pyöräilijät äly hoi!

trikoopellet ja vajakit

Milloin te arvon pyöräilijät oikein ymmärrätte, että suojatielle EI PYÖRÄILLÄ! Vaan te nostatte sen ihraperseenne satulasta ja TALUTATTE pyörän suojatien yli. Itse en kiusallanikaan päästä pyöräilevää idioottia suojatielle, mutta jos tajuaa taluttaa niin sitten. Älkääkä nyt vajakit alkako nillittää mistään säännöistä. Puhun nyt tapauksista joissa pyörätie EI OLE SUOJATIEN JATKE! Eli silloin kuuluu taluttaa! Vaikka ettepä te apinat mitään ymmärrä.

27

113

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1+1

      Tossa ei ole järjen hiventäkään. Päästät jos taluttaa, mutta et päästä jos ajaa pyörällä. Jos nyt kaikki sitten alkavatkin taluttaa suojatiellä, niin aina kauemmin matkas kestää, kun se on aika lailla hitaampaa se taluttaminen kuin pyöräily.
      Mitähän jos annat vaan pyöräillä, niin pääset äkempää.

      • on ehkä kaksi

        Pyöräilijä, ajoneuvon kuljettajana; on yleensä väistämisvelvollinen, siksi ei ole mitään syytä päästää väistämisvelvolista pyöräilijää ylittämän tietä.
        Jos se pyöräilijä jaksaa nostaa sen perseensä satulasta ja taluttaa pyörää, on hän silloin jalankulkija, jolla lain mukaan pitää antaa esteetön kulku.

        Kuinka näin yksinkertaisen asian tajuaminen voi olla pyöräilijälle ylivoimaista?


      • trgfdgfd
        on ehkä kaksi kirjoitti:

        Pyöräilijä, ajoneuvon kuljettajana; on yleensä väistämisvelvollinen, siksi ei ole mitään syytä päästää väistämisvelvolista pyöräilijää ylittämän tietä.
        Jos se pyöräilijä jaksaa nostaa sen perseensä satulasta ja taluttaa pyörää, on hän silloin jalankulkija, jolla lain mukaan pitää antaa esteetön kulku.

        Kuinka näin yksinkertaisen asian tajuaminen voi olla pyöräilijälle ylivoimaista?

        Aika koominen viesti kun et selvästi tajunnut edellisestä viestistä mitään.


      • on ehkä kaksi
        trgfdgfd kirjoitti:

        Aika koominen viesti kun et selvästi tajunnut edellisestä viestistä mitään.

        Osoitat oikein hyvin tyhmyytesi.
        Liikenne lakkaa toimimasta, jos jokainen kuvittelee voivansa laatia yksittäiseen risteykseen parhaiten sopivan väistämisjärjestyksen.
        Liikenteen toimivuus perustuu hyvin pitkälti ennalta-arvattavuuteen ja luottamukseen siitä, että jokainen noudattaa yhteisesti määriteltyjä liikennesääntöjä.

        Minä pääsisin autolla vielä nopeammin risteyksestä, kun lakkaisin väistelemästä pyöräilijöitä ja jalankulkijoita suojateillä ja pyörätienjatkeilla.
        Olisiko se sinun mielestäsi oikea tapa toimia?


      • trgfdgfdgf
        on ehkä kaksi kirjoitti:

        Osoitat oikein hyvin tyhmyytesi.
        Liikenne lakkaa toimimasta, jos jokainen kuvittelee voivansa laatia yksittäiseen risteykseen parhaiten sopivan väistämisjärjestyksen.
        Liikenteen toimivuus perustuu hyvin pitkälti ennalta-arvattavuuteen ja luottamukseen siitä, että jokainen noudattaa yhteisesti määriteltyjä liikennesääntöjä.

        Minä pääsisin autolla vielä nopeammin risteyksestä, kun lakkaisin väistelemästä pyöräilijöitä ja jalankulkijoita suojateillä ja pyörätienjatkeilla.
        Olisiko se sinun mielestäsi oikea tapa toimia?

        Tässä tilanteessa liikenne nimenomaan hidastuu jos pyöräilijän pitää nousta pois pyörän päältä ja taluttaa pyörä suojatien yli. Eli liikenne toimii huonommin. Toki tilannekohtaisesti, mutta nuo sopivat paikat joustaa on aika helppo huomata jos ei ole itsekkäällä asenteella liikkeellä.


    • 555

      Milloinko? Varmaan samoihin aikoihin kun idiootit autoilijat oppivat risteykseen tullessa olemaan pysäyttämättä autoa suojatien päälle kun ennen tai jälkeen suojatietä on metrikaupalla silti tilaa niin että hyvin mahtuisi auto siihen. Mutta ei, joka kerta pitää juuri siihen suojatien päälle jäädä.

    • ettäs tiedät

      "joka kerta pitää juuri siihen suojatien päälle jäädä.", minä sanon:"Pyllyä sinä."

    • ei ne tajuuu

      Ne kuvittelee olevansa jalankulkijoita ja painavat vauhdilla autojenkin eteen suojatietä pitkin kun ensin ovat ajaneet laittomasti jalkakäytävällä.

    • Pyäräilijä

      " Puhun nyt tapauksista joissa pyörätie EI OLE SUOJATIEN JATKE! Eli silloin kuuluu taluttaa! "

      Tarkoitat varmaankin, että suojatie ei ole pyörätien jatke?

      Polkupyörä on ajoneuvo. Polkupyörällä pitää siis ajaa kadun oikeassa reunassa silloin, kun pyörätietä ei ole. Suojatie on jalkakäytävän jatkeena ja jalkakäytävällä ei saa pyöräillä. Alle 12-vuotiaat saavat mutta hekään eivät saa pyöräillä suojatiellä. Eli siis polkupyöräilevän yli 12-vuotiaan ei tarvitse taluttaa pyörää suojatien yli vaan ajaa siellä ajoradalla, jossa ei tietenkään ole suojateitä tien suuntaisesti.

      Laittakaa Google street viewistä linkkejä sellaisiin suojateihin, joissa pyöräilijän tulee taluttaa suojatien yli. Voidaan sitten miettiä, että missä se pyöräilijän oikea paikka kyseisessä kohdassa on.

    • 50 000

      1 kertaistetaan säännöstöä. Kaupungissa/Taajamissa moottoriajoneuvonkuljettaja
      aina väistää suojatielle menijää. Kansalais-aloite kehiin.

      • voi ääliötä

        Ajatuksesi ja kirjoitustaitosi ovat samalla tasolla:)


      • trgfdgfd

        Tämä on kyllä totta. Mielestäni on jokseenkin kohtuutonta vaatia 13-vuotiasta osaamaan seurata kolmioita ja muita liikennesääntöjä. Autoilijat ovat sentään täysi-ikäisiä, joten heidän huomiokykynsä on lähtökohtaisesti parempi ja siten heiltä voidaan vaatia enemmän liikenteessä.

        Toki tulee korostaa, että risteysalueelle on tultava turvallista vauhtia ja huomioida keliolosuhteet.


    • bihbibjk

      Kuuluuko auton vai pyöräilijän väistää Tampellan esplanadin ja Juhlatalonkadun risteyksessä? Pyöräilijä ajaa esplanadia kaistoje keskellä pyörätietä Juhlatalonkadun yli. Autolla on kolmio mutta mihin asti sen vaikutus ylettää?

      https://www.google.fi/maps/@61.5040746,23.7637612,3a,75y,289.9h,90t/data=!3m4!1e1!3m2!1s4KRcDmWuKDSdg4IMmgnZtA!2e0

      • mjhuy

        Autoilija väistää.

        Kärkikolmion tai stop-merkin takaa tuleva väistää sekä oikealta että vasemmalta tulevia. Stop-merkin eteen on lisäksi pysähdyttävä. Tässä risteystilanteessa autoilijan pitää siis väistää pyöräilijää, koska autoilija tulee kolmion takaa. Myös pyöräilijä on väistämisvelvollinen mikäli pyöräilijä tulee kärkikolmion tai stop-merkin takaa. Huom! Joissain risteyksissä väistämisvelvollisuutta osoittava liikennemerkki on vasta suojatien jälkeen, jolloin pyöräilijän on väistettävä muuta liikennettä.

        http://www.polkupyoraily.net/wiki/Liikennesäännöt


      • km kmv mke
        mjhuy kirjoitti:

        Autoilija väistää.

        Kärkikolmion tai stop-merkin takaa tuleva väistää sekä oikealta että vasemmalta tulevia. Stop-merkin eteen on lisäksi pysähdyttävä. Tässä risteystilanteessa autoilijan pitää siis väistää pyöräilijää, koska autoilija tulee kolmion takaa. Myös pyöräilijä on väistämisvelvollinen mikäli pyöräilijä tulee kärkikolmion tai stop-merkin takaa. Huom! Joissain risteyksissä väistämisvelvollisuutta osoittava liikennemerkki on vasta suojatien jälkeen, jolloin pyöräilijän on väistettävä muuta liikennettä.

        http://www.polkupyoraily.net/wiki/Liikennesäännöt

        Kevyenliikenteenjatke on risteysalueen ulkopuolella joten kolmio ei enää päde. Oletan siis että olet väärässä, siis pyöräilijä väistää.


      • mjhuy
        km kmv mke kirjoitti:

        Kevyenliikenteenjatke on risteysalueen ulkopuolella joten kolmio ei enää päde. Oletan siis että olet väärässä, siis pyöräilijä väistää.

        Ahaa, siis sori, käsitin väärin. Jos kyse on kadun keskellä olevasta pyörätiestä, autolijan väistämisvelvollisuus ei tosiaankaan enää ulotu sinne asti. Siinä kohdalla pitäisi olla omat kolmionsa.

        Korjaan siis: Pyöräilijä väistää.


      • qawwa
        km kmv mke kirjoitti:

        Kevyenliikenteenjatke on risteysalueen ulkopuolella joten kolmio ei enää päde. Oletan siis että olet väärässä, siis pyöräilijä väistää.

        Autoilija väistää, koska kolmio on ennen pyörätienjatketta. Tien toisella puolella näyttäisi olevan vasta suojatien jälkeen, joten pyöräilijä väistää.


    • jana mutkainen

      Lain pitää olla selkeä.
      Suojatien pitää olla nimensä mukainen.
      Auto on jatke sanonko minkä, margariini ääliö.

      • ^^^^^^^^^^

        Suojatie on nimensä ja lakiin kirjatun määritelmänsä mukainen.

        Lainaus Tieliikennelaista:

        "2 §

        Määritelmiä

        Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan:

        5) suojatiellä jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä tai tiemerkinnöin osoitettua tien osaa; (7.5.1997/414)"


        Huomioi sana JALANKULKIJOIDEN! Pyöräilijä EI ole jalankulkija, vaan ajoneuvon kuljettaja. Ellei kyvyt riitä opettelemaan kuljettajaa koskevaa lainsäädäntöä, on siirryttävä jalankulkijaksi tai julkisiin kulkuneuvoihin.


    • 4 Käsky

      Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä.
      Laki kieltää ajoneuvon pysäköimisen ja pysäyttämisen 5 metrin matkalla ennen suojatietä.
      Pyörätienjatkeelle ei ole varmaan samaa sääntöä. Miksei?
      Pyöräilijät väistää kaikkea.

      Pyöräilijänä minulle riittää,että autoilijat toimii kuten lait ja asetukset määrää.
      Suojatietä lähestyvä pyöräilijä on potentiaalinen jalankulkija, joten autoilijan täytyy
      varautua pysähtymään aina.

      • ythgfhgf

        Tuo tilanne lienee jokseenkin hämärä. Mikä koetaan liikenneturvallisuuden vaarantamiseksi. Jos hyppää vauhdissa satulasta pois ja siirtyy jalankulkijaksi niin se on mielestäni aika vaarallista liikkumista, koska väistämisvelvollisuus muuttuu nopeasti. Toki on totta, että autoilijan pitäisi varautua tuollaiseenkin tilanteeseen, mutta ei tuollaista mielestäni silti voi vaatia autoilijalta jos ihan maalaisjärjellä ajattelee.


      • ^^^^^^^^^^^^
        ythgfhgf kirjoitti:

        Tuo tilanne lienee jokseenkin hämärä. Mikä koetaan liikenneturvallisuuden vaarantamiseksi. Jos hyppää vauhdissa satulasta pois ja siirtyy jalankulkijaksi niin se on mielestäni aika vaarallista liikkumista, koska väistämisvelvollisuus muuttuu nopeasti. Toki on totta, että autoilijan pitäisi varautua tuollaiseenkin tilanteeseen, mutta ei tuollaista mielestäni silti voi vaatia autoilijalta jos ihan maalaisjärjellä ajattelee.

        Autoilijan ei tarvitse varautua tuollaiseen tilanteeseen. Tieliikennelain mukaisesti, väistämisvelvollisen (pyöräilijän) on osoitettava noudattavansa velvollisuuttaan, koska risteystä lähestyessään, hän on vielä ajoneuvon kuljettaja.

        Lainaus Tieliikennelaista:

        "15 §

        Väistämisen osoittaminen. Ajo risteykseen

        Kuljettajan, joka liikennesääntöjen tai liikennemerkin mukaan on väistämisvelvollinen, on hyvissä ajoin nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä selvästi osoitettava, että hän aikoo noudattaa velvollisuuttaan. Hän saa jatkaa matkaa vain, jos hän muiden ajoneuvojen sijainti, etäisyys ja nopeus huomioon ottaen ei aiheuta vaaraa eikä estettä."


      • redfsfdsf
        ^^^^^^^^^^^^ kirjoitti:

        Autoilijan ei tarvitse varautua tuollaiseen tilanteeseen. Tieliikennelain mukaisesti, väistämisvelvollisen (pyöräilijän) on osoitettava noudattavansa velvollisuuttaan, koska risteystä lähestyessään, hän on vielä ajoneuvon kuljettaja.

        Lainaus Tieliikennelaista:

        "15 §

        Väistämisen osoittaminen. Ajo risteykseen

        Kuljettajan, joka liikennesääntöjen tai liikennemerkin mukaan on väistämisvelvollinen, on hyvissä ajoin nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä selvästi osoitettava, että hän aikoo noudattaa velvollisuuttaan. Hän saa jatkaa matkaa vain, jos hän muiden ajoneuvojen sijainti, etäisyys ja nopeus huomioon ottaen ei aiheuta vaaraa eikä estettä."

        Ei kyllä varsinaisesti päde tähän tilanteeseen. Ei tuossa puhuta mitään siitä, että väistämisvelvollisuus muuttuu.


      • ^^^^^^^^^^
        redfsfdsf kirjoitti:

        Ei kyllä varsinaisesti päde tähän tilanteeseen. Ei tuossa puhuta mitään siitä, että väistämisvelvollisuus muuttuu.

        Mikä kohta on vaikea ymmärrettäväksi?

        "Kuljettajan, joka liikennesääntöjen tai liikennemerkin mukaan on väistämisvelvollinen, on hyvissä ajoin nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä selvästi osoitettava, että hän aikoo noudattaa velvollisuuttaan."


      • olet väärässä
        ythgfhgf kirjoitti:

        Tuo tilanne lienee jokseenkin hämärä. Mikä koetaan liikenneturvallisuuden vaarantamiseksi. Jos hyppää vauhdissa satulasta pois ja siirtyy jalankulkijaksi niin se on mielestäni aika vaarallista liikkumista, koska väistämisvelvollisuus muuttuu nopeasti. Toki on totta, että autoilijan pitäisi varautua tuollaiseenkin tilanteeseen, mutta ei tuollaista mielestäni silti voi vaatia autoilijalta jos ihan maalaisjärjellä ajattelee.

        ,,,,,,Toki on totta, että autoilijan pitäisi varautua tuollaiseenkin tilanteeseen,,,,,,

        Ei todellakaan tarvitse. Kaikkiin pellehyppelyihin ei liikenteessä kenenkään tarvitse varautua, ei todellakaan.


    • RETRY11111

      Autoilijan ei tarvitse varautua...?
      Voi pyhä Sylvi, mitä pykäläniilo oikein jaarittelee
      Laki pitää ymmärtää, siihen ei riitä copypaste.

      • ^^^^^^

        Kerro mitä kohtaa et ymmärtänyt, niin yritän selittää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5228
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3397
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1532
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      185
      1399
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1056
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      968
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      759
    Aihe