Tupakointi mennyt liian pitkälle.

DeadSmokerr.

Eli tupakointini on mennyt siihen pisteeseen, että vedän puolet topasta sätkätupakkaa/baari-ilta.

Lähtenyt käsistä tuo tupakointi viimeaikoina ja haluaisin päästä siitä kokonaan eroon, koska en osaa olla kohtuukäyttäjä.

Päivittäisiä ongelmia mm. hengenahdistus, tukkoisuus, keuhkojen pistokset lujaa mennessä.

En halua nikotiininkorvaustuotteita, koska niitäkin on yritetty ja ne vain ylläpitävät riippuvuutta.

Niin karulta kun se kuulostaakaan: Mitä minä sitten teen jos en polta?

17

253

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rannikkohurri stadista

      Jatka vaan. Suosittelen ostamaan jotakin todella herkullista ja ehkä vähän hintavampaakin tupakkaa, esim. Aromaa. Koita sitten pikkuhiljaa vähentää ns. kohtuuannokseen. Voi olla alkuun vaikeaa mutta aina kun sytytät niin pehmeä mutta samalla vahva savu saavuttaa keuhkot ja maksimaalinen rentoutuminen on taattu. Olen myös kuullut että Lucky Striken punainen (lisäaineeton) auttaa vähentämisessä koska nikotiini imeytyy siinä hitaasti ja vaikutus kestää pidempään.

      • qazwsx23

        Jatkamalla AP on haudassa muutamassa vuodessa.
        Tuollaiset muka-hyvät suunnitelmat nyt eivät käytännössä kuitenkaan toteudu kunnolla kuin paperilla. Kohta AP vetelee topan päivässä tuolla menolla.


      • xx3jma.t
        qazwsx23 kirjoitti:

        Jatkamalla AP on haudassa muutamassa vuodessa.
        Tuollaiset muka-hyvät suunnitelmat nyt eivät käytännössä kuitenkaan toteudu kunnolla kuin paperilla. Kohta AP vetelee topan päivässä tuolla menolla.

        Kyllä, mutta on myös hyvä muistaa etteivät suinkaan kaikki tupakoitsijat sairastu tupakan aiheuttamiin sairauksiin.


    • DeadSmokerr.

      Jatkan hetken, vähennän asteittain ja annan itselleni anteeksi jos jonakin päivänä pystyn taas polttamaan 1-2tpk/pv.

    • Keijokin pääsi eroon

      Kokeile sähköröökiä nesteitä ilman nikotiinia.

    • kyllä pääsee helposti

      Ensin yksi päivä ilman tupakkaa siitä Se lähtee sitten toinen päivä

      • körssiä huuleen

        Lopettakaa se lopettaminen, tupakanpoltto on kivaa.


      • selfkiller
        körssiä huuleen kirjoitti:

        Lopettakaa se lopettaminen, tupakanpoltto on kivaa.

        Kuulemma hengityskoneessakin on kiva maata ja haukkoa happea kuin kala kuivalla maalla. Et antaa palaa vaan...


    • Röökipoliisi

      Lopeta se baarissa ramppaaminen, jos se on syy tupakointiisi.

      Täällä puhutaan taas nikotiiniriippuvuudesta, mutta sinulla se taitaa kuitenkin olla tapariippvuutta,eikö? Lähde rikkomaan tottumuksiasi. Ota vaikkapa tietoiset kännit ilman tupakkaa.

      Yksi vanha tuttuni ei pääse eroon tupakasta, koska hänen tupakkalakkonsa päättyy aina ryyppäämisellä. Vaikka lakko olisikin päällä, niin hän ostaa viikonlopuksi neljä askia siltä varalta, että tekisi kuitenkin mieli. Perusteluna tälle on, että "eihän niitä välttämättä kuitenkaan tule poltettua". Pskapuhetta!

    • DeadSmokerr.

      Tiesin ongelmani olevan erittäin vakava, en vain ymmärrä mikä noiduttu peli saa minut jatkamaan ja jatkamaan polttamista.

      Tuffani kuoli syöpään tupakan vuoksi. Myös kaikki isäni sedät kuolivat tupakan vuoksi. Riippuvuuden voimakkuus on myös geeneistä kiinni, taisiis se kuinka tupakka koukuttaa, on yksilöllistä ja suuremmalla todennäköisyydellä vaikeampaa jos suvussa ihmiskehot reagoivat voimakkaasti nikotiiniin.

      Tapanani on ollut lievittää ahdistusta tupakan kanssa, tai en minä sitä tapaani valinnut, siitä vain tuli tapa kun en ymmärtänyt että taisin sairastua posttraumaattiseen stressiin erään elämäntilannemuutoksen myötä.

      Auttakaa minua, en halua sairastua tai kuolla. Haluan takaisin elämäni.

      • DeadSmokerr.

        Niin, ja jos otetaan pari muutakin asiaa huomioon:

        1. Olen naispuoleinen henkilö, olen vasta 19-vuotias.

        2. Olen ollut lapsuuteni passiivisessa tupakoinnissa joka saa minut tuntemaan kuin tupakka olisi minulle perus elintarve, eli sama kuin syöminen, nukkuminen jne.

        3. Olen sisimmässäni arka ja ujo ihminen, tupakan avulla olen voinut sosialisoida ihmisten kanssa koska nykymaailmassa mitä muutakaan sinä siinä tekisit kuin seisoskelisit ja puhuisit kun näkisit jonkun ihmisen. -On niin helppoa kysyä: -Tuletko käymään tupakalla? (Kuulostaa erittäin tyhmältä sanoa näin, mutta kaikki ihmiset ketkä polttavat, sanovat näin.)

        4. Kaikki ympärilläni olevat ihmiset polttavat.

        5. Minulla on vaikeuksia tuntea itseäni samanarvoiseksi muiden kanssa, tunnen siis oikeasti jotenkin oudosti etten olisi sen arvoinen että lopettaisin polttamasta. -Tiedän/olen aina tiennyt riskit, mutta en ole välittänyt.

        6. Se olisi naurattavaa jos nyt lähtisinkin ja lopettaisin, koska olen epäonnistunut niin monta kertaa, etten luota enään itseeni ja pelkään pettäväni itseni taas kun ahdistus kasvaa ja saan jonkinlaisen ahdistuskohtauksen ja kyyneleet alkavat valua, adrenaliini alkaa virrata, henkeä alkaa ahdistaa, paine sisällä kasvaa, aggressio pistää huutamaan. :/ -Tiedän että on olemassa tuotteita jotka nyt lievittävät kaikkea tuollaisia, mutta kun en halua koskea enään niihinkään.


      • DeadSmokerr.
        DeadSmokerr. kirjoitti:

        Niin, ja jos otetaan pari muutakin asiaa huomioon:

        1. Olen naispuoleinen henkilö, olen vasta 19-vuotias.

        2. Olen ollut lapsuuteni passiivisessa tupakoinnissa joka saa minut tuntemaan kuin tupakka olisi minulle perus elintarve, eli sama kuin syöminen, nukkuminen jne.

        3. Olen sisimmässäni arka ja ujo ihminen, tupakan avulla olen voinut sosialisoida ihmisten kanssa koska nykymaailmassa mitä muutakaan sinä siinä tekisit kuin seisoskelisit ja puhuisit kun näkisit jonkun ihmisen. -On niin helppoa kysyä: -Tuletko käymään tupakalla? (Kuulostaa erittäin tyhmältä sanoa näin, mutta kaikki ihmiset ketkä polttavat, sanovat näin.)

        4. Kaikki ympärilläni olevat ihmiset polttavat.

        5. Minulla on vaikeuksia tuntea itseäni samanarvoiseksi muiden kanssa, tunnen siis oikeasti jotenkin oudosti etten olisi sen arvoinen että lopettaisin polttamasta. -Tiedän/olen aina tiennyt riskit, mutta en ole välittänyt.

        6. Se olisi naurattavaa jos nyt lähtisinkin ja lopettaisin, koska olen epäonnistunut niin monta kertaa, etten luota enään itseeni ja pelkään pettäväni itseni taas kun ahdistus kasvaa ja saan jonkinlaisen ahdistuskohtauksen ja kyyneleet alkavat valua, adrenaliini alkaa virrata, henkeä alkaa ahdistaa, paine sisällä kasvaa, aggressio pistää huutamaan. :/ -Tiedän että on olemassa tuotteita jotka nyt lievittävät kaikkea tuollaisia, mutta kun en halua koskea enään niihinkään.

        Ja vielä yksi juttu:

        Vaikka kuinka haluaisinkin lopettaa nämä kaikkien kutsumat ''paskapuheet'' ja vaikka lopettaisinkin, on kuitenkin ahdistuksen sekä stressin tunteet aidot ja ne kyllä tulevat pintaan todella väkevinä.

        En pelkää oireita, pelkään etten pysty käsittelemään päivittäisiä asioita enään samalla tavalla, pelkään sitä että teen jotakin peruuttamatonta jos ahdistun liikaa.

        Ja ei -En halua mitään lääkkeitä, siis ahdistukseen tai mihinkään muuhunkaan, koska se on mielestäni väärin. Haluan kyllä suoriutua näistä kaikista itse, mutta ajattelin kirjoittaa tämän viestin sille, ketä nyt tulee kertomaan tähän viestiketjuun kuinka pask.a tai sekaisin tai paskanpuhuja olen, onhan tämä suomi24.


    • Röökipoliisi

      Niin kuin kirjoitin. Riko totuttuja kaavoja. Tiedostat tilanteen jo nyt, joka on hyvä asia. Jos ystävät pelkästään tsemppaavat sinua jatkamaan, vaihda ystäviä. Hakeudu seuraan, jossa ei polteta. Olet vielä hyvin nuori, joten elämä on vielä edessä.

      Lue tupakan haitoista, ne ovat kiistattomat ja tiedät sen jo itsekin. Katsele kassajonossa yh-äitejä, jotka kieltävät lasta ottamasta lelua, mutta itse sen sijaan ostavat tarjoustuotteiden sekaan tupakkaa. Katsele vanhoja pitkään tupakoineita ihmisiä. Haluatko sellaiseksi? Katsele markettien edustoilla tupakoivia nuoria. Näyttääkö se maahan kuolaaminen jotenkin älykkäältä? Katsele pysäkeillä tupakoivia ihmisiä maneereineen. Ovatko he elämänsä herroja? Yleensä he ovat pienellä palkalla kituuttavia nysveröitä, jotka luulevat tupakan olevan ainoa keino rentoutua. Olisiko niin, että se tupakka nimenomaan pitää yllä stressiä?

      Sinut on opetettu maailmaan, jossa tupakoidaan yleisesti. Se on myös vienyt sinulta monta läheistä ihmistä. Kannattaisiko sinun antaa tuleville lapsillesi toisenlainen kuva välittävästä kodista? Opettele vihaamaan tupakointia.

      Vaihda paikkakuntaa ja lähde vaikka opiskelemaan alalle, jossa työntekijät eivät juurikaan polta (vältä siivousalaa, rakennusalaa, toimistotyötä, hoitoalaa jne., duunariporras tunnetusti polttaa). Saat terveyden lisäksi hyvän ammatin.

    • DeadSmokerr.

      Kiitos kannustuksesta! Ainoa ihminen, ketä sen tekee. Sillä en voisi kertoa edes kenellekään että olen lopettamassa, sillä eivät he tukisi minua. He nauraisivat ja sanoisivat että puhun pas.kaa.

      En minä heiltä mitään voisi pyytää, koska eivät he minua vakavissaan ottaisi eivätkä osaisi varmaankaan suhtautua asiaan. Tuntisin itseni pelleksi jos yrittäisin uudelleen ''luottaa'' heihin, koska minut on petetty nauramalla vakavista asioistani ja kyseinen asia on vakava minulle.

      Olenhan minä katsellut ihmisten tupakointia ja omaani, tiedän sen olevan tyhmää. Pelkään tulevani sellaiseksi kukkahattutädiksi joka saarnaa kaikille tupakoinnista, pelkään tuomituksi tulemista ja oman persoonani muuttumista.

      Kyllähän minä ne kestäisin, mutta tilanne on se, että eräs ihminen käveli elämääni ja otti mukanaan ymmärrykseni siitä ketä minä olen. Entistä vaikeampaa kun on tottunut nojaamaan sitten tupakkaan, kun ei ole voinut luottaa/sosialisoida ihmisten kanssa ilman sitä.

      Pelkään avata itseni, pelkään mitä sisältäni paljastuu jos kerron tunnelukkoni, mutta tiedän että ilman sitä, en välttämättä pysty lopettamaan tapaa joka 'lievittää ahdistustani'. -Eli suomeksi siis uskon pelkääväni jälleen mitä on tiedossa joka voi olla uudelleenrakentumiselleni riskialtista.


      En tiedä, vaikeaa on.

      Mutta valittamalla ja analysoimalla ei parane. Kyllä se on lähdettävä taas tekemään muutosta itse ja keskityttävä vain muihin asioihin, en ole koskaan halunnut mennä psykologille. Vaikka ihmiset sanovat minun tarvitsevan sitä, uskon pohjimmiltani itse pystyväni muuttumaan.

    • TeeJotain

      "DeadSmokerr.: Niin karulta kun se kuulostaakaan: Mitä minä sitten teen jos en polta?"

      Juot, nait taikka siirryt politiikkaan. Vaihtoehtoja on loputtomasti. Itse valitsin 42 vuoden tupakoinnin jälkeen sähkötupakan kolme vuotta sitten. Se toimi minulla. Työkaverilla hypnoosi.

      Mikä toimii sinulla?

      • nkgjwsneg436

        Sähkötupakka ei poista moniakaan tupakoinnin haittoja aloittajalta.
        Aloittajan ollessa nainen tupakointi sekä myös sähkötupakointi aiheuttaa jo pelkän nikotiininkin vaikutuksen osalta muun muassa seuraavaa:
        -hiusten ohentuminen ja iän myötä jopa hidas kaljuuntuminen
        -heikentynyt hedelmällisyys tai jopa täysi hedelmättömyys
        -lisääntynyt testosteronitaso ja vähentynyt estrogeenitaso (miehillä sen sijaan tupakointi surkastuttaa hormonituotantoa ja laskee testosteronia sekä estää muun muassa pituuskasvua)
        -testosteronin johdosta hitaasti maskulinisoituva ulkonäkö
        -lisääntynyt karvankasvu kehoilla ja kasvoissa
        -madaltuva ääni
        -kehitysongelmia: rintojen koko jää perimän sanelemaa pienemmäksi (ei tosin aina), kuukautiskierto epäsäännöllinen ja kivulias (ei aina) yms.
        -nikotiini myös kiihdyttää syöpien leviämistä ja muuttaa syöpäsoluja turvallisista aggressiivisiksi. Tästä syystä syöpä usein hoitokelvoton.
        -elimistön myrkky: heikentää terveyttä, hidastaa sairauksista ja leikkauksista paranemista, pidentää sairauksien kestoa ja voimakkuutta yms.
        -monia muita syitä


    • DeadSmokerr.

      Enpä tiedä vielä, kokeillaan.

      Taino... V.itut mitään kokeilla, ei ihminen tarvitse mitään sähkötupakkeja saati hypnooseita lopettaakseen. Ei kirjoja, ei mitään muutakuin olla sytyttämättä röökiä.

      Pask.apuhetta kaikki, itse ainakin lopetan seinään sitten kun henkisesti sellainen olotila tulee.

      Kaikki on kiinni ahdistuksesta/psyykkeestä, nikotiiniriippuvuus on pienempi piece of cake ongelmaani.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      156
      2722
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1806
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1550
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe