Sijaisperheeseen?

veelaaa

Moi! Haluaisin sijaisperheeseen ja mulla ois jo paikkakin valmiina. Täs ihan mun kodin lähettyvillä on yksäritalli missä oon 2kk käyny ja tallinomistajat pitää mua jo ihan omana lapsenaan ja niillä ei enää kutsuta nimellä vaan "äiti" ja "isä" sanalla. Mulla on todella turvallista siellä.
Kotiin pelkään aina iltaisin tulla. Mua haukutaan ja mulle saatetaan huutaa ihan turhasta. Täällä on myös jonkinlaista ahdistelua. Isäni luona koen väkivaltaa. Olen menossa ensiviikolla koulun kuraattorille tallinomistajan (äidin) kanssa minne muuttaisin näillä näkymin. Käykö kuraattorille vaan "perheväkivalta" jos se kysyy miksi haluan sijaisperheeseen? Haluaisin todella nopeasti kaiken pois alta ja muuttaa ennen joululomaa, mutta pitääkö kuraattorin puheilla sitten käydä useamminkin kuin vaan sen kerran? Oikeat vanhempani ei edes teidä tästä vielä, mutta saa kyllä jossain vaiheessa tietoonsa, mutta peittelen tätä niin hyvin kun voin. Tuleeko kuraattorilta jotai lappuja joihin pitää laittaa nimiä ja allekirjoituksia vai kelpaako vain pelkkä puhuminen? en haluaisi edes mitään lappuja kirjoitettavaksi.

12

201

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kukkojussi

      Nyt meet kyllä jalat edellä puuhun. Kun olet alaikänen huoltajat eli isäsi ja äitisi päättävät missä asut. Koulun kuraattori ei sitä voi päättää ja jos sinulla on ongelmia kotona väkivaltaa tms kuraattorilla on on virkavelvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus. Sosiaalityö tekee sitten kartoituksen millaista apua tarvitset. Näin se menee.

      • Eihän mene :O

        Huoltaja ei ikävä kyllä saa päättää lapsen asuinpaikasta. Omat vanhemmat ovat aina "huoltajia", virallisesti siis ihan. Huoltaja voi joutua hoitamaan hyvinkin kaukaa lapsen kouluasiat ja vaikkapa sen, että nuori suorittaa riparille ja ripille päästäkseen tarvittavat kirkon piirissä olevat tapahtumat (ne mistä tulee merkkaukset).

        Myös esim allergian hoito on huoltajan tehtävä (käytännössä, eli pitää aina ja aina vain muistuttaa asuinpaikan emäntää lapsen allergiasta). Kuumeeton, mutta selvästi puolikuntoinen, lapsi saatetaan laittaa kouluun eikä huoltaja voi päättää toisin.


    • Kukkojussi

      Nyt kyllä oot käsittänyt väärin nimm "eihän men:O" Silloin kun lapset asuvat kotona eivätkä ole huostaanotettuja niin silloin lapsen asioista päättävät vanhemmat eli isä ja äiti, missä lapsi asuu jne. Jos taas lapsi on huostaanotettu niin vanhemmat ovat edelleen huoltajia mutta päättävät ainoastaan nimestä ja uskonnosta muusta päättää sosiaalitoimi. Joku kunta kyllä haluaa kumma kyllä joihinkin papereihin huoltajien eli vanhempien nimet joka ei perustu mihinkään lakiin. Mutta sosiaalitoimi ajaa näissäkin asioissa vanhempien edelle kun lapsen etu sen vaatii. Ihmettelen nyt kyllä että mistä tämän allergian vetäsit juttuusi. Olen nyt kyllä sen verran monta vuotta ollut sosiaalialalla että tiedän nämä asiat. Sijaishuolto muuten toteuttaa sosiaalitoimen päätöksiä asioissa.

      • vastasin "neuvoihin"

        "Kun olet alaikänen huoltajat eli isäsi ja äitisi päättävät missä asut."

        Miten tuon voi käsittää jotenkin "väärin"?

        ---ja tuo ed kommentti:

        "Silloin kun lapset asuvat kotona eivätkä ole huostaanotettuja niin silloin lapsen asioista päättävät vanhemmat eli isä ja äiti, missä lapsi asuu jne."

        Huostaanottoon ei vanhemmilla ole sanottavaa, eli eihän vanhemmat voi päättää lapsen asuinpaikasta. Puhut ihan hölmöjä! Kotiongelmat voi ratkaista ilman lastensuojelua, täytyyhän sinun se ymmärtää. Lastensuojelu ei toteuta lapsen etua.

        Käytännössä lapsen TODELLINEN HUOLTAMINEN (lue: hoiva /välittäminen) siis lankeaa oikeille vanhemmille erittäin usein! Tokitoki voit ihmetellä allergia-tragedian vetämistä "juttuuni" kaikin mokomin, se on SINUN huoli ei minun.


      • just joo

        Meidänkin lapsemme sijäisäiti on sosiaalityöntekijä ja laittoi facebookin kuvia lapsestamme että se siitä tietämisestä!!!! Viimeiseen asti väitti että saa laittaa nettiin kuvia, myönsi virheensä vasta kun johtava sosiaalityöntekijä puuttui asiaan. että niin viisaita nuo sossutädit on.


      • Satun tietämään
        vastasin "neuvoihin" kirjoitti:

        "Kun olet alaikänen huoltajat eli isäsi ja äitisi päättävät missä asut."

        Miten tuon voi käsittää jotenkin "väärin"?

        ---ja tuo ed kommentti:

        "Silloin kun lapset asuvat kotona eivätkä ole huostaanotettuja niin silloin lapsen asioista päättävät vanhemmat eli isä ja äiti, missä lapsi asuu jne."

        Huostaanottoon ei vanhemmilla ole sanottavaa, eli eihän vanhemmat voi päättää lapsen asuinpaikasta. Puhut ihan hölmöjä! Kotiongelmat voi ratkaista ilman lastensuojelua, täytyyhän sinun se ymmärtää. Lastensuojelu ei toteuta lapsen etua.

        Käytännössä lapsen TODELLINEN HUOLTAMINEN (lue: hoiva /välittäminen) siis lankeaa oikeille vanhemmille erittäin usein! Tokitoki voit ihmetellä allergia-tragedian vetämistä "juttuuni" kaikin mokomin, se on SINUN huoli ei minun.

        Näköjään muuten et itse tiedä lastensuojelulaista ja huoltajuudesta yhtään mitään että se siitä. Ja hei sillon kun lapsi ei ole huostassa niin tottakai vanhemmat päättävät lasten asioista ." TODELLINEN HUOLTAMINEN (lue: hoiva /välittäminen) siis lankeaa oikeille vanhemmille erittäin usein!" Silloin kun lastensuojelu puuttuu lasten asioihin huostaanoton muodossa niin silloin ei myöskään allergiahoito kuulu vanhemmille. Enkä näitä asioita Ihmettele vaan oidan niitä päivittäin.


      • miten sen ottaa...
        Satun tietämään kirjoitti:

        Näköjään muuten et itse tiedä lastensuojelulaista ja huoltajuudesta yhtään mitään että se siitä. Ja hei sillon kun lapsi ei ole huostassa niin tottakai vanhemmat päättävät lasten asioista ." TODELLINEN HUOLTAMINEN (lue: hoiva /välittäminen) siis lankeaa oikeille vanhemmille erittäin usein!" Silloin kun lastensuojelu puuttuu lasten asioihin huostaanoton muodossa niin silloin ei myöskään allergiahoito kuulu vanhemmille. Enkä näitä asioita Ihmettele vaan oidan niitä päivittäin.

        No ei hyvää päivää. Allergianhoito eli lapsen lääkityksen antaminen kuuluu huoltajavanhemmalle. Ihan tasan. Ainakin MINUN kuului se järjestää.

        Kun sinun lapsi ei saa tarvittavia lääkkeitä jossakin mihin et itse pääse, niin eikö se SINULLE, äitinä/isänä, lankea ihan loogisesti sinulle huoltajalle:O Voitko katsoa tai kuunnella vierestä, huoltaja, kun sinun lapsi jää hoidotta, vai ehkä kuitenkin koetat soittaa sinne lapsen asuinpaikan vastuunkantajalle, että se antaa sen lääkkeen?

        Ei lastensuojelun puuttuminen ainakaan meidän asioihin muuttanut tuota käytäntöä. Ls-työntekijä nimenomaan osoitti minua sormellaan ja korotti ääntään, että SINUN (=minun) on ÄITINÄ pidettävä huoli siitä, että lapsi on hyvissä oloissa.

        No se sormi-nainen lähti kyllä pois...


      • ethän tiedä :/
        Satun tietämään kirjoitti:

        Näköjään muuten et itse tiedä lastensuojelulaista ja huoltajuudesta yhtään mitään että se siitä. Ja hei sillon kun lapsi ei ole huostassa niin tottakai vanhemmat päättävät lasten asioista ." TODELLINEN HUOLTAMINEN (lue: hoiva /välittäminen) siis lankeaa oikeille vanhemmille erittäin usein!" Silloin kun lastensuojelu puuttuu lasten asioihin huostaanoton muodossa niin silloin ei myöskään allergiahoito kuulu vanhemmille. Enkä näitä asioita Ihmettele vaan oidan niitä päivittäin.

        Se siitä ls-lain ymmärtämisestä?

        Eiväthän ls-työntekijät ymmärrä mitä tekevät saati että ymmärtäisivät jotakin lapsien kokonaistarpeista.

        Lakeja luetaan kai huonoista oppikirjoista vai missä lie syy, että aivan liian monen lapsen ja nuoren ihmiselämä ja kokonaisvaltainen kehitys vaurioituu, kun sitä huostaanoton muodossa mestaroidaan?


      • kyl ihmettelit
        Satun tietämään kirjoitti:

        Näköjään muuten et itse tiedä lastensuojelulaista ja huoltajuudesta yhtään mitään että se siitä. Ja hei sillon kun lapsi ei ole huostassa niin tottakai vanhemmat päättävät lasten asioista ." TODELLINEN HUOLTAMINEN (lue: hoiva /välittäminen) siis lankeaa oikeille vanhemmille erittäin usein!" Silloin kun lastensuojelu puuttuu lasten asioihin huostaanoton muodossa niin silloin ei myöskään allergiahoito kuulu vanhemmille. Enkä näitä asioita Ihmettele vaan oidan niitä päivittäin.

        Ekaks sanot näin: "Ihmettelen nyt kyllä että mistä tämän allergian vetäsit juttuusi."

        Sit väität näin: "Enkä näitä asioita Ihmettele vaan oidan niitä päivittäin. "


    • pysähdy nyt

      Mistä sinua haukutaan? Miten sinua ahdistellaan? Asuuko isäsi jossakin muualla?

      Minkä ikäinen sinä olet? Ehkä kannattaa soittaa turvakotiin, tai ehdottaa vanhemmille että voisitteko käydä perheneuvolassa juttelemassa. Hevostilan "äiti" ei toimi nyt yhtään oikein! Hänen kuuluu ottaa yhteys sinun vanhempiisi. Myös kuraattorin pitää ottaa ensin yhteys sinun omiin vanhempiin. Kodeissa on monastikin paljon riitoja, mutta on rakentavaa koettaa selvittää riitojen syyt!

      Ei ratkaisu voi mitenkään olla jokin sijaisperheeseen muuttaminen! Sellainen on kauhea villitys, mitä esim 20v sitten ei edes tunnettu!

      Sinun perheellä taitaa olla varaa suht paljon, koska kuitenkin pystyt käymään ratsastusharrastuksessa? Vai syntyykö erimielisyydet kalliin harrastuksen takia? Toimeentulotukea saatetaan myöntää perheelle lasten harrastuksiin!

      • pysähdy nyt

        Arkailuttaako sinua ottaa esille aihe? Mikä tilanteesi on nyt?


    • huolettaa

      Vieläkö sinun kotitilanne tuntuu ikävältä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      374
      4764
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1914
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      1641
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1566
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      241
      1486
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1420
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1396
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1377
    9. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1254
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    Aihe