Remmirähjäys ongelmana

typerysmaximus

Eli nyt niitä neuvoja kaivataan! Koira on vuoden vanha narttu, ja rähjää hihnassa. Kävelee nätisti, mutta koiran nähdessään alkaa pomppimaan ja räyhäämään. Auttakaa!

35

1768

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rocky.

      Joo tuo sellainen ongelma tai jos sanon suoraan että seon saksanpaimenkoiralla perimä nykyisin,ne rähjää melkein aina,saksanpaimenkoiralla se on nykyään geeniperimä enemmänkin,myös auton kyydissä tämä on tavanomainen murhenäytelmä toisen koiran nähdessä.

      Nämä on niin sanottuja nyky saksanpaimenkoiran perimää.

      Se on äärimäisen hankala kitkeä mikäli on ote lipsunu jo pentuna heti normaali alkeis opetuksen yhteydessä.

      Nämä on virheitä joita ei voi oikein kitkeä enään kuin suurella opetus harjoitus määrällä.

      Mikä oli lähtö kohta ,miksi et kouluttanut koiraa heti alussa?onko nyt niin ettei yleensäkkään koira osaa käskyjä?

      Vuoden ikäinen saksanpaimen koiran tulisi olla tiedoiltaan melkotimantti tai sitten kyse on todellakin koiran taluttajasta joka antoi luisua räksyttämisen viimeiseen pisaraan kunnes uskaltaa avautua ja huutaa apuva.

      Kerroppa itsestäsi ja koirasi suhteesta.

      • typerysmaximus

        Koira on tottelevainen, harrastetaan myös tokoa. Meillä on muutaman kerran käyny irtokoira tuon päälle, ja siitä alkanut rähjääminen. Muuten on hyväkäytöksinen koira
        Tässä asuinalueella on myös paljon rähjääviä koiria, eli ohitusharjoitukset on aika hankalia..


      • typerysmaximus
        typerysmaximus kirjoitti:

        Koira on tottelevainen, harrastetaan myös tokoa. Meillä on muutaman kerran käyny irtokoira tuon päälle, ja siitä alkanut rähjääminen. Muuten on hyväkäytöksinen koira
        Tässä asuinalueella on myös paljon rähjääviä koiria, eli ohitusharjoitukset on aika hankalia..

        Ja siis koulutuskentällä ei välitä muista vaan pelkästään lenkeillä rähjää


      • .......
        typerysmaximus kirjoitti:

        Ja siis koulutuskentällä ei välitä muista vaan pelkästään lenkeillä rähjää

        Miksi rähjää vain lenkeillä? Osaatko tähän vastata? Kuinka toimit tuon irtokoiran omistajan suhteen silloin kun hänen koiransa pääsi sinun koiraasi rökittämään? Mitä teit itse tilanteessa ja sen jälkeen?


    • Rocky.

      Pentu aika on tarkkaakin tarkempaa johon tulisi kiinittää entistä enemmän huomioa kaikkien,eli omistajien tulisi olla hyvin valppaita eikä antaa tutustua aivan pentuna kuin niihin jotka tietää ettei ikäviä kokemuksia seuraa,nämä ikävät kokemukset on hankalat kitkettävät myöhemmin,eli ilmeisesti joku on rökittänyt ulkoilutettaessa koiraa pentuna,nyt koira kokeen koulutuskentän turvalliseksi muttei lenkkillä ollessa koe,siksi se rähjää olemuksellaan.

      • niinettä

        No etpä sä paljon apuja antanut..


      • SPK sairaudet
        niinettä kirjoitti:

        No etpä sä paljon apuja antanut..

        Voisitko yksilöidä aloittaja ongelmaasi tarkemmin sekä kertoa hiukan taustoja eli kuinka olette toimineet koiran kanssa siitä lähtien kun se teille tuli. Tätä tullaan kysymään sinulta vielä usein hakiessasi apua ongelmaanne.


    • Rocky.

      Se on siinä hihnan päässä se syy,eli koira vietiin paikkoihin heti pentuna johon sitä ei olisi pitänyt viedä,siinä avut tältä palstalta paljoa auta.

      Eli teroitan kaikille ja sinunkinlaisille,kun pentu tulee uuteen kotiin niin sen ensimmäiset kuukaudet muokkaa pitkälti sen koiran,jos se saa epämielyttäviä kokemuksia niin että tämä uusi omistaja ei ole ymmärtänyt kuinka tarkkaa on se pentu aika niin siitähän voi kasvaa riiviö.

      Pentuaika on a ja o,ne koiran tärkeimmät elinpäivät jolloin siitä saadaan hyvä tai vastaavasti huonon kokemuksen omaava yksilö.

      Saksanpaimenkoira kantaa muutenkin herkästi tätä ominaisuutta räyhä henkeä.

      Kysele sielä koulutuskentällä nehän näkee sun koiran,mene kävelylle kadulle joidenkin niiden koirien kanssa ja testaa miten käy,kouluttakaa se niin että se näkee muiden koirien kuinka ne toimii,eli koiralla olisi tutut kaverit lenkillä.

      Kokeile ja tee testejä kuinka voit hälventää tätä ominaisuutta ,jos havaittavissa on ettei räyhää niin paljoa olisi tätäkin teemaa syytä jatkaa.

      Vähitellen se voi hävitä itsekseen kun oikea tapa on saatu opittua.

      • F....

        Juurikin noin..


    • kohtalotoverisi

      Tsemppiä sinulle kohtalotoveri! meilläkin vietiin heti pienenä pentukurssille, kylille jne. Edelliset olivat aivan erilaisia kuin tämä viimeinen, irokeesi pystyssä toisille jo pentuna rähjännyt yksilö. Nyt paha murkkuikä, joten en enää jaksa lähteä kovapäisen koiran kanssa mihinkään. Olen luovuttanut, olen luuseri. Onhan se vielä nuori, mutta ehkä alitajuntaan on painunut toiselta pennulta saatu ankara rökitys, jolloin (ps ja ainoastaan silloin) olen nähnyt koiralla hännän koipien välissä. Yleensä reagoi hännän nostolla ylälinjaan, karvojen pörhistelyllä jne. Kun tulen kotiin, koira haukkuu minulle, pyörii ympärillä, pomppii ja näykkii. Ja kaikille tiedoksi: olen kääntänyt selän, ollut huomioimatta, puhumatta, tekemättä lähdöstä tai paluusta numeroa, ei vain auta. Rauhoittuu ainoastaan ollessaan vieressä, kyljessä. Siihen nukahtaa, muuten on äheltäjä. Olen karvaasti tajunnut sen, että joka yksilö on erilainen. En halua tässä enää toisilta saada nokkiini, kirjoitinpa vain tämän viestin lohdutukseksi sinulle, keskustelun aloittaja. Voimia :)

    • voimia silti teille

      Jos koiranlukutaitoa ei ihmiselle ole annettu syntymästään, ei asialle voi juurikaan mitään. Kun ongelma on päästetty jo kehittymään, saa siitä kantaa vuosien seuraukset. Tämä on valitettava tosiasia.

      • kohtalotoverisi

        Minä en syyllistä itseäni koiranlukutaidottomuudesta ainakaan, kun on lukenut omia koiria 30 v, osaa ehkä jo aakkoset, kuitenkaan kaikki koirat eivät ole samanluonteisia, ja ihan oikeesti, jollain voi olla geeneissä sellaista, johon me kurjat ostajat emme voi vaikuttaa. Ei sieltä kennelistäkään aina priimaa tule, varsinkaan jos emällä ja isällä ei ole mitään luonteita testattu. Vahingosta viisastuu ja seuraavan koiran kohdalla tiedän, mitä en osta ja millaiset yhdistelmät kierrän kaukaa.


      • SPKS PS
        kohtalotoverisi kirjoitti:

        Minä en syyllistä itseäni koiranlukutaidottomuudesta ainakaan, kun on lukenut omia koiria 30 v, osaa ehkä jo aakkoset, kuitenkaan kaikki koirat eivät ole samanluonteisia, ja ihan oikeesti, jollain voi olla geeneissä sellaista, johon me kurjat ostajat emme voi vaikuttaa. Ei sieltä kennelistäkään aina priimaa tule, varsinkaan jos emällä ja isällä ei ole mitään luonteita testattu. Vahingosta viisastuu ja seuraavan koiran kohdalla tiedän, mitä en osta ja millaiset yhdistelmät kierrän kaukaa.

        Luontainen koiranlukutaito ei kehity koiria omistamalla vaan se tarkoittaa sitä, että siihen on synnynnäiset ominaisuudet olemassa eli tällöin koira kuin koira pystytään kouluttamaan ohjaajan toivomalla tavalla ja jo ennalta osataan ehkäistä mahdollisesti eteentulevat ongelmat.


      • Rocky.
        kohtalotoverisi kirjoitti:

        Minä en syyllistä itseäni koiranlukutaidottomuudesta ainakaan, kun on lukenut omia koiria 30 v, osaa ehkä jo aakkoset, kuitenkaan kaikki koirat eivät ole samanluonteisia, ja ihan oikeesti, jollain voi olla geeneissä sellaista, johon me kurjat ostajat emme voi vaikuttaa. Ei sieltä kennelistäkään aina priimaa tule, varsinkaan jos emällä ja isällä ei ole mitään luonteita testattu. Vahingosta viisastuu ja seuraavan koiran kohdalla tiedän, mitä en osta ja millaiset yhdistelmät kierrän kaukaa.

        Niin eihän sieltä kennellistä nimen omaan tulekkaan priimaa enään,myyjät toki kuvittelee mutta se ostaja uusi omistaja näkee kyllä miten on asia.

        Geenit on suuri tekijä,tämä räyhääminen on kuin takaraivossa joillain suvuilla ja kun se niin sanotusti laukeaa niin sitä ei ymmärrä erkkikään.

        Kyseessä on jalistuksen huono tulos johon ei kiinitetä huomiota /haluta kiinittää.

        Samaa on koiranlukutaito,emme me osaa kaikkea mutta jos tietyt kokeet eli testit osoittavat räyhäämisen laskua tai vähenemistä kannattaa teemaa jatkaa,aina mukaan sellaisia koiria joista jää hyvä mieli koiralle ja kaikille muillekkin.

        Älkää koskaan viekö koirapuistoon pentua jos ette tiedä mitä on vastassa,sielä voi saada huonot ja elinikuiset arvet jotka kantaa ja kaus.

        Olkaa ehdottoman tarkkoja penti aikoina että koira saisi vain mahdollisiman vähän ikäviä kokemuksia.


      • tarkennus
        Rocky. kirjoitti:

        Niin eihän sieltä kennellistä nimen omaan tulekkaan priimaa enään,myyjät toki kuvittelee mutta se ostaja uusi omistaja näkee kyllä miten on asia.

        Geenit on suuri tekijä,tämä räyhääminen on kuin takaraivossa joillain suvuilla ja kun se niin sanotusti laukeaa niin sitä ei ymmärrä erkkikään.

        Kyseessä on jalistuksen huono tulos johon ei kiinitetä huomiota /haluta kiinittää.

        Samaa on koiranlukutaito,emme me osaa kaikkea mutta jos tietyt kokeet eli testit osoittavat räyhäämisen laskua tai vähenemistä kannattaa teemaa jatkaa,aina mukaan sellaisia koiria joista jää hyvä mieli koiralle ja kaikille muillekkin.

        Älkää koskaan viekö koirapuistoon pentua jos ette tiedä mitä on vastassa,sielä voi saada huonot ja elinikuiset arvet jotka kantaa ja kaus.

        Olkaa ehdottoman tarkkoja penti aikoina että koira saisi vain mahdollisiman vähän ikäviä kokemuksia.

        Koiranlukutaitoinen ihminen näkee jo ostettaessa valitsemastaan pennusta, millaisen hermorakenteen se tulee omaamaan. Koiranlukutaitoinen hennkilö siis pystyy valitsemaan itselleen sellaisen pennun, jonka kanssa uskoo tulevansa seuraavat vähintään 10 vuotta toimeen. Tätä tarkoitin synnynnäisellä koiranlukutaidolla.


      • vielä...
        kohtalotoverisi kirjoitti:

        Minä en syyllistä itseäni koiranlukutaidottomuudesta ainakaan, kun on lukenut omia koiria 30 v, osaa ehkä jo aakkoset, kuitenkaan kaikki koirat eivät ole samanluonteisia, ja ihan oikeesti, jollain voi olla geeneissä sellaista, johon me kurjat ostajat emme voi vaikuttaa. Ei sieltä kennelistäkään aina priimaa tule, varsinkaan jos emällä ja isällä ei ole mitään luonteita testattu. Vahingosta viisastuu ja seuraavan koiran kohdalla tiedän, mitä en osta ja millaiset yhdistelmät kierrän kaukaa.

        Koiran luonteen testaamiseen ei tarvita virallisia testejä, ainoastaan käytännön näyttöä vuosia ajalta erilaisissa olosuhteissa/ympäristöissä toimittaessa.


      • Rocky.
        tarkennus kirjoitti:

        Koiranlukutaitoinen ihminen näkee jo ostettaessa valitsemastaan pennusta, millaisen hermorakenteen se tulee omaamaan. Koiranlukutaitoinen hennkilö siis pystyy valitsemaan itselleen sellaisen pennun, jonka kanssa uskoo tulevansa seuraavat vähintään 10 vuotta toimeen. Tätä tarkoitin synnynnäisellä koiranlukutaidolla.

        "Koiranlukutaitoinen ihminen näkee jo ostettaessa valitsemastaan pennusta, millaisen hermorakenteen se tulee omaamaan. Koiranlukutaitoinen hennkilö siis pystyy valitsemaan itselleen sellaisen pennun, jonka kanssa uskoo tulevansa seuraavat vähintään 10 vuotta toimeen. Tätä tarkoitin synnynnäisellä koiranlukutaidolla. "


        Kyllä

        Nimen omaan,tässä kohtaa ne jotka haluavat löytää sen sopivan koiran olisi syytä käydä pentueessa useamman kerran,ei siis niin että tuo koira on parhaimman näköinen tai muuta,vaan seurattava koiria .

        Itse olin vaikeassa tilanteessa seitsemän vuotta sitten kun valitsin koiraa itselleni,aikaisempi oli saksanpaimenkoira 1990 luvun tosikoira eläen 2000 luvun alkuun ,no päätin etten edes etsi vastaavaa koiraa enään koska työtä se olisi teettänyt ja paljon, vaihdoin rotua aloin tutkimaan rotikkaa,kiersin näyttelyitä ja useita kenneleitä ja sukuja tutkin,lopulta päädyin etten ota rotikkaa ja aloin perehtymään keskiaasialaiseen laumanvartijaan.

        Laumanvartijaan joka on toki haasteellinen mutta tähän koiraan päädyin,nyt seitsemän vuotta mennyt yhteiseloa ja elämä kukoistaa koiralla ja minulla,sain koiran, unelma koiran niin hyvän että vaimoni teki koirasta mm:kirjan kuvien kera.

        Tämä koira on sellainen ettei se rähjää milloinkaan,ei koskaan ohitettaessa koiraa tai nähdessään koiran kun istuu autossa kyydissä.

        Tämä koira on oikein unelma vartija koira,tälläiset koirat ei yleensä kuiskauksia kuuntele käskyinä mutta tämä kuuntelee,tämä on älykäs ja muistuttaa sakemanin terävää kaartia.


      • Flick.
        Rocky. kirjoitti:

        "Koiranlukutaitoinen ihminen näkee jo ostettaessa valitsemastaan pennusta, millaisen hermorakenteen se tulee omaamaan. Koiranlukutaitoinen hennkilö siis pystyy valitsemaan itselleen sellaisen pennun, jonka kanssa uskoo tulevansa seuraavat vähintään 10 vuotta toimeen. Tätä tarkoitin synnynnäisellä koiranlukutaidolla. "


        Kyllä

        Nimen omaan,tässä kohtaa ne jotka haluavat löytää sen sopivan koiran olisi syytä käydä pentueessa useamman kerran,ei siis niin että tuo koira on parhaimman näköinen tai muuta,vaan seurattava koiria .

        Itse olin vaikeassa tilanteessa seitsemän vuotta sitten kun valitsin koiraa itselleni,aikaisempi oli saksanpaimenkoira 1990 luvun tosikoira eläen 2000 luvun alkuun ,no päätin etten edes etsi vastaavaa koiraa enään koska työtä se olisi teettänyt ja paljon, vaihdoin rotua aloin tutkimaan rotikkaa,kiersin näyttelyitä ja useita kenneleitä ja sukuja tutkin,lopulta päädyin etten ota rotikkaa ja aloin perehtymään keskiaasialaiseen laumanvartijaan.

        Laumanvartijaan joka on toki haasteellinen mutta tähän koiraan päädyin,nyt seitsemän vuotta mennyt yhteiseloa ja elämä kukoistaa koiralla ja minulla,sain koiran, unelma koiran niin hyvän että vaimoni teki koirasta mm:kirjan kuvien kera.

        Tämä koira on sellainen ettei se rähjää milloinkaan,ei koskaan ohitettaessa koiraa tai nähdessään koiran kun istuu autossa kyydissä.

        Tämä koira on oikein unelma vartija koira,tälläiset koirat ei yleensä kuiskauksia kuuntele käskyinä mutta tämä kuuntelee,tämä on älykäs ja muistuttaa sakemanin terävää kaartia.

        Vielä lisään tähän ketjuun

        ;).


    • huonokokemusaiemmin

      Meillä pentu rähjää pienille vastaantulijoille. Tokossa hyväksyy kaikki koirat, mutta lenkillä rähjää itseään pienempikokoisille koirille koska minikokoinen koira puri häntä tullessamme eläinlääkäristä jossa oli saanut rokotuksia. Itseään isompi- tai samankokoisille ei rähjää. Miten kitkeä rähjääminen pois alle puolivuotiaalta? Itse en osaa sitä pois kitkeä, mutta nyt olisi vielä oikea aika tehdä jotain, mutta mitä, onko jollain oikeita neuvoja??

      • miksi

        Miksi päästit puremaan? Poiskitkemiseen voi mennä vuosia.


      • Niin ja
        miksi kirjoitti:

        Miksi päästit puremaan? Poiskitkemiseen voi mennä vuosia.

        kun olet alkanut varoa pikkukoiria huonon kokemuksen vuoksi, koirasi vastoaa tilanteen ja luulee, että niitä kaikkia tulee pelätä, mistä johtuu räksytys, voi olla, että koirasi myös jollain tavalla yrittää puolustaa sinua, koska itse niitä tahdot karttaa omasta pelostasi johtuen, muttei oikein tiedä kumpi teistä on se laumanjohtaja joka määrää kuinka milloinkin tulisi käyttäytyä.

        t.SPK-sairaudet


      • SPK sairaudet

        Yritä siedättää pikkukoiriin pikkuhiljaa, joiden takuvarmasti tiedät olevan kilttejä, rohkaita sekä sietävän isokokoisia koiria. Siedättämiseen on useita eri keinoja, tuleeko sinulle itsellesi mieleen jotain, mistä voisi aloittaa?


    • Siedättäminen, kaikki sosiaalistaminen, kaikki laumauttaminen, auttavat pääsemään eteenpäin ikävistä sattumista tai remmirähjäämisestä. Perustottelevaisuuden ja kontaktin hakemisen lisäksi, jotta koiraan saadaan luottamussuhde.

      Ja toistoja tarvitaan, kymmenen kertaa on vasta kokeilu. Sitten kun on sata kertaa tehty eikä vieläkään tule tulosta, voi katsoa peiliin missä teki väärin ja niin ettei koiraa saa tarvitsemaansa ohjausta.

    • yhteenveto.

      Rocky, Flick. ja Vitikonpaarustaja ovat antaneet hyviä neuvoja aloittajalle, jonka kannattaisi lähteä niistä liikkeelle mahdollisimman pian.

    • mettästäjä

      Minulla on suomenpystykorva joka on koko ikänsä ollut epäsosiaalinen muita koiria kohtaan ja alkaa räyhäämään muille koirille aina. sille ei voi mitään kun ei kukaan viitsi omaa koiraa "uhrata" että voisi jotenkin tutustuttaa muihin koiriin. Tämä on kyllä metsästyskoirilla yleinen ongelma kun puolustaa isäntäänsä yms. Tuo koira ei tullut pentuna niin ei oo itse voinut vaikuttaa sosiaalistamiseen mutta kun hommaan joskus (metsästys)koiran niin tiedän tutustuttaa heti muihin koiriin.

      • Ei siinä sosiaalistamisessa uhrata yhtään koiraa, sehän se pointti on että homman pitää tapahtua niin hallitusti ettei yhdellekään osapuolelle tapahdu mitään ikävää. Vaikeus on korkeintaan siinä, mistä löytää niin hyvähermoiset ja koulututetut koirat, ja näkemystä omaavat ohjaajat, etterivät hermostu vaikka joku pystis ottaisi "hiukan" kierroksia.

        Sosiaalistamista voi tehdä kaiken ikää. Kaikista koirista ei saa tekemälläkään ylisosiaalisia, mutta voivat ne oppia sietämään muita vierellään.


    • alkuperäinen typerys

      Pakko sanoa, että kyseessä ei ole eka koira, eikä edes eka saksanpaimen. Ja kyllä tiesin erittäin tarkkaan, miten pentu pitää sosiaalistaa jne. Koirani kimppuun kävi eräs koira niin pahasti, että eläinlääkärillä jouduttiiin käymään ja tikkejä tarvittiin. Sen jälkeen muutaman kerran on irtokoira yrittänyt käydä koirani päälle. Olen onnistunut häätämään. Ja täällä kyselin, koska tosiaan haluan eroon tästä ongelmasta, ja ajattelin jonkun osaavan neuvoa.. Miten olette itse kouluttanut rähinää pois, minkälaista pakotetta pitäisi käyttää, kun koira alkaa nostamaan korviaan ja karvojaan toisen nähdessään? Kertokaa sellaisia asioita. En kaipaa syyllistämistä. Kiitosta vain.. Täällä avoimesti kerron ongelmasta, ja mul ei oo taito tän kitkemiseen riittänyt niin olen sit ilmeisesti perseestä. Anteeksi tää, mut miks pitää olla mulkero?

      • vastaus aloittajalle

        Voisitko pyytää tältä koiran omistajalta jonka koira sinun koirasi kimppuun kävi, jonkinlaista korvausta?

        Sit vähän ihmettelen myös, että miks päästit pentuasi jonkun rökittämään ja minkälaisessa tilanteessa se toinen koira pentuasi rökitti. Sekä sitä, miks et ole ollut tarkkana pentusi kanssa jos olet jo aiemmin omistanut useita koiria/sakuja ja olet onnistunut kaikki koirasi sosiaalistamaan oikein? Oma vikasi, että koirasi on alkanut rähjäämään, sulla ei ole johtajuus koskaan ollut hallussa.


      • alkuperäinen
        vastaus aloittajalle kirjoitti:

        Voisitko pyytää tältä koiran omistajalta jonka koira sinun koirasi kimppuun kävi, jonkinlaista korvausta?

        Sit vähän ihmettelen myös, että miks päästit pentuasi jonkun rökittämään ja minkälaisessa tilanteessa se toinen koira pentuasi rökitti. Sekä sitä, miks et ole ollut tarkkana pentusi kanssa jos olet jo aiemmin omistanut useita koiria/sakuja ja olet onnistunut kaikki koirasi sosiaalistamaan oikein? Oma vikasi, että koirasi on alkanut rähjäämään, sulla ei ole johtajuus koskaan ollut hallussa.

        En jaksa enää vastailla. Se on ihan sama mitä sanon niin mulkerot alkaa viiiittuilemaan. Ja koirani tottelee mua muuten hyvin ja seuraa hienosti hihnassa, ei vedä ja odottaa ovilla jne. Eli en usko tän olevan kyse pelkästä huonosta johtajuudesta..


      • mummomafia
        vastaus aloittajalle kirjoitti:

        Voisitko pyytää tältä koiran omistajalta jonka koira sinun koirasi kimppuun kävi, jonkinlaista korvausta?

        Sit vähän ihmettelen myös, että miks päästit pentuasi jonkun rökittämään ja minkälaisessa tilanteessa se toinen koira pentuasi rökitti. Sekä sitä, miks et ole ollut tarkkana pentusi kanssa jos olet jo aiemmin omistanut useita koiria/sakuja ja olet onnistunut kaikki koirasi sosiaalistamaan oikein? Oma vikasi, että koirasi on alkanut rähjäämään, sulla ei ole johtajuus koskaan ollut hallussa.

        siis voi vittu! ihmisiä me ollaan kaikki, ihan ku te ette ole koskaan tehny virhettä/vahinkoa koiran kanssa. "miksi päästit pentuasi jonkun rökittämään..." voi vitun dorka, tuskinpa hän on vapaa ehtoisesti antanut irtokoiran hyökätä päälle JOSKUS VAIN KÄY VAHINKOJA. antavatko ihmiset vapaatahtoisesti koiriensa hyökätä kadulla ihmisten päälle että iltalehti saa jutun aihetta? Miettikää nyt hetki ennenku tuutte tänne esittämään ylijumalaa koirien suhteen. kun koira päättää hyökätä niin se hyökkää, ei ihmisen reagointikyky välttämättä aina riitä!


    • et ole typerys

      Opeta koiralle pomminvarmasti joku asia, esim. ISTU, KATSO, MAAHAN jne. Aloita keittiössä nameilla, siirry siitä kotipihalle, lisää häriötä asteittain. Tee tuhansia toistoja, kunnes asia on selkäytimessä. Sen jälkeen voit ruveta vaatimaan. Jos koira ei tottele, nippaat kunnolla kaulaimesta tai kylkiläskeistä, sanot EI ja sen jälkeen samalla sekunnilla aloitat alusta. Kun koira osaa asian ja ymmärtää, että siltä myös vaaditaan sitä, ja että se saa palkinnon oikeasta toiminnasta, sillä on mahdollisuus tehdä valinta. On äärimmäisen tärkeää, että koira osaa ennen kuin voidaan vaatia!

      Nyt aina kun tulee ohitustilanne, voit käyttää tätä opettamaasi asiaa. Silloin kysymys on vain ja ainostaan siitä, että koira tekee tämän vaatimasi asian (siis esim. istumisen), ei mistään muusta. Kaikki muu on täysin yhdentekevää. Pointti on tässä: jos vaadit koiraasi istumaan, sen täytyy istua kunnes se vapautetaan. Rähjääminen ei onnistu istuessa. Muista tehdä sitä myös muulloin kuin ohittaessa, täysin satunnaisesti.

    • käyttis uros

      ei viitsi kommentoida

      • nä-kä-nä-kä-nä-kä

        Niinpä, koska et osaa. Sen sijaan näyttisten omistajilta on tässä ketjussa annettu toimivaa ohjeistusta.


    • näyttisuros

      mihis virta loppui? - tosin en minäkään, enää.

    • yhteiskuntakelpoinen

      Kun valitsee pentua.Katsoo itselleen pennun joka on innostunut ihmisistä, ei arkaile, tai välttele ihmisen luo tulemista.Sellaisesta luottavaisesta, helposti ihmisiä lähestyvästä pennusta on helpompaa aloittaa kouluttaa sosiaalista, yhteiskuntakelpoista koiraa.Älä ota hiukankaan arkaa yksilöä, joka ei uskalla heti lähestyä vierasta, kun pentulaatikolle ilmestyt.Vanhemmat on nähtävä.Jos vanhemmat eivät ole vieraiden siliteltävissä, ota pentu jostain muualta.

      Kun hyväluonteinen pentu tulee kotiin.Tutustuta sitä rauhallisiin kiltteihin vieraisiin koiriin vain.Älä päästä epävarmoja rähjääviä, tai liian innokaita koiria pentusi luo.Älä koskaan anna irtokosiran tulla pentusi lähelle, estä se, omalla vartalollasi, kaikkia keinoja käyttäen.Koksaan ei aikuisen koirankaan luo kannata antaa irtokoiran tulla.Omistajan on se estettävä, ettei koiran tarvitse puolustautua tai puolustaa.
      Älä myöskään koskaan pidä omaa koiraasi vapaana niin, että se pääsee hyökkimään vieraiden ihmisten tai koirien luo.Aloita pennun koulutus heti kun se tulee kotiisi.Kerran kielletty, on aina kielletty.Mieti mitä haluat isona koiran tekevän ja mitä et, älä salli huonoa käytöstä penultakaan.Sitä on vaikea kitkeä pois, kun on huonoille tavoille oppinut.Käy koiran kanssa pentutapaamisissa, koulutuksissa, harrastuksissa mahdollisimman paljon.Käytä koiraa paljon paikoissa missä kulkee muitakin koiria, se on koiralle hyvää harjoitusta.Anna tutustua koiriin ,jotka ovat kilttejä.Koira tarvitsee myös koirakavereita, vaikka ei kaikkien kanssa kannatakkaan koiraansa tutustuttaa.
      Älä vie koiraa koirapuistoon muiden pöllytettäväksi, vain tuttujen koirien kanssa, joiden kanssa se tulee toimeen.
      Tee kaikkesi että koirastasi tulee yhteiskuntakelpoinen.Kun pari ensimmästä vuotta panostat koiran koulutukseen ja sosialistamiseen, se tosiaankin kannattaa :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      146
      2550
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1986
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1968
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1776
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe