Pakkoajatukset, etenkin seksuaaliset

Ninjayou

Anteeksi jos asiaa käsitelty aiemminkin, mutta haluaisin kysellä hieman pakkoajatuksista ja etenkin seksuaalisista. Kohtalotovereita? Minkälaista apua olette saaneet? Itselläni on paniikinomaista taipumusta ollut nuorempana. Pakkoajatukset alkaneet kuitenkin riivata tässä parin viime vuoden aikana. Bentsoillla olen saanut useimmiten mieleni rauhoittumaan, kun taas esim. alkoholi voimistanut tätä pakko-oireilua. Seksuaali-identiteetin kanssa on myös ollut vaikeuksia ja silläkin varmasti hieman vaikutusta. Mutta periaatteessa olen kohtalaisen sinut itseni kanssa. Nämä pakko-oireet riivaavat sekä yksinäni että etenkin sosiaalisessa kanssakäymisessä.
Kommentteja?!

11

1251

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OCD-89

      Itsellä on pakkoajatuksia liittyen seksuaalisuuteen. Eniten vaivaa pelko kiihottumisesta sairaista asioista, ja lapsista.

      Aikasemmin ollut myös homouspelkoa, mutta olen päässyt siitä eroon.

      • OCD-89

        Siis pelkään kiihottuvani sairaista asioista ja lapsista.


    • 14+13

      Nämä on kohtuullisen yleisiä pakkoajatuksia.

      Ensin pitää vain tiedostaa se, että kyseessä todellakin on pakkoajatus, eli mahdollisuus siihen, että tuon toteuttaisi käytännössä on periaatteessa olematon.

      Jos näihin ajatuksiin alkaa kiinittämään huomiota tai vastustamaan niitä, ne vain kasvavat.

      Paras keino on antaa niiden vain virrata mielessä niihin sen kummemmin reagoimatta. Kun näin tekee aikansa, ne hiipuvat ja häviävät.

      Ja olipa kyse sitten kuinka sairaasta ajatuksesta - sillä ei ole väliä! Ne on VAIN ajatuksia!

    • pakko-kierto aja.

      Minäkin kärsin pakko-tai pitäisikö sanoa kiertoajatuksista. Toisin sanottuna kun takerrun johonkin ajatukseen, ei edes johonkin ongelmaan, en pääse ajatuksesta irti oikeastaan millään muulla keinolla kuin lääkkeillä. Lääke ei tarvitse olla sen kummempi kuin antihistamiini tai joku muu lievästi väsyttävä.

      Nämä pakko-ja kiertoajatukset vaivaavat usein aamuyöllä ja olen niistä kärsinyt pidemmän aikaa. Olen asiaa yrittänyt kertoa myös tavallisille lääkäreille mutta en saa heitä kai ymmärtämään että ongelma on ahdistava. Siis joutua ajattelemaan samaa asiaa loputtomasti jos en sitä lääkkeellä katkaise.

      Minusta onkin tullut lääkeriippuvainen mutta ei sentään rauhoittaville, siis bentsoille. Uni-tai nukahtamis lääkettä ei voi ajatellakaan aamuöisin ottaa. Seksuaaliset ajatukset eivät vaivaa vaan pikemminkin helpottavat oloa kun niistä kiihottuu.

      Onko jo asiaa psykiatrille?

    • Hei! Hienoa kun löytyi tämä ketju :) Olen käsitellyt omaa ongelmaani oheisessa topicissa... http://keskustelu.suomi24.fi/node/12585434

      Ongelma alkoi siis tavanomaisena ahdistuksena, johon liittyy voimakkaat mielikuvat. Niissä siis mua silvotaan, viillellään ja kaikkea muuta vastaavaa. Todella kuormittavia ja rankkoja juttuja. Kun ajatus tulee päähäni, mun on käsiteltävä se loppuun. Se on aivan kuin piru, joka piikittelee niin kauan kunnes antaudun. Mielikuvista on tullut yhä aggressiivisempia ;( Ongelma on mennyt pahemmaksi vaikka muuten olen näennäisesti tervehtymässä ja mielialani on ollut korkealla. Puhuin tänään asiasta sairaanhoitajalleni ja hän oli sitä mieltä, että nämä ovat klassisia pakko-oireita ja hyvä kun kerroin niistä. En kestä jos mulle puhkeaa vielä OCDkin tän kaiken lisäksi...on aspergeria, yliherkkyyttä (HSP), epävakautta, ailahtelua, jännitystä, pelokkuutta. Vielä neuroottisuus tuohon päälle niin kermakakku on valmis.

      Onko ocd-henkilöillä paljon vastaavaa? Itse olen jonkin verran traumatisoitunut rankoista elämänkokemuksista. Millainen lääkitys teillä on?

    • kohtalotoveri1

      Minua on seksuaalisesti ahdisteltu ja kiusattu. Olen vissiin vähän seonnut ja sekoitan asioita päässäni sairaalla tavalla. Pelkään kans kiihottuvani sairaista asioista ja joskus levy jää päälle.

      • OCD89

        Nämä seksuaaliset pakkoajatuset on vienyt työkyvyn ja kaikki. Mitä me keksittäis, että näistä pääsis eroon :(


    • 7+15

      Avain on ymmärtää, ettei pakkoajatukset - seksuaalisetkaan - ole vaarallisia itselle eikä muille. Ja silloin kun niitä pulpahtaa mieleen, niin antaa vain olla. Ei tee niille mitään. Tarkastelee ja antaa niiden mennä vaikka ahdistaisikin.

      • sarcasm

        Mitäs sitten kun ovat niin voimakkaita että näkyvät päällepäin. Tiedän että tämä kuulostaa hullulta, mutta tiedän myös olevani "oikeassa" tässä asiassa. Koen olevani jotenkin (seksuaalisesti) niin ylivirittyyt, että huomaan muiden ihmisten aistivan sen minusta jotenkin, jopa hyvin kaukaa. En pysty liikkumaan ollenkaan julkisilla paikoilla ja lienee ihme että olen yhä hengissä.


    • Mutsinidd

      Suosittelen kirjaa kerrasta poikki teille kaikille mulla ainakin auttoi kun ocd alkoi 16v ja olen nyt 24. Ja kyllä mulla on lapsiakin. Ennen sain paniikkikohtauksia ja olin hysteerinen mutta nykyään pystyn olla ihan rauhassa ajatusteni kanssa ja opamoxi satunnais käytössä. Suosittelen myös lämpimästi e epa kapseleiden syömistä säännöllisesti pitkän aikaa mulla helpotti jo kahdessa viikossa, pakko ajatukset enää aika kausiluontoisia stressin ja valvomisen seurauksena tulee.. Aihe vaihtelee. Sitten myös bachin hätätipat on hyviä, vihreä tee ja kun oikeen ahdistaa hoilaa sanaa eyyy tai aaahh tai ooh, neuroosi on jossain hippokampuksen tietämillä ärsyttämässä aivoja ehkä ohimolohkossa jotain häikkää? Olen aiheesta paljon lukenut ja kyseessä ihan oikea somaattinen sairaus ei niinkään mielisairaus. Lisäksi piikkimatto on hyvä, rentoutusharjoitukset ja liikunta. Kaikki nämä yhdessä eikö mitään yhden päivän kokeilua... Takuulla ei sillon auta. Voitte olla vielä onnellisia ! Terveisin osastollakin näistä maannut äiti

    • Äskeinennnnn

      Ja kuten edellinen sanoikin niin avain on siinä että oikein yllyttää ajatuksia tulemaan ja vie ne loppuun niin hirveältä kuin se kuulostaakin eli jos kuvittelet raiskaamaksi jonkun niin ajattele asia loppuun kun olet vankilassa jne oikeasti tämä toimii voit myös laulaa ajatusta päässäsi ja teet sen niin kauan että pystyt siirtyä normaaliin ajatuksiin!!! Aluksi vaikeaa ja kestää kauan mutta n 2 kk ja helpottaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      317
      3616
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1669
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1500
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1425
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1290
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1260
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      55
      1232
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      189
      1187
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe