Onnibus alkua kilpailulle

vapaa joukkoliikenne!!!

Todella ilolla olen seurannut Onnibus yhtiön kehitystä ja sen tekemää aitoa kilpailua vastaiskuksi perinteisten (todella harvojen käsissä olevan lähes monopoliasemaa hyödyntävän' ns. kilpaillun liikenteen rinnalla.

VR ja matkahuoltohan eivät aiemmin olleet kartellissa, mutta lähes samanhintainen todella kallis hinnoittelu ei toki kaukanakaan ollut kartellista. Vasta Onnibusin ilmaantuminen markkinoille on aiheuttanut paineita kilpailla myös hinnoilla. Edes ns. runkolinjoilla.

Tekee oikein munaskuita myöten hyvää nähdä vanhojen dösäfirmojen autot tyhjinä linjuriasemilla, lähes täyden onnibusin kurvatessa pihaan poimimaan pitkä jono ihmisiä. Kaikki mahtuu mukaan, koska liput myydään ennakkoon.

Toivoa sopii että muut yhtiöt alkaa kilpailla aidosti ja siihen ne on jo pakotettukin, koska ihmiset... äänestää jaloillaan! Tai siis tässä tapauksessa rahoillaan! Siinä ei pikkufirmoja ahmineiden koiviston autoyhtymän ym. mafiosojen vikinä auta, on mentävä mukaan kisaan jos mielii pysyä olemassa!

Toivoa sopii, että myös syrjäreitit avataan aidolle kilpailulle tukineen ja yhtiöt oikeasti kilpailisi linjoista myös käytettävyyttä ajatellen! Takuulla jos liikenneyrittäjyys vapautuisi lisää, löytyisi yksityisyrittäjyyttä, joka saisi liikenteen maaseudulla uuteen nousuun.

Samalla toivotan taksien aidon kilpailun tervetulleeksi, nykyisen hyvävelimafian tilalle. Ei sen auton tarvitse olla tuliterä jotta kyytiin voi mennä. Nykyiset hinnat on aivan törkeän ylihinnoitellut ja sama kohtalo kuin bussimafiaa odottaa myös taksimafiaa. Valtiovalta vain töihin kilpailuesteiden purkamiseksi!!! Ja kiitos jo nykyisistä avauksista bussimarkkinoiden aidon kilpailun edistämiseksi.

Ihan sama juttu VR suhteen, vaikka se onkin myös valtion oma syömähammas. Tehoton ylisuuri organisaatio ei voi olla ainoa toimiva malli, myös raidereitit auki kilpailulle ja heti! Moni pienempi firma ilolla hoitaisi myös vr lakkauttamia linjoja!

28

270

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vahingoniloinen2

      Ilolla olen minäkin seurannut Onnibussin toimintaa. Tämänkin palstan kaikkitietävät ovat koko ajan pitäneet firmaa tuhoon tuomittuna ja pitävät ehkä vieläkin vaikka Onnibussi lienee matkustajamäärissä jo markkinaykkönen. No eihän nämä suurten rengit tietysti muuhun pystykään kuin suun pieksäntään.

      Souterin kaltainen toimija ei tavoittele hopeasijoja ja veikkaan että pikavuoroilla ei kohta nähdä kuin Pölhölän ja Onnibussin autoja. Uusia punaisia on jo kohta tulossa

      • 3+2=4?

        Vanha viisaus on, että jonkin tuotteen tai palvelun ollessa oleellisesti muita vastaavia halvempi, taustalla on silloin jonkinlaista vilppiä. Itse en tunne alaa, mutta varmasti näin on tässäkin asiassa. Asiasta jotakin tietävät voisivat kertoa totuuden tästä onnibussista.


      • onnenpussit
        3+2=4? kirjoitti:

        Vanha viisaus on, että jonkin tuotteen tai palvelun ollessa oleellisesti muita vastaavia halvempi, taustalla on silloin jonkinlaista vilppiä. Itse en tunne alaa, mutta varmasti näin on tässäkin asiassa. Asiasta jotakin tietävät voisivat kertoa totuuden tästä onnibussista.

        Juuri näin.
        Paljon näyttää onnen rattia kääntävän muilta kenkää saaneita rattijuoppoja ja reppurosvoja. Sattumaako? Tuskin. Ja palkat maksetaan excelin, ei tessin perusteella. Autot myöhässä jatkuvasti ja vessat rikki.
        Alihankkijoina Ö-luokan bussifirmat joiden kanssa ei kukaan muu välitä tehdä minkäänlaista yhteistyötä.
        No, markalla saat markan laadun.


      • Vapaa joukkoliikenne!!!
        3+2=4? kirjoitti:

        Vanha viisaus on, että jonkin tuotteen tai palvelun ollessa oleellisesti muita vastaavia halvempi, taustalla on silloin jonkinlaista vilppiä. Itse en tunne alaa, mutta varmasti näin on tässäkin asiassa. Asiasta jotakin tietävät voisivat kertoa totuuden tästä onnibussista.

        Vai olisiko kuitenkin niin, että aiemmat toimijat vähintään konsensus hengessä (jos ei nyt aivan sovittuna kartellina) olisi yhdenmukaistaneet kalliit hinnat voittoa maksimoidakseen? Niinhän kapitalisti toimii ja yrittäjän kuuluukin, jos ei ole aitoa kilpailua, eurot pois kuluttajilta. Jos tiedät Onnibussin harjoittavan rikollista toimintaa, faktat pöytään! Muu nitinä on pelkkää spekulointia. Suomessa toiminnat on laillisisia kunnes toisin osoitetaan ja sillä oletuksella itsekin kirjoitan. Jos siellä olisi laittomuuksia tai "vilpillistä toimintaa", kyllä sellainen ennen pitkää julkisuuteen tulisi. Kannattaisiko edes teoriassa harkita, josko nämä uudet firmat vain on karsineet turhat kulut ja pyörittävät toimintaansa ilman tähtitieteellisen voiton tavoittelua? Mutta kerrohan ne vilpit tosiaan jos sellaista ovat harrastaneet?! Palvelun laatu ei riitä vielä ihan vilpiksi, koska jos laatu ei vastaisi kulutettua rahaa, ihmiset äänestäisivät uudelleen rahoillaan.


      • Vapaa joukkoliikenne!!!
        onnenpussit kirjoitti:

        Juuri näin.
        Paljon näyttää onnen rattia kääntävän muilta kenkää saaneita rattijuoppoja ja reppurosvoja. Sattumaako? Tuskin. Ja palkat maksetaan excelin, ei tessin perusteella. Autot myöhässä jatkuvasti ja vessat rikki.
        Alihankkijoina Ö-luokan bussifirmat joiden kanssa ei kukaan muu välitä tehdä minkäänlaista yhteistyötä.
        No, markalla saat markan laadun.

        Jos sinulla on tietoa, laittomista juopoista kuskeista ja roistoista punaisten bussien ratissa, toki kannattaa ilmiantaa poliisille. Muussa tapauksessa vain spekulaatiota ja huhujen levitystä. Kait AY liike puuttuisi asiaan jos palkanmaksua ei hoidettaisi lain puitteissa?!

        Itse muutaman kerran käytettyäni punaista ja tuttavia autolta noutaneena useastikin, aina on olleet minuutilleen paikalla. Tarkemmin kuin perinteisistä linjureista jopa. No junia ei kannata tässä asiassa edes mainita, siellä myöhästymiset on enemmän sääntö kuin poikkeus. Vanhoissa linjureissa ei ole aina ollut edes sitä vessaa, joten se siitä.

        Mitä laatuun tulee muutenkin, jos toiminta olisi noin ala-arvoista kuin yritätte antaa kuvaa, ei tuota toimintaa enää olisi kohta olemassa. Minusta ennemminkin näyttää laajentuvan, toivottavasti muutkin perinteiset yhtiöt tajuaa että sääntelyn ja tukien imuroinnin aika omistajan perstaskuun on pysyvästi ohi. Pitää kilpailla oikeasti, eikä vain maksimoida voittoa. Kohtuullinenkin voitto riittää silloin, kun rakennetaan uusia konsepteja ja rikotaan kaavoja.

        Toki on hyvä kysymys miten käy jos Onnibussi valloittaa kaikki reitit, silloin on taas syytä pelätä monopoliaseman väärinkäyttöä. Toivottavasti muut yhtiöt alkaa laittaa kampoihin ,sopeutumalla kilpailuun ja kilpailemalla aidosti. Valitettavasti tulemme myös näkemään konkursseja ja toiminnan lopetuksia, koska moni bussifirma on laskenut taloutensa kalliden yksittäislippujen varaan, eikä korkean käyttöasteen, joka saavutetaan oikeasti vain kilpailemalla yksityisautoilua vastaan (houkuttelemalla bensakuluja halvemmilla hinnoilla autoilijoita kyytiinsä, samalla luonto kiittää ja energiavaroja säästyy). Jos veikata pitäisi, luultavasti punaisia busseja on enemmän jatkossa ja moni nykyinen ns. a luokan firma toimii heidän alihankkijoinaan. Vahvimmat perinteisistä tulee liittoutumaan kilpailevaksi ketjuksi näille esikuvilleen. Tämä ennuste on hyvä tarkistaa vaikkapa 5 vuoden päästä ;)

        Nyt vain se OnniTaksi firma pystyyn, kutkuttaa ajatus taksimafian rikkomisesta samaan tyyliin kuin bussipuolella jo kävi! Ja voi sitä itkua ja hammasten kiristelyä kun ei enää voi kultaa vuolla asiakkaiden rahoista silläkään puolella, sovitut ja säännellyt hinnat = valtion hyväksymä kartelli! Kuten tämä joukkoliikennekin tähän asti ollut!


      • talkoo-taavetti
        Vapaa joukkoliikenne!!! kirjoitti:

        Jos sinulla on tietoa, laittomista juopoista kuskeista ja roistoista punaisten bussien ratissa, toki kannattaa ilmiantaa poliisille. Muussa tapauksessa vain spekulaatiota ja huhujen levitystä. Kait AY liike puuttuisi asiaan jos palkanmaksua ei hoidettaisi lain puitteissa?!

        Itse muutaman kerran käytettyäni punaista ja tuttavia autolta noutaneena useastikin, aina on olleet minuutilleen paikalla. Tarkemmin kuin perinteisistä linjureista jopa. No junia ei kannata tässä asiassa edes mainita, siellä myöhästymiset on enemmän sääntö kuin poikkeus. Vanhoissa linjureissa ei ole aina ollut edes sitä vessaa, joten se siitä.

        Mitä laatuun tulee muutenkin, jos toiminta olisi noin ala-arvoista kuin yritätte antaa kuvaa, ei tuota toimintaa enää olisi kohta olemassa. Minusta ennemminkin näyttää laajentuvan, toivottavasti muutkin perinteiset yhtiöt tajuaa että sääntelyn ja tukien imuroinnin aika omistajan perstaskuun on pysyvästi ohi. Pitää kilpailla oikeasti, eikä vain maksimoida voittoa. Kohtuullinenkin voitto riittää silloin, kun rakennetaan uusia konsepteja ja rikotaan kaavoja.

        Toki on hyvä kysymys miten käy jos Onnibussi valloittaa kaikki reitit, silloin on taas syytä pelätä monopoliaseman väärinkäyttöä. Toivottavasti muut yhtiöt alkaa laittaa kampoihin ,sopeutumalla kilpailuun ja kilpailemalla aidosti. Valitettavasti tulemme myös näkemään konkursseja ja toiminnan lopetuksia, koska moni bussifirma on laskenut taloutensa kalliden yksittäislippujen varaan, eikä korkean käyttöasteen, joka saavutetaan oikeasti vain kilpailemalla yksityisautoilua vastaan (houkuttelemalla bensakuluja halvemmilla hinnoilla autoilijoita kyytiinsä, samalla luonto kiittää ja energiavaroja säästyy). Jos veikata pitäisi, luultavasti punaisia busseja on enemmän jatkossa ja moni nykyinen ns. a luokan firma toimii heidän alihankkijoinaan. Vahvimmat perinteisistä tulee liittoutumaan kilpailevaksi ketjuksi näille esikuvilleen. Tämä ennuste on hyvä tarkistaa vaikkapa 5 vuoden päästä ;)

        Nyt vain se OnniTaksi firma pystyyn, kutkuttaa ajatus taksimafian rikkomisesta samaan tyyliin kuin bussipuolella jo kävi! Ja voi sitä itkua ja hammasten kiristelyä kun ei enää voi kultaa vuolla asiakkaiden rahoista silläkään puolella, sovitut ja säännellyt hinnat = valtion hyväksymä kartelli! Kuten tämä joukkoliikennekin tähän asti ollut!

        Niin mitäpä ay liike voi asialle tehdä kun ei punaisen kuskit ole jäseniä. Ei yhtään mitään. Mitä ay liike voi tehdä jos joku on rattijuoppo tai varastaa repusta. Ei yhtään mitään. At päin vastoin ei edes halua tehdä muutakuin hyssytellä sellaisia asioita ja kääntää ne työnantajan syyksi nekin.


      • Vapaa joukkoliikenne
        talkoo-taavetti kirjoitti:

        Niin mitäpä ay liike voi asialle tehdä kun ei punaisen kuskit ole jäseniä. Ei yhtään mitään. Mitä ay liike voi tehdä jos joku on rattijuoppo tai varastaa repusta. Ei yhtään mitään. At päin vastoin ei edes halua tehdä muutakuin hyssytellä sellaisia asioita ja kääntää ne työnantajan syyksi nekin.

        Ööö... tyhmä kysymys, mutta miten mikään työnantaja voisi estää kuljettajiaan liittymästä AY liikkeen jäseneksi ja kuulumasta työttömyyskassaan samalla? Ei mitenkään! Voiko käyttää palkkaamisen esteenä töihin tullessa, ei voi koska sellaisen tullessa julkisuuteen joutuisi maksamaan korvauksia ja aivan varmasti joku joka ei ole päässyt töihin, tosi asian julki.


      • Vapaa joukkoliikenne
        3+2=4? kirjoitti:

        Vanha viisaus on, että jonkin tuotteen tai palvelun ollessa oleellisesti muita vastaavia halvempi, taustalla on silloin jonkinlaista vilppiä. Itse en tunne alaa, mutta varmasti näin on tässäkin asiassa. Asiasta jotakin tietävät voisivat kertoa totuuden tästä onnibussista.

        Tässäpä vielä pikku laskelma, en tiedä mitä yhtälöistä puuttuu (huoltokuluja en ole huomioinut ainakaan), mutta jokseenkin kannattavalta vaikuttaa. Kestää myös ajaa vajaallakin kuormalla, kunhan keskimääräinen lippuhinta säilyy 5€/300km matka, pitäisi riittää 55 henkeä per matka jotta pysyy nollatason yli.

        hankintahinta 500000£ per bussi,
        kuskin palkka 3500€ per kk,
        korko 5%,
        keskimääräinen lippuhinta 5€,
        paikkoja 100 kpl per bussi
        ajomatka 600km per vuoro (3 vuoroa per päivä)

        Menopuoli:
        Pääomakulut korko lyh) per kk 9375 €/kk
        3 kuskia palkat sivukuineen 15750 €/kk
        Dieselkulut 30L/100km, 1800km/p 25110 €/kk
        Kulut per kk 50235 €/kk
        Kulut per pv 1620, €/pv
        Kulut per vuoro (300km 300km) 540 €/vuoro

        Tulopuoli
        Keskimääräinen lippuhinta 5 €/300km matka
        Paikkoja bussissa 100 paikkaa
        Lippuhinta per 300km matka 500 €/matka
        Lippuhinta per vuoro (300 300km) 1000 €/vuoro

        Tulot per vuoro 1 000 €
        Menot per vuoro 540
        Erotus 460 €

        Tulot per kk 31 000 €
        Menot per kk 16 745 €
        Erotus 14 255 €

        Tulot per kk 372 000 €
        Menot per kk 200 940 €
        Erotus 171 060 €

        Joten voisitko olla hyvä 3 2=4? ja esitä laskelma joka osoittaisi taustalla olevan jonkinlaista vilppiä! Minusta tuo ainakin vaikuttaa toimivalle liiketaloudellisesti ajatellen ja tuskin 3500€ kk palkkakaan nyt aivan alan huonointa tasoa edustaa? Joskaan en tiedä miten huimia bussikuskien palkat ylipäätään on.


      • koska sinä et
        3+2=4? kirjoitti:

        Vanha viisaus on, että jonkin tuotteen tai palvelun ollessa oleellisesti muita vastaavia halvempi, taustalla on silloin jonkinlaista vilppiä. Itse en tunne alaa, mutta varmasti näin on tässäkin asiassa. Asiasta jotakin tietävät voisivat kertoa totuuden tästä onnibussista.

        3 2=4 et jo omien sanojesikaan mukaisesti tunne alaa, niin miksi sitten esität arvioita ja kommentteja alasta, jota et tunne?


      • 3+2=4
        koska sinä et kirjoitti:

        3 2=4 et jo omien sanojesikaan mukaisesti tunne alaa, niin miksi sitten esität arvioita ja kommentteja alasta, jota et tunne?

        Itselläni on yrittäjäkokemusta yli 20 vuotta, mutta ei kuljetusalalta. En kyseenalaistanut onnibussin toimintaperiaatteita, mutta edelleenkin yrittäjäkokemukseeni viitaten olen epäilevä. Omaan yritykseeni ostoja tehdessäni epäilyttävän alhaiset tarjoukset epäilyttävät, ja hyvin usein tarjoajien taustalta löytyykin jotakin epäilyttävää. Saattaa tietysti olla, että onnibussin omistajat ovat keksineet lyömättömän liikeidean tai sitten he luulevat keksineensä ikiliikkujan. Aika näyttää, mikä on totuus tässä asiassa.


      • Vapaa joukkoliikenne
        3+2=4 kirjoitti:

        Itselläni on yrittäjäkokemusta yli 20 vuotta, mutta ei kuljetusalalta. En kyseenalaistanut onnibussin toimintaperiaatteita, mutta edelleenkin yrittäjäkokemukseeni viitaten olen epäilevä. Omaan yritykseeni ostoja tehdessäni epäilyttävän alhaiset tarjoukset epäilyttävät, ja hyvin usein tarjoajien taustalta löytyykin jotakin epäilyttävää. Saattaa tietysti olla, että onnibussin omistajat ovat keksineet lyömättömän liikeidean tai sitten he luulevat keksineensä ikiliikkujan. Aika näyttää, mikä on totuus tässä asiassa.

        Lähinnä ovat keksineet tavan hyödyntää ilmiselvää markkinarakoa, tienata rahaa täyttämällä hinnan avulla bussit. Yksinkertaista ja toimivaa! Itse jo vuosia sitten mietin tuollaista konseptia, mutta kun en itsekään kuljetusalan parissa työskentele, päätin jättää tulevien kuljetusyrittäjien hoitoon homman. Ei tarvinnut odotella kuin reilut 5 vuotta ja aidosti iloitsen tilanteesta!

        Niin ja pitkän linjan yittäjäpä olen itsekin. Jos olet laskelmastani eri mieltä, kokeilepa itse laskea. Ei voi olla kannattamatonta noilla matkustajamäärillä?!


    • Vahingoniloinen2

      Nimimerkki onnenpussit edustaa juuri niitä jotka ovat aina tienneet että Onnibussi ei menesty ja tietävät jatkossakin vaikka Onnibussi valloittaisi koko Suomen(mikä voi tapahtua)

      Juuri nämä tyypit ovat Mötölle ja Helkelle loppumaton huumorin lähde. Tiedän muuten että eräskin Onnibussin näkyvimpiä ja kuuluvimpia haukkujia yritti sinne töihin mutta ei päässyt..

      Yli 400 000 matkustajaa lyhyessä ajassa on aika hirmuinen määrä eikä suosio näyttäisi olevan ainakaan laskussa. Autot ovat uusia puolen miljoonan vehkeitä ja joidenkin mielestä vähän ahtaita, tosin ei läheskään kaikkien. Jotkut myöhästymiset ja vessan tukkeutumiset ovat mitättömiä yksityiskohtia isossa kuvassa ja niitäkin on suhteessa liikenteen laajuuteen olemattoman vähän.

      Kannattavuudesta huolehtiminen on syytä jättää suosiolla Mötölle ja Souterille kun heiltä se kuitenkin paremmin onnistuu. Tämän päivän Hesarissa Möttö kertoo tuotantokustannusten olevan alle 2 euroa/kilometri ja eiköhän homma kannata noilla matkustajamäärillä varsin hulppeasti

      • onnipommi

        Eikös soutteri lähtenyt viimeksikin häntä koipien välissä suomesta parin vuoden säheltämisen jälkeen. Jäljelle jäi vaan tuulen huuhtoma perse.
        Miksi ei nyt kävisi aivan samalla tavalla?


      • Vapaa joukkoliikenne

        Olen aikalailla samoilla linjoilla kanssasi Vahingoniloinen2.

        Itse en välttämättä vahingoniloinen, vaan tyytyväinen siihen, että viimeinkin alkaa muodostua oikeita kilpailukykyisiä vaihtoehtoja yksityisautoilulle. Se on suurin syy miksi otin koko asian esille.

        Näemmä laskin tuon kulupuolen hieman yläkanttiin, joten eihän tuo bisnes voi olla kannattamatonta.

        Kyse on kaikkiaan siitä faktasta, että perinteiset firmat ovat saaneet asiakaskadon aikaan kalliilla hinnoittelullaan ja ajaneet potentiaaliset asiakkaat omien autojensa rattiin. 50€ 300km matkasta on vain liian kova hinta! Samalla summalla ostan omaan autooni polttoaineet myös paluumatkalle, puhumattakaan jos kyydissä on koko perhe. Siis tämähän pätee jos taloudessa on pakko olla auto jo muutenkin.

        On jopa niin, että vaikkapa 300km menopaluumatkaan kannattaa vuokrata auto ja maksaa vielä bensat päälle, vielä pääsee samalla summalla kuin perinteisellä bussifirmalla tai VR kyydissä Juuri muutama viikko sitten vuokrasin auton käyttööni koko päiväksi 30€ summalla ja ihan kelvollinen peli oli. Pistää miettimään, mitkä summat nämä perinteiset firmat onkaan vuosien mittaan käärineet joka ruuhkavuorosta..

        Perinteisten bussifirmojen kannattavuus perustuu siihen, että reitin on maksettava kulut vaikka kyytiin tulisi vain 5 asiakasta, nämä uudet firmat puolestaan lastaa bussit täyteen edullisten lippujen avulla ja kannattavuuskin hoituu siinä samalla.


    • antti-iivari

      Tässä onnibus-fanituksen tiimellyksessä kannattaa muistaa sekin asia, että aikaisemmin bussifirmat ovat ajaneet myös syrjäseutujen liikennettä ilmeisen huonolla kannattavuudella. Jos tulevaisuudessa kaikki liikenne perustuu pelkkään kilpailuun, tulee maaseudun palvelut huononemaan vielä nykyisestäkin. Tämä toisaalta on monien keskittämisfasismia ihannoivan poliitikon tarkoituskin. Paras joukkoliikenneuudistus olisi rautateiden monopolin murtaminen ja toiminnan avaaminen kilpailulle. Nykyinen toimija on toistuvasti pyllistänyt haja-asutusalueiden palveluille. Kilpailu todennäköisesti toisi uusia toimijoita, ehkäpä myös syrjäseuduille paremmin sopivaakalustoa.

    • Vahingoniloinen2

      Hyvä Vapaa joukkoliikenne!! On harvinaista että tällä palstalla on joku järkevämpikin.

      Souter oli viimeksi Suomessa kaupunkiliikenteessä joka taisi vielä tulla jonkun Ruotsin kaupan kylkiäisenä ellen väärin muista. Oli miten oli niin nyt on kysymys täysin eri asiasta eli nettomallin pikavuoroliikenteestä jolla ei ole mitään yhteyttä bruttomallin kaupunkiliikenteeseen(huono bisnes)

      Suomessa tapahtui nyt ensimmäistä kertaa kilpailun vapauttaminen isommassa mittakaavassa 1.7 ja tämä on juuri sitä mitä Souter etsii. Onnibussilla oli hyvä brändi valmiina ja jopa Souter katsoi paremmaksi liittoutua kuin lähteä perustamaan omaa organisaatiota tyhjästä. Asiaa varmasti auttoi että Onnibussi toimi täysin samalla konseptilla kuin Souterin firmat maailmalla. Konseptihan on tunnetusti Souterin kehittämä ja sillä hän on rikastunut.

      Kun matkustajamäärät ovat tuota luokkaa ja tulevat siitä vielä kasvamaan niin on täysin selvää että kyseessä on hyvä bisnes. En voi ymmärtää kuinka jotkut jatkuvasti kyseenalaistavat tätä. Nimimerkki onnenpussit ja muut vastaavat ovat tietysti toivottomia tapauksia eivätkä ymmärrä tai kieltäytyvät ymmärtämästä

    • Vahingoniloinen2

      Pitää vielä vääntää rautalangasta. Syrjäseutujen joukkoliikennettä on ajettu alas jo pitkään eikä tällä kilpailun vapauttamisella ole mitään tekemistä sen kanssa. ELY-keskukset ja kunnat päättävät missä laajuudessa joukkoliikennettä harjoitetaan ja molemmilta on rahat loppu. Joukkoliikenne tulee jossain muodossa säilymään mutta sitä ajetaan pienemmällä kalustolla, ehkä jopa takseilla. Onko jonkun mielestä järkeä ajaa muutamaa matkustajaa isolla linja-autolla?

      Ns. paronit haluavat mielellään antaa kuvan että ajavat nyt talkoohengessä hiljaisempia vuoroja hyvien tuotolla. Tunnen alaa tarpeeksi tietääkseni että näin EI ole. Kukaan ei aja talkoilla nyt eikä tulevaisuudessa. Ajatuskin on mahdoton.

      Jos puhutaan Onnibussista niin miten se voisi ajaa hiljaisia vuoroja ilman penninkään tukea? Tulisi halvemmaksi tilata taksi viemään muutama kulkija. Ihan kohta näitä ei aja enää paronitkaan

    • Vapaa joukkoliikenne

      Kiitos samoin Vahingoniloinen2 !!! :)))

      Kun nyt otettiin tämä syrjäseutujen "kannattamaton joukkoliikenne" puheeksi, otetaan hiukan fiktiota mukaan ja tarkastellaan asiaa kantilta "miksei se voisi toimia?" Itse asun syrjäseudulla ja ollaan pakotettuja pitämään 2 autoa, kun ei julkinen liikenne vain toimi nykyisellään niin että mahdollistaisi töissäkäynnin, eikä todellakaan hirvittävän syrjässä asuta!

      Ensinnäkin nämä perinteiset "yrittäjät" on imuroineet vuosikausia tukiaisia ja niiden rahoittamana pyörittäneet todella tehottomasti vuoroja ja suunnitellen vuorot sellaisiksi, ettei niitä voi kukaan työssäkäyvä käyttää. Tämä siksi, että jos matkustajia tulisi lisää, sehän söisi tuet pois! No tässä oli jo sarkasmiakin mukana, mutta ei välttämättä kovin kaukana totuudestakaan? Nykyinen syrjäreittien alho on TÄYSIN bussifirmojen itsensä aiheuttama tila, toki kunnat ja ELY on hyvänä kakkosena olleet pilaamassa kuljetuspalvelut ammattitaidottomien "kuljetusvirkamiesten" toimesta.Esim. päätös, ettei työmatkalaisia tai edes asiointiliikennettä tarvitsevia voi ottaa koulukyydin kanssa samaan autoon, aivan käsittämätön juttu nykypäivän tietotekniikalla!!! Sitten tilataan asiointiliikennettä varten kallis taksi viemään yksittäinen vanhus käymään kaupoilla kunnan piikkiin... Huh miten käsittämätöntä!!!

      Niin mitä tilalle? Vaikkapa Onnibus tai mikä muu tahansa riittävän iso yhtiö lanseeraamaan uusi palvelumuoto "Syrjäkyliltä työmatkalle julkisella". Suunniteltaisiin reittejä ja aikatauluja sellaiseksi, että mahdollistaisi syrjäreittien varrelta aidosti työmatkojen taittamisen yksityisautoilun kanssa kilpailukykyisin hinnoin. Perustuisi web palveluun, kuten Onnibussin lipunmyyntikin. Ennakkovarausten perusteella sovitettaisiin kaluston koko sopivaksi ja reitin pysähdyspaikat sovitettaisiin aina kulloisenkin "tilauksen" mukaiseksi. Myös aikataulua voisi ehdottaa web palvelussa muutettavaksi, jos joku uhkaisi jäädä kyydistä. Kunta/Kela voisi ostaa samoihin kyyteihin paikkoja asiointitarpeessa oleville, mikesi myös koululaiset menisi saman auton kyydissä? Uskon että moni perinteinenkin bussifirma saisi toimintansa sovitettua tällaiseen, koska toimiihan nykyinen pali ja koulukyydityskin jo jollakin tavalla.

      Nykyisiäkin taksiyrittäjiä/bussiyrittäjiä voisi liittyä tällaiseen "SYRJÄSEUTUJEN HENKILÖKULJETUSNETTIIN" alihankkijana mukaan, jotta eivät jää kokonaan ilman töitä.

      Mitä tulee raideliikenteeseen, todella moni työmatkalainen olisi iloissaan jos kiskobussit alkaisi pysähtelemään tarpeen mukaan pikkuseisakkeilla ja aikatauluja edes yritettäisiin viilata sellaisiksi, että sillä töihinmeno ja paluu hoituisi niin, että ehtii olla töissäkin ja hinta yksityisautoilun bensakuluja alhaisemmaksi. Tähän tarpeeseen pienehköt firmat olisi varmasti tehokkaampia palveluntarjoajia kuin valtioyritys paisutettuine esikuntineen. Surettaa nähdä näitä syrjälinjojen junia, joissa on 5 matkustajaa, kun samaan aikaan voisi noukkia ihmisiä radanvarrelta kyytiin.

      Nyt kunnon laadukasta keskustelua ja perusteluja molempiin suuntiin, miksi nämä fiktioni ei voisi toimia ja miksi olisi tuhoontuomittu?Myös uudet ideat tervetulleita, kyllä fiksut yrittäjät osaa tarttua ja aloittaa kokeilut jos löytyy niitä ajatusten helmiä. Ideoidaan Suomen julkinen liikenne uusiin puihin ja menestykseen?!?

    • -.-.

      Onnibus vain onnistunut markkinoinnissaan, todellisuudessa ei edes aina halvin vaihtoehto.

      Lisäksi olisi suotavaa, että yritykset maksaisivat kuskeilleen niin kuin kuuluu eikä esimerkiksi pimeänä. Tai että kuskit tulevat omalla ajallaan päättäreille ja sitten alkaa palkanmaksu.

      "Ensinnäkin nämä perinteiset "yrittäjät" on imuroineet vuosikausia tukiaisia ja niiden rahoittamana pyörittäneet todella tehottomasti vuoroja ja suunnitellen vuorot sellaisiksi, ettei niitä voi kukaan työssäkäyvä käyttää. Tämä siksi, että jos matkustajia tulisi lisää, sehän söisi tuet pois! No tässä oli jo sarkasmiakin mukana, mutta ei välttämättä kovin kaukana totuudestakaan?"

      No eipä noissa katteet mitään kovia ole yrityksillä olleet. Lisäksi tuet luokkaa 5-15% menoista.

      • Vapaa joukkoliikenne

        Lisäksi olisi suotavaa, että yritykset maksaisivat kuskeilleen niin kuin kuuluu eikä esimerkiksi pimeänä.

        - onko sinulla tällaisesta tietoa vai onko useamman käden kautta tullut huhu?

        Tai että kuskit tulevat omalla ajallaan päättäreille ja sitten alkaa palkanmaksu.

        - Ihan tiedoksi, monella muulla alalla maksetaan palkka saavuttaessa vakituiselle työpaikalleen. Päättärikin kai voidaan katsoa työpaikalle saapumiseksi ja on jokaisen oma valinta miten kaukana vakituisesta työntekopaikastaan asuu? Verottajahan korvaa tiettyyn rajaan asti työpaikalle matkustamisen kuluja. Jaa'a onneksi ei omat työntekijät ole keksineet vaatia palkkaa sentään kodin ja työpaikan väliseen matkaan kuluvasta ajasta ;)

        No eipä noissa katteet mitään kovia ole yrityksillä olleet. Lisäksi tuet luokkaa 5-15% menoista.

        - Tukien varassahan näitä syrjälinjoja on vuosikaudet pyöritetty, ei kukaan yrittäjä kovin pitkään hyväntekeväisyyttä tee. Nyt kun yhteiskunnan tuet alkaa olla kortilla, pyrkimys tietysti on heikentää entisestään linjoja, sen sijaan että alettaisiin oikeasti laatia käyttökelpoisia aikatauluja, edes yrittää saada bussiin matkustajia ja se tapahtuisi vain kohtuuhinnoilla. Mutta nykykäytäntö vie vain siihen suuntaan, että pelkät koulukyydit ja tuettu asiointiliikenne pidetään hengissä pakon sanelemana ja yhteiskunnan tukemana.

        En ole missään vaiheessa muuten sanonut että Onnibus olisi joka tapauksessa se halvin vaihtoehto, se on sitä ainoastaan ajoissa lippunsa varanneille tai jos auto ei riittävästi täyty.On kuitenkin selkeästi oma vaihtoehtonsa ja aiheuttaa takuulla kilpailupaineita hinnan suhteen muillekin firmoille. Aika näyttää miten käy..


    • ioiyuuy

      "- onko sinulla tällaisesta tietoa vai onko useamman käden kautta tullut huhu?"

      Kuljettajien suusta jotka ovat siellä/ajaneet siellä.



      "- Ihan tiedoksi, monella muulla alalla maksetaan palkka saavuttaessa vakituiselle työpaikalleen. Päättärikin kai voidaan katsoa työpaikalle saapumiseksi ja on jokaisen oma valinta miten kaukana vakituisesta työntekopaikastaan asuu? Verottajahan korvaa tiettyyn rajaan asti työpaikalle matkustamisen kuluja. Jaa'a onneksi ei omat työntekijät ole keksineet vaatia palkkaa sentään kodin ja työpaikan väliseen matkaan kuluvasta ajasta ;)"

      Taidat olla hölmö mutta kyllä sen bussin varikolta haku ja sinne päättärille meno pitää kuulua työaikaan. Ja sitä aikaa pitää olla riittävästi joka on ihan kilpailutuksien ehdoissa.

      Niin ja halvinhan taitaa olla Onniexpress. Matkahuollon ja Onnibussin halvimmat samaa hintaa.

      • Vapaa joukkoliikenne

        No pikku väärinkäsitys ei kai vielä hölmöksi tee? Tottakai jos firman kalustoa ajaa, se pitäisikin olla työaikaa, kuvittelin että tarkoitettiin vaihtoon omalla kyydillä ;)

        Jep, en mielestäni puhunut pelkästä onnibusista, tarkoitin tätä toistakin toimijaa.

        Matkahuollon halvimmat ja onnibusin kalleimat lienee hinnaltaan samaa luokkaa?


      • kusetusmaksuja
        Vapaa joukkoliikenne kirjoitti:

        No pikku väärinkäsitys ei kai vielä hölmöksi tee? Tottakai jos firman kalustoa ajaa, se pitäisikin olla työaikaa, kuvittelin että tarkoitettiin vaihtoon omalla kyydillä ;)

        Jep, en mielestäni puhunut pelkästä onnibusista, tarkoitin tätä toistakin toimijaa.

        Matkahuollon halvimmat ja onnibusin kalleimat lienee hinnaltaan samaa luokkaa?

        Matkahuollon halvimmat on 2€, huom. matkahuolto ei vwloita Pekka Mötön lanseeraamia ihmisten kusetusmaksuja = varauslisä, kuten onnibus tekee. Eli onko onnibjssin kallein lippu sitten 2€ ? Veikkaan että nou.


    • naurattaa...

      Tämähän oli paras mitä kyseinen firma teki Jyväskylässä. Osallistutaan kilpailutukseen keinotekoisen halvalla hinnalla, voitetaan ja myydään pois. Paljon harmia ja veronmaksajien rahaa palaa mutta sehän on hyvä. Niin ja olihan sekin hyvä kun ajoi jotain reittiä vaan vähän aikaa vaikka oli sitoutunut pidemmäksi aikaa. Matkustajat pysäkeillä, että eikö se auto tulekaan. Vastuullista. Rangaistusta ei tullut kun ei varmaan oltu ajateltuakaan etukäteen että joku tekisi näin. Hyvä.

      Pitäisi itsekin osallistua johonkin kilpailutukseen, pistetään hinnaksi vaikka tonni ja myydään venäläisille. Sitten maksetaan veroja Putinille. Palkataan vielä virolaisia ja maksetaan mitä sattuu, virolaiset vie ne rahat kuitenkin vapaillaan lätäkön yli niin jääpähän Suomi nuolemaan näppejään. Kun kuoritaan kermaa niin kuoritaan sitten kunnolla. Kaikkien yritysten pitäisi tehdä näin niin Suomen arvo laskee. Sitten Putin ostamaan koko maa halvalla.

      Vakavasti puhuen itse karttaisin tälläisiä yrityksia ja niiden palveluita.

    • ainakin

      Ainakin Puolalaiset kiittää niin kuin rakennusalalla. Odotan sitä kun Onnibusin kalusto hieman vanhenee ja huoltokulut tulee mukaan. Sitä en taasen odota kun van hoolille tulee hirvikolari. Siä voi olla kymmeniä tonneja sata ihmistä kyydissä 80 vauhdissa ilman kuljettajaa.

      Kilpailu on hyväksi niin kauan kuin se on rehellistä ja tuo rahaa omaan maahan.

      • Vapaa joukkoliikenne

        Kyllä tässä asiassa jaan saman huolen, miten käy kolaritilanteissa, kun ison auton kuski istuu henkilöauton kanssa samalla tasolla?! Ennemmin tai myöhemmin niitä sattuu, toivottavasti ei kovin vakavia kuitenkaan satu koskaan.


      • ex-bussikuski
        Vapaa joukkoliikenne kirjoitti:

        Kyllä tässä asiassa jaan saman huolen, miten käy kolaritilanteissa, kun ison auton kuski istuu henkilöauton kanssa samalla tasolla?! Ennemmin tai myöhemmin niitä sattuu, toivottavasti ei kovin vakavia kuitenkaan satu koskaan.

        Itse jonkin verran sellaisella kaksikerrosbussia ajaneena pitää todeta että ihan oikeasti, se on pelottava vehje ajaa. Tällainen sysimusta, synkkä keli niin kokoajan saa panikoida hirvien ja muiden elukoiden takia. Sellainen kun tulee nokkaan niin se on suoraan kuskin sylissä.
        Ja liukkaalla nuo ovat mielenkiintoisia, tai oikeasti pelottavia, ajettavia myös.


      • onnenpussut
        ex-bussikuski kirjoitti:

        Itse jonkin verran sellaisella kaksikerrosbussia ajaneena pitää todeta että ihan oikeasti, se on pelottava vehje ajaa. Tällainen sysimusta, synkkä keli niin kokoajan saa panikoida hirvien ja muiden elukoiden takia. Sellainen kun tulee nokkaan niin se on suoraan kuskin sylissä.
        Ja liukkaalla nuo ovat mielenkiintoisia, tai oikeasti pelottavia, ajettavia myös.

        Eilen onnipusso lähti Tampereelta huimat 2 matkustajaa kyydissä. Jos nämä liput oli vaikka 1€ ja 3€ kpl nii ei tuolla 4€ huimalla tulolla vielä kuuhun mennä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      110
      1947
    2. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      9
      1649
    3. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1599
    4. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1517
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      151
      1465
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      107
      1390
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1357
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      649
      1266
    9. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      17
      1203
    10. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      1138
    Aihe