kommunikointi

speaker

Miten teidän suhteessa toimii kommunikointi? Puhuuko puolisosi oma-alotteisesti kuluneesta päivästä, ideoista, ajatuksista ja tulevaisuudesta? Haluaako hän keskustella syviä ?

Itsellä taas kuppi nurin tästä puhumattomuudesta ja hiljaiselosta. Toista vuotta sitten kun tutustuimme, keskustelimme kaikesta yötä päivää. Puhetulvasta ei tullut loppua edes yöaikaan ja unet jäivät minimiin. Molemmille oli hyvin selvää alusta asti, että kommunikointi on yksi tärkeimmistä asioista suhteen onnistumiselle.

Nyt yhdessä asuessamme minua vaivaa tämä puhumattomuus. Saattaa mennä päiviä, viikkokin, ettei puhuta small talkia enempää ja se saa minut hyvin stressaantuneeksi, jopa "vainoharhaiseksi" mitä puoliso oikein meinaa, onko jotain meneillään, rakkaus loppunut jne jne.
Olen ottanut asian monesti esille ja kysynyt mistä tämä sulkeutuminen johtuu. Ei kuulema mitään tai ei halua lisästressiä oman stressini lisäksi. Kun olen ottanut asian esille ja sanonut monet kerrat, että suhteessa tulee kommunoida ja jakaa asiat, hän lupaa keskustella jatkossa, olemme kuitenkin hetken päästä samassa pisteessä. En jaksa tätä tuppisuuta taas...
Toinen asia mikä kismittää on hänen motivaationsa suomenkielen kanssa.
Puoltoistavuotta sitten aloitimme "kotiopiskelut" ja sitten 6kk käynyt kulttuurikeskuksessa suomenkielen tunneilla 2-4kertaa/vk ja nyt kokopäiväisesti aikuisopiston kotoutumisjaksolla suomenkielentunneilla kuukauden päivät.
Olen halukas kuulemaan ja auttamaan kotitehtävissä ja olemme sopineet sata kertaa, että hän käyttäisi mahd.paljon suomenkieltä kotona. Edes ne sanat ja lauseet, mitkä osaa, mutta ei... ja tiedän varmasti, että hän osaa enemmän kuin moni hänen luokkalaisensa, koska monesti hänen koulukaverinsa soittaa ja kysyy neuvoa kotitehtäviin ja silloin ainoastaan kuulen, miten hyvin hän sitä puhuu. Mutta ei minun kanssa suostu. Englanti on edelleen ainoa kommunikointi, mikä on ollut jo 1,6 vuotta.

Miten muilla? Skitsoonko turhaan?

16

200

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiedän....

      Et skitsoa turhaan, niin se vain niiden kanssa menee, minulla ollut samat ongelma juuri tuosta puhumattomuudesta ja yleensäkin ettei kerrota mitään mitä on puuhannut, mitä mieltä asioista, mitä haluaa tehdä, mitä ei halua tehdä tai yleensäkään mitään puhetta ei ollut lopuksi yhtään mistään ja sehän sieppasi sitten oikein kunnolla, ei vastannut kysymyksiin millään lailla, oli aivan omissa oloissaan, ei hymyn häivää, ei kiinnostanut yhtään mikään, lopuksi ei käyty kaupassa eikä missään muuallakaan yhdessä, en halunnut pyytää ketään kylään koska toinen oli tuppisuuna, ainakin jos oli minun ystäviä. Muuten sitten omien kavereiden kanssa jutteli puhelimessa ja muuallakin missä joskus tavattiin vaikka kuinka paljon ja oli iloinen, ihan erilainen kuin minun seurassa.
      Siinä sitten mökötettiin pari vuotta, ei nyt ihan alussa ollut kyllä niin hiljaista mutta loppua kohti vaan hiljeni.
      Syynä oli jos jonkinlaista kun yritti kysyä, mitään selvä vastausta ei tullut yleensäkään mihinkään, pikemminkin vastakysymys. Tai sitten olin jotain sanonut mistä hän ei pitänyt.
      Ei sellaista elämää viitsinyt elää, ihan hukkaan meni koko aika.
      Erohan siitä sitten tuli,.
      Ei ne siitä puheliaammaksi muutu, se taktiikka jota ne käyttää, jotkut vaan ei jaksa miellyttää sitä tarvittavaa aikaa mikä vaaditaan siihen viimeiseen lupaan.
      Toivottavasti ymmärrät, ettei sinussa vikaa tai syytä.
      Lopeta leikki ajoissa ja ala elämään hyvää omaa elämää.

      • China Dragon

        Kulttuurierot voivat tehdä asioista mielenkiintoisia.

        Suomalainen mies on sellainen joka ei puhu ja ei pukahda;)

        No, taitaa sitten se monikulttuurinen suhde käydä paremmin kuin hyvin jos se kumppani on myös normaalia hiljaisempaa sorttia:)

        Normaaleista asioista puhutaan mutta se ylimääräinen elämää eteenpäin viemätön osio tosiaan puuttuu myös minun suhteestani. Voin kertoa että pidän nykytilanteesta, olen suomalainen mies joka ei jaksa aina jauhaa tyhjistä asioista joilla ei ole mitään merkitystä omaan elämään tai edes ulkopuolisten elämään.

        Mitä ja minkälaista keskustelua se suominainen nyt sitten haluaa?
        Onko ne ulkomaalaisetkin alkaneet tuppisuiksi kun ovat tavanneet suomalaisen naisen:)
        Mutta ei se mitään, vikahan on AINA suomalaisissa miehissä:)


      • ...
        China Dragon kirjoitti:

        Kulttuurierot voivat tehdä asioista mielenkiintoisia.

        Suomalainen mies on sellainen joka ei puhu ja ei pukahda;)

        No, taitaa sitten se monikulttuurinen suhde käydä paremmin kuin hyvin jos se kumppani on myös normaalia hiljaisempaa sorttia:)

        Normaaleista asioista puhutaan mutta se ylimääräinen elämää eteenpäin viemätön osio tosiaan puuttuu myös minun suhteestani. Voin kertoa että pidän nykytilanteesta, olen suomalainen mies joka ei jaksa aina jauhaa tyhjistä asioista joilla ei ole mitään merkitystä omaan elämään tai edes ulkopuolisten elämään.

        Mitä ja minkälaista keskustelua se suominainen nyt sitten haluaa?
        Onko ne ulkomaalaisetkin alkaneet tuppisuiksi kun ovat tavanneet suomalaisen naisen:)
        Mutta ei se mitään, vikahan on AINA suomalaisissa miehissä:)

        Oletko sinä China pikkasen katkera? Ei uskos, kun elät onnellisessa parisuhteessa... Itse ajattelin, että onko miehesi masentunut? Onko työelämässä vai kuunteleeko vain sinun työjuttujasi. Minä en saa tuosta sitä kuvaa, että olisi vain vailla oleskelupaa.


    • zeitgeist

      Minulle mies sanoi heti alkuun että hän ei paljon puhu ja että se ei tarkoita että hän ei välitä, hän vaan on sellainen. Mulle se asia sopii varsin hyvin koska en itsekään jaksa mitään smaltalkia jatkuvasti, nautin siitä että voidaan olla yhdessä hiljaakin. Toki meilläkin on niitä hetkiä kun puhutaan ja naureskellaan paljon mutta usein maataan vaan toistemme kainalossa hiljaa katsomassa telkkaa. Mieluummin näin kun että olisi joku papupata pölpöttämässä koko ajan.

    • huhuu123

      joka päivä juttelen miehen kanssa enemmän tai vähemmän, välillä kysyn päivän kuulumiset,välillä en,välillä mies kysyy välillä ei. Välillä tehdään jotain kivaa yhdessä, välilä ollaan hiljaa ja tehdään omia asioita.

      Mies ei yleensä aloita keskustelua tulevaisuudesta tai syvällisistä asioista, mutta en myöskään koe että se olis ongelma. Kun alotan keskustelun mies kyllä liittyy siihen, yleensä odottaa ensin mitä mulla on sanottavaa ja sit myötäilee, mutta saan kyllä kakistettua hänenkin mielipiteensä loppujen lopuksi.

      Miehet on miehiä, mä en koe ongelmaksi sitä ettei ite oma-aloitteisesti alota näitä keskusteluja.

    • Chom chom

      Kyse on ehkä enemmän omasta epävarmuudestasi. Haet mieheltä vakuutteluja. Mies taas saattaa ajatella, että miksi korjata sellaista, mikä ei ole rikki. Kommunikointitapoja on erilaisia, eivätkä ne kaikki vaadi sanoja. Toki jotenkin pitäisi pystyä keskustelemaan suunnitelmista ja olemaan rehellinen siitä, mitä tuntee, mutta ihmiset ovat erilaisia oman reviirinsä suhteen.

      Olen miestäni puheliaampi, ja jos en töistä tullessani "sirkuta", mies tietää heti jonkin olevan vialla. Jos ei ole kiire, keitämme kahvit, istumme hetkeksi alas ja juttelemme tai vaikenemme, yhdessä. Vakavammat asiat otamme esiin yleensä saunassa tai myöhään illalla, kun lapset eivät ole kuulolla. Hiljaisuus ei ahdista kumpaakaan. Tykkäämme molemmat esim. kalastamisesta, kun siinä voi olla toisen vierellä, tehdä yhdessä jotain eikä sanoja tarvita.

      Kielestä: ehkä miehesi kokee jäävänsä alakynteen suomen kieltä käyttäessään? On joskus turhauttavaa, kun ei saa ilmaistua itseään täsmällisesti, etenkin, jos ymmärtää enemmän kuin mitä pystyy puhumaan. Mieheni alkoi käyttää suomea sitä mukaa kuin hän sitä oppi. Mä opiskelin samalla lisää hänen äidinkieltään. Englanti jäi tosi pian pois. Miehen tuttavien kanssa kuuntelen sujuvasti heidän äidinkieltään, mutta vastaan yleensä suomeksi.

    • speaker

      Kyse on todellakin epävarmuudestani mitä hänen päässään liikkuu. Ainoa vastaus on, ettei halua stressata minua omilla asioillaan. Tuskin masentuneisuudesta kyse, ei ainakaan anna viitteitä siihen.
      En itsekään ole jonninjoutava höpöttäjä, mutta haluan tietää ja kuulla asioita. En siedä puhumattomuutta, etenkään jos sitä jatkuu toista päivää.

      Ehken hän sitten tuntee epävarmuutta suomenkieltä kohtaa, mutta olen moneen kertaan sanonut, että ei se minunkaan englanninkieli (joka hänen äidinkielensä) ole puhdasta ja teen paljon virheitä, mutta so what, kunhan tulen ymmärretyksi ja se olisi pääasia myös hänellä, kunhan edes yrittäisi.

    • speaker

      No, eilen tapahtui, mitä pelkäsinkin. Riidan päätteeksi sanoin, että voi jäädä sohvalle nukkumaan niin on sitä omaa tilaa ja rauhaa, koska puhelin tuntuu olevan tärkeämpi kuin suhde. Ei vastannut. Jäi sohvalle, kunnes nukahdin. Heräsin kun ulko-ovi sulkeutui 2330. Oli ottanut tärkeimmät tavaransa (passi, paperit, koulutodistukset yms) ja lähtenyt. Yritin soittaa heti perään, mutta ei vastausta. Avioliittoa takana 4kk. Yö menikin sitten valvoessa ja älytön ahdistus päällä. Aamulla pakkasin loput tavaroista ja huomenna menen kysymään neuvoa poliisilta sekä kelalta.

      • Chom chom

        Mitä ne poliisi ja Kela tässä voivat auttaa? Onko asunto/vuokrasopimus vain sinun nimissäsi? Onko mies kirjoilla asunnossa? Toisen tavaroita ei ainakaan pihalle saa heittää. Jos olette naimisissa, asia ei ole ihan yksinkertainen. Koti on kuitenkin miehenkin koti.

        En ole tässä kummankaan puolella, mutta mies voi halutessaan tehdä tilanteesta hyvinkin hankalan. Jos on pienikin mahdollisuus sopia asiat aikuismaisesti, vaikka sitten eroon päätyen, se kannattaa tehdä.


      • LouisianaCrematory

        Ei vaikuta kovin kaksiselta toiminnalta. Jos koulupaperit ja passi ovat olleet miehesi tärkeimmät tavarat ja loput pakkasit yhden aamun kuluessa; onko hän ollut viikonloppumatkalla luonasi?

        Joku tässä viestiketjussa totesi että miehelläsi on liitossanne paljon enemmän kiinni kuin sinulla. En ole samaa mieltä. Nainen lähtee avioliittoon tunteella ja kaikki unelmat yhteisestä tulevaisuudesta mielessään. Mutta moni näistä miehistä on liitossaan ja alunperinkin menee siihen ajatuksella 'ei se mitään ota jos ei annakaan'. Kyllä mies saa oleskeluluvan muualtakin mutta tunneasioiden kanssa ei ole yhtä helppoa. Eli nainen siinä on jumbo kun mielenrauha menee ja sydäninfarktikin vielä tulee.

        Mun eka liitto ei kestänyt kauaa ja toiseen en ole vielä mennyt. Siksi en ketään ensimmäisen liiton kariutumisesta syytäkään, taikka huonoista valinnoista. Mutta kun seuraavaan/ seuraaviin menee niin kannattaa ottaa opikseen siitä mikä meni pieleen eksän kanssa.


      • speaker
        Chom chom kirjoitti:

        Mitä ne poliisi ja Kela tässä voivat auttaa? Onko asunto/vuokrasopimus vain sinun nimissäsi? Onko mies kirjoilla asunnossa? Toisen tavaroita ei ainakaan pihalle saa heittää. Jos olette naimisissa, asia ei ole ihan yksinkertainen. Koti on kuitenkin miehenkin koti.

        En ole tässä kummankaan puolella, mutta mies voi halutessaan tehdä tilanteesta hyvinkin hankalan. Jos on pienikin mahdollisuus sopia asiat aikuismaisesti, vaikka sitten eroon päätyen, se kannattaa tehdä.

        Kela siis asumistukineuvonnassa sekä lapseni (edellisestä liitosta) yksinhuoltajakorotusasioissa kun se naimisiin menon myötä maksetaan nyt hänelle, mikä ennen maksettin suoraan minulle vaikkei hän koskaan osallistunutkaan lapseni kuluihin tai elättämiseen millään tavalla yms (asumiseron myötä siis menee ihan väärälle hlölle). Aika sopivaan aikaan lähti, piti huomenna maksaa marraskuun vuokra. Nyt taktisisesti pitää senkin rahan ja jätti mut pulaan.

        Poliisi siinä mielessä, että mitä tehdä, liitto siis 4kk vanha ja vuoden oleskelulupa plakkarissa. Nänen muuttatessa Suomeen toukokuussa, mukana oli vain pikku käsimatkatavarakassillinen vaatetta ja ed.maininut paperit. Koti, huonekalut yms. kodinvermeet oli valmiina minun vuokraamassa asunnossani. Naimisiin menon myötä toki siirsimme hänenkin osoitteen samaan osoitteeseen (jatkolupa vaatinee saman osoitteen mikäli jatkaa oleskelulupaa perhesiteen perusteella?).
        On siis helppo ottaa ja lähtee. Voipi olla, että tässä joutuu pienempään ja edullisempaan vuokra-asuntoon muuttamaan, mutta se auttanee selviytymään odotettavissakin olevasta shokista.

        Kiitos tsemppaamisesta. Olen asian kanssa ihan yksin, en halua vielä kertoa kenelekään tässä vaiheessa. Ajatukset ihan sekaisin...


      • speaker
        speaker kirjoitti:

        Kela siis asumistukineuvonnassa sekä lapseni (edellisestä liitosta) yksinhuoltajakorotusasioissa kun se naimisiin menon myötä maksetaan nyt hänelle, mikä ennen maksettin suoraan minulle vaikkei hän koskaan osallistunutkaan lapseni kuluihin tai elättämiseen millään tavalla yms (asumiseron myötä siis menee ihan väärälle hlölle). Aika sopivaan aikaan lähti, piti huomenna maksaa marraskuun vuokra. Nyt taktisisesti pitää senkin rahan ja jätti mut pulaan.

        Poliisi siinä mielessä, että mitä tehdä, liitto siis 4kk vanha ja vuoden oleskelulupa plakkarissa. Nänen muuttatessa Suomeen toukokuussa, mukana oli vain pikku käsimatkatavarakassillinen vaatetta ja ed.maininut paperit. Koti, huonekalut yms. kodinvermeet oli valmiina minun vuokraamassa asunnossani. Naimisiin menon myötä toki siirsimme hänenkin osoitteen samaan osoitteeseen (jatkolupa vaatinee saman osoitteen mikäli jatkaa oleskelulupaa perhesiteen perusteella?).
        On siis helppo ottaa ja lähtee. Voipi olla, että tässä joutuu pienempään ja edullisempaan vuokra-asuntoon muuttamaan, mutta se auttanee selviytymään odotettavissakin olevasta shokista.

        Kiitos tsemppaamisesta. Olen asian kanssa ihan yksin, en halua vielä kertoa kenelekään tässä vaiheessa. Ajatukset ihan sekaisin...

        siis ei yskinhuoltajakorotus (jonka sain ennen avioliittoa yh:na) vaan työmarkkinatuen lapsikorotus joka siis menee nyt puolisolle avioliiton myötä. Vaikkei siis osallistu lapsen elättämiseen (ruuan hankintaan, hoitomaksuihin tai vaatteisiin yms) millään tavalla. Haluankin selvittää, voiko sen vaatia nyt minulle?


    • Tiedän.....

      Just sillee niinkuin voi odottaa niiltä, mutta tulet olemaan tyytyväinen että itse lähti.
      Älä ahdistele asian takia, se olisi tapahtunut kuitenkin joku muu päivä.
      Yrittää tulla takaisin vaikka kuinka monta kertaa lähtee, ne osaa taktikoida, jos nyt otat nin tuntee voittaneensa mutta käytös ei edelleenkään muutu, pahenee vaan tulevaisuudessa, vaikka pakkaat kuinka usein tavarat ja heität pihalle niin yrittää takaisin, tämä on taktiikka ja sinä uskon aikasi että muuttuisi, mutta turhaa leikkiä.

      Sillä on paljon enemmästä kiinni, kuin sinulla, älä anna periksi.
      Tee tiukasti niin kuin olet ajatellut, sillä sisimmässi et sinäkään usko enään parempaan.
      Voimia vaikka itku tulisi, se itku loppuu kohta ja tilanne tulee hymy takaisin.

    • Nellianna

      Kiinnostava aihe, tai siis aloittajan tilannehan on monimutkainen kaiken kaikkiaan, mutta kommunikoinnin osalta tuli ajatus että onkohan yleistäkin että miehet muuttuu puhumattomiksi naimisiin mentyään ja jos niin miksi? Tässä keskustelussa moni kirjoittaa ettei paljoa puhuta. Ajattelin vain että kumma jos hölöttäväkin mies muuttuu ihan hiljaiseksi. Itse tykkään että keskustellaan paljon, voi olla varminta ettei mene naimisiin ikinä niin puhetta riittää paremmin.

      • China Dragon

        Outo juttu.
        Itse ollut naimisissa kaksi kertaa eikä vuodet koskaan ole vieneet keskusteluyhteyttä.

        Nykyinen suhde on myös keskusteleva, vaikka ei samanlainen mitä edellinen.

        Kunnioittamisen tulee näkyä arkipäivässä, on mukava hipaista naisensa olkapäähän ja sanoa hyvää yötä, on mukavaa tulla töistä kotiin ja kysyä miten päivä on mennyt, kuunnella jne.

        Ilman tuota suhde väljähtyy kahden omaa elämäänsä elävän ihmisen yhteisasumiseksi josta ei tahdo tulla mitään.


      • Nellianna
        China Dragon kirjoitti:

        Outo juttu.
        Itse ollut naimisissa kaksi kertaa eikä vuodet koskaan ole vieneet keskusteluyhteyttä.

        Nykyinen suhde on myös keskusteleva, vaikka ei samanlainen mitä edellinen.

        Kunnioittamisen tulee näkyä arkipäivässä, on mukava hipaista naisensa olkapäähän ja sanoa hyvää yötä, on mukavaa tulla töistä kotiin ja kysyä miten päivä on mennyt, kuunnella jne.

        Ilman tuota suhde väljähtyy kahden omaa elämäänsä elävän ihmisen yhteisasumiseksi josta ei tahdo tulla mitään.

        Niin kai ihmiset on tosi erilaisia tuossa keskustelujutussakin, eivät kaikki kaipaa jatkuvaa puhumista. Itse olen liiankin puhelias, voisi olla vaikea tottua hiljaa olemiseen. Toisaalta juuri keskusteluista tulee myös riitoja että jos oltaisiin hiljaa ei varmaan tulisi riitojakaan melkein koskaan. Ja vältyttäisiin loputtomilta setvimisiltä. Että hyvät puolensa siinäkin.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5810
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3687
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1948
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1782
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1232
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1187
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      957
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      51
      951
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe