On ilmeistä, että Kauppatorin kunnostus vie parkkipaikat sen pysäköintitaskuista. Uusia siis tarvitaan eli Louhea on laajennettava.
Kuka osaa sanoa onko se halvempaa kuin Kauppatorin pinnan uusiminen mahdollisen pysäköintilaitoksen valmiille kannelle tai ainakin ilman P-laitosta tehtäessä savivellille?
Louheen joudutaan laajennuksenn takia rakentamaan suusi ajoluiska. Koska luola on kovin syvällä luiskasta tulee satoja metrejä pitkä - ja kallis? Kallion louhiminen yläpuolella olevien vanhojen hauraiden talojen alle, tulee myös äärest kalliiksi? Jos ja kun kallio räjäytysten myötä halkeilee, pohjavesi laskee laajalti koko alueen alta vähintää kahdenkymmenen metrin syvyyteen. Miten käy luolan yläpuolella olevien talojen perustusten silloin? Joudutaanko niille pumppaamaan lisävettä, tai rakentamaan niiden ympärille tiivis vesiallas vai boorilla myrkyttämään maapohja?
Näyttäisi äkisti ihmetellen, ettei Louhen laajentaminen tule veronmaksajille huomattavasti halvemmaksi kuin torin pinnan uusiminen uuden pysäköintilaitoksen betoniselle kattotasollekaan?
Kannattaisiko täällä - niinkuin paikallislehdistössäkin - pyrkiä esittämään vain ja ainoastaan pikkisenkin oikeampia ja mahdollisesti totuudenmukaisempia tietoja?
Mitä Turulle maksaisi Louhen laajentaminen?
11
62
Vastaukset
- dddd8
Miksi toria pitäisi laajentaa? Ja miksi Louhea pitäisi laajentaa?
Tori on tyhjä nytkin, toriparkit ovat tyhjät ja Louhi puolityhjä. - Ajatella saa
Louhen laajentaminen maksaisi Turun kaupungille maltaita. Toriparkki tehdään yksityisin varoin. Kumpi siis on järkevää?
- laske vaikka itse
Maanlainen toriparkki tulee maksamaan 200 miljoonaa euroa ylläpitokustannukseet päälle, näytä se laskelma ja parkkihinta jolla Toriparkki Oy kuolettaa jossain järkevässä ajassa kulut. Kerron sinulle, sellaista aikaa ei olekaan. Maanlainen toriparkki kaatuu varmasti turkulaissten maksettavaksi, sillä sen hintaa ei pystytä kuolettamaan koskaan.
- vihreä92
Juurikin näin! Antaa yksityisten sijoittaa rahansa minne haluaa, onneksi toriparkkia ei tehdä Turussa kaupungin varoin toisin kuin muissa maamme kaupungeissa.
- ei tarvita
"On turha jankuttaa, että "parkkipaikkoja jo on tarpeeksi". Niitä ei ole tarpeeksi MAAN ALLA. Ja parkkipaikkoja on liikaa KATUJEN VARSILLA."
Höpö, höpö. Jos sun mielestä autoja on liikaa katujen varsilla torin lähistöllä, niin suosittelen P-Louheen parkkeeraamista. Ratapihankadun digitaaliopaste näyttää jatkuvasti että P-Louhessa on 250-350 parkkipaikkaa vapaana, autot vaan sinne, sisäänkäynti/ulostulo 20 metriä torilta, ei kauempaa kuin mahdollisen maanalaisen toriparkin joka maksaa 200 miljoonaa euroa miljoonien vuosittaiset ylläpitokustannukset. Miksi P-Louhi ei kelpaa, vaikka sen sisäänkäynti on vain 20 metriä torilta ja autot ajetaan Puolalanpuiston takaa parkkiluolaan joka on sentään kaliossa, eikä mutavellimaassa? Jos syynä on liian kallis pysäköintimaksu, niin tulevassa torin maanalaisessa toriparkissa parkkimaksu on paljon, paljon korkeampi että 200 miljoonan euron rakennuskustannukset saataisiin edes joskus kuoletettua.
Otetaan P-Louhi täyskäyttöön, niin koko maanalaista toriparkkia ei edes tarvita, se on jopa yhtä lähellä eli sisäänkäynti 20 metriä torilta.- Äly jätti jo?
Voi voi. Turku ympäristöineen kasvaa ja kehittyy. Yhä useammin P-louhi alkaa olla täynnä. Mihinkäs sitten autosi viet?
Kun autot lisäänntyvät, kun Kauppatorin ja sen parkkitaskujen nykyiset useat sadat autopaikat poistuvat, kun kävelyalueita ja pyöräteitä halutaan lisää ja kun vielä kaupungin keskustaa "kestävän kehityksen vaatimuksesta" tiivistetään, viimeisetkin katuvarsien yleisen käyttöön tarkoitetut parkkiruudut kaupungin keskustassa häviävät. Miksi nyt pitäisi lopullisesti torpata mahdollisuus saada niin keskustan asukkaita, liike-elämää ja shoppalievia palvelevien poistumaa korvaavien autopaikkojen välttämättä eteentuleva rakentamisen? Kerropa vielä se! - Ei vaaraton sekkää!?
Äly jätti jo? kirjoitti:
Voi voi. Turku ympäristöineen kasvaa ja kehittyy. Yhä useammin P-louhi alkaa olla täynnä. Mihinkäs sitten autosi viet?
Kun autot lisäänntyvät, kun Kauppatorin ja sen parkkitaskujen nykyiset useat sadat autopaikat poistuvat, kun kävelyalueita ja pyöräteitä halutaan lisää ja kun vielä kaupungin keskustaa "kestävän kehityksen vaatimuksesta" tiivistetään, viimeisetkin katuvarsien yleisen käyttöön tarkoitetut parkkiruudut kaupungin keskustassa häviävät. Miksi nyt pitäisi lopullisesti torpata mahdollisuus saada niin keskustan asukkaita, liike-elämää ja shoppalievia palvelevien poistumaa korvaavien autopaikkojen välttämättä eteentuleva rakentamisen? Kerropa vielä se!Kysymys kuulyui; mitä P-lohen laajentaminen maksaa. Ohessa muutamia kustannuksia lisääviä tekijöitä:
Laajennusräjäytykset kalliomurskeen poiskuljetuksineen on suoritettava erillistä, uutta ajoluiskaa myöten. Koska P-Louhen lattiataso on noin 7-8 kerroksen syvyydessä, luiskasta tulee välttämättä sangen pitkä. Jos luolaa laajennetaa Humalsitonkadun suuntaan, mikä kävelykad toiminta ajatellen olisi viisasta, luiskan alkupää olisi ilmeisesti esim. Rauhankadulöla Humalistonkadun ja Käsityöläöiskadun vaälillä.
P-Louhea toiseen suuntaan laajennettaessa uuden luiskan suuaukko voisi sijoittua Itäiselle Pitkällekadulle, vaikkapa nykyisen linja-autoaseman läheisyyteen. Aninkaistenkatua tuskin kannattaa lisäkuormittaa luolan liikenteellä?
Näinkin keskelle kaupunkia sijoittuvan rakentamisen aiheuttama häiriö saattaisi olla melkoinen sekin? Sen päälle tulevat - kaupunkilaisten muistamat - räjäytysten aiheuttamat vauriot työmaan yläpuolella oleville asuintaloille ja asukkaille. Tärinävaaralle ja muillekin vaurioille altistuva allue lienee näin huomattavasti suurempi kuin toriparkin vierustalla sen kaivaminen liejuun?
Kuten edellä jo mainitaan, kallion halkemat saattavat myös alentaa pohja- ja orsivesiä, niinkuin esimekiksi Kauppatorin ylälaidassa olevan liikekiinteistön kahden maanalaisen, olemassa olevan, parkkikerrosten epäillään jo tehneen. Tässä yhteydessä herättää myös kummastusta viranomaisten kanta, jolla toriparkin kaksikerroksisuus torin ylälaidassa kiellettiin? Tarkoitushakuista "tiedonpuutetta"?
Ortodoksikirkkoa lukuunottamatta torin vierustan kaikkien tonttien rakennusten perustukset on jo ajanmukaistettu. Ortodoksikirkon perustus tulee muutamassa vuodessa lorjattavaksi tehtiin toriparkki tai ei. Samoin tulee eteen myös Ålandsbankenin tontin säilyvien talojen perustusten: ne kun ovat mittausten mukaan jo nyt vaipumassa saveen?.
- Ajattelevast tunteva
Miksi jonkun mielestä on huono asia, jos parkkipaikkoja on paljon?
- Tunteitanämäkin
No jos sinä haluat paljon parkkipaikkoja, rakenna niitä itse ja muuta asumaan niiden keskelle.. Jos oikein ajattelet tuota tilannetta, niin olisiko tuohon järkevää käyttää rahaa, vai keksisitkö sille tilalle ja rahalle jotain muuta?
Miksi jonkun mielestä ajatteleminen on noin raskasta, ettei jaksa ajatella yhtään pidemmälle? - Muutapois
Tunteitanämäkin kirjoitti:
No jos sinä haluat paljon parkkipaikkoja, rakenna niitä itse ja muuta asumaan niiden keskelle.. Jos oikein ajattelet tuota tilannetta, niin olisiko tuohon järkevää käyttää rahaa, vai keksisitkö sille tilalle ja rahalle jotain muuta?
Miksi jonkun mielestä ajatteleminen on noin raskasta, ettei jaksa ajatella yhtään pidemmälle?Asut siis Kauppatorin varrella sijaitsevassa liiketalossa? Miksi, jos autoja pelkäät? Lakkaa jo kiusaamasta muita?
- Kumpi parempi,
autot maan alla vai päällä?
Ajatteleville ihmisille tärkeä huomio:
"On turha jankuttaa, että "parkkipaikkoja jo on tarpeeksi". Niitä ei ole tarpeeksi MAAN ALLA. Ja parkkipaikkoja on liikaa KATUJEN VARSILLA."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.2462721Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin691816- 651751
Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä901677En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1741641Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke271135090-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik1491349- 1731017
Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja57981Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat62867