21,5 pv vs. -20 %

tulkoon karenssi

Arvon matemaatikot. Karenssi ei paljon toimeentuloani hetkauttaisi, sillä nyt minulle lasketaan tulo 21,5 päivän mukaan. Saan 45,52 € ttt:a vähemmän kuukaudessa jo tuosta laskutavasta johtuen.

Saatuani karenssin tuota laskutapavähennystä ei tule, koska ei ole tuloakaan, joten tuloni eivät voi alentua -20 % vaan 105,24 - 45,52 = 59,72 €, mikä on reilu -10 %.

26

157

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uyguoigu

      Aiot siis tahallisesti menettää perusosasta 20 % mikä tarkoittaa sitä. että kuukaudessa elämiseen jää vajaat 400 ekee?

      Onnea matkaan. Yhteiskunnan rahaa tuossa säästyy kun ei tarvi työttömyysetuutta maksaa eikä täyttä perusosaa huomioida.

      • tulkoon valkeus

        Perusosani on täysimääräisenä 528,22 € ja -20 % alennettuna 422,58 €, mutta minulle ei tule 45,52 €:n alennusta, mikä nyt tulee johtuen työmarkkinatuen laskukaavasta. :) Häviän vain alle 60 € nykyiseen verrattuna.
        Kyllä, aion tahallisesti menettää tuon jos minua aletaan ohjailemaan liikaa. :)


      • tulkoon mikä tulee

        PAITSI että en menetä -20%, vaikka kieltäytyisin mistä ja saisin karenssia mistä, SILLÄ ihmisarvoista elämää ei saa vaarantaa ja nythän se vaarantuisi. :)

        Itse asiassa menettämällä työmarkkinatuen VOITAN 45,52 € / kk. :)


      • V1tuttaa
        tulkoon mikä tulee kirjoitti:

        PAITSI että en menetä -20%, vaikka kieltäytyisin mistä ja saisin karenssia mistä, SILLÄ ihmisarvoista elämää ei saa vaarantaa ja nythän se vaarantuisi. :)

        Itse asiassa menettämällä työmarkkinatuen VOITAN 45,52 € / kk. :)

        Harmi että asia ei käytännössä näin mene. Saat tapella korkeinpaan oikeuteen saakka että saat "puuttuvat" rahasi jotka sossu meilivaltaisesti sinulta kieltää ja saat ne rahat noin 2-3v päästä siitä kun olet valitusrumbasi aloittanut.

        Nimim. kokemusta on.


    • sossulle "pataan"

      Hyvä huomio. Kannattaa laittaa täysillä hanttiin jos orjatöihin pakottavat. Kaikki mahdolliset todisteet noita virkanilkkejä vstaan kannattaa kerätä huolella. Kaikesta mahdollisesta pitää valittaa niin ylös kun pääsee ja mahdottomasta vieläkin pidemmälle. Yhteiskunta luulee säästävänsä mutta jo pelkät kopiointikulut ovat suuremmat kun tuo kuviteltu säästö. Näytetään niille!!

      • tulkoon mikä tulee

        Viisainta olisi ollut ottaa karenssi kerran vuoteen tähänkin saakka, niin ei olisi päästy kertoimen käyttöönottoon.


    • Tää ei nyt tajua

      Miten niin tulosi lasketaan? Kai nyt tulot kuitenkin katsotaan tiliotteelta, että paljonko niitä on. Itse ainakin nostaisin metakan, jos joku sossu ilmoittaisi, että "laskin sun saavan 700 euroa kuukaudessa" sen sijaan, että katsoisi tiliotteelta paljonko olen saanut.

    • calcu

      Kun ensi vuonna asumistuki useilla nousee niin karenssi vie yhä pienemmän euromääräisen osuuden toimeentulotuesta.

      • tulkoon mikä tulee

        Ei vaikuta perusosaan.


      • calcu
        tulkoon mikä tulee kirjoitti:

        Ei vaikuta perusosaan.

        Karenssi tietää -20% alennusta toimeentulotukeen mikä on n. 96 euroa 1 hengen taloudessa. Kun vuoden alussa asumistuesta poistuu neliörajoitus, niin voi saada täydet 80% asumistukea korkeaankiin vuokraan. Jos nyt saa asumistukea 60% vuokrasta neliörajoituksen johdosta, mutta vuoden vaihteen jälkeen 80% vuokrasta, niin aivan varmasti sossusta jää saamatta vähemmän kuin 96 euroa. Eli asumistuen nousu vähentää toimeentulotuen tarvetta ja kun toimeentulotuen tarve on vähemmän kuin 96 e/kk, toimeentulotuen menetys on vähemmän kuin 20% toimeentulotuesta.


      • calcu
        calcu kirjoitti:

        Karenssi tietää -20% alennusta toimeentulotukeen mikä on n. 96 euroa 1 hengen taloudessa. Kun vuoden alussa asumistuesta poistuu neliörajoitus, niin voi saada täydet 80% asumistukea korkeaankiin vuokraan. Jos nyt saa asumistukea 60% vuokrasta neliörajoituksen johdosta, mutta vuoden vaihteen jälkeen 80% vuokrasta, niin aivan varmasti sossusta jää saamatta vähemmän kuin 96 euroa. Eli asumistuen nousu vähentää toimeentulotuen tarvetta ja kun toimeentulotuen tarve on vähemmän kuin 96 e/kk, toimeentulotuen menetys on vähemmän kuin 20% toimeentulotuesta.

        Korjaus : toimeentulotuen menetys on vähemmän kuin 20% toimeentulotuesta.
        =>
        toimeentulotuen menetys on vähemmän kuin 20% yksinelävän normista (=n.480 e/kk)


      • tulkoon mikä tulee
        calcu kirjoitti:

        Karenssi tietää -20% alennusta toimeentulotukeen mikä on n. 96 euroa 1 hengen taloudessa. Kun vuoden alussa asumistuesta poistuu neliörajoitus, niin voi saada täydet 80% asumistukea korkeaankiin vuokraan. Jos nyt saa asumistukea 60% vuokrasta neliörajoituksen johdosta, mutta vuoden vaihteen jälkeen 80% vuokrasta, niin aivan varmasti sossusta jää saamatta vähemmän kuin 96 euroa. Eli asumistuen nousu vähentää toimeentulotuen tarvetta ja kun toimeentulotuen tarve on vähemmän kuin 96 e/kk, toimeentulotuen menetys on vähemmän kuin 20% toimeentulotuesta.

        Asumistuella ja perusosalla ei ole mitään tekemistä keskenään.


      • calcu
        tulkoon mikä tulee kirjoitti:

        Asumistuella ja perusosalla ei ole mitään tekemistä keskenään.

        "Asumistuella ja perusosalla ei ole mitään tekemistä keskenään. "

        Noiden rahamäärillä on sen verran yhteistä tekemistä, että vuoden 2015 puolella, kun asumistuet useilla nousevat, karenssi ei viekään kaikkea sitä minkä verran asumistuki noustessaan toi.


      • tulkoon mikä tulee
        calcu kirjoitti:

        "Asumistuella ja perusosalla ei ole mitään tekemistä keskenään. "

        Noiden rahamäärillä on sen verran yhteistä tekemistä, että vuoden 2015 puolella, kun asumistuet useilla nousevat, karenssi ei viekään kaikkea sitä minkä verran asumistuki noustessaan toi.

        Menevätkö sossun perusosa ja kelan asumistuki ensi vuonna naimisiin?


    • väärin!

      Ei se ihan noin mene kuin ap laskee, sillä työmarkkinatukea maksetaan 13 erää vuodessa, sossu laskee sinulle tuloksi vain 12 erää 21.5 kertoimella, eli jos hankit itselleni karenssin ja alennetun perusosan, niin tappiollehan ap siinä jää eikä voitolle

      Kun sossu käyttää 21.5 kerrointa ei yhden kuun aikana huomioida tuloksi kuin yksi 21.5 kertoimella oleva työmarkkinatuki vaikka maksuun tulee kaksi työmarkkinatuen 20pv erää

      • tulkoon mikä tulee

        Hallinto-oikeus ei hyväksy ttt:n alennusta ihmisarvoisen elämän menettämisen kustannuksella. Voi sitä 60 € / kk joutua vuoden odottamaan, mutta ei mitään uutta länsirintamalla.
        Silloin kun olen karenssissa, minulle ei 21,5 pv:n tuloja ja tasauksia lasketa.


      • V1tuttaa
        tulkoon mikä tulee kirjoitti:

        Hallinto-oikeus ei hyväksy ttt:n alennusta ihmisarvoisen elämän menettämisen kustannuksella. Voi sitä 60 € / kk joutua vuoden odottamaan, mutta ei mitään uutta länsirintamalla.
        Silloin kun olen karenssissa, minulle ei 21,5 pv:n tuloja ja tasauksia lasketa.

        "vuoden"

        Hahahahaaa.. Onnea vaan jos luulet noin nopeasti asiasta selviävän. Ei paljoa lämmitä joku muutama kymppi jonka saa parin-kolmen vuoden päästä kun ei tälle viikolle ole ruokaan rahaa.


    • calcu

      Kun asuu sopivan halvalla, niin toimeentulotuen tarve alkaa olla aika minimissää kun asumistuen neliömäärien perusteinen kerroin poistuu. Liki kaikki halvalla asuvat tulevat saamaan 80% asumistukea vuokraansa - oli neliöitä sitten kuinka monta tahansa.

      Jos vuokra on esim. 350 e/kk niin tuohon saa asumistukea 350*0,8 = 280. Itselle jää 70 euroa vuokrasta. Työmarkkinatuki netto on n. 520. Eli omaa rahaa työmarkkinatuesta jää vuokran jälkeen : 520 - 70 = 450.

      Jos anoisi vuokraan toimeentulotukea, jäisi käyttöönsä 480 euroa.

      Että ihan sama vaikka -20% karenssia pukkaa, erotusta omiin varoihin olisi ainostaan 30 euroa ilman karenssia. Sähkölasku saattaa muuttaa tilannetta hieman, että todellisuudessa -20% karenssi aiheuttaisi n. 60 euron menetyksen normaaliin nähden.

      • kmgomog

        Toimeentulotuesta maksetaan myös sähköt, vedet ja saunamaksu eli helposti voi laskea 30 euroa lisää nettovoittoa. Lisäksi usein ilmaiset lääkkeet ovat aika kova juttu.


    • Voittaja!

      mulla oli juttu halinto-oikeudessa vähän yli vuoden
      just ton perkelen 21.5 homman takia kun oli otettu käyttöön lain ja niiden raamatun vastaisesti. Voitin tietenkin ja sain rahani. Ja mahto sossun päälikköä harmittaa maksaa se summa kun oli muna pystyssä joka käänteessä poikkiteloin ajamassa omia järjettömiä ajatuksiaan!

      Voisin kertoa tässä vähän muutakin ko. laitoksen toiminnasta mutta jääkööt ettei tule syytteitä herjauksesta.

      • Työstä palkkaa

        Te-keskus on nyt pistettävä koville. Minullakin juttu vetämässä kuntouttavan työtoiminta ilmaistyön takia joka pakolla saneltiin minulle. Nyt olen jo töissä, mutta valituksistani en todellakaan luovu.


    • höpsö?
      • mfglönfngl

        Ei näille matemaatikoille kannata asiaa selventää. Elävät päivä ja pullo kerrallaan.


      • tulkoon mikä tulee
        mfglönfngl kirjoitti:

        Ei näille matemaatikoille kannata asiaa selventää. Elävät päivä ja pullo kerrallaan.

        \O-o/

        *shakki ja matti*


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      375
      4819
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1924
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      1662
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1576
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      257
      1510
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1420
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1396
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1387
    9. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1274
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    Aihe