Television tie koteihin

Lorena*

Kun television isä osti sellaisen mustavalkoisen, eihän ensi alkuun muita myynnissä ollutkaan, katolle laitettiin harava anteeni, voi sitä riemua kun sai pirtin penkillä TV:tä katsoa. Tietous maailmasta kohentui sillä hetkellä.(Lainaus omasta tekstistä).

Näin aamulla kiehtoisi tietää milloin oikein mustavalkoiset TV tulivat markkinoille? Muistelen tuon ajan sijoittuvan jonnekin -50 luvulle. Taisipa TV olla Salora merkkinen. Muistelen Ruuneperin joskus kertoneen työelämän aikana olevansa Saloralla työssä. On kiehtovaa kuulla millainen oli mustavalkoisen TV tie väri TV.hen.

Pirtissä TV katselu oli yhtä juhlaa, me tytöt tietysti ihailimme kuuluttajien ja näyttelijöiden kauniita asusteita. Pappa katsoi mieluusti uutisia ja urheilu ohjelmia, me tenavat niitä ohjelmia joita saimme katsoa. Masa Niemi ja Siiri Angerkosken muistan aiheuttaneen suurta hauskuutta, Leif Wager Kulkuri elokuvassa lauloi "sua vain yli kaiken mä rakastan", oli upea hitti silloin.

Aurinkoista pikkupakkasen piristämää päivää kaikille palstalaisille tasapuolisesti.

19

80

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei nikillä

      .ensimmäisiä TV lkähetyksiä tuli seurattua Kaivotalon näyteikkunoissa.
      TES-tv oli aloittanut lähetykset Ratakadulla ja ihmettä se silloin ei edes palellut kun sai katsella liikkuvaa kuvaa, äänetkin oli kuultavana kadulle.
      Lenita Airisto oli silloin kuuluttajana hän oli niin kaunis kuin juuri kampaajalta tullut, siitä kai sitten oppia otaten itsekin aloin käymään kampaajalla ainakin 1 x vk.
      Värikin vaihtui hiuksissa melkein kuukausittain ;-)).

      Itselle ostin telkun sinä vuonna kun Marion esitti tipitiin euroviisuissa.
      Pian sen jälkeen muistan kammottavan uutisen Clintonin murhasta, kyllä se oli karmasevaa.
      Paljon tv muutti maailman tietoutta.

    • jjoutava

      Niin, kenen murhasta? taisi olla J. F. K.

    • ei nikillä

      Joo K i i t o s.... kun oikasit!

      Kennedy häntä tarkotin.

    • Hiukan väärin muistat työhistoriaani. Menin Hankoon, Helkamalle, rakentamaan "ensimmäisiksi sanottuja televisioita Suomessa"

      Ensimmäinen olin ainakin Helkaman vasta perustetulla tv-osastolla ja vuosi oli 1956.

      Minua on sanottu Suomen ensimmäiseksi tv-asentajaksi, mutta totuutta en tiedä.

      Ainoa lähetykset tulivat Neuvosto-Eestistä, jossa oltiin meitä edellä tässä tekniikassa.

      Helsingissähän oli TES tv, joka oli Tekniikan Edistämissäätiön aikaansaama ja innokkaiden teekkareiden rakentama. Ihan tv-ohjelmia oli Helsingissä nähtävissä ja kuuluttajana ikäisenne Lenita Airisto.

      Olen minä myöhemminkin alalla ollut ja menestynytkin. Onhan yleisradion ensimmäinen tarkkailumonitori Helvarlla tehty, Helsingin Pitäjänmäellä, joskus harjoitteluaikana.

    • 771133

      Nykyisin Helvar toimii Karkkilassa, pitää sulle tämä korjata.

      • Aikanaan toimi kyllä Pitäjänmäellä


    • Meillä sähköttömässa taloudessa oli akulla toimiva radio. Akkua sanottiin anodiksi. Ei sillä kaikkea saanut kuunnella. Uutiset, aamu ja iltahartaudet ja lauantain toivotut.
      Ei ole mielikuvaa, olisiko meillä ollut telkkaria vielä silloin kun v. 1960 lähdin syntymäkodistani mäkeen. Sähköt saatiin ehkä v.1958.

      Oli tärkeämpiä hankittavia. Traktori, merkiltään Nuffield, engelsmanni. M aantie sinne kotikorpea lähelle saatiin ehkä v.1957.

      Luultavasti v. 1970 ostin väritelkan paremmissa tieneissä olleena. Ne eivät vielä olleet kovin yleisiä siihen aikaan, värikoneet.

    • Makriina ek

      50-luvun puolivälissähän ne tulivat yleisimmiksi. Oli Teekkareiden Tes-tv ja Ylen yksi kanava.
      Ohjelma alkoi vasta illalla. Olikohan esityksiä edes joka ilta, en muista, mutta parempiosaiset kutsuivat meitä toisia kahville teeveetä katsomaan. Sitten istuttiin ahtaasti sohvalla ja jännitettiin lännenfilmejä. Ja Tohtori Kildare! Ja se toinen tohtori, mikäs se nyt olikaan.
      Meille tuli tv muistaakseni v. 1962. Se oli jo sitä hiukan kookkaampaa sorttia.
      Muistan, että päiväsaikaan tuli joitakin sarjoja, mm. joku pappi, jonka jaloja seikkailuja seurattiin. Ja sitten se slogan: "Kaupungissamme on 5 miljoona tarinaa, tässä niistä yksi". - Tai jotain sinnepäin. Oli myös suomenkielisiä kotitalousohjelmia, joissa oli mukana mm. Kyllikki Stenroos, sittemmin rva Virolainen.

      Uutisiin ladattiin kauheita kuvia Vietnamin sodasta. Oli vahdittava, että sai toosan kiinni ennen uutisia, kun lapset järkyttyivät ruumisröykkiöistä. Nykyisin uutisetkin ovat tarkkailun alaiset, mutta siihen aikaan ei.

    • konkurssiharava

      Paljon enemmän ihmisillä olisi yhteisyyttä, välittävyyttä, perheissä yhteistä aikaa, jos ei ensin televisio olisi orjuuttanut ihmisiä, nyt tietokone.

      Mutta toki ihmiskunta jonkin muun, vastaavan vimpainen olisi keksinyt.

      Ei silti, päivittäin minäkin TV:tä katson. Eilen kävin Akun mukana Perussa.

      • jakolasku

        Vähemmän kiinnostava vempain koko töllö. Joka kanavalta ruokaa, ruokaa ja kerran vielä pojat ruokaa, voi kun kyllästyttää. Luen mieluummin vaikka, tai koiran kera ulos.
        Kanavapaketti suoltaa sisuksistaan pelkkää Vallanderia, sekä uusintafutista. Kesällä sentään oli Timanttiliigaa, kiinnostavaa.

        Töllö ei paljon orjuuta enää, tarjonta lähes kirpputoritavaraa.

        Meillä päin telkkareihin sai ensikosketuksen tv-liikkeen näyteikkunan kautta 1950-60 luvun taitteessa.


    • L - L

      Ostin yhteiseen kotiimme ensimmäisen musta-valko töllön v1970 käyttynä oltuamme puoli vuotta ilman. Maksoi 120mk. Oli PAI-merkkinen.

      Värivärkin parisen vuotta myöhemmin. Maksoi suunnilleen yhden kuukauden palkkani verran.

      Nyt vaimoni katselee kyselytuntia monta vuotta vanhasta 42" lättänästä.

      • Koskista nääs

        Taisipa olla Telefunken merkkinen se mustavalko, jonka hankin yläkerran vuokra-asuntooni. Isäntäväellä ei ollut vielä telkkaria,
        Hiukan häiritsi kun talon lapset tulivat aina aamulöysien iltoina katsomaan töllä-ohjelmia. Sain lemput siitä asunnosta. Harmittaa vieläkin.
        Asuinpaikka oli Valkeakoski. Työpaikka Säteri Oy. Sen nimi on nyt joku muu.


    • jjoutava

      Mustavalakonen v. 1964 Ostin Renlundilta Mikonkadun ja Hallituskadun kulmassa oli se kauppa. Olin OTK palveluksessa Hämeentiellä ja siinä oli alennusta sen takia. Ei niitäkään liikkeitä ole enää olemassa.

      Myöhemmin tuli kaukosäätimiä ja väritelevisioita. Ruune ja Saloran tehdas oli Pitäjänmäellä, oma työpaikka silloin oli siinä lähellä Takkatiellä. Sitte pilkkasivat minua kun oli mustavalkoTV niin lopulta väri TV n. ostin.

      Nyt en ole vielä uutisiakaan katsonut kun "Töllö on ollut suljettuna,
      Littana 32" Samsung. Televisioiden aika alkaa olla ohi, näin luulen.

      • sama2

        Helvar tehdasta tarkoitin, se oli Pitäjänmäellä.


      • Vai ohi!

        Ei minulla mitään erityissuhdetta televisioon olekaan, on se huikean hyvä viestintäväline.

        Olen itse oppinut television välityksellä huikean paljon, vaikkapa maantieteestä, historiasta ja luonnosta. Uutiset ja ajankohtaisohjelmat ovat myös tärkeät ja poliittisia keskusteluja seuraan myös tiiviisti.

        Tietona palstalaisille: Television toimintaperiaatteeen keksi puolalainen koulupoika.


      • jjoutava
        Ruuneperi kirjoitti:

        Vai ohi!

        Ei minulla mitään erityissuhdetta televisioon olekaan, on se huikean hyvä viestintäväline.

        Olen itse oppinut television välityksellä huikean paljon, vaikkapa maantieteestä, historiasta ja luonnosta. Uutiset ja ajankohtaisohjelmat ovat myös tärkeät ja poliittisia keskusteluja seuraan myös tiiviisti.

        Tietona palstalaisille: Television toimintaperiaatteeen keksi puolalainen koulupoika.

        Niin ja Enbuske ja Linnanahde.


      • mun AA eri
        jjoutava kirjoitti:

        Niin ja Enbuske ja Linnanahde.

        Mielestäni yllättävän kova tv-kasvo on Arman Alisad. Hän kouluttautui vaatturiksi, mutta on nyt jättänyt sen alan.
        Minuu ei ole mitenkään häirinnyt, että A.A on iranilaisyntyinen, päin vastoin, sinnikäs ja eteenpäin katsova, nyt Suomen kansalainen.


    • Lorena*
    • sitroen.

      Eipä ole koskaan ollut televisiota eikä ole vieläkään, vaikka en L-positiivinen ole. Silti sen vero minun eläkkeestäni pakkolunastetaan. Vaan eipä pakkolunasteta autottomilta autoveroja, mikä on valtiollista rasismia.

      Oli niissä alkuvuosien televisioissa melkein kaikissa yksi paha vika. Se voimakas, suuritaajuuksinen vinkuna! Se tosiaan häiritsi ja pahasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      354
      4041
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1759
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1530
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1497
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1338
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1315
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1312
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      199
      1282
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1187
    Aihe