Mitä teen väärin?

tietämätön

Olen kohta 19.v tyttö. Painoni on 66,7kg ja pituus 168cm. BMI 23,6. Tänään kävin kehonkoostumus mittauksissa ja tuli suurena shokkina rasvaprosenttini. Se oli nimittäin 33,9% lihasprossenttini oli 28,5% ja keskivartalon läskin lukema oli alhainen. Puoli vuotta sitten kun mittaisin se oli 23,3% prosenttia. Tuolloin aloitin vasta kunnon treenauksen.

Mielestäni liikun paljon ja monipuolisesti. 4krt viikossa sali treeni, 1krt raskas aerobinen, pyöräilen tai kävelen joka paikkaan ja lisäksi yhdet pitkät tanssi treenit.
Syön myös hyvinmonipuolisesti, aamupalana yleensä keitän kaurapuuron ja laitan lisäksi pilttiä joka on 100% hedelmää. Lounas on kouluruoka, puolet salaattia ja loput muuta. Välipalaa en aina ehdi syödä tai ei ole mitään mitä voisi syödä koululla mutta yleensä tuolloin ollut joku leipä tai hedelmä. Päivällinen on samanlainen kuin lounas. Iltapalalla rahkaaa ja jos on kova nälkä niin kananmunia ja leipää.

Eli syönkö väärin vai mistä johtuu korkea rasvaprosentti? Kuinka saisin itseni kiinteytymään? Minun tavoite on kiinteytyminen ja nyt luulin että oltaisiin menty hyvään suuntaan mutta mentykkin huonompaa suuntaan ilmeisesti. Nyt olen päättänyt että jätän herkut pois kokonaan. aikasemmin söin kerran viikossa.

21

247

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Entiedäkunhanhuutele

      Hmmm... vaikea sanoa näin ilman lisäinfoa:

      - 4 krt/vko salitreeni: ohjelma? sarjat?
      - 1 krt raskas aerobinen: kesto? laji? sykealueet?


      Ruokailuista:
      - jätä piltti pois, se on vauvan/taaperon ruokaa
      - laita päivän ruokailut esim. kalorilaskuriin, niin saat makrojen (hiilarit, rasvat, prodet) arvot sekä kokonaiskalorimäärän

      Mikä on tavoite? Rasva% alas, mikä/mitä muuta? Kiinteytyminen (eli rasvat veks) on pääosin ruokailuista kiinni, liikunta tietenkin boostaa.

      Myös lepo (eli unen määrä ja laatu) merkitsee paljon, lepopäivän pitäminen (väh. 1 pv/vko) sekä stressi (sen määrä, sietokyky).

      • tietämätön

        Salitreeni on jaettu että kahtena päivänä on alakroppa ja kahtena yläkroppa. personal trainer sanoi että näin on hyvä aloittaa.
        alakroppa päivänä teen prässiä, kyykkyjä, reidenojennus, polvenojennus jne. en muista kaikkia liikkeiden nimiä. sarjat on 3x15 lisäksi vatsat joka kerta

        yläroppa päivänä teen monipuolisesti kaikille lihasryhmille, en osaa eritellä kyseisiä liikkeitä. silloinkin 3x15. painoja laitan sen verran että just ja just jaksan tehdä viimeiset toistot, eli kunnon painot laitan. noin 1,5 h menee tuolloin salilla

        aerobinen on yleensä joku ryhmäliikunta esim. body compat. syke vedetään oikein korkealle.

        rasvaprosenttia olisi tarkoitus saada noin 20% näin aluksi. kiinteytyminen ja voimaa lisää


    • 1+1

      Ennen muinoin, noin sata vuotta sitten, aerobisena liikuntana pidettiin kävelyä, hiihtoa, pyöräilyä, juoksua. Se oli liikuntaa, jonka ajateltiin kehittävän kestävyyskuntoa, rasva-aineenvaihduntaa yms.
      Nykyisin mitä tahansa ähellystä kutsutaan aerobiseksi harjoitukseksi. Syke vain kiskaistaan korkealle ja siinä se.
      En tiedä kuka tekee väärin, mutta kova puhina on päällä.
      Fit and fat. Onko se niin kauheaa, jos terveyttä riittää ja nauttii elämästään!

    • Entiedäkunhanhuutele

      Jos PT on tehnyt sinulle räätälöidyn salitreenin, niin OK. Jos PT on vetänyt sen ns. "pötälaatikosta", niiin ammattitaidottomuus paistaa läpi. Vaihda ryhmäliikuntatunti esim. hölkkä/juoksutreeniin periaatteella PPP (psytyy puhumaan puuskuttamatta).

      Onko PT tehnyt ruokavalion?

      • tietämätön

        Tämän kuntosalin PT jossa on käyn on hyvin pätevä. Hänellä on vahva tausta kuntosali jutuista, treenaa itsekkin kovasti jonka näkee oikein hyvin. Olen tehnyt kyl kyseistä ohjelmaa puoli vuotta ja joku sanoi minulle että pitäisi vaihtaa ohjelmaa kolmen kuukauden välein, en tiedä onko asia oikeasti noin. Kuinka usein pitäisi sitten käydä lenkillä? Aikasemmin kun kävelin niin lähti paino äkkiä putoamaan mutta en kuitenkaan saanut sykettä kovin korkealla ja salillla sanottiin että jokin aerobinen jossa syke nousee korkealle.

        Ei ole PT tehnyt ruokavaliota. Löysin netistä jonkun PT.n tekemän ruokavalion niin olen syönyt suurin piirtein sen mukaan. Ihan en täysin pysty syömään niin ku en itse pysty vaikuttaa siihen mitä syön koulussa ja kotona.


      • 17+19
        tietämätön kirjoitti:

        Tämän kuntosalin PT jossa on käyn on hyvin pätevä. Hänellä on vahva tausta kuntosali jutuista, treenaa itsekkin kovasti jonka näkee oikein hyvin. Olen tehnyt kyl kyseistä ohjelmaa puoli vuotta ja joku sanoi minulle että pitäisi vaihtaa ohjelmaa kolmen kuukauden välein, en tiedä onko asia oikeasti noin. Kuinka usein pitäisi sitten käydä lenkillä? Aikasemmin kun kävelin niin lähti paino äkkiä putoamaan mutta en kuitenkaan saanut sykettä kovin korkealla ja salillla sanottiin että jokin aerobinen jossa syke nousee korkealle.

        Ei ole PT tehnyt ruokavaliota. Löysin netistä jonkun PT.n tekemän ruokavalion niin olen syönyt suurin piirtein sen mukaan. Ihan en täysin pysty syömään niin ku en itse pysty vaikuttaa siihen mitä syön koulussa ja kotona.

        Joo, kyllä sitä ohjelmaa kannattais vaihtaa sen 3kk:n välein.


      • 1+1
        tietämätön kirjoitti:

        Tämän kuntosalin PT jossa on käyn on hyvin pätevä. Hänellä on vahva tausta kuntosali jutuista, treenaa itsekkin kovasti jonka näkee oikein hyvin. Olen tehnyt kyl kyseistä ohjelmaa puoli vuotta ja joku sanoi minulle että pitäisi vaihtaa ohjelmaa kolmen kuukauden välein, en tiedä onko asia oikeasti noin. Kuinka usein pitäisi sitten käydä lenkillä? Aikasemmin kun kävelin niin lähti paino äkkiä putoamaan mutta en kuitenkaan saanut sykettä kovin korkealla ja salillla sanottiin että jokin aerobinen jossa syke nousee korkealle.

        Ei ole PT tehnyt ruokavaliota. Löysin netistä jonkun PT.n tekemän ruokavalion niin olen syönyt suurin piirtein sen mukaan. Ihan en täysin pysty syömään niin ku en itse pysty vaikuttaa siihen mitä syön koulussa ja kotona.

        "Aikasemmin kun kävelin niin lähti paino äkkiä putoamaan mutta en kuitenkaan saanut sykettä kovin korkealla ja salillla sanottiin että jokin aerobinen jossa syke nousee korkealle."
        Kun salilla puhutaan aerobisesta kunnosta, puhutaan tavallisesti jostain max. rykäyksestä, sillä ei rakenneta aerobisen kunnon perustaa.
        Palaa siihen mitä teit aiemmin. Aerobista liikuntaa omien tuntemusten mukaan. Perustan rakentamista. Kävely voi olla ihan hyvä liikuntamuoto. Onnistunut lenkki palkitsee itsensä hyvällä ololla.


      • ei.
        tietämätön kirjoitti:

        Tämän kuntosalin PT jossa on käyn on hyvin pätevä. Hänellä on vahva tausta kuntosali jutuista, treenaa itsekkin kovasti jonka näkee oikein hyvin. Olen tehnyt kyl kyseistä ohjelmaa puoli vuotta ja joku sanoi minulle että pitäisi vaihtaa ohjelmaa kolmen kuukauden välein, en tiedä onko asia oikeasti noin. Kuinka usein pitäisi sitten käydä lenkillä? Aikasemmin kun kävelin niin lähti paino äkkiä putoamaan mutta en kuitenkaan saanut sykettä kovin korkealla ja salillla sanottiin että jokin aerobinen jossa syke nousee korkealle.

        Ei ole PT tehnyt ruokavaliota. Löysin netistä jonkun PT.n tekemän ruokavalion niin olen syönyt suurin piirtein sen mukaan. Ihan en täysin pysty syömään niin ku en itse pysty vaikuttaa siihen mitä syön koulussa ja kotona.

        Voin taata, että kyseinen PT ei ole pätevä. Vain tietämätön valmentaja suosittelee aloittelijalle 2-jakoista ohjelmaa 4x vko jossa toistot 3x15. Miltä tuntuu kun pääsisit parempiin tuloksiin vähemmillä liikkeillä, toistoilla ja treenipäivillä? Noin 95% salien omista PTsta on epäpäteviä jotka tosiaan saa oppinsa viikonloppu kursseilta ja sitten eikun vaan kusettamaan ihmisiltä rahat pois! Toimii :)


    • mksjsnnsn

      Kuntosali pt:t ovat syvältä monetkin. On vain joku kurssi käytynä eikä omia kokemuksia lainkaan. Sen mukaiset ovat sitten ohjelmatkin.

    • joku jannu

      No jos painoa haluat pudottaa niin suurin tekijä on edelleenkin se ruokavalio.

      Salitreeni ei kovimmillaankaan polta juurikaan kaloreita, mutta turhaa se ei silti ole.

      Noissa kehonkoostumusmittauksissa on tavoista riippuen heittoja, joten eivät välttämättä ole totuudenmukaisia

    • Ylös, ulos, lenkille

      Väärin on tuo suuri salitreenien määrä. Vaihda juoksuun, pyöräillyn ja lumien tullen hiihtoon.Kviikko salilla riittää, sekin dynaamisena eli vapailla painoilla tiuhat toistot. Ei paljoa salitreeni kuluta kaloreita eli rasvaa. On nykyajan muotivillitys ja alan yrittäjien työllistäjä. Sopii hyvin laihoille jotka haluaa lisää massaa.

    • Ylös, ulos jne

      Olet muutoin ihan normikokoinen eikä tarvii laihduttaa.

    • Huuhaata!

      Onneksi edes joku älysi jo sanoa, että mittarien lukemat heittelevät miten sattuu. Mittauksia työnsä puolesta tekevä fyssari kertoi, että lukemat vaihtevat jopa seisoma-asennon mukaan. Hänellä itsellään rasvaprosentti muuttuu helposti kymmenen prosenttia aamu-yhdeksän ja iltapäivä-kahden välillä!

      Pistää hieman miettimään, onko 15-40 euroa hienosta mittauksesta aika suolainen hinta, kun mittaajat itsekin tietävät saavansa eri tuloksia omasta kropastaan sen mukaan, onko käynyt kahvilla, syönyt lounasta, käynyt vessassa, missä asennossa anturien päällä seisoo, jne.

      Ainakaan ei kannata laittaa elämäänsä mitenkään remonttiin sen vuoksi, että joku tivolin ennustuslaitteeseen verrattava härpäke on jotain väittänyt kehonkoostumuksesta.

      Myös pihdeillä tehtävät rasvaprosentin mittaukset ovat varsin epäluotettavia. Kaksi eri mittaajaa saa samoilla pihdeillä reippaasti erilaiset mittaustulokset.

    • 3+3

      Muista levätä ainakin 2 päivää viikossa.

      Syöt liikaa hiilaria. Se muuttuu rasvaksi.

      PItti on 90% vettä ja loput tärkkelystä. Syö kotimaisia hedelmiä.

      http://personal.inet.fi/koti/remeli/aitoa_ruokaa.htm

      Nuo kehonkoostumusmittarit eivät ole 100% tarkkoja, joten mittavirhe on aina olemassa.

    • 2-jakoinen ei välttämättä ole ihan paras mahdollinen ohjelma juuri salitreenaamisen aloittaneelle, mutta on siinä omat hyvätkin puolensa. Se kylläkin ihmetyttää suuresti, että miksi hän on käskenyt tehdä samalla ohjelmalla noin pitkään. Ylipäätänsäkin ohjelmaa tulisi muuttaa noin parin kuukauden välein, koska kroppa tottuu liikaa, jos liian pitkään tekee samaa. Toisekseen sun sarjat on turhan pitkiä. Varmasti ihan alkuun onkin ollut järkeä tehdä noin pitkää sarjaa, jotta opit liikkeiden tekniikat kunnolla, mutta ne toivottavasti on ollut hallussa jo vaikka kuinka pitkään.

      Sinänsä jos pääasiallinen tavoitteesi on polttaa rasvaa, kannattaisi painottaa treenaamista enemmän pitkäkestoiseen aerobiseen treeniin.

      • salimimmix2

        Mä en ole aivan samaa mieltä. Esimerkiksi tekemällä patteriharjoituksia tai liikepareja salilla saa paljon enemmän tehoja treeniin jolloin salitreenikin polttaa tehokkaasti rasvaa.


      • Kyllähän siellä salilla voi tehokkaasti kaloreitakin polttaa, mutta lihaskasvun kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Jos esim. sen tunnin ajan hypit suoraan liikkeestä toiseen niin että syke pysyy jatkuvasti koholla, et varmasti pysty tekemään lihaskasvun kannalta optimaalista treeniä. Lisäksi lihas ei oikein kasva jos on kalorivajetta, ja treeniä ennen/jälkeen jos saa tarpeeksi energiaa lihaskasvuun, ei laihtuminen onnistu.

        Toki tuollainen kuntopiirityyppinen harjoittelu voi terveyden/lihaskunnon ylläpitämisen kannalta olla ihan hyvä vaihtoehto. Kunhan sen tekee niin, että muutkin mahtuu treenaamaan. Ei ole mitään raivostuttavampaa kuin ruuhkaisella salilla 10 eri treenipaikkaa varaava ihminen:D


      • salimimmix2
        punttimimmi_ kirjoitti:

        Kyllähän siellä salilla voi tehokkaasti kaloreitakin polttaa, mutta lihaskasvun kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Jos esim. sen tunnin ajan hypit suoraan liikkeestä toiseen niin että syke pysyy jatkuvasti koholla, et varmasti pysty tekemään lihaskasvun kannalta optimaalista treeniä. Lisäksi lihas ei oikein kasva jos on kalorivajetta, ja treeniä ennen/jälkeen jos saa tarpeeksi energiaa lihaskasvuun, ei laihtuminen onnistu.

        Toki tuollainen kuntopiirityyppinen harjoittelu voi terveyden/lihaskunnon ylläpitämisen kannalta olla ihan hyvä vaihtoehto. Kunhan sen tekee niin, että muutkin mahtuu treenaamaan. Ei ole mitään raivostuttavampaa kuin ruuhkaisella salilla 10 eri treenipaikkaa varaava ihminen:D

        Lihas ei välttämättä optimaalisesti kasva, eikä hurjia määriä, mutta lihasmassan ylläpitäminen on mahdollista samalla kun polttaa rasvaa. Nimittäin voimaharjoittelun tuoma hormonivaste on rasvanpolton kannalta parempi kuin aerobisen, puhumattakaan lihaskasvun vaikutuksesta aineenvaihduntaan. Ainakin itse olen kyllä elävä esimerkki myös siitä, että lihasmassa nousee ja rasva vähenee kun kehonkoostumusta on tarkasteltu pitemmällä aikavälillä (mittausten välillä 6kk). Enkä edes ole aloittelija. Pitää vain tehdä ruokavalion, levon ja treenin osalta oikeita asioita.
        Patteriharjoittelu/liikepariharjoittelu on kyllä helppo toteuttaa siten, ettei varaa useampaa suorituspaikkaa, esimerkiksi vapailla painoilla (jolloin treeni on muutenkin tehokkaampaa) ja kyllä sillä saa optimaalisen treenin aikaan vaikka tavoitteena olisi lihaskasvu.


      • jukkis1234567

        Kukin tavallaan, mutta kun pyritään tiputtamaan ylimääräisiä läskejä ja samaan aikaan säilyttämään jo olemassaolevaa lihasmassaa, olen todennut parhaaksi vetää erikseen pari kunnon punttitreeniä viikossa, ja muuten keskittyä pitkäkestoiseen matalatehoiseen aerobiseen. Pitkäkestoinen aerobinen kuluttaa paremmin energiaa, ja kunnon punttitreenillä saa parhaiten säilytettyä lihasta. Näiden yhdistäminen on laiskojen komproimissi. Tämä toiminut parhaiten sekä itselläni että treenattavillani.

        Toki jos ei pidä treenaamisesta tai aika on tiukilla, on parempi tehdä vaikka sitten sitä kiertoharjoittelua pari kertaa viikossa kuin maata sohvalla sipsejä syöden.


      • salimimmix2
        jukkis1234567 kirjoitti:

        Kukin tavallaan, mutta kun pyritään tiputtamaan ylimääräisiä läskejä ja samaan aikaan säilyttämään jo olemassaolevaa lihasmassaa, olen todennut parhaaksi vetää erikseen pari kunnon punttitreeniä viikossa, ja muuten keskittyä pitkäkestoiseen matalatehoiseen aerobiseen. Pitkäkestoinen aerobinen kuluttaa paremmin energiaa, ja kunnon punttitreenillä saa parhaiten säilytettyä lihasta. Näiden yhdistäminen on laiskojen komproimissi. Tämä toiminut parhaiten sekä itselläni että treenattavillani.

        Toki jos ei pidä treenaamisesta tai aika on tiukilla, on parempi tehdä vaikka sitten sitä kiertoharjoittelua pari kertaa viikossa kuin maata sohvalla sipsejä syöden.

        Jotenkin musta tuntuu, että me ei tarkoteta samaa asiaa kun puhut kiertoharjoittelusta ja minä patteri/liikepariharjoittelusta...?
        Mä taas olen havainnut, sekä itselläni, että samassa ryhmässä olevien kohdalla, että paras kombo on ollut muutama tiukka punttitreeni, yksi HIIT/intervallitreeni ja arkiaktiivisuuden nostaminen. Mä kävelen työmatkat, mutten kyllä laske sitä treeniksi, vaikka matalatehoista aerobista liikuntaa varmaan on, tosin lyhytkestoista (30min/suunta).


    • vaatekoko-36

      Sulla on 10 kiloa ylipainoa, siis läskiä, turha miettiä mittavirheitä. Olet suunnilleen samoissa mitoissa kuin siskoni n. 4 vuotta sitten, eikä hänkään ollut uskoa silmiään, kun näki mittaustulokset, rasva% hänelläkin 33. Kova työ oli pudottaa painoa, syödä oikein ja vielä treenata kovaa. Mutta tulokset palkitsivat panostuksen.

      Kehonkoostumusmittaus oli aikanaan minullekin lopullinen sysäys kohti tasapainoista oloa, vaikka suurta muutosta ei tarvinnutkaan tehdä. Olen 171 cm, paino 59kg, juoksen kympin vaivatta ja juoksemiseen tarvittavia lihaksia treenaan salilla. On suuri ilo ja onni olla tässä kunnossa nyt 53-vuotiaana naisena.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1635
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1479
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1378
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      32
      1350
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      49
      1304
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1238
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1136
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe