Masennus ei ole sairaus!

Kemkrates

Masennus ei ole sairaus vaan oire, joka voi johtua useista asioista.
Se voi kertoa hormoonitoiminnan epä-tasapainosta, liikunnan puutteesta, päihteiden (liika) käytöstä (alkoholi, kofeiini...) tai/ja huonosta ruokavaliosta.
Masennus voi olla myös sairauden aiheuttamaa, kuten vaikka syövän, keliakian, Chronin taudin tai kilpirauhassairauden.
Mutta esim.rakkaan menettämisestä koituva suru ja alakulo eivät ole masennusta vaan normaaleja tunteita, jotka ihmisten tulee käsitellä ja käydä läpi. Masennusääkkeet eivät ole vastaus vaan pitää löytää se masentuneisuuden syy.
Masennuslääkkeet eivät ole vastaus vaan usein peittävät oireet, estävät oikean syyn löytämisen ja pitkässä juoksussa pahentavat ja pitkittävät masennus-oireita.

35

418

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 14+15

      Minulla on traumaperäinen masennus. Olen pienestä asti ollut viisas, joten tajusin heti alusta, että kun avoimesti puhun ja käyn niitä traumoja läpi ammattilaisten kanssa, se auttaa. Eipä auttanut. Masennus kestänyt jo vuosia. Ei nämä ole mitään "normaaleja tunteita". "Vaipuin" masennukseen, nyt sairastan sitä.

      • elämä.on

        Et ole mikään viisas, vaan hel... tyhmä, jos kerran viitsit jauhaa vuositolkulla päässäsi jotain masennusta.
        Siitä pääsee yhtä helpolla eroon kuin autokaupassa, ostanko mersun, volvon vai bemarin. Jos tajusit, olet 5 minuutissa terve.

        Minulla on 180 pv elin aikaa lääkäreiden mukaan, enkä jauha sitä koko ajan päässäni. Pitää saada asiat kuntoon ja varautua siihen että ne puoskarit sittenkin valehtelivat.


      • Joojoolumppa
        elämä.on kirjoitti:

        Et ole mikään viisas, vaan hel... tyhmä, jos kerran viitsit jauhaa vuositolkulla päässäsi jotain masennusta.
        Siitä pääsee yhtä helpolla eroon kuin autokaupassa, ostanko mersun, volvon vai bemarin. Jos tajusit, olet 5 minuutissa terve.

        Minulla on 180 pv elin aikaa lääkäreiden mukaan, enkä jauha sitä koko ajan päässäni. Pitää saada asiat kuntoon ja varautua siihen että ne puoskarit sittenkin valehtelivat.

        "Minulla oli 180 pv elin aikaa" No mitenkä elimesi voivat, kun ovat saaneet 180 pv aikaa?


    • Entä jos masennuksen syy on välittäjäaineiden epätasapaino, jota masennuslääkkeet korjaavat?

      • In ya dreams...

        Silloin tiedät, että olet nähnyt unta.


      • Orionin orja

        Masennuslääkkeet eivät ole vielä koskaan todistettavasti korjanneet yhtään mitään.
        Myyntiluvan saamiseen vaaditaan 40 hölmöä ja paljon rahaa.


    • Kesävasara

      Siinä olet oikeassa, että masennus ei ole sairaus, mutta samalla kirjoitit hassusti, että esim. rakkaan ihmisen menettämisestä seuraava surua ja alakuloa ei voitaisi laskea masennukseksi. Masennus/masentuneisuus ovat nimen omaan normaaleja ilmiöitä/kokemuksia/tunteita. Masennus nimiseen kokemukseen liitetään usein juuri suru, alakulo, energiattomuus, väsymys, näköalattomuus tai epätoivo tai pelko tulevaisuudesta ja niin pois päin. Masennus tarkoittaa aavistuksen verran eri asioita eri ihmisille samalla tavalla kuin rakkauskin. Toinen hyvä pointti, jonka toit esiin on, että masennus/masentuneisuus voi olla oire jostakin oikeasta sairaudesta tai puutteesta, kuten kilpirauhasongelmista, Chronin taudista jne. Tärkeä on muistaa, että masennus ei ole eikä voi olla sairaus vaan se on oire jostakin. Samalla tavalla kuin kipu. Kipu ei ole sairaus, se on oire jostakin. Kivun ja masentuneisuuden erona tietenkin, että kipu harvemmin on psyykkistä, mutta masennus nimen omaan sitä on (eli seurausta elämän tapahtumista).

      • kultkut

        Mutta kipukin voi aiheuttaa pitkään jatkuessa masennusta. Ja onhan kipukin seurausta elämän tapahtumista.


    • hhhhghghgfhgf

      Meinasin vastata aloittajalle mutta sitten muistin että olen lukenut saman trollin jo 10000000000 kertaa tällä palstalla joten en jaksanutkaan vaivautua

    • juurikin näin

      Aamen veli.

    • Aku Ankka

      Masennus on psykiatrinen sairaus

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Masennus

      Tuolta kun lukee ensimmäisen lauseen, niin jo se riittää alkuun.

      No enpä ala enempää trollin kanssa jahkaileen asiasta.

      • ^yleinen virhe

        Psykiatrinen sairaus on itsessään metafora.


      • toinen Ankka

        Ja seli seli.. Sen saa päälle ja pois jos vaan itse haluaa.


      • Aku Ankka
        toinen Ankka kirjoitti:

        Ja seli seli.. Sen saa päälle ja pois jos vaan itse haluaa.

        Säähän sen varmaan tiedät. Kerroppa miten? Jos tosiaan noin on niin, voit ansaita paljon rahaa.


    • Aloittaja ei tajua

      Masennus ON sairaus, sitä ei voi kiistää mitenkään.

      • ^yleinen virhe

        Masennus EI OLE sairaus, sitä ei voi kiistää mitenkään.


      • Vitun vammainen olet
        ^yleinen virhe kirjoitti:

        Masennus EI OLE sairaus, sitä ei voi kiistää mitenkään.

        Helppohan sinun puhua kun et sitä selvästikään sairasta, parempi vaan että pidät sen turpasi kiinni.


    • mikäsuavaivaajäbä

      Ensinnäkin masennus on sairaus. Sairaus joka kohdistuu mieleen. Ei kaikki sairaudet ole fyysisiä. Ja kyllä monet vakavasti sairastuneet ihmiset potevat masentuneisuutta, mutta ei todellakaa kaikki. Itse ei voi vaan päättää, että oho mulla on masennus, päätänpä lopettaa sen. On ihmisiä jotka masentuu ilman syytä. Ei ole ulkoisia tai perinnöllisiä tekijöitä, elämä menee tosi hyvin. Ja en ymmärrä mikä oikeus ammattitaidottomalla on tulla sanomaa, että masennus ei ole sairaus vaikka se on iha selvästi luokiteltu sairaudeksi. Kiitos ja kuittaan

      • ^yleinen virhe

        Ensinnäkin masennus ei ole sairaus. Se on mielen sairaus ja, koska mieli ei ole fyysisesti olemassa seuraa siitä automaattisesti, että kyseessä on metafora. Kaikki todelliset (kirjaimelliset, oikeat) sairaudet ovat fyysisiä poikkeavuuksia elinmistössä tai elinmistön toiminnoissa. Monet vakavasti sairastuneet ihmiset, kuten syöpäsairaat tai aivovauriopotilaat ovat masentuneita osittain biologisista syistä psyykkisen komponentin lisäksi, mutta ei kaikki. Teoreettisella tasolla masennuksen voi päättää seinään (ellei alkuperä ole oikeassa sairaudessa, kuten kilpirauhasongelmissa tai aivovauriossa), mutta käytännössä elämäntilannetta ja ajatuksia ei ihan tuosta noin vain hetkessä muuteta, jos ollenkaan. Ihminen ei koskaan masennus ilman syytä. Jokin tekijä on aina löydettävissä, vaikka sitä ei henkilö itse osaisi suoraan ymmärtää tai määrittää oli syy sitten elämässä (psyykkinen alkuperä) tai sairaudessa (biologinen alkuperä). Jokaisella on oikeus mielipiteeseen, mutta valtaosalla kansaa ei ole ymmärrystä eikä analyyttista ajattelu- ja päättelytaitoa ymmärtää mistä mielenterveysongelmissa on kyse tai mikä ero on kirjaimellisella ja mielikuvallisella merkityksellä. Yleisestä harhaluulosta huolimatta masennusta ei ole lääketieteessä luokiteltu sairaudeksi, minkä vuoksi se ei löydy sairauksien luettelosta. Esimerkiksi uusimmassa ICD:ssä, ICD-10:ssä, masennus on luokiteltu ryhmään "Käytöksen ja mielenhäiriöt." Käytöksen häiriö on subjektiivinen arvio, eli ei tiedettä. Mieli taas on immateriaalinen ihmisen kehittämä konsepti, josta, kuten aikaisemmin mainittu, suoraan seuraa, että mieli voi olla sairas ainoastaan metarforisessa mielessä.


      • elämä.on?
        ^yleinen virhe kirjoitti:

        Ensinnäkin masennus ei ole sairaus. Se on mielen sairaus ja, koska mieli ei ole fyysisesti olemassa seuraa siitä automaattisesti, että kyseessä on metafora. Kaikki todelliset (kirjaimelliset, oikeat) sairaudet ovat fyysisiä poikkeavuuksia elinmistössä tai elinmistön toiminnoissa. Monet vakavasti sairastuneet ihmiset, kuten syöpäsairaat tai aivovauriopotilaat ovat masentuneita osittain biologisista syistä psyykkisen komponentin lisäksi, mutta ei kaikki. Teoreettisella tasolla masennuksen voi päättää seinään (ellei alkuperä ole oikeassa sairaudessa, kuten kilpirauhasongelmissa tai aivovauriossa), mutta käytännössä elämäntilannetta ja ajatuksia ei ihan tuosta noin vain hetkessä muuteta, jos ollenkaan. Ihminen ei koskaan masennus ilman syytä. Jokin tekijä on aina löydettävissä, vaikka sitä ei henkilö itse osaisi suoraan ymmärtää tai määrittää oli syy sitten elämässä (psyykkinen alkuperä) tai sairaudessa (biologinen alkuperä). Jokaisella on oikeus mielipiteeseen, mutta valtaosalla kansaa ei ole ymmärrystä eikä analyyttista ajattelu- ja päättelytaitoa ymmärtää mistä mielenterveysongelmissa on kyse tai mikä ero on kirjaimellisella ja mielikuvallisella merkityksellä. Yleisestä harhaluulosta huolimatta masennusta ei ole lääketieteessä luokiteltu sairaudeksi, minkä vuoksi se ei löydy sairauksien luettelosta. Esimerkiksi uusimmassa ICD:ssä, ICD-10:ssä, masennus on luokiteltu ryhmään "Käytöksen ja mielenhäiriöt." Käytöksen häiriö on subjektiivinen arvio, eli ei tiedettä. Mieli taas on immateriaalinen ihmisen kehittämä konsepti, josta, kuten aikaisemmin mainittu, suoraan seuraa, että mieli voi olla sairas ainoastaan metarforisessa mielessä.

        Jos olet se, joka sanoo, että masentunut tahallaan jauhaa negatiivisia asioita päässään, jo se kertoo kuinka vähän tiedät masennuksesta. Jos et ole se, miten sitten tuosta "mielenhäiriöstä" siun mielestäsi pääsee, jos terapiat ei ole auttaneet ja itseään ei saa ylös, vaikka ihmiset on hokeneet sulle vuosia, että lähde ulos?


      • ^yleinen virhe
        elämä.on? kirjoitti:

        Jos olet se, joka sanoo, että masentunut tahallaan jauhaa negatiivisia asioita päässään, jo se kertoo kuinka vähän tiedät masennuksesta. Jos et ole se, miten sitten tuosta "mielenhäiriöstä" siun mielestäsi pääsee, jos terapiat ei ole auttaneet ja itseään ei saa ylös, vaikka ihmiset on hokeneet sulle vuosia, että lähde ulos?

        Sekoitat minut johonkin toiseen. En sanoisi mitään noin älytöntä.

        Kysyt minulta miten pahasta mielestä pääsee eroon? Vaikea kysymys. Mikä on olennaista ymmärtää, että jokainen ihminen on uniikki. Masennus ei ole sairaus, jota voitaisiin lievittää pakettiratkaisulla, kuten oikeita sairauksia (esim. insuliinia diabeetikolle tai penisiliiniä tulehdukseen) vaan on kohdattava henkilö yksilönä, etsittävä syy miksi hän voi huonosti ja pyrkiä ratkaisemaan se. Ennen kuin voi yrittää ratkaista huolia on tunnettava henkilön taustaa, asenteita, ajatuksia, tavoitteita elämässä, mitä hänelle on tapahtunut ja niin edelleen. Avain on siinä, että ratkaisuja on niin monta kuin on ihmisiä, mutta samalla on myös ymmärrettävä, että kaikkea maailmassa ei voi saavuttaa tai ratkaista. Silloin on opeteltava elämään ongelmansa kanssa, johon taas on omat konstinsa ongelmasta riippuen.

        Havainnoillistan nopeasti yksinkertaisella tilanne-esimerkillä. Jos henkilö on masentunut siitä, että ei kaikista toiveistaan ja haluistaan huolimatta pääse tai ole päässyt astronautiksi eikä suostu vähempään elämäntavoitteissaan tyytymään, ei asialle isoja pysytä tekemään. Jos henkilö ei ole valmis luopumaan tahdostaan tai toiveestaan vaihtoehdot parantaa vointia ovat melko rajallisia. Paljon haaveita voi elämässä saavuttaa, toista suurta osaa ei voi. Haaveita on hyvä olla ja haaveiluhan on voimistavaa monelle, muttta pitää osata suhteuttaa haaveet omaan elämäntilanteeseen. Jos keksit millä samalla ratkaisulla auttaa kaikkia maailman ihmisiä elämänongelmissaan ja masentuneisuudessaan sinusta tulee saman tien maailmakuulu. Minä en tiedä miten se tehtäisiin. Psykiatria tarjoaa omaa pakettiratkaisuaa eli suosittaa ihmisille tajuntaa muuttavia psykoaktiivisia aineita, jolloin huolet, avioerosta raiskaukseen ja yksinäisyyteen menettävät merkitystä tai peittyvät nostattavan vaikutuksen alle eivätkä siten tunnu enää niin pahalta. Joidenkin mielestä ratkaisu on nerokas, joidenkin mielestä ääliömäisen lyhytnäköistä. Kuulun itse jälkimäiseen ryhmään. Siltikään en vastusta kaikkien psykoaktiivien käyttöä tajunnantason muuttamisessa esimerkiksi erilaisissa kriisitilanteissa, jos henkilö itse niin tahtoo. Jokainen päättää itse mitä riskejä on valmis ottamaan huumaavien aineiden suhteen oli käyttö sitten viihde- tai "lääkitsemistarkoituksiin."

        Minustakin on hassua, että ihmiset usein ehdottavat ratkaisuksi suoraan henkilön tilannetta enempiä tuntematta, syömään paremmin tai liikkumaan. Jos syy masentuneisuuteen on vaikkapa läheisen kuolema tai avioero on hassuhkoa tarjota ratkaisuksi parempaa unta, vähemmän sokeria tai enemmän tennistä. Tietenkin liikunta ja ruokavaliomuutokset voivat parantaa oloa, mutta kaipuu menetetystä läheisestä tai suru suhteen päättymisestä ei parane porkkanoita syömällä ja lenkkeilemällä. Se voi kyllä olla osa prosessia, jotta jaksaisi fyysisesti paremmin ja saisi parempia fiiliksiä surun keskelle. Varsinainen pahan mielen syy tulee kuitenkin käsitellä, jotta asiasta pääsee "yli" ja aika on iso tekijä psyykkisessä palautumisessa aina. Ihminen tarvitsee aikaa. Ei ole mitään taikasanaratkaisua, jolla veljensä tai siskonsa menettänyt on ikionnellinen pari päivää hautajaisista (ellei vetäise jotain psykiatrin tai huumedealerin tarjoamaan nappia, mutta se lienee melko lyhytnäköistä). Ihmiset välittävät ja se kuuluu ihmisyyteen tärkeänä osana.

        Jos masentuneisuus taas johtuu aidosta biologisesta ongelmasta (eli on oikean sairauden oire/seuraus) niin tilanne on aivan eri. Edelleen ruokavaliomuutokset, liikunta ja keskusteluapu voivat olla osa auttamisprosessia, joskus olennainenkin osa sitä, mutta oikean sairauden kohdatessa on tietenkin tärkeintä hoitaa sairaus ja parantua siitä, jolloin varsinainen syy katoaa ja ongelma poistuu. Esimerkki oikeasta sairaudesta, jonka yksi oire voi olla masentuneisuus/rajumpi mielialanvaihtelu, on kilpirauhasen vajaatoiminta.

        Voisin jatkaa pidempäänkin selvitystä, mutta jätän nyt tähän tällä kertaa. Kysy jotain, jos haluat, että vastaan. Mielelläni keskustelen.


      • ^yleinen virhe kirjoitti:

        Ensinnäkin masennus ei ole sairaus. Se on mielen sairaus ja, koska mieli ei ole fyysisesti olemassa seuraa siitä automaattisesti, että kyseessä on metafora. Kaikki todelliset (kirjaimelliset, oikeat) sairaudet ovat fyysisiä poikkeavuuksia elinmistössä tai elinmistön toiminnoissa. Monet vakavasti sairastuneet ihmiset, kuten syöpäsairaat tai aivovauriopotilaat ovat masentuneita osittain biologisista syistä psyykkisen komponentin lisäksi, mutta ei kaikki. Teoreettisella tasolla masennuksen voi päättää seinään (ellei alkuperä ole oikeassa sairaudessa, kuten kilpirauhasongelmissa tai aivovauriossa), mutta käytännössä elämäntilannetta ja ajatuksia ei ihan tuosta noin vain hetkessä muuteta, jos ollenkaan. Ihminen ei koskaan masennus ilman syytä. Jokin tekijä on aina löydettävissä, vaikka sitä ei henkilö itse osaisi suoraan ymmärtää tai määrittää oli syy sitten elämässä (psyykkinen alkuperä) tai sairaudessa (biologinen alkuperä). Jokaisella on oikeus mielipiteeseen, mutta valtaosalla kansaa ei ole ymmärrystä eikä analyyttista ajattelu- ja päättelytaitoa ymmärtää mistä mielenterveysongelmissa on kyse tai mikä ero on kirjaimellisella ja mielikuvallisella merkityksellä. Yleisestä harhaluulosta huolimatta masennusta ei ole lääketieteessä luokiteltu sairaudeksi, minkä vuoksi se ei löydy sairauksien luettelosta. Esimerkiksi uusimmassa ICD:ssä, ICD-10:ssä, masennus on luokiteltu ryhmään "Käytöksen ja mielenhäiriöt." Käytöksen häiriö on subjektiivinen arvio, eli ei tiedettä. Mieli taas on immateriaalinen ihmisen kehittämä konsepti, josta, kuten aikaisemmin mainittu, suoraan seuraa, että mieli voi olla sairas ainoastaan metarforisessa mielessä.

        aivan älytöntä toi sun alustus oot täysin hakoteillä ei oo mitään masennusta olemassakaan se on vaan hyvä tekosyy oiia menemättä töihin tiedän paljon sellasia tapauksia


    • Aku Ankka

      Tulee sulta näköjään tekstiä, mutta ei ihan paikkaansa pitävää tietoa.

      Masennus eli depressio on mielialahäiriöiden (ICD-10 F3) ryhmään kuuluva psykiatrinen sairaus.

      Lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Masennus

      Mikä ihmeen pakkomielle toi asia sulle on? Mitä se sulle kuuluu yleensä onko se sairaus vai ei?

      Ja miksi tuut sitä tänne kirjotteleen?

    • jussipaita64

      Toivottavaseti trollaukselle keksitään pian F-luokitus. Osastoilla on ihan liian tyhjää nykyään.

      • Aku Ankka

        Jos vaikka trolleille määrättäis tuhti annos neuroleptejä sun muuta. Sitten pääsis pois kun sopiva lääkitys löytyisi.

        Eli sellainen että olisi zompi olo koko päivän, eikä pystyis enään kirjotteleen tänne.

        Lobotomia olis varmaan paras ratkaisu, mutta sitäkään ei käytetä enään. Mutta saishan sillä rajulla neurolepti annoksella tehtyä kemiallisen lobotomian.


      • 3+7
        Aku Ankka kirjoitti:

        Jos vaikka trolleille määrättäis tuhti annos neuroleptejä sun muuta. Sitten pääsis pois kun sopiva lääkitys löytyisi.

        Eli sellainen että olisi zompi olo koko päivän, eikä pystyis enään kirjotteleen tänne.

        Lobotomia olis varmaan paras ratkaisu, mutta sitäkään ei käytetä enään. Mutta saishan sillä rajulla neurolepti annoksella tehtyä kemiallisen lobotomian.

        jussi ja Aku, olisi parempi kun lopettaisitte trolleille vastaamisen ja vilkaisisitte vaikka tuota trollin torjunta viestiä tästä aloituksesta pari alaspäin.


      • Aku Ankka
        3+7 kirjoitti:

        jussi ja Aku, olisi parempi kun lopettaisitte trolleille vastaamisen ja vilkaisisitte vaikka tuota trollin torjunta viestiä tästä aloituksesta pari alaspäin.

        Joo. Mulla on yks ainoa lause, jonka tästä lähtien kirjoitan.


      • 15+4
        3+7 kirjoitti:

        jussi ja Aku, olisi parempi kun lopettaisitte trolleille vastaamisen ja vilkaisisitte vaikka tuota trollin torjunta viestiä tästä aloituksesta pari alaspäin.

        Trollin määritelmä on, että on eri mieltä teidän kanssa, niinkö? Olette lapsellisia. Tulee sellainen kuva, että ette ole tosissanne. Mistä sitä tietää vaikka kaikki kolme trollaisitte tahallaan.


      • Aku Ankka
        15+4 kirjoitti:

        Trollin määritelmä on, että on eri mieltä teidän kanssa, niinkö? Olette lapsellisia. Tulee sellainen kuva, että ette ole tosissanne. Mistä sitä tietää vaikka kaikki kolme trollaisitte tahallaan.

        Tunge banaani perseesees ja painu vittuun!


    • syyseuraus

      Itse asiassa olen potenut masennusta, saanut siihen ihan diagnoosin. Samoin paniikki-häiriön diagnoosin olen saanut.
      Olen myös saanut psykoosi-diagnoosin, koska lääkäri ei osannut selvittää mikä minua vaivasi.
      Kärsin masennuksesta ja paniikki-häiriöstä teini-ikäisenä ja nyt 10vuotta myöhemmin tajusin, että mikä sen aiheutti. Olin alkujaan normaali nuori.
      Mutta lopetin liikuntaharrastukseni ja aloin syödä roskaa (paljon sipsejä, limppareita, pitsoja jne..). Syynä oli ihastuksen menettäminen ja koulukiusaaminen. Oli helppoa vain oleilla piilossa nollaamassa stressiä omissa oloissa. Paino nousi hitaasti ja olotila muuttui alakuloisemmaksi. Aloin myös potea paniikkihäiriöitä tiloissa, joissa oli paljon ihmisiä. Tämä alkoi kun aloin latkia energiajuomia, olen nyttemmin tajunnut että kofeiini aiheuttaa tämän. Tein kokeen, paniikikohtauksen saan laukaistua n.kahvikupillisella. No hakeuduin sitten vanhempien ja lääkärin painostuksesta mielenterveyden "ammattilaisten" luo. Sain Efexor-depot nimistä lääkettä, jota ei muuten enää edes määrätä alle 18vuotiaille. Olin tuolloin 15-vuotias. Olo oli kuin olisi ottanut buranaa päänsärkyyn. Olin edelleen alakuloinen, mutten välittänyt. Painokin lähti nousuun joka oli aiemmin huonoista elintavoista huolimatta pysynyt normaalin rajoissa, nousi ylipainon puolelle. No koin kuitenkin oloni paremmaksi ja lopetin lääkkeen. Täytin 18 ja pääsin viinan makuun, jota menikin kerran viikossa 1-2litraa. Paino nousi lisää ja masennus palasi. Aloitin saman lääkkeen taas ja paino nousi vielä lisää. Olin 22-vuotiaana jo niin lihava etten enää saanut edes kenkiä seisaaltaan jalkaan. Sairaalloisen lihava ja alakuloinen. Sitten vain päätin että nyt riitti. Ensin lopetin kahvin ja lääkkeet. Sitten pistin ruokavalion uusiksi, itse tehtyä kotiruokaa. Ei viljoja, eikä perunaa. Aloin myös liikkua, enimmäkseen hyöty liikunnan muodossa. Vuodessa henkinen ja fyysinen hyvinvointi parani huomattavasti ja paino putosi melkein 40kiloa siinä ohessa. Lopuksi pistin vielä korkin kiinni ja olo parani huomattavasti lisää. Ihmettelen että miksi ihmisille tuputetaan lääkkeitä, jotka peittävät vain huonojen elintapojen tai sairauksien oireita sen sijaan että etsittäisiin ja annettaisiin hoitoa itse syyhyn. Keho osaa kyllä etsiä tasapainon, sitä ei saa vain sotkea lääkkeillä/päihteillä.

    • Hei!

      On totta, että masentuneisuus ja alakuloisuus ovat sinällään normaaleja tunteita, jotka kuuluvat ihmiselämään. Mikäli masennuksen oireet kuitenkin pitkittyvät ja alkavat vakavasti haitata jokapäivästä elämää, on syytä hakea apua. On hyvä myös muistaa, että masennukseen voi kuulua matalan mielialan lisäksi paljon muitakin oireita: toimintatarmon puutetta, mielenkiinnon ja mielihyvän menettämisen tunnetta, itsetunnon alenemista, unettomuutta jne. Kun olo on hyvin hankala, myös itsetuhoiset ajatukset ovat melko yleisiä.

      Jos kyse on selkeästä masennuksesta, ihminen tarvitsee yleensä ulkopuolista apua. Tällöin erilaiset terapeuttiset keskustelut auttavat jäsentämään mahdollisia masennuksen syitä ja myös purkamaan niitä. Toki lääkehoitoakin voidaan varsinkin keskivaikeassa ja vaikeassa masennuksessa käyttää, mutta sitä ei koskaan pitäisi käyttää ainoana hoitona.

      Lisää masennuksen oireista ja sen hoitoon koulutuksen saaneista asiantuntijoista voi lukea esim. osoitteesta: http://klinik.fi/terveysinfo/masennus

      Voimia alkavaan syksyyn toivotellen:

      -Klinikin lääkäritiimi

      Klinik - terveyspalvelusi netissä
      www.klinik.fi

      • Kirsi

        Ihminen reagoi masennuksella muutoksiin, eli hidastuu. Masennus on ikäänkuin sopeutumisaika, jolloin ei pidä hoppuilla eikä hätäillä vaan ottaa rauhallisesti. Mielestäni iisi, hitaasti, rauhallisesti ovat masennuksen synonyymejä. Näin ajattelen kuultuani arkkiatri Risto Pelkosen selonteon mitä on masennus.


      • dr.Betruger
        Kirsi kirjoitti:

        Ihminen reagoi masennuksella muutoksiin, eli hidastuu. Masennus on ikäänkuin sopeutumisaika, jolloin ei pidä hoppuilla eikä hätäillä vaan ottaa rauhallisesti. Mielestäni iisi, hitaasti, rauhallisesti ovat masennuksen synonyymejä. Näin ajattelen kuultuani arkkiatri Risto Pelkosen selonteon mitä on masennus.

        Ihmisen mielenterveys on täydellisesti kytköksissä kehoon.
        Ja varsinkin ravinteiden saantiin/imeytymiseen. Olen päässyt tutkimaan erilaisia mielenterveyspotilaita ja kaikkia heitä yhdisti sama asia: huono ravitsemus.
        Valtaosaa yhdisti se että he olivat käyttäneet ennen kriisiään suuria määriä alkoholia ja/tai kahvia.
        Kahvi ja alkoholi ryöväävät ravinteita, tuhoavat suoliston pintaa, ja sen hyvää bakteerikantaa.
        Eli ravitsemus oli ollut lähes poikkeuksitta huonoa ennen kriisiä.


      • 19+8
        dr.Betruger kirjoitti:

        Ihmisen mielenterveys on täydellisesti kytköksissä kehoon.
        Ja varsinkin ravinteiden saantiin/imeytymiseen. Olen päässyt tutkimaan erilaisia mielenterveyspotilaita ja kaikkia heitä yhdisti sama asia: huono ravitsemus.
        Valtaosaa yhdisti se että he olivat käyttäneet ennen kriisiään suuria määriä alkoholia ja/tai kahvia.
        Kahvi ja alkoholi ryöväävät ravinteita, tuhoavat suoliston pintaa, ja sen hyvää bakteerikantaa.
        Eli ravitsemus oli ollut lähes poikkeuksitta huonoa ennen kriisiä.

        Ja muistakaa: kun kukaan, edes sinä et voi auttaa itseäsi, itsemurha on ainoa jäljellä oleva hoito!


    • sehän on sairaus ja perinnöllinen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5015
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3287
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1422
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1275
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      967
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      219
      750
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe