Milloin te arvon pyöräilijät oikein ymmärrätte, että suojatielle EI PYÖRÄILLÄ! Vaan te nostatte sen ihraperseenne satulasta ja TALUTATTE pyörän suojatien yli. Itse en kiusallanikaan päästä pyöräilevää idioottia suojatielle, mutta jos tajuaa taluttaa niin sitten. Älkääkä nyt vajakit alkako nillittää mistään säännöistä. Puhun nyt tapauksista joissa pyörätie EI OLE SUOJATIEN JATKE! Eli silloin kuuluu taluttaa! Vaikka ettepä te apinat mitään ymmärrä.
pyöräilijät äly hoi!
27
113
Vastaukset
- 1+1
Tossa ei ole järjen hiventäkään. Päästät jos taluttaa, mutta et päästä jos ajaa pyörällä. Jos nyt kaikki sitten alkavatkin taluttaa suojatiellä, niin aina kauemmin matkas kestää, kun se on aika lailla hitaampaa se taluttaminen kuin pyöräily.
Mitähän jos annat vaan pyöräillä, niin pääset äkempää.- on ehkä kaksi
Pyöräilijä, ajoneuvon kuljettajana; on yleensä väistämisvelvollinen, siksi ei ole mitään syytä päästää väistämisvelvolista pyöräilijää ylittämän tietä.
Jos se pyöräilijä jaksaa nostaa sen perseensä satulasta ja taluttaa pyörää, on hän silloin jalankulkija, jolla lain mukaan pitää antaa esteetön kulku.
Kuinka näin yksinkertaisen asian tajuaminen voi olla pyöräilijälle ylivoimaista? - trgfdgfd
on ehkä kaksi kirjoitti:
Pyöräilijä, ajoneuvon kuljettajana; on yleensä väistämisvelvollinen, siksi ei ole mitään syytä päästää väistämisvelvolista pyöräilijää ylittämän tietä.
Jos se pyöräilijä jaksaa nostaa sen perseensä satulasta ja taluttaa pyörää, on hän silloin jalankulkija, jolla lain mukaan pitää antaa esteetön kulku.
Kuinka näin yksinkertaisen asian tajuaminen voi olla pyöräilijälle ylivoimaista?Aika koominen viesti kun et selvästi tajunnut edellisestä viestistä mitään.
- on ehkä kaksi
trgfdgfd kirjoitti:
Aika koominen viesti kun et selvästi tajunnut edellisestä viestistä mitään.
Osoitat oikein hyvin tyhmyytesi.
Liikenne lakkaa toimimasta, jos jokainen kuvittelee voivansa laatia yksittäiseen risteykseen parhaiten sopivan väistämisjärjestyksen.
Liikenteen toimivuus perustuu hyvin pitkälti ennalta-arvattavuuteen ja luottamukseen siitä, että jokainen noudattaa yhteisesti määriteltyjä liikennesääntöjä.
Minä pääsisin autolla vielä nopeammin risteyksestä, kun lakkaisin väistelemästä pyöräilijöitä ja jalankulkijoita suojateillä ja pyörätienjatkeilla.
Olisiko se sinun mielestäsi oikea tapa toimia? - trgfdgfdgf
on ehkä kaksi kirjoitti:
Osoitat oikein hyvin tyhmyytesi.
Liikenne lakkaa toimimasta, jos jokainen kuvittelee voivansa laatia yksittäiseen risteykseen parhaiten sopivan väistämisjärjestyksen.
Liikenteen toimivuus perustuu hyvin pitkälti ennalta-arvattavuuteen ja luottamukseen siitä, että jokainen noudattaa yhteisesti määriteltyjä liikennesääntöjä.
Minä pääsisin autolla vielä nopeammin risteyksestä, kun lakkaisin väistelemästä pyöräilijöitä ja jalankulkijoita suojateillä ja pyörätienjatkeilla.
Olisiko se sinun mielestäsi oikea tapa toimia?Tässä tilanteessa liikenne nimenomaan hidastuu jos pyöräilijän pitää nousta pois pyörän päältä ja taluttaa pyörä suojatien yli. Eli liikenne toimii huonommin. Toki tilannekohtaisesti, mutta nuo sopivat paikat joustaa on aika helppo huomata jos ei ole itsekkäällä asenteella liikkeellä.
- 555
Milloinko? Varmaan samoihin aikoihin kun idiootit autoilijat oppivat risteykseen tullessa olemaan pysäyttämättä autoa suojatien päälle kun ennen tai jälkeen suojatietä on metrikaupalla silti tilaa niin että hyvin mahtuisi auto siihen. Mutta ei, joka kerta pitää juuri siihen suojatien päälle jäädä.
- ettäs tiedät
"joka kerta pitää juuri siihen suojatien päälle jäädä.", minä sanon:"Pyllyä sinä."
- ei ne tajuuu
Ne kuvittelee olevansa jalankulkijoita ja painavat vauhdilla autojenkin eteen suojatietä pitkin kun ensin ovat ajaneet laittomasti jalkakäytävällä.
- Pyäräilijä
" Puhun nyt tapauksista joissa pyörätie EI OLE SUOJATIEN JATKE! Eli silloin kuuluu taluttaa! "
Tarkoitat varmaankin, että suojatie ei ole pyörätien jatke?
Polkupyörä on ajoneuvo. Polkupyörällä pitää siis ajaa kadun oikeassa reunassa silloin, kun pyörätietä ei ole. Suojatie on jalkakäytävän jatkeena ja jalkakäytävällä ei saa pyöräillä. Alle 12-vuotiaat saavat mutta hekään eivät saa pyöräillä suojatiellä. Eli siis polkupyöräilevän yli 12-vuotiaan ei tarvitse taluttaa pyörää suojatien yli vaan ajaa siellä ajoradalla, jossa ei tietenkään ole suojateitä tien suuntaisesti.
Laittakaa Google street viewistä linkkejä sellaisiin suojateihin, joissa pyöräilijän tulee taluttaa suojatien yli. Voidaan sitten miettiä, että missä se pyöräilijän oikea paikka kyseisessä kohdassa on. - 50 000
1 kertaistetaan säännöstöä. Kaupungissa/Taajamissa moottoriajoneuvonkuljettaja
aina väistää suojatielle menijää. Kansalais-aloite kehiin.- voi ääliötä
Ajatuksesi ja kirjoitustaitosi ovat samalla tasolla:)
- trgfdgfd
Tämä on kyllä totta. Mielestäni on jokseenkin kohtuutonta vaatia 13-vuotiasta osaamaan seurata kolmioita ja muita liikennesääntöjä. Autoilijat ovat sentään täysi-ikäisiä, joten heidän huomiokykynsä on lähtökohtaisesti parempi ja siten heiltä voidaan vaatia enemmän liikenteessä.
Toki tulee korostaa, että risteysalueelle on tultava turvallista vauhtia ja huomioida keliolosuhteet.
- bihbibjk
Kuuluuko auton vai pyöräilijän väistää Tampellan esplanadin ja Juhlatalonkadun risteyksessä? Pyöräilijä ajaa esplanadia kaistoje keskellä pyörätietä Juhlatalonkadun yli. Autolla on kolmio mutta mihin asti sen vaikutus ylettää?
https://www.google.fi/maps/@61.5040746,23.7637612,3a,75y,289.9h,90t/data=!3m4!1e1!3m2!1s4KRcDmWuKDSdg4IMmgnZtA!2e0- mjhuy
Autoilija väistää.
Kärkikolmion tai stop-merkin takaa tuleva väistää sekä oikealta että vasemmalta tulevia. Stop-merkin eteen on lisäksi pysähdyttävä. Tässä risteystilanteessa autoilijan pitää siis väistää pyöräilijää, koska autoilija tulee kolmion takaa. Myös pyöräilijä on väistämisvelvollinen mikäli pyöräilijä tulee kärkikolmion tai stop-merkin takaa. Huom! Joissain risteyksissä väistämisvelvollisuutta osoittava liikennemerkki on vasta suojatien jälkeen, jolloin pyöräilijän on väistettävä muuta liikennettä.
http://www.polkupyoraily.net/wiki/Liikennesäännöt - km kmv mke
mjhuy kirjoitti:
Autoilija väistää.
Kärkikolmion tai stop-merkin takaa tuleva väistää sekä oikealta että vasemmalta tulevia. Stop-merkin eteen on lisäksi pysähdyttävä. Tässä risteystilanteessa autoilijan pitää siis väistää pyöräilijää, koska autoilija tulee kolmion takaa. Myös pyöräilijä on väistämisvelvollinen mikäli pyöräilijä tulee kärkikolmion tai stop-merkin takaa. Huom! Joissain risteyksissä väistämisvelvollisuutta osoittava liikennemerkki on vasta suojatien jälkeen, jolloin pyöräilijän on väistettävä muuta liikennettä.
http://www.polkupyoraily.net/wiki/LiikennesäännötKevyenliikenteenjatke on risteysalueen ulkopuolella joten kolmio ei enää päde. Oletan siis että olet väärässä, siis pyöräilijä väistää.
- mjhuy
km kmv mke kirjoitti:
Kevyenliikenteenjatke on risteysalueen ulkopuolella joten kolmio ei enää päde. Oletan siis että olet väärässä, siis pyöräilijä väistää.
Ahaa, siis sori, käsitin väärin. Jos kyse on kadun keskellä olevasta pyörätiestä, autolijan väistämisvelvollisuus ei tosiaankaan enää ulotu sinne asti. Siinä kohdalla pitäisi olla omat kolmionsa.
Korjaan siis: Pyöräilijä väistää. - qawwa
km kmv mke kirjoitti:
Kevyenliikenteenjatke on risteysalueen ulkopuolella joten kolmio ei enää päde. Oletan siis että olet väärässä, siis pyöräilijä väistää.
Autoilija väistää, koska kolmio on ennen pyörätienjatketta. Tien toisella puolella näyttäisi olevan vasta suojatien jälkeen, joten pyöräilijä väistää.
- jana mutkainen
Lain pitää olla selkeä.
Suojatien pitää olla nimensä mukainen.
Auto on jatke sanonko minkä, margariini ääliö.- ^^^^^^^^^^
Suojatie on nimensä ja lakiin kirjatun määritelmänsä mukainen.
Lainaus Tieliikennelaista:
"2 §
Määritelmiä
Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan:
5) suojatiellä jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä tai tiemerkinnöin osoitettua tien osaa; (7.5.1997/414)"
Huomioi sana JALANKULKIJOIDEN! Pyöräilijä EI ole jalankulkija, vaan ajoneuvon kuljettaja. Ellei kyvyt riitä opettelemaan kuljettajaa koskevaa lainsäädäntöä, on siirryttävä jalankulkijaksi tai julkisiin kulkuneuvoihin.
- 4 Käsky
Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä.
Laki kieltää ajoneuvon pysäköimisen ja pysäyttämisen 5 metrin matkalla ennen suojatietä.
Pyörätienjatkeelle ei ole varmaan samaa sääntöä. Miksei?
Pyöräilijät väistää kaikkea.
Pyöräilijänä minulle riittää,että autoilijat toimii kuten lait ja asetukset määrää.
Suojatietä lähestyvä pyöräilijä on potentiaalinen jalankulkija, joten autoilijan täytyy
varautua pysähtymään aina.- ythgfhgf
Tuo tilanne lienee jokseenkin hämärä. Mikä koetaan liikenneturvallisuuden vaarantamiseksi. Jos hyppää vauhdissa satulasta pois ja siirtyy jalankulkijaksi niin se on mielestäni aika vaarallista liikkumista, koska väistämisvelvollisuus muuttuu nopeasti. Toki on totta, että autoilijan pitäisi varautua tuollaiseenkin tilanteeseen, mutta ei tuollaista mielestäni silti voi vaatia autoilijalta jos ihan maalaisjärjellä ajattelee.
- ^^^^^^^^^^^^
ythgfhgf kirjoitti:
Tuo tilanne lienee jokseenkin hämärä. Mikä koetaan liikenneturvallisuuden vaarantamiseksi. Jos hyppää vauhdissa satulasta pois ja siirtyy jalankulkijaksi niin se on mielestäni aika vaarallista liikkumista, koska väistämisvelvollisuus muuttuu nopeasti. Toki on totta, että autoilijan pitäisi varautua tuollaiseenkin tilanteeseen, mutta ei tuollaista mielestäni silti voi vaatia autoilijalta jos ihan maalaisjärjellä ajattelee.
Autoilijan ei tarvitse varautua tuollaiseen tilanteeseen. Tieliikennelain mukaisesti, väistämisvelvollisen (pyöräilijän) on osoitettava noudattavansa velvollisuuttaan, koska risteystä lähestyessään, hän on vielä ajoneuvon kuljettaja.
Lainaus Tieliikennelaista:
"15 §
Väistämisen osoittaminen. Ajo risteykseen
Kuljettajan, joka liikennesääntöjen tai liikennemerkin mukaan on väistämisvelvollinen, on hyvissä ajoin nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä selvästi osoitettava, että hän aikoo noudattaa velvollisuuttaan. Hän saa jatkaa matkaa vain, jos hän muiden ajoneuvojen sijainti, etäisyys ja nopeus huomioon ottaen ei aiheuta vaaraa eikä estettä." - redfsfdsf
^^^^^^^^^^^^ kirjoitti:
Autoilijan ei tarvitse varautua tuollaiseen tilanteeseen. Tieliikennelain mukaisesti, väistämisvelvollisen (pyöräilijän) on osoitettava noudattavansa velvollisuuttaan, koska risteystä lähestyessään, hän on vielä ajoneuvon kuljettaja.
Lainaus Tieliikennelaista:
"15 §
Väistämisen osoittaminen. Ajo risteykseen
Kuljettajan, joka liikennesääntöjen tai liikennemerkin mukaan on väistämisvelvollinen, on hyvissä ajoin nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä selvästi osoitettava, että hän aikoo noudattaa velvollisuuttaan. Hän saa jatkaa matkaa vain, jos hän muiden ajoneuvojen sijainti, etäisyys ja nopeus huomioon ottaen ei aiheuta vaaraa eikä estettä."Ei kyllä varsinaisesti päde tähän tilanteeseen. Ei tuossa puhuta mitään siitä, että väistämisvelvollisuus muuttuu.
- ^^^^^^^^^^
redfsfdsf kirjoitti:
Ei kyllä varsinaisesti päde tähän tilanteeseen. Ei tuossa puhuta mitään siitä, että väistämisvelvollisuus muuttuu.
Mikä kohta on vaikea ymmärrettäväksi?
"Kuljettajan, joka liikennesääntöjen tai liikennemerkin mukaan on väistämisvelvollinen, on hyvissä ajoin nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä selvästi osoitettava, että hän aikoo noudattaa velvollisuuttaan." - olet väärässä
ythgfhgf kirjoitti:
Tuo tilanne lienee jokseenkin hämärä. Mikä koetaan liikenneturvallisuuden vaarantamiseksi. Jos hyppää vauhdissa satulasta pois ja siirtyy jalankulkijaksi niin se on mielestäni aika vaarallista liikkumista, koska väistämisvelvollisuus muuttuu nopeasti. Toki on totta, että autoilijan pitäisi varautua tuollaiseenkin tilanteeseen, mutta ei tuollaista mielestäni silti voi vaatia autoilijalta jos ihan maalaisjärjellä ajattelee.
,,,,,,Toki on totta, että autoilijan pitäisi varautua tuollaiseenkin tilanteeseen,,,,,,
Ei todellakaan tarvitse. Kaikkiin pellehyppelyihin ei liikenteessä kenenkään tarvitse varautua, ei todellakaan.
- RETRY11111
Autoilijan ei tarvitse varautua...?
Voi pyhä Sylvi, mitä pykäläniilo oikein jaarittelee
Laki pitää ymmärtää, siihen ei riitä copypaste.- ^^^^^^
Kerro mitä kohtaa et ymmärtänyt, niin yritän selittää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 535228
Tappo Kokkolassa
Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap233397Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti
Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei281532Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?
Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei1851399- 761056
MAKEN REMPAT
Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna24968Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan
5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee49887Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille
Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel259816Mulla on kyllä
Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..35768Välillä käy mielessä
olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.71759