Kun elämän väistämätön kulku ja rakkaus tekevät kipeää

♡♡ Nainen Ihanainen

Kun lapset olivat pieniä, he olivat silmissä aina. Kouluikäisinä ja murrosikäisinä palasivat kotiin illaksi. Heistä huolehti, elämä oli kiireistä. Välillä osasi pysähtyä nauttimaan siitä, että lapset ovat, ja tuntea rakkauden ja suojeluhalun joka solussaan heitä kohtaan. Touhua ja toimintaa oli enimmäkseen. Tähtäämistä tulevaisuuteen. Lasten kasvattamista aikuisiksi.

Nyt lapset ovat aikuisia. Vanhimmat aviossa, nuorimmatkin kaukana opiskelemassa.
Onnellinen lasten pärjäämisestä toki, vaikka kaipaus on siihen aikaan, kun lapset asuivat kotona. Rakkauden tunne värähtää silloinkin, kun kadulla kulkee oman lapsen näköinen nuori.
Samalla surumieli pohjavireenä ja kapinamieli myös siitä, että elämä etenee kuin juna kysymättä minulta, että haluanko. Samanlainen tuskainen vastarinta kuin minkä mummoni kuolema aiheutti 11-vuotiaana.
Elämä etenee kysymättä minulta suostumusta. Minä menen kohta pois tästä maailmasta.
Jostain tulin tänne, jonnekin poistun täältä. Jotain pientä tästä kaikesta vain ymmärrän.

37

204

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei välii, hei!
      Ei välii enää.
      60 vanhojen lapsien naama menee ruttuun muutenkin.
      Alkaa todella tuntemaan yhteen-kuuluvaisuutta.

      Tota, oliskos sulla jotain omais-hoitajuudesta.
      Hoitamisen kalleudesta ja toisten rahojen vähäisyydestä?

      H.

      • perk. pummit

        Sulla varmaan olis siitäki sanottavaa kun oot valittanu et vievät sun eläkerahas.


      • ♡ Nainen Ihanainen ♡

    • tie on leveänlainen

      Tunteesi lienevät luonnollisia, rakkautta ja kaipuuta.
      Ihana, että lapsilla on rakastavia vanhempia.
      Onneksi useimmat vanhemmat kuitenkin elävät omaa elämäänsä, eivät lastensa ja lastenlastensa kautta, joka heille voi olla kovinkin raskasta.

      Me ei lasta saatu aikaan, muttei se ole meille ollut mikään ongelma. Nuorena tuntui, että meillekin, kuin on muillakin.
      Kumpikin ollaan pienestä perheestä.
      Juupelin mukavaa on, kaipa ollaan saatu olla ikiteineinä.
      Ettei ketään liikaa kadehdituta, morkaleitakin on ollut elon polulla, mutta kaksin on niistäkin selvitty.

      • ♡ Nainen Ihanainen ♡

        @tie on leveänlainen
        "Onneksi useimmat vanhemmat kuitenkin elävät omaa elämäänsä"

        Nykyään, jos on terve ja tulee taloudellisesti mukavasti toimeen lasten lennettyä pesästä, voi/pitää/joutuu aloittaa vielä uuden ylimääräisen elämänvaiheen.
        Tällainen oli vain harvoille meitä edeltäneiden sukupolvien ihmisille mahdollista.


      • tie on leveänlainen
        ♡ Nainen Ihanainen ♡ kirjoitti:

        @tie on leveänlainen
        "Onneksi useimmat vanhemmat kuitenkin elävät omaa elämäänsä"

        Nykyään, jos on terve ja tulee taloudellisesti mukavasti toimeen lasten lennettyä pesästä, voi/pitää/joutuu aloittaa vielä uuden ylimääräisen elämänvaiheen.
        Tällainen oli vain harvoille meitä edeltäneiden sukupolvien ihmisille mahdollista.

        Puhuinkin vain omasta kokemuksesta.


      • ♡ Nainen Ihanainen ♡
        tie on leveänlainen kirjoitti:

        Puhuinkin vain omasta kokemuksesta.

        Samaa mieltä olen kanssasi. Hienoa, että osaat nähdä elämäsi hyvänä. Sillä helposti pilaa päivänsä, jos tuijottaa vain sitä, mitä ei ole saanut.
        Olen vaan huomannut itsessäni ja muissakin tyhjässä pesässään ihmettelevissä vaikeutta aloittaa ja oppia nauttimaan tästä seuraavasta elämänvaiheesta. Rennosta ja mukavasta ja vapaasta ja kun keskittyä saa omaan hyvinvointiinsa.


    • Nainen Ihanainen

      ""Elämä etenee kysymättä minulta suostumusta. Minä menen kohta pois tästä maailmasta.
      Jostain tulin tänne, jonnekin poistun täältä. Jotain pientä tästä kaikesta vain ymmärrän."" Komppaan sua.

      Elämä ei ole yksiviivaista ja kaikkeen sen käänteisiin tyytyminen taipumisen jälkeen on routaista touhua, ei leijailua tuulien teillä.

      • ♡ Nainen Ihanainen ♡

        @helmiah56

        Taivutaan muttei taituta. Varmaan useimmille on joskus tullut hetki, jolloin ajattelee "Seis maailma - tahdon ulos".


    • eppu2

      Anna elämän kuljettaa, kyllä se kantaa.
      Mitä enemmään kaihoa kannat ja murehdit sitä, että ajat entiset ovat menneet ja mitä tulevat tuo, sitä enemmän ne asiat mielessäsi voimistuu.
      Käännä elämäsi ajatusten laivaa, Sinä itse olet sen ruodissa.

      • ♡ Nainen Ihanainen ♡

        Joo, ajatusten laivaa pystyn kääntämään, jos haluaa. Se herkistää, kun kaikki on hyvin, vaikka välillä oli painetta kuin Mariaanien haudassa. Itkua onnesta ja samalla luopumisen tuskaa.


    • Eihän elämä kysele keneltäkään mitään, menee vaan menojaan päivä kerrallaan.
      Ja sitten eräänä päivänä huomaamme, että peräseinä näkyy jo.

      Omalla kohdallani olen siinä vaiheessa, että äitini on jo menossa pois, lapsenlapseni tuli maailmaan muuutama vuosi sitten.
      Itse olen jossain siinä välillä, kuitenkin lähempänä loppua kuin alkua.
      Voiko ja tarvitseeko näitä eletyn elämän kiemuroita ymmärtää, siinä on tarpeeksi, että on ne läpi elänyt. Kunniallako, sitä en osaa sanoa.
      Selvinnyt suurtenkin surujen taakasta, todennut että minä elän vieläkin.
      Toistaiseksi, sitten kun en enää voi todeta eläväni, olen kuollut.

      • ♡ Nainen Ihanainen ♡

        @Anceli

        Minulla on myös yksi lapsenlapsi, 1-vuotias. Äitini nukkui pois kaksi vuotta sitten.
        Asuvatko äitisi, lapsesi ja lapsenlapsesi lähitienoillasi?
        Ajattelin vaan, että lasten kotoa pois muutto tuntuu enemmän, jos menevät satojen kilometrien päähän eikä voi tavata usein.
        Minun lapseni muuttivat kauas ja minä myös asuin kaiukana omista vanhemmistani.

        Joo, enpä tiedä, minkä arvosanan saan elämisestäni.
        Kovia vaiheita olen minäkin läpi mennyt. Geenit vai sisu, kummalla lie ollut suurempi osuus selviämisessä.
        Koirani viimeisenä elinpäivänään katsoi ruskeilla silmillään silmiini ja katseestaan luin "kyllä sinä parhaasi yritit mutta ei se nyt aina ihan nappiin mennyt."
        Toivon, että lapseni voisivat antaa samanlaisen arvion sitten, kun sen aika on.


      • ♡ Nainen Ihanainen ♡ kirjoitti:

        @Anceli

        Minulla on myös yksi lapsenlapsi, 1-vuotias. Äitini nukkui pois kaksi vuotta sitten.
        Asuvatko äitisi, lapsesi ja lapsenlapsesi lähitienoillasi?
        Ajattelin vaan, että lasten kotoa pois muutto tuntuu enemmän, jos menevät satojen kilometrien päähän eikä voi tavata usein.
        Minun lapseni muuttivat kauas ja minä myös asuin kaiukana omista vanhemmistani.

        Joo, enpä tiedä, minkä arvosanan saan elämisestäni.
        Kovia vaiheita olen minäkin läpi mennyt. Geenit vai sisu, kummalla lie ollut suurempi osuus selviämisessä.
        Koirani viimeisenä elinpäivänään katsoi ruskeilla silmillään silmiini ja katseestaan luin "kyllä sinä parhaasi yritit mutta ei se nyt aina ihan nappiin mennyt."
        Toivon, että lapseni voisivat antaa samanlaisen arvion sitten, kun sen aika on.

        Lapsi lähti kotoa jo 15 vuotta sitten, ensin lähikaupunkiin opiskelemaan ja 9 vuotta sitten Helsinkiin, jossa perheineen asuu vieläkin.
        Toinen lapseni asuu kotona, olen hänen omaishoitajansa. Hän ei tule koskaan pärjäämään yksin.
        Keskimmäisen lapseni hauta on isäni haudan lähellä, sinne on matkaa reilut kymmenen kilometriä. Samoin äitini luokse.

        Eiköhän se riitä, että ollaan kuitenkin yritetty parhaamme, niin lasten, vanhempien kuin eläintenkin suhteen.
        Ei itseltään voi mahdottomia vaatia, ihmisiähän me vaan ollaan.
        Ja virheitä tekee jokainen, jos toista väittää, valehtelee tai ei tunnusta totuutta itselleen.


    • ****

      Minulle tulee surullinen olo kun näen kadulla poikamme näköisen nuoren miehen.
      Hänet syöpä vei ihan liian varhain. Hänen piirteitään etsin, vaikka tiedän että hän on iäksi poistunut.

      • ♡ Nainen Ihanainen ♡

        @****

        Oman lapsen kuolema on varmasti raskas.
        Kaipaus pysyy. Minä en ole sitä joutunut kokemaan mutta äitini on ja hänen surunsa tuli esiin kymmenien vuosien jälkeenkin aina, kun hän muisteli pikkuveljeäni.


    • Ihmeen surullin vire on aloituksessasi.

      Itse elän hyvää aikaa. Lapset jo aikuisia ja luovat omaa elämäänsä. En kaipaa aikoja jolloin olin rekenä ja kelkkana, yksinhuoltajaäitinä, pienyrittäjänä, joskus loppuun ajettuna jalkakipuisena hevosenkaakkina. Nyt minulla riittää elämänhalua, iloa ja itsestä huolehtimista ja kaikessa mitä teen on mukana eteenpäin menon meininkiä.

      Toivottavasti lähtö tulee saappaat jalassa, näin me Petzen kanssa toivomme.

      • ♡ Nainen Ihanainen ♡

        @korpikirjailija

        Surullinen vire johtunee siitä, että jännityksen ja huolen lauettua ja kun kaikki on hyvin, itken huojentuneena. Nyt on aika minun siirtyä uuteen vaiheeseen elämässä.
        Kun tunnen syvän rakkauden tunteen kyynelehdin. Voiko joku rakastaa ja olla onnellinen hymyillen, jopa nauraen? En minä.
        Jos lehdestä luen kauniista tapahtumasta kyyneleeni virtaavat kuten tätä lukiessani http://www.iltalehti.fi/viihde/2014102018764282_vi.shtml
        Tunteeni hallitsen kovassa paikassa ja sellaisia on todellakin ollut elämässäni. Toimitty on eikä nyyhkitty - ja selvitty.


      • ♡ Nainen Ihanainen ♡ kirjoitti:

        @korpikirjailija

        Surullinen vire johtunee siitä, että jännityksen ja huolen lauettua ja kun kaikki on hyvin, itken huojentuneena. Nyt on aika minun siirtyä uuteen vaiheeseen elämässä.
        Kun tunnen syvän rakkauden tunteen kyynelehdin. Voiko joku rakastaa ja olla onnellinen hymyillen, jopa nauraen? En minä.
        Jos lehdestä luen kauniista tapahtumasta kyyneleeni virtaavat kuten tätä lukiessani http://www.iltalehti.fi/viihde/2014102018764282_vi.shtml
        Tunteeni hallitsen kovassa paikassa ja sellaisia on todellakin ollut elämässäni. Toimitty on eikä nyyhkitty - ja selvitty.

        Minun kyyneleeni eivät ala virrata jos musta räppäri halaa skiniä.

        Täydellinen seksi voi saada kyyneleet silmiin. Se on syvää rakkautta.
        En ole ikinä nauranut hyvän seksin jälkeen. Ollut vaan kuin H. Moilanen onnesta sekaisin ; ))).

        Kun vein lapsiani kauemmaksi savuavasta nurmikolle läsähtäneestä lentokoneesta, hallitsin hermoni kunnes oli selvitty, silloin en nyyhkinyt. Selvittiin.

        Nyt olen ollut uudessa elämän vaiheessa kohta yhdeksän vuotta. En halua enää isoja siirtoja.


    • ent. siivoojaparka

      Silloin, kun on elämässä ihan pohjalla ja tuntuu, ettei millään voi tästä alemmaksi enää mennä, niin siinä lohduttaa kuitenkin se ajatus, että ainut suuntahan on sitten pelkästään ylöspäin. Ei elämä paikalleen juutu.

      Sitten taas kun tuntuu, että kaikki on ihan hävettävän hyvin elämässä, niin siinä on taustalla kuitenkin sellainen häilähtävä varjo, että ei se voi kauan näin hyvin jatkua. Tulee niinkuin sellainen korkean paikan kammo. Pelko siitä, että kohta rusahtaa taas maa alta.

      Harvinaisen iloinen ja hauska päivä, yksi puhelinsoitto ja pfiuuuff! kaikki muuttuu.
      Toisella taas; harvinaisen mukava työpäivä, paljon naurua työkavereitten kanssa ja; heipähei, nähdään huomenna. Yksi tömähdys työmatkalla, 25m ilmalento autolla. Henkiin jäi, mutta se työpäivä oli oletettavasti elämänsä viimeinen.

      Joskus tulee sellainen olo, että ei meinaa uskaltaa nauraa tai putoaa. Yksitoikkoista sekin tosin olisi, jos elämä olisi pelkkää tasamaata syntymästä kuolemaan.

    • loppu lähestyy-

      vääjäämättä,




      Voimat hiipuu,
      olen luopunu kaikesta lapset ja lapsen lapset elää omaa elämäänsä,
      en pysty enää vaikuttamaan heidän elämäänsä,
      heillä omat kiireensä ja elän taistelunsa,
      olen elävänä kuollu torso yksin kaikkien unohtama vanhus,
      en jaksa hakea sairauksiin apua, en jaksa hakea muutakaa apua,
      annan olla,
      elinpäiviä ei varmaankaa ole paljon , olen hyvin väsyny
      tuntuu vaan että on yhteiskunnan riesa, en ole saanu minkäänlaista tukea yhteiskunnan puolelta, enkä ole hakenu,
      enkä jaksa hakea, piste.

    • selfiephoto

      loppu lähestyy
      Noin ajattelevat sadat yksinäiset vanhukset ja he jotka poikkeavat jotenkin muista.
      Elämä on pinnistelyä ja ainaista toisten armoilla oloa ja päivästä selviytymistä ja tuskaisen pitkiä öitä.
      Yksinäisyys kaventaa näkökulmaa ihan suppuun, on vaikea edes muistaa mitä oli ulkoilu tai ovesta ulos pääsy, se että on taakka yhteiskunnalle on hyvin raskasta kestää, aiheuttaa vanhemmiten sen asenteen hoitohenkilökunnalle ettei kannata satsata erityishoitoihin tai kuntoutukseenkaan.
      Ymmärrän tasan tarkkaan.

    • Pirre*

      Se oli parasta aikaa kun kaoset oli vielä kotona, voi että kun saisi käsiinsä aikakoneen jolla pyöräyttää rattaita taaksepäin, ainakin hetkeksi, mutta pitää iloita siitä että sai heidät ja että heillä on nyt elämä mallillaan, kunnon kansalaisia heistä tuli kasvatuksestani huolimatta :), elättävät perheensä ja ovat hyviä vanhempia, minä olen tehtäväni tehnyt siltä osin, nyt on tämä viimeinen kolmannes menossa ja siihen on tyytyminen, ei auta kuin tehdä tästä mahdollisimman hyvä.

      Ja eihän me olla vielä vanhoja eheiii..iik

    • tämä tälläkertaa

      selfiephoto:

      totta on, että yksinäisen elämä kaventuu valtavasti kun puoliso kuolee varsinki vanhana,
      ei vanha ihminen yksin enää jaksa matkustaa eikä hakeutua muitten seuraan yksin kuten ennen yhdessä, ei uskallakaa samanlailla, eikä kehtaa,
      siksi vanha sairas usein on kuoleman vaarassa enemmän kuin parisuhteessa olevat,
      toisaaltaan omalla kohdalla pidän luonnolisena jos kuolenki,
      olenhan eläny täyden elämän
      lapset ja lapsenlapset perheineen elävät jo omaa elämäänsä,
      ei minulla ole heille enään mittään annettavaa, ne on paljon viisaampia kuin minä, niillä on koulutus sitä luokaa että meikä on se ruohonjuuritasoinen ja heillä on jotain avan muuta tietoa ja taitoa, he voi mua opastaa ja neuvoa paremmin kuin minä heitä joka asiassa,
      näin se elämä vaan on menny,
      -- aikoinaan kymmeniä vuosia sitten eräs kirjailija äiti kirjoitti kirjan aiheesta kuinka maailmana katsomus ja opittu tieto erottaa vanhemmat korkeastikouluteuista lapsista,
      siis jotenki vaan ajatukset menee ristiin, tai en osaa oikein selittääkkää sitä vaikeutta mikä tulee kun opinnoissa on suuri ero suhteessa vanhempiin,
      se ei tarkota riitoja vaan katsantokantoja eri asioissa,
      -- tulikohan tarpeeksi vaikeasti yrittää selittää, nooh, parempaankaan en nyt pystyny,

    • Koskettavasti kirjoitit. Juuri menneenä viikkona näin vanhemman herrasmiehen uuden takkinsa kanssa, ja valtasi sellaista samanlaista surumieltä kuin aistin sun kirjoituksessa - mitä sitten kun tietää että on ostanut elämänsä viimeisen takin?

      Mieli varmaan valmistelee meitä loppua varten. Ehkä niille ei pidä antaa valtaa, ehkä pitää vaan kohottaa olkapäitä, kiittää mielen lempeästä huomautuksesta että en elä ikuisesti, ja mennä keittämään extra hyvää sumppia.

      Kun taas, jos on ennestään allapäin... silloin synkät ajatukset saavat otteen sinusta, ja niistä on vaikeaa pyristellä irti.

      • luotan luojaani

        hmp.f

        olen hyvin tietoinen että sepelvaltimotautiin kuuluu jokin asteinen masennus ja elämänhalun menetys,
        siitä varotetiin ohitusleikkauksen jälkitarkastuksessa,
        kai sillä on jokin luonnon antama merkitys ihmisen elämään,
        -- ehkä ei ole luonnon mukaista korjata jumalan käsityötä ihmisen toimesta,
        tai sitten on juuri tarkotus pelastaa leikatun ihmisen elämä vielä joksikiaikaa elämälle,
        --- ikikuuna valkeana en ole ollu masentunu elämälle enne leikkausta, se näyttää olevan faktaa tietoa jonka sanin lopputarkastuksessa,
        masennukseen en ole käyttäny lääkitystä ainosataa synlääkeitä verisuonitautiin,
        masennusta vastaan olen taistellu pitämällä yleiskuntoa yllä päivittäisellä liikunalla ja uimisella, sekä harastuksilla käsitöitten merkeissä,
        -- on myös kipirauhasen vajaa toimintaa joten seki voi aiheuttaa vastaavia oireita,
        tänä aamuna oitin vahingossa yhden pillerin enemmän thyroksia, joten olen ehkä sen johdosta nyt hieman pirteämpi,
        pitäisi vain vaivautua käymässä lääkärissä, ja tarkistaa verikokeella onko kaikki hyvin,
        -- anteeksi, tunnustan etten haluis vaivata terv.keskusta
        vaikka lääkärit on loistavia asiansa hyvin tuntevia ihania ihmisiä,
        vika on minussa ja siinä alakulo persoonassa,
        jokatapauksessa jatkan elämää just niin kauan kunnes sydän pysähtyy lopullisesti,

        elämä vaan loppuu joskus vääjäämättä,


      • luotan luojaani kirjoitti:

        hmp.f

        olen hyvin tietoinen että sepelvaltimotautiin kuuluu jokin asteinen masennus ja elämänhalun menetys,
        siitä varotetiin ohitusleikkauksen jälkitarkastuksessa,
        kai sillä on jokin luonnon antama merkitys ihmisen elämään,
        -- ehkä ei ole luonnon mukaista korjata jumalan käsityötä ihmisen toimesta,
        tai sitten on juuri tarkotus pelastaa leikatun ihmisen elämä vielä joksikiaikaa elämälle,
        --- ikikuuna valkeana en ole ollu masentunu elämälle enne leikkausta, se näyttää olevan faktaa tietoa jonka sanin lopputarkastuksessa,
        masennukseen en ole käyttäny lääkitystä ainosataa synlääkeitä verisuonitautiin,
        masennusta vastaan olen taistellu pitämällä yleiskuntoa yllä päivittäisellä liikunalla ja uimisella, sekä harastuksilla käsitöitten merkeissä,
        -- on myös kipirauhasen vajaa toimintaa joten seki voi aiheuttaa vastaavia oireita,
        tänä aamuna oitin vahingossa yhden pillerin enemmän thyroksia, joten olen ehkä sen johdosta nyt hieman pirteämpi,
        pitäisi vain vaivautua käymässä lääkärissä, ja tarkistaa verikokeella onko kaikki hyvin,
        -- anteeksi, tunnustan etten haluis vaivata terv.keskusta
        vaikka lääkärit on loistavia asiansa hyvin tuntevia ihania ihmisiä,
        vika on minussa ja siinä alakulo persoonassa,
        jokatapauksessa jatkan elämää just niin kauan kunnes sydän pysähtyy lopullisesti,

        elämä vaan loppuu joskus vääjäämättä,

        "Luotan luojaani", on se varmasti kova paikka kun sairastuu johonkin lopulliseen tautiin jolla on huonot ennusteet. Sellainen päivä-kerrallaan-tyyli ei ole helppo ylläpitää. Usein kai määrätään mielialalääkkeitä muun lääkityksen lisäksi, enolleni laitettiin resepti samaan pinkkaan muiden kanssa, selittämättä mitä varten olivat. Hänkään ei niitä halunnut.

        Olisihan se vähän luonnotontakin, jos ei olisi allapäin noin vakavan leikkauksen jälkeen. Rutkasti tsemppiä... tuntuu ettet ole vielä luovuttanut kuitenkaan.

        Pakko muuten lisätä tähän, että kävin luennossa aivojen toiminnasta tässä taannoin. Siellä luennoitsija sanoi että positiivisuus ja hyvät asiat stimuloi aivoja, kehittää niitä, kun taas negatiiviset ja stressi taannuttaa niitä, joidenkin hormonien erittäminen aivoissa aiheuttaa että verenkierto aivoissa pienenee. Nor-adrenaliinit, adrenaliinit, ym. Olenkin ihmetellyt miten joskus ihminen vain kuihtuu pois, menettää halunsa elää.


    • €--

      Alitajunnassa sen tietää missä mennään, mielestäni ajatus pitäisi olla tässä hetkessä eikä valmistautimista johonkin tuntematomaan, saatat elää kymmeniä vuosia haluan elää kykyjen mukaan nauttien.

      • ulkona sataa vettä

        kadut on liukkaita, pääkallokeli, vein roskia, meinasin kaatua huh huh , autolla ei uskalla lähteä minnekkää,





        E--

        jostain syystä en katso tulevaan, elän vain tätä hetkeä niin hyvin kuin osaan,
        päivän kerrallaan,
        nyt on kaikki hyvin tällä hetkellä,

        juu,
        talvirenkaat jäi vaihtamatta, nyt olen muutaman päivän kotona vankina en voi lähteä kauemmas ostoksille, en jaksa kantaa ostos pusseja joten auto on välttämätön,
        pärjään kyllä ensiviikkoon sen puolesta,


      • €ero
        ulkona sataa vettä kirjoitti:

        kadut on liukkaita, pääkallokeli, vein roskia, meinasin kaatua huh huh , autolla ei uskalla lähteä minnekkää,





        E--

        jostain syystä en katso tulevaan, elän vain tätä hetkeä niin hyvin kuin osaan,
        päivän kerrallaan,
        nyt on kaikki hyvin tällä hetkellä,

        juu,
        talvirenkaat jäi vaihtamatta, nyt olen muutaman päivän kotona vankina en voi lähteä kauemmas ostoksille, en jaksa kantaa ostos pusseja joten auto on välttämätön,
        pärjään kyllä ensiviikkoon sen puolesta,

        Mitäh'''

        Mistä! Mä aattelen toimin just niiku sä kirjoitat, ei voi olla mahollista.


      • eppu2
        €ero kirjoitti:

        Mitäh'''

        Mistä! Mä aattelen toimin just niiku sä kirjoitat, ei voi olla mahollista.

        Niin se on. mennyttä emme takaisin saa ja tulevaisuudesta emme tiedä.
        Emme kertakaikkiaan voi, elää, kun hetkestä toiseen.
        Taas muuttui hetki menneisyydeksi!
        Jos alan hermostua jostakin, sanon itselleni ´´mitä siinä vouhkaat, kaikkihan on ihan hyvin.´´
        Sanotaan, että on turha surra asioita, joita ei kenties koskaan tapahdu.
        Ja koska lähtökin täältä on varma, ei sitäkään kannata etukäteen surra.


    • ♡ Nainen Ihanainen ♡

      Kiitos kaikille ihanista kirjoituksista!

      Ei silloin ruuhkavuosina, kun oli lapset pieniä, rakentamiset, asuntolainat ja työkiireet, tullut ajatelleeksi, että juuri silloin eli elämänsä parasta aikaa. Mummo minulle kyllä voivotteli, miten ne lapset nopeasti kasvaa. Tuntui siinä hyörinässä, että kyllä tätä rumbaa vielä piisaa silmänkantamattomiin. Sanoinkin hänelle "Älä valehtele", jota tokaisuani mummo kaikille kertoili naureskellen.
      Esikoisellani on vammaa, ja hän lähti toiselle paikkakunnalle erityisoppilaitokseen jo yläasteikäisenä. Siitä on kauan, hän on nyt nelikymppinen, työelämässä ja aviossa. Huolta tuo vamma aiheutti ja kuntoutusta mutta en valita, sainhan itse päättää, otanko lapsen vastaan, vaikka oli odotettavissa enemmän tai vähemmän jotain vammaisuutta.
      Kuopus muutti opiskelemaan tänä syksynä. Monta kertaa olen siis saanut vuosien kuluessa totutella lasteni kotoa poismuuttoon, mutta tämän viimeisen lähtö eniten kirpaisi.

      Lämmin tunne tuli kommenteistanne. Vertaistukea sain.
      Kiitos siitä!
      Samansuuntaisissa tunnelmissa ja samanlaisia elämäntapahtumia koemme - omat vanhemmat kuolevat ja lapsemme lähtevät rakentamaan omaa elämää, pesää ja pesuetta.
      Naiset ja miehet kokevat, niin ajattelen, tämän vaiheen hyvin samalla lailla. Vaikka päällepäin ei siltä näytä. Miehet hillitsevät ja varovat tunnekuohuihin joutumasta, koska se virta voi viedä miehen mennessään. Naiset ovat tottuneempia tunteitaan ilmaisemaan ja käsittelemään. Nainen kehtaa itkeäkin, mies ei hevin kyynelehdi.

    • kawe

      Nainen Ihanainen
      Tämä ketju muodostui aika surumieliseksi tai kaihoisaksi, ehkä meillä on nyt toisen tai kolmannen kerran hetki tarkastella elämämme kulkua.
      30v. on vielä nuoruuden ratkaisujen edessä hyvinkin vahvasti opiskelun jälkeen, mutta pohtii minuuttaan jos ehtii.
      40v. on jo kokeneempi ja monet tekevät isoja ratkaisuja siinä vaiheessa, esim. eroavat tai vaihtavat alaa ja kouluttautuvat jollekin pehmeämpien arvojen aloille, nähty nyt on sekin.
      50v. pohtivat, että tätäkö tää nyt on kun lapset aikuistuvat ja omaaa tilaa yhtäkkiä on ja monet lähtevät omaa uutta nuoruutta haikailemaan ikäänkuin peruutusvaihdetta rusautellen ja usein huuman jälkeen joko sairastuvat tai palaavat rauhoittuneina normi kuvioihin.
      60v. onkin kovempi paikka, jos on jo sairauksia tai leskeksi juuri jäänyt tai puoliso haluaa kokea vielä rakastumisen huumaa, kun virtaa on uusille kokemuksille hiipuvien mahdollisuuksien tarjonnassa.
      Nämä voisi selittää sillä lopullista luopumista edeltävän ajan - elämän halulla, mikä on ymmärrettävää, kun useimmat ovat luovuttaneet kuolemalle niin monia läheisiä. Realistina ymmärrän, mutta tiedän myös miltä tuntuu olla se himmennin elämän valon tiellä, kun se loistaa puolisolle.
      Totuus on kuitenkin: "Rakkaus ei kuole koskaan" se ei vaan kaikille riitä.
      Minun filosofiani muodostui tähän muotoon, en muuta siitä nyt mitään,

    • att2

      Minulle nämä elämän vaiheet ovat kuin normaalia syntyminen ja kuoleminen kun kaikki on nähnyt kuoleminen oli kyllä hyvin järkyttä tapahtuma, samoin sen jälkeinen aika yksin, sillä luulen kuolemaa ei ole sillä lailla kuin me sen näemme.
      (vaimoni kuolema)

      Monilla on varmaan samanlaisia kokemuksia.

      Uusi aika siis tänään, uskon että tässäkin on edesmenneen vaimoni "sielun" johdatusta että tänään on näin.

      • joluhuhtielo

        Elämä jatkuu. Voi tulla yllätyksiäkin. Mieheni kuoleman jälkeen surin suruni. En ajatellut miehiä, mutta sitten löysin sielunkumppanin ja saimme elää yhdessä neljä vuotta. Hänkin poistui, melkein yhtä nopeasti kuin aviomieheni. Eli voi olla uusi alku jossain mielessä. Nyt minulla on aikaa ainoalle lapsenlapselleni. Luoja on ottanut ja antanut.


    • ♡ Nainen Ihanainen ♡

      Kiitos kommenteista ja ajatusten jakamisesta!

      Tämä oli tämmöinen avautuminen. Mutta tartteeko aina olla amerikkalaistyylinen kestohymyllä varustettu hyvin-menee-smalltalkkaaja: How are you? I'm fine, thank you. :)
      Oishan se suotavaa varmaankin.
      Itse kyllä pidän hyvänä kaikenlaisten tunteitten kohtaamista ja ilmaisemistakin. Mutta ei siihen surumieliseen kaipaukseen tarvi jäädä asumaan.
      Tuntuu, että nykyään toivotaan kaikenikäisiltä aktiivisuutta ja elämässä kiinni olemista. Niin pitää toki ollakin, että eletään, niin kauan kuin ollaan hengissä.
      On se tämä 60 vuotta jo sellainen ikä, että pysäyttää tavalla tai toisella. Monilla terveys alkaa reistailla ja ilmoitella, että nyt viimeistään on syytä alkaa huolehtia omasta hyvinvoinnistaan. Jotkut pakenevat ikääntymistään vaihtamalla rypyttyvän puolisonsa nuorempaan siloposkeen. Yrittävät siirtää omaa vanhenemistaan
      Uusi harrastus antaa tässäkin iässä virtaa ja aivojumppaa, sen olen havainnut. Sattumalta ajauduin perinteisen sukututkimuksen harrastajaksi viiskymppisenä, vieläpä innokas harrastaja minusta tuli. Muutama vuos sitten otin mukaan geneettisen sukututkimuksen. Kivaa on! Haastetta piisaa loppuelämäkseni. Monesti mietin sukukoukeroita illalla viimeiseksi ja aamulla ensimmäiseksi jatkan siitä, mihin nukahtaessani jäin.

      Kaikkea hyvää ikätoverit!

      • Mielenkiintoista ja tärkeää pohdiskelua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      1888
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe