Katolilaisuuden tutkiminen luterilaisena

PaimentaEtsiväLammas

Minut kastettiin luterilaisena (vauvana tietysti). Tunnustaudun tosin enemmänkin yleisluonteiseksi kristityksi. Olen ajatellut että jos muissa uskonnoissa on ollut jotakin totuuden hiventä, ne asiat olisi silloin sallinut olevaksi vain ja ainoastaan kristittyjen Jumalan armosta, ja että vain Hän tietää siihen vastauksen.

Katolilaisuus on kiinnostanut minua jo jonkin aikaa, ja olen saanut tietää siitä sekä huonoja että hyviä puolia. Mutta katolilaisuus on tietääkseni todellakin kristillinen uskonto, sillä katolilaiset uskovat Kristukseen, vaikka he nostavatkin huomattavan korkealle jalustalle Neitsyt Marian, korkeammalle kuin protestantit.

En tarkoita nyt tässä vaiheessa, että haluan tulla täydeksi katolilaseksi. Mutta haluan silti kääntyä yleisluonteisempaan kristilliseen uskoon, sen sijaan että kuuntelisin väittelyä tämä kirkko vastaan tuo kirkko ja pitäisin väittelyssä jommankumman puolia. Etenkin kun tiedän että katoliset ja protestantit ovat historiassa ottaneet verisesti yhteen, ja molemmat puolet ovat kärsineet.

Eli kysymykseni katolilaisille on, että mitä voitte kertoa protestantille katolilaisuudesta näinä päivinä? Minkälaista johdatusta te tai uskontonne voivat minulle etsinnöissäni tarjota?

10

93

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ArvoKonservatiiv

      "mitä voitte kertoa protestantille katolilaisuudesta näinä päivinä?"

      Oppi määritellään italiaksi ja latinaksi Vatikaanissa eikä sitä ole käännetty suomeksi. Suomen katolinen kirkko taas (vastoin kirkon johdon Takaisin Roomaan-liikettä) korostaa riippumattomuutta Roomasta ja Suomen katolisen kirkon suurin rahoittaja on Saksan katolinen kirkko. Katolisuuden keskeisiä piirteitä kuten Liguorin moraalioppi on selostettu Modernin teologian ensyklopediassa.

      Kirkon kanta on se, että suositeltavat ja maapallon parhaat elokuvat ovat italialaista neorealismia ja Hollywoodin kultakauden elokuvia 1930-40 luvuilta.

      Kirkon dogmien mukaan (toisessa ketjussa käänsin ne)kaikki piispat joita on noin 5.000 ovat apostolien valtuudet omaavia Kristuksen arvovallan saaneita erehtymättömiä opettajia.

      LYHYESTI

      Kirkko vaatii kuuliaisuutta Vatikaanille ja oman hiippakunnan johdolle, mutta teologiaa tai elämänohjeita suomeksi on vähän.
      Dilemmana näen Takaisin Roomaan -liikkeen (muut kirkot palautettava Vatikaanin linjoille) ja Franciscuksen säästäväisyysajatuksen; antakaa mieluummin rahat köyhille kuin reissatkaa Roomassa tai yleisemmin korkeakirkollisuus (kirkko Taivasten valtakunta maan päällä) vs.Vuorisaarnan henki köyhien auttamisesta ja vaatimattomasta elämäntyylistä, jota mm. fransiskaanit edustavat.

      /// Oikeastaan voisin perustaa blogin, jossa käsittelisin mielenkiintoni kohteista myös uskonnollisia asioita ja erityisesti katoliseen kirkkoon liittyviä asioita.

    • katolilainen

      Ainakin Helsingissä pidetään syksystä kevääseen kestävä infokurssi katolisesta opista. Keskeiseen oppiin voi myös tutustua katekismuksen välityksellä. Voithan käydä messussakin tutustumassa.

      • ArvoKonservatiiv

        "Ainakin Helsingissä pidetään syksystä kevääseen kestävä infokurssi katolisesta opista"

        Tässä tulee eteen se, että vain Uudellamaalla (ja Lahdenradan ja Tampereenradan varrella) asuville on mahdollista tuo kurssi suorittaa pienellä vaivalla tai kohtuullisin matkakustannuksin. Toisekseen monet pitävät luennoilla istumista yksitoikkoisena puuhana - toki luennoilla voi tutustua hyviin tyyppeihin.

        "Voithan käydä messussakin tutustumassa."

        Messut ja muu kirkkoperinteeseen liittyvät asiat (kirkkotaide, kirkkomusiikki, vaatteet) ovat katolisen kirkon vahvoja puolia.

        Edelleen näen ongelmana sen, että syrjäseuduilla ja pikkukaupungeissa katolista toimintaa ei ole sekä sen, että katolista teologiaa on suomeksi helposti saatavilla vain vähän. Kielitaidoton maalainen on aivan eri asemassa kuin italiaa ja latinaaa osaava (etelä)helsinkiläinen.


    • tätä toivon !

      Toivottavasti ei enää koskaan tule aikaa, että pakolla käännytettäisiin uskontoihin. Ei ainakaan tappamisen meiningillä.

      • katolilainen

        Vuonna 2013 julkaistun The Freethought Report 2013 -raportin mukaan maailmassa on 13 valtiota, joissa ateismista tai muhamettilaisuuden hylkäämisestä voidaan antaa kuolemantuomio: Afganistan, Iran, Jemen, Malesia, Malediivit, Mauritania, Nigeria, Pakistan, Qatar, Saudi-Arabia, Somalia, Sudan ja Yhdistyneet arabiemiirikunnat.

        Vatikaani ajaa voimakkaasti uskonnonvapautta.


    • katolilainen
      • uskossa oleva

        Olen uskossa minua ei tarvitse kenenkään käännyttää katoliseen kirkkoon. Jeesus sanoi olevansa tie totuus ja elämä. Jeesus riittää.


      • katolilainen
        uskossa oleva kirjoitti:

        Olen uskossa minua ei tarvitse kenenkään käännyttää katoliseen kirkkoon. Jeesus sanoi olevansa tie totuus ja elämä. Jeesus riittää.

        Niin minäkin olen uskossa, samoin ne muutkin katolisessa messussa käyvät. Jeesus on perustamansa Kirkon pää ja Kirkko on hänen ruumiinsa. Jeesus on tie,totuus ja elämä. Haluamme olla siellä, missä Kristus on läsnä, missä kuulemme hänen Sanaansa, missä voimme yhdessä rukoilla ja missä saamme voimaa ehtoollisesta.


      • qywter
        katolilainen kirjoitti:

        Niin minäkin olen uskossa, samoin ne muutkin katolisessa messussa käyvät. Jeesus on perustamansa Kirkon pää ja Kirkko on hänen ruumiinsa. Jeesus on tie,totuus ja elämä. Haluamme olla siellä, missä Kristus on läsnä, missä kuulemme hänen Sanaansa, missä voimme yhdessä rukoilla ja missä saamme voimaa ehtoollisesta.

        Entä sitten Maria? Hänen roolinsa?


      • katolilainen
        qywter kirjoitti:

        Entä sitten Maria? Hänen roolinsa?

        Hän on pyhä Neitsyt. Hän on meille uskovan esikuva, koska hän halusi kyselemättä, epäröimättä ja täydellisesti alistua Jumalan tahdon tapahtumiseen elämässään.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      25
      1461
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1291
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1265
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1205
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1184
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1083
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1064
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1063
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe