Mikä sairaus tekee lihavaksi/ylipainoiseksi?

sopivastilihava

Kun jokapaikassa hoetaan, että sairaus voi tehdä lihavaksi, niin mitkä sairaudet nyt sitten oikein tekevät lihavaksi? Niin ettei ihminen oikeasti pysty vaikuttaa lihomiseen juuri mitenkään? Kun jossei liikunnan, niin ruuan avulla pystyy kontrolloimaan painoa kumminkin.

Ihan mielenkiinnosta kyselen, kiitos vastauksista!

(sori jos ei oo oikee palsta..)

9

241

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmmmmm

      eiköhän jokainen sairaskin voi ruualla ja liikunnalla vaikuttaa asiaan..

    • APUA!

      Minä söin rankan kuurin kortisonia,kasvoi valtava maha ja 16kg tuli painoa lisää,enkä pääse siitä millään eroon!Kaikki on mahassa,vatsanympärys 130cm!

    • 15 + 9

      Periaatteessa ei kai mikään sairaus itsessään lihota mutta jotkut sairaudet tekevät normaalipainon ylläpitämisen lähes ellei täysin mahdottomaksi, ts. joutuisi elämään aivan tolkuttoman pienellä ruokamäärällä päivässä, jotta paino ei nousisi.

      Esimerkiksi kortisolin liikatuotanto yksi loistava esimerkki, pcos, kilpirauhasen vajaatoiminta, noin yleensäkin kaikki hormonitoimintaan vaikuttavat sairaudet.

      Miksi sairaudet voisivat vain laihduttaa mutta ei lihottaa?

      • sopivastilihava

        Mutta sairaus ei siis ole ainakaan minulle tarpeekai hyvä syy sille että on liikalihava. Ja siihen että pitäisi syödä todella vähä, niin liikuntaa lisäämällä voi siis syödäkkin enemmän.

        Miten nämä hormoonitoimintaan liittyvät sairaudet sitten tekevät normaalipainoisena pysymisestä hankalampaa? Eikö rasvan kertyminen johdu ylimääräisestä energiasta joka pistetään varastoon, niin miten se jonkun sairauden omaavalla toimii erillailla?

        Kiitos vastauksista:)!


      • sopivastilihava

        Mutta sairaus ei siis ole ainakaan minulle tarpeekai hyvä syy sille että on liikalihava. Ja siihen että pitäisi syödä todella vähä, niin liikuntaa lisäämällä voi siis syödäkkin enemmän.

        Miten nämä hormoonitoimintaan liittyvät sairaudet sitten tekevät normaalipainoisena pysymisestä hankalampaa? Eikö rasvan kertyminen johdu ylimääräisestä energiasta joka pistetään varastoon, niin miten se jonkun sairauden omaavalla toimii erillailla?

        Kiitos vastauksista!:)


      • 20+2
        sopivastilihava kirjoitti:

        Mutta sairaus ei siis ole ainakaan minulle tarpeekai hyvä syy sille että on liikalihava. Ja siihen että pitäisi syödä todella vähä, niin liikuntaa lisäämällä voi siis syödäkkin enemmän.

        Miten nämä hormoonitoimintaan liittyvät sairaudet sitten tekevät normaalipainoisena pysymisestä hankalampaa? Eikö rasvan kertyminen johdu ylimääräisestä energiasta joka pistetään varastoon, niin miten se jonkun sairauden omaavalla toimii erillailla?

        Kiitos vastauksista:)!

        Hormonitoiminnan ongelmat vaikuttavat juuri siihen rasvan varastoitumiseen, hiilihydraattien käsittelyyn ja nälän ja vireystason säätelyyn. Ihminen ei ole kone, joka toimii aina samalla tavalla ja esimerkiksi ylipainoisen metabolia on usein häiriintynyt. Energiantarpeen arviointi on parhaimmillaankin epätarkkaa eikä kyse ei ole pelkästään siitä kuinka paljon syö, suurempi merkitys on sillä mitä syö. Tottakai moni lihava syö myös yli tarpeensa, mutta monella normaalipainoisellakin on liikaa rasvaa kehossaan.

        "Ja siihen että pitäisi syödä todella vähä, niin liikuntaa lisäämällä voi siis syödäkkin enemmän. "

        Yksi fiksuimmista lauseista jonka olen painonhallintaan liittyen kuullut menee näin "If you have to exercise to regulate your weight, your diet is wrong." Tuo liikunnan lisääminen painon hallitsemiseksi on kaksiteräinen miekka. Toisaalta liikunta lisää monesti ruokahalua, mutta se kuluttaa myös enemmän ravinteita, jolloin pitäisi periaatteessa syödä lisää. Liikunnalla on toisaalta painonhallinnan kannalta hyviäkin puolia, se mm. pitää yllä lihasmassaa, joka puolestaan pitää yllä aineenvaihduntaa.

        Masennus on yksi sairaus jonka seurauksena voi tulla ylipainoa. Masentunut ihminen ei välttämättä jaksa panostaa ruokaan tai hakee hyvää mieltä prosessoiduista tuotteista ja sokerista, jotka sitten addiktoivat ja tuovat ylipainon kertyessä metaboliset ongelmat lisäksi. Ainahan voi syyllistää masentunutta "ottamaan itseään niskasta kiinni" ruuan ja liikunnan suhteen, mutta saavuttaako sillä mitään?


      • ****
        sopivastilihava kirjoitti:

        Mutta sairaus ei siis ole ainakaan minulle tarpeekai hyvä syy sille että on liikalihava. Ja siihen että pitäisi syödä todella vähä, niin liikuntaa lisäämällä voi siis syödäkkin enemmän.

        Miten nämä hormoonitoimintaan liittyvät sairaudet sitten tekevät normaalipainoisena pysymisestä hankalampaa? Eikö rasvan kertyminen johdu ylimääräisestä energiasta joka pistetään varastoon, niin miten se jonkun sairauden omaavalla toimii erillailla?

        Kiitos vastauksista!:)

        On paljon sairauksia jotka vaikuttavat painoon. Eivät ehkä suoraan, mutta lääkitys sairauteen voi tehdä lisäkiloja.
        Itse sain nivelrikkoon lääkettä, nestettä kertyi älyttömästi, paino nousi ja oli turvonnut olo.
        Toinen on hormonit, ne turvottaa ainakin minua. Verensokerin vaihtelut voivat saada aikaan hillittömän ruuanhimon.
        Itselläni on ylipainoa, se on nykyisin tullut ihan syömällä. Odottelen polvileikkausata, en voi kävellä mutta ruoka maistuu kuten ennenkin. Siis myös liikuntarajoitus voi edesauttaa painonnousua.


    • tämä tekee

      Feminismi

    • pallonaama

      Ikävä kyllä kortisonin syönnillä saa ainakin lihavan kasvot vaikka kyllä jatkuvalla liikunnalla ja ruokavaliolla saa painon pysymään kurissa, mutta silti naama ei ole laihan ihmisen naama.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      4672
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2508
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2181
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2176
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      129
      1817
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1462
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1442
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      343
      1418
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1357
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1247
    Aihe