Sain potkut

Työtä25w__

Sain potkut tuotannollista ja taloudellisista töistä. Työnantaja halusi vähentää palkkakustannuksia. Tilalle otettiin nuoria vuokratyöläisiä. Itse olen nyt työttömänä ja ikääkin on jo yli 50. Olen laittanut työhakemuksia noin 15 eri paikkaan.
Yhdeltä on tullut vastaus: Kiitos hakemuksestanne. Valitettavasti....

Onko oikein, että itse sain irtisanomisen tuotannollisista ja taloudellisista syistä ja tilalle on otettu vuokratyöläisiä?
Olen ollut yhteydessä myös työsuojeluviranomaisiin, mutta heiltäkään ei ole tullut apua/vastauksia minulle. 99euron työttömyyskassastakaan en saa epäselvään tilanteeseen vastauksia, koska en ole kyseisen yhdistyksen jäsen.


Nyt tunnen itseni turhaksi ja yksinäiseksi.

5

266

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5+10

      Täällähän se vastaus on:

      http://www.erto.fi/tyosuhdeopas/irtisanomisperusteet/taloudelliset-ja-tuotannolliset-irtisanomisperusteet

      "Perustetta irtisanomiseen ei kuitenkaan ole ainakaan silloin, kun
      työnantaja on joko ennen irtisanomista tai sen jälkeen ottanut uuden työntekijän samoihin tai samankaltaisiin tehtäviin, vaikka yrityksen toimintaedellytykset eivät ole vastaavana aikana muuttuneet tai
      töiden uudelleenjärjestelystä ei ole aiheutunut työn tosiasiallista vähentymistä
      "

      Eli ei olisi saanut palkata ketään tilallesi. Vaikea sanoa miten homma käytännössä oikeasti menee....

    • näin tää menee

      Etkö aloittaja tiedä että Suomi on EU:n kovassa ytimessä ja täällä on työvoimapula?
      Kävitkös muuten aikoinaan äänestämässä unioniin liittymisemme puolesta?

    • Laitonta oli

      Joo tuon tekstin perusteella ei ollut perusteita aloittajan potkuille.
      Muistaakseni tuossa on vielä tällainen laki/sääntö, että jos yrityksestä irtisanotaan väkeä tuotannollisista/taloudellisista syistä, niin yritys ei saa lakien ja säädösten mukaan palkata uutta väkeä 6 kuukauteen. Ellei tuo laki ole nyt muuttunut ihan hiljattain.
      Muutenkin perseestä tuo työkäytäntö nykyään.
      Eräs ystäväni oli aika pahastikin työpaikkakiusattuna pitkään edellisessä työpaikassaan aikanaan, hän teki asiasta vielä virallisen eli ilmoitti työterveyslääkärille asiasta ja oli liittoonkin asian tiimoilta yhteydessä.
      Eräässä vaiheessa hänet sitten pistettiin pihalle tuotannollisista ja taloudellisista syistä, mikä kyllä ihmetytti aikalailla, kun hän oli muutenkin vähän väliä ylitöissä loppuvaiheessakin vielä jne. Eli ei työmäärä ollut ainakaan missään nimessä vähentynyt. Nämä esimiehet vielä, jotka kiusasivat häntä (toinen kiusasi toisen siunauksella), tekivät vielä irtisanomispäätöksen.
      Olivat kuitenkin lailliset potkut, että olivat jollakin konstilla saaneet tämän syyn menemään läpi.

      • ette te tiedä edes tätä

        Minulla on se kokemus Aasiasta"( ei tarvita mitään syytä)" jos vain yksinkertaisesti todetaan näennäisen varoitusten jälkeen työntekijän syllistyneen työtehtäviensä laiminlyöntiin sen kummemmin eroiittamatta oikeaa syytä. Niin työnantaja saa ilmaisen työsuhteen purkamismenettelyn aikaiseksi ja voi vedota lainpykälään työsuhteen päättämiselle


        KAIKKI ON TYÖNTEKIJÄN SYYTÄ.


    • tiesittekös tuon

      Eikös täällä ammattiliitot ole sitä varten ettei kaikki olis työtekijän syytä vai olenko ymmärtänyt väärin ??

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5630
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3567
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1692
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      207
      1690
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      91
      1156
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      28
      1119
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      917
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      829
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      828
    Aihe