Eikö sittenkään lisäpäiville 57-59 vuotiaat?

Heikennys vai parann

Lakiin on tullut porsaanreikä 16.10.2014.
Onko tarkoitus nyt sitten se ettei kuntaa enää velvoitetakkaan hankkimaan 57-59 vuotiaalle työpaikkaa jos 500 päivää tulee täyteen ennen 60v ikää?
Vai tarkoittaako tämä sitä että tietyissä edellytyksissä lisäpäivät voidaan laittaa juoksemaan vaikka ei olekaan täyttänyt 60 vuotta?
Itselläni jää vajaaksi muutamia kuukausia tuo ikä, mutta 500 päivää tulee täyteen.
Työ-ja elinkeinoministeriön tiedote: työ
16.10 2014

19

212

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • li gu

      ei oo mitää porsaanreikiä. kaikki pelaa kuin aiemminkin....mikäli oot anssilla

    • sama äskene

      kato kuukkelilta oma syntymävuotesi työttömyysturva.Ja kysy työeläkkeestä palstalta luet ketjun 'lisäpäivillä'... ihan loppupäässä on linkki josta näet oman tilanteesi.

      • Heikennys vai parann

        Asia on ollut minulle tähän asti ihan selvä,mutta tämä, viikko sitten tehty asetus laittaa kunnan velvoitetyön saamisen epavarmaksi.

        Kunta on velvollinen järjestämään työtä ensisijaisesti jo palveluksessa oleville ja vasta sitten me 57-59 vuotiaat joille anssipäivärahat täyttyvät ennen 60 vuoden ikää.Siis minun tapauksessani juuri näin koska olen 1955 syntynyt.

        Eli asia ei olekaan niin varma jos kunnalla ei ole töitä tarjolla.
        No,sitten mennään työmarkkinatuelle, joka minun tapauksessani on katastrofi, vain muutaman kuukauden vuoksi.

        Jos nyt sitten ei ole niin että ne lemppaavat meidät suoraan lisäpäiville,koska tähän saattaisi kuulua asetuksen henkeen vedoten se mahdollisuus.Minun mielestäni.

        Muutoksessa joka astui voimaan kuluvan kuun 20pv sanotaan seuraavasti:

        "Hallitus ehdottaa työsopimuslakiin muutosta,joka mahdollistaa työn tarjoamisvelvoitteista poikkeamista tietyissä tarkasti rajatuissa tilanteissa..."

        Mitä ovat nämä tietyt tilanteet?
        Onko ne juuri minunkaltaiseni pudottamista pois velvo-työstä?
        Onko se menoa työmarkkinatuelle?
        Vai onko se pääsyä suoraan lisäpäiville?


    • Vaadi asia kuntoon

      Ota yhteyttä Sosiaali ja terveysministeriö Laura Räty, Ko. viraston alle kuluu nämä työttömyysasiat, myöskin Työministeriiöön Ihalainen yhteyttä ja Te-keskukseen/Kuntaan, onhan tuo selvitettävä, ei ihmisiä voida pudottaa pois noin, se velvoitetyö on järjestettävä.
      Eihän tuollaista saa pois jäättää laista!

    • sama äskene

      hae saikkua ne muutamat viikot mitkä puuttuu...saikulla ei anssipäivät kulu ja ikäisesi aina saa jostain lonkasta/olkapäästä. Äläkä usko kun joku nyt taas alkaa sepustaa jottei kela muka hyväksy. ..kyllä hyväksyy.
      Sitäpaitsi onhan se joku 600päivän sääntökin juuri kaltaisillesi väliinputoajalle tehty.
      Astui voimaan kuluvan kuun -päivänä....niin mikä astui voimaan.... kaikki muutokset kun tulee vuoden alusta, eikä koske niitä jotka jo ovat työttömiä, vaan niitä jotka sen voimaantulonJÄLKEEN jäävät työttömiksi, eli 1.1.2015

    • Pitäkää puolenne

      Mitään 600 päivän sääntöä ei ole, sitä lakia ei esitetty hyväksyttäväksi ja ei toteutunut, mutta on vaadittava se oikeus työllistämisvelvoitteseen, koska se on lakiin ollut kirjattuna.

    • sama äskene

      v.2014-2015 alusta voimaan tulevat uudistukset pdf....katso kuukkelilta edelleenkin... siellä se lukee ..v.1957 synt. taataan ylimenokautena ansiosidonnainen 600päivältä.

    • Pitäkää puolenne

      Tätä esitystä ei eduskunnalle esitetty se jäi pois, kun katsottiin, että työllistämisvelvoite, kuitenkin korvaa sen. Eli se työllistämisvelvoite on taattava, siitä on pidettävä kiinni.

    • gujg,

      Sisältynee jo sovittuun työurasopimukseen, joka on jo aiemmin hyväksytty.

    • Pitäkää puolenne

      Ei sisälly kun juuri tuo kohta jäi pois, siis aiemmin sovittu työttömyysturvauudistus ja siinä nimenomaan tämä -57 syntyneille tarkoitettu siirtymahyvitys 100 ansiosidonnaisen päivää jäi pois kokonaan ja kysyinkin asiasta, vastattiin, että heillä on oikeus työllistämisvelvoitteeseen ja siksi, tätä kohtaa ei pidetty tarpeellisena
      Eli tämä siirtymäesitys oli tehty, mutta esitystä muokattiin ennenkuin se annettiin eduskunnalle ja tässä kävi näin.

    • Tästä tietoa

      http://www.stm.fi/toimeentulo/tuet_ja_etuudet/tyottomyys

      Tässä se sanotaan, Te-Toimiston on järjestettävä 57 vuotta täyttäneelle työllistämistöitä tai opiskelua, niin, että työttömyyskorvausoikeus säilyy eläkeiään asti.... Se 600 päivän oikesu ei tullut lakiin, mutta Te-Tomiston on järjestettävä se 6 kuukauden työ

      • Heikennys vai parann

        Kiitoksia hyvistä vastauksista.
        Ehkä hermoilen turhaan.
        Onhan tässävielä 53 arkipäivää "lusimatta".Jos asia ei lähiaikoina järjesty, niin ei sitten.


      • lelluil
        Heikennys vai parann kirjoitti:

        Kiitoksia hyvistä vastauksista.
        Ehkä hermoilen turhaan.
        Onhan tässävielä 53 arkipäivää "lusimatta".Jos asia ei lähiaikoina järjesty, niin ei sitten.

        Siinä pitää itse olla aktiivinen jotta sen työn saa, ei itsestään lankea. Joten ei muuta kuin kysymmmän asian tienoilta jo hyvissä ajoin, ettei mene tilaisuus sivu suun.


    • Tästä Tietoa

      Kerro sitten mielenkiinnosta miten kävi ja pidä kiinni oikeuksistasi, koska Te-Toimistolla on velvollisuus järjestää se työllistämistyö.

    • Oikeuksista kiinni

      Nimenomaan aloittajalle ole aktiivinen ja vaadi sitä työllistämistyötä Te.Toimiston kautta kunnalta, sinulla on paljon pelissä, putoat pois päivärahalta, joten kannattaa toimia.
      Eduskunnassa on sanottu, etto on oikeus työllistymiseen , joten se on järjestettävä.

    • lelluil

      Jollei itse vaadi niin ei ne sitä tyrkytä. Oma aktiivisuus on ratkaisevaa.

      • Heikennys vai parann

        Asia järjestyi ja kaikenlisäksi vielä hyvin.Taitaa olla niin että elämäni viimeinen työpaikka on se paras työpaikka mitä minulla on ollut koko työurani aikana.Ja minulla on työpaikkoja ollut lähes sentään 20.
        :-)


      • Aamu ja Ilta29
        Heikennys vai parann kirjoitti:

        Asia järjestyi ja kaikenlisäksi vielä hyvin.Taitaa olla niin että elämäni viimeinen työpaikka on se paras työpaikka mitä minulla on ollut koko työurani aikana.Ja minulla on työpaikkoja ollut lähes sentään 20.
        :-)

        Minulla kävi pelkkä tuuri, sillä pääsin putkeen, kun olin sopeutumisvalmennuskurssilla.
        Eli kaikki kuntoutuskurssit ja muut pitkittää sitä 500päivää


    • lelluil

      onnittelut ja hyvää syksyä...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1066
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1017
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      581
      1008
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      910
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      764
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe