Jumalan puheenvuoro s24 lestadiolaiset palstalla

.ePaimen

Jumalan sanoja!

minä olen vain ihminen, mutta rohkenen tuoda tähän kristittyjen tutkittavaksi pyhän Jumalan sanaa, jota on koottu juutalaisten ja juutalaiskristittyjen laatimiin pyhiin kirjoituksiin. Sillä pelastus on juutalaisista, kuten Herramme Jeesus Kristus sanoo naiselle Sykarin kaivolla (Joh 4:22).

Sinä ehkä protestoit "pitkä teksti, vaikea asia, on minulla omakin Raamattu, josta lukea, ei lumiukon pidä lestadiolaisia Hengen opetamia yrittää lihallisesti kuun pimeänä valona opettaa " - jätä silloin kaikessa rauhassa tämä Jumalan Sanan pohdinta lukematta ja keskity sinua kiinnostaviin asioihin!

Sinä taas, joka tahdot Jumalaa s24 forumillakin kuulla, toivon, että tästä pienestä tutkielmasta on sinulle iloa ja apua pyhän Raamatun valtavan sanoman äärellä. Siunatkoon Pyhä Henki tutkiskelumme Jeesuksen nimessä. Aamen.

24

118

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .ePaimen

      Ilmestyskirja 6
      Minä näin, kuinka Karitsa avasi kuudennen sinetin.

      Maa järkkyi ja vavahteli, aurinko pimeni mustaksi kuin suruvaate, ja kuu muuttui kauttaaltaan verenpunaiseksi.

      Taivaan tähdet putosivat maahan, niin kuin viikunat varisevat puusta myrskyn sitä ravistellessa.

      Taivas hävisi näkyvistä kuin kirja, joka kääritään kokoon, ja kaikki vuoret ja saaret siirtyivät paikaltaan.

      Maan kuninkaat, ylimykset ja sotajoukkojen johtajat, rikkaat ja mahtavat miehet ja kaikki muut, niin orjat kuin vapaat, piiloutuivat luoliin ja vuorten rotkoihin ja huusivat vuorille ja kallioille: "Kaatukaa päällemme, kätkekää meidät valtaistuimella istuvan katseelta ja Karitsan vihalta! Heidän vihansa suuri päivä on tullut -- kuka voi sen kestää?"
      Ilm. 6:12 - 17.
      Kuudennen sinetin avaamisen kuvauksessa mainittu tähtien putoaminen maahan on havainnollinen esimerkki siitä, että pyhä Raamattu on kirjoitettu geosentrisen maailmankuvan aikana. Maa ymmärrettiin kaikkeuden keskukseksi, jonka yllä aurinko, kuu ja tähdet liikkuvat radoillaan. Nuo pienet valopisteet putoavat sinetin avaamisen aikaan "maahan niin kuin viikunat varisevat puusta myrskyn sitä ravistellessa."

      Päätin etsiä, missä kaikkialla Raamatussa tämä ilmaus tähtien putoamisesta maahan esiintyy, onhan Ilmestyskirja niin monin sitein kiinni etenkin Vanhan Testamentin teksteissä.

    • .ePaimen

      Matteus 24
      "Mutta kohta noiden päivien ahdingon jälkeen aurinko pimenee eikä kuu anna valoaan. Tähdet putoavat taivaalta ja taivaiden voimat järkkyvät. Silloin taivaalle ilmestyy Ihmisen Pojan merkki. Kaikki maan sukukunnat puhkeavat valituksiin, kun näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suuressa voimassaan ja kirkkaudessaan. Suuren torven soidessa hän lähettää enkelinsä neljälle ilmansuunnalle kokoamaan kaikkialta, maan kaikista ääristä ne, jotka hän on valinnut.?
      Matt. 24:29 - 31
      Teksti sisällöltään hyvin lähellä Ilmestyskirjan 6. sinetin kuvausta. Onko niillä yhteinen lähde?

    • .ePaimen

      Markus 13
      "Mutta noina päivinä, tuon ahdingon jälkeen, aurinko pimenee eikä kuu anna valoaan, tähtiä putoaa taivaalta ja taivaiden voimat järkkyvät. Silloin nähdään Ihmisen Pojan tulevan pilvien keskellä suuressa voimassaan ja kirkkaudessaan, ja silloin hän lähettää enkelinsä ja kokoaa valitut neljältä ilmansuunnalta, maan ja taivaan ääriä myöten.
      Markus 13:24 - 26
      Synoptikkojen tutkijat panevat merkille Matteuksen ja Markuksen tekstien samankaltaisuudet ja pitävät Markuksen lyhyempää sanamuotoa vanhempana ja siten alkuperäisempänä, lähempänä Jeesuksen omia sanoja.

      Erona on Markuksen "tähtiä putoaa". Ei siis kaikki tähdet, kuten Matteuksen ja Ilmestyskirjan sanamuoto "tähdet putoavat".

    • .ePaimen

      Luukas 21
      "Auringossa, kuussa ja tähdissä näkyy merkkejä. Meren aallot pauhaavat jylisten, ja maan päällä ovat kansat ahdistuksen ja epätoivon vallassa. Kaikki lamaantuvat pelosta odottaessaan sitä, mikä on kohtaava ihmiskuntaa, sillä taivaiden voimat järkkyvät. Silloin nähdään Ihmisen Pojan tulevan pilven päällä suuressa voimassaan ja kirkkaudessaan. Kun nuo tapahtumat alkavat, nostakaa rohkeasti päänne pystyyn, sillä teidän vapautuksenne on lähellä."
      Luuk. 21:25 - 28
      Luukkaan evankeliumissa on paljon lievempi ja epämääräisempi ilmaus kuin Matteuksella ja Markuksella "näkyy merkkejä", epätavallisia asioita.

    • .ePaimen

      Jesaja 13
      Taivaan tähdet ja tähtikuviot kieltävät silloin valonsa loiston. Pimeänä nousee aurinko, eikä kuu säteile valoa.
      Jesaja 13:10
      Herran päivän kuvaus Jesajan kirjassa ennustetaan, että tähdet, tähtikuviot (כְּסִיל kesil, huomattava tähtikuvio kuten Orion. KR 1938 kääntää epäonnistuneesti "Kalevanmiekat"), aurinko ja kuu pimenevät.

      Jesajan profetia Herran päivästä Jes 13:1-10 on epäilemättä Jeesuksen sanoista kertovien Uuden Testamentin tekstien sekä Ilmestyskirjan kuvauksen taustalla. Niin paljon niissä on samankaltaisuuksia.

      [Nykyajan ihmisen maailmankuvasta käsin katsottaessa, Jesajan kirjan kertoma taivaan valojen pimeneminen voi johtua paksusta pilvipeitteestä, savusta tai muusta sellaisesta ilman että taivaankappeleille tapahtuisi mitään erityistä.]

    • .ePaimen

      Hesekiel 32
      Hesekielin ennustus ei koske koko maailmaa vaan erityisesti faaraoiden Egyptiä:
      Minä peitän taivaan, kun sammutan loistosi,
      minä puen mustiin tähdet,
      minä verhoan pilviin auringon,
      eikä kuu valaise enää.
      Kaikki taivaalla hohtavat valot minä pimennän sinun vuoksesi, minä levitän pimeyden maasi ylle. Näin sanoo Herra Jumala.
      Hes. 32:7 - 8
      Auringon pimentyminen selitetään pilviverholla, joka peittää taivaan.

      Hesekielin profetian taustalla voi olla Egyptin pimeys, yhdeksäs vitsaus, joilla Herra pakotti faaraota päästämään Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin jälkeläiset faaraon orjuudesta.
      Herra sanoi Moosekselle: "Ojenna kätesi taivasta kohti, niin Egyptiin tulee pimeys, niin sakea pimeys, että siihen voi käsin koskea." Mooses ojensi kätensä kohti taivasta, ja Egyptiin tuli synkeä pimeys kolmeksi päiväksi. Ihmiset eivät nähneet toisiaan eikä kukaan voinut kolmeen päivään mennä minnekään, mutta israelilaisten asuinsijoilla oli valoisaa.
      2 Ms. 10:21 - 23

    • .ePaimen

      Joel 2
      Herran päivä on kauhistava Siionissa ja kaikessa maassa Joelin kirjan ennustuksessa. Se sisältää myös taivaanpimennyksen, jollaisesta Jesaja ja Hesekiel puhuvat
      Maa järisee niiden edessä,
      taivas vapisee.
      Aurinko ja kuu pimenevät,
      tähtien loiste sammuu.
      Herra itse johtaa sotajoukkoa jylisevällä äänellään. Valtava on hänen sotaväkensä, väkevä hänen käskynsä toteuttaja. Herran päivä on suuri, pelottava ja hirmuinen. Kuka sen kestää? Joel 2:10 - 11

    • .ePaimen

      Joel 3
      Herran päivän edellä tapahtuu luonnossa pelottavia asioita. Tähän kohtaan Joelin profetiassa Pietari viittaa saarnassaan Jerusalemissa, jolla oli sellainen teho kuulijoihin Apt. 2:17 - 21.
      Minä annan teidän nähdä merkkejä
      taivaalla ja maan päällä:
      verta, tulta ja savupatsaita.
      Aurinko pimenee,
      kuu värjäytyy vereen,ennen kuin koittaa Herran päivä,
      suuri ja pelottava.
      Mutta jokainen, joka huutaa avukseen Herran nimeä, pelastuu. Siionin vuori ja Jerusalem on turvapaikka, niin Herra on luvannut. Ne, jotka Herra kutsuu, ne pelastuvat.
      Joel 3:3 - 5
      ["Verikuu" on eri asia, jonka aiheuttaa maan varjo auringon ja kuun välissä. Tässä Joelin kirjan kohdassa nykyajan ihminen ajattelee myös pilviverhoa, ilmakehässä olevaa tomua ja saastaa, joka värjää kuun valon punertavaksi.]

    • .ePaimen

      Joel 4
      Josafatin laakson tapahtumat ovat lähellä Herran päivää
      Kansat lähtevät liikkeelle,
      rientävät Josafatinlaaksoon.
      Sinne minä asetan istuimeni
      ja siellä minä tuomitsen kaikki kansat.
      Lähettäkää sirppi,
      elo on jo kypsää.
      Tulkaa polkemaan viinikuurnaa,
      se on jo täynnä,
      altaissa viini kuohuu yli reunojen.
      Suuri on kansojen pahuus.
      Väkeä tungeksii tuomion laaksossa,
      sillä lähellä on Herran päivä.
      Aurinko ja kuu pimenevät,
      tähtien loiste sammuu.
      Herra ärjyy Siionista, antaa äänensä kaikua Jerusalemista. Silloin taivas ja maa vapisevat. Mutta Herra on kansansa turva, Israelin vuorilinna.
      Joel 4:12 - 16

    • .ePaimen

      Lopuksi
      Huomaamme tämän pienen tutkielman perusteella, ettei Vanhassa Testamentissa esiinny missään Uuden Testamentin kirjoissa löytyvää ilmausta "tähdet putoavat maahan".

      VT:n profeetat Jesaja, Hesekiel ja Joel ennustavat "taivaanpimennystä", jossa aurinko ja kuu pimenee, kuun valo muuttuu verenpunaiseksi, tähtien tuike sammuu.

    • .ePaimen

      Me kiitämme sinua, pyhä Kolmiyhteys, Isä, Poika ja Pyhä Henki armollisesta lupauksestasi kaiken tämän keskellä

      Sillä vuoret väistykööt ja kukkulat horjukoot, mutta minun armoni ei sinusta väisty, eikä minun rauhanliittoni horju, sanoo Herra, sinun armahtajasi.
      Jes. 54:10

      • muuttis

        Aamen!

        Tule Herra Jeesus!


      • luultavasti
        muuttis kirjoitti:

        Aamen!

        Tule Herra Jeesus!

        Saarnatauti pahasti riivaa


      • Nimenommaa
        luultavasti kirjoitti:

        Saarnatauti pahasti riivaa

        Ja ylpeyden ja itsekkyyden henki.


      • lkinsg7y
        Nimenommaa kirjoitti:

        Ja ylpeyden ja itsekkyyden henki.

        Nimimerkeille "luultavasti" ja "nimenommaa" vaikuttaa Raamattu olevan aivan tuntematon kirja, eikä näytä olevan edes mielenkiintoa tutustua siihen, mitä Jumala suomi24-palstan lukijoille sanoo.

        Sitä saa mitä tilaa. Siihen tilaan on esikoisuus päässyt ja hedelmät ovat näkyvissä: kuivuneita ja happamia karvashedelmiä.


    • .ePaimen

      Vain Jumala voi puhua näin sammuttavansa valot.

      Esikoisuuden Raamattu-anemia vaatii rautaista hoitoa, kun saarnaajat eivät saarnaa.

      • selvä homma

        Johonki on päästävä puhumaan ku ei saarnaajaksi ole kutsuttu onneksi


    • ettei totuus unohu

      Pelastus on Jumalasta.

      1. Kor. 11:23 Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän,
      1. Kor. 11:24 kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni."
      1. Kor. 11:25 Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni."
      1. Kor. 11:26 Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee.

      • Oikea juutalainen

        2. Kor. 3:4-4:5

        Tämmöinen luottamus meillä on Kristuksen kautta Jumalaan; ei niin, että meillä itsellämme olisi kykyä ajatella jotakin, ikäänkuin se tulisi meistä itsestämme, vaan se kyky, mikä meillä on, on Jumalasta, joka myös on tehnyt meidät kykeneviksi olemaan uuden liiton palvelijoita, ei kirjaimen, vaan Hengen; sillä kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi.

        Mutta jos jo kuoleman virka, joka oli kirjaimin kaiverrettu kiviin, ilmestyi kirkkaudessa, niin etteivät Israelin lapset kärsineet katsella Mooseksen kasvoja hänen kasvojensa kirkkauden tähden, joka kuitenkin oli katoavaista, kuinka paljoa enemmän onkaan Hengen virka oleva kirkkaudessa!

        Sillä jos kadotustuomion virka jo oli kirkkautta, niin on vanhurskauden virka vielä paljoa runsaammassa määrin kirkkautta.

        Sillä se, millä ennen oli kirkkaus, on tämän rinnalla kirkkautta vailla, tämän ylenpalttisen kirkkauden tähden.

        Jos sillä, mikä on katoavaista, oli kirkkaus, niin vielä paljoa enemmän on sillä, mikä on pysyväistä, oleva kirkkautta.

        Koska meillä siis on tämmöinen toivo, niin me olemme aivan rohkeat emmekä tee niinkuin Mooses, joka pani peitteen kasvoillensa, etteivät Israelin lapset näkisi sen loppua, mikä on katoavaista. Mutta heidän mielensä paatuivat, sillä vielä tänäkin päivänä sama peite, vanhan liiton kirjoituksia luettaessa, pysyy poisottamatta, ....

        .... sillä vasta Kristuksessa se katoaa.


        Vielä tänäkin päivänä, kun Moosesta luetaan, on peite heidän sydämensä päällä; mutta kun heidän sydämensä kääntyy Herran tykö, otetaan peite pois.

        ***) Sillä Herra on Henki, ja missä Herran Henki on, siinä on vapaus.

        Mutta me kaikki, jotka peittämättömin kasvoin katselemme Herran kirkkautta kuin kuvastimesta, muutumme saman kuvan kaltaisiksi kirkkaudesta kirkkauteen, niinkuin muuttaa Herra, joka on Henki.

        Sentähden, kun meillä on tämä virka sen laupeuden mukaan, joka on osaksemme tullut, me emme lannistu, vaan olemme hyljänneet kaikki häpeälliset salatiet, niin ettemme vaella kavaluudessa emmekä väärennä Jumalan sanaa, vaan julkituomalla totuuden me suositamme itseämme jokaisen ihmisen omalletunnolle Jumalan edessä.

        Mutta jos meidän evankeliumimme on peitossa, niin se peite on niissä, jotka kadotukseen joutuvat, niissä uskottomissa, joiden mielet tämän maailman jumala on niin sokaissut, ettei heille loista valkeus, joka lähtee Kristuksen kirkkauden evankeliumista, hänen, joka on Jumalan kuva.

        ________________
        Sillä me emme julista itseämme, vaan Kristusta Jeesusta, että hän on Herra ja me teidän palvelijanne Jeesuksen tähden.
        ________________


    • Suljettukirja

      Mikähän siinä oikein on kun Luther kirjoittaa että, Paavilaisilta ja Juutalaisilta on Raamattu suljettukirja. Sepä näyttää olevan Luterilaisiltakin suljettu. Mitä Luther on oikein tarkoittanut osaako kukaan selittää tämän.

    • .ePaimen

      tuttua ja turvallista, eikö totta! tätä on toistettu 50 vuotta ja saarnaajien Raamatut ovat kuluneet juuri siitä, mitä on aina saarnattu - ettei totuus unohtuisi.

      Kun Jumala puhuu, silloin akanat lentävät ja ikkunat aukeavat tai särkyvät.

      Milloin viimeksi on saarnattu Joelin kirjasta Herran päivästä rukoushuoneella?

      Ei hullumpi teksti, kun Pietari siitä saarnasi aidosti apostolisesti niin 3000 ihmistä kääntyi sinä päivänä Herran Jeesuksen puoleen.

      Kun saarnaaja toistaa sitä samaa taas kerran, julistaen pelastusta pelastuneille, raviten pullasorsia, jotka tulevat ruksalle hoitamaan omaa hengellistä fysiikkaansa kuin jonnekin terapiaan... kukaan ei käänny eikä kukaan pelastu, paitsi ne muutamat kekäleet, jotka Herra itse vetää helvetin lieskojen jo varpaita polttaessa.

      Joel - 3000 yhdessä päivässä, Jumala puhui

      sen verran kuin Lahdessa on ikiaikojen ollut esikoisia yhteensä.

      miten joukko kasvaisi

      siten, että julistettaisiin, tutkittaisiin ja kuultaisiin avoimin korvin Jumalan puhetta eikä omia hömpötyksiä ja sekoiluja

    • .ePaimen

      mielenkiintoinen tuo aitojen essujen nöyryys

      minulla on Pyhä Henki ja tiedän asiat paremmin kuin kukaan tämän maailman viisas tai kukaan muukaan, joilla ei ole Henkeä

      todellisia hengellisyyden supermiehiä - ja ah niin nöyriä että aivan maata viistää alhaisuutensa tunto

      voi hyvänen aika jos joku uskaltaa jotain sanoa.

      kuten eräässä seurakunnassa piispa totesi - täällä pitää puhua paljon eikä sanoa mitään

    • alusta loppuun.

      "täällä pitää puhua paljon eikä sanoa mitään", No sitähän tuo on.

    • .ePaimen

      Monet muistavat vielä JKn Velkualta, kuinka hän rakasti Jumalan Sanaa. Saarnoissa hän usein opetti, kuinka lähellä Matteus 24 on Ilmestyskirjan kuudetta sinettiä.

      Toki oli sellaisia hurmahenkiä ja ylpeitä-nöyriä, jotka Raamatun opetista saarnoissa pitivät turhana. jK sai kuulla, että ei Raamattua tarvitse oppia tuntemaan sen enempää kuin keskiverto suomalainen. Tärkeää on että on Pyhä Henki asuvaisena ja sielunhoito, yksi kertainen usko siihen, että vain usko pelastaa. Muu Raamatun tai juutalaisten asioiden jauhaminen on sieluille hyödytöntä.

      JK tapasi näille hurmahengille hauskasti tokaista Mitähän Isä Jumala tuohon sanoisi, ihan turhaan kun on ison Raamatun antanut kirjoittaa.

      Harmi ettei tällaisia Jumalan Sanaa kunnioittavia saarnaajia liiemmälti tässä kristllisyydessä ole.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5790
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3667
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      227
      1921
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1772
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1222
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1177
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      290
      955
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      50
      948
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe