Kun ei tunne enää rakkautta

Ahdistunut tilanteesta

Olen isoimmassa risteyksessä elämäni aikana ja en tiedä yhtään mitä tehdä. Olen n.35v mies, 13 vuotta yhdessä vaimoni kanssa. Meillä on yhteisiä lapsia kaksi ja naimisissa ollaan oltu jo vuosia. Nyt olen herännyt todellisuuteen jossa huomaan että en tunne rakkautta vaimoani kohtaan. Oikeastaan olen jo pitkään tuntenut, että liekki on haalea. Siitä huolimatta olen "rakastanut" vaimoani ja tehnyt kaikkeni. Antanut vaimolle tilaa, omaa aikaa ja patistanut harrastuksiin, osallistun kotitöihin paljon, hoidan paljon lapsia. Ollaan käyty jonkin verran kaksin viettämässä aikaa ja oltu esim. Hotellissakin lomalla. Ollaan reissattu muutenkin koko perheenä. Arki sujuu, molemmat ollaan tehty sen suhteen paljon. Viimeisen pari vuotta olen tuntenut itseni vain kämppikseksi, tuntuu että pyöritän arkea ja elämää ystävän kanssa. Minkäänlaista intohimoa tai paloa ei ole. Ei oikeastaan vaimollakaan. Satunnaista silittelyä on ja suudelmia välillä. Olen ottanut asian puheeksi todella useasti että meillä ei ole mitään fyysisistä. Tilanne korjaantuu pieneksi hetkeksi mutta kohta taas kyhjötämme eri nurkissa taloa. Pari viikkoa sitten tilanne meni niin huonoksi että tuli puheeksi ero. Olisi ollut hyvä ottaa se puheeksi aikaisemminkin. Vasta tämä herätti vaimoni joka on nyt kuin toinen ihminen. Yrittää kaikkensa eikä halua menettää puolisoaan. Lupasin itse yrittää kaikkeni, koska en halua luovuttaa liian helpolla. Tuntuu vaan kamalalta koska sydämeni on täysin kylmä. Oikeastaan on tuntunut tosi pitkään siltä että en rakasta vaimoani niin kuin miehen tulisi rakastaa vaimoaan. Oon vaan työntäny sen ajatuksen sivuun koska en ole halunnut olla itsekäs ja rikkoa perhettä. Kipinän löytyminen tuntuu mahdottomalta. Mitä pitäisi tehdä? Parisuhdeterapia vaihtoehto kyllä. Ahdistus on aivan valtava. Välitän vaimostani ja mietin kuinka hän pärjäisi eron jälkeen. Hänhän on ystäväni ja samalla vaimoni. Haluaisin olla onnellinen mutta en rikkoa lasten onnellisuutta. Haluaisin olla oma itseni enkä itkeä öitä salassa.

36

1315

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yritä vielä

      Aikas kinkkiset tuntemukset sulla. Tunteillehan ei mitään voi, eikä sillekkään ettei tunne mitään. Syvällisesti ajatellen mitä se rakkaus puolisoon on. Se on niin erilaista eri parisuhteissa. Miten sinä erotat rakkauden ja ystävyyden? Toki se ettei norm. ole fyysistä puolta ystävän kanssa. Se rakkauden palo mikä sisällä on ja on ollut ei voi roihuta täysillä koko aikaa, se hiipuu välillä ja jopa sammuu. Toinen asia on kuinka saada kokonaan sammunut uudestaan syttymään. Kun ois palkeet millä puhaltais. Vaikka kuinka luen viestiäsi niin tosi vaikea kumminkaan mennä sisinpääsi, mitä siellä tunnet ja ajattelet? Yritä vaimosi kanssa uudestaan keskustella ja viettää vaikka hotelliviikonloppu ilman lapsia.

      • mutta lähde vaan

        Siitä se alkaa pettäminen ja lopuksi riitaisa ero. Koska kaikki on liian hyvinhaetaan vielä parempaa. Kun kohtaat elämässä jotain mullistavaa takaan,että heräät toisiin ajatuksiin. Meille kävi näin.


    • 5 + 1

      Normaalia. Vanheneva mies muuttuu tunteettomammaksi. Kyllä velvollisuudentunnollakin pärjää pitkälle; kus*pääksi ei ole pakko muuttua.

      • 6%7=

        Mitä tekee vanheneva nainen?


      • 5 + 1
        6%7= kirjoitti:

        Mitä tekee vanheneva nainen?

        Porskuttaa.


    • Hei Ahdistunut tilanteesta,
      voimia tilanteeseesi! Ihan varmasti voitte puolisonne kanssa löytää toisenne uudelleen. Parisuhdeterapia kuulostaa hyvältä vaihtoehdolta.

      On valtavan hienoa, että tahdot avioliiton, jossa on rakkautta. Kun sitä on ollut, voi sitä olla uudelleenkin. Voit ainakin muistella, mihin aikanasi vaimossasi rakastuit ja toisaalta katsoa häntä nyt: mikä hänessä nyt on parasta? On hyvä keskustella, mutta on myös hyvä tehdä asioita yhdessä ja vaikka jotain ihan uutta, mitä ette ole ennen tehneet. Onnea matkaan, ilmaiseksi se ei varmasti tule, mutta rakkauden tunne voi löytyä uudelleen!

      Sinikka-pappi

    • mek

      Seksiä riittäväst isuhteeseen niin se korjaantuu aika nopeasti ja se siitä. Vaikka lapsia on niin kyllä normaalit henkilöt tarvitsevat 2-5 kertaa seksiä viikossa että suhde toimii niin perhe pysyy koossa.

    • hopeless2

      Meillä parikymmentä vuotta yhteistä taivalta takana ja kaikki tuo kuulostaa tutulta. Minä (vaimo) haluaisin enemmän lämpöä suhteeseen, mutta mieheni on vain väsynyt tultuaan kotiin sekä ärtynyt. Hän kuitenkin piristyy kun on hänen harrastuksistaan kysymys, ne ovat uusi olleet jo 5 vuoden ajan ja vievät pari iltaa viikossa. Harrastus rytmittää elämäämme, jos on harrastusilta ei voi mennä matkalle tai tulla lasten joulujuhlaan jne.
      Olen lopen kyllästynyt. Kotityöt jää toisarvoiseksi, samoin minä ja lapset. Olen jo vuosia miettinyt mitä tästä tulee,näinkö hautaan asti jatkuu. Olen toisinaan todella onneton. En vain saa aikaiseksi asunnon etsimistä/ostamista, toivon kai että joku pelastaisi minut.Mieheni on uhannut tekevänsä elämästäni vaikeaa jos lähden.
      Jo kymmennen vuotta on mennyt samoissa merkeissä, olisin jo silloin voinut lähteä. Kävimme avioliittoterapiassa, mutta mieheni ei halunnut jatkaa. Käyn avioliittoterapiassa nyt enää yksin.
      Kun on yhteiset autot, asunto ja lapset on lähteminen hankalaa.

      • hyihyi hyi

        Lämpöä saa rahalla,ei kun bailaamaa tyttöporukaalla , saa lämpöä ja rakkautta,ainakin hetkeksi. Sinkkuna on kivaa eikä ole perhe huolia. Saa mennä ja tulla ihan yksin.Saa vaihtaa miestä kuin sukkia kun siltä tuntuu.Aina löytuu lämpöä jos tarvii.Ei riitoja mitä kaikkea olet menettämässä.


    • Nonparellli

      Tuo hyi hyin kommentti ei paljon lämmitä, onko muita?

    • 15+10

      Minullakaan ei ole rakkauden tunnetta. En tunne mitään puolisoani kohtaan. Hän on lähinnä tielläni kotona. Olen sanonut hänelle etten tunne mitään häntä kohtaan. Hän ei rekisteröi sitä koska hän rakastaa ja rakastaa minut vaikka väkisin rakastamaan. Se ahdistaa minua.

    • ahdistusta

      Itselläni on niin samankaltainen ongelma, mutta vaimona,etten myöskään valitettavasti osaa neuvoja antaa. Itse olen 37v nainen ja 5 lasta on meillä se syy, jonka vuoksi mieheni kanssa olen. Olen onneton, rakkaudeton...en haluaisi näin lopun ikääni olla, mutta en halua rikkoa lapsilta perhettä. Tuntuu että tilanne tekwe minut välillä hulluksi. Seksi ei kiinnosta mieheni kanssa, mutta koen olevani siihen pakotettu jotta tilanne kotona olisi normaali. Se ällöttää minua ja joskus itken. Mielenkiintoa miestäni kohtaan ei mistään voi enää löytyä, sen tiedän. Eli ei auta terapiat, rakkaus on vaan loppu... :-(

      • mikä tärkeintä

        Erota hyvästä liitosta. Miksi hakea vielä parempaa liittoa? Jokaisella on vaikeaa elämässä,joskus erittäin vaikeaa. Ei voi käsittää,miksi ei jutella vaikeista asioista vaan muualta haetaan ratkaisua. Ei eroaminen ole kuin ongelmien keräämistä ja siirtämistä uuteen liittoon. Minnulle tuli sokkina tieto,että puoliso lähtee eri osoitteeseen muutaman viikon sisäällä. Taisteltiin kumpikin omien ongelmien parissa ja näin parisuhde oli kovilla. Ajattelin kuitenkin että puoliso rakastaa minua ja ongemamme lujittaa liittoa. Naksaus kävi. Kuitenkin liitto on pitkä ja ainakin minä ole pannut kaikken perheen eteen,liiaksi astikin. Tein kovan suunnan vaihdoksen elämään,elämäntaparemontin.Jotenkin kylmästi vastattiin,liian myöhään


      • 15+10

        Seksi on todellakin kamalaa. Minua kuvottaa ihan hirveästi. Kerran olen oksentanut. En kestä hänen kosketustaan ja tuntuu että hajoan. Minä olen yrittänyt ja yrittänyt tuntea, mutta mitä enemmän yritän sitä huonovointisemmaksi tulen. Ei onneksi ole yhteisiä lapsia.


      • selvinny joo

        "Mielenkiintoa miestäni kohtaan ei mistään voi enää löytyä, sen tiedän. Eli ei auta terapiat, rakkaus on vaan loppu... :-("

        Mutta rakastathan sinä aikatavalla kuitenkin. Pidät perheesi koossa, et hyljeksi miestäsi, annat hänen kokea fyysistä rakkautta. Sanalla sanoen täytät ilmeisesti vallan hyvin paikkasi elämässä ja teet mitä perheessä tehdään jo nykyisellään. Tuo kaikki yllämainittu on rakkautta.

        Ongelmasi kuulostaa enmmän henkilökohtaiselta kriisiltä. Ehkä sun tosiaan pitäisi opetella enemmän rakastamaan itseäsi. Mutta ei sitä varten tarvitse uhrata perhettä eikä lapsia, eikä ylipäätään ketään ihmistä.

        Ja usko pois, kyllä maailmassa on monia hyviä opettajia, terapeutteja jotka osaavat auttaa, kunhan olet valmis vastaanottamaan apua. Kyse on enemmän tahdosta kuin tunteesta.


      • tätä se on
        selvinny joo kirjoitti:

        "Mielenkiintoa miestäni kohtaan ei mistään voi enää löytyä, sen tiedän. Eli ei auta terapiat, rakkaus on vaan loppu... :-("

        Mutta rakastathan sinä aikatavalla kuitenkin. Pidät perheesi koossa, et hyljeksi miestäsi, annat hänen kokea fyysistä rakkautta. Sanalla sanoen täytät ilmeisesti vallan hyvin paikkasi elämässä ja teet mitä perheessä tehdään jo nykyisellään. Tuo kaikki yllämainittu on rakkautta.

        Ongelmasi kuulostaa enmmän henkilökohtaiselta kriisiltä. Ehkä sun tosiaan pitäisi opetella enemmän rakastamaan itseäsi. Mutta ei sitä varten tarvitse uhrata perhettä eikä lapsia, eikä ylipäätään ketään ihmistä.

        Ja usko pois, kyllä maailmassa on monia hyviä opettajia, terapeutteja jotka osaavat auttaa, kunhan olet valmis vastaanottamaan apua. Kyse on enemmän tahdosta kuin tunteesta.

        Toisen ihmisen kunnioitus on tipotiessa,perusarvoja ei kunnioiteta.Rakkaus loppuu kun lähdetää reissuun,juodaan ja *aidaan kuin eläimet.


    • Ryhtiliikettä kaivataan

      Kommentoin vain yleisellä tasolla.

      Liian suuret odotukset johtavat liian suuriin pettymyksiin, tulkintoihin ja toimenpiteisiin. Odotukset ovat opittuja, niistä voi oppia pois. Nykyaika opettaa meille hedonismia ja itsekkyyttä. Ahdistus on mm. itsetuntemuksen puutetta ja sitä voi helpottaa tutkimalla itseään ammatti-ihmisen ohjauksessa.

      Mitä vikaa on kumppanuudessa? Kyllä sen pitää riittää, jos on kyseessä niinkin tärkeä ja pitkäkestoinen projekti kuin lasten kasvatus. Vanha kansa tietää, mitä tarkoittaa miehen kunnia. Se on käsite, joka on oleellisilta osiltaan pysyvä. Perhe on sen ytimessä.

      Elämme kunniatonta aikaa.

    • vaimoke30

      itseasiassa sulla on tosi hyvä vaimo nyt.
      mitäs sitten jos eroatte ja tuut katumapäälle niin sit on myöhäistä miettiä kun vaimos on jo voinu löytää sit toisen miehen?
      kannattaa nyt miettiä tosi tarkkaan,ja ehkä sun pitäs mennä hetkeks yksin miettimään jonnekkin,kyllä vaimosi varmasti ymmärtää.

      • Mies.

        "...niin sit on myöhäistä miettiä kun vaimos on jo voinu löytää sit toisen miehen?"

        Eiköhän se jo heti ole myöhäistä siinä vaiheessa, kun päättää toisen jättää. Minun on vaikea uskoa, että uusi kumppani on syy sille, että entistä ei oteta takaisin. Itse en jättäjää ottaisi takaisin, vaikka uutta kumppania ei olisikaan.


    • pettynytkin

      Kuinka pitkälle sen "kunnian" pitää kestää? Jos lapset ovat jo 15-vuotiaita tai vanhempia eikä miehen ja naisen välillä ole enää muuta kuin yhteisten asioiden hoitamista, eikö saa tavoitella onnea? Tai edes olla oikeasti yksin yksinään? -- minä olen keski-ikäinen nainen ja ymmärrän aloittajaa täysin.

      • mikäs siinä

        Entä jos kumppanikin on päättänyt tehdä samoikuin sinä.Lapset lastenkotiin,


      • NäinMeillä
        mikäs siinä kirjoitti:

        Entä jos kumppanikin on päättänyt tehdä samoikuin sinä.Lapset lastenkotiin,

        Ymmärtäisin kuitenkin että "yksinolo" tarkoittaa tässä tapauksessa erossa olemista puolisosta, ei lapsista.


    • Avioliitossa on erilaisia vaiheita, kysy keneltä vaan yli 10 vuotta naimissa olleelta niin varmasti jokaisella on jossain vaiheessa ollut samanlainen kokemus. Ei kannata liikaa katsoa tunteisiin tai niiden puuttumiseen, ainakaan ei kannata tehdä mitään isoja päätöksiä niiden perusteella. On niin paljon kertomuksia aviomiehistä tai vaimoista jotka ovat rakastumisen tunteen puutteessa eronneet tai lähteneet toisen matkaan, ja myöhemmin katuneet tosi syvästi valintaansa. Kyllä sitä voi saada hetkellistä helpotusta ahdistukseen, tai rakastumisen tunteita, mutta se on vaan pakenemista eivätkä ne kestä kauaa ja sen jälkeen iskee ahdistus paljon pahempana takaisin.

      En oikeastaan voi antaa muita neuvoja, kuin että älä lopeta kaiken sen tekemistä mitä kerroit teidän ja sinun tekevän. Jos parisuhdeterapia tuntuu tarpeelliselta ja vaimosikin haluaa, niin se voi tehdä hyvää. Toi että vaimosi on herännyt, on myös hyvä merkki. Monesti meillä voi olla piileviä asioita sisällä jotka aiheuttaa ongelmia ilman että itse ymmärretään näitä juuria tai asioiden yhteyttä. Teillä on perusasiat kunnossa ja olen ihan varma että kaikki tulee selviämään ja muuttumaan paremmaksi, kun vain ette luovuta.

    • BEM

      Vaimosi tuntuu hyvältä naiselta.

      Hanki itsellesi joku harrastus, missä voit tuntea adrenaliinin virtaavan, ja saat niitä kiksejä joita avioliitossa kaipaat. Vaihda työpaikkaa, ota tatuointi.

      Sinä etsit vain sitä rakastumisen tunnetta, mikä kieltämättä on hieno, mutta kannattaako sen takia lyödä kaikki hyvä palasiksi.

      Mieti, miltä tuntuisi elämä ilman lapsia. Mieti miltä tuntuu että heille tulisi uusi isä. Mieti miltä tuntuu jos itse tai vaikka jompi kumpi lapsistasi sairastuisi syöpään.

    • pettynytkin

      Aloittaja kertoo tunteneensa itsensä kämppikseksi jo "viimeiset pari vuotta". Kaikki te, joiden mielestä tämä on vain normaalia kausivaihtelua pitkässä liitossa -- kuinka kauan kämppiselämää teidän mielestänne pitäisi jatkaa? Riittääkö kymmenen vuotta, että on yrittänyt tarpeeksi?

      • 3 + 8

        "Riittääkö kymmenen vuotta"

        Kun kuopus muuttaa kotoa, voi tehdä mitä haluaa.


    • pettynytkin

      Aha, no mahtavaa, että tiedät nämä asiat muidenkin puolesta.

      • 3 + 8

        Sinä kysyit. Minä vastasin.


    • Jotain syötävää ehkä

      Oletko miettinyt tarkasti ja pohjamutia myöten, mitä se rakkaus oikeastaan on. Oikea rakkaus. Intohimon ja kipinöiden, jotka kuuluvat eri aihealueeseen, kanssa sillä ei välttämättä ole mitään tekemistä.

    • nalkkiin jää

      Niin siinä käy kun huorissa käy.

      • normijuttu

        Vieraissa kävin .Rakkaus loppui,miksi?


      • S i k s i
        normijuttu kirjoitti:

        Vieraissa kävin .Rakkaus loppui,miksi?

        Ihmiset ovat yleisesti ottaen sangen torveloita; luulevat että seksi ja rakkaus ovat sama asia.


    • Cloetta...

      Teidän ja sinun elämässäsi on paljon hyvää. Entäs jos keskittyisit siihen? Miksi ihmisen pitää aina painottaa sitä, mitä ei ole sen sijaan, että nauttisi siitä, mitä on?

      Kumpikin haluatte yrittää, sen luulisi riittävän. Pitkässä avioliitossa on myös vaikeita aikoja. Luovuttaa ei kannata koska tilanteet muuttuvat, myös parempaan päin.

      Muistan itse aikoinani kun vuosia sitten olimme mieheni kanssa eron partaalla mutta lapsemme toivoivat, että yrittäkää edes meidän takiamme, lapset olivat tuolloin teinejä. Lupasimme yrittää, onneksi. Nyt elämä on taas seesteistä ja arki sujuvaa. Viimenenkin lapsi on lähdössä maailmalle ja me aloitamme taas elämämme pariskuntana. Yhteistä vanhuutta on mukavaa odottaa ja suunnitella.

      Rakastaminen on välittämistä ja usein sen myötä intohimokin herää uudelleen.

      • kylmä on

        Rakastaminen on välittämistä,onpa hyvin sanottu. Voi kunpa olisikin asiat näin.


      • näin on
        kylmä on kirjoitti:

        Rakastaminen on välittämistä,onpa hyvin sanottu. Voi kunpa olisikin asiat näin.

        Naisten libido suuntautuu iän myötä omaan sukupuoleen, siksi oma mies ei enää kiinnosta.


    • TummienVesienTulkki

      Hei Ahdistunut tilanteesta, sinä viestin aloittaja.
      Ymmärrän hyvin tunteesi. Olen kokenut jotain samanlaista, vaikka tilanteeni oli eri koska minulla ei ole lapsia. Olen 32 v nainen ja erosin juuri 15-v suhteestani.

      Olet hankalassa tilanteessa. Mutta neuvon sinua pitämään huolta itsestäsi. ja tietysti lapsistasi. Ei ole väärin sanoa, että aseta nyt oma hyvinvointisi edelle. Et voi olla mitään kenellekään muulle, jos et pidä itsestäsi ensin huolta.

      Näen että suhteet ovat pitkälle tahtoasioita.. Oma tilanteeni kärjistyi niin pitkälle että tahto ei enää riittänyt. Jälkeenpäin ajatellen tahto piti suhteeni kasassa pitkään. Sinäkin olet odottanut aika pitkään.. Mutta suosittelen yrittämään pariterapiaa vielä. Siitä on apua, kävipä sitten miten kävi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5035
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3307
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1442
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1285
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      249
      791
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe