Eikö ole takuuta?

Nytsittenkävelen

Ostin 29.9. Pörhöältä Seat Ibizan vm. 2001, ajettu 140 000 km. koeajoion, vaikutti tosi hyvältä. Tänä aamuna auto ei lähtenyt käyntiin, ei hyrähtänytkään. Soitin Pörhölle koska muistelin että käytetyn auton takuu on aina se 1 kk vaikka ei olisi mistään takuusta sovittukaan. Siellä ne autoa näkemättä "tiesivät" että vika on varmasti akussa. Saattaapi ollakin, mutta mistä ne sen niin varmasti tietävät? Käskivät ostaa uuden akun. Eivät kuulemma korvaa vaikka ostopäivästä on alle1 kk. koska kyse on kuluvasta osasta. Onko todella näin? Autolla on ajettu ostosta lähtien vain normaalia kaupunkiajoa. Entä jos vika onkin muualla kuin akussa, vaikkapa laturissa, tai sähköjärjestelmä on sökö, mitenkäs sitten? Eikö kuluvan osan vika tarkoita että voidaan olettaa ostajan itse aiheuttaneen sen kuluttamalla eli käyttämällä autoa, joten sitä ei korvata, mutta kun sillä on ajettu vajaa kuukausi niin onko se siinä ajassa kulunut kovin paljon?

17

1123

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Petos-Pörhö

      Miksi ostit kalliista huijariliikkeestä?

    • spessuman

      Ei hyrähtänyt? Siis ei startannut? Syttyikö mittarivalot? Eihän mikään sähköaite kuluttanut akkua tyhjäksi yöllä? Apukaapeleilla käyntiin ja ajelet hieman että akku latautuu. Sitten valmistaudut henkisesti akun vaihtoon, pyydä vaikka joku tuttu tekemään jos et osaa. Uusi akku maksaa 50e joten vaihda se niin toimii taas talven yli. Akku on voinut olla heikko jo alunperin jos seisonut pitkään liikkeessä, joten kunnon lataus voi auttaa. Sama periaatteessa kuin että joku polttimo palaa..

    • nitser

      "...muistelin että käytetyn auton takuu on aina se 1 kk..."

      Ei. Käytetyllä autolla ei ole päivänkään (sekunninkaan) takuuta. Virhevastuulaki velvoittaa autoliikettä, mutta se ei ole takuu.
      Muistelit siis aivan-päin-prsettä-täyttä-puppua.

      "Eivät kuulemma korvaa vaikka ostopäivästä on alle1 kk. koska kyse on kuluvasta osasta. Onko todella näin?"

      On. Juurikin näin se on lain mukaan.

    • Kuluvia osia

      "Eikö kuluvan osan vika tarkoita että..."

      ...että kun autosi on 13-vuotias 140tkm ajettu auto, siinä ei ole periaatteessa yhtäkään täysin uutta vastaavaa osaa ja mainitsemasi "mitäs jos vaikkapa laturi" on todellakin kuluva osa joka jossain kohtaa auton elinkaarta tulee tiensä päähän ja on vaihdettava uuteen.

      2001 vuosimallinen Ibizahan ei saisi maksaa paria tonnia enempää (?ethän suinkaan paria tuhatta enempää maksanut?) , joten ostat nyt vaan uuden akun ja jos se ei riitä, vaihdatat laturin.
      Muutamien satasten kulutusosien uusimisella voit pärjätä useammankin tuhannen kilometriä isommitta murheitta.
      Sitä se on vanhan auton omistaminen; huoltoa ja taas huoltoa, joskus kallissti joskus halvasti, mutta omistajan itsensä kustannettava eikä myyjäliikkeen tarkoitus ole sinun autoasi ylläpitohuoltaa.

      • ei ole vastuuta

        Tämä samainen herra kirjoitti toisella topicilla samasta aiheesta näin:
        "Takuuksi virhevastuuta edes vertaava tai sellaiseksi luuleva on jollain tasolla hieman vajakki.
        Isoissa vastoinkäymisissä ja ostetun auton rikkoutumisissa (moottori, vaihteisto, lukuisat muut kalliit viat) se on kuitenkin melkoinen turva virhettä korjatessa ja kustannuksia jaettaessa. Se on myyjäliikkeen vastuu ja ostajan turva.
        Todistettavasti se on voimassa jopa vuosia, yleisesti kuitenkin (ei laissa tarkkaa määritelmää) ainakin sen 6kk. Tämäkin on kuluttajaviranomaisten toteutuneista suosituksista todennettavissa.
        Tämän lisäksi suurinosa (luit oikein, tarkoittaa lähes kaikkia autoliikkeitä) autoliikkeistä kustantaa kokonaan tai osittain heti hajonneita kulutusosiakin, joita ei lain mukaan kuuluisi korvata lainkaan. Se on goodwill-osanottoa virhevastuun lisäksi."


      • Kuluvia osia
        ei ole vastuuta kirjoitti:

        Tämä samainen herra kirjoitti toisella topicilla samasta aiheesta näin:
        "Takuuksi virhevastuuta edes vertaava tai sellaiseksi luuleva on jollain tasolla hieman vajakki.
        Isoissa vastoinkäymisissä ja ostetun auton rikkoutumisissa (moottori, vaihteisto, lukuisat muut kalliit viat) se on kuitenkin melkoinen turva virhettä korjatessa ja kustannuksia jaettaessa. Se on myyjäliikkeen vastuu ja ostajan turva.
        Todistettavasti se on voimassa jopa vuosia, yleisesti kuitenkin (ei laissa tarkkaa määritelmää) ainakin sen 6kk. Tämäkin on kuluttajaviranomaisten toteutuneista suosituksista todennettavissa.
        Tämän lisäksi suurinosa (luit oikein, tarkoittaa lähes kaikkia autoliikkeitä) autoliikkeistä kustantaa kokonaan tai osittain heti hajonneita kulutusosiakin, joita ei lain mukaan kuuluisi korvata lainkaan. Se on goodwill-osanottoa virhevastuun lisäksi."

        Aivan oikeinhan tuossa lainauksesasikin on asiaa avattu.
        Edelleenkään virhevastuuturva ei ole takuu.
        Edelleenkään virhevastuuturva ei kata kuluvien osien uusimisia.
        Edelleenkin virhevastuuturva kuitenkin on jokaisessa autoliikkeestä myydyssä autossa asiakkaalle ilmaiseksi; ja aina auton hinta, ajomäärä, ikä jne. lainalaisuudet huomioon ottaen suhteutetaan sen laajuus tapauskohtaisesti.

        Nyt aloittajan tapaukseen myyjäliike ei ole halunnut yli virhevastuulakien GOODWILL-osanottoa ottaa, joten mikä tässä nyt sinulla on ongelmana?
        Edelliset kirjoitukset (sinun jostain toisesta keskustelusta kopioima vrt. tässä "Kuluvia osia" -komentti) eivät ole siten mitenkään ristiriidassa keskenään.


    • Elvis oli kala

      Jos myyjä haluaa, niin se voi korvata esim. 50% akun vaihdosta (jos lähdetään siitä, että akku on kaputt), mutta pakko ei ole.
      Korjaus tehdään myyjän ilmoittamassa paikassa.

      • niinpäniin

        Just - korjaus tehdään myyjän ilmoittamassa paikassa eli pörhöllä. Akun vaihto maksaa pari sataa ja on siis kalliimpi kuin että laittaa itse akun vaikka liike "korvaisi" 50% akusta.


      • Oma auto=korjaa itse
        niinpäniin kirjoitti:

        Just - korjaus tehdään myyjän ilmoittamassa paikassa eli pörhöllä. Akun vaihto maksaa pari sataa ja on siis kalliimpi kuin että laittaa itse akun vaikka liike "korvaisi" 50% akusta.

        ...josta päästäänkin siihen totuuteen, että tuollainen auton luonnollisen kuluman vika kannattaa tietenkin aloittajankin korjata itse.
        Mitään muutahan tässä ei ole kukaan suositellutkaan ja on aivan oikein häntä oikaistu, ettei mitään 1kk takuuta käytetyssä autossa ole.
        Vaikkakin, että on maksanut noinkin vanhasta autosta reilun merkkiliikkeen ylihinnan. Silti virhevastuu ei kata yhtään enempää, kuin mitä puolet halvemmalla myyvässä pienliikkeessä kattaisi.


    • kyykkyynkyykkyyn

      Mistä olet saanut päähäsi että käytetyllä olisi takuu? Ostit 13 vuotta vanhan paskan ja itket kun akku sippasi.... Akku maksaa viiskymppiä, jollei oletaskussa edes sen vertaa, miks vitussa menit ylipäätään auton ostamaan, köyhän kannattaa kävellä.

      • Nytsittenkävelen

        Asia selvä, Pörhö ei siis ole vastuussa. Ostan uuden akun kunhan ensin varmistun siitä että entinen on rikki. Vielä ei ole tietoa siitä sippasiko akku vai laturi vai tuliko autoon joku sähkövika.

        Kiitos vastauksista, jotka lähes kaikki olivat asiallisia.

        Tämä viimeisin ei ollut.

        Vaikka nimimerkki "kyykyynkyykyyn" ei vastausta ansaitsekaan, niin alennun kertomaan hänelle että

        1. Sen ajatuksen, että ITKISIN asiaa, olet kehittänyt ikiomasta pikku päästäsi. Missään kohtaa tekstissäni en sanonut niin. En ole edes pahemmin harmitellut.
        2. En ole myöskään sanonut ettei minulla ole viittäkymppiä.
        3. En ole köyhä vaan keskituloinen.
        4. Tämä palsta on olemassa sitä varten että täällä voi kysyä muilta asioista joista ei itse tiedä. Jos ärsyynnyt siitä että joku kysyy täällä jotain, lakkaa lukemasta koko palstaa. Ilmeisesti tiedät autoista ja autoliikkeiden käytännöistä enemmän kun minä, mutta varmasti on asioita, joista minä puolestani tiedän enemmän kuin sinä.
        6. Olet oikeasssa, kannattaa kävellä. Ihminen on luotu liikkumaan. Autoa käytän vain jos a. matka on pitkä b. on kiire c. on paljon tavaroita kannettavana d. sää on kamala. Jos ei koskaan viitsi käyttää omia lihaksiaan siirtyäkseen paikasta A paikkaan B, vaan menee kaikkialle autolla, sitä lihoo, laiskistuu ja muuttuu kiroilevaksi epäystävälliseksi neurootikoksi, joka netissäkin vain haukkuu muita keskustelijoita.
        7. Siksi vitussa menin auton ostamaan kun tarvitsen sitä työmatkoilla. Tällä paikkakunnalla on surkean huono julkinen liikenne.
        8. Sait minut nauramaan ääneen ja pelastit päiväni, kiitos siitä!


      • Kuluvia osia
        Nytsittenkävelen kirjoitti:

        Asia selvä, Pörhö ei siis ole vastuussa. Ostan uuden akun kunhan ensin varmistun siitä että entinen on rikki. Vielä ei ole tietoa siitä sippasiko akku vai laturi vai tuliko autoon joku sähkövika.

        Kiitos vastauksista, jotka lähes kaikki olivat asiallisia.

        Tämä viimeisin ei ollut.

        Vaikka nimimerkki "kyykyynkyykyyn" ei vastausta ansaitsekaan, niin alennun kertomaan hänelle että

        1. Sen ajatuksen, että ITKISIN asiaa, olet kehittänyt ikiomasta pikku päästäsi. Missään kohtaa tekstissäni en sanonut niin. En ole edes pahemmin harmitellut.
        2. En ole myöskään sanonut ettei minulla ole viittäkymppiä.
        3. En ole köyhä vaan keskituloinen.
        4. Tämä palsta on olemassa sitä varten että täällä voi kysyä muilta asioista joista ei itse tiedä. Jos ärsyynnyt siitä että joku kysyy täällä jotain, lakkaa lukemasta koko palstaa. Ilmeisesti tiedät autoista ja autoliikkeiden käytännöistä enemmän kun minä, mutta varmasti on asioita, joista minä puolestani tiedän enemmän kuin sinä.
        6. Olet oikeasssa, kannattaa kävellä. Ihminen on luotu liikkumaan. Autoa käytän vain jos a. matka on pitkä b. on kiire c. on paljon tavaroita kannettavana d. sää on kamala. Jos ei koskaan viitsi käyttää omia lihaksiaan siirtyäkseen paikasta A paikkaan B, vaan menee kaikkialle autolla, sitä lihoo, laiskistuu ja muuttuu kiroilevaksi epäystävälliseksi neurootikoksi, joka netissäkin vain haukkuu muita keskustelijoita.
        7. Siksi vitussa menin auton ostamaan kun tarvitsen sitä työmatkoilla. Tällä paikkakunnalla on surkean huono julkinen liikenne.
        8. Sait minut nauramaan ääneen ja pelastit päiväni, kiitos siitä!

        Hienosti otit veetuilutkin ja hyvin sisäistit mitä virhevastuulaki on ja mitä se ei ole.
        Nyt vaan näillä uusilla opituilla tiedoilla kävellen tai autoillen, töihin tai harrastuksiin iloisin ilmein!
        Kyllä se siitä.


      • Kyykkyynkyykkyyn
        Nytsittenkävelen kirjoitti:

        Asia selvä, Pörhö ei siis ole vastuussa. Ostan uuden akun kunhan ensin varmistun siitä että entinen on rikki. Vielä ei ole tietoa siitä sippasiko akku vai laturi vai tuliko autoon joku sähkövika.

        Kiitos vastauksista, jotka lähes kaikki olivat asiallisia.

        Tämä viimeisin ei ollut.

        Vaikka nimimerkki "kyykyynkyykyyn" ei vastausta ansaitsekaan, niin alennun kertomaan hänelle että

        1. Sen ajatuksen, että ITKISIN asiaa, olet kehittänyt ikiomasta pikku päästäsi. Missään kohtaa tekstissäni en sanonut niin. En ole edes pahemmin harmitellut.
        2. En ole myöskään sanonut ettei minulla ole viittäkymppiä.
        3. En ole köyhä vaan keskituloinen.
        4. Tämä palsta on olemassa sitä varten että täällä voi kysyä muilta asioista joista ei itse tiedä. Jos ärsyynnyt siitä että joku kysyy täällä jotain, lakkaa lukemasta koko palstaa. Ilmeisesti tiedät autoista ja autoliikkeiden käytännöistä enemmän kun minä, mutta varmasti on asioita, joista minä puolestani tiedän enemmän kuin sinä.
        6. Olet oikeasssa, kannattaa kävellä. Ihminen on luotu liikkumaan. Autoa käytän vain jos a. matka on pitkä b. on kiire c. on paljon tavaroita kannettavana d. sää on kamala. Jos ei koskaan viitsi käyttää omia lihaksiaan siirtyäkseen paikasta A paikkaan B, vaan menee kaikkialle autolla, sitä lihoo, laiskistuu ja muuttuu kiroilevaksi epäystävälliseksi neurootikoksi, joka netissäkin vain haukkuu muita keskustelijoita.
        7. Siksi vitussa menin auton ostamaan kun tarvitsen sitä työmatkoilla. Tällä paikkakunnalla on surkean huono julkinen liikenne.
        8. Sait minut nauramaan ääneen ja pelastit päiväni, kiitos siitä!

        Hyvin osui ja uppos, heikkotuloinenkin korjaisi autonsa itse, eikä päällimmäisenä ajatuksena olisi soitella liikkeeseen ja sitten vuodattaa netissä.... Joten kyykkyyn ripeästi


      • Nytsittenkävelen
        Kyykkyynkyykkyyn kirjoitti:

        Hyvin osui ja uppos, heikkotuloinenkin korjaisi autonsa itse, eikä päällimmäisenä ajatuksena olisi soitella liikkeeseen ja sitten vuodattaa netissä.... Joten kyykkyyn ripeästi

        Jaaha. Nimim. Kyykkyynkyykkyyn haluaa jatkaa keskustelua. Mikäs siinä.

        Sanoit ensimmäisessä viestissäsi ettei köyhä saa hankkia autoa vaan hänen pitää kävellä.

        Nyt sanot että köyhän kuuluu korjata autonsa itse.

        Miten köyhä voi korjata autoaan jota hänellä ei edes ole eikä saakaan olla, koska nimim. Kyykkyynkyykkyyn on kieltänyt köyhältä auton omistamisen?


    • Minimuna hesasta

      Liikkeistä ostetuissa autoissa on aina kuluttajansuojalain mukainen virhevastuu, jonka perusteella liike on joutunut maksamaan jälkeenpäin asiakkaalle takaisin jopa yli puolet kauppahinnasta.

      Pisimmillään virhevastuu on ulottunut käytetyssä autossa viiden vuoden päähän.

      • Kuluvia osia

        Juuri näin "Minimuna hesasta", ihan juurikin näin.

        Takuu se ei silti ole eikä siten kulutusosien korvausautomaatti ja aloittajakin tuossa "valaistui" ja suoraselkäisesti, todella asiallisesti otti neuvot vastaan ja menee ostamaan sen akun, kuten kuuluukin; omilla rahoillaan.


    • urpo 1

      Uuden auton takuu on 2-7 vuotta.Kätetyssä autossaei ole takuuta mutta virhevastuu on ikuinen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3090
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2101
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1875
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1583
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1336
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1242
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1231
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe