Jos olisin taiteellisesti lahjakas,

voisin maalata tai piirtää pahanoloni paperille ja vaikkapa kankaalle,jos niin lahjakas olisin,mutta se minunkin taiteellinen lahjakkuus kaiketi annettiin jollekin toiselle.
Minun on teidän kauhuksenne tyydyttävä vain tuomaan vajavaisuuteni näin kirjoitelmien muodossa esille.

Suomenkielenmaikkani huomasi kyllä jälkeenjääneisyyteni ja hän huomautti,että ajatukseni kulkevat kirjoitustaitoani nopeammin,sen te kaikki kai olette jo yli kymmenessä vuodessa huomanneet.

Tauttologiasta ei kaiketi ollut kyse,vaan mielikuvitus laukkasi ja en oikein pystynyt hahmottamaan ajatusmaailmaani ja ainekirjoituksessa olin lähes pelkkä nolla,joten näillä eväilla ettenpäin ama

62

232

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jakolasku

      No niin moraalinvartijat heräs, sä ootkin vähä-älyinenkin. Huom. en kuulu moraalinvartijoihin.
      Tämä siis vaan vitsinä.

      • Hulluna on hyvä olla,no mikä ettei.Kasvattiísäni aina takoi päähäni,että asiat asioina ja pois pylly tyynyltä,toi loppu jäi kyllä hämäränpeittoon,joten voisitko sinä tai joku muu selventää tätä oikukasta suomenkieltä,egytiläiselle väylleni koko kieli on pelkkä arvoitus ja hän sentään puhuu kuutta kieltä sujuvasti


      • c c
        rituliini_38 kirjoitti:

        Hulluna on hyvä olla,no mikä ettei.Kasvattiísäni aina takoi päähäni,että asiat asioina ja pois pylly tyynyltä,toi loppu jäi kyllä hämäränpeittoon,joten voisitko sinä tai joku muu selventää tätä oikukasta suomenkieltä,egytiläiselle väylleni koko kieli on pelkkä arvoitus ja hän sentään puhuu kuutta kieltä sujuvasti

        Ainekirjoituksessa ja laskuopissa pärjäsin koulussa Historian luvut muistin helposti. Kielioppia vihasin, kun opettaja ei huomannut motivoida kieliopin kansainvälisiä nimikkeitä. Se harmittaa. Sekin, etten jälkiopiskellut kielioppia.

        Kaikki me oltiin musikaalisia. Kielten opiskelu olisi sujunut, mutta eihän sieltä korvesta päässyt oppikouluun kuin isoista taloista joku oppilas.


    • taavetti s

      Jos olisin ollut taiteellisesti lahjakas, en notkuisi näillä palstoilla monena iltana viikossa. Tekisin taidella; maalaisin, kirjoittaisin tai tutkisin jotain.
      Nyt pa-väkenä olen onnessani, etten kuollut viinaan. Nyt minulla on lämmin vuokra-asunto ja vaatimatonta peruspöperöä hengen pitimiksi.

      • Aivan taavetti s nimenomaan vaihtoehdoistahan tässä oli kyse.
        Meille on valintoja annettu,niin sinulle kuin minullekin.
        Sinä olet valintasi tehnyt,ole ylpeä,ole kannustava esimerkki,olet voittaja.
        Voi kuinka onnellinen olen puolestasi ja että avauduit,se kantaa meitä sieltä vuokrayksiöstä parrasvaloihin,kiitollisena ama


    • Kyllä suomenmaikkasi on ollut väärässä tai halunnut polkea itsetuntoasi.

      Itselläni ei ole oppikoulukokemusta, mutta teknisen opiston opettaja kehui tekstiäni vahvaksi ja se antoi uskoa kun opettaja oli arvostettu ja tunnettu fil.tri.

      Olet sinä kirjoituksessasi edistynyt ja olet "ihan hyvä". Minun mielipiteelleni ei nyt paljon arvoa tarvitse antaa kun taustani tietää.

      • jakolasku

        Sen aikaiset opettajat mitkä minunkin aikana olivat niin monet ei muuta tehneetkään kun polkivat oppilaiden itsetuntoa.


      • takarivi b-luokka
        jakolasku kirjoitti:

        Sen aikaiset opettajat mitkä minunkin aikana olivat niin monet ei muuta tehneetkään kun polkivat oppilaiden itsetuntoa.

        Me sisäsuomalaiset kuitenkin päästiin vähällä kun ei meitä opettaja punikinlapsiksi luokalle mainostanut.
        Sitä kuitenkin tapahtui, että köyhimpien mökkien lapsia kohdeltiin eriarvoisesti, elleivät sattuneet olemaan jotenkin opettajien mieleen kiltteinä ja oppivina.


      • jakolasku
        takarivi b-luokka kirjoitti:

        Me sisäsuomalaiset kuitenkin päästiin vähällä kun ei meitä opettaja punikinlapsiksi luokalle mainostanut.
        Sitä kuitenkin tapahtui, että köyhimpien mökkien lapsia kohdeltiin eriarvoisesti, elleivät sattuneet olemaan jotenkin opettajien mieleen kiltteinä ja oppivina.

        Voi viheliäinen kun sain tuta tämän evakkoakan inhon päivittäin, oli ihan molemmin puolista. Olin vilkas ja ehdin joka paikkaan ja vielä rohkeakin. Muistan kiroilleeni ekalla tai tokalla luokalla, evakko-opettaja pesi mäntysuopasaippualla suuni. Ei kasvattanut kiltteyttäni.

        Tämä evakko oli hyvä nuoleksija oppilaiden vanhempia ajatellen. Kolmannella luokalla asiat korjaantui kun meidän opettajaksi tuli miesopettaja jolla oli järki päässä.


      • jakolaskuina ilkeää
        jakolasku kirjoitti:

        Sen aikaiset opettajat mitkä minunkin aikana olivat niin monet ei muuta tehneetkään kun polkivat oppilaiden itsetuntoa.

        tästä ja jostain toisaalta lukemaani tulkiten, huomaa mistä olet pirullisuuteesi kasvanut kun osaat olla ihan suomeksi pirullisen ilkeä muille.


      • x alimatruusi
        jakolaskuina ilkeää kirjoitti:

        tästä ja jostain toisaalta lukemaani tulkiten, huomaa mistä olet pirullisuuteesi kasvanut kun osaat olla ihan suomeksi pirullisen ilkeä muille.

        ilkeää

        Mistä niin ajattelet viesti 06:14 lähettänyt. Asioista pitää voida kertoa niin kuin koulupoika on sen tuntenut, eikä kuin joku pyhäkoulunopettaja.


      • jakolasku
        jakolaskuina ilkeää kirjoitti:

        tästä ja jostain toisaalta lukemaani tulkiten, huomaa mistä olet pirullisuuteesi kasvanut kun osaat olla ihan suomeksi pirullisen ilkeä muille.

        Eipä tarvitse lukea jos et totuuksia kestä, pirullisuus yleensä kasvaa kun väärin kohdellaan.


      • vain hyvää opettivat
        jakolasku kirjoitti:

        Eipä tarvitse lukea jos et totuuksia kestä, pirullisuus yleensä kasvaa kun väärin kohdellaan.

        jakolasku.

        Ole ihan niin irullinen kuin tahdot, vihaa niitä siisrtolaiseukkoja ja osoita ylimielisyyttäsi palstalaisille, vaikka huumorin varjollakin, kun se kuitenkin on läpinäkyvää.
        Minuun asti eivät sanasi ylety ja siirtolaiseukkoja on melko vähän jäljellä sanoistasi loukkaantumassa.

        Opettajani olivat ihan niin hyviä ja ystävällisiä kun minä omalla käytökselläni osoitin tarvitsevani.
        Kiitos kun opettivat minulle käytöstapoja kaiken muun opettamisen ohella.


      • jakolasku
        vain hyvää opettivat kirjoitti:

        jakolasku.

        Ole ihan niin irullinen kuin tahdot, vihaa niitä siisrtolaiseukkoja ja osoita ylimielisyyttäsi palstalaisille, vaikka huumorin varjollakin, kun se kuitenkin on läpinäkyvää.
        Minuun asti eivät sanasi ylety ja siirtolaiseukkoja on melko vähän jäljellä sanoistasi loukkaantumassa.

        Opettajani olivat ihan niin hyviä ja ystävällisiä kun minä omalla käytökselläni osoitin tarvitsevani.
        Kiitos kun opettivat minulle käytöstapoja kaiken muun opettamisen ohella.

        Kirjoitin y h d e s t ä siirtolaisakasta en monista.


      • jakolasku kirjoitti:

        Sen aikaiset opettajat mitkä minunkin aikana olivat niin monet ei muuta tehneetkään kun polkivat oppilaiden itsetuntoa.

        Näin se todella meni,varsinkin täällä landella,numerot jaettiin hehtaareiden perusteella.Nämä open lellikit rikkaiden talojen kasvatit olivat ihan eri kategorioissa,josta "huoramukula"ammensi tietolähteensä.
        Luojankiitos minusta ei tullut katkerointuvaa sukupolvea vain pystyin antamaan lapsilleni elämäneväät,joskin yksi jätti niiden eväiden käytön kesken,josta äitinä kannan todella raskaan taakan,elämässä kuitenkin eteenpäin ama


      • Saattaa olla,ettei minulla ollut edes mitään sanottavaa,vilkas pentu ja aina pahanteossa,en ollut mikään mallioppilas täällä landella,mutta kun Kaisaniemen Kansakoulun ovet mnulle avautuivat,niin sain ihmisarvoni takaisin.
        Uskomatonta,mutta totta,täällä ei mua kukaan haukkunu landepaukuksi,olin tasavertainen ja opintonikin ne vähäiset alkoivat sujua.Koulukiusaaminen ja nettikiusaaminen ovat asioita joihin pitäisi puuttua jo ajoissa.
        Tälläkin saitilla heitä kyllä on pilvinpimein


    • roskapostirobotti AA

      Minulla oli kunnia oppia savolaisen sontahousun ja änkyttäjän opetusta.
      Omaa tytärtään löin karttakepillä, oli ensin kovaääninen komento kädet pulpetille ja sitten kaksi kovaa iskua sormille.
      Voitte vain arvata että jhokainen kertoi kotonaan näkemänsä ja seuraamuksia ei tullut?
      Siinä me silmät tapilla tuijotettiin mitä seuraavaksi, ei ole maakunnasta opettajan fiksuus riippuvainen.
      Parempi saippua kun karttakeppi 10v kokemuksena.

      • capt. cöpenick

        Meillä oli muuten hyvä naisopettaja, mutta jos hänen kunnianhimoisuutensa ei saanut oppilaissa vastetta niin hän hermostui perinpohjin.
        Opettaja ei ketään lyönyt mutta pirstoi koivupuusta tehdyn karttakeppinsä tuhannen säpäleiksi.
        - Te sydänmaan peikot, te ette kelpaa edes kadunlakaisijoiksi, hän raivosi.

        Hän kävi kai meilläkin kerran. Sanoi että pojallanne on halua oppia. Puutöistä sain jopa ehdot, kun lukuvuodessa olisi pitänyt edes vasaranvarsi saada tehdyksi.

        Kummasti se koulutalo aina mieleen tulee, kylän rakennuksista isoimpana.


      • ottavat pataan !!

        Toista se on pelastusarmeijalla. Sapuskaa.saippuaa ja Sanaa. Oliko niillä tuollanen toimintaohje. Jotenkin liberaalimpia ne kuin vaikkapa jehovistit.


    • pohjamaalari
      • Kerran ylitin itseni,mitä piirtämiseen tulee,kun olin sitämieltä,että mummonkammarin teen saunanliiteriin.
        Ja eikun piirtämään,niinkuin vain kansakoululainen voi piirtää.
        Saunarakennus savupiippuineen ja muine komistuksineen,
        veranta ja kaikki.
        Toivoa täynnä porhalsin rakennustarkastajalle tätä luomistyötäni.
        Hän palautti välittömästi minut maanpinnalle sieltä taiteiden atmosfääreistä,kertoen ettei ymmärrä tosta sepustuksesta
        yhtään mitään.
        Sanoin hänelle,minulle tämä luomus aukeaa täysin,tossa on järvenpuoleinen sivu ja tossa takaseinä.
        Kaiketi olet liikaa kouluja käynyt ja ongelmanydin onkin siinä,
        sanoin hänelle ja että unohda koko asia,nyt lähden viinakauppaan ja katkaisen tämän tappioputkeni punaviinillä.

        Mummonkammari haaveet olivt kerralla haudatut ja siihen jäivät piirustushommat ajanhermolla ama


      • rituliini_38 kirjoitti:

        Kerran ylitin itseni,mitä piirtämiseen tulee,kun olin sitämieltä,että mummonkammarin teen saunanliiteriin.
        Ja eikun piirtämään,niinkuin vain kansakoululainen voi piirtää.
        Saunarakennus savupiippuineen ja muine komistuksineen,
        veranta ja kaikki.
        Toivoa täynnä porhalsin rakennustarkastajalle tätä luomistyötäni.
        Hän palautti välittömästi minut maanpinnalle sieltä taiteiden atmosfääreistä,kertoen ettei ymmärrä tosta sepustuksesta
        yhtään mitään.
        Sanoin hänelle,minulle tämä luomus aukeaa täysin,tossa on järvenpuoleinen sivu ja tossa takaseinä.
        Kaiketi olet liikaa kouluja käynyt ja ongelmanydin onkin siinä,
        sanoin hänelle ja että unohda koko asia,nyt lähden viinakauppaan ja katkaisen tämän tappioputkeni punaviinillä.

        Mummonkammari haaveet olivt kerralla haudatut ja siihen jäivät piirustushommat ajanhermolla ama

        Joo kaiketi se opettajani olikin oikeassa,ajatus kulkee sanoja
        nopeanmin tuppaavat osa jäämään näppäimille sama ama


      • rituliini_38 kirjoitti:

        Joo kaiketi se opettajani olikin oikeassa,ajatus kulkee sanoja
        nopeanmin tuppaavat osa jäämään näppäimille sama ama

        Anna vaan "näppäinten puhua". On Sinulla tuota sanallista ulosantia.

        Pahaa oloa ei voi piirtää tai maalata. Jos noin olisi, olisivat nämä sivut kaiketi mustat.


      • Ruuneperi kirjoitti:

        Anna vaan "näppäinten puhua". On Sinulla tuota sanallista ulosantia.

        Pahaa oloa ei voi piirtää tai maalata. Jos noin olisi, olisivat nämä sivut kaiketi mustat.

        Ai niin tämä olikin tätä,hyvä ruune,sä jaksat kannatella mua tällä,oliko tänään huono päivä,vai oliko eilinen vielä huononpi,
        teemalla eteneminen ei liikaa leluja kasaa sinne hiekkalaatikkoon,joilla jatkamme leikkimistä ja kinastelua,että taas toi vei mun lelun

        Kyllä piirtäminen on psygoterapiaa parhainmillaan.Piirtämällä
        nimenomaan saadaan hahmotus sieluntilasta,nyt ruune
        sun insinööritaidot eivät tulleetkaan käyttöön,joten sorry

        Se ,että sen rikkimenneen sielun kokoaa näillä palstoilla,on melkoinen uroteko,olen sitä yrittänyt montakertaa,ei onnistunut,aina ajatelmani lyöty lyttyyn,joten ama luopuu unelmistaan luoda tulevaisuutta


      • Rikki revitty elämä.
        rituliini_38 kirjoitti:

        Ai niin tämä olikin tätä,hyvä ruune,sä jaksat kannatella mua tällä,oliko tänään huono päivä,vai oliko eilinen vielä huononpi,
        teemalla eteneminen ei liikaa leluja kasaa sinne hiekkalaatikkoon,joilla jatkamme leikkimistä ja kinastelua,että taas toi vei mun lelun

        Kyllä piirtäminen on psygoterapiaa parhainmillaan.Piirtämällä
        nimenomaan saadaan hahmotus sieluntilasta,nyt ruune
        sun insinööritaidot eivät tulleetkaan käyttöön,joten sorry

        Se ,että sen rikkimenneen sielun kokoaa näillä palstoilla,on melkoinen uroteko,olen sitä yrittänyt montakertaa,ei onnistunut,aina ajatelmani lyöty lyttyyn,joten ama luopuu unelmistaan luoda tulevaisuutta

        Ei kai kenenkään tulevaisuus ole täällä palstoilla luotavissa?

        Tulevaisuus ja minuus rakentuvat muissa elämän kolhuissa, niiden kokeminen ja niiden yli pääseminen ovat vankka kivijalka tulevaisuuteen. Aina voi olla huonommin, mutta se on varmaa etteivät eilisen kolhut meneet ohi opettamatta jotain.
        Samaan kaapin oveen ei lyö päätä kahta kertaa.

        Oma elämäni on ollut ja on edelleenkin kuin suuren kivireen vetämistä kivikkoisessa maastossa. Ellei kuorma paina liikaa on edessä taas isompi kivi kuin juuri ylitetty, mutta kaikki se antaa vain voimia ponnistella minuuteni avulla paikkaan jossa kuorma lopulta on purettu. Tämän kokemuksen purkupaikka on ajassa, ei paikassa.
        Se hetki jolloin ihminen huomaa selviytyneensä vastoinkäymisistä voittajana ei rajoitu paikkaan, vaan on aika lopultakin huomta selviytyneensä vaikeimmastakin haasteesta, vetäneensä suurimmankin kiven pois tulevaisuutensa aukolta.

        Näiden palstojen kautta moni on rakentanut itsetuntoansa ja etsinyt hyväksyntää ja jostain sen kaiken on alkulähteensä löydettävä, mutta unelmat ovat ihan ikiomat. Uskoakseni ja omiin tuntemuksiini luottaen tulevaisuus on juuri tässä hetkessä. Eilisiin ei voi palata ja huomista ei voi elää.
        Kaiken menettäneenä tiedän itse kuinka vaikeaa on aloittaa kaikki alusta.
        Luoda koti ilman perhettä, elää yhteisössä ilman yhteisöllisyyttä, tehdä työtä ja uhrauksia ilman kenenkään tuntemaa kiitollisuutta, nousta sieltä alhosta muiden yhteyteen, nähdä päivän valo pimeyden jälkeen, siitä hetkestä ei voi jäädä muuta kuin tyytyväisyys ja onnellisuus tuleviin päiviin voimavaraksi joka ei katoa.

        Tunteet ja tuntemukset jotka kokee selviydyttyään kaikkien koettelemusten jälkeen löytämään oman minuutensa, ovat vertaansa vailla.
        Tekisi mieli nousta korkealle vuorelle ja huutaa kiitosta elämälle joka sittenkin voitti mielessä painavan ahdistuksen ja tarpeettomuuden tunteet.

        Kukin kokee elämän tavallaan. Joku jaksaa kantaa kuormansa valittamatta, tai pyytämättä apua, mutta toinen joutuu taistelemaan kaikilla voimavaroillansa eikä sittenkään selviä. Ei ole häpeä pyytää apua. Ei ole häpeä tunnustaa oma voimattomuutensa.
        Moni viime päivien draaginen tapahtuma olisi ehkä jäänyt rikosrekistereihin merkitsemättä, tapot tapahtumatta, kun taakan alla elävä ihminen olisi osannut tunnustaa voimattomuutensa oikealla tavalla ja kun he olisivat kohdanneet ne oikeat ihmiset jotka osaavat kuulla ja kuunnella.
        Oikealla hetkellä annetut vastaukset ja ojennetut kädet ovat sitä pelastavaa auttamista jota yhteiskunnastamme monista aikeista ja lupauksista huolimatta yhä puuttuu.

        Tulevaisuus rakentuu juurille, kuin puu omalla paikallaan.
        Tulevaisuus on omien tarpeiden ja halujen täyttämiseksi tehty suunnitelma, synyessään pelkkä unelma, mutta tahdon voimalla ja omiin voimavaroihinsa luottaen huomisista voi rakentaa tulevaisuuden oman näköisekseen.
        Tuleeko siitä sellainen, se ei ole pelkästään tahdon asia, siinä on mukana koko elämä tahdomme sitä tai ei.
        Omiin huomisiin on monta suunnitelmaa. Täyttyvätkö ne, ei ole aina omissa käsissäni, mutta tästä hetkestä tiedän tehneeni oman näköiseni.

        Katkeroitumatta kaikelle kokemalleni odotan tämän minuuteni selviytyvän yksinäisestä joulusta nauttien siitä kuin lapsi, jolle joulun sanoma on aina yhtä jännittävä.

        Onnellista Joulun odotusta palstalle.


      • Rikki revitty elämä. kirjoitti:

        Ei kai kenenkään tulevaisuus ole täällä palstoilla luotavissa?

        Tulevaisuus ja minuus rakentuvat muissa elämän kolhuissa, niiden kokeminen ja niiden yli pääseminen ovat vankka kivijalka tulevaisuuteen. Aina voi olla huonommin, mutta se on varmaa etteivät eilisen kolhut meneet ohi opettamatta jotain.
        Samaan kaapin oveen ei lyö päätä kahta kertaa.

        Oma elämäni on ollut ja on edelleenkin kuin suuren kivireen vetämistä kivikkoisessa maastossa. Ellei kuorma paina liikaa on edessä taas isompi kivi kuin juuri ylitetty, mutta kaikki se antaa vain voimia ponnistella minuuteni avulla paikkaan jossa kuorma lopulta on purettu. Tämän kokemuksen purkupaikka on ajassa, ei paikassa.
        Se hetki jolloin ihminen huomaa selviytyneensä vastoinkäymisistä voittajana ei rajoitu paikkaan, vaan on aika lopultakin huomta selviytyneensä vaikeimmastakin haasteesta, vetäneensä suurimmankin kiven pois tulevaisuutensa aukolta.

        Näiden palstojen kautta moni on rakentanut itsetuntoansa ja etsinyt hyväksyntää ja jostain sen kaiken on alkulähteensä löydettävä, mutta unelmat ovat ihan ikiomat. Uskoakseni ja omiin tuntemuksiini luottaen tulevaisuus on juuri tässä hetkessä. Eilisiin ei voi palata ja huomista ei voi elää.
        Kaiken menettäneenä tiedän itse kuinka vaikeaa on aloittaa kaikki alusta.
        Luoda koti ilman perhettä, elää yhteisössä ilman yhteisöllisyyttä, tehdä työtä ja uhrauksia ilman kenenkään tuntemaa kiitollisuutta, nousta sieltä alhosta muiden yhteyteen, nähdä päivän valo pimeyden jälkeen, siitä hetkestä ei voi jäädä muuta kuin tyytyväisyys ja onnellisuus tuleviin päiviin voimavaraksi joka ei katoa.

        Tunteet ja tuntemukset jotka kokee selviydyttyään kaikkien koettelemusten jälkeen löytämään oman minuutensa, ovat vertaansa vailla.
        Tekisi mieli nousta korkealle vuorelle ja huutaa kiitosta elämälle joka sittenkin voitti mielessä painavan ahdistuksen ja tarpeettomuuden tunteet.

        Kukin kokee elämän tavallaan. Joku jaksaa kantaa kuormansa valittamatta, tai pyytämättä apua, mutta toinen joutuu taistelemaan kaikilla voimavaroillansa eikä sittenkään selviä. Ei ole häpeä pyytää apua. Ei ole häpeä tunnustaa oma voimattomuutensa.
        Moni viime päivien draaginen tapahtuma olisi ehkä jäänyt rikosrekistereihin merkitsemättä, tapot tapahtumatta, kun taakan alla elävä ihminen olisi osannut tunnustaa voimattomuutensa oikealla tavalla ja kun he olisivat kohdanneet ne oikeat ihmiset jotka osaavat kuulla ja kuunnella.
        Oikealla hetkellä annetut vastaukset ja ojennetut kädet ovat sitä pelastavaa auttamista jota yhteiskunnastamme monista aikeista ja lupauksista huolimatta yhä puuttuu.

        Tulevaisuus rakentuu juurille, kuin puu omalla paikallaan.
        Tulevaisuus on omien tarpeiden ja halujen täyttämiseksi tehty suunnitelma, synyessään pelkkä unelma, mutta tahdon voimalla ja omiin voimavaroihinsa luottaen huomisista voi rakentaa tulevaisuuden oman näköisekseen.
        Tuleeko siitä sellainen, se ei ole pelkästään tahdon asia, siinä on mukana koko elämä tahdomme sitä tai ei.
        Omiin huomisiin on monta suunnitelmaa. Täyttyvätkö ne, ei ole aina omissa käsissäni, mutta tästä hetkestä tiedän tehneeni oman näköiseni.

        Katkeroitumatta kaikelle kokemalleni odotan tämän minuuteni selviytyvän yksinäisestä joulusta nauttien siitä kuin lapsi, jolle joulun sanoma on aina yhtä jännittävä.

        Onnellista Joulun odotusta palstalle.

        rikki revitty elämä
        Kiitos tämä oli koskettavinta kerrontaa jota olen aikoihin lukenut.
        Vaikka itse olen psykologiaa paljon lukenut ja kulkenut kivikkoista polkua,en olisi koskaan pystynyt rustaamaan sanoista näin koskettavaa ,näin kerronnallisesti johdonmukaista
        elämän keskeistä,tarina on liian lattea sanonta kirjoitelmalle.
        Kyllä nyt amallakin kirjaimet meinaavat jäädä näppäimille.

        Kerrassaan upeaa kerronnalista eteenpäin vientiä ja lauseiden
        yhdistelyä.Jos minä omaisin,edes osankin tämän kirjoittajan kirjoitustaidosta,olisin varmaankin kirjailija.
        Kiitos että osallistui juuri minun ketjuani rikastuttamaan,kiitollisena ama


      • rituliini_38 kirjoitti:

        rikki revitty elämä
        Kiitos tämä oli koskettavinta kerrontaa jota olen aikoihin lukenut.
        Vaikka itse olen psykologiaa paljon lukenut ja kulkenut kivikkoista polkua,en olisi koskaan pystynyt rustaamaan sanoista näin koskettavaa ,näin kerronnallisesti johdonmukaista
        elämän keskeistä,tarina on liian lattea sanonta kirjoitelmalle.
        Kyllä nyt amallakin kirjaimet meinaavat jäädä näppäimille.

        Kerrassaan upeaa kerronnalista eteenpäin vientiä ja lauseiden
        yhdistelyä.Jos minä omaisin,edes osankin tämän kirjoittajan kirjoitustaidosta,olisin varmaankin kirjailija.
        Kiitos että osallistui juuri minun ketjuani rikastuttamaan,kiitollisena ama

        Ihanasti kirjoitti Nimim, "rikki revitty elämä"
        Onni on sellasella ihmisellä joka on saanut voimakkaan luonteenpiirteen ja itse tunnon (josta paljon puhutaan) -
        Mutta niinkuin kirjoittaja sanoikin , ihminet tarvitsee toista ihmistä.
        On helpottavaa kun on edes joku joka kuuntelee. ei anna liikaa neuvoja on osaaottava , jokainen hakee tulevaisuudelleen oman tien ,kunhan annetaan mahdollisuus niille jotka EI YKSIN PYSTY.

        Toivon samoin Onnellista joulun odotusta ja kirjoitellaan se on yksi tie saada kontaktia ihmisiin -- varmaankin monelle ja hyvä näin .


      • jakolasku
        Ruuneperi kirjoitti:

        Anna vaan "näppäinten puhua". On Sinulla tuota sanallista ulosantia.

        Pahaa oloa ei voi piirtää tai maalata. Jos noin olisi, olisivat nämä sivut kaiketi mustat.

        Palstahan näkyy olevan musta ilman minuakin. Ja tosiaan pahaa mieltä kirjoitetaan, lauletaan, maalataan ihmisestä ulos muiden katseltavaksi ja arvioitavaksi.


      • jakolasku kirjoitti:

        Palstahan näkyy olevan musta ilman minuakin. Ja tosiaan pahaa mieltä kirjoitetaan, lauletaan, maalataan ihmisestä ulos muiden katseltavaksi ja arvioitavaksi.

        En minä näkisi omaa sielunmaisemaani,niin mustavalkoisena.
        Olen avoin ihminen,en patouta vastoinkäymisiäni tonne sydänmensopukoihin,vaan kirjoitan ne ulos.
        Silloin kun poikani teki itsarin olin puolipäivää pois töistä,en jättänyt tuskaa sisälleni,vaan kakistin sen ulos.
        Ei silloin ollut kriisiapua,joka nykyisin on nähty aiheelliseksi.
        Onhan tämä kirjoittelukin tavallaan kriisiapua,joskin se saattaa joidenkin kirjoittelijoiden myötävaikutuksella muuttua negatiiviseksi.

        Toivottavasti sinä jakolasku et kuulu näihin mollaajiin,tuetaan
        kanssakulkijoitamme ja kevennetään toistenme kuormia,varsinkin näin Joulunalla,sitä toivoo ama


      • jakolasku
        rituliini_38 kirjoitti:

        En minä näkisi omaa sielunmaisemaani,niin mustavalkoisena.
        Olen avoin ihminen,en patouta vastoinkäymisiäni tonne sydänmensopukoihin,vaan kirjoitan ne ulos.
        Silloin kun poikani teki itsarin olin puolipäivää pois töistä,en jättänyt tuskaa sisälleni,vaan kakistin sen ulos.
        Ei silloin ollut kriisiapua,joka nykyisin on nähty aiheelliseksi.
        Onhan tämä kirjoittelukin tavallaan kriisiapua,joskin se saattaa joidenkin kirjoittelijoiden myötävaikutuksella muuttua negatiiviseksi.

        Toivottavasti sinä jakolasku et kuulu näihin mollaajiin,tuetaan
        kanssakulkijoitamme ja kevennetään toistenme kuormia,varsinkin näin Joulunalla,sitä toivoo ama

        Ei ole tarkoitus mollata sinua, yleisesti ajattelin näitä maailman taiteilijoita kirjailijoita, maalareita yms. He välittävät kaikille oman mielen maisemansa koko rahan edestä.

        On ihan oikein että kirjoittelit vaikeista ajoistasi, kirjoittaminen helpottaa. Lähinnä toivon että pääset kaikesta raskaasta yli ja elämä hymyilee.

        Erinomaista joulun aikaa sinulle Rituliini, terveisin jakolasku Päijät-Hämeestä.


    • Tuo Edvard Munch'in Huuto, pohjautuu siihen yhteiseen kauhuun, jonka koko maailma koki Indoneesiassa purkautuneen Krakatau tulivuoren tuhoista.
      Kun 36.000 ihmistä menettää henkensä, ja taivas värjäytyy koko maailmassa tuhkapurkauksista verenpunaiseksi, syntyy pelko ja kauhu! Maapallon lämpötilakin laski muutaman asteen tuon seurauksena.
      Ei Munch ollut ainoa, joka ikuisti taivaan värejä, samaan aikaan myös engl. maalari on kuvannut noita huikeita, mutta peloittaviakin värejä.

      Edvard Munch henkisesti hyvin herkkänä kuvantekijänä toi esiin tuon kollektiivisen kauhun, joka selittää sen arvon.

      • pohjamaalari

        Tuota Krakatau taustaa en tiennyt taulun Huuto tapahtumille. Sen luin lehdistä, että mm. Filippiiniläisen Pinatubo tulivuoren purkaussaasteet näkyivät meilläkin
        v. 1990 taivaalla komeina iltaruskoina.


      • katleija.

        Kiitos tuosta tiedosta s-s, sen jälkeen tuo Huuto-maalaus avautui minullekin. Olin monta kertaa miettinyt mikä oli se vaikutin, joka sai Munchin tuon teoksen tekemään.


      • katleija. kirjoitti:

        Kiitos tuosta tiedosta s-s, sen jälkeen tuo Huuto-maalaus avautui minullekin. Olin monta kertaa miettinyt mikä oli se vaikutin, joka sai Munchin tuon teoksen tekemään.

        Oli ihanaa kuljetaa ketjua,sain teiltä palautetta,sain elämänuskoa,sain luottamusta tulevaisuuteen,kiitos oli ihanaa kulkea vanavesessä,joissa tyrskyt jäivät minimaallisiksi kitollisena ama


      • rituliini_38 kirjoitti:

        Oli ihanaa kuljetaa ketjua,sain teiltä palautetta,sain elämänuskoa,sain luottamusta tulevaisuuteen,kiitos oli ihanaa kulkea vanavesessä,joissa tyrskyt jäivät minimaallisiksi kitollisena ama

        Vielä sinulle taavetti s sinä jos joku meistä olet hatunnoston arvoinen.Lauletaan että rappiolla on hyvä olla,mutta joka sieltä
        pohjamudista itsensä kaivaa esille,se on niitä jaloinpia tekoja,niin itselle,kuin yhteiskunnallekin,tsemppiä ama


      • raitis aina
        rituliini_38 kirjoitti:

        Vielä sinulle taavetti s sinä jos joku meistä olet hatunnoston arvoinen.Lauletaan että rappiolla on hyvä olla,mutta joka sieltä
        pohjamudista itsensä kaivaa esille,se on niitä jaloinpia tekoja,niin itselle,kuin yhteiskunnallekin,tsemppiä ama

        Paljon jalompaa on elää koko elämänsä kunnolla vajoamatta mutiin. Miksi näitä pitää aina kehua, kun ovat haaskanneet terveytensä ja yhteiskunnan rahoja juopottelulla ja sitten tekevät parannuksen jossain vaiheessa.


    • metsänpeikko

      Jos olisin edes käsityötaitoinen, niin netissä en juur ehtis vierailla. Mut sitäkään taitoo ei ole.
      Mielipuuhaani on risusavotta. Kotitilan metsissä ehdin siihen metsiytyä. Työn tuloksen ja käden jälkensä näkee samantien. Se tuottaa ihan mielihyvää.

      • Risusavottalaiselle tiedoksi,että pysyy se vesuri naisenkin kädessä ja heti kun jääpeite kantaa ja saan hilttua rangat saunarantaan,niin alan toteuttaa itseäni.


      • rituliini_38 kirjoitti:

        Risusavottalaiselle tiedoksi,että pysyy se vesuri naisenkin kädessä ja heti kun jääpeite kantaa ja saan hilttua rangat saunarantaan,niin alan toteuttaa itseäni.

        nyt jäi vogaali näppäimille pitäis olla hilattua


      • capt. cöpenick
        rituliini_38 kirjoitti:

        Risusavottalaiselle tiedoksi,että pysyy se vesuri naisenkin kädessä ja heti kun jääpeite kantaa ja saan hilttua rangat saunarantaan,niin alan toteuttaa itseäni.

        Billnäsin vesuri hyvä, raivaussaha välttämätön isommilla alueilla. Uskon, ettei vesuri ole ensimmäistä kertaa Rituliinin käsissä.
        Minulle ammattikäyttöön tarkoitettu raivaussaha oli hiukan liin raskas maastossa hilattava, kun töitäkin sillä piti tehdä.
        Kroppa kipeytyi alkuun aivan mahdottomasti. Saman työn jatkaminen kohensi kuitenkin paikat ennalleen, kun en periksi antanut.


      • capt. cöpenick kirjoitti:

        Billnäsin vesuri hyvä, raivaussaha välttämätön isommilla alueilla. Uskon, ettei vesuri ole ensimmäistä kertaa Rituliinin käsissä.
        Minulle ammattikäyttöön tarkoitettu raivaussaha oli hiukan liin raskas maastossa hilattava, kun töitäkin sillä piti tehdä.
        Kroppa kipeytyi alkuun aivan mahdottomasti. Saman työn jatkaminen kohensi kuitenkin paikat ennalleen, kun en periksi antanut.

        Hyvä kapu,raivopuuskia saatan saada,mutta en raivaria käteeni ottais,kyllä sitä kerran kokelin,samoin kuin haulikolla ampumista,eivät olleet minun lajejani kummatkaan,joten pitäydyn vain kukkien kastelussa


      • capt. cöpenick
        rituliini_38 kirjoitti:

        Hyvä kapu,raivopuuskia saatan saada,mutta en raivaria käteeni ottais,kyllä sitä kerran kokelin,samoin kuin haulikolla ampumista,eivät olleet minun lajejani kummatkaan,joten pitäydyn vain kukkien kastelussa

        Raivareissa löytyy kun raivattavia alueita on 75 hehtaaria. Oson osan tuosta raivasin monena syksynä peräkkäin kunnes talvi ja pakkanen keskeytti työn.
        Myin tila osuuteni veljelleni niin etten enää katsonut sen minulle kuuluvan. Toki nuorempi omistaja veli oli minua paljon nopeampi metsän raivaaja.
        Ei hän kuitenkaan raatsinut riittävästi harventaa, katsoi, että harvennushakkaus hoitaisi homman.
        Niitä sahoja on Partner Husqvarna ja Dolmar, kaikki vielä hyvässä iskussa.

        Ikä tuossa työssä tulee vastaan. Liian raskasta resuta pienellä elopainolla, vaikka "työvaljaat" jakavat painoa käsiltä pois tukirangalle.


    • Tiedä itse paremmin

      Kaikki ihmiset ovat lahjakkaita jollakin tavalla, toiset taiteellisesti, toiset jotenkin muuten. Se on kaikista surullisinta, jos ei löydä omaa, ominta erityisaluettaan ja vielä siitäkin surullisempaa, jos jonkun täysin sivullisen typerän lohkaisun takia jättää jonkun oman juttunsa, josta tykkää ja jota halajaa tehdä ja toimittaa, vaillinaiseksi tai jopa kokonaan käyttämättä.

      • tiernapolku 6

        Tosin ihan luonnollinen solubiologian alaisuus tuottaa näitä kehityshäiriöitä, joita kirjaviisaat kutsuvat neurobiologisiksihäiriöiksi.
        Hyvin pienet asiat voivat suistaa viallisilla geeneillä varustetun elämänkoululaisen loppuiäkseen vikaraiteelle.
        Näin se yhteiskunnassa tarvittava tietotaito jää kehittymättä ja vikaraiteen ville tai viivi touhuaa omissa mitättömissä projekteissaan.
        Lohduttaahan sekin vähän, että Megaluonto on saattanut meitä mailmaan miljrdikaupalla. Aina joitakin onnistaa.


      • "Onnistaa" ?
        tiernapolku 6 kirjoitti:

        Tosin ihan luonnollinen solubiologian alaisuus tuottaa näitä kehityshäiriöitä, joita kirjaviisaat kutsuvat neurobiologisiksihäiriöiksi.
        Hyvin pienet asiat voivat suistaa viallisilla geeneillä varustetun elämänkoululaisen loppuiäkseen vikaraiteelle.
        Näin se yhteiskunnassa tarvittava tietotaito jää kehittymättä ja vikaraiteen ville tai viivi touhuaa omissa mitättömissä projekteissaan.
        Lohduttaahan sekin vähän, että Megaluonto on saattanut meitä mailmaan miljrdikaupalla. Aina joitakin onnistaa.

        Ymmärtämättä täysin tarkoitusperääsi totean, että sen pitää riittää, että ihminen itse on onnellinen ja tyytyväinen siihen mitä on ja mitä tekee, kun tekee ja toimittaa sitä, mitä syrämestään tahtoo ja halajaa. Kaikista miljardeista ei ole tarkoituskaan tulla einstaineja, picassoja tai kiritekanawia.

        Yksi kaikista suurimmista lahjakkuuksista on elämäntaito, taito tehdä omasta elämästään hyvä ja itselleen täydellinen. Kukaan ei saisi panna kynttiläänsä vakan alle, ei pienintäkään esiin huutavaa solua.


      • harmaa hiiriuros
        "Onnistaa" ? kirjoitti:

        Ymmärtämättä täysin tarkoitusperääsi totean, että sen pitää riittää, että ihminen itse on onnellinen ja tyytyväinen siihen mitä on ja mitä tekee, kun tekee ja toimittaa sitä, mitä syrämestään tahtoo ja halajaa. Kaikista miljardeista ei ole tarkoituskaan tulla einstaineja, picassoja tai kiritekanawia.

        Yksi kaikista suurimmista lahjakkuuksista on elämäntaito, taito tehdä omasta elämästään hyvä ja itselleen täydellinen. Kukaan ei saisi panna kynttiläänsä vakan alle, ei pienintäkään esiin huutavaa solua.

        "Onnistaa"
        Ihan oikein. Ei kaikkien ihmisten tarvi voi olla jotain pintavaahtoa. Pienessäkin lampareessa on kerroksia, saati merissä sitten.
        Suotta ihmiset turhautuvat siihen etteivät ole riittävästi framilla, ettei ura vedä vaan laahaa, ei ole miljoonia, eikä julkkis parisuhteita.
        Joka tapauksessa ihmiskunnasta ehkä 10% tulee jotenkin mainituksi. Monet eivät haluaisi olla harmaata massaa vaan kuuluisuuksia.

        Jumankekka, ne ajaa vaikka kalsarikännissä avoautolla, että saisivat julkisuutta.


      • harmaa hiiriuros kirjoitti:

        "Onnistaa"
        Ihan oikein. Ei kaikkien ihmisten tarvi voi olla jotain pintavaahtoa. Pienessäkin lampareessa on kerroksia, saati merissä sitten.
        Suotta ihmiset turhautuvat siihen etteivät ole riittävästi framilla, ettei ura vedä vaan laahaa, ei ole miljoonia, eikä julkkis parisuhteita.
        Joka tapauksessa ihmiskunnasta ehkä 10% tulee jotenkin mainituksi. Monet eivät haluaisi olla harmaata massaa vaan kuuluisuuksia.

        Jumankekka, ne ajaa vaikka kalsarikännissä avoautolla, että saisivat julkisuutta.

        harmaa hiiriuros
        Nyt tuli taas niin hyvää kevennettyä ulosantia,että ihan piti nauruksi pistää ja vielä kun se nauru pidentää ikääkin.
        Tavallaan yksi tie ja kaksi asiaa.

        Äkkiä kun laulaa,että on lunta tuvillaan niin vielä kerkeää,
        vauhdilla taas sulavat pois,sulavasti jatkuu aman elämä muuten,
        Entistä Saabiani kaupattiin mulle,patu joka sen hinas tosta pellonlaidalta oli laittanu sen kuntoon ja katsastanu,ei minulla ole varaa,vaikka sanovat että vanhassa vara parenpi,pitää eikä ostaa autoa,sanoinko nyt väärin,kun sanoin sitä autoksi,savolainen seksiautohan se kuulema on,en ole kyllä ikinä kokeillu,tämän mielipiteen takana ama


      • Väriläiskä
        harmaa hiiriuros kirjoitti:

        "Onnistaa"
        Ihan oikein. Ei kaikkien ihmisten tarvi voi olla jotain pintavaahtoa. Pienessäkin lampareessa on kerroksia, saati merissä sitten.
        Suotta ihmiset turhautuvat siihen etteivät ole riittävästi framilla, ettei ura vedä vaan laahaa, ei ole miljoonia, eikä julkkis parisuhteita.
        Joka tapauksessa ihmiskunnasta ehkä 10% tulee jotenkin mainituksi. Monet eivät haluaisi olla harmaata massaa vaan kuuluisuuksia.

        Jumankekka, ne ajaa vaikka kalsarikännissä avoautolla, että saisivat julkisuutta.

        Tajuan mitä tarkoitat, koska kammoan kuuluisuus-ajatusta. Mutta siitä huolimatta en halua olla harmaata massaa, koska en ole. Ajattelen asioista toisella tavalla ja kyllä minä todella tahtoisin jättää jäljen jälkeläisilleni siitä, että olin olemassa. Ja varsinkin siitä, mikä minun paras puoleni oli.


      • 20 tuntia pimeetä
        Väriläiskä kirjoitti:

        Tajuan mitä tarkoitat, koska kammoan kuuluisuus-ajatusta. Mutta siitä huolimatta en halua olla harmaata massaa, koska en ole. Ajattelen asioista toisella tavalla ja kyllä minä todella tahtoisin jättää jäljen jälkeläisilleni siitä, että olin olemassa. Ja varsinkin siitä, mikä minun paras puoleni oli.

        Kyllähän ihminen kuin luonnostaan toteuttaa saamiensa geenitekijöiden parhaita puolia. Vaikka musiikkikorvaa ja lauluääntäkin on niin en tohdi edes karaokebaarissa mennä laulelemaan.

        - Miksi se aina runoja rustaa, lapsi on kai jotenkin sekaisin. Näin ironisoi Hector runoilijan polkua siinä laulussa "Lumi teki enkelin eteiseen".

        Täällä Pohjolassa tarvitaan hyvää sopeutumiskykyä kun meillä on neljä vuodenaikaa. Voi sitä mielikuvituksen voimalla mielessään pyrähtää eteläiselle pallonpuoliskolle aurinkoa ottamaan.
        Ei se mielikuva aurinko kyllä rusketa, mutta kun ei toisille kerro, niin välttyypä pehmustetun pipaa auton kyydiltä.


      • Kolttanoitanen
        20 tuntia pimeetä kirjoitti:

        Kyllähän ihminen kuin luonnostaan toteuttaa saamiensa geenitekijöiden parhaita puolia. Vaikka musiikkikorvaa ja lauluääntäkin on niin en tohdi edes karaokebaarissa mennä laulelemaan.

        - Miksi se aina runoja rustaa, lapsi on kai jotenkin sekaisin. Näin ironisoi Hector runoilijan polkua siinä laulussa "Lumi teki enkelin eteiseen".

        Täällä Pohjolassa tarvitaan hyvää sopeutumiskykyä kun meillä on neljä vuodenaikaa. Voi sitä mielikuvituksen voimalla mielessään pyrähtää eteläiselle pallonpuoliskolle aurinkoa ottamaan.
        Ei se mielikuva aurinko kyllä rusketa, mutta kun ei toisille kerro, niin välttyypä pehmustetun pipaa auton kyydiltä.

        Miksi hemmetin ihmeessä et "tohdi". Uskaltamattomuus kertoo estoista, estä ne mieluummin kuin että estät itseäsi elämästä. Levittele rajojasi; laula karaokea ja mene etelän aurinkoon tms., niistä voi syntyä ja seurata jotain sellaista, mikä vaikuttaa koko loppuelämääsi.

        Jos sulla on 20 h pimeää aikaa, niin ollet jostain Lapin maasta, jossa keväthankien loiste kyllä peittoaa etelän hiekkarannat moninkertaisesti. Pääsisinpä minä sinne 'ylös' ...


      • Kolttanoitanen kirjoitti:

        Miksi hemmetin ihmeessä et "tohdi". Uskaltamattomuus kertoo estoista, estä ne mieluummin kuin että estät itseäsi elämästä. Levittele rajojasi; laula karaokea ja mene etelän aurinkoon tms., niistä voi syntyä ja seurata jotain sellaista, mikä vaikuttaa koko loppuelämääsi.

        Jos sulla on 20 h pimeää aikaa, niin ollet jostain Lapin maasta, jossa keväthankien loiste kyllä peittoaa etelän hiekkarannat moninkertaisesti. Pääsisinpä minä sinne 'ylös' ...

        Kolttanoitanen
        Tässä oli taas niin hyvää kerrontaa,että pakko samaistua samoille linjoille kirjoittajan kanssa,kiitos.
        Tämä ilmastonmuutos todennäköisesti antaa jo merkkejä tulevasta ja hiihtokelit siirtyvät meidän keskeisen-suomen ja eteläisen tavoittamattomiin.
        Hiihtotunneleita vain rakentamaan,se tuleaisuuden bisnes ja kausikorttit jakeluun.
        Minulla on karaokelaitteet ja laulan joululaulujakin,että tupa raikuu,elikot heitän mäkeen,ettei niiltä kuulo mene.
        Meille on annettu valintoja ja niiden toteutus on ihan meistä itsestämme kiinni.Hidasteet alkavat olla kyllä nykyikää,mutta täysillä ettenpäin menee ama


      • Tiedä itse paremmin
        Tämä mielipide kantaa,se jäi jotenkin minunkin sieluani kaihertamaan.
        Todella täällä vahvat syövät heikot,eihän se niin saisi olla,
        olen minä taistellut kahdessatosta vuodessa paikkani,jossa nyt
        oletetavasti olen.Olen jopa unettomia öitä viettänyt,kun mielipiteeni on poljettu maanrakoon,mutta maasta se pienikin ponnistaa ja olen selviytyjä,no siitä mistä kaikesta olen selviytynyt,ei palstatila riitä joten kiitollisena mielipiteestä ama


      • jjoutava
        rituliini_38 kirjoitti:

        Kolttanoitanen
        Tässä oli taas niin hyvää kerrontaa,että pakko samaistua samoille linjoille kirjoittajan kanssa,kiitos.
        Tämä ilmastonmuutos todennäköisesti antaa jo merkkejä tulevasta ja hiihtokelit siirtyvät meidän keskeisen-suomen ja eteläisen tavoittamattomiin.
        Hiihtotunneleita vain rakentamaan,se tuleaisuuden bisnes ja kausikorttit jakeluun.
        Minulla on karaokelaitteet ja laulan joululaulujakin,että tupa raikuu,elikot heitän mäkeen,ettei niiltä kuulo mene.
        Meille on annettu valintoja ja niiden toteutus on ihan meistä itsestämme kiinni.Hidasteet alkavat olla kyllä nykyikää,mutta täysillä ettenpäin menee ama

        Ei tuosta ole montaa vuotta kun täällä Espoossa oli jouluna lunnta melkein metri. Mutta Hesassa oli silloin vielä enämpi, sehän onki niitä laitakaupunkeja,)


      • 20 tuntia pimeetä kirjoitti:

        Kyllähän ihminen kuin luonnostaan toteuttaa saamiensa geenitekijöiden parhaita puolia. Vaikka musiikkikorvaa ja lauluääntäkin on niin en tohdi edes karaokebaarissa mennä laulelemaan.

        - Miksi se aina runoja rustaa, lapsi on kai jotenkin sekaisin. Näin ironisoi Hector runoilijan polkua siinä laulussa "Lumi teki enkelin eteiseen".

        Täällä Pohjolassa tarvitaan hyvää sopeutumiskykyä kun meillä on neljä vuodenaikaa. Voi sitä mielikuvituksen voimalla mielessään pyrähtää eteläiselle pallonpuoliskolle aurinkoa ottamaan.
        Ei se mielikuva aurinko kyllä rusketa, mutta kun ei toisille kerro, niin välttyypä pehmustetun pipaa auton kyydiltä.

        Olen kansasi samaa mieltä,että geenit sua seuraa koko elämän
        ajan ja kuinka ne geenit,siis sukujautuma on sinun kohdallesi
        ovat jakautuneet,kannat ne sairaudet,ehkä vain siirät ne seuraavalle sukupovelle.
        Oliko Hitrer jo tähän solubiologiaan tutusnut,tuskin,mutta jälki vain jäi historiaan kammottavana


      • jjoutava kirjoitti:

        Ei tuosta ole montaa vuotta kun täällä Espoossa oli jouluna lunnta melkein metri. Mutta Hesassa oli silloin vielä enämpi, sehän onki niitä laitakaupunkeja,)

        Älä yritä jjoutava Hietsusta minäkin olen hiihtäny Seurasaareen aikoinaan,silloinkun talvet oli vielä talvia.Olisko ollu vuosi 51 tai52,no ei se mitään.Samoin Hesata Vantaan Koivukylään sauvoinme,olin pitkänmatkansauvoja en mikään sprinttihiihtäjä.
        Kilpaa hiihdin olin jopa Kaisaniemenkansakoulunun paras tytöissä,en mikään turha typy.Ihanaa muistella mennetä,kuin myös nykyisyyttä,kun lunta oli ama


    • hökkimökerö

      Rituliinin laitto paitasioon ei tuonut mitään muutosta enempää kuin muittenkaan höperehtivien.

      • hökkimökerö
        Nyt ei oikein auennut toi kannanotto,mutta enhän minäkään voi siipienisuojaan enenpää lemmikkejä ottaa,minulla heitä jo on tuvallinen.
        Jospa seuraavaan ulkoeteiseen olisi mahdollisuutta päästä sisälle ja sitäkautta sisätiloihin,hökkimökerö jatkaa vain kallekulkevaisen taivaltataan,juna män justiinsa ama


    • Matti matkalainen
    • meccaleisen

      Hyvänen aika. Lucian päivä tänään. Niin sitä ollaan varsinaisesta lusijan osasta säästytty näin pitkälle.
      Väliaikaisia yöpymisiä sereffitalon lämpimällä betonilattialla ei tietenkään lasketa.

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Lucian_päivä

      Nähin tämänvuotisen Lucianeidon telkassa. Herttanen tytsy oli.

      • Ei tuonut valonpilkahdusta Lucianpäivä,sama kaamos sama apatia.Olisiko syytä kirjoittaa noi Joulusadut uusiksi,että pukki mukamas tulee kelkalla ja lunta maassa,White Christmast vain kaikuu cd:ltä ja Turku julistaa Joulurauhan,ei nää ole mistään kotoisin nämä Joulutunnelmat,sitä mieltä ama


    • diili kun diili

      Ehkä ensi kerran valitaan Luzija poika. Sitä vauhtia perinteet murenevat.. Kun nimenä olisi luzija, ei valittua lyttäisi lyhyt linnakeikkakaan.

      • Valontuojat voisvat olla he yhdessä feminiini ja maskuliini,ei mua haittaa,vain sen sanoma koskettaa,valoa pimeyteen.
        Minkätähden suomalainen on niin jääräpäinen ,jopa jälkeenjäänyt,että kristinuskokin piti näille multakuoppalaisille
        tuoda väenväkisin ja ristiretket olivat todella verisiä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      223
      3460
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2181
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2081
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1955
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      80
      1630
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1257
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe