Vanhusten henkinen väkivalta

alistettu vanhus

Mitä tarkoittaa vanhuksen kaltoinkohtelu kotiolosuhteissa? Kyseessä on henkinen väkivalta. Fyysisiä jälkiä ei ole. Vanhuspalvelulaki on nolla tässä mielessä. Voiko tehdä poliisille tutkintapyynnön? Jos ei riittävästi löydy todisteita, mitä tapahtuu tutkintapyynnön pyytäjälle? Joutuuko hän vaikeuksiin? Miten uhrin voisi saada edunvalvontaan? Parisuhteessa "roisto-osapuoli" huolehtii usein raha-ym. tärkeistä asioista. Heikompi osapuoli on heikoilla, varsinkin, jos hänellä on esimerkiksi muistisairaus. Kommentteja?

6

164

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Outo kysymys?

      Tottakai kotona oleva hoitaa sairaan asioita kun ei itse pysty. On kaikki oikeudet siihen saatu. Miksi pitäisi olla edunvalvoja?
      Puoliso voi hoitaa asioita kun ne virallisesti hoidettu.
      Jos ei näyttöä pahoinpitelystä tai kohtelusta ihan turha asia.
      Tottakai hoitaa toinen raha-asiat ei itse potilas siihen pysty ja asia hoidettu virallisesti ei asiassa mitään sanomista.
      Eri asia jos niin todella on että kaltoin kohdellaan. Mutta perheessä nuo asiat yleensaä hoidetaan. On heidän asia.

    • todellista nykyään

      Kun iäkäs pariskunta on naimisissa ja toinen huonokuntoinen, toinen kykenee hoitamaan asiat, niin tuskin siinä on moitittavaa. Useinkaan.
      Mutta tapauksissa, että leskeksi jäänyt vanhus joutuu jonkun lapsen tai muun sukulaisen taloudellisen hyväksikäytön kohteeksi on tuomittavaa.
      Vanhus saattaa olla puun ja kuoren välissä, eikä voi muuta kuin antaa rahansa, pienen eläkkeensä tai suurimman osan siitä jollekin. Useinkaan vanhus ei tajua rahan arvoa vielä nykyäänkään moni vanhus ei osaa muuntaa markkaa euroksi.

      http://yle.fi/uutiset/piileva_ongelma_suomessa_-_lahiomainen_vie_vanhuksen_rahat/6887841

      • Huomioitava

        Ne ulkopuoliset onkin usein niitä jotka haluavat etuja. Maistraatin hoitaessa asioita se on maksullista. Joillekin yksinäisille se olisi tarpeen ettei ulkopuoliset vie vanhuksen varallisuutta!


      • joku osaa vetää
        Huomioitava kirjoitti:

        Ne ulkopuoliset onkin usein niitä jotka haluavat etuja. Maistraatin hoitaessa asioita se on maksullista. Joillekin yksinäisille se olisi tarpeen ettei ulkopuoliset vie vanhuksen varallisuutta!

        Koulutetut osaavat yhtä lailla kuin köyhemmät sukulaiset. Siitä todistaa mm tuomio.
        Olen kuullut monia vastaavia tapauksia, mutta kaikki ei ole päätyneet noin.

        http://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/kotimaa/item/58558-joensuun-kaupunginvaltuutettu-kavalsi-aitinsa-rahat-tuomioksi-vuosi-vankeutta


    • Asioiden hoito

      Onko todisteita, että toinen olisi "roisto-osapuoli" jos hoitaa toisen asioita kun vanhus sairauden takia ei pysty siihen itse.
      Normaalisti asiat perheessä hoidetaan niin, että kykenevä hoitaa ne.
      Ei voi ajatella Alzheimer sairasta hoitamassa maksu asioita netissä kun ei osaa edes käyttää sitä. Ei myöskään pääse pankkiautomaatille ja siellä onkin vaara ulkopuolisesta.
      Perhe on perhe ja ei siihen normaalisti tarvitse "vartijaa". Kyse on silloin poikkeustapauksesta jos tarvitsee. Lain mukaan puoliso voi valita edunvalvojaksi vaikka puolison. 26
      Asiat menisi vaikeiksi jos ei saisi asioita hoitaa ja kaikki apu maksaisi ulkopuolisen hoitaessa asioita. Hankalaa!

    • vanhan naisen osa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      20
      1780
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1348
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1230
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1150
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1095
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1056
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1019
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1010
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1002
    Aihe