(Maa)tilan puolikkaan osto

Alma V.

Olen aikeissa ostaa miesystäväni omistamasta maatilasta puolet, koska aiomme jatkaa tätä elämäntaipaletta yhdessä ja haluamme, että myös minulle tulee kunnollinen side tuohon paikkaan, jossa tulen (toivottavasti) loppuelämäni asumaan ja elämään.
Miten tälläisessä tapauksessa menee verotus ? Eli joutuuko mieheni maksamaan myyntivoittoveroa ja mistä se lasketaan ? Minähän joudun kuitenkin maksamaan varainsiirtoveron. Tilaan kuuluu vanha päärakennus, muutama hehtaari peltoja (joita mies viljelee) sekä metsää. Itse en tule tilalla työskentelemään, osaltani on kyse vain omistamisesta.
Kokemuksia ? Huomioonotettavaa ?
Kiitos asiallisista vastauksista !

8

139

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Keisarille mikä keis

      Mies joutuu maksamaan luovutusvoittoveroa, jonka suuruus määräytyy tietysti mm kaupan suuruudesta, hankintahinnasta, omistusajasta jne. Voitto on pääomatuloa. Verohallinnon sivuilla on selkeät tiedot.

    • pähkinä

      Mieti vielä toisen kerran. Sulle tulee myelmaksu. Jos jäät työttömäksi, sulla on puolikas maatila etkä saa työttymyyskorvausta. Ja jos tilan koko on muutama hehtaari peltoa niin se on enemmän harrastus. JOs metsää on satoja hehtaareja niin asia eri.

      • Alma V.

        Miten niin mulle tulee Myel-maksu ? Enhän työskentele tilalla, omistan vain.


      • sätkä
        Alma V. kirjoitti:

        Miten niin mulle tulee Myel-maksu ? Enhän työskentele tilalla, omistan vain.

        Minusta tuo myel maksu tulee, mutta se kannattaa tarkistaa melalta.
        Työttömyyskorvaukset voi sitten unohtaa, koska sinun voidaan katsoa työllistyvän omalla tilalla, vaikka et siitä elantoa saakkaan.
        Menkää ennen naimisiin kuin tuollaista teette, sama tulos.


    • Viiljelijä

      Ei tule Myel maksua, mutta mata ja varsinkin vapaaajan mata kannattaa ottaa, jos mahdollisesti joskus työssä mukana. Halpoja ja vapaa-ajan tapaturmien suhteen ei juurikaan rajoituksia korvauksissakaan.

      Itsellä suunnitteilla maatilan päärakennuksen ja sen tontin puolikkaan myynti ja lohkominen tilasta vaimolle, jotta tuntisi paikan enemmän omaksi kodikseen. Pellot ja metsät jäävät itselleni, koska ovat työpaikkani. Vaimolla oma työ muualla.

      Meillä veroseuraamuksia ei minulle tule, koska olen asunut yli 2 vuotta tässä. Vaimo maksaa varainsiirtoveron. Kauppahinnan olemme miettineet siten, että ei tule lahjaveroa eli väh. 75% käyvästä puolikkaan arvosta.

    • Papin aamen

      Mikäli olette aviopari niin mitä merkitystä on puolikkaan myynnillä? Ilman avioehtoa hän "omistaa" käytännössä puolet yhteisestä asunnostanne n 1/2 hehtaarin tontteineen vaikka sitä ei olisi lohkaistukaan. Susiparien kohdalla tilanne on toisin

    • Häjy

      Minkä takia pitäisi ostaa mieheltä puolikas, sehän on sama kuin siirtäisi taskusta toiseen rahaa ja maksaisi kulut siitä. Osta mieluimmin siihen tilalle omiin nimiin lisää peltoa, koneita ym tarvittavaa. Kumpikin teke avioehdon omaisuudelleen, niin on sitten eron kohdatessa aika paljon helpompaa jakaa...

      • Näinkin voidaan jaka

        Myös minun ajatukseni kulkevat samaa rataa. Tosin eiväthän kaikki haluakaan ostaa lisää maata.

        Meillä on nimissäni tila, jonka olen sisarusten välisillä kaupoilla ostanut isäni kuoleman jälkeen v. 1988. Tilan päärakennuksen kuten muutkin tilat olemme kunnostaneet 90- luvulla. Verotuksessa kiinteistövero määrätään minulle, mutta käytännössä omistamme pihapiirin yhdessä, koska ei ole avioehtoa. Pellot ja metsät ovat virallisesti nimissäni. Maatalouden tulot jaetaan verotuksessa minun/vaimon kanssa suhteessa 2/1 (teen työt pääasiassa) mutta eläkemaksut jaamme toisinpäin, koska vaimo hoiti pitkään kotiäitinä lapsia. Siten turvaamme hänen eläkekertymää. Viimeisen kymmenen vuoden aikana olemme yhdessä ostaneet kolmessa erässä metsää, josta on muodostettu erillinen tila. Nänkin menetellen omistuksen tunne on saatu molempien koettavaksi


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      378
      3680
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      209
      1803
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      67
      1384
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      151
      1260
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      895
    6. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      883
    7. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      57
      870
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      850
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      49
      830
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      829
    Aihe