Java Auto Updater pyytää lupaa

stressaaja

Java Auto Updater pyytää siis lupaa ja vilkkuu tuossa koneen alaosassa kelta-sinisenä "vaakunana".
Onko turvallinen ja tarpeellinen?
Jollei, miten saan pois tai ainakin pois vilkkumasta?

Katsoin tuolta ohjauspanelista / Java Control Panel / General - ja siellä on alimmaisena teksti:
Java in the browswe is enable.

Ja View version about Java control panel:
Punaisella pohjalla tuo "kahvikuppi" ja teksti:
Java TM Standard Edition / ORACLE
Version 7 Update 67

Netistä luin, että Java on virus... Onko?

Stressaa, kun aina joku vilkkuu, eikä tiedä, mitä pitäisi tehdä...
Terv. stressaaja
----------

Fujitsu Siemens / Widows XP Home / Mozilla Firefox

43

925

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Java pitää päivittää jos sitä aikoo käyttää. Tuo on Javan päivitysohjelma.

      Itse XP on nykyään tietoturvaltaan heikko joten se pitäisi vaihtaa.

    • stressaaja

      Kiitos, mutta mihin tuota Javaa sitten käytetään?
      En tiedä, missä minä sitä edes tarvitsen?
      Eikö se siis ole virus?

      XP tietoturvaltaan heikko?
      Miten minä sen voin vaihtaa? Siis koneko pitää vaihtaa?
      Vanha tämä kone kyllä on, varmaan 10 v.

      • a.v.

        Ainoa mahdollisuus on vaihtaa siihen vaikka Linux Mint.

        Sellaisen saa ladattua verkosta ja poltettua DVD:lle.
        Noin vanhassa Fujitsu Siemensissä ei taida edes Usb-tikku asennus toimia (on meinaan kokemusta).


      • ------------------

        XP:n tietoturvapäivitykset loppuivat jo huhtikuussa. Haloo!


      • stressaaja
        ------------------ kirjoitti:

        XP:n tietoturvapäivitykset loppuivat jo huhtikuussa. Haloo!

        Siis mitä tarkoittaa, että tietoturva päivitykset loppuivat?
        Minulla on virusturva ja palomuurit, ym. kunnossa. Ainakin olen luullut niin. Pitääkös tästäkin nyt alkaa stressaan.

        Tuo Java vain on nyt muutaman päivän vilkkunut.


      • stressaaja kirjoitti:

        Siis mitä tarkoittaa, että tietoturva päivitykset loppuivat?
        Minulla on virusturva ja palomuurit, ym. kunnossa. Ainakin olen luullut niin. Pitääkös tästäkin nyt alkaa stressaan.

        Tuo Java vain on nyt muutaman päivän vilkkunut.

        Sitä ettei MS enää korjaa XP tietoturva aukkoja ja näin siitä tulee turvaton.

        Tästähän on uutisoitu aika paljonkin silloin keväällä.

        Eli suurin tietoturvaan vaikuttava tekijä on tämä XP. Virustorjunnat ja palomuurit eivät näihin aukkoihin.


      • stressaaja
        vapunen kirjoitti:

        Sitä ettei MS enää korjaa XP tietoturva aukkoja ja näin siitä tulee turvaton.

        Tästähän on uutisoitu aika paljonkin silloin keväällä.

        Eli suurin tietoturvaan vaikuttava tekijä on tämä XP. Virustorjunnat ja palomuurit eivät näihin aukkoihin.

        No nyt jotakin muistan, mutta en ymmärtänyt siitä mitään, kun sanottiin, että pitää pitää palomuurit, ym. kunnossa, niin voi käyttää.

        Taitaapa olla koneen osto edessä, kun tämä on kuitenkin jo näin vanha.
        Mikähän mahtaisi kannattaa ostaa. En halua niitä pieniä tabletteja tai läppäreitä, vaan ihan kunnollisen isolla kunnon näytöllä.

        Tuosta Javasta vielä, että mihin sitä tarvitaan?
        Minä en pelaa kuin Angry Birdsiä joskus Facebookissa ja sielläkin käyn harvoin.

        Pääosin käytän sähköpostia ja luen blogeja ja kirjoitan omaa ja katselen Areenassa.


      • stressaaja kirjoitti:

        No nyt jotakin muistan, mutta en ymmärtänyt siitä mitään, kun sanottiin, että pitää pitää palomuurit, ym. kunnossa, niin voi käyttää.

        Taitaapa olla koneen osto edessä, kun tämä on kuitenkin jo näin vanha.
        Mikähän mahtaisi kannattaa ostaa. En halua niitä pieniä tabletteja tai läppäreitä, vaan ihan kunnollisen isolla kunnon näytöllä.

        Tuosta Javasta vielä, että mihin sitä tarvitaan?
        Minä en pelaa kuin Angry Birdsiä joskus Facebookissa ja sielläkin käyn harvoin.

        Pääosin käytän sähköpostia ja luen blogeja ja kirjoitan omaa ja katselen Areenassa.

        Juu palomuuri ja virustorjunta eivät tässä auta. Palomuurilla kun pitäisi estää koko nettiliikenne koneesta niin sitten voisi jo auttaa.

        Minäkin lähtisin ostamaan uutta konetta koska tuo on sen verran vanha. Linux jakelu olisi ilmainen mutta se vaatii opettelua ja taitoa asentaa se XP tilalle.

        Javaa tarvitaan nykyään

        - Joillakin pelisivustoilla
        - Jotkut ohjelmista voivat käyttää sitä ( Harvinaista)

        Eli ei kannata jatkossa asentaa sillä siinä on välillä näitä tietoturva ongelmia.


      • stressaaja
        vapunen kirjoitti:

        Juu palomuuri ja virustorjunta eivät tässä auta. Palomuurilla kun pitäisi estää koko nettiliikenne koneesta niin sitten voisi jo auttaa.

        Minäkin lähtisin ostamaan uutta konetta koska tuo on sen verran vanha. Linux jakelu olisi ilmainen mutta se vaatii opettelua ja taitoa asentaa se XP tilalle.

        Javaa tarvitaan nykyään

        - Joillakin pelisivustoilla
        - Jotkut ohjelmista voivat käyttää sitä ( Harvinaista)

        Eli ei kannata jatkossa asentaa sillä siinä on välillä näitä tietoturva ongelmia.

        Eli voin siis poistaa sen. Miten poistan sen?


      • stressaaja kirjoitti:

        Eli voin siis poistaa sen. Miten poistan sen?

        Ohjauspaneelin kautta ohjelmien poisto kohdasta.


      • stressaaja
        vapunen kirjoitti:

        Ohjauspaneelin kautta ohjelmien poisto kohdasta.

        Kun menin sinne ohjauspanelista "Muuta sovelluksia tai poista se", sieltä löytyi:
        Java(TM) 6 Update 33 / Oracle - asennettuna vuodelta 2012
        Java FX 2.1.0 / Oracle Corporation - asennettuna vuodelta 2012
        Java 7 Update 67 / Oracle - asennettuna 30.8.2014

        Voiko nämä kaikki siis poistaa?

        Eihän näistä kai mikään ole se Java Script tai jokin sellainen, kun eikö se tarvita koneella?
        Sitä en kyllä tuolta löytänyt? Mistähän sen löytää?


      • stressaaja kirjoitti:

        Kun menin sinne ohjauspanelista "Muuta sovelluksia tai poista se", sieltä löytyi:
        Java(TM) 6 Update 33 / Oracle - asennettuna vuodelta 2012
        Java FX 2.1.0 / Oracle Corporation - asennettuna vuodelta 2012
        Java 7 Update 67 / Oracle - asennettuna 30.8.2014

        Voiko nämä kaikki siis poistaa?

        Eihän näistä kai mikään ole se Java Script tai jokin sellainen, kun eikö se tarvita koneella?
        Sitä en kyllä tuolta löytänyt? Mistähän sen löytää?

        Kaikki vaan poistoon.


      • stressaaja
        vapunen kirjoitti:

        Kaikki vaan poistoon.

        Miten kauan näiden poisto kestää? Nyt olen vasta tuota ensimmäistä (95,6 Mt) poistanut jo puolituntia?

        Olenko vain hätäinen?

        :O


      • stressaaja kirjoitti:

        Miten kauan näiden poisto kestää? Nyt olen vasta tuota ensimmäistä (95,6 Mt) poistanut jo puolituntia?

        Olenko vain hätäinen?

        :O

        Voi kestää tunteja. Riippuu monesta asiasta.


      • stressaaja
        vapunen kirjoitti:

        Voi kestää tunteja. Riippuu monesta asiasta.

        Kiitos tosi pakjon avusta. =D
        Eipä vilku enää!


      • "Kiitos, mutta mihin tuota Javaa sitten käytetään?"

        Java ohjelmiin.

        "XP tietoturvaltaan heikko?"

        Niin, Windows XP:n tietoturvapäivitykset loppuivat keväällä, eli sillä ei ole enää asiaa julkiseen verkkoon, esim. iltalehden sivuille tai suomi24:n.

        "Miten minä sen voin vaihtaa?"

        Yleensä joko asennetaan uudempi käyttöjärjestelmä tai ostetaan uusi tietokone.


      • stressaaja kirjoitti:

        Siis mitä tarkoittaa, että tietoturva päivitykset loppuivat?
        Minulla on virusturva ja palomuurit, ym. kunnossa. Ainakin olen luullut niin. Pitääkös tästäkin nyt alkaa stressaan.

        Tuo Java vain on nyt muutaman päivän vilkkunut.

        "Siis mitä tarkoittaa, että tietoturva päivitykset loppuivat?"

        Kaikki tietoturva-aukot mitä Windowsista löytyy, jäävät auki Windows XP:stä joten se tietokone voi saastua vaikka nettisivuilla, sähköpostiliitteistä jne.

        "Minulla on virusturva ja palomuurit, ym. kunnossa"

        Palomuuri on vain pakettisuodin, mutta jos sillä toimii vaikka suomi24.fi niin silloin siitä menee läpi HTTP liikenne ja se voi saastua sen kautta. Virustutka taas ei korjaa niitä turvareikiä, se tehdään päivityksillä.

        Eli nettiyhteydet melkeinpä pitäisi ottaa pois, erillisestä palomuurilaitteesta estää pääsyn muualle maailmaan että käyttää vain sisäverkossa tai jotain muuta rajumpaa.

        Katsos kun niillä tietokoneohjelmilla on "parasta ennen" päiväykset ja ne pitää uusia säännöllisesti että saa ne tietoturvapäivitykset, jotta käyttö on turvallista.


      • auttajax
        M-Kar kirjoitti:

        "Siis mitä tarkoittaa, että tietoturva päivitykset loppuivat?"

        Kaikki tietoturva-aukot mitä Windowsista löytyy, jäävät auki Windows XP:stä joten se tietokone voi saastua vaikka nettisivuilla, sähköpostiliitteistä jne.

        "Minulla on virusturva ja palomuurit, ym. kunnossa"

        Palomuuri on vain pakettisuodin, mutta jos sillä toimii vaikka suomi24.fi niin silloin siitä menee läpi HTTP liikenne ja se voi saastua sen kautta. Virustutka taas ei korjaa niitä turvareikiä, se tehdään päivityksillä.

        Eli nettiyhteydet melkeinpä pitäisi ottaa pois, erillisestä palomuurilaitteesta estää pääsyn muualle maailmaan että käyttää vain sisäverkossa tai jotain muuta rajumpaa.

        Katsos kun niillä tietokoneohjelmilla on "parasta ennen" päiväykset ja ne pitää uusia säännöllisesti että saa ne tietoturvapäivitykset, jotta käyttö on turvallista.

        Liioittelua ..

        Ei se xp parissa kuukaudessa vanhene miksikään. Vuosissa mitattuna onkin sitten jo eri asia.

        Monella saattaa päivitykset myöhästyä viikkoja ja kuukausia uusimmissakin versioissa.


      • ...............
        M-Kar kirjoitti:

        "Kiitos, mutta mihin tuota Javaa sitten käytetään?"

        Java ohjelmiin.

        "XP tietoturvaltaan heikko?"

        Niin, Windows XP:n tietoturvapäivitykset loppuivat keväällä, eli sillä ei ole enää asiaa julkiseen verkkoon, esim. iltalehden sivuille tai suomi24:n.

        "Miten minä sen voin vaihtaa?"

        Yleensä joko asennetaan uudempi käyttöjärjestelmä tai ostetaan uusi tietokone.

        Liioittelua.

        Itse olen joskus käyttänyt suoraan asennettua käyttöjärjestelmää viikkoja ennekuin päivitykset on tehty. Kunhan palomuuri on kunnossa, niin no problemo.

        Ne päivitykset kestävät tuntikausia jos on vuosien päivitykset edessä, niin joskus käytellyt konetta joka on "vuosia" vanhentunut.

        Palomuurit vaan kuntoon.


      • ............... kirjoitti:

        Liioittelua.

        Itse olen joskus käyttänyt suoraan asennettua käyttöjärjestelmää viikkoja ennekuin päivitykset on tehty. Kunhan palomuuri on kunnossa, niin no problemo.

        Ne päivitykset kestävät tuntikausia jos on vuosien päivitykset edessä, niin joskus käytellyt konetta joka on "vuosia" vanhentunut.

        Palomuurit vaan kuntoon.

        Palomuurit eivät tässä auta.


      • auttajax kirjoitti:

        Liioittelua ..

        Ei se xp parissa kuukaudessa vanhene miksikään. Vuosissa mitattuna onkin sitten jo eri asia.

        Monella saattaa päivitykset myöhästyä viikkoja ja kuukausia uusimmissakin versioissa.

        Vanhenee.


      • .......... ?
        vapunen kirjoitti:

        Palomuurit eivät tässä auta.

        ja perustelut oli?


      • .......... ? kirjoitti:

        ja perustelut oli?

        Muutenhan MS ei olisi tarvinnut julkaista yhtään päivitystä XP käyttiksen :D


      • auttajax kirjoitti:

        Liioittelua ..

        Ei se xp parissa kuukaudessa vanhene miksikään. Vuosissa mitattuna onkin sitten jo eri asia.

        Monella saattaa päivitykset myöhästyä viikkoja ja kuukausia uusimmissakin versioissa.

        "Ei se xp parissa kuukaudessa vanhene miksikään."

        Ei niin, mutta kun se tuki loppui jo huhtikuussa, eli tästä on puoli vuotta aikaa.

        Neljä kuukautta ilman turvapäivityksiä alkaa altistamaan pahasti turvaongelmille, joten tuo on kyllä mennyt vanhaksi.


      • .......... ? kirjoitti:

        ja perustelut oli?

        Jos vaikka suomi24 sivu avautuu niin silloinhan sen saa saastutettua helposti. Katsos kun se palomuuri on pelkkä pakettisuodin, ei mikään kaiken kattava "suojaus". Se estää vain liikennettä niiden porttien ja osoitteiden kautta mitä estät sillä.


    • stressaaja

      Siis onko tuo Linux Mint sama kuin Windows XP Home?
      Eikö Windowsia käytetä nykyään enää?
      Tämä kone on ollut aikoinaan aika kallis ja huollossa on sanoneet, että tämä on sitkeä tapaus ja hyvin toimii. Tässä on aika monta paikkaa tikulle, mutta et tainnut tarkoittaa sitä.

      • Ei ole vaan ilmainen Linux jakelu: http://fi.wikipedia.org/wiki/Linux_Mint

        Windows on edelleen maailman yleisin käyttis mutta siitä on tullut XP jälkeen Vista, Windows 7 ja 8 versiot joita tuetaan.


      • stressaaja
        vapunen kirjoitti:

        Ei ole vaan ilmainen Linux jakelu: http://fi.wikipedia.org/wiki/Linux_Mint

        Windows on edelleen maailman yleisin käyttis mutta siitä on tullut XP jälkeen Vista, Windows 7 ja 8 versiot joita tuetaan.

        Minä olen luullut että minulla on toi Windows 7?
        Mistä sen näkeekään, mikä itsellä on käytössä?


      • stressaaja kirjoitti:

        Minä olen luullut että minulla on toi Windows 7?
        Mistä sen näkeekään, mikä itsellä on käytössä?

        Sen näkee heti työpöytältä käsin vertailemalla sitä näihin kuviin

        XP: http://www.guidebookgallery.org/pics/gui/desktop/firstrun/winxppro-2-1.png

        Windows Vista: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/fi/b/bd/WindowsVistaDesktop.png

        Windows 7: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/fi/f/fb/Windows_7_RTM_FIN.png

        Kiinnitä huomio tuohon vasemalla olevaan käynnistä valikkoon. Sen ulkomuoto kertoo aika hyvin mikä Windows versio on kyseessä.


      • stressaaja
        vapunen kirjoitti:

        Sen näkee heti työpöytältä käsin vertailemalla sitä näihin kuviin

        XP: http://www.guidebookgallery.org/pics/gui/desktop/firstrun/winxppro-2-1.png

        Windows Vista: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/fi/b/bd/WindowsVistaDesktop.png

        Windows 7: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/fi/f/fb/Windows_7_RTM_FIN.png

        Kiinnitä huomio tuohon vasemalla olevaan käynnistä valikkoon. Sen ulkomuoto kertoo aika hyvin mikä Windows versio on kyseessä.

        Enemmän näyttää juuri tuolta W 7 tämä minun.


      • stressaaja kirjoitti:

        Enemmän näyttää juuri tuolta W 7 tämä minun.

        Silloin siinä voi sittenkin olla tuo käyttis. Varmista vielä asia ohjauspaneelista järjestelmä kohdasta.


      • stressaaja
        stressaaja kirjoitti:

        Enemmän näyttää juuri tuolta W 7 tämä minun.

        Tuo käynnistä "pyöryläkin" on aivan samanlainen kuin tässä minulla ja tuo tausta väri tämmöinen harmaampi sininen, eikä tuollainen kirkas sininen ja mallikin on ihan kuin tässä minulla. Ja tuo kukka, joka minullakin on, on nimenomaan tuossa samassa paikassa, eikä tuolla vasemmalla...


      • stressaaja
        vapunen kirjoitti:

        Silloin siinä voi sittenkin olla tuo käyttis. Varmista vielä asia ohjauspaneelista järjestelmä kohdasta.

        Windows 7 Home Premium siellä luki.

        Muuttaakos tämä jotakin?


      • stressaaja kirjoitti:

        Windows 7 Home Premium siellä luki.

        Muuttaakos tämä jotakin?

        Silloin ei tarvitse ostaa uutta konetta sillä tuon tuki kestää vielä vuoteen 2020 asti. Eli javan poisto riittää siis tässätapauksessa ja luonnollisesti Windowsin ja ohjelmien pitäminen ajantasalla.


      • stressaaja
        vapunen kirjoitti:

        Silloin ei tarvitse ostaa uutta konetta sillä tuon tuki kestää vielä vuoteen 2020 asti. Eli javan poisto riittää siis tässätapauksessa ja luonnollisesti Windowsin ja ohjelmien pitäminen ajantasalla.

        Kiitos, huojentavaa kuulla, vaikka voipi olla, että tämä kone ei taida jaksaa sinne asti edes tällä minun käytöllä. :)


      • vapunen kirjoitti:

        Ei ole vaan ilmainen Linux jakelu: http://fi.wikipedia.org/wiki/Linux_Mint

        Windows on edelleen maailman yleisin käyttis mutta siitä on tullut XP jälkeen Vista, Windows 7 ja 8 versiot joita tuetaan.

        Valhe. Android on yleisin käyttis.


      • "Siis onko tuo Linux Mint sama kuin Windows XP Home?"

        Ei. Ihan eri käyttöjärjestelmä. Enkä suosittele kun se on sellainen harrastusporukan tekemä. Ennemmin sitten ottaa vaikka Ubuntu LTS:n, CentOS:n tai Debianin jos haluaa maksuttoman mutta laadukkaan ja hyvin tuetun käyttöjärjestelmän.


      • auttajax
        stressaaja kirjoitti:

        Kiitos, huojentavaa kuulla, vaikka voipi olla, että tämä kone ei taida jaksaa sinne asti edes tällä minun käytöllä. :)

        Mutta muista pitää windows!

        Ei samasta ohjelmasta kannata kahta kertaa maksaa .. vaikka rauta vaihtuisikin.


      • Fiat buntu
        M-Kar kirjoitti:

        "Siis onko tuo Linux Mint sama kuin Windows XP Home?"

        Ei. Ihan eri käyttöjärjestelmä. Enkä suosittele kun se on sellainen harrastusporukan tekemä. Ennemmin sitten ottaa vaikka Ubuntu LTS:n, CentOS:n tai Debianin jos haluaa maksuttoman mutta laadukkaan ja hyvin tuetun käyttöjärjestelmän.

        Harrastelijoiden höpinöitä.

        Mistäs otat, jos ei ole käyttöjärjestelmää ..


      • Fiat buntu kirjoitti:

        Harrastelijoiden höpinöitä.

        Mistäs otat, jos ei ole käyttöjärjestelmää ..

        "Mistäs otat, jos ei ole käyttöjärjestelmää .."

        Siellähän se on palvelimella, sen kun lataa vaan.


      • laturi rikki?
        M-Kar kirjoitti:

        "Mistäs otat, jos ei ole käyttöjärjestelmää .."

        Siellähän se on palvelimella, sen kun lataa vaan.

        Milläs lataat, jos ei ole käyttöjärjestelmää.


      • laturi rikki? kirjoitti:

        Milläs lataat, jos ei ole käyttöjärjestelmää.

        No onhan sinulla joku käyttöjärjestelmä kun tänne suomi24:n saat kirjoiteltua.

        Jos et halua samalla koneella ladata niin sitten lataa sen siltä toiselta tietokoneelta. Ja jos sekin on jokin ongelma niin sitten sen voi ostaa palveluna.

        Se ei ole minun ongelmani jos sinulla on vaikeata linkin klikkaus ja imagen lataaminen.


      • auttajax kirjoitti:

        Mutta muista pitää windows!

        Ei samasta ohjelmasta kannata kahta kertaa maksaa .. vaikka rauta vaihtuisikin.

        Silloin tarvitaan retail versio Windowsista. OEM versio Windowsta on rajoitettu niin, että silloin maksetaan siitä käyttöluvasta aina kun uusii tietokonetta. Siksi se onkin niin halpa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      252
      2374
    2. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      72
      1794
    3. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      168
      1505
    4. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      328
      1493
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1045
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      82
      907
    7. Oho! Niko Saarinen saa melko persoonattomaan kotiinsa luksus faceliftin - Katso ennen-jälkeen kuvat!

      Niko Saarinen ja aika näyttävä face lift! Palkitun radiojuontajan koti sai aivan uutta lämpöä ja hehkua tv-ohjelmassa.
      Suomalaiset julkkikset
      5
      785
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      176
      770
    9. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      203
      712
    10. Ettet vaan pety niin

      Varoitan etukäteen kaiken kokemamme jälkeen että en tule laittamaan viestiä enää (ensin) enkä lähestymään (ensin) enää.
      Ikävä
      50
      710
    Aihe