Jenkki-rekat

Junior-Trucker

Jospa jotain sattuu erityisesti kiinnostamaan amerikkalaiset kuorma-autot, niin laittakaahan reippaasti uusia keskusteluita!! On tullut tässä vuosien varrella perehdyttyä aika lailla noihin Jenkkilän ihmeisiin, joten minultakin sopii kysellä.

Minulta saa myös linkkejä, joista voi ladata rekka-aiheisia näytlnsäästäjiä, taustakuvia ym.!! Jos vain jotain kiinnostaa, niin ei muuta kuin kirjoittelemaan!!

Ja muistakaahan myös ilmoittaa noista asiattomista viesteistä. Itse en millään ehdi lukea kaikkia keskusteluita alusta loppuun, eli siitä johtuu jos jotkin asiattomat vistit jäävät poistamatta!! Asiattomat viestit saavat kyllä kyytiä nopeasti kunhan vaan tieto tulee minulle asti!

Hyvää syksyä!!

T: Junior-Trucker (Seriffi)

68

15924

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Satunnainen

      Miksi esimerkiksi nyt Suomessa on aivan äärettömän harvinainen näky että oli jenkkirekka (nuppi) vetämässä vaunua? Amerikkalaisia henkilöautojakin sentään tulee vastaan yksi tuhannesta (karkea arvio) ehkä mutta rekkoja, kuorkkeja käytännössä ei yhtään. Onko kyse juuri siitä kuin henkilöautopuolellakin että kulutus on se syy, jenkkipeli kuluttaa kaksi kertaa enemmän ja hyvä jos edes riittää.

      • Pave

        Tuskinpa se kulutuksesta on kiinni, sillä niissä osassa käytetään samoja Cumminsin koneita mitä on Sisuissa joten kulutus silloin samaa luokkaa. Kyse taitaa olla lähinnä siitä, että ne on epäkäytännöllisiä. Suuri kääntösäde, askeettinen ohjaamo jne... vaikka ulospäin on näyttävyyttä.


      • Realisti
        Pave kirjoitti:

        Tuskinpa se kulutuksesta on kiinni, sillä niissä osassa käytetään samoja Cumminsin koneita mitä on Sisuissa joten kulutus silloin samaa luokkaa. Kyse taitaa olla lähinnä siitä, että ne on epäkäytännöllisiä. Suuri kääntösäde, askeettinen ohjaamo jne... vaikka ulospäin on näyttävyyttä.

        Euroopassa on kova kilpailu paikallisten merkkien kesken. Eurooppalaiset valmistajat ovat optimoineet tuotteensa täkäläisten markkinoiden, standardien ja kulttuurin vaatimuksiin.

        USA:n lainsäädäntö, standardit ja maku ovat erilaiset ja se on ohjannut tuotteiden kehitystä. Eurooppalaiseen systeemiin ne eivät istu ihan vähällä. Muutostyö olisi kallista. Pienenkin markkinaosuuden saavuttaminen vaatisi jättipanostukset ja täysimittaisen myynti- ja huolto-organisaation rakentaminen uudelle merkille tyhjästä lähtien olisi lähes ylivoimaista. Kun Suomen markkinat kuitenkin ovat varsin rajalliset (ts. isollakaan markkinaosuudella ei koskaan päästäisi riittäviin myyntivolyymeihin), ei yksikään täysipäisten ihmisten johtama firma moiseen leikkiin lähde!


      • ...

        jenkkilässä mitataan puolikkaan (eli rekan) pituus vetotapista takapuskuriin, kun taas meillä yhdistelmän suurin sallittu pituus mitataan etupuskurista takapuskuriin. siksi ei kannata tuhlata yhdistelmän pituutta pitkään nokkaan ja isoon yksiöön, koska kuormatilan pituushan siinä kärsii..


      • Junior-Trucker

        On moniakin syitä, miksi jenkkirekkoja tulee niin vähän Suomen teillä vastaan.

        Tässähän on jo varmaan päällimmäiset syyt tulleetkin jo esille muissa vastauksissa.

        Pikku korjauksia vain.. Eli Amerikassa Yhdistelmän pituus mitataan perävaunun etuseinästä taaksepäin.(ei vetotapista, no onko sillä nyt merkitystä..) Eli toisin sanoen nokkaa ja makuuhyttiä saa olla vaikka kilometri eteenpäin. Puoliperävaunuyhdistelmän pituus saa olla 16,5m Suomessa, ja jos nokka vie siitä 2m, hytti 3-5m, ja kärryn ja hytin väliinkin jää paljon tilaa, niin kovin lyhythän siitä kärrystä tulee..ja kärryn pituus kun on juuri se osa yhdistelmää, mikä tuottaa kuljetusliikkeen leivän.. Normaali jenkkinuppi tahtoo olla vähintään yhdeksän metriä pitkä...

        Mutta siihenpä en sitten osaakaan vastata, että miksi amerikkalaisten Bulldogit (lättänokat) eivät ole raivanneet tietään Suomeen.. Onhan niilläkin pituutta, mutta ovat sentään nokkansa verran lyhyempiä...

        Tässä on muutama lättänokka-linkki..jos eivät näy linkkinä, niin kopioikaa osoiteriville...


        Esim Freightliner Argosy näyttää tältä:

        http://www.portalautomotriz.com/camiones/tractocamiones/freightliner/argosy.php



        Kenworthin näkemys lättänokasta löytyy tämän linkin takaa:

        http://www.hankstruckpictures.com/pix/trucks/krystal_g/kenworth_k100_booth_transport_unit_147.jpg


        Ja Peterbilt 362 näyttää tältä:

        http://www.peterbilt.com/images/gal_l_362_1.jpg


        Jos jenkkirekan tuo Suomeen, kuten esim Salosen Ari toi Peterbilt 359:n, niin ensimmäisenä saa vaihtaa jarrut.. No, jokainen voi pienessä mielessään miettiä, mitä maksaa kun jenkkijarrujen tilalle laitetaan länsimaiset.. Nykyään kun työ maksaa aivan maltaita.. Eli joka ikinen tuumakierre joudutaan muokkaamaan millikierteeksi..tai yhtä kaikki, tuskin se homma kuitenkaan ihan käden käänteessä käy.

        Ja kai kaikki pikkuseikat vaikuttavat.. Peilit ovat tasaiset Amerikassa, koska siellä ei liiemmin tarvitse peruutella. Eli peilit eivät suurenna.. Ainoa oikea vaihdelaatikko on suorahamoainen synkronoimaton Fuller..Eli mistään TELLIGENT-vaideroboteista ei ole jenkkirekoissa tietoakaan. Hytti on monesti kapea, johon taas suomalainen rahtari ei ole tottunut. Ja onhan se niinkin, että ei se kromi vuositolkulla kiillä, jos joka talvi pestään vaan suolakuralla...

        Myöskään kantavuudet eivät paini ollenkaan samoissa sarjoissa esim Sisun kanssa.

        Jos sitten muuten onnistuu kaikki, niin mistäs sellaiselle tuumakoko-hässäkälle tehdään huolto Suomenniemellä?? Vaikka monessa jenkkirekassa on vastaavia Cumminsin, Mackin ja Caterpillarin koneita kuin Sisuissa, niin tuskinpa vaan Sisu-Auton hyllystä löytyy esim Peterbiltin ikkunannostajaa, joka toimii teknisesti paineilmalla... No, ehkä kaukaa haettu esimerkki, mutta ehkäpä se kertoo jotain siitä, että Amerikan pojilla on pikkuisen erilaisia ratkaisuja autoissa...

        Kulutus tosiaan ei ole mikään syy.. Kyllä se polttoaine alkaa olla hinnoissaan jo USA:ssakin...ainakin heidän mielestään...

        Mutta näkeehän suomen teillä nyt joskus noita kromin hohtoisia jenkkirekkojakin. Peterbiltejä on ainakin kaksi, molemmat mallia 359, eli oikein perinteinen jenkkirekka. Kenwortheja on ainakin neljä, malli on W900.. Eikä noita kahta merkkiä tahdo edes erottaa toisistaan, jos ei ole vähän asiaan perehtynyt. Merkistä tietysti näkee heti, ja lisäksi Kenworth on käyttänyt 70-luvulta lähtien lokasuojaan integroituja ajovaloja, kun taas Peterbiltissä valot ovat erillään maskin reunoissa.

        Toivottavasti tämä vastaus valaisi edes hieman kysymystä. Lisääkin sopii kysellä!!


        Vielä yksi juttu. Vaikka Suomessa on toinen toistaan parempia rekkamiehiä ja -naisia, niin harvaa taitaa houkutella jos pitäisi ajaa Helsingin keskustassa tällaisella yhdistelmällä...saati sitten laivaan...

        http://www4.norpass.net/images custom/oregon truck crop.jpg


        T: Junior-Trucker


      • Pölli Pekka
        Junior-Trucker kirjoitti:

        On moniakin syitä, miksi jenkkirekkoja tulee niin vähän Suomen teillä vastaan.

        Tässähän on jo varmaan päällimmäiset syyt tulleetkin jo esille muissa vastauksissa.

        Pikku korjauksia vain.. Eli Amerikassa Yhdistelmän pituus mitataan perävaunun etuseinästä taaksepäin.(ei vetotapista, no onko sillä nyt merkitystä..) Eli toisin sanoen nokkaa ja makuuhyttiä saa olla vaikka kilometri eteenpäin. Puoliperävaunuyhdistelmän pituus saa olla 16,5m Suomessa, ja jos nokka vie siitä 2m, hytti 3-5m, ja kärryn ja hytin väliinkin jää paljon tilaa, niin kovin lyhythän siitä kärrystä tulee..ja kärryn pituus kun on juuri se osa yhdistelmää, mikä tuottaa kuljetusliikkeen leivän.. Normaali jenkkinuppi tahtoo olla vähintään yhdeksän metriä pitkä...

        Mutta siihenpä en sitten osaakaan vastata, että miksi amerikkalaisten Bulldogit (lättänokat) eivät ole raivanneet tietään Suomeen.. Onhan niilläkin pituutta, mutta ovat sentään nokkansa verran lyhyempiä...

        Tässä on muutama lättänokka-linkki..jos eivät näy linkkinä, niin kopioikaa osoiteriville...


        Esim Freightliner Argosy näyttää tältä:

        http://www.portalautomotriz.com/camiones/tractocamiones/freightliner/argosy.php



        Kenworthin näkemys lättänokasta löytyy tämän linkin takaa:

        http://www.hankstruckpictures.com/pix/trucks/krystal_g/kenworth_k100_booth_transport_unit_147.jpg


        Ja Peterbilt 362 näyttää tältä:

        http://www.peterbilt.com/images/gal_l_362_1.jpg


        Jos jenkkirekan tuo Suomeen, kuten esim Salosen Ari toi Peterbilt 359:n, niin ensimmäisenä saa vaihtaa jarrut.. No, jokainen voi pienessä mielessään miettiä, mitä maksaa kun jenkkijarrujen tilalle laitetaan länsimaiset.. Nykyään kun työ maksaa aivan maltaita.. Eli joka ikinen tuumakierre joudutaan muokkaamaan millikierteeksi..tai yhtä kaikki, tuskin se homma kuitenkaan ihan käden käänteessä käy.

        Ja kai kaikki pikkuseikat vaikuttavat.. Peilit ovat tasaiset Amerikassa, koska siellä ei liiemmin tarvitse peruutella. Eli peilit eivät suurenna.. Ainoa oikea vaihdelaatikko on suorahamoainen synkronoimaton Fuller..Eli mistään TELLIGENT-vaideroboteista ei ole jenkkirekoissa tietoakaan. Hytti on monesti kapea, johon taas suomalainen rahtari ei ole tottunut. Ja onhan se niinkin, että ei se kromi vuositolkulla kiillä, jos joka talvi pestään vaan suolakuralla...

        Myöskään kantavuudet eivät paini ollenkaan samoissa sarjoissa esim Sisun kanssa.

        Jos sitten muuten onnistuu kaikki, niin mistäs sellaiselle tuumakoko-hässäkälle tehdään huolto Suomenniemellä?? Vaikka monessa jenkkirekassa on vastaavia Cumminsin, Mackin ja Caterpillarin koneita kuin Sisuissa, niin tuskinpa vaan Sisu-Auton hyllystä löytyy esim Peterbiltin ikkunannostajaa, joka toimii teknisesti paineilmalla... No, ehkä kaukaa haettu esimerkki, mutta ehkäpä se kertoo jotain siitä, että Amerikan pojilla on pikkuisen erilaisia ratkaisuja autoissa...

        Kulutus tosiaan ei ole mikään syy.. Kyllä se polttoaine alkaa olla hinnoissaan jo USA:ssakin...ainakin heidän mielestään...

        Mutta näkeehän suomen teillä nyt joskus noita kromin hohtoisia jenkkirekkojakin. Peterbiltejä on ainakin kaksi, molemmat mallia 359, eli oikein perinteinen jenkkirekka. Kenwortheja on ainakin neljä, malli on W900.. Eikä noita kahta merkkiä tahdo edes erottaa toisistaan, jos ei ole vähän asiaan perehtynyt. Merkistä tietysti näkee heti, ja lisäksi Kenworth on käyttänyt 70-luvulta lähtien lokasuojaan integroituja ajovaloja, kun taas Peterbiltissä valot ovat erillään maskin reunoissa.

        Toivottavasti tämä vastaus valaisi edes hieman kysymystä. Lisääkin sopii kysellä!!


        Vielä yksi juttu. Vaikka Suomessa on toinen toistaan parempia rekkamiehiä ja -naisia, niin harvaa taitaa houkutella jos pitäisi ajaa Helsingin keskustassa tällaisella yhdistelmällä...saati sitten laivaan...

        http://www4.norpass.net/images custom/oregon truck crop.jpg


        T: Junior-Trucker

        Onhan täälläkin puuelementtien kuljetusrekkoja, jotka ovat yhtä ilkeitä oikomaan, tosin niissäkin tuppaa jo olemaan kauko-ohjaus, joten se kääntyvät kun pieni nuppi siellä varrennenässä. Jenkeistä on sanottava kuten Venäjästä: suuri maa ja paljon tilaa menee vaikka 20m jäykkä rekka.
        Kyllä ne jenkit pikkuhiljaa matkivat Eurooppaa eikä meikälaiset niitä, väheksymättä mitenkään jenkkinuppeja vetureina.


      • Satunnainen
        Junior-Trucker kirjoitti:

        On moniakin syitä, miksi jenkkirekkoja tulee niin vähän Suomen teillä vastaan.

        Tässähän on jo varmaan päällimmäiset syyt tulleetkin jo esille muissa vastauksissa.

        Pikku korjauksia vain.. Eli Amerikassa Yhdistelmän pituus mitataan perävaunun etuseinästä taaksepäin.(ei vetotapista, no onko sillä nyt merkitystä..) Eli toisin sanoen nokkaa ja makuuhyttiä saa olla vaikka kilometri eteenpäin. Puoliperävaunuyhdistelmän pituus saa olla 16,5m Suomessa, ja jos nokka vie siitä 2m, hytti 3-5m, ja kärryn ja hytin väliinkin jää paljon tilaa, niin kovin lyhythän siitä kärrystä tulee..ja kärryn pituus kun on juuri se osa yhdistelmää, mikä tuottaa kuljetusliikkeen leivän.. Normaali jenkkinuppi tahtoo olla vähintään yhdeksän metriä pitkä...

        Mutta siihenpä en sitten osaakaan vastata, että miksi amerikkalaisten Bulldogit (lättänokat) eivät ole raivanneet tietään Suomeen.. Onhan niilläkin pituutta, mutta ovat sentään nokkansa verran lyhyempiä...

        Tässä on muutama lättänokka-linkki..jos eivät näy linkkinä, niin kopioikaa osoiteriville...


        Esim Freightliner Argosy näyttää tältä:

        http://www.portalautomotriz.com/camiones/tractocamiones/freightliner/argosy.php



        Kenworthin näkemys lättänokasta löytyy tämän linkin takaa:

        http://www.hankstruckpictures.com/pix/trucks/krystal_g/kenworth_k100_booth_transport_unit_147.jpg


        Ja Peterbilt 362 näyttää tältä:

        http://www.peterbilt.com/images/gal_l_362_1.jpg


        Jos jenkkirekan tuo Suomeen, kuten esim Salosen Ari toi Peterbilt 359:n, niin ensimmäisenä saa vaihtaa jarrut.. No, jokainen voi pienessä mielessään miettiä, mitä maksaa kun jenkkijarrujen tilalle laitetaan länsimaiset.. Nykyään kun työ maksaa aivan maltaita.. Eli joka ikinen tuumakierre joudutaan muokkaamaan millikierteeksi..tai yhtä kaikki, tuskin se homma kuitenkaan ihan käden käänteessä käy.

        Ja kai kaikki pikkuseikat vaikuttavat.. Peilit ovat tasaiset Amerikassa, koska siellä ei liiemmin tarvitse peruutella. Eli peilit eivät suurenna.. Ainoa oikea vaihdelaatikko on suorahamoainen synkronoimaton Fuller..Eli mistään TELLIGENT-vaideroboteista ei ole jenkkirekoissa tietoakaan. Hytti on monesti kapea, johon taas suomalainen rahtari ei ole tottunut. Ja onhan se niinkin, että ei se kromi vuositolkulla kiillä, jos joka talvi pestään vaan suolakuralla...

        Myöskään kantavuudet eivät paini ollenkaan samoissa sarjoissa esim Sisun kanssa.

        Jos sitten muuten onnistuu kaikki, niin mistäs sellaiselle tuumakoko-hässäkälle tehdään huolto Suomenniemellä?? Vaikka monessa jenkkirekassa on vastaavia Cumminsin, Mackin ja Caterpillarin koneita kuin Sisuissa, niin tuskinpa vaan Sisu-Auton hyllystä löytyy esim Peterbiltin ikkunannostajaa, joka toimii teknisesti paineilmalla... No, ehkä kaukaa haettu esimerkki, mutta ehkäpä se kertoo jotain siitä, että Amerikan pojilla on pikkuisen erilaisia ratkaisuja autoissa...

        Kulutus tosiaan ei ole mikään syy.. Kyllä se polttoaine alkaa olla hinnoissaan jo USA:ssakin...ainakin heidän mielestään...

        Mutta näkeehän suomen teillä nyt joskus noita kromin hohtoisia jenkkirekkojakin. Peterbiltejä on ainakin kaksi, molemmat mallia 359, eli oikein perinteinen jenkkirekka. Kenwortheja on ainakin neljä, malli on W900.. Eikä noita kahta merkkiä tahdo edes erottaa toisistaan, jos ei ole vähän asiaan perehtynyt. Merkistä tietysti näkee heti, ja lisäksi Kenworth on käyttänyt 70-luvulta lähtien lokasuojaan integroituja ajovaloja, kun taas Peterbiltissä valot ovat erillään maskin reunoissa.

        Toivottavasti tämä vastaus valaisi edes hieman kysymystä. Lisääkin sopii kysellä!!


        Vielä yksi juttu. Vaikka Suomessa on toinen toistaan parempia rekkamiehiä ja -naisia, niin harvaa taitaa houkutella jos pitäisi ajaa Helsingin keskustassa tällaisella yhdistelmällä...saati sitten laivaan...

        http://www4.norpass.net/images custom/oregon truck crop.jpg


        T: Junior-Trucker

        http://www.peterbilt.com/images/gal_l_362_1.jpg
        ainakin nuo kromatut polttoainesäiliöt voisi matkia jenkkilästä :) Jenkkilässä kaikki kiiltää.


      • freak mistake
        Junior-Trucker kirjoitti:

        On moniakin syitä, miksi jenkkirekkoja tulee niin vähän Suomen teillä vastaan.

        Tässähän on jo varmaan päällimmäiset syyt tulleetkin jo esille muissa vastauksissa.

        Pikku korjauksia vain.. Eli Amerikassa Yhdistelmän pituus mitataan perävaunun etuseinästä taaksepäin.(ei vetotapista, no onko sillä nyt merkitystä..) Eli toisin sanoen nokkaa ja makuuhyttiä saa olla vaikka kilometri eteenpäin. Puoliperävaunuyhdistelmän pituus saa olla 16,5m Suomessa, ja jos nokka vie siitä 2m, hytti 3-5m, ja kärryn ja hytin väliinkin jää paljon tilaa, niin kovin lyhythän siitä kärrystä tulee..ja kärryn pituus kun on juuri se osa yhdistelmää, mikä tuottaa kuljetusliikkeen leivän.. Normaali jenkkinuppi tahtoo olla vähintään yhdeksän metriä pitkä...

        Mutta siihenpä en sitten osaakaan vastata, että miksi amerikkalaisten Bulldogit (lättänokat) eivät ole raivanneet tietään Suomeen.. Onhan niilläkin pituutta, mutta ovat sentään nokkansa verran lyhyempiä...

        Tässä on muutama lättänokka-linkki..jos eivät näy linkkinä, niin kopioikaa osoiteriville...


        Esim Freightliner Argosy näyttää tältä:

        http://www.portalautomotriz.com/camiones/tractocamiones/freightliner/argosy.php



        Kenworthin näkemys lättänokasta löytyy tämän linkin takaa:

        http://www.hankstruckpictures.com/pix/trucks/krystal_g/kenworth_k100_booth_transport_unit_147.jpg


        Ja Peterbilt 362 näyttää tältä:

        http://www.peterbilt.com/images/gal_l_362_1.jpg


        Jos jenkkirekan tuo Suomeen, kuten esim Salosen Ari toi Peterbilt 359:n, niin ensimmäisenä saa vaihtaa jarrut.. No, jokainen voi pienessä mielessään miettiä, mitä maksaa kun jenkkijarrujen tilalle laitetaan länsimaiset.. Nykyään kun työ maksaa aivan maltaita.. Eli joka ikinen tuumakierre joudutaan muokkaamaan millikierteeksi..tai yhtä kaikki, tuskin se homma kuitenkaan ihan käden käänteessä käy.

        Ja kai kaikki pikkuseikat vaikuttavat.. Peilit ovat tasaiset Amerikassa, koska siellä ei liiemmin tarvitse peruutella. Eli peilit eivät suurenna.. Ainoa oikea vaihdelaatikko on suorahamoainen synkronoimaton Fuller..Eli mistään TELLIGENT-vaideroboteista ei ole jenkkirekoissa tietoakaan. Hytti on monesti kapea, johon taas suomalainen rahtari ei ole tottunut. Ja onhan se niinkin, että ei se kromi vuositolkulla kiillä, jos joka talvi pestään vaan suolakuralla...

        Myöskään kantavuudet eivät paini ollenkaan samoissa sarjoissa esim Sisun kanssa.

        Jos sitten muuten onnistuu kaikki, niin mistäs sellaiselle tuumakoko-hässäkälle tehdään huolto Suomenniemellä?? Vaikka monessa jenkkirekassa on vastaavia Cumminsin, Mackin ja Caterpillarin koneita kuin Sisuissa, niin tuskinpa vaan Sisu-Auton hyllystä löytyy esim Peterbiltin ikkunannostajaa, joka toimii teknisesti paineilmalla... No, ehkä kaukaa haettu esimerkki, mutta ehkäpä se kertoo jotain siitä, että Amerikan pojilla on pikkuisen erilaisia ratkaisuja autoissa...

        Kulutus tosiaan ei ole mikään syy.. Kyllä se polttoaine alkaa olla hinnoissaan jo USA:ssakin...ainakin heidän mielestään...

        Mutta näkeehän suomen teillä nyt joskus noita kromin hohtoisia jenkkirekkojakin. Peterbiltejä on ainakin kaksi, molemmat mallia 359, eli oikein perinteinen jenkkirekka. Kenwortheja on ainakin neljä, malli on W900.. Eikä noita kahta merkkiä tahdo edes erottaa toisistaan, jos ei ole vähän asiaan perehtynyt. Merkistä tietysti näkee heti, ja lisäksi Kenworth on käyttänyt 70-luvulta lähtien lokasuojaan integroituja ajovaloja, kun taas Peterbiltissä valot ovat erillään maskin reunoissa.

        Toivottavasti tämä vastaus valaisi edes hieman kysymystä. Lisääkin sopii kysellä!!


        Vielä yksi juttu. Vaikka Suomessa on toinen toistaan parempia rekkamiehiä ja -naisia, niin harvaa taitaa houkutella jos pitäisi ajaa Helsingin keskustassa tällaisella yhdistelmällä...saati sitten laivaan...

        http://www4.norpass.net/images custom/oregon truck crop.jpg


        T: Junior-Trucker

        "Ja Varekselle että yhtään Scanian DS9-moottoria ei meillä ole alle 1,3milj.km aukastu"

        http://www.masinistit.com/viewtopic.php?t=15810&postdays=0&postorder=asc&start=20&sid=4719f901686f7080a7c70d15f8992f3b


      • näinsevaanon...
        ... kirjoitti:

        jenkkilässä mitataan puolikkaan (eli rekan) pituus vetotapista takapuskuriin, kun taas meillä yhdistelmän suurin sallittu pituus mitataan etupuskurista takapuskuriin. siksi ei kannata tuhlata yhdistelmän pituutta pitkään nokkaan ja isoon yksiöön, koska kuormatilan pituushan siinä kärsii..

        Suomessa siis typerämpi lainsäädäntö. Onhan noi eurokippojen hytit aika aneemisia verrattuna luxus jenkkirekkoihin.


      • Brakeboy
        Junior-Trucker kirjoitti:

        On moniakin syitä, miksi jenkkirekkoja tulee niin vähän Suomen teillä vastaan.

        Tässähän on jo varmaan päällimmäiset syyt tulleetkin jo esille muissa vastauksissa.

        Pikku korjauksia vain.. Eli Amerikassa Yhdistelmän pituus mitataan perävaunun etuseinästä taaksepäin.(ei vetotapista, no onko sillä nyt merkitystä..) Eli toisin sanoen nokkaa ja makuuhyttiä saa olla vaikka kilometri eteenpäin. Puoliperävaunuyhdistelmän pituus saa olla 16,5m Suomessa, ja jos nokka vie siitä 2m, hytti 3-5m, ja kärryn ja hytin väliinkin jää paljon tilaa, niin kovin lyhythän siitä kärrystä tulee..ja kärryn pituus kun on juuri se osa yhdistelmää, mikä tuottaa kuljetusliikkeen leivän.. Normaali jenkkinuppi tahtoo olla vähintään yhdeksän metriä pitkä...

        Mutta siihenpä en sitten osaakaan vastata, että miksi amerikkalaisten Bulldogit (lättänokat) eivät ole raivanneet tietään Suomeen.. Onhan niilläkin pituutta, mutta ovat sentään nokkansa verran lyhyempiä...

        Tässä on muutama lättänokka-linkki..jos eivät näy linkkinä, niin kopioikaa osoiteriville...


        Esim Freightliner Argosy näyttää tältä:

        http://www.portalautomotriz.com/camiones/tractocamiones/freightliner/argosy.php



        Kenworthin näkemys lättänokasta löytyy tämän linkin takaa:

        http://www.hankstruckpictures.com/pix/trucks/krystal_g/kenworth_k100_booth_transport_unit_147.jpg


        Ja Peterbilt 362 näyttää tältä:

        http://www.peterbilt.com/images/gal_l_362_1.jpg


        Jos jenkkirekan tuo Suomeen, kuten esim Salosen Ari toi Peterbilt 359:n, niin ensimmäisenä saa vaihtaa jarrut.. No, jokainen voi pienessä mielessään miettiä, mitä maksaa kun jenkkijarrujen tilalle laitetaan länsimaiset.. Nykyään kun työ maksaa aivan maltaita.. Eli joka ikinen tuumakierre joudutaan muokkaamaan millikierteeksi..tai yhtä kaikki, tuskin se homma kuitenkaan ihan käden käänteessä käy.

        Ja kai kaikki pikkuseikat vaikuttavat.. Peilit ovat tasaiset Amerikassa, koska siellä ei liiemmin tarvitse peruutella. Eli peilit eivät suurenna.. Ainoa oikea vaihdelaatikko on suorahamoainen synkronoimaton Fuller..Eli mistään TELLIGENT-vaideroboteista ei ole jenkkirekoissa tietoakaan. Hytti on monesti kapea, johon taas suomalainen rahtari ei ole tottunut. Ja onhan se niinkin, että ei se kromi vuositolkulla kiillä, jos joka talvi pestään vaan suolakuralla...

        Myöskään kantavuudet eivät paini ollenkaan samoissa sarjoissa esim Sisun kanssa.

        Jos sitten muuten onnistuu kaikki, niin mistäs sellaiselle tuumakoko-hässäkälle tehdään huolto Suomenniemellä?? Vaikka monessa jenkkirekassa on vastaavia Cumminsin, Mackin ja Caterpillarin koneita kuin Sisuissa, niin tuskinpa vaan Sisu-Auton hyllystä löytyy esim Peterbiltin ikkunannostajaa, joka toimii teknisesti paineilmalla... No, ehkä kaukaa haettu esimerkki, mutta ehkäpä se kertoo jotain siitä, että Amerikan pojilla on pikkuisen erilaisia ratkaisuja autoissa...

        Kulutus tosiaan ei ole mikään syy.. Kyllä se polttoaine alkaa olla hinnoissaan jo USA:ssakin...ainakin heidän mielestään...

        Mutta näkeehän suomen teillä nyt joskus noita kromin hohtoisia jenkkirekkojakin. Peterbiltejä on ainakin kaksi, molemmat mallia 359, eli oikein perinteinen jenkkirekka. Kenwortheja on ainakin neljä, malli on W900.. Eikä noita kahta merkkiä tahdo edes erottaa toisistaan, jos ei ole vähän asiaan perehtynyt. Merkistä tietysti näkee heti, ja lisäksi Kenworth on käyttänyt 70-luvulta lähtien lokasuojaan integroituja ajovaloja, kun taas Peterbiltissä valot ovat erillään maskin reunoissa.

        Toivottavasti tämä vastaus valaisi edes hieman kysymystä. Lisääkin sopii kysellä!!


        Vielä yksi juttu. Vaikka Suomessa on toinen toistaan parempia rekkamiehiä ja -naisia, niin harvaa taitaa houkutella jos pitäisi ajaa Helsingin keskustassa tällaisella yhdistelmällä...saati sitten laivaan...

        http://www4.norpass.net/images custom/oregon truck crop.jpg


        T: Junior-Trucker

        Hmm... 'Jenkkijarrut länsimaisiin...'? Togliatissako Mackilla ym. on alihankkijat...?


      • toteamus

        Jarrut. Euroopan lainsäädäntö ei kelpuuta jarruja jotka toimii paineilmalla. Vaan päinvatoin. Eu.ssa . Raskaan liikenteen jarrujärjestelmä perustuu siihen että pineilman avulla jarrut pidetään "irti" jousivoimalla. Eli jos paine jostain syystä laskee tai jarrupoljinta pinetaan niin jarrutus tapahtuu automaatisesti.


    • Veturi

      Rautian mainoskampanjaa, Siellä on jenkkiVolvo rekanveturina. On aivan vapaasti katseltavissa, makuupaikat neljälle jne. Härmäläiset voi vaan unelmoida vastaavasta.

      • jaro

        about 100kpl tossa duunipaikan vieressä aitauksessa menossa Venäjälle.Ovatten ihan uusia ja aikas hulpean näköinen rivistö.Tota rekkarumbaa on jatkunut nyt vuoden verran joten aika mielenkiintoista kalustoa löytyy rajan takaa.


      • Sivusta seurannut
        jaro kirjoitti:

        about 100kpl tossa duunipaikan vieressä aitauksessa menossa Venäjälle.Ovatten ihan uusia ja aikas hulpean näköinen rivistö.Tota rekkarumbaa on jatkunut nyt vuoden verran joten aika mielenkiintoista kalustoa löytyy rajan takaa.

        Syy miksi veli russian ostaa jenkkejä on se että siellä on ja osataan tehdä tekniikasta yksin kertaista. Osaa iivana insinööri/kuljettaja korjata kun hajoaa. Kokemuksesta tiedän ettei ole halpaa tilata huoltoautoa välille pietari moskova. Maksaa ja paljon kyse euromerkistä.
        Siinä pitkälti syytä miksi venakoilla on jenkkejä.


      • eura
        Sivusta seurannut kirjoitti:

        Syy miksi veli russian ostaa jenkkejä on se että siellä on ja osataan tehdä tekniikasta yksin kertaista. Osaa iivana insinööri/kuljettaja korjata kun hajoaa. Kokemuksesta tiedän ettei ole halpaa tilata huoltoautoa välille pietari moskova. Maksaa ja paljon kyse euromerkistä.
        Siinä pitkälti syytä miksi venakoilla on jenkkejä.

        Pakko kommentoida tota sontaa, ei taisa kaveri tietää mitään autojen tekniikasta.


    • X-rahtari

      -80 luvun lopulla osti Amerikan matkallaan Kotkalaisen kuljetusliikken omistaja Kari Kauppinen uuden White rekkaveturin ulkomaanliikenteeseen pääasiassa sillä ajettiin Kotkan Ahlströmin lasikuitu rullia Keski-Eurooppaan ja Suomeen paluurahtina Hollannista vihanneksia.

      Auton kuski ei kylläkään kehunut sen ajo-ominaisuuksia vaikka White olikin näyttävän näköinen mutta kuulemma huono ja raskas ajettava??
      Eikä kuskin penkissä ollut joustoa vaan se oli kiinteä.

      Kauppisen kuljetus firma meni sittemmin konkkaan ja Whiten osti Suomalainen yhden auton yrittäjä, Nappe.

      Mutta Whiten kävi huonosti sillä melkein heti kaupan jälkeen -93 se ajoi Barcelonassa tielle pysähtyneen kuormurin perään ja meni täysin romuksi ja vakuutusyhtiö lunasti auton Espanjaan.

      Kerrottakoon ettei siinä kuskille käynyt mitenkään vaikka White menikin korjauskelvottomaksi.

      Muita jokapäiväisessä rahti-ajossa olleita jenkki rekkavetureita ei Suomessa tietääkseni ole ollutkaan kuin Kauppisen White ja Kulmakorven GMC.

      Paitsi mitä olen ikäihmisiltä kuullut että joskus -50 luvulla oli Suomessa joitain GMC neliveto tukkirekan vetäjinä.

      • Vha pieru

        Täällä yksi 1951 syntynyt ikäihminen ilmoittautuu. Aloitin kuorma-auton apumiehen urani GMC-merkkisen k-auton pelkääjän pukilla. Itse asiassa isävainaalla (1914-2000) oli niitä 1950-luvun alkupuoliskolla kaksikin peräkkäin. 2-akselisella kiskottiin 1-akselista tukki-puoliperäkärryä ja 3-akselisessa oli siihen aikaan harvinainen teräslava maa-ainesten ajoa varten.

        Voi olla, että muistini noilta vuosilta on hatara, mutta luulisin sen 2-akselisen olleen vielä bensakoneella ja vasta 3-akselisen tyytyneen raskaampiin tisleisiin.

        Olisikohan vuosi ollut 1954, kun piti lähteä ajoon sillä tukkivehkeellä. Minä odottelin jo malttamattomana GMC:n ohjaamossa, kun isällä oli vielä asiaa pihan perälle (sisä-WC meille saatiin vasta 1956). Sen verran tarkkaavainen apumies olin ollut, että onnistuin saamaan koneen käyntiin (pitihän sitä isää jelppiä ja panna auto valmiiksi tulilleen!) Olin jo kytkinpolkimen ja vaihdekepin kimpussa, kun isä kiirehti hyyskästä autolle juoksujalkaa, vielä housujaan nostellen...


      • Vha pieru
        Vha pieru kirjoitti:

        Täällä yksi 1951 syntynyt ikäihminen ilmoittautuu. Aloitin kuorma-auton apumiehen urani GMC-merkkisen k-auton pelkääjän pukilla. Itse asiassa isävainaalla (1914-2000) oli niitä 1950-luvun alkupuoliskolla kaksikin peräkkäin. 2-akselisella kiskottiin 1-akselista tukki-puoliperäkärryä ja 3-akselisessa oli siihen aikaan harvinainen teräslava maa-ainesten ajoa varten.

        Voi olla, että muistini noilta vuosilta on hatara, mutta luulisin sen 2-akselisen olleen vielä bensakoneella ja vasta 3-akselisen tyytyneen raskaampiin tisleisiin.

        Olisikohan vuosi ollut 1954, kun piti lähteä ajoon sillä tukkivehkeellä. Minä odottelin jo malttamattomana GMC:n ohjaamossa, kun isällä oli vielä asiaa pihan perälle (sisä-WC meille saatiin vasta 1956). Sen verran tarkkaavainen apumies olin ollut, että onnistuin saamaan koneen käyntiin (pitihän sitä isää jelppiä ja panna auto valmiiksi tulilleen!) Olin jo kytkinpolkimen ja vaihdekepin kimpussa, kun isä kiirehti hyyskästä autolle juoksujalkaa, vielä housujaan nostellen...

        Suunnilleen seuraavasta kuvalinkistä löytyvän näköinen oli se 2-akselinen Kemsu, jolla niitä tukkeja 1950-luvun alkupuolella kiskottiin.
        http://www.aaca.org/waynepike/Kob52GMC.JPG


      • Ajuri

        Ari Salosella Harjavallasta on kesäsin kontinajossa Peterbilt.Nokkamallinen,jenkkimittapuun mukaan kohtuullinen sleepperi.Perässä on 2-akselinen kärry ja sillä voi vielä lain rajoissa ajaa 30 jalankonttia.


      • kokemusta on
        Ajuri kirjoitti:

        Ari Salosella Harjavallasta on kesäsin kontinajossa Peterbilt.Nokkamallinen,jenkkimittapuun mukaan kohtuullinen sleepperi.Perässä on 2-akselinen kärry ja sillä voi vielä lain rajoissa ajaa 30 jalankonttia.

        niinhän se on keksitään kaikkea mahdollista ettei niitä vaan saisi rekisteröityä tänne. Saksaan onnistuu helpommin kuten myös muualle eurooppaan ... Sama juttu amerikkalaisten "asuntoautojen" kanssa.

        sama juttu aikoinaan hummereitten kanssa...


      • Kallekepu

        On ollut jenkkimallin Volvo ollut jatkuvassa ajossa Kuopiossa sitten se hävisi kun transitaar osti autot


    • miranda28

      suomeen tie käyttöön otetuissa amerikan vetureissa joutuu valot laittamaan osittain uusiksi ja ammattitaitoisia korjaajia on vähän jote jos jotain tulee on apu yleensä tilattava kauempaa. mutta venäjä- helsinki välillä noita näkee paljon

    • Johnny Pruitt

      Hienoja vehkeita, jos pitää ylikoristelluista rimpuloista, 15 tuumaisista pakoputkista ja kolmen tuuman korkuisesta tuulilasista ja on valmis palaamaan ergonomiassa, käytettävyydessä ja tekniikassa -50-60 luvuille. Ja rahat kustannuksiin tulevat jostakin muualta, sen mittaisilla vetureilla Suomessa kuolee muussa tapauksessa nälkään.
      Jenkeillä on joka asiassa sama periaate: Jos joku laite on saatu edes välttävästi toimimaan, ei sitä tarvitse enää kehittää, eikä millekkään muutoksille ole mitään tarvetta.
      Tosin eurooppalaiset kuorma-autonvalmistajathan nuo jenkkitehtaat on omistanut jo vuosia. Jostakin syystä siellä kuitenkin halutaan ajaa sota-aikaisella kalustolla.

      • Pyrky Pöksy

        Silloin kun pruitin john ajo oli kanniassakin nappulat pitkin kojetauluu ja vaihekepissä liikettä kuin maratoonari matkassa.
        Aika lailla samanlaisia ovat ergonomiassa tänä päivänä kuin eurooppalaiset ja aika pitkästi pohjois-eurooppalaisia vehkeitä edellä


      • USA-truck

        Valehtelija trolli kirjottaa täälä omia totuuksiaan. Mikä muu kuin Mack on ulkomaalaisomistuksessa (en tiedä onko edes kokonaan)?

        Mitä jos menisit Kenworthin, Peterbiltin, Internationalin tai Mackin sivuille vähän tutustumaan heidän tuotteisiinsa.

        Eurorekat on kuin meiningistä mitään ymmärtämättömän tietokonenörtin kyhäämiä ankeita koppeja. Ei ymmärretä mitään esim. kabiinin verhoilemisesta, vaan sitä mustaa muovia vaan viljellään joka paikkaa.

        Eurooppalainen nörtti ei ymmärrä mitään tarkoituksenmukasests hengen ja meiningin ylläpidosta, vaan luulee, että rekat on laiskuuttaam jätetty tietylle maanläheiselle routemeininki asteelle, ja että tekniikka sielä ulkokuoren alla ei olisi kehittynyt.


      • NopeaOlet
        USA-truck kirjoitti:

        Valehtelija trolli kirjottaa täälä omia totuuksiaan. Mikä muu kuin Mack on ulkomaalaisomistuksessa (en tiedä onko edes kokonaan)?

        Mitä jos menisit Kenworthin, Peterbiltin, Internationalin tai Mackin sivuille vähän tutustumaan heidän tuotteisiinsa.

        Eurorekat on kuin meiningistä mitään ymmärtämättömän tietokonenörtin kyhäämiä ankeita koppeja. Ei ymmärretä mitään esim. kabiinin verhoilemisesta, vaan sitä mustaa muovia vaan viljellään joka paikkaa.

        Eurooppalainen nörtti ei ymmärrä mitään tarkoituksenmukasests hengen ja meiningin ylläpidosta, vaan luulee, että rekat on laiskuuttaam jätetty tietylle maanläheiselle routemeininki asteelle, ja että tekniikka sielä ulkokuoren alla ei olisi kehittynyt.

        Kiitos nopeasta vastauksestasi. Eihän siihen mennyt kuin 6 vuotta 3 kuukautta. Oletko aina yhtä sähäkkä? Toimiiko älysi yhtä nopeasti?


      • USA-truck
        NopeaOlet kirjoitti:

        Kiitos nopeasta vastauksestasi. Eihän siihen mennyt kuin 6 vuotta 3 kuukautta. Oletko aina yhtä sähäkkä? Toimiiko älysi yhtä nopeasti?

        Kyllä tää ketju ihan tän päivän google löysi. Ja toi kommentti ihan tän päivän älyllä toi tarpeen kirjottaa vastaus seuraavaa lukiaa varten, ei niinkään hänelle. Että näinki se homma ny vaan menee! Ja onpa muute täkäläisillä edelleenkin tuotannossa konservatiivisia meininkimalleja, jotka ei ulkoisesti ole juuri muuttunut sitten 70-luvu.


      • TrolliValehtelee
        USA-truck kirjoitti:

        Kyllä tää ketju ihan tän päivän google löysi. Ja toi kommentti ihan tän päivän älyllä toi tarpeen kirjottaa vastaus seuraavaa lukiaa varten, ei niinkään hänelle. Että näinki se homma ny vaan menee! Ja onpa muute täkäläisillä edelleenkin tuotannossa konservatiivisia meininkimalleja, jotka ei ulkoisesti ole juuri muuttunut sitten 70-luvu.

        6 vuotta 3 kuukautta ja päätit kommentoida. Olet valehteleva trolli. Häpeä.


      • USA-truck
        USA-truck kirjoitti:

        Valehtelija trolli kirjottaa täälä omia totuuksiaan. Mikä muu kuin Mack on ulkomaalaisomistuksessa (en tiedä onko edes kokonaan)?

        Mitä jos menisit Kenworthin, Peterbiltin, Internationalin tai Mackin sivuille vähän tutustumaan heidän tuotteisiinsa.

        Eurorekat on kuin meiningistä mitään ymmärtämättömän tietokonenörtin kyhäämiä ankeita koppeja. Ei ymmärretä mitään esim. kabiinin verhoilemisesta, vaan sitä mustaa muovia vaan viljellään joka paikkaa.

        Eurooppalainen nörtti ei ymmärrä mitään tarkoituksenmukasests hengen ja meiningin ylläpidosta, vaan luulee, että rekat on laiskuuttaam jätetty tietylle maanläheiselle routemeininki asteelle, ja että tekniikka sielä ulkokuoren alla ei olisi kehittynyt.

        Eikä pidä unohtaa Freightlineriä!


      • USA-truck
        USA-truck kirjoitti:

        Eikä pidä unohtaa Freightlineriä!

        Ja joo freightliner ja Western Star on Daimlerin omistuksessa. International, Kenworth ja Peterbild täysin amerikkalaisia.


      • Vilkkukatolla
        USA-truck kirjoitti:

        Valehtelija trolli kirjottaa täälä omia totuuksiaan. Mikä muu kuin Mack on ulkomaalaisomistuksessa (en tiedä onko edes kokonaan)?

        Mitä jos menisit Kenworthin, Peterbiltin, Internationalin tai Mackin sivuille vähän tutustumaan heidän tuotteisiinsa.

        Eurorekat on kuin meiningistä mitään ymmärtämättömän tietokonenörtin kyhäämiä ankeita koppeja. Ei ymmärretä mitään esim. kabiinin verhoilemisesta, vaan sitä mustaa muovia vaan viljellään joka paikkaa.

        Eurooppalainen nörtti ei ymmärrä mitään tarkoituksenmukasests hengen ja meiningin ylläpidosta, vaan luulee, että rekat on laiskuuttaam jätetty tietylle maanläheiselle routemeininki asteelle, ja että tekniikka sielä ulkokuoren alla ei olisi kehittynyt.

        Mack oli jo Rellun, ennenku Volvo osti sen, joten nykyään Volvo konserniin kuuluu.
        -Volvon koneet ja I-shift.

        Freight ja Western kuuluu Daimlerille, eli Mersuja...
        -DD koneet, eli samat, kuin Meses ja DD nimellä, myös vaihdeloota, mikä on Mersusta.

        Petteri ja KW on Amerikkalaisen Paccartin, mikä omistaa, myös DAF:n eli EU yhteys niilläkin.
        -Paccart kone sama molemminpuolin Atlantia.

        Wolkkari osti, jo MAN ja Scanian, sittemmin puolet Internationaalista, joten eipä oo Ainuttakaan Rekka tehdasta Jenkeis, mikä ei olis EU yhteydessä..
        -Natikkaan saa nykyään MAN 13l. koneen.


    • Pruitin Jussi

      Varmaan on kehitystä tapahtunut edelleen eteenkin siitä kun ketju on aloitettu eli SEITSEMÄN VUOTTA SITTEN!

      • P.R.W

        Tuntuu olevan aika paljon mutu-juttua liikkeella kun tata viestiketjua lukee. Mutta samalla lailla sita ureaa liruutellaan taala "veden" takana kuin suomessakin. Joku tossa mainitsi, etta jos joku vempele on saatu valttavasti toimimaan, niin sita ei sen jalkeen jenkit kehita. Ite oon hiukan eri linjoilla. Laitteet on kehitetty toimimaan mahdollisimman pitkaan ja yksinkertaisesti. Tasta yhtena esimerkkina tasauspyorastojen, liukuvan vetopoydan ja ristilukon ohjaus tapahtuu pienista paineilma vipukytkimista kojelaudassa, ja toimivat aina niin kuin junan vessa. Tahan ois tietysti eurooppalainen insinoori ripotellu sata metria sahkojohtoa seka kolmekymmenta sensoria yhdistettyna tietokoneeseen. Ajotietokoneen nayttoakin kauppasivat analogisten mittareiden tilalle , on kuulemma pistokekin valmiiksi kojelaudan alla. Heraa vain kysymys, etta miksi jotain pitaa muuttaa jos se on hyvaksi kaytossa koettu. Luultavasti vain siksi , etta se nyt on muotia laittaa kaikki toimimaan sahkolla ja tietokoneella. Sen lisaksi ainakin classic-malleissa sisustus seka kojelauta on tehtaalla jo tehty hyvista materiaaleista, ettei niita tarvi ensimmaisena purkaa ku auto haetaan kaupasta.
        Yks mika ihmetyttaa (lahinna ulkomaalaisia) on se, etta me suomalaiset luullaan olevamme niin kovia rahtimiehia. Aivan kuin lunta, jaata ja pakkasta ei ois suomen ulkopuolella. Tata naureskelivat aikoinaan 90-luvulla ainakin hollantilaiset, kun suomipojat humalassa uhosivat laivan messissa.

        Ps. Kumma ku DAFfia ei nay ameriikan mantereella, senhan omistaa PACCAR , yhtio jolla myos on hallussa Petyerbilt ja Kenworth.


      • EX liguid
        P.R.W kirjoitti:

        Tuntuu olevan aika paljon mutu-juttua liikkeella kun tata viestiketjua lukee. Mutta samalla lailla sita ureaa liruutellaan taala "veden" takana kuin suomessakin. Joku tossa mainitsi, etta jos joku vempele on saatu valttavasti toimimaan, niin sita ei sen jalkeen jenkit kehita. Ite oon hiukan eri linjoilla. Laitteet on kehitetty toimimaan mahdollisimman pitkaan ja yksinkertaisesti. Tasta yhtena esimerkkina tasauspyorastojen, liukuvan vetopoydan ja ristilukon ohjaus tapahtuu pienista paineilma vipukytkimista kojelaudassa, ja toimivat aina niin kuin junan vessa. Tahan ois tietysti eurooppalainen insinoori ripotellu sata metria sahkojohtoa seka kolmekymmenta sensoria yhdistettyna tietokoneeseen. Ajotietokoneen nayttoakin kauppasivat analogisten mittareiden tilalle , on kuulemma pistokekin valmiiksi kojelaudan alla. Heraa vain kysymys, etta miksi jotain pitaa muuttaa jos se on hyvaksi kaytossa koettu. Luultavasti vain siksi , etta se nyt on muotia laittaa kaikki toimimaan sahkolla ja tietokoneella. Sen lisaksi ainakin classic-malleissa sisustus seka kojelauta on tehtaalla jo tehty hyvista materiaaleista, ettei niita tarvi ensimmaisena purkaa ku auto haetaan kaupasta.
        Yks mika ihmetyttaa (lahinna ulkomaalaisia) on se, etta me suomalaiset luullaan olevamme niin kovia rahtimiehia. Aivan kuin lunta, jaata ja pakkasta ei ois suomen ulkopuolella. Tata naureskelivat aikoinaan 90-luvulla ainakin hollantilaiset, kun suomipojat humalassa uhosivat laivan messissa.

        Ps. Kumma ku DAFfia ei nay ameriikan mantereella, senhan omistaa PACCAR , yhtio jolla myos on hallussa Petyerbilt ja Kenworth.

        Kuulimpa täällä suomessa ajokaveriltani joka oli haastatellut kuljetusyrittäjää joka oli Jenkeistä hommannut (volvo hytillisen) olikohan cumminssin koneella olevan täydellä makuuhytillä olevan rekkaveturin.
        Kertoi että kyseinen malli oli ILMAN etujarruja joka on Jenkeissä "normaalia" tästä syystä ei saanut SUOmessa täysiä painoja, lähellekkään ja muutoskatsastuskin ilmeisesti vaikea?
        Vanha ajokaverinikin Suomesta on myös ajanut Jenkeissä/Kanadassa n15v . Tarkoitus on ollut joskus kysyä syytä moiseen etujarruttumuuteen, muttei SUOmen lainsäädännöstä tiedä varmaan enempää kuin minäkään.


      • Johnny Pruitt
        P.R.W kirjoitti:

        Tuntuu olevan aika paljon mutu-juttua liikkeella kun tata viestiketjua lukee. Mutta samalla lailla sita ureaa liruutellaan taala "veden" takana kuin suomessakin. Joku tossa mainitsi, etta jos joku vempele on saatu valttavasti toimimaan, niin sita ei sen jalkeen jenkit kehita. Ite oon hiukan eri linjoilla. Laitteet on kehitetty toimimaan mahdollisimman pitkaan ja yksinkertaisesti. Tasta yhtena esimerkkina tasauspyorastojen, liukuvan vetopoydan ja ristilukon ohjaus tapahtuu pienista paineilma vipukytkimista kojelaudassa, ja toimivat aina niin kuin junan vessa. Tahan ois tietysti eurooppalainen insinoori ripotellu sata metria sahkojohtoa seka kolmekymmenta sensoria yhdistettyna tietokoneeseen. Ajotietokoneen nayttoakin kauppasivat analogisten mittareiden tilalle , on kuulemma pistokekin valmiiksi kojelaudan alla. Heraa vain kysymys, etta miksi jotain pitaa muuttaa jos se on hyvaksi kaytossa koettu. Luultavasti vain siksi , etta se nyt on muotia laittaa kaikki toimimaan sahkolla ja tietokoneella. Sen lisaksi ainakin classic-malleissa sisustus seka kojelauta on tehtaalla jo tehty hyvista materiaaleista, ettei niita tarvi ensimmaisena purkaa ku auto haetaan kaupasta.
        Yks mika ihmetyttaa (lahinna ulkomaalaisia) on se, etta me suomalaiset luullaan olevamme niin kovia rahtimiehia. Aivan kuin lunta, jaata ja pakkasta ei ois suomen ulkopuolella. Tata naureskelivat aikoinaan 90-luvulla ainakin hollantilaiset, kun suomipojat humalassa uhosivat laivan messissa.

        Ps. Kumma ku DAFfia ei nay ameriikan mantereella, senhan omistaa PACCAR , yhtio jolla myos on hallussa Petyerbilt ja Kenworth.

        Kerroppa lisää amerikkalaisten osaamisesta ja ajatustavasta vaikka henkilöautojen suheteen. Yrittivät samaa ideaa myös niissä, nykyään korealaisiin kinnereihin liimataan Chevroletin merkkejä. Homma ei vain kertakaikkiaan toimi niin, että jos joku pikkulohko on saatu toimimaan aikanaan hienosti (vuonna 1954), että se tänä päivänänkin edustaisi tekniikan huippua.
        Jenkit ovat aikoinaan edustaneet kehityksen huippua melkein alalla kuin alalla, nykyään heidän tekniikkansa on lähinna naurun aihe kaikkialla muualla, paitsi aseettomien rättipäitten tappamisessa.

        Jos herää kysymys, että miksi jotain jos "hyvaa pitaa muuttaa jos se on hyvaksi kaytossa koettu" johtuu siitä, että sillä paikalleen jämähtämisellä yksinkertaisesti tippuu kelkasta. Aikoinaan hevonenkin oli logistiikan huippua, mutta ei ole enään, tosin joissakin massa kameli on sitä edelleen.

        Ja se hollantilaisetn hymy hyytyy ihan varmasti suomalaisen pölliauton puikoissa, olivatpa kuinka kovia rahtimiehiä tahansa. Ja olivatpa suomalaiset laivan messissä missä kunnossa tahansa.


      • P.R.W
        EX liguid kirjoitti:

        Kuulimpa täällä suomessa ajokaveriltani joka oli haastatellut kuljetusyrittäjää joka oli Jenkeistä hommannut (volvo hytillisen) olikohan cumminssin koneella olevan täydellä makuuhytillä olevan rekkaveturin.
        Kertoi että kyseinen malli oli ILMAN etujarruja joka on Jenkeissä "normaalia" tästä syystä ei saanut SUOmessa täysiä painoja, lähellekkään ja muutoskatsastuskin ilmeisesti vaikea?
        Vanha ajokaverinikin Suomesta on myös ajanut Jenkeissä/Kanadassa n15v . Tarkoitus on ollut joskus kysyä syytä moiseen etujarruttumuuteen, muttei SUOmen lainsäädännöstä tiedä varmaan enempää kuin minäkään.

        En oo koskaan nahny rahtivehetta, jossa ei ois ollu etujarruja. Vaikka hyvin paljo mahollista, etta joskus 70-luvulla sellastakin on ollu. Ja ovat taalla vaaka-asemilla (kun halliin ajattavat) aika pirun tarkkoja, etta ne jarrut loytyy joka pyoralta. Ennen ei auto liiku, ei edes korjaamolle, vaan service truckin saat tilata paikanpaalle .


      • P.R.W
        Johnny Pruitt kirjoitti:

        Kerroppa lisää amerikkalaisten osaamisesta ja ajatustavasta vaikka henkilöautojen suheteen. Yrittivät samaa ideaa myös niissä, nykyään korealaisiin kinnereihin liimataan Chevroletin merkkejä. Homma ei vain kertakaikkiaan toimi niin, että jos joku pikkulohko on saatu toimimaan aikanaan hienosti (vuonna 1954), että se tänä päivänänkin edustaisi tekniikan huippua.
        Jenkit ovat aikoinaan edustaneet kehityksen huippua melkein alalla kuin alalla, nykyään heidän tekniikkansa on lähinna naurun aihe kaikkialla muualla, paitsi aseettomien rättipäitten tappamisessa.

        Jos herää kysymys, että miksi jotain jos "hyvaa pitaa muuttaa jos se on hyvaksi kaytossa koettu" johtuu siitä, että sillä paikalleen jämähtämisellä yksinkertaisesti tippuu kelkasta. Aikoinaan hevonenkin oli logistiikan huippua, mutta ei ole enään, tosin joissakin massa kameli on sitä edelleen.

        Ja se hollantilaisetn hymy hyytyy ihan varmasti suomalaisen pölliauton puikoissa, olivatpa kuinka kovia rahtimiehiä tahansa. Ja olivatpa suomalaiset laivan messissä missä kunnossa tahansa.

        ". Homma ei vain kertakaikkiaan toimi niin, että jos joku pikkulohko on saatu toimimaan aikanaan hienosti (vuonna 1954), että se tänä päivänänkin edustaisi tekniikan huippua.
        Jenkit ovat aikoinaan edustaneet kehityksen huippua melkein alalla kuin alalla, nykyään heidän tekniikkansa on lähinna naurun aihe kaikkialla muualla, paitsi aseettomien rättipäitten tappamisessa."

        -No niin, mita tulee tohon 50-luvulla alkunsa saaneeseen pikkulohkoon. Tana paivana se edustaa kehityksen huippua. Esim. kulutuksessa voittaa helposti eurooppalaiset veekasit. Vaikkakin talla hetkella Ford tekee bensapiheimman V8 moottorin. Napparana miehena varmasti loydat netista esim. katumaastureiden testituloksia.

        "Jos herää kysymys, että miksi jotain jos "hyvaa pitaa muuttaa jos se on hyvaksi kaytossa koettu" johtuu siitä, että sillä paikalleen jämähtämisellä yksinkertaisesti tippuu kelkasta. Aikoinaan hevonenkin oli logistiikan huippua, mutta ei ole enään, tosin joissakin massa kameli on sitä edelleen"


        Oot aivan oikeassa, ja kelkasta ei parane tippua. Mutta moni juttu on kuorma-autossa pistetty pilalle ja vikaherkaksi ymppaamalla siihen tietokone ja sahko. Ja laitteen toiminta ei ole muuttunu miksikaan.

        "nykyään heidän tekniikkansa on lähinna naurun aihe kaikkialla muualla, paitsi aseettomien rättipäitten tappamisessa."

        -Saaliksi kay noita viattomia , aseettomia rattipaita. Mutta karu totuus on, etta aseteollisuus pyorittaa taman maan hallitusta kuus nolla. Eika siina auta,etta suurin osa kansasta vihaa naita sotia ja on sita mielta , etta lahi-itaan ei ois koskaan pitany mennakaan. Mutta niiden ystavallisten amerikkalaisten rahtimiesten (joiden seassa ajelen) mielipide ei ylla esim. Helsingin Sanomien uutisotsikoihin. Sinne paasee vain pahat amerikkalaiset.


      • Johnny Pruitt
        P.R.W kirjoitti:

        ". Homma ei vain kertakaikkiaan toimi niin, että jos joku pikkulohko on saatu toimimaan aikanaan hienosti (vuonna 1954), että se tänä päivänänkin edustaisi tekniikan huippua.
        Jenkit ovat aikoinaan edustaneet kehityksen huippua melkein alalla kuin alalla, nykyään heidän tekniikkansa on lähinna naurun aihe kaikkialla muualla, paitsi aseettomien rättipäitten tappamisessa."

        -No niin, mita tulee tohon 50-luvulla alkunsa saaneeseen pikkulohkoon. Tana paivana se edustaa kehityksen huippua. Esim. kulutuksessa voittaa helposti eurooppalaiset veekasit. Vaikkakin talla hetkella Ford tekee bensapiheimman V8 moottorin. Napparana miehena varmasti loydat netista esim. katumaastureiden testituloksia.

        "Jos herää kysymys, että miksi jotain jos "hyvaa pitaa muuttaa jos se on hyvaksi kaytossa koettu" johtuu siitä, että sillä paikalleen jämähtämisellä yksinkertaisesti tippuu kelkasta. Aikoinaan hevonenkin oli logistiikan huippua, mutta ei ole enään, tosin joissakin massa kameli on sitä edelleen"


        Oot aivan oikeassa, ja kelkasta ei parane tippua. Mutta moni juttu on kuorma-autossa pistetty pilalle ja vikaherkaksi ymppaamalla siihen tietokone ja sahko. Ja laitteen toiminta ei ole muuttunu miksikaan.

        "nykyään heidän tekniikkansa on lähinna naurun aihe kaikkialla muualla, paitsi aseettomien rättipäitten tappamisessa."

        -Saaliksi kay noita viattomia , aseettomia rattipaita. Mutta karu totuus on, etta aseteollisuus pyorittaa taman maan hallitusta kuus nolla. Eika siina auta,etta suurin osa kansasta vihaa naita sotia ja on sita mielta , etta lahi-itaan ei ois koskaan pitany mennakaan. Mutta niiden ystavallisten amerikkalaisten rahtimiesten (joiden seassa ajelen) mielipide ei ylla esim. Helsingin Sanomien uutisotsikoihin. Sinne paasee vain pahat amerikkalaiset.

        "-No niin, mita tulee tohon 50-luvulla alkunsa saaneeseen pikkulohkoon. Tana paivana se edustaa kehityksen huippua. Esim. kulutuksessa voittaa helposti eurooppalaiset veekasit. Vaikkakin talla hetkella Ford tekee bensapiheimman V8 moottorin. Napparana miehena varmasti loydat netista esim. katumaastureiden testituloksia."

        Olen ajanut Chevyn pikkulohkoilla, Oldsilla ja 6.2d:llä lähes 300tkm, joten tunnen kyllä ne. Tuon kulutuksen osalta olen samaa mieltä ja pidän pikkulohkoa malliesimerkkinä onnistuneesta paikalleen jämähtämisestä, kunhan se löytyy oikean konepellin alta.
        Teho/painosuhteessa se ei kyllä enää ole huipulla. Tehoa siitä kyllä saa, mutta siinä vaiheessa taloudellisuus on mennyttä. Tällä hetkellä löytyy 2 sbc:tä, 305:nen vuodelta -84 ja 327 vuodelta-68.



        "Oot aivan oikeassa, ja kelkasta ei parane tippua. Mutta moni juttu on kuorma-autossa pistetty pilalle ja vikaherkaksi ymppaamalla siihen tietokone ja sahko. Ja laitteen toiminta ei ole muuttunu miksikaan."

        Tuo kaiken maailman tietokoneitten autoihin (kaikkiin) ymppääminen ei kuitenkaan johdu pelkästään siitä että niitä halutaan laittaa niihin, lait ja vaatimukset vain ovat muuttuneet sellaisiksi, ettei niitä enää voida toteuttaa muuten. Lisäksi monet ei pakkolliset varusteetkin, jos niitä halutaan on, kustannusten, painon toiminnan jne. takia oikeastaan pakko toteuttaa tietokoneohjauksella. Ilman CAN väyläohjausta moni varuste ei toimisi senkään vertaa. Ja johtoja pitää vetää satoja metrejä enemmän.

        "-Saaliksi kay noita viattomia , aseettomia rattipaita. Mutta karu totuus on, etta aseteollisuus pyorittaa taman maan hallitusta kuus nolla. Eika siina auta,etta suurin osa kansasta vihaa naita sotia ja on sita mielta , etta lahi-itaan ei ois koskaan pitany mennakaan. Mutta niiden ystavallisten amerikkalaisten rahtimiesten (joiden seassa ajelen) mielipide ei ylla esim. Helsingin Sanomien uutisotsikoihin. Sinne paasee vain pahat amerikkalaiset. "

        Tuo on ihan varmasti totta.


    • Koijari Ite

      Tiedoksi vaan, notta näitten pruittien kans on ihan turha keskustella asiasta. Ne on saanu jo äidinmaidossa semmosen uskonnon että valloista ei tuu mitään hyvää. Aivan sama mitä faktaa lyöt pöytään.

      • Johnny Pruitt

        Mielipiteet ja faktat ovat eri asioita. Älä sekoita niitä


    • pullasisu

      Tjaah, luin koko seitsemän vuoden ketjun kun sattumalta surffailin tänne. Oon muuten tipahtanut kelkastakin useamman kerran, mutta ainakin tähän mennessä kyennyt aina kömpimään takaisinkin sen päälle, mitä nyt pahimpien heittäytymisien jälkeen on kolotellut muutamia päiviä. Se kelkki on ollut useimmiten Linkshi tai Kiitu - siinäpä ne tärkeimmät..

      Tuota etuakselin jarruttomuutta jenkkiveturissa, sen tullessa tehtaalta, en purematta niele. Se ei voi pitää paikkaansa.
      Kokonaan toinen juttu on, että ne on poistettu käytöstä omistajan tai kuljettajan toimesta. Toisin sanoen jarrut ja letkut ovat paikallaan, mutta putkien lähdöt on tukittu. Tälläinen on ainakin ollut aika yleistä, mutta ei taatusti sallittua sielläkään, vähintään sakot tulee ja pakollinen katsastus, onnettomuustapauksien korvausvastuiden häslingeistä puhumattakaan.
      Etuakselin jarrujen poistolla tietenkin haetaan jarrutusvakautta, pysyy paremmin kontrollissa, vaikkakin miinuspuolena on tietysti jarrutustehon aleneminen.

      Enpä tiedä varmasti, onko niissä (jenkkivetureissa) edes ECB:tä, sähköisesti kontrolloitua jarrusysteemiä, epäilen ettei se ole yleinen lainkaan, kun levyjarrujakin on vain noin 5%:ssa raskasta kalustoa, EU -alueella luku on hieman yli 80%. Tarkennettakoon, vaikka monet sen tietävätkin, että rumpujarrutkin voivat tietysti olla sähköisesti ohjattuja ja ABS toiminnolla.
      Vaikka levyjarruilla on kiistatta etuja, niin syy niiden vähäisyyteen on mm. kustannuksissa. Kuulemma 200 taalaa kalliimpi per yksikkö kuin rumpu, joka on siis käytännössä 2000 taalaa veturi puoliperä yhdistelmässä... onpas kireelle vedetty kustannustehokkuus! Tuohon hintaan ei taatusti saa sähköisesti ohjattuja jarrujakaan. Ihmetyttää vain, että heillä on kuitenkin varaa kuljettaa kokonaispainoltaan vain 36.3 tonnisella kalustolla tavaraa, vaikka kuutiotkin ratkaisevat (2.6 leveä, n. 4.1 korkea ja noin 16.1 metriä pitkä kuormatila). On tietysti poikkeuksiakin, esim Michganin pohjoisosissa kuljetetaan reippaammilla kok. painoilla ja akseleitakin on niin paljon, että ne korvaavat puuttuvat alleajosuojat.

      Joku kehuskeli Eaton-Fulleria. Mikäs siinä - tuttu kassihan se, mutta vahvin 18 nopeuksinen Roadranger ei täällä oikein enää riitä kaikkein kovimmassa luokassa, sille sallitaan 3050Nm maksimivääntö, eli huippuvääntöä pitäisi leikata 450-500Nm moottorinohjauksella, vaikka riittäähän tuokin vielä täälläkin. Eatoniltakin muuten löytyy vaihderobotteja malleihinsa, ettei se ole ainoastaan Euroopan kotkotuksia, minullakaan ei ole ollut kytkinpoljinta vuosiin niissä joilla suhaan, enkä edes kaipaa niitä.

      Jos kokonaispituutta ei rajoitettaisi, niin ei nokkamallit ainakaan lauttamatkoja tekevillä yleistyisi. Sen sijaan olisi kätevää, jos EU viisaat sallisivat 21.42 metrin pituisen puoliperävaunun. Silloin voisi ohjaamokin olla noin metriä pidempi ylittämättä suurinta sallittua pituutta. Ohjaavat akselit on jo keksitty ja käytössäkin jossain maailmalla (ilman joystickiä), se maksimi 10.5 metriä vievä kääntymisleveysvaatimuskin täyttyisi.
      Telivetohan niissä täytyisi olla, ainakin päätellen puoliperien, tai puhumattakaan B-junien tai lusikka-haarukoiden mäennousukyvystä talvella - onnettomia laitteita sen suhteen, esim. B-junalle ei saa kuin häthätää n. 23% kokonaispainosta vetävälle akselille. Noiden jenkkivetureiden teliveto käsittää yleensä vain ristilukon / välilukon, ei akselikohtaisia lukkoja.

    • +q5ghqi

      Tuota etuakselin jarruttomuutta jenkkiveturissa, sen tullessa tehtaalta, en purematta niele. Se ei voi pitää paikkaansa.

      Aikaahan tuosta käytännöstä on on jo kulunut. Ennen ABS:ia tuo oli niin nerokas temppu että täytyy ihmetellä miksi ei pohjoimaissa asiaa oltu tajuttu. Muutama moista kokeillut suomalaiskuski kertoi että kun veto- ja kärrrynakselit olivat on/off mallia jarruiltaan niin hidastuvuus oli kasipariin verrattuna uskomaton

    • Orja31

      Osalla noista jenkki rekoista pystyy vetämään suomessa, ainakin 20 40 jalkasta konttia b-linkillä. Suht lyhyet Volvot, VNL? ja osaa uusista Peterbilt:eistä.

    • jb62

      On noi jenkkirekan veto nupin vaan niin hienon näkösiä. kuinka pitkän perävaunun saa kytkeä jennirekan perään jos akseliväli on esim. 5,41-5,99 m. Ja onhan hyvä että on pieni lepohytti kun lepojaksi on jokaisen 5,5 ajotunnin jälkeen 45 min.
      Onko jo nykyisissä uusissa jenkkirekan nupeissa ABS jarrut ja saako auton katsastettua suomessa.

      Saa suomestakin hienoja rekan nuppeja mutta tuo tiesuola on tosi ystävä mettallirungolle ja laitteistolle.

      • Rekka seksuaalikko

        Kenelle maistuis lämmin tärpätti ja thunderkingi vielä jälkiruuaksi?


    • jippiajee1
      • dgdf gdsgds

        Mutta miksi tuollaisia paskoja ei ole suomessa, se kun ei syö puoliperävaunurekan hyötypituutta lainkaan, ja harvennin puoliperävaunussa on perässä vielä toinen keskiakselivaunu (ns. vasikka) vaikka näitäkin väkee jonkin verran


    • Viva la de legio

      Ja pitkää hyttti ja euroopan amerikkaa, tosin ei pippelin hinkaajille, sillä pitää osata muitakin kieliä.
      http://www.american-trucks.fr/vehicules/marque/scania

      Kaikki vehkeet tyypitetty EU normien mukaiseksi. Ja pystyy vetämään täysi mittaista puolikastakin , kas kun on EU-alueelle kilvitetty.

    • HALOOOOOO!!

      Ei Tartte Nakuttajaa!!
      Kyllä SUOMESSA! On yhä-edelleen puollikkaan yhdistelmän kokonais pituus 16.5metriä!!
      Eli EI SAA VETÄÄ TÄYSPITKÄÄ KÄRRYÄ!!

    • amtääma

      yks viisas alan ammattimies ja kouluttaja sanoi joskus, että telivetoisilla autoilla ei voi ajaa suomen teillä yksinkertaisesti. samantien ovat ojassa ensimmäisellä tiellä kun tallin pihasta lähetään. näin o.

    • trukkikuski1

      Joskus näitäkin näkee täällä Suomessa...

      Viimevuonna kun olin menossa töihin ja pysähdyin risteykseen, niin ohitseni meni tuo crazydrivers.fi porukka, ja heillä on erään kärryn vetäjänä tuollainen 70-80 luvun jenkkirekka (noista on vaikea sanoa)...

      Kohdalla oli pieni ylämäki, ja näytin tuota rekkaa ajavalle hepulle että VETOJA!,
      En tiedä kuinka paljon pienemmälle kuin tarvis olisi heppu pudotti ja antoi kaasua, mutta mustaa savua ja ääntä riitti...

    • HALOOOOOO!!

      Viva la de legio?

      On ollut aika hiljaista!

      Taisit sittenkin tyytyä Aku Ankkaan?

    • JenkkiautoRekkaFani

      JenkkiRekkaVeturi tuli vastaa Kaustisen keskustassa tänään perjantai iltana kuuden aikaan . Merkki oli Kenworth. Todella hieno musta nuppi ilman vaunua, varmaankin kasari vuosimalli mutta todella hieno ilmestys. Vois hommata itellekin vapaa-ajan harrastukses, olis semmonen ns. raskaampi hyöty - jenkkiauto.

      • high1

        Juu minä kans näin samanlaisen ja siinä luki international,mistä lie mutta komia ilmestys ja kenen lie....ois mukava tietää??


      • R.Kuusela

      • Jyry.Sisu

        Tosi surkee kapapistus


    • Raaka_Jätkä

      Ei taida ennään juniori muistaa tällästä ketjua on muute legendaarinen sivu

      • Vilkkukatolla

        Ei näy netti, eikä kuulu puhelimet siellä, missä juniori nykyään aikaa viettää :-(
        R.I.P.


    • jenkkimies

      Jenkkirekka sen olla pitää eikä mikään eurooppalainen "huussi" rekka. Jenkki rekassa on tilaa vaikka muille jakaa. Euro rekassa ei mahdu edes kääntymään kun seinä tulee sisä tiloissa vastaan. Miten siellä edes nukutaan. Sillit suolassako? Nykyaikainen jenkkirekka on täyttä luxusta. Amerikkahan on aina edellä muita.

      • yxm

        mihin sitä tilaa tarvitaan? yksin pitää nykyään ajaa. ja jos taukopaikalla "ystävän" löytää, niin kyllä se siinä ahtaassakin hoituu.


      • Milfhunter.com
        yxm kirjoitti:

        mihin sitä tilaa tarvitaan? yksin pitää nykyään ajaa. ja jos taukopaikalla "ystävän" löytää, niin kyllä se siinä ahtaassakin hoituu.

        Ei ole taukopaikoilla mitään ystäviä. Ikivanhaa legendaa. Taukopaikoilla nykyään hytin verhojen takana loistaa läppärin tai tabletin valo ja pornosivut vilkkuu ja rahtarin käsi käy.


      • jenkkimies
        yxm kirjoitti:

        mihin sitä tilaa tarvitaan? yksin pitää nykyään ajaa. ja jos taukopaikalla "ystävän" löytää, niin kyllä se siinä ahtaassakin hoituu.

        Niin muuten on amerikkalaiset niitä huussejakin valmistanut mutta ne oli niin epäsuosittuja että valmistus lopetettiin. Niissäkin isommat nukkumatilat kuin suomi volvoissa ja mersuissa ym.


    • RahtiRaipe

      En nyt muuten jenkki-vetureista perusta, eivät olisi kaikkein ketterimpiä ajokkeja omiin hommiin. Mutta mieluusti ottaisin omaan ajokkiin 120cm leveän sängyn. Neljästä viiteen yötä kun viikoittain 80cm leveällä sängyllä pyörii, niin kymmenen vuoden jälkeen alkaa jo tympiä.

      • LopetaRasvanSyönti

        Käy vähemmän grilleillä ja vältä muutenkin rasvan syöntiä niin se keskivartalokin mahtuu ja pysyy nykyisellä sängyllä.


    • äteritsiputeritsi

      Onhan ne komeita katsella. Eikä ole vaihdelaatikoissa vielä tehty Fullerille voittajaa

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5035
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3307
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1442
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1285
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      258
      800
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe