Suuri Primer-kysely

13.99

Tervehdys. Veneen kausihuollot lähestyy. Ajankohtaiseksi on tullut uusia purjeveneen pohja, puhtaaksipuhallus, primerointi ja maalaus siis kysymyksessä. Alan firma tarjosi soodapuhalluksen sijaan lasikuulapuhallusta, joka on kuulemma parempi, mm. karhentaa pohjan mahdollistaen paremman tarunnan primerille olemalla samalla riittävän lempeä gelcoatille. Kokemuksia?

Ja sitten kyselykierros: Minkälaisia kokemuksia erimerkkisistä Primereistä? Lähinnä pysyvyyden kannalta, mikä merkki liimaa myrkyn tehokkaimmin pohjaan niin että kestää? Aiemmassa veneessäni myrkky pysyi priimana 10 vuotta irtoilematta, kun en lisännyt joka kevät uutta paksua kerrosta vanhan päälle. Merkki jäi valitettavasti myyjältä kysymättä. Kiitoksia.

22

2764

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seppomartti

      Olen käyttänyt 2x Epoxy Tar ja 2x Epoksi primeriä. Jos epoksitervaa ei ole ollut saatavilla niin 4x 2-komponenttista epoksiprimeriä. Sittern 1x Primocon tartuntapinnaksi, koska kova epoksipinta ei ole hyvä tartuntapinta. Näillä on aina pysynyt eikä kertaakaan osmoosiongelmaa, vaikka veneet normaalisti ovat 12 kk vedessä etelässä.
      Lasikuulista en tiedä mutta vesi hiekka-puhallus toimi hyvin. Puhaltaja väitti osaavansa puhaltaa itsekiilloittuvat myrkyt pois siten, että epoksointi jää ehjäksi. En uskonut sitä eikä epoksi jäänyt ehjäksi. Mutta Gelcoat jäi. Saattaa olla taiteilua paineen ja seosten kanssa ja vaatia kokemusta?.
      Jos pistät sähköpostiosoitteen niin saat kuvia työvaiheista.

    • ks valmistajan ohje

      "..mikä merkki liimaa myrkyn tehokkaimmin pohjaan niin että kestää?"

      En usko, että antifouling-maalin tarttuvuus primeriin riippuu primerin merkistä ainakaan niin paljon kuin maalausolosuhteista ja primerin kovettumisesta. Jos epoksiprimer on ehtinyt läpikovettua, pinta pitää hioa karkeaksi ennen antifoulingia. Helpommalla pääsee, jos seuraa maalinvalmistajan ohjeita. Epoksin voi maalala "märkää märälle" ilman välihiontoja, samoin antifoulingin epoksin päälle. Rungon lämpötila ja ilman kosteus ovat oleellisen tärkeät epoksiprimerin maalauksessa.

      Itse olen käyttänyt Interprotect-primeriä. Hyvin on antifouling pysynyt.

      • peukalotesti

        Interprotectin ohje kehotti tekemään peukalonjälki-testin 15 min välein. Sillä tavoin löytyy se oikea hetki, jolloin primer on sopivasti kovettunut ja "myrkyn" voi maalata päälle.
        Jos ilma on viileä niinkuin keväällä usein on, sopiva maalaushetki (10° lämmössä) olisi 5-9 tunnin välillä interprotectin viimeisen kerroksen maalaamisesta.
        Silloin ei tarvita hiontaa eikä seppomartin mainitsemaa tartuntamaalikerrosta.


    • FF 27 Charlotta

      Hempel light primerin kun vesihioi fairyvedellä sai hyvän tartuntapinnan hard racingille. Keväällä aktivoin vanhan mustan hard racingin tonnin paperilla ja yhtään ei ollut näkkiä kiinni. Pieni lima tms. lähti kevyellä harjauksella. Vetolaitteen antifouling oli ilmeisesti mennyt vanhaksi purkissaan, koska siinä oli paljon näkkiä.

      • seppomartti

        Suomenlahdella ei ollut näkkiä pohjassa vaikkei vanhaa hard racingia "aktivoinut". Akselissa ja potkurissa sen verran, ettei ole vielä kokonaan sukupuuttoon kuollut. Kuten tapana on sanoa "toista se oli ennen" suolapulssin aikoihin.


    • Itse olen kokeillut useampia erimerkkisiä (liuotteellisia) epoksiprimereita pohjissa, enkä ole huomannut eroa myrkyn kiinnittyvyydessä. Täytyy vain muistaa vetää ensimmäinen myrkkykerros nihkeälle pinnalle. Kerran nuorempana tein pienen mokan kun maalasin Jullen pohjaan myrkyn jo kovettuneen epoksin päälle. Hioin kyllä epoksipinnan ennen maalausta, mutta ilmeisesti en tarpeeksi hyvin koska myrkky lohkeili pois parista kohtaa.

      Nykyiseen 33-jalkaiseen veneeseeni tein pohjarempan viime kesänä ja käytin Jotunin Epocoattia. Epoksia maalasin 6 kerrosta ja päälle 2 kerrosta myrkkyä. Ensimmäisen myrkkykerroksen maalaamisen sai lämpöisenä kesäpäivänä aloittaa heti kun oli kiertänyt veneen ensin epoksiprimerin kanssa.

    • kryssari

      Vielä tärkeämpää on että primeri pysyy kiinni pohjassa. Itselläni lähti Bilteman primeri kuplimaan heti ensimmäisen kesän jälkeen. Se tosin vedettiin osittain hiotun vanhan primerin päälle.
      Ei auttanut muu kuin hioa uudestaan ja nyt kaikki gelcoatiin asti. Sen jälkeen on pysynyt (vaihdoin merkkiä).
      Myrkkymaalin pysyvyydessä primerissä ei ole ollut ongelmia.

      • seppomartti

        Veditkö 2-komponenttia 1-komponenttisen päälle kun lähti kuplimaan, vai minkä arvelet olleen syyn?


    • Antilla 36

      4x Teknoksen Inerta 5 ja viides kerros Hempell Light Primer, jonka päälle (hieman nahkeaan pintaan) Hempell Hard Racing. Tuon kovan päälle voi sitten maalata joko pehmeän Millen tai toisen kerroksen kovaa Hard Racingia. Tartunta on aina varma. Jos vedät pehmeän suoraan primerin päälle, niin kuluessaan primeriin asti et voi keväällä hiomatta laittaa uutta pehmeää. Tuohon kovaan se tarttuu aina. Itse laitoin sinisen kovan ja valkoista pehmeää päälle. Näki aina mistä pehmeä oli kulunut kun sininen kuulsi läpi. Ei tarvinnut turhaan maalikerrosta paksuntaa niistä paikoista, missä maalia jo oli riittävästi. Nykyisin pohjassa on kokonaan kova ja se vielä vesihiottuna 400:lla paperilla. Näin siis Hempellin tuotteilla. Tosin korvasin siis tuon Light Primerin tuolla Inertalla, kun oli ihan samat ainesosat muutaman prosentin tarkkuudella. Hinta vain oli 1/3 ja maalikauppiaskin vakuutti tuotteiden olevan lähes identtisiä. Varmuudeksi vedin kuitenkin tuon viimeisen kerroksen Light Primerilla ja hyvin ne primerit on pysynyt. Itseasiassa hioin pohjan tuolle n.10v sitten laitetulle primerille asti pari vuotta sitten ja lisäsin pari kerrosta primeria ennen kovaaa maalia. Eli tuo gelcoattia vasten oleva Inerta primeri on jo 10v vanhaa ja täysin kiinni joka paikasta.

    • seppomartti

      Tuskin on paljoakaan eroa, mikä firma on 2-komponenttiepoksin valmistanut. Kaikki varmaan toimii osmoosin estossa, jos pysyvät kiinni ja kerrospaksuus on riittävä. Primeriksi kutsutaan 1- ja 2- komponenttisia maaleja ja siinä on iso ero. Kun yllä "kryssarin" pohja kupli niin luultavasti 1-komponenttisen päälle oli maalattu 2-komponenttiepoksia. Tällainen vahinko sattui kerran Turkissa, kun teetin pohjamaalauksen ja tekivät vastoin ohjeita. Vene ylös ja koko pohja puhtaaksi- onneksi maksutta. Toinen mahdollsuus on kostea pinta, mikä Suomen keväässä on todennäköinen kun ilma on lämmin ja vene on edellisen yön lämpötilassa eli kastepiste pinnassa.. Kolmas kulintamahdollisuus on 2-komponenttiprimerin= epoksin himmentämätön pinta, missä ei mikään pysy kiinni.

      • Joakim1

        Varmasti kaikilla vesieristeeksi tarkoitetuilla maaleilla saa riittävän suojan. Selkeitä eroja on ainakin liuotinpitoisuuksissa ja kalvopaksuuksissa. Light Primer ja Teknoksen epoksimaalit sisältävät 400-500 g/l haihtuvia, kun High Protectissa on 10 g/l. Noilla paljon ohenteita sisältävillä kalvopaksuus puolittuu kuivuessa, kun Hight Protectilla se ei muutu. Se pitää tietysti myös huomioida hintoja vertaillessa.

        Onko millään muulla valmistajalla Hight Protectia vastaavaa tuotetta?


      • purkkikoko?
        Joakim1 kirjoitti:

        Varmasti kaikilla vesieristeeksi tarkoitetuilla maaleilla saa riittävän suojan. Selkeitä eroja on ainakin liuotinpitoisuuksissa ja kalvopaksuuksissa. Light Primer ja Teknoksen epoksimaalit sisältävät 400-500 g/l haihtuvia, kun High Protectissa on 10 g/l. Noilla paljon ohenteita sisältävillä kalvopaksuus puolittuu kuivuessa, kun Hight Protectilla se ei muutu. Se pitää tietysti myös huomioida hintoja vertaillessa.

        Onko millään muulla valmistajalla Hight Protectia vastaavaa tuotetta?

        En tunne High Protect -nimistä tuotetta. Et kai tarkoittanut Internationalin Interprotect-nimistä epoksiprimeriä?

        Liuotinvapaita tai vähän liotinta sisältäviä epoksiprimereita on kyllä useita, esim. Jotunin valmistrama Jotamastic SF (solvent free), Nor-maalilla on Normastic, Tikkurilalla muistaakseni Temacoat.
        Niitä on käytetty veneiden pohjiin. Laiva- tai teollisuusmaaleiksi tarkoitettuina niillä on kuitenkin se käytännön haitta, että pienin purkkikoko taitaa olla 20 litraa kovetin 20 litraa. Osaa näistä oli saatavissa talvilaatuna, joka kovetttuu kylmässä.
        Itsekin harkitsin jotain näistä, mutta purkkikoot olivat liian isoja. Siksi tyydyin pienemmissä 2.5 l purkeissa myytäviin, litrahinnaltaan hiukan kaliimpiin, veneisiin tarkoitettuihin epoksiprimereihin. Hempelin Gelshield 200 taitaa olla vähäliuotteinen epoksi.
        Ostopaikkojen hintavertailu oli kannattavaa (päädyin ostamaan svb:ltä, DHL toi purkit kotiovelle).


      • koukle tuntee
        purkkikoko? kirjoitti:

        En tunne High Protect -nimistä tuotetta. Et kai tarkoittanut Internationalin Interprotect-nimistä epoksiprimeriä?

        Liuotinvapaita tai vähän liotinta sisältäviä epoksiprimereita on kyllä useita, esim. Jotunin valmistrama Jotamastic SF (solvent free), Nor-maalilla on Normastic, Tikkurilalla muistaakseni Temacoat.
        Niitä on käytetty veneiden pohjiin. Laiva- tai teollisuusmaaleiksi tarkoitettuina niillä on kuitenkin se käytännön haitta, että pienin purkkikoko taitaa olla 20 litraa kovetin 20 litraa. Osaa näistä oli saatavissa talvilaatuna, joka kovetttuu kylmässä.
        Itsekin harkitsin jotain näistä, mutta purkkikoot olivat liian isoja. Siksi tyydyin pienemmissä 2.5 l purkeissa myytäviin, litrahinnaltaan hiukan kaliimpiin, veneisiin tarkoitettuihin epoksiprimereihin. Hempelin Gelshield 200 taitaa olla vähäliuotteinen epoksi.
        Ostopaikkojen hintavertailu oli kannattavaa (päädyin ostamaan svb:ltä, DHL toi purkit kotiovelle).

        http://www.hempel.fi/fi-fi/products/hempels-high-protect-35651


      • laiskimuus
        Joakim1 kirjoitti:

        Varmasti kaikilla vesieristeeksi tarkoitetuilla maaleilla saa riittävän suojan. Selkeitä eroja on ainakin liuotinpitoisuuksissa ja kalvopaksuuksissa. Light Primer ja Teknoksen epoksimaalit sisältävät 400-500 g/l haihtuvia, kun High Protectissa on 10 g/l. Noilla paljon ohenteita sisältävillä kalvopaksuus puolittuu kuivuessa, kun Hight Protectilla se ei muutu. Se pitää tietysti myös huomioida hintoja vertaillessa.

        Onko millään muulla valmistajalla Hight Protectia vastaavaa tuotetta?

        Miksi muuten vedetään 5 kertaa ohutta light primeria, jso saman kalvokapsuuden ja eristeen saa 2 kertaa high protectilla??


      • seppomartti
        laiskimuus kirjoitti:

        Miksi muuten vedetään 5 kertaa ohutta light primeria, jso saman kalvokapsuuden ja eristeen saa 2 kertaa high protectilla??

        Kalvopaksuuteen vaikuttaa myös levitystapa ruisku, tela tai pensseli. 2x High protect on kuitenkin paksumpi kerros kuin 4x tavallisia epoksiprimereita. Laiskimuuksen kysymys on ns. "hyvä kysymys".


      • Turbulentflow
        seppomartti kirjoitti:

        Kalvopaksuuteen vaikuttaa myös levitystapa ruisku, tela tai pensseli. 2x High protect on kuitenkin paksumpi kerros kuin 4x tavallisia epoksiprimereita. Laiskimuuksen kysymys on ns. "hyvä kysymys".

        Saako millään muulla tavalla kuin ruiskulla aikaan sileää pintaa ? Kun telalla levittää primeriä monta kerrosta päällekkäin, muistuttaa lopputulos lähinnä rapattua pintaa.


      • köli vinossa
        Turbulentflow kirjoitti:

        Saako millään muulla tavalla kuin ruiskulla aikaan sileää pintaa ? Kun telalla levittää primeriä monta kerrosta päällekkäin, muistuttaa lopputulos lähinnä rapattua pintaa.

        Telalla saa ihan hyvän pinnan aikaan. Telan valintaan pitää vaan kiinnittää huomiota. Itse vedin toissakeväänä pellille puhalletun alumiiniveneen pohjaan primerit tavan rautakaupasta saatavalla mohairtelalla. Tai oikeastaan teloilla. Siis sellaisella melko lyhytkarvaisella. Ruiskutustakin mietin, mutta se olisi pitänyt teettää, sillä noihin primereihin vaaditaan korkeapaineruiskua.


      • Seppomartti
        köli vinossa kirjoitti:

        Telalla saa ihan hyvän pinnan aikaan. Telan valintaan pitää vaan kiinnittää huomiota. Itse vedin toissakeväänä pellille puhalletun alumiiniveneen pohjaan primerit tavan rautakaupasta saatavalla mohairtelalla. Tai oikeastaan teloilla. Siis sellaisella melko lyhytkarvaisella. Ruiskutustakin mietin, mutta se olisi pitänyt teettää, sillä noihin primereihin vaaditaan korkeapaineruiskua.

        Jos haluaa hyvän pinnan niin telalla monta kerrosta kovaa myrkkyä ja sitten vasta alkaa työ. Nimittäin vesihionta.
        Toiseksi paras minun kokemuksessani on ollut primerien ja myrkkyjen maalaaminen ruiskulla. Kyllä autonkin pinnan saaminen sileäksi onnistuu ruiskulla paremmin kuin telaamalla- samoin vene. Kerroksia tarvitaa useampia kun kerrokset ovat ohuita. VC Offshore kerros "sutimalla" lienee noin 50u mutta ruiskutetusta en tiedä paljonko ohuempi on. Se ei ollut ihan vesihiotun sileä mutta paljon parempi kuin telalla tehty. Kallis mutta vähemmän vesihiontaa vaativa voisi olla useampi kerros VC:tä ruiskulla ja vähän vesihiontaa jos haluaa racingpohjan.


      • FF 27 Charlotta
        Turbulentflow kirjoitti:

        Saako millään muulla tavalla kuin ruiskulla aikaan sileää pintaa ? Kun telalla levittää primeriä monta kerrosta päällekkäin, muistuttaa lopputulos lähinnä rapattua pintaa.

        Ei ole helppoa saada telalla sileää. Paras tulos tuli kun kaksi maalasi. Levitys ensin mohairtelalla ja toinen tulee perässä vaahtomuovitelalla ja kevyellä hipaisulla tasoittaa. Vaatii kuitenkin vesihionnan ennen myrkkyjä. Paperi 120 riittää tuossa välissä. Todennäköisesti kaksi viimeistä kerrosta yhdistyvät tuossa ikäänkuin yhdeksi kerrokseksi, mikä kannattaa huomioida kerrosmäärässä.


      • gl37
        FF 27 Charlotta kirjoitti:

        Ei ole helppoa saada telalla sileää. Paras tulos tuli kun kaksi maalasi. Levitys ensin mohairtelalla ja toinen tulee perässä vaahtomuovitelalla ja kevyellä hipaisulla tasoittaa. Vaatii kuitenkin vesihionnan ennen myrkkyjä. Paperi 120 riittää tuossa välissä. Todennäköisesti kaksi viimeistä kerrosta yhdistyvät tuossa ikäänkuin yhdeksi kerrokseksi, mikä kannattaa huomioida kerrosmäärässä.

        Melkein maali kun maali (Bilteman maaleja en käytä, muuta kyllä) on hyvää. Pohjatyöt ja maalausolosuhteet on mielestäni tärkein juttu. Parhaat laatutuotteetkaan ei toimi jos kosteus, lämpötila yms. on pielessä.


      • Parvariantti
        purkkikoko? kirjoitti:

        En tunne High Protect -nimistä tuotetta. Et kai tarkoittanut Internationalin Interprotect-nimistä epoksiprimeriä?

        Liuotinvapaita tai vähän liotinta sisältäviä epoksiprimereita on kyllä useita, esim. Jotunin valmistrama Jotamastic SF (solvent free), Nor-maalilla on Normastic, Tikkurilalla muistaakseni Temacoat.
        Niitä on käytetty veneiden pohjiin. Laiva- tai teollisuusmaaleiksi tarkoitettuina niillä on kuitenkin se käytännön haitta, että pienin purkkikoko taitaa olla 20 litraa kovetin 20 litraa. Osaa näistä oli saatavissa talvilaatuna, joka kovetttuu kylmässä.
        Itsekin harkitsin jotain näistä, mutta purkkikoot olivat liian isoja. Siksi tyydyin pienemmissä 2.5 l purkeissa myytäviin, litrahinnaltaan hiukan kaliimpiin, veneisiin tarkoitettuihin epoksiprimereihin. Hempelin Gelshield 200 taitaa olla vähäliuotteinen epoksi.
        Ostopaikkojen hintavertailu oli kannattavaa (päädyin ostamaan svb:ltä, DHL toi purkit kotiovelle).

        En minäkään tunne Hempelin Gelshieldiä, mutta Natikalla on Gelshield 200. Hyvät kokemukset, mutta kallista.

        Kokeilin viime keväänä Bilteman epoksia, mutta on melkoista litkua Gelshieldiin verraten, ehken 3 sivelyä Biltemaa antaa saman kalvon kuin Gelshield.

        Gelshieldissä hyvänä ominaisuutena kaksi väriä, harmaa ja vihreä. Niitä kun vetelee vuorotellen, niin näkee että sivelyn peitto on OK.


    • 13.99

      Jatkokysymyksenä edellisiin: Onko vanha primer saatava pois ennen uuden laittoa? Ilmeisestihän erilaisilla puhalluksilla ei ole takeita primerin irtoamisesta. Luulisi esim. hiekka/ lasikuulapuhalluksen karhentavan vanhaa primeria siten että siihen tarttuu myös uusi.
      Toinen asia: veneen pohja on mitattu kuivaksi nyt syksylllä myrkyn läpi. Riittääkö se, että pohjan puhaltaa puhtaaksi keväällä, antaa kuivua esim pari viikkoa (onko tämäkään tarpeen?), ja sitten sutii primerit ja myrkyt kiinni? Olen myös lukenut kommentteja, että puhallus/ skrabaus pitäisi tehdä syksyllä, talvella pohja kuivaa ja keväällä sitten maalaukset. Luulisi että pohjan kuivuus/ kosteus lähtötilanteessa vaikuttaa siihen, kauanko sen pitää kuivaa puhdistuksen ja maalauksen välissä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      280
      3104
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      79
      1565
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1291
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1210
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1207
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1129
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1107
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe