Diabetes ja yötyö

Tero661

Ajattelin kysyä ihmisten mielipiteitä yötyöstä. Olen siis tehnyt yötyötä Diabeetikkona jo 7 vuotta. Vaihdoin kaupunkia, mutta työpaikka ja työtehtävät on samat. Mutta tietysti uudessa kaupungissa tulee tämä terveystarkastus. Sain sitten lääkäriksi melko rasittavan ihmisen. Koitan tiivistää tämän lyhyesti : Kyseisen lääkärin mielestä Diabetiikko ei saa tehdä yötyötä, koska kyseessä on liikaa riskejä. Jos pyörryn ja kukaan ei ole auttamassa. Eli työskentelen yksin. Tämä ei ole koskaan ollut aikasemmin ongelma missään ja varsinkin, kun olen kysellyt muiden lääkäreiden mielipidettä, niin mielipiteet on toisenlaisia.

Tänäpäivänä Diabeetikko kuulemma pystyy ajaa Esim Kuorma-autokortin, mitä sillon ei saanut ajaa, kun ajoin ajokorttia. Mulla on menossa nyt 6kk koe-aika työssä ja mun pitää tulla näytille työterveyshuoltoon 1x/kk. Ennenkaikkea ei ole mitään asioita, että koskaan Diabetes olisi haitannut työtä tai toisinpäin.

Kysymys kuuluu, että onko tämä paras mahdollista kohtelua ja reilua yleisestikin Diabeetikoita kohtaan? Se on selvää, että Diabeetikolle päivä työ on parampi vaihtoehto, mutta ei ole mielestäni reilua silti painostamaan pois työstä, jota on tehnyt ilman mitään ongelmia jo 7 vuotta? Olen hämmentynyt kyseisen lääkärin mielipiteistä ja toiminnasta!

7

2848

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei perusteita

      Työpaikkalääkärilläsi on hyvin vanhanaikaisia käsityksiä diabeetikoiden työnteosta tai sitten hän haluaa putsata kätensä kun estää työntekosi.

      Olen itse D2 ja tein yli 30 vuotta säännöllistä kolmivuorotyötä joista viimeisemmät vuodet dignosoituna diabeetikkona ja yövuorot sekä viikonloput kokonaan tehtiin yksin työskennellen. Minulla ei ollut mitään ongelmia kunhan huolehdin ruokailustani tarpeen mukaan. Työtoverinani toisessa vuorossa oli D1 diabetestä nuoruudestaan saakka sairastanut henkilö eikä hänenkään yksin työskentelyään kielletty vaikka joskus oli saanutkin hypoja. Kelan lääkärit eivät suostuneet päästämään häntä varhaistetulle sairauseläkkeelle edes näiden hypojen vuoksi (jäi aikanaan vanhuuseläkkeelle). Asia perusteltiin sillä että tarvittaessa apua sai puhelimella toisesta kolmivuoroa tekevästä yksiköstä.

      Jos olet tehnyt kyseistä työtä jo 7 vuotta ilman ongelmia, lääkärillä ei ole perusteita vaatia työn vaihtoa. Valitettavasti vaan työnantajat menevät joskus siitä mistä aita on matalin ja noudattaa lääkärin ohjeita.

    • Lilostain

      Itsellä on ollut 2 vuotiaasta asti Diabetes ja käytän tietysti Insuliinia. Työpaikka on tietysti kutakuinkin samaa mieltä lääkärin kanssa, koska he eivät asiasta muutenkaan tiedä asiasta paljoa. Olen kummiskin tutkinut ja hutkinut, niin olen saamassa toisilta lääkäreiltä lausunnon, että ei ole reilua alkaa painostamaan mua pois töistä.

      En tiedä sitten, kun mun on juoksutettu ja aiheitettu paljon mielipahaa asian tiimoilta, että onko jotakin kautta mahdollista hakea korvauksua kyseisen lääkärin toimesta? Katkeran maku on suussa, koska on selvästi käynyt ilmi, että hänen toiminta ei ole reilua saatika parasta mahdollista, mitä lääkäriltä voisi olettaa ?

    • makea jätkä

      Meidän työpaikka lääkäri estää myös iltavuoron . Normi tehdastyö...

    • Lilostain

      Mitä tulee Insuiinin ja syömisen suhteen. Kaikki on mallillaan. Pitkäaikanen verensokeri on ollut vähän koholla, mutta mitään erityisempiä ei ole. Olen Fyysisesti ja henkisesti loistavassa kunnossa 182/78kiloa. Ylipainoa ei koskaan ole, koska urheilen ja treenaan. Siksi ei olekkaan mitään, minkä takia kuuluisikaan estää työnteko. Voisin ajaa esim Kuorma-Autokortin, mitä en sillon voinut ajaa kun ajoin ajokorttia. Olen nyt 27 vuotta.

      • Valittamaan vaan

        Kertomasi perusteella lääkärillä ei ole mitään perusteita kieltää yötöitä koska hoitosi on hyvällä mallilla ja labra-arvot kohdallaan. Painokin kun on normaali, kielto on perusteeton. Tee valitus lääkärin esimiehelle tai jos se ei tehoa, Valviraan.


      • ykköstyyppiläinen

        Mitä eroa/väliä on, tekeekö diabeetikko säännöllistä yö- vai päivätyötä? Eikö oleellisinta (varsinkin ykkösillä) ole juuri tuo säännöllisyys? Itse en ykkösenä kolmivuorotyötä tahtoisi, kun nimenomaan epäsäännöllinen rytmi saa sokerit heittelemään.


      • Ongelmat_muualla
        ykköstyyppiläinen kirjoitti:

        Mitä eroa/väliä on, tekeekö diabeetikko säännöllistä yö- vai päivätyötä? Eikö oleellisinta (varsinkin ykkösillä) ole juuri tuo säännöllisyys? Itse en ykkösenä kolmivuorotyötä tahtoisi, kun nimenomaan epäsäännöllinen rytmi saa sokerit heittelemään.

        Olen kylläkin D2 mutta olen tehnyt yli 30 vuotta kolmivuorotyötä. Ei se vuorotyörytmikään ole niin kovin epäsäännöllinen, pitää vaan elää vuorokaudenajasta riippumatta. Esimerkiksi yövuorossa syödään kuten syötäisiin päivällä ja nukutaan päivällä kun päästään töistä vapaalle. Vapaapäivinä saa siirrettyä elinrytmin uuden työvuoron mukaiseksi. Ei ainakaan minulla verensokerit heitellyt kummemmin.
        Mutta seuralliselle ihmiselle kolmivuorotyö ei sovi kovin hyvin. Ei voi olla "iltaviihteellä" ilta- ja yövuorojen aikana. Viikonloppunakin ollaan töissä kun kaverit on viihteellä.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1699
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1584
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1458
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      54
      1435
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      51
      1349
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1298
    7. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      79
      1217
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      11
      1158
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1121
    Aihe