riskejä. Ajetaan vasten liikennettä jopa rampeilla, ajetaan mistä sattuu viheriöiden läpi kauhean nopeasti. Liitytään tielle piittaamatta jne. Ajetaan liian nopeasti/ liian hitaasti, ei käytetä lamppua tai valoteho heikko jne.

      Tosin kyllähän risteyksessä ohittaminen on aina kiellettyä. Sun pitää ryhmittyä oikein aina ja näyttää vaikka kädellä kääntyväsi. Vilkkuvalot voivat olla mopossasi mitättömät. Kaistalla voisit ajaa oikeassa reunassa, jos et aio ajaa oikeaa liikenteen nopeuksien mukaan. Risteyksissä hyvä ajaa keskemmällä, niin tulet huomatuksi.

      Vasemmalle kun käännyt niin ryhmity selkeästi keskiviivan tuntumaan.

    • dwww

      Törttöjä näkee joka ikinen päivä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      374
      4764
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1914
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      1641
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1566
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      241
      1486
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1420
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1396
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1377
    9. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1254
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    Aihe