SUURIN vene jolla pärjää Suomessa ???

Brysselin_asukas

Kauden päättyessä on etelässä Euroopassa on alkanut veneiden kilpamyynti (satamat kalliita) ja tuli mieleen että jos ostaisi talvella veneen ja siirtäisi sen Suomeen kesämökiksi (En asu siis Suomessa) lähinnä Helsinkiin ja kesällä sitten lomailua Helsingissä ja Turun ja Tukholman saaristossa.

Minkä kokoisela veneellä siellä pärjää, että mahtuu laitureihin ja satamiin ja löytyy paikkoja jonne sopii ja pääsee menemään ja tulemaan kivoja väyliä pitkin (eikä vain tankkeri väyliä)

Kävin katsomassa yhtä 65 jalkaista ja hinta reilu satasen, siinä oli 4h k terassit ja kunto oi minusta hyvä, minun vähäiselle käytölle toi riittää paremmin kuin hyvin. Mutta taitaa olla liian suuri sopimaan minnekkään...joten mikä olisi suurin järkevä koko, onko se 50 jalkanen. Moottorivene siis....

32

889

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 45 ft optimi?

      Tämä on taas näitä satujuttuja, mutta ihan mielenkiintoinen kysymys.

      Isoja (määritellään se sitten miten tahansa) veneitä on vähän ja siksi myös venepaikkoja. Jos ei ole omaa paikkaa tai omai paikkoja, niin lyhyen kauden (6 vk Juhannuksesta) aikana on vaikea löytää sille paikkaa suosituista satamista. Kauden ulkopuolella tilaa on vaikka kuinka paljon.

      Vaikka veneistä puhutaan viittaamalla pituuteen, niin rajoittava tekijä on useimmiten leveys. Jos leveys on yli 4,5m, niin paikat alkaa olla vähissä. Optimaalisin venekoko, jonka kanssa saa helposti paikkoja ja jossa voi vielä asuakin on n.45 ft. 50ft sovittaminen vierassatamiin on jo paljon vaikeampaa ja sen yli meneville pitää varmistaa etukäteen, että laituria löytyy.

      45 ft nimittäin saa vielä perä edellä laituriin, joskus 50 ft myös, mutta yli menevät on aina kylkikiinnityksessä, joka vaatii tilaa. Oma lukunsa on sitten myös sähkön saanti ja sopivan töpselin löytäminen.

      Syväys puolestaan ei ole suuri ongelma, runkoväylä on vähintään 2,4m syvä ja sopiva isommallekin veneelle. Kokonaan toinen asia on, viitsiikö isolla veneellä mennä keppihelvetteihin, kun veneellä kerran pystyy menemään suorinta tietäkin lähes kaikilla keleillä.

      • Brysselin_asukas

        Vaikka Suomessa venehinnat ovat kovia niin ei se tarkoita että ne on satujuttuja etelä-euroopassa, siellä pankit omistaa niistä jo 20% ja Kreikassa vielä enemmän koska laituri paikat on erittäin kalliita. Eikä ne isot venee nyt niin kalliita ole mitä Suomessa kaikki kuvittelee, Ruotsissakin on paljon isoja veneitä (tuotu yleensä Euroopasta) ja tässäkin on erittäin hyvä kuntoinen Sunseekkeri 60 jalkaa ja lähtee varmaan 100ke jos rahat lyöt tiskiin. Isojen veneiden hinnoille on Euroopassa vain yksi suunta, ja se on alaspäin, Ranskassa 60ft säilytys maksaa jo ab 20ke vuosi

        Kyllä tuokin Sunseekkeri vielä 10 vuotta kestää ja siitä saa myydessä vielä jokusen tonnin, mutta ei näillä voittola olekkaan tarkoitus tehdä vaan pitää ottaa huomioon että kaikki menee.

        http://www.boat24.com/en/Motor boats/Sunseeker/Sunseeker 60 Renegade/detail/93545/


      • ABF
        Brysselin_asukas kirjoitti:

