Vesieristys: oikeat aineet ja järjestys

Olispa ISI auttamass

Olen remontoimassa pientä vessaa itse ja haluan laittaa lattiaan vesieristys vaikka tilassa ei lattiakaivoa olekaan. On tullut nyt katsottua opetusvideoita YouTubessa :) joten ei se nyt niin vaikealta näytä, että enköhän selviä kun en täysin kädetön ole.

Ainut mikä minua mietityttää on aineiden yhteensopivuus ja järjestys.
Siis tarkoitus kun on tehdä remppaa muiden töiden ohella niin ihan heti en pysty hommaa tekemään alusta loppuun. Seiniin tulee tasoite maali, lattiaan kaakeli.

Tässä järjestys miten olen ajatellut homman hoitaa (Naisen logiikkaa....):

1. Vanhat kaakelit kaakeliliimat pois. (pitääkö vielä hioa että varmasti lähtee liiman jäänteet?) Alusta on lastulevy
2. Primer seiniin.
3. kosteussulku nurkkiin ja lavuaarin kohdalla myös seinään.
4. nurkkanauhat vesieristemassalla.
5. seiniin tasoite maalaus
6. lattiaan kosteussulku vesieriste (onko kosteussulkuaine turha? Vai pitääkö käyttää primer?)
7. laattojen kaakelointi.

Vähän mietityttää tuo lattian ja seinän rajaan tuleva eristysnauha, siis se että lattian päälle tuleva osuus saattaa olla viikonkin ennen kuin ehdin aloittaa sen työstämistä. Jostain kun olen kuullut että vesieristeen päälle pitäis saada mahdollisimman nopeasti päällysteet päälle.

Ja myös haasteita antaa budjetissa pysyminen. Pitääkö käyttää aina saman merkin tuotteita? esim. KIILLON kosteussulku Kiilloin vesieriste Kiilloin laasti?
Katoin että esim. Biltemassa on edullista tuo nauha. Vesieristettä sieltäkin saa, mutta minkähän laatuista mahtaa olla? Onko saatavilla jotain valmista mattoa mitä voisi käyttää vesieristemassan sijasta? Lattian pinta-ala on vain 2 m2.

4

3122

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hakotie

      Sen verran olet hakoteillä, että parempi jättää tekemättä.

    • d ds f

      Vanhat kaakelit pois
      Hio/raaputa seinästä ja lattiasta suurimmat liimat pois.
      Tasoita seinä ja lattia
      Anna kuivua
      Praimeroi seinä ja 20cm lattian reunaa
      Levitä vedeneriste massa seiniin
      Laita nurkkiin nauha kun massa on vielä märkä
      Levitä nauhan päälle uusi kerros vedeneristettä
      Anna kuivua
      Levitä seinille uusi kerros veden eristettä
      Anna kuivua
      Maalaa seinät

      Praimeroi lattia
      Levitä veden eriste
      Laatoita

      Useinmiten eri merkkejä voi käyttää sekaisin. Poikkeuksiakin toki on. Biltema sopii ihan hyvin kohteeseesi.

      • Hakotie

        Kannattaisiko lukea ensin kysymys, seinä on lastulevyä SE ei ole kelvollinen alusta tasotteille ja vedeneristeille.

        Minkä ihmeen takia ylipäätään seiniin laittaa minkäänlaista vedeneristettä WC:ssä, kun esim. Tikkurilan Luja on todella pesunkestävää maalia ja se itsessään antaa riittävän suojan roiskevettä vastaan.

        Lattian nyt voi vedeneristää, mutta sekin on melko turha jos esim. pytty sattuu hajoamaan niin vesi valuu toiseen huoneeseen, kun tilassa ei ole lattiakaivoa.


    • Olen täysin samaa mieltä Hakotien kanssa. Älä missään nimessä rupea sitä suunnittelemallasi tavalla tekemään, sillä koko hoito menee noin toteutettuna pahemman kerran pieleen. Eipä silti, hakoteillä näyttää olean myös d ds f.

      Mitä materiaalia lattia on ja mitä lattian alla on?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      368
      4543
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      85
      1865
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1600
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      213
      1397
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1390
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1361
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1347
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1235
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe