HRT täyskorvattavuus

liirumlaarum

Heipat,

olen ihan kohta 50 v mtf. Kela-kortissa edelleen lukee että täyskorvattavuus 50 v asti. Tästähän on jo ennakkotapauksiakin ilmeisesti että korvattavuutta on jatkettu tämän jälkeenkin.

Kysymys siis; pitääkö minun esittää Kelalle joku ukaasi lomakkeella K77Ab550 tjsp vai jatkuuko korvattavuus automaattisesti noiden ennakkotapausten perusteella?

Pahoittelen jos on liian triviaali kysymys mutta kun en tätä palstaa mitenkään aktiivisesti seuraa (ja muita en lainkaan) niinb ei ole tiedot ihan ajantasalla.

Kiitos,

Huihai

21

205

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • syys unelma

      Gynekologilta pitää pyytää joku todistus Kelalle.
      Itse ilmoitin terveyskeskukseen tammikuussa2014 , että pitäisi saada todistus Kelaan että saan progyt kokonaan korjattavaksi. Ei ole kuulunut mitään

      • syys unelma

        Tarkoitin siis progyt kokonaan korvattavaksi


      • liirumlaarum
        syys unelma kirjoitti:

        Tarkoitin siis progyt kokonaan korvattavaksi

        Siis minun lääkkeet on olleet 100% korvattavia jo toistakymmentä vuotta, eli Kela on kyllä saanut tarvittavat todistukset. Kyse on siitä että tuolloin korvattavuus jatkui 50 ikävuoteen asti, ei pidempään ja tämä merkintä Kelakortissani on.

        tuo 50 v ikäraja vaan pitäisi saada siitä pois.


      • kkjjll
        liirumlaarum kirjoitti:

        Siis minun lääkkeet on olleet 100% korvattavia jo toistakymmentä vuotta, eli Kela on kyllä saanut tarvittavat todistukset. Kyse on siitä että tuolloin korvattavuus jatkui 50 ikävuoteen asti, ei pidempään ja tämä merkintä Kelakortissani on.

        tuo 50 v ikäraja vaan pitäisi saada siitä pois.

        Tämän(kin) tiedon olisi saanut Puuterin suljetulta alueelta.

        Erityiskorvattavuus päättyy siihen päivään mikä on merkittynä kelakorttiisi. Ota yhteyttä Kelaan ja tiedustele korjaavatko merkinnän oikaisupyynnöstäsi. Voi olla että joudut täyttämään jonkin lomakkeen, pahimmillaan voivat vaatia uuden B-lausunnon erikoislääkäriltä tai endokrinologilta (terveyskeskuslääkärin lausunto ei kelpaa). Lisätietoja: http://www.kela.fi/laake121
        Saat sitten aikanaan uuden kelakortin josta tuo viimeinen voimassaolopäivä on poistettu.


      • Miksi ihmeessä
        kkjjll kirjoitti:

        Tämän(kin) tiedon olisi saanut Puuterin suljetulta alueelta.

        Erityiskorvattavuus päättyy siihen päivään mikä on merkittynä kelakorttiisi. Ota yhteyttä Kelaan ja tiedustele korjaavatko merkinnän oikaisupyynnöstäsi. Voi olla että joudut täyttämään jonkin lomakkeen, pahimmillaan voivat vaatia uuden B-lausunnon erikoislääkäriltä tai endokrinologilta (terveyskeskuslääkärin lausunto ei kelpaa). Lisätietoja: http://www.kela.fi/laake121
        Saat sitten aikanaan uuden kelakortin josta tuo viimeinen voimassaolopäivä on poistettu.

        ts-naisen pitäisi käyttää estrogenia, kun ilmankin pärjää aivan hyvin? Minulla ei elimistö enää kehitä testoteronia ja estrogenin käytön lopetin itse. Elämä kulkee edelleen täysin normaalisti eikä tarvitse pelätä aivoinfarktia.

        Joten perusteltu kysymys. Miksi ts naisen pitäisi käyttää turhaan estrogeni hormonia?


      • ilman estroja
        Miksi ihmeessä kirjoitti:

        ts-naisen pitäisi käyttää estrogenia, kun ilmankin pärjää aivan hyvin? Minulla ei elimistö enää kehitä testoteronia ja estrogenin käytön lopetin itse. Elämä kulkee edelleen täysin normaalisti eikä tarvitse pelätä aivoinfarktia.

        Joten perusteltu kysymys. Miksi ts naisen pitäisi käyttää turhaan estrogeni hormonia?

        Sinä joka lopetit estrogeenin käytön niin minkä ikäinen olet?


      • Siitä vaan
        Miksi ihmeessä kirjoitti:

        ts-naisen pitäisi käyttää estrogenia, kun ilmankin pärjää aivan hyvin? Minulla ei elimistö enää kehitä testoteronia ja estrogenin käytön lopetin itse. Elämä kulkee edelleen täysin normaalisti eikä tarvitse pelätä aivoinfarktia.

        Joten perusteltu kysymys. Miksi ts naisen pitäisi käyttää turhaan estrogeni hormonia?

        Jos selviät ilman menopaussioireita (minä en) etkä välitä osteoporoosista ja sydänoireista niin mikäpä siinä.


      • Ei ole mitään
        Siitä vaan kirjoitti:

        Jos selviät ilman menopaussioireita (minä en) etkä välitä osteoporoosista ja sydänoireista niin mikäpä siinä.

        menopaussioireita. Mitä sydänoireita se tuo jos on ilman hormooneita tai osteoporoosia?


      • liirunlaarum
        kkjjll kirjoitti:

        Tämän(kin) tiedon olisi saanut Puuterin suljetulta alueelta.

        Erityiskorvattavuus päättyy siihen päivään mikä on merkittynä kelakorttiisi. Ota yhteyttä Kelaan ja tiedustele korjaavatko merkinnän oikaisupyynnöstäsi. Voi olla että joudut täyttämään jonkin lomakkeen, pahimmillaan voivat vaatia uuden B-lausunnon erikoislääkäriltä tai endokrinologilta (terveyskeskuslääkärin lausunto ei kelpaa). Lisätietoja: http://www.kela.fi/laake121
        Saat sitten aikanaan uuden kelakortin josta tuo viimeinen voimassaolopäivä on poistettu.

        Kiitos fiksusta vastauksesta. Tuossa Kelan linkissä lukikin ihan selvällä suomenkielellä että sukupuolenkorjaus on peruste saada täyskorvaus ilman ikärajoitusta.
        Ja puuterin suljetulla alueella voi olla vaikka mitä mutta eihän sinne pääse katsomaan kun se on suljettu alue :D
        Joskus vuosia sitten sinne yritin rekisteröityä mutta ei vaan onnistunut mitenkään joten annoin sitten olla.


      • olet eunukki
        Miksi ihmeessä kirjoitti:

        ts-naisen pitäisi käyttää estrogenia, kun ilmankin pärjää aivan hyvin? Minulla ei elimistö enää kehitä testoteronia ja estrogenin käytön lopetin itse. Elämä kulkee edelleen täysin normaalisti eikä tarvitse pelätä aivoinfarktia.

        Joten perusteltu kysymys. Miksi ts naisen pitäisi käyttää turhaan estrogeni hormonia?

        "Joten perusteltu kysymys. Miksi ts naisen pitäisi käyttää turhaan estrogeni hormonia? "

        Jos tunnet olosi hyväksi ilman hormoneja, et ole transnainen, vaan eunukki. Mikään ei naisellista sinua, siksi näytät mieheltä. Arvaan, ettei sinulla ole pitkiä omia hiuksia, eikä sinulla ei ole naisellisen pehmeätä ihoa? Ei ole koskaan ollutkaan. Mitenkäs muu karvoitus, kasvaako eunukilla rintakarvoja?


      • Ei ole
        olet eunukki kirjoitti:

        "Joten perusteltu kysymys. Miksi ts naisen pitäisi käyttää turhaan estrogeni hormonia? "

        Jos tunnet olosi hyväksi ilman hormoneja, et ole transnainen, vaan eunukki. Mikään ei naisellista sinua, siksi näytät mieheltä. Arvaan, ettei sinulla ole pitkiä omia hiuksia, eikä sinulla ei ole naisellisen pehmeätä ihoa? Ei ole koskaan ollutkaan. Mitenkäs muu karvoitus, kasvaako eunukilla rintakarvoja?

        Koska ei ole testosteroniakaan niin karvankasvu ainakin heikkenee. Kun ei ole mitään sukupuolihormooneja, seksikään ei kiinnosta.


      • liirumlaarum

        Kiitos. Mutta tuo "sukurauhasten vaikea vajaatoiminta" on jo Kelalle todistettu se 12 v sitten. Mulla siis Kelakortissa tuo "121". Ei kai edes Kelan virkailija voi olettaa että vielä tässä iässä jostain ilmestyy uudet, toimivat sukurauhaset. Eihän?


      • ei onnistunut
        liirumlaarum kirjoitti:

        Kiitos. Mutta tuo "sukurauhasten vaikea vajaatoiminta" on jo Kelalle todistettu se 12 v sitten. Mulla siis Kelakortissa tuo "121". Ei kai edes Kelan virkailija voi olettaa että vielä tässä iässä jostain ilmestyy uudet, toimivat sukurauhaset. Eihän?

        Soitin Kelalle ja kysyin että saisinko uuden kelakortin jossa tuo 121 korvaus niin sanoivat että ei näy heidän tiedoissaan kun myönnetty. Aika gynelle ja uusi todistus Kelaan


      • liirumlaarum
        ei onnistunut kirjoitti:

        Soitin Kelalle ja kysyin että saisinko uuden kelakortin jossa tuo 121 korvaus niin sanoivat että ei näy heidän tiedoissaan kun myönnetty. Aika gynelle ja uusi todistus Kelaan

        Kuulostaa kiusanteolta. Onhan niillä pakostikin ollut se todistus jos kerran sen korvattavuuden ovat joskus myöntäneet. Kankea laitos mutta ei auta köyhän kun nöyrtyä ja tehdä niinkuin käsketään...ehkäpä leikkaukseni tehnyt kirurgi sellaisen todistuksen uskaltaa kirjoittaa kun on henk.kohtaisesti ne sukurauhaset poistanut ;)


      • kjljlkj
        liirumlaarum kirjoitti:

        Kuulostaa kiusanteolta. Onhan niillä pakostikin ollut se todistus jos kerran sen korvattavuuden ovat joskus myöntäneet. Kankea laitos mutta ei auta köyhän kun nöyrtyä ja tehdä niinkuin käsketään...ehkäpä leikkaukseni tehnyt kirurgi sellaisen todistuksen uskaltaa kirjoittaa kun on henk.kohtaisesti ne sukurauhaset poistanut ;)

        Kelan sivulta http://www.kela.fi/laake121 löytyy tarkat ohjeet kuka sen B-todistuksen saa kirjoittaa. Leikannut kirurgi ei kelpaa.


      • ei ole tarkat ohjeet
        kjljlkj kirjoitti:

        Kelan sivulta http://www.kela.fi/laake121 löytyy tarkat ohjeet kuka sen B-todistuksen saa kirjoittaa. Leikannut kirurgi ei kelpaa.

        Sivulla ei kerrota kuka b-todistuksen saa kirjoittaa, siellä kerrotaan mihin sen pitää perustua. Jos aiemmin annetut diagnoosit ja hoitosuunnitelma on yleislääkärin tai kirurgin luettavissa, luulisi heidän pystyvän kirjoittamaan todistuksen joka kelpaa Kelalle.


    • parrakasnainen125

      Estrogeeni ei valitettavasti hillitse parrankasvua. Tuntuu että on ennemminkin villinnyt. Laser poisti vain muutaman tummimman karvan.

      • ölkljl

        Joko partasi on liian vaaleaa laserepilointiin tai sitten hoito ei tapahtunut aidolla laserlaitteistolla. Kävitkö Töölössä, siellä ainakin käytetään kunnollista alexandriittilaseria joka tehoaa mustiin karvoihin.

        Estrogeeni ja varsinkin antiandrogeenit tai kivesten poisto heikentää parrankasvua mutta ei lopeta sitä. Siihen tarvitaan laser tai neulaepilaatio.


      • soitanko Kelaan?
        ölkljl kirjoitti:

        Joko partasi on liian vaaleaa laserepilointiin tai sitten hoito ei tapahtunut aidolla laserlaitteistolla. Kävitkö Töölössä, siellä ainakin käytetään kunnollista alexandriittilaseria joka tehoaa mustiin karvoihin.

        Estrogeeni ja varsinkin antiandrogeenit tai kivesten poisto heikentää parrankasvua mutta ei lopeta sitä. Siihen tarvitaan laser tai neulaepilaatio.

        Kanta.fi:ssä lukee että Sairauden hoito
        Pysyvä lääkehoito niin eikö kela näe tiedot ja laita automaattisesti uuden kelakortin jossa tuo 121 korvattavuus


      • lkkjlj
        soitanko Kelaan? kirjoitti:

        Kanta.fi:ssä lukee että Sairauden hoito
        Pysyvä lääkehoito niin eikö kela näe tiedot ja laita automaattisesti uuden kelakortin jossa tuo 121 korvattavuus

        Kela ei tee päätöstä automaattisesti vaan korvattavuus on haettava aina. Kun jotain erityiskorvattavaa lääkettä on käytetty säännöllisesti riittävän kauan, voidaan hakea erityiskorvattavuutta Kelasta. Lääkityksen pysyvä tarve todistetaan lääkärin kirjoittamalla B-todistuksella.

        Vanhoissa päätöksissä on noudatettu tavanomaista perustetta että hormoonien korvaushoidolle myönnetään erityiskorvattavuus naisille 50 ja miehille 60 ikävuoteen saakka. Sen vuoksi joillakin on kelakortissaan 121 sairauden korvattavuudelle takaraja johon saakka se on voimassa. Myöhemmin Kela on muuttanut korvausperusteitaan jolloin transsukupuolisuuden perusteella myönnettävälle erityiskorvattavuudelle ei ole takarajaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6599
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4253
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2670
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2050
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1578
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1407
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1121
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1074
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1041
    Aihe