        Vaikka Suomessa venehinnat ovat kovia niin ei se tarkoita että ne on satujuttuja etelä-euroopassa, siellä pankit omistaa niistä jo 20% ja Kreikassa vielä enemmän koska laituri paikat on erittäin kalliita. Eikä ne isot venee nyt niin kalliita ole mitä Suomessa kaikki kuvittelee, Ruotsissakin on paljon isoja veneitä (tuotu yleensä Euroopasta) ja tässäkin on erittäin hyvä kuntoinen Sunseekkeri 60 jalkaa ja lähtee varmaan 100ke jos rahat lyöt tiskiin. Isojen veneiden hinnoille on Euroopassa vain yksi suunta, ja se on alaspäin, Ranskassa 60ft säilytys maksaa jo ab 20ke vuosi

        Kyllä tuokin Sunseekkeri vielä 10 vuotta kestää ja siitä saa myydessä vielä jokusen tonnin, mutta ei näillä voittola olekkaan tarkoitus tehdä vaan pitää ottaa huomioon että kaikki menee.

        http://www.boat24.com/en/Motor boats/Sunseeker/Sunseeker 60 Renegade/detail/93545/

        Yli 45 ft. veneen säilytys ylläpito on Suomessa kalliimpaa, laituripaikka (kotisatama) n. 3000,- / kesä. Nosto, säilytys ja lasku n. 12.000-15.000, pohjamaalaukset, vahaukset yms. materiaalit n. 1000,- työt sitten lisäksi, jos ei aio koko tavea itse puurtaa.

        Samaan hintaan siis tulee ylläpito täällä.


      • Bullshittia
        ABF kirjoitti:

        Yli 45 ft. veneen säilytys ylläpito on Suomessa kalliimpaa, laituripaikka (kotisatama) n. 3000,- / kesä. Nosto, säilytys ja lasku n. 12.000-15.000, pohjamaalaukset, vahaukset yms. materiaalit n. 1000,- työt sitten lisäksi, jos ei aio koko tavea itse puurtaa.

        Samaan hintaan siis tulee ylläpito täällä.

        -Eli 46 jalkaisen veneen nosto ja lasku maksaa 12.000 euroa ?
        -Ainakin Espoossa 46 nousee 150e suuntaansa, talvisäilytys toiset ab 150e ja pohja on pysynyt hyvänä jo monta vuotta ilman maalausta, jos kerran 5 vuoteen maalaa pohjan niin hyvin on riittänyt.

        -Linkin 60 jalkasen paino on 26.000 kg ja pienen googlauksen perusteella nostohinta sille on Suomessa alta 1ke


    • 2 x kad44

      Tuo leveys on tosi joissakin paikoissa joissa paalut, kylkipaikat ovat sesongilla tiukassa, sillä useat haluavat pysäköidä näin helppouden takia. Mielestäni myös pituus on useassa paikassa hankaloittavana tekijänä varsinkin jos on poijut. Itselläni vai 38" ja usein joutuu vetämään poijun melkein puoleen veneeseen kylkeen ja se ei oikein toimi mukavasti. Lisäksi mietityttää paikkojen poijujen painot ja ketjujen kunto vaikka vene ei matka kunnossa painakkan, kuin 10 000kg, sillä välillä tuuli osuu ikävästi satamaan ja varsinkin yläojaamollisen veneeseen tuulipinta aiheuttaa ikävää soutamista poijussa.

      Hyvällä suunnittelulla ja etukäteis varauksilla varmasti pärjäät, mutta jos meinaat fiilispohjalla liikkua, niin ei tule helppoa 65" jalkaisella löytää sopivaa satamaa sesonkina.

      Alueina josta puhun on saaristomeri-tukholman saaristo

    • Prinsess 65 foots

      Kyllä Saaristomerellä ja Pohjanlahdella pärjää isollakin veneellä. Meillä on Prinsecc 65 ja aika harvoin on ettei mahdu satamaan.

      • Mulla on neljä

        Tietenkin sulla on; kaksikin. Toinen on punanen ja toinen sininen. :D


      • prinsecc
        Mulla on neljä kirjoitti:

        Tietenkin sulla on; kaksikin. Toinen on punanen ja toinen sininen. :D

        Ja toinen on prinsecc ja toinen prinsess.


      • 2 x kad44

        No, montako ton koko luokan venettä meinaat perussatamiin mahtuu kylkiparkkiin samaan aikaan, Maarianhaminaa lukuun ottamatta... pohjan lahdesta en tiedä, mutta Uki:sta alas päin monissa satamissa ehkä yhdelle tai kahdelle ehkä tilaa, paljonko etukäteen olet varannut paikkasi, kun lähes aina olet paikkasi löytänyt, vai onko niin, että olet vain muutaman vuorokauden merellä?

        Veneesi on ilmeisesti Princess eikä Prinsess...


      • Östersjö port
        2 x kad44 kirjoitti:

        No, montako ton koko luokan venettä meinaat perussatamiin mahtuu kylkiparkkiin samaan aikaan, Maarianhaminaa lukuun ottamatta... pohjan lahdesta en tiedä, mutta Uki:sta alas päin monissa satamissa ehkä yhdelle tai kahdelle ehkä tilaa, paljonko etukäteen olet varannut paikkasi, kun lähes aina olet paikkasi löytänyt, vai onko niin, että olet vain muutaman vuorokauden merellä?

        Veneesi on ilmeisesti Princess eikä Prinsess...

        Hangon Itämeren porttiin menee ainakin, betoniaisoissa on tilaa n. 20 50-70 jalkaiselle ja kylkipaikkoja n. 10 kpl. Kaudelle 2015 satamaa ollaan laajentamassa, ja jatkossa isompia veneitä menee vielä enemmän. Aika monessa satamassa suuntaus tuntuu olevan lisätä paikkoja 50-65 jalkaisille, niitä kun alkaa olla aika paljon liikenteessä Suomen kesässä.


      • Liikkuupa hyvinkin
        Östersjö port kirjoitti:

        Hangon Itämeren porttiin menee ainakin, betoniaisoissa on tilaa n. 20 50-70 jalkaiselle ja kylkipaikkoja n. 10 kpl. Kaudelle 2015 satamaa ollaan laajentamassa, ja jatkossa isompia veneitä menee vielä enemmän. Aika monessa satamassa suuntaus tuntuu olevan lisätä paikkoja 50-65 jalkaisille, niitä kun alkaa olla aika paljon liikenteessä Suomen kesässä.

        Veneily muuttuu ajelusta asumiseksi.
        50 ft on ihan normaali Hangossa ja on siellä ollut 65 ft veneitä useampiakin.

        Itämeren portin paikat ovat osakepaikkoja ja vuokralla silloin, kun omistaja ei itse käytä sitä. Omistaja saa vuokrata paikan itsekin, jos hyväksi katsoo. Jos ei omista paikkaa, niin ei ole takeita, että paikka löytyy tai että siihen saa jäädä pitemmäksi aikaa.

        Toisaalta ison veneen omistajalle ei muutama kymppi tunnu missään ja voihan osakkeen myydä, jos kiinnostus hiipuu. Kolmen millin kipossa ei satku tunnu missään.


      • matkaveneilijä
        Liikkuupa hyvinkin kirjoitti:

        Veneily muuttuu ajelusta asumiseksi.
        50 ft on ihan normaali Hangossa ja on siellä ollut 65 ft veneitä useampiakin.

        Itämeren portin paikat ovat osakepaikkoja ja vuokralla silloin, kun omistaja ei itse käytä sitä. Omistaja saa vuokrata paikan itsekin, jos hyväksi katsoo. Jos ei omista paikkaa, niin ei ole takeita, että paikka löytyy tai että siihen saa jäädä pitemmäksi aikaa.

        Toisaalta ison veneen omistajalle ei muutama kymppi tunnu missään ja voihan osakkeen myydä, jos kiinnostus hiipuu. Kolmen millin kipossa ei satku tunnu missään.

        Sieläkö sitten koko kauden käkitään?


    • 2-5

      23m 90cm.
      Esim. Turku, Nauvo ja Maarianhamina hoituu etukäteistilauksella.
      Pikkusatamien eteen jäädään redille ja rantaan mennään tenderillä. Oikeastaan aina voidaan jäädä redille, sillä Suomessa on suojaisa saaristo, josta löytyy hyviä ankkuripaikkoja sekä satamien lähettyviltä, että muualtakin.
      Jos veneen pituus tuntuu liian vähäiseltä, niin sitten hankitaan Alus, joka voi olla pidempi, kunhan pätevyydet ovat kunnossa.

    • 15-20

      Paikan ennakkovarauksella todentotta pärjää pitkälle. Välillä jäänyt tekemättä ja 12,5 metriä pitkällä ja 4m leveällä veneellä jouduttu kääntymään pitkän paikanetsinnän jälkeen esimerkiksi Nauvolta kohti kotisatamaa, mutta vaikkapa em. Tenderimahdollisuudella ei varmasti 15-20 metrinkään vene ole ongelma. Sopii myös huomioida nosto-ja talvisäilytyskulut.

      • rahalla saa

        Ison veneen omistajalle ei nostokuluilla ole väliä, mutta olisihan se kiva päästä kävellen maihin eikä jollalla soudellen.

        Toisaalta 65 ft paatissa on oma miehistö, joka noutaa ravintolasta ja kantaa kauppakassit. Kun ottaa pois miehistötilat, niin omaan käyttöön ei sitten jääkään enempää kuin pienemmässä yksin ajettavassa :D

        Kiistämätön etu on tietenkin se, ettei tarvitse välittää promillerajoista, kun muut hoitaa merenkulun.

        24m vene on varmaankin ihan kiva asua, mutta se vaatisi paljon enemmän kiinnostusta asiaan. Ja vaika sen veneen saisikin venematkan päähän ankkuriin, niin se ei voita laiturissa oloa - ainakaan minun mielestäni. Omakotiltalo kaupungin keskustassa -haave on tässä tapauksessa venepaikka keskustassa.

        Onneksi rahan keksimisen jälkeen moniin tämän kaltaisiin ongelmiin on löytynyt helppoja ratkaisuja. Yksityisissä satamissa myydään isoillekin kipoille sopivia venepaikkoja ihan kohtuulliseen hintaan. Hangossakin ison paikan saa satkulla. Vuosikulu on vain 600 ja paikan voi myydä. kun ei enää tarvitse.

        En usko, että kukaan, jolla on varaa 65 ft paattiin on niin heikko talousasioissa, ettei ymmärtäisi tuon 600 egee säästyvän jo siinä että voi ajaa suoraan satamaan ja sammuttaa koneet siihen paikkaan.


      • ABF
        rahalla saa kirjoitti:

        Ison veneen omistajalle ei nostokuluilla ole väliä, mutta olisihan se kiva päästä kävellen maihin eikä jollalla soudellen.

        Toisaalta 65 ft paatissa on oma miehistö, joka noutaa ravintolasta ja kantaa kauppakassit. Kun ottaa pois miehistötilat, niin omaan käyttöön ei sitten jääkään enempää kuin pienemmässä yksin ajettavassa :D

        Kiistämätön etu on tietenkin se, ettei tarvitse välittää promillerajoista, kun muut hoitaa merenkulun.

        24m vene on varmaankin ihan kiva asua, mutta se vaatisi paljon enemmän kiinnostusta asiaan. Ja vaika sen veneen saisikin venematkan päähän ankkuriin, niin se ei voita laiturissa oloa - ainakaan minun mielestäni. Omakotiltalo kaupungin keskustassa -haave on tässä tapauksessa venepaikka keskustassa.

        Onneksi rahan keksimisen jälkeen moniin tämän kaltaisiin ongelmiin on löytynyt helppoja ratkaisuja. Yksityisissä satamissa myydään isoillekin kipoille sopivia venepaikkoja ihan kohtuulliseen hintaan. Hangossakin ison paikan saa satkulla. Vuosikulu on vain 600 ja paikan voi myydä. kun ei enää tarvitse.

        En usko, että kukaan, jolla on varaa 65 ft paattiin on niin heikko talousasioissa, ettei ymmärtäisi tuon 600 egee säästyvän jo siinä että voi ajaa suoraan satamaan ja sammuttaa koneet siihen paikkaan.

        Kyllä sillä on silloin merkitystä, jos hankinnan peruste on että niitä saa satkulla, kyllä siinä alkaa olla merkitystä kuluillakin ;)

        Luitko aloituksen ? Kyllä siis on kuluillakin merkitystä, myöntää tai ei. Miksi luulet niitä olevan alessa euroopassa myynnissä ;)


    • Williams turbojet

      Eihän sitä jollaa soudeta. Asianmukaiseen kalustoon kuuluisi vähintään joku williamsin turbojetti, joka otetaan esiin isommista veneistä löytyvistä "carageista" ja ajetaan sillä rantaan. Mutta onhan se oikeasti täysin totta, että mieluummin laiturissa kuin jossain toisaalla ankkurin varassa. Mutta niin kauan kun pitää huolen siitä että vene on alle 60ft, niin eiköhän sillä useimmiten laituriin pääse. Miehistöstä puheenollen useille veneily on kuitenkin isoksi osaksi sitä, että saa itse olla oman veneensä ratissa.

      • Ehkä, ehkä ei

        Kyllä sitä soudetaan kostean illan päätteeksi, tai rikotaan lakia ;D


    • umpiluupiolle

      Näin saadaan taas veneilykulttuuria pari pykälää alaspäin, kun veneilystä mitään tajuamaton umpiluupio alkaa painamaan 30 tonnisella 3000 hv vehkeellä pitkin sisäväyliä. Ja satamissa huuto päälle ja kusikaaret flaikkarilta. Joku mainitsikin saaristomeren ja Tukholman saariston. Tästä syystä tuleekin mentyä pitkälti itään lomilla. Siellä on vielä vähän jäljellä sitä mikä tekee veneilystä veneilyä. Mutta mielessä ollut kyllä myös estradin jättäminen pökkelöille. Kaahatkaa toisiinne kiinni ja mölöttäkää turkua. Aggregaatit soimaan luonnonsatamiin, kyllä se käen kukkumisen voittaa.

      • jsk1234

        Kyllä tosiaan kannattaisi harjoitella veneilyä paljon pienemmällä veneellä ensin. Ja vasta kun taidot ja ymmärrys on kehittynyt, miettiä noita isompia paatteja. Sopiva painoluokka ensiveneeksi 3 tonnia tai alle.


      • säälittävää
        jsk1234 kirjoitti:

        Kyllä tosiaan kannattaisi harjoitella veneilyä paljon pienemmällä veneellä ensin. Ja vasta kun taidot ja ymmärrys on kehittynyt, miettiä noita isompia paatteja. Sopiva painoluokka ensiveneeksi 3 tonnia tai alle.

        Et ymmärrä sitten veneistä mitään, kuten moni muukaan wannabee, joka tänne kirjoittaa.

        On typerää valita yksi suure kuvaamaan venettä. Täällä on pituutta, painoa ja kaikkein huvittavin hevosvoima. Tietenkin on niin, jos ei erota runkomalleja toisistaan eikä ymmärrä hallintalaitteista mitään, alkaa helposti takertua yhteen ominaisuuteen, jolla siten kuvaa venettä.

        Pituus on helppo, koska sen voi vaikka mitata lattialle viivottimella. Painokin on aika helppo, jos kuvittelee, että B-kortillaa saa ajaa henkilöautoa ja päättelee siitä, että hyvä vene aloittelijalla on henkilöauton painoinen eikä missään nimessä edes kevyen kuorma-auton :D


      • säälittävää kirjoitti:

        Et ymmärrä sitten veneistä mitään, kuten moni muukaan wannabee, joka tänne kirjoittaa.

        On typerää valita yksi suure kuvaamaan venettä. Täällä on pituutta, painoa ja kaikkein huvittavin hevosvoima. Tietenkin on niin, jos ei erota runkomalleja toisistaan eikä ymmärrä hallintalaitteista mitään, alkaa helposti takertua yhteen ominaisuuteen, jolla siten kuvaa venettä.

        Pituus on helppo, koska sen voi vaikka mitata lattialle viivottimella. Painokin on aika helppo, jos kuvittelee, että B-kortillaa saa ajaa henkilöautoa ja päättelee siitä, että hyvä vene aloittelijalla on henkilöauton painoinen eikä missään nimessä edes kevyen kuorma-auton :D

        Kyllä tämä aika puuduttavaa luettavaa olisi, jos jokainen kirjoittaja tarkkaan kuvailisi kaikki mahdolliset asiat tarkoittamistaan veneistä keulapotkurin tehoa myöten.

        Sulla oli ongelmaa ymmärtää käsitettä veneen painoluokka? Moni osaa päätellä veneen ulkomitat suurin piirtein annetun painon perusteella. Lue nettiveneen ilmoituksia tai uusien veneiden speksejä, siitä se alkaa hahmottua.


      • sama se
        jsk1234 kirjoitti:

        Kyllä tämä aika puuduttavaa luettavaa olisi, jos jokainen kirjoittaja tarkkaan kuvailisi kaikki mahdolliset asiat tarkoittamistaan veneistä keulapotkurin tehoa myöten.

        Sulla oli ongelmaa ymmärtää käsitettä veneen painoluokka? Moni osaa päätellä veneen ulkomitat suurin piirtein annetun painon perusteella. Lue nettiveneen ilmoituksia tai uusien veneiden speksejä, siitä se alkaa hahmottua.

        :D


    • Wannabee palstalla :

      Iso vene on tietenkin helpompi käsitellä kuin pieni.
      Massa rauhoittaa veneen kulkua kummasti. Tuuli ei lähde viemään ja varusteet on runsaammat ja tehokkaammat.

      Vahingon sattuessa, painavalla veneellä tulee sitä enemmän, mutta en ole koskaan nähnyt ison veneen hapuilevan satamaan tulossa, mutta pienten sitäkin enemmän.

      Mitä sitten tulee hevosvoimiin, niin ilmeisesti umpiluupio ei ymmärrä niistä mitään :D
      Ei ole edelleenkään nopeuden yksikkö :D

    • ~Volvo penta ips~

      Jos tahtoo asuttavan veneen, niin suomessa järkevä kokoluokka on (olettaen että kapteeni ja samalla todennäköinen omistaja on kokenut) noin 10 metristä 20 metriin/30-60ft omasta tarpeesta ja mieltymyksestä riippuen. Selväähän on että 10 metrin vene on jokaisen helpompi hallita, löytää satamapaikka, siirtää talvisäilytykseen ja ajaminenkin tulee huomattavasti halvemmaksi. Venettä hankkiessa kannatta ajatella, mahtuuko se vaikka omaan mökkirantaan aivan kuten kannattaa autollakin kokeilla mahtuuko talliin tms. Ja jos olisi vaikka 2 samanlaista venettä, toinen 200,000 peruskoneilla ja toinen 220,000 koneina volvon ips:sät
      Niin itse ainakin maksaisin niistä. Toki eihän se hinta välttämättä ips-koneista uutenakaan noin paljon nouse, mutta se olikin käytännön esimerkki. Ja jos päätyy liki 20, pelkästään hieman yli 15 metrin veneeseen, niin niissä on suuressa osassa se Kumivenecarage tai hydraulinen uimataso yhteysvenettä varten. Btw silloin tällöin jos on tulossa satamaan ja syystä tai toisesta "rantautuminen" näyttää epäorganisoidulta, niin saattaa tapahtua se mikä onkin veneilyssä todella hyvä asia:
      Toinen sataman asiakas sattaa ohikävellessään pyytämättäkin ojentaa auttavan kätensä, ottaa veneen vastaan ja auttaa köysien kanssa. Hieman epäilen, että saako niillä 60ft veneillä tuollaista huomiota?

      • kaikki tyylillään

        Veneen pituus ei välttämättä kerro paljon sen hallittavuudesta.
        Hallitavuuteen vaikuttaa muut asiat huomattavasti enemmän. Kevyt kölitön flaikkarivene yhdellä koneella ilman keulapotkuria voi olla pahuksen hankala jo pienellä tuulella siinä missä 50 ft vene, jolla on 15 t painoa, syvä v-kulmainen pohja, pari konetta ja potkurit edessä ja takana on helppo purkittaa koloon kuin koloon, vaikka olisi tuultakin.

        65 ft venettä en ole ajanut, mutta hallintalaitteet on yleensä sitä luokkaa ettei tule hiki.

        En usko, että 60 ft kerää säälipisteitä rantautuessa eikä kovin montaa kättä tule sitä kiinni pitämään. On nimittäin yleensä sen verran tajua porukalla että tietävät ettei yhdestä ihmisestä ole apua muualla kuin bryggalla.

        Toisaalta kaikki ei kaipaakaan sitä huomiota. Minäkin ajelen veneeni koloonsa mieluummin yksikseni. Ei ole kiva veneen lisäksi varoa hyväntahtoisia auttajia.


    • Squadron 62

      Ei pituus välttämättä kerrokaan, mutta jos ajatellaan ääripäitä kumpi on helpompi ajaa laituriin: 6 metrinen yamarin vai 62 fairline. Mutta kertomasi mukaan on tietysti ehdottoman totta että pienempi vene on alttiimpi tuulelle ja aallokolle.

      • Köyhä ja onnellinen

        Tule sie rysselinpatu Saimaalle tänne mahtuu hyvin
        300 jalkanen. Ykän seuraksi. Täällä on kaikki kylkiparkissa, myös minä nyt. Ei ole ruuhkaa (kaan). Mulla on 20 jalkanen paatti ihellä, mää siinä mahun nukkuun poikittain jo 100yötä tänä kesänä.


      • Hidas osaa

        Laituriin tai satamaan tulemista hankaloittaa vain tuuli ja harvemmin myös aallokko. Tyynellä kuka vaan ajaa laituriin minkä kokoisen veneen tahansa.

        Kyse on vain siitä, kuinka herkkä vene on tuulelle ja mitä välineitä siinä on veneen hallitsemiseen.


    • done that

      Jos lähtee 50 jalkaisella veneellä Ranskan atlantinpuoleiselta rannikolta kotiinpäin, ei oikeastaan mihinkään satamaan pääse varaamatta paikkaa etukäteen. Läheskään kaikissa satamissa ei ole paikkoja sille venekoolle, eikä muissakaan useita, vaan 1, 2 tai 3. Suomessa paikkoja löytyy Kotkasta, Helsingistä, Hangosta, Turusta, Nauvosta ja Maarianhaminasta. Noihin on käytännössä tyytyminen.

    • KokemustaOn.

      Kyllä 45 jalkainen on sopiva Suomeen. Me ajeltiin vaimon kanssa 5 kesää Fairlanen 45:lla FlyBridgellä ja oli tosi toimiva peli. Käy kesämökistä, vaan paremmin varustettu. Mukava sulkea illalla verhot, avata TV, säätää automaattilämmitys oikein, hakea jääpalakoneesta drinkkiin jäät keittiöstä ja nauttia illasta vaimon kanssa. Välillä grillataan takakannella pihvit ja illaksi kapteenin tuplasänky-kajuuttaan.

      Tosi mukavaa touhua ja hakkaa purjeveneilyn 10-0, samankokoisessa purkkarissa tosi ahdasta, vene kulkee vinossa ja kaupanpäälle saa olla tyytyväinen jos löytyy edes yksi suihku (tuossa oli 2kpl ja peräkannella vielä omansa).

      • EdellinenKertoja.

        Ps. ei ylläpitokulut pahoja ole, me ajettiin tuo oma vene mereltä Saimaan mökille, pikkuhalliin vedin sen traktorilla itse rannasta. Säilytys ja nostokulut 0e, taino ylläpitosähkö ehkä 100e/talvi.

        Kulutuskin siedettävä jos ei hana auki aja. Yksinkertaista, huoltovapaata tekniikkaa. Siinä oli Caterpillarin koneet. Aika halpaa oikeastaan tuollaisen pito.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      370
      4599
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      85
      1865
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1610
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      214
      1403
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1400
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1371
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1357
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1235
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe