Lähetyshiippakunta - vainottu seurakunta

Vaino ja pilkka

Kirkko toimii yhteistyössä vaikka seksimessujen kanssa mutta luthersäätiö
on kuin rutto nykyisille piispoille.

104

2042

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mikä estää?

      Puuttuuko Luthersäätiöltä rohkeutta lähetä ulos luopiokirkosta?

      "" Lähtekää ulos siitä , TE minun kansani, ettette joutuisi osalliseksi hänen ( seurakunnan) synneistään!!

      • näinsennäin

        Vielä ei ole sen aika koska sen jälkeen kirkko on tuhon oma.....


      • näinsennäin kirjoitti:

        Vielä ei ole sen aika koska sen jälkeen kirkko on tuhon oma.....

        Ai onko teitä muka niin paljon :d


    • Suleiman

      Tunsin piston sydämessäni. Luthersäätiö ja Lähetyshiippakunta on minun seurakuntayhteyteni. Jotenkin kuulostaa tutulta ne huudot: " He liikkuvat porttojen ja publikaanien seurassa!" Keitä me olemme ja tarvitsemmeko me parannuksen armoa?

    • jokin on vinksallaan

      Kyllähän meidän piispat loikivat piiloon, kun tuli se luterilainen piispa afrikasta käymään ( jo useampia vuosia sitten).
      Hän olisi juuri halunnut puhua näiden suomalaisten kanssa heidän eksymisestään, mutta piispat luimivat korvat matalana koloihinsa, eivätkä uskaltaneet kohdata tätä.
      Eihän piispoilla ole oikeastaan muuta, kun että ovat hakeutuneet meidän maksaman varallisuuden hallitsemiseen. Ilman lahjoittamiamme varoja he olisivat vain köyhät eksyneet. Piispan merkitys olisi olematon. Nyt he nostavat kovaa palkkaa ja höpisevät omiaan, jopa Raamattua vastaan.

    • Lähetyshiippakuntaa on helppo pitää sankarina ja vainottuna joukkona. Tuossahan on tapahtunut se, mitä usein ihmisten välillä tapahtuu: Kun ei olla samaa mieltä, niin sitten perustetaan joku oma hiekkalaatikko, jolle luodaan tiukat rajat, miten siellä pitää olla. Ja sitten jossain vaiheessa sieltä taas eroaa jotkut, jotka pettyvät. Samanmielisten kanssa on helppo leikkiä.

      Luterilainen kirkko taas tahtoo olla kaikkien kirkko ja sen piispat sekä muut vastuunkantajat palvelevat laajasti koko kansaa. Siinä toteutuu myös kristinuskon perusajatus, että Jumalan armo kuuluu kaikille ja sitä tahdotaan julistaa heillekin, jotka eivät omasta mielestä ehkä täytä kaikkia ihannemittoja. Kirkko on keskeneräisten ja haavoittuvien ihmisten yhteisö eikä kapeaa ja tiukkaa linjaa vetävä ja joidenkin mielestä oikeassaolevien porukka.

      Taivaassa on sitten täydellistä. Siihen saakka saamme onneksi jakaa armon sanomaa.

      Antti-pappi

      • hömpötipöm

        Tuo on varmaan kirkon tavoite mutta käytännössä ei toteudu sinne päinkään. Kirkossa voi olla töissä vaikka ei ole uudesti syntynyt. Siihenhän kirkko nyt kompuroi ja menee rähmälleen.


      • erkki.

        Antti, kylläpä olet katkera lähetyshiippakunnan toiminnasta, kun kuvaat kristittyjen yhteyttä hiekkalaatikoksi ?

        Mites se oma hiekkalaatikko, kun olette ajamassa aitoja Jeesuksen seuraajia ulos kirkosta, joka on esi- isiemme meille viitoittama yhteys Jumalaan.

        Jumalan armo kuuluu toki kaikille, myös Hänen seuraajilleen.

        Matt.28. 19, 20.
        " 19. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
        20. ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

        Tätä meidät uskovat on kutsuttu tekemään


      • erkki. kirjoitti:

        Antti, kylläpä olet katkera lähetyshiippakunnan toiminnasta, kun kuvaat kristittyjen yhteyttä hiekkalaatikoksi ?

        Mites se oma hiekkalaatikko, kun olette ajamassa aitoja Jeesuksen seuraajia ulos kirkosta, joka on esi- isiemme meille viitoittama yhteys Jumalaan.

        Jumalan armo kuuluu toki kaikille, myös Hänen seuraajilleen.

        Matt.28. 19, 20.
        " 19. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
        20. ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

        Tätä meidät uskovat on kutsuttu tekemään

        Kyllä, kyllä. Tätä me uskovat kirkossa teemme. Toteutamme Jeesuksen antamaa kaste- ja lähetyskäskyä päivittäin.
        Tehdään se jatkossakin yhdessä!

        Antti-pappi


      • erkki.
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Kyllä, kyllä. Tätä me uskovat kirkossa teemme. Toteutamme Jeesuksen antamaa kaste- ja lähetyskäskyä päivittäin.
        Tehdään se jatkossakin yhdessä!

        Antti-pappi

        Antti, väistit kysymykseni.

        Aina Väisäsestä saakka, lähetyshiippakunta pitää Raamattua ja tunnustuskirjoja opetuksenaan sekä toimii tämän mukaan.

        Miksi siis emäkirkko haluaa näyttää ovea juuri heille, onhan kirkon sisällä niitäkin, joille ovea, tai parannuksen tekoa voisi oikeasti näyttää ?


      • erkki. kirjoitti:

        Antti, väistit kysymykseni.

        Aina Väisäsestä saakka, lähetyshiippakunta pitää Raamattua ja tunnustuskirjoja opetuksenaan sekä toimii tämän mukaan.

        Miksi siis emäkirkko haluaa näyttää ovea juuri heille, onhan kirkon sisällä niitäkin, joille ovea, tai parannuksen tekoa voisi oikeasti näyttää ?

        Jos nyt käytetään emäkirkko-termiä, niin myös emäkirkko pitää Raamattua ja tunnustuskirjoja opetuksena ja toimii sen mukaan. Sitä ei voi kieltää.

        Miksi tätä ei hyväksytä, vaan sitä vastaan tahdotaan protestoida ja hankaloittaa tavallisen seurakunnan elämää? Pelisäännöt pitää olla ja niitä noudattaa. Esimerkiksi kirkon virkaan vihittyjä palvelijoita ei saa syrjiä.

        Kyllä enemmänkin on niin, että Lähetyshiippakunta on itse irtautunut kirkosta, kun pelisäännöt eivät kelpaa. Hekö vain ovat oikeassa? Miksei voida toimia yhteistyössä ja -ymmärryksessä? Se olisi ainakin minun toiveeni.

        Antti-pappi


      • erkki.
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Jos nyt käytetään emäkirkko-termiä, niin myös emäkirkko pitää Raamattua ja tunnustuskirjoja opetuksena ja toimii sen mukaan. Sitä ei voi kieltää.

        Miksi tätä ei hyväksytä, vaan sitä vastaan tahdotaan protestoida ja hankaloittaa tavallisen seurakunnan elämää? Pelisäännöt pitää olla ja niitä noudattaa. Esimerkiksi kirkon virkaan vihittyjä palvelijoita ei saa syrjiä.

        Kyllä enemmänkin on niin, että Lähetyshiippakunta on itse irtautunut kirkosta, kun pelisäännöt eivät kelpaa. Hekö vain ovat oikeassa? Miksei voida toimia yhteistyössä ja -ymmärryksessä? Se olisi ainakin minun toiveeni.

        Antti-pappi

        Antti, sitä minäkin toivoisin.
        Itse olen evlut- kirkon jäsen toistaiseksi, ja syyt ovat samat, kuin hiippakuntalaisilla, sisältä käsin voin vaikuttaa.
        Mikäli se käy mahdottomaksi, silloin eroan ja liityn vaikkapa lähetyshiippakuntaan.


      • Mediamaisteri
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Jos nyt käytetään emäkirkko-termiä, niin myös emäkirkko pitää Raamattua ja tunnustuskirjoja opetuksena ja toimii sen mukaan. Sitä ei voi kieltää.

        Miksi tätä ei hyväksytä, vaan sitä vastaan tahdotaan protestoida ja hankaloittaa tavallisen seurakunnan elämää? Pelisäännöt pitää olla ja niitä noudattaa. Esimerkiksi kirkon virkaan vihittyjä palvelijoita ei saa syrjiä.

        Kyllä enemmänkin on niin, että Lähetyshiippakunta on itse irtautunut kirkosta, kun pelisäännöt eivät kelpaa. Hekö vain ovat oikeassa? Miksei voida toimia yhteistyössä ja -ymmärryksessä? Se olisi ainakin minun toiveeni.

        Antti-pappi

        "Kyllä enemmänkin on niin, että Lähetyshiippakunta on itse irtautunut kirkosta, kun pelisäännöt eivät kelpaa. Hekö vain ovat oikeassa? Miksei voida toimia yhteistyössä ja -ymmärryksessä? Se olisi ainakin minun toiveeni.

        Antti-pappi"


        Onko Antti käsienpesu kristillistä? Tekikö emäkirkko mitään jotta saisi nämä pois keskuudestaan? Uskallatko olla rehellinen?

        Toiseksi kyse ei ole pelisäännöistä. Kristinuskossa ei koskaan hyväksytä sitä, että ajetaan uskovia pois keskuudestaan. Kyse on siitä miten Herramme lähetyskäskyä ja Jumalan tahtoa noudatetaan. Myös Jeesus näki kirkon rappion, kun osasi meitä siitä varoittaa. Oletteko te Antti vain oikeassa? Näinkö ajattelette? Jos Antti yhteys on sinun toiveesi, niin mikset sitten toimi sen mukaan? Miksi te papit ette toimi toiveittenne mukaan. Teette ja toimitte väärin ja vilpillisesti ja sitten käperrytte omaan syntisyyteenne ja taas jatkatte samaa pahaa toimintaanne. Miksei aito parannuksenteko teille enää kelpaa?

        Me emme voi toimia kanssanne, koska haluatte rikkoa Jumalan tahtoa ihan tahallanne. Jumala ei meille siihen lupaa anna eikä Jeesuksen Pyhä Henki toimintaanne enää yhdy. Teidän pitää nyt vaan hyväksyä, että olette jakaneet kirkon kahtia ja tämänjälkeen voitte toimia omassa pienessä piirissänne homojen ym. Raamatun vääntäjien kanssa ihan miten tahdotte.


      • 9+19=28

        Nyt avaan minäkin suuni vaikka tavallisesti en kirkon asioihin puutu. En kuulu "lähetyshiippakuntaan" enkä muihinkaan puljuihin,(No, kirkkoon vielä kuulun, ihme kyllä) -mutta sen sanon että sinä antti-pappi olet kyllä tyypillinen esimerkki p*skaa jauhavasta teeskentelijästä liperit kaulassa. Sinun ja kaltaistesi leipäpappien takia olen vihastunut koko kirkkoon lopullisesti. Jos jostain pitäisi kuoleman hetkellä turvaa ja Jumalan apua etsiä, kaikkein viimeksi kutsuisin sairasvuotelleni kaltaistasi ulkokullattua, slipevää haarakielistä leipäpappia.


      • Jaakko P
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Jos nyt käytetään emäkirkko-termiä, niin myös emäkirkko pitää Raamattua ja tunnustuskirjoja opetuksena ja toimii sen mukaan. Sitä ei voi kieltää.

        Miksi tätä ei hyväksytä, vaan sitä vastaan tahdotaan protestoida ja hankaloittaa tavallisen seurakunnan elämää? Pelisäännöt pitää olla ja niitä noudattaa. Esimerkiksi kirkon virkaan vihittyjä palvelijoita ei saa syrjiä.

        Kyllä enemmänkin on niin, että Lähetyshiippakunta on itse irtautunut kirkosta, kun pelisäännöt eivät kelpaa. Hekö vain ovat oikeassa? Miksei voida toimia yhteistyössä ja -ymmärryksessä? Se olisi ainakin minun toiveeni.

        Antti-pappi

        Muistakaa, ettei Antti-pappi edusta kaikkien pappien kantaa eikä virallista kirkon kantaa.

        Minä olen ev.-lut. kirkon seurakuntapastori. En ota kantaa siihen pitäisikö lähetyshiippakunnan erota kirkostamme. Itse en kannata heitä, mutta ymmärrän heitä kyllä. Heiltä evätään mahdollisuus käyttää kirkon tiloja, vaikka kaupalliset tahot ja muiden uskontojen edustajat saavat niitä lainailla. Jos se ei ole savustamista ulos kirkosta, mikä sitten?

        Lähetyshiippakunta perustelee poikkeavaa opillista linjaansa sillä, että he asettavat uskollisuuden Raamatulle ja Tunnustuskirjoille kirkkojärjestyksen noudattamisen edelle. Tämä on minusta sinällään legitiimi peruste: Kirkkolain peruspykälä on tunnustuspykälä, siksi kirkolla on olemassaolon oikeutus vain, jos se on uskollinen omalle olemukselleen.

        Oppia voidaan toki tulkita eri tavoin. Kirkon johto ei kuitenkaan ole lähtenyt argumentoimaan oman oppitulkintansa puolesta, vaan perustelee lähetyshiippakuntaan kohdistuvat kurinpitotoimet puhtaasti lakiteknisellä arvovallallaan. Tällainen auktoriteettiin vetoaminen ilman opillisia perusteluja on minusta luterilaisuuden vastaista. Eikä sitäpaitsi lainkaan osoita sitä halua toimia yhteistyössä ja -ymmärryksessä, jota Antti-pappi toivoo.


      • kjhgf
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Kyllä, kyllä. Tätä me uskovat kirkossa teemme. Toteutamme Jeesuksen antamaa kaste- ja lähetyskäskyä päivittäin.
        Tehdään se jatkossakin yhdessä!

        Antti-pappi

        SIIS TUNNUSTAT ITSENNE VALEHTELJOIKSI!

        Missään kohtaan raamattua Jeesus ei käskenyt ketään, lapsiakaan kastaa lapsiakin tappaneen, tapattaneen,raiskanneen jne rikollisuuden lahkoonkaan sen jäseniksi, rikollisiksi tai edes sen rikollisuuden rahoittajiksi!

        luterilaisuudenkin "sakramentit" (kaste ja ehtoollinen) ovat täysin Jeesuksen antamien opetuksien vastaisuuksia!
        sakramentti = salaisuus
        on sen asettaneen todellisen herran salaaminen (saatana palvelijoineen)

        Lyhyesti Jeesuksen evankeliumien faktaa:
        Jeesus siunasi JUMALAN VALTAKUNNAN KALTAISIA LAPSIA; te kastatte ja koulutatte heistä uskontunnustuksen kaltaisia mieleltään sairata Jumalan Valtakunnan kaltaisuudestaan ja ihmisyydestää luopuneita.
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/uskontunnustus.html
        'Meillä ei ole järkeä. Meillä ei ole ymmärrystä. Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia. Olemme syntisiä; Järkemme ei voi käsittää Jumalaa.'

        Jeesus asetti ehtoollisen omille opetuslapsilleen EI RIKOLLISEN KRISTINUSKON USKOVAISILLE JOTKA TEKEE PILKKAA TEKEMÄLLÄ JEESUKSESTA ULOSTETTA:
        katekismuksen herran ehtoollinen on Jeesusta pilkkaava eksytys jossa tehdään Jeesuksen ulostetta:
        15:15 Niin Pietari vastasi ja sanoi hänelle: "Selitä meille tämä vertaus."
        Ja voitte olla varmoja, että Jeesuksen antama vastaus on edelleen sama:
        15:16 Mutta Jeesus sanoi: "Vieläkö tekin olette ymmärtämättömiä?
        15:17 Ettekö käsitä, että kaikki, mikä käy suusta sisään, menee vatsaan ja ulostuu?

        YLÖSNOUSSEELLA JEESUKSELLA EI OLE RUUMISTA VAAN OPETUSLAPSEN TARKISTAMA KEHO:
        20:26 Ja kahdeksan päivän perästä hänen opetuslapsensa taas olivat huoneessa, ja Tuomas oli heidän kanssansa. Niin Jeesus tuli, ovien ollessa lukittuina, ja seisoi heidän keskellään ja sanoi: "Rauha teille!"
        20:27 Sitten hän sanoi Tuomaalle: "Ojenna sormesi tänne ja katso minun käsiäni, ja ojenna kätesi ja pistä se minun kylkeeni, äläkä ole epäuskoinen, vaan uskovainen."
        20:28 Tuomas vastasi ja sanoi hänelle: "Minun Herrani ja minun Jumalani!"

        sen lisäksi Paavalinne opetti että:
        1.Korinttolaiskirje:
        12:27 Mutta te olette Kristuksen ruumis ja kukin osaltan ne hänen jäseniänsä.

        joten tuon Paavalin opin mukaan jyrsitte omaa syntistä lihaanne ja juotte omaa syntistä vertanne niistä ulostetta tehden ja siitä inhottavuudesta Paavali ilmoittaa mihin se johtaa:
        1. Kor. 11:28–29
        Jokaisen on tutkittava itseään, ennen kuin syö tätä leipää ja juo tästä maljasta. Se, joka syö ja juo ajattelematta, että kysymys on Kristuksen ruumiista, syö ja juo itselleen tuomion.

        SIIS Paavalinne mukaan jyrsitte ehtoollisella omaa syntistä ja perisyntistä lihaanna sen kaltaisella verellä huuhdellen ihmisyydenne pois itsestänne:
        1. Kor. 11:28–29
        Jokaisen on tutkittava itseään, ennen kuin syö tätä leipää ja juo tästä maljasta. Se, joka syö ja juo ajattelematta, että kysymys on Kristuksen ruumiista, syö ja juo itselleen tuomion.


      • hugytre
        kjhgf kirjoitti:

        SIIS TUNNUSTAT ITSENNE VALEHTELJOIKSI!

        Missään kohtaan raamattua Jeesus ei käskenyt ketään, lapsiakaan kastaa lapsiakin tappaneen, tapattaneen,raiskanneen jne rikollisuuden lahkoonkaan sen jäseniksi, rikollisiksi tai edes sen rikollisuuden rahoittajiksi!

        luterilaisuudenkin "sakramentit" (kaste ja ehtoollinen) ovat täysin Jeesuksen antamien opetuksien vastaisuuksia!
        sakramentti = salaisuus
        on sen asettaneen todellisen herran salaaminen (saatana palvelijoineen)

        Lyhyesti Jeesuksen evankeliumien faktaa:
        Jeesus siunasi JUMALAN VALTAKUNNAN KALTAISIA LAPSIA; te kastatte ja koulutatte heistä uskontunnustuksen kaltaisia mieleltään sairata Jumalan Valtakunnan kaltaisuudestaan ja ihmisyydestää luopuneita.
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/uskontunnustus.html
        'Meillä ei ole järkeä. Meillä ei ole ymmärrystä. Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia. Olemme syntisiä; Järkemme ei voi käsittää Jumalaa.'

        Jeesus asetti ehtoollisen omille opetuslapsilleen EI RIKOLLISEN KRISTINUSKON USKOVAISILLE JOTKA TEKEE PILKKAA TEKEMÄLLÄ JEESUKSESTA ULOSTETTA:
        katekismuksen herran ehtoollinen on Jeesusta pilkkaava eksytys jossa tehdään Jeesuksen ulostetta:
        15:15 Niin Pietari vastasi ja sanoi hänelle: "Selitä meille tämä vertaus."
        Ja voitte olla varmoja, että Jeesuksen antama vastaus on edelleen sama:
        15:16 Mutta Jeesus sanoi: "Vieläkö tekin olette ymmärtämättömiä?
        15:17 Ettekö käsitä, että kaikki, mikä käy suusta sisään, menee vatsaan ja ulostuu?

        YLÖSNOUSSEELLA JEESUKSELLA EI OLE RUUMISTA VAAN OPETUSLAPSEN TARKISTAMA KEHO:
        20:26 Ja kahdeksan päivän perästä hänen opetuslapsensa taas olivat huoneessa, ja Tuomas oli heidän kanssansa. Niin Jeesus tuli, ovien ollessa lukittuina, ja seisoi heidän keskellään ja sanoi: "Rauha teille!"
        20:27 Sitten hän sanoi Tuomaalle: "Ojenna sormesi tänne ja katso minun käsiäni, ja ojenna kätesi ja pistä se minun kylkeeni, äläkä ole epäuskoinen, vaan uskovainen."
        20:28 Tuomas vastasi ja sanoi hänelle: "Minun Herrani ja minun Jumalani!"

        sen lisäksi Paavalinne opetti että:
        1.Korinttolaiskirje:
        12:27 Mutta te olette Kristuksen ruumis ja kukin osaltan ne hänen jäseniänsä.

        joten tuon Paavalin opin mukaan jyrsitte omaa syntistä lihaanne ja juotte omaa syntistä vertanne niistä ulostetta tehden ja siitä inhottavuudesta Paavali ilmoittaa mihin se johtaa:
        1. Kor. 11:28–29
        Jokaisen on tutkittava itseään, ennen kuin syö tätä leipää ja juo tästä maljasta. Se, joka syö ja juo ajattelematta, että kysymys on Kristuksen ruumiista, syö ja juo itselleen tuomion.

        SIIS Paavalinne mukaan jyrsitte ehtoollisella omaa syntistä ja perisyntistä lihaanna sen kaltaisella verellä huuhdellen ihmisyydenne pois itsestänne:
        1. Kor. 11:28–29
        Jokaisen on tutkittava itseään, ennen kuin syö tätä leipää ja juo tästä maljasta. Se, joka syö ja juo ajattelematta, että kysymys on Kristuksen ruumiista, syö ja juo itselleen tuomion.

        FAKTAT VOITTE TARKISTAA...
        järjettömyydenne:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
        'Meillä ei ole järkeä'

        Ymmärtämättömyydenne:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
        'Meillä ei ole ymmärrystä'

        Ihmisyydestänne luopuminen:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
        'Me emme kykene täyttämään käskyihin sisältyvää uskon ja ehdottoman rakkauden vaatimusta.'
        'Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia.'
        'Olemme syntisiä'

        Jumalan Valtakunnan kaltaisuudesta luopumisenne:
        www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
        'Järkemme ei voi käsittää Jumalaa'

        "hänestä"- herra saatanasta uusi jumala:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/15.html
        'Synti erottaa meidät elämän lähteestä, Jumalasta.'

        totta! Jeesuksen seuraajat ovatkin kristillisiä:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/22.html
        'Kristitty pysyy kuitenkin syntisenä elämänsä loppuun asti.'

        Aivopesu perkeleen tavoite on turmella ihminen ja hänen Jumalan Valtakunnan kaltaisuus jonka Jeesus ilmoitti jo lapsilla olevan:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/16.html
        'Järjelle ymmärrettävällä tavalla on mahdotonta selittää, miten Jumala tuli ihmiseksi.'

        Tästä ja ihmisyydestä uskovainen luopuu:
        Jeesuksen evankeliumia Markuksen mukaan:
        10:14 Mutta kun Jeesus sen näki, närkästyi hän ja sanoi heille: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.
        Jeesuksen evankeliumia Luukkaan mukaan:
        18:16 Mutta Jeesus kutsui lapset tykönsä ja sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.

        Jumalan Valtakunta on lasten kaltaisten
        joten
        lapset ovat Jumalan Valtakunnan kaltaisten

        Jumalan Valtakunnankaltaisuutta EI OLE OLLA SYNTINEN JA PERISYNTINEN SILLÄ SELLAISIA EI OLE JUMALAN VALTAKUNNASSA ILMOITETTU OLEVAN!

        Pappislupauksen antaneina ette edes saa Jeesuksen evankeliumia saarnata ja opettaa JOTEN OPETTAKAAN EKSYTTÄJINÄ OPPEJANNE herra epäjumalienne nimissä!


      • kjhgf
        hugytre kirjoitti:

        FAKTAT VOITTE TARKISTAA...
        järjettömyydenne:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
        'Meillä ei ole järkeä'

        Ymmärtämättömyydenne:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
        'Meillä ei ole ymmärrystä'

        Ihmisyydestänne luopuminen:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
        'Me emme kykene täyttämään käskyihin sisältyvää uskon ja ehdottoman rakkauden vaatimusta.'
        'Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia.'
        'Olemme syntisiä'

        Jumalan Valtakunnan kaltaisuudesta luopumisenne:
        www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
        'Järkemme ei voi käsittää Jumalaa'

        "hänestä"- herra saatanasta uusi jumala:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/15.html
        'Synti erottaa meidät elämän lähteestä, Jumalasta.'

        totta! Jeesuksen seuraajat ovatkin kristillisiä:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/22.html
        'Kristitty pysyy kuitenkin syntisenä elämänsä loppuun asti.'

        Aivopesu perkeleen tavoite on turmella ihminen ja hänen Jumalan Valtakunnan kaltaisuus jonka Jeesus ilmoitti jo lapsilla olevan:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/16.html
        'Järjelle ymmärrettävällä tavalla on mahdotonta selittää, miten Jumala tuli ihmiseksi.'

        Tästä ja ihmisyydestä uskovainen luopuu:
        Jeesuksen evankeliumia Markuksen mukaan:
        10:14 Mutta kun Jeesus sen näki, närkästyi hän ja sanoi heille: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.
        Jeesuksen evankeliumia Luukkaan mukaan:
        18:16 Mutta Jeesus kutsui lapset tykönsä ja sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.

        Jumalan Valtakunta on lasten kaltaisten
        joten
        lapset ovat Jumalan Valtakunnan kaltaisten

        Jumalan Valtakunnankaltaisuutta EI OLE OLLA SYNTINEN JA PERISYNTINEN SILLÄ SELLAISIA EI OLE JUMALAN VALTAKUNNASSA ILMOITETTU OLEVAN!

        Pappislupauksen antaneina ette edes saa Jeesuksen evankeliumia saarnata ja opettaa JOTEN OPETTAKAAN EKSYTTÄJINÄ OPPEJANNE herra epäjumalienne nimissä!

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Pappi
        Pappislupaus
        Kirkkojärjestyksen mukaan Pappislupaus menee näin:
        "Minä N. N. lupaan kaikkitietävän Jumalan edessä, että toimittaessani pappisvirkaa, jonka olen valmis ottamaan vastaan, tahdon pysyä Jumalan pyhässä sanassa ja siihen perustuvassa evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuksessa. En julkisesti julista tai levitä enkä salaisesti edistä tai suosi sitä vastaan sotivia oppeja. Tahdon myös oikein julistaa Jumalan sanaa ja jakaa pyhiä sakramentteja Kristuksen asetuksen mukaan. Tahdon myös oikein julistaa Jumalan sanaaTahdon myös oikein julistaa Jumalan sanaa. Kaikkea tätä tahdon noudattaa niin, että voin vastata siitä Jumalan ja ihmisten edessä. Tähän Jumala minua auttakoon."

        Tuon tunnustuksen mukaan pappi ei saa Jeesuksen evankeliumia saarnata vaan paavalialais-luterilaisuuden sopaskaa!
        Jumalan palvelemisen tahto on täysin kumottu pappislupauksen tässä lauseessa: "siihen perustuvassa evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuksessa"


      • jhgfds
        kjhgf kirjoitti:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Pappi
        Pappislupaus
        Kirkkojärjestyksen mukaan Pappislupaus menee näin:
        "Minä N. N. lupaan kaikkitietävän Jumalan edessä, että toimittaessani pappisvirkaa, jonka olen valmis ottamaan vastaan, tahdon pysyä Jumalan pyhässä sanassa ja siihen perustuvassa evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuksessa. En julkisesti julista tai levitä enkä salaisesti edistä tai suosi sitä vastaan sotivia oppeja. Tahdon myös oikein julistaa Jumalan sanaa ja jakaa pyhiä sakramentteja Kristuksen asetuksen mukaan. Tahdon myös oikein julistaa Jumalan sanaaTahdon myös oikein julistaa Jumalan sanaa. Kaikkea tätä tahdon noudattaa niin, että voin vastata siitä Jumalan ja ihmisten edessä. Tähän Jumala minua auttakoon."

        Tuon tunnustuksen mukaan pappi ei saa Jeesuksen evankeliumia saarnata vaan paavalialais-luterilaisuuden sopaskaa!
        Jumalan palvelemisen tahto on täysin kumottu pappislupauksen tässä lauseessa: "siihen perustuvassa evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuksessa"

        Nuo, yllä olevat tiedot ovat vastauksia "Antti-pappi" nimimerkille:

        "kuunteleva_kirkko
        27.10.2014 21:11

        Jos nyt käytetään emäkirkko-termiä, niin myös emäkirkko pitää Raamattua ja tunnustuskirjoja opetuksena ja toimii sen mukaan. Sitä ei voi kieltää.

        Miksi tätä ei hyväksytä, vaan sitä vastaan tahdotaan protestoida ja hankaloittaa tavallisen seurakunnan elämää? Pelisäännöt pitää olla ja niitä noudattaa. Esimerkiksi kirkon virkaan vihittyjä palvelijoita ei saa syrjiä.

        Kyllä enemmänkin on niin, että Lähetyshiippakunta on itse irtautunut kirkosta, kun pelisäännöt eivät kelpaa. Hekö vain ovat oikeassa? Miksei voida toimia yhteistyössä ja -ymmärryksessä? Se olisi ainakin minun toiveeni.

        Antti-pappi "

        Mainitsemistasi yhteistöistä on historiallisia todisteita joiden jatkoa tahdotte:
        Lainattua tekstiä:
        "Lars Leevi Lestadio oli ruotsalaisen luterilaisen kirkon lähettämä saarnamies joka pakkokäänsi "pakanalliset suomalaiset sivistykseen ja kristinuskoon". Sen opin tulos ja summa näkyy tänään kun satoja, mahdollisesti tuhansia lapsia on raiskattu henkisesti ja/tai ruumiillisesti. Lasten raiskaaminen ruumiillisesti ja/tai henkisesti ei ole koskaan ollut eikä ole suomalaista kansanperinnettä. Moni on tehnyt ruumiillisen ja/tai psyykkisen väkivallan jälkeen itsemurhan, eli, kyseessä ei ole itsemurha vaan psyykkisen trauman joka johti itsemurhaan on aiheuttanut uhrin pahoinpitelijä. Puhumme siis lapsi/ihmisvihasta ja joukkomurhasta. " (IL)'

        Ja "tämän ajan rikollisuus" jotka tulee todistamaan rikollisuutta:
        http://yle.fi/uutiset/insestin_uhri_marja_taisteli_itselleen_avun/6158811
        http://freepathways.wordpress.com/maijan-tarina/
        http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012042615499590_uu.shtml
        YLLÄ LIITTYVÄÄN LAINATTUA TEKSTIÄ:
        "Kyseessä on vl-poliisi Juhani Tokola Kokkolasta.
        ***(KP)
        Kokkolan kihlakunnan poliisilaitoksen järjestysosaston päällikön virkaan on 1.2. 2002 lukien nimitetty komisario Jaakko Juhani Tokola, 56. Hän on vuodesta 1997 lähtien tähän asti työskennellyt Kaustisen kihlakunnan komisariona. Sitä ennen hän työskenteli pitkään Kokkolan poliisilaitoksen komisariona.*** "

        Rikkomalla yhtäkään Suomen Perustuslain 1§ > 10§ ei ole LAILLISESTI oikeudettu toimimaan uskovapauden 11§ tuella vaan on laiton ja usein selvää rikollisuutta.
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731
        Finlex / Oikeusministeriö ja Edita Publishing


      • lkjhuygtr
        jhgfds kirjoitti:

        Nuo, yllä olevat tiedot ovat vastauksia "Antti-pappi" nimimerkille:

        "kuunteleva_kirkko
        27.10.2014 21:11

        Jos nyt käytetään emäkirkko-termiä, niin myös emäkirkko pitää Raamattua ja tunnustuskirjoja opetuksena ja toimii sen mukaan. Sitä ei voi kieltää.

        Miksi tätä ei hyväksytä, vaan sitä vastaan tahdotaan protestoida ja hankaloittaa tavallisen seurakunnan elämää? Pelisäännöt pitää olla ja niitä noudattaa. Esimerkiksi kirkon virkaan vihittyjä palvelijoita ei saa syrjiä.

        Kyllä enemmänkin on niin, että Lähetyshiippakunta on itse irtautunut kirkosta, kun pelisäännöt eivät kelpaa. Hekö vain ovat oikeassa? Miksei voida toimia yhteistyössä ja -ymmärryksessä? Se olisi ainakin minun toiveeni.

        Antti-pappi "

        Mainitsemistasi yhteistöistä on historiallisia todisteita joiden jatkoa tahdotte:
        Lainattua tekstiä:
        "Lars Leevi Lestadio oli ruotsalaisen luterilaisen kirkon lähettämä saarnamies joka pakkokäänsi "pakanalliset suomalaiset sivistykseen ja kristinuskoon". Sen opin tulos ja summa näkyy tänään kun satoja, mahdollisesti tuhansia lapsia on raiskattu henkisesti ja/tai ruumiillisesti. Lasten raiskaaminen ruumiillisesti ja/tai henkisesti ei ole koskaan ollut eikä ole suomalaista kansanperinnettä. Moni on tehnyt ruumiillisen ja/tai psyykkisen väkivallan jälkeen itsemurhan, eli, kyseessä ei ole itsemurha vaan psyykkisen trauman joka johti itsemurhaan on aiheuttanut uhrin pahoinpitelijä. Puhumme siis lapsi/ihmisvihasta ja joukkomurhasta. " (IL)'

        Ja "tämän ajan rikollisuus" jotka tulee todistamaan rikollisuutta:
        http://yle.fi/uutiset/insestin_uhri_marja_taisteli_itselleen_avun/6158811
        http://freepathways.wordpress.com/maijan-tarina/
        http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012042615499590_uu.shtml
        YLLÄ LIITTYVÄÄN LAINATTUA TEKSTIÄ:
        "Kyseessä on vl-poliisi Juhani Tokola Kokkolasta.
        ***(KP)
        Kokkolan kihlakunnan poliisilaitoksen järjestysosaston päällikön virkaan on 1.2. 2002 lukien nimitetty komisario Jaakko Juhani Tokola, 56. Hän on vuodesta 1997 lähtien tähän asti työskennellyt Kaustisen kihlakunnan komisariona. Sitä ennen hän työskenteli pitkään Kokkolan poliisilaitoksen komisariona.*** "

        Rikkomalla yhtäkään Suomen Perustuslain 1§ > 10§ ei ole LAILLISESTI oikeudettu toimimaan uskovapauden 11§ tuella vaan on laiton ja usein selvää rikollisuutta.
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731
        Finlex / Oikeusministeriö ja Edita Publishing

        Antti-pappi kirjoitti:
        "Luterilainen kirkko taas tahtoo olla kaikkien kirkko ja sen piispat sekä muut vastuunkantajat palvelevat laajasti koko kansaa. "

        Kerro rehellisesti kuka teidät on virkaan asettanut ja kenen palvelijoiksi?

        Jumala ja Jeesus ei ole piispojen, pappien jne virkoja asettaneet!

        Ja nämäkö, vuosisatoja kestänyt "tahdonne" osoitukset ovat valkeuden enkelinä esiintymisienne tulevaisuudenkin todelliset tavoitteet?

        Lainattua tekstiä:
        "Lars Leevi Lestadio oli ruotsalaisen luterilaisen kirkon lähettämä saarnamies joka pakkokäänsi "pakanalliset suomalaiset sivistykseen ja kristinuskoon". Sen opin tulos ja summa näkyy tänään kun satoja, mahdollisesti tuhansia lapsia on raiskattu henkisesti ja/tai ruumiillisesti. Lasten raiskaaminen ruumiillisesti ja/tai henkisesti ei ole koskaan ollut eikä ole suomalaista kansanperinnettä. Moni on tehnyt ruumiillisen ja/tai psyykkisen väkivallan jälkeen itsemurhan, eli, kyseessä ei ole itsemurha vaan psyykkisen trauman joka johti itsemurhaan on aiheuttanut uhrin pahoinpitelijä. Puhumme siis lapsi/ihmisvihasta ja joukkomurhasta. " (IL)'

        http://yle.fi/uutiset/insestin_uhri_marja_taisteli_itselleen_avun/6158811
        http://freepathways.wordpress.com/maijan-tarina/
        http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012042615499590_uu.shtml
        YLLÄ LIITTYVÄÄN LAINATTUA TEKSTIÄ:
        "Kyseessä on vl-poliisi Juhani Tokola Kokkolasta.
        ***(KP)
        Kokkolan kihlakunnan poliisilaitoksen järjestysosaston päällikön virkaan on 1.2. 2002 lukien nimitetty komisario Jaakko Juhani Tokola, 56. Hän on vuodesta 1997 lähtien tähän asti työskennellyt Kaustisen kihlakunnan komisariona. Sitä ennen hän työskenteli pitkään Kokkolan poliisilaitoksen komisariona.*** "

        lähetystyö rahoituksia kirkon kansainvälisten rahastojen kautta suomalaisetkin rahoittavat saatanallisuudelle arvokasta lähetystyötänne jotta "lisämaineenne" karttuisi herrallenne:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Noitavainot
        Noitavainot nykyaikana
        Vielä nykyään joissakin vahvasti taikauskoisissa ja perinteisiin nojaavissa yhteisöissä harjoitetaan noitavainoja. Nykyajan vainot vaativat tuhansia ihmishenkiä vuosittain.[14] Etelä-Afrikan pohjoisosassa jopa satojen noidiksi epäiltyjen ihmisten uskotaan saaneen surmansa noitavainoissa 1990-luvulla.[15] Kamerunissa järjestetään noitaoikeudenkäyntejä, joissa syytetty voi saada tuomion noitatohtorina esiintymisestä. Lynkkausjoukot ovat polttaneet elävältä tuhansia ihmisiä Tansaniassa, Keniassa ja Zimbabwessa 1990-luvulla. Noitavainot ovat jatkuneet myös vuosituhannen vaihteen jälkeen. Länsi-Keniassa väkijoukot polttivat 11 noidiksi epäiltyä miestä ja naista toukokuussa 2008. [16] Nigeriassa noin 5000 lasta on hylätty kymmenessä vuodessa vanhempien karkottaessa heidät noitina. Lapsia on syytetty avioeroista, sairauksista, onnettomuuksista tai työn menetyksestä.[17] Afrikan noitavainojen syyt ovat usein myös poliittiset, sillä vaikutusvaltaiset noidat ja noitatohtorit ovat yleensä uudistusten jarruina. Pastorit saavat myös lisämainetta paljastaessaan uusia "noitia." Vuonna 2010 Haitilla tapettiin 45, joita syytettiin koleran levittämisestä voodoon avulla.[18]

        http://www.huffingtonpost.com/huff-wires/20091018/af-nigeria-child-witches/


      • hgfdrew
        lkjhuygtr kirjoitti:

        Antti-pappi kirjoitti:
        "Luterilainen kirkko taas tahtoo olla kaikkien kirkko ja sen piispat sekä muut vastuunkantajat palvelevat laajasti koko kansaa. "

        Kerro rehellisesti kuka teidät on virkaan asettanut ja kenen palvelijoiksi?

        Jumala ja Jeesus ei ole piispojen, pappien jne virkoja asettaneet!

        Ja nämäkö, vuosisatoja kestänyt "tahdonne" osoitukset ovat valkeuden enkelinä esiintymisienne tulevaisuudenkin todelliset tavoitteet?

        Lainattua tekstiä:
        "Lars Leevi Lestadio oli ruotsalaisen luterilaisen kirkon lähettämä saarnamies joka pakkokäänsi "pakanalliset suomalaiset sivistykseen ja kristinuskoon". Sen opin tulos ja summa näkyy tänään kun satoja, mahdollisesti tuhansia lapsia on raiskattu henkisesti ja/tai ruumiillisesti. Lasten raiskaaminen ruumiillisesti ja/tai henkisesti ei ole koskaan ollut eikä ole suomalaista kansanperinnettä. Moni on tehnyt ruumiillisen ja/tai psyykkisen väkivallan jälkeen itsemurhan, eli, kyseessä ei ole itsemurha vaan psyykkisen trauman joka johti itsemurhaan on aiheuttanut uhrin pahoinpitelijä. Puhumme siis lapsi/ihmisvihasta ja joukkomurhasta. " (IL)'

        http://yle.fi/uutiset/insestin_uhri_marja_taisteli_itselleen_avun/6158811
        http://freepathways.wordpress.com/maijan-tarina/
        http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012042615499590_uu.shtml
        YLLÄ LIITTYVÄÄN LAINATTUA TEKSTIÄ:
        "Kyseessä on vl-poliisi Juhani Tokola Kokkolasta.
        ***(KP)
        Kokkolan kihlakunnan poliisilaitoksen järjestysosaston päällikön virkaan on 1.2. 2002 lukien nimitetty komisario Jaakko Juhani Tokola, 56. Hän on vuodesta 1997 lähtien tähän asti työskennellyt Kaustisen kihlakunnan komisariona. Sitä ennen hän työskenteli pitkään Kokkolan poliisilaitoksen komisariona.*** "

        lähetystyö rahoituksia kirkon kansainvälisten rahastojen kautta suomalaisetkin rahoittavat saatanallisuudelle arvokasta lähetystyötänne jotta "lisämaineenne" karttuisi herrallenne:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Noitavainot
        Noitavainot nykyaikana
        Vielä nykyään joissakin vahvasti taikauskoisissa ja perinteisiin nojaavissa yhteisöissä harjoitetaan noitavainoja. Nykyajan vainot vaativat tuhansia ihmishenkiä vuosittain.[14] Etelä-Afrikan pohjoisosassa jopa satojen noidiksi epäiltyjen ihmisten uskotaan saaneen surmansa noitavainoissa 1990-luvulla.[15] Kamerunissa järjestetään noitaoikeudenkäyntejä, joissa syytetty voi saada tuomion noitatohtorina esiintymisestä. Lynkkausjoukot ovat polttaneet elävältä tuhansia ihmisiä Tansaniassa, Keniassa ja Zimbabwessa 1990-luvulla. Noitavainot ovat jatkuneet myös vuosituhannen vaihteen jälkeen. Länsi-Keniassa väkijoukot polttivat 11 noidiksi epäiltyä miestä ja naista toukokuussa 2008. [16] Nigeriassa noin 5000 lasta on hylätty kymmenessä vuodessa vanhempien karkottaessa heidät noitina. Lapsia on syytetty avioeroista, sairauksista, onnettomuuksista tai työn menetyksestä.[17] Afrikan noitavainojen syyt ovat usein myös poliittiset, sillä vaikutusvaltaiset noidat ja noitatohtorit ovat yleensä uudistusten jarruina. Pastorit saavat myös lisämainetta paljastaessaan uusia "noitia." Vuonna 2010 Haitilla tapettiin 45, joita syytettiin koleran levittämisestä voodoon avulla.[18]

        http://www.huffingtonpost.com/huff-wires/20091018/af-nigeria-child-witches/

        eikö rikollinen kristinuskon "laaja" sivitys ole todistettu jo näilläkin faktoilla saatanaa palvelevien Jumalallisuudesta pois eksytettyjen aikaan saannoksiksi.

        Jos kirkolla olisi rehellisiä piispoja; pappeja jne niin kertoisivat asiallisesti totuuden mutta ilmeisesti saatana herrananne on teille niin ison ja leveän leivän antaja, että kannattaa valehtelijana esiintyä JUMALAN, JEESUKSEN JA PYHÄN HENGEN NIMISSÄ saatanaa palvelevana eksyttäjänä valehtelemalla.

        JEESUKSEN evankeliumia Markuksen mukaan:
        12:38 Ja opettaessaan hän sanoi: "Varokaa kirjanoppineita, jotka mielellään käyskelevät pitkissä vaipoissa ja haluavat tervehdyksiä toreilla
        12:39 ja etumaisia istuimia synagoogissa ja ensimmäisiä sijoja pidoissa,
        12:40 noita, jotka syövät leskien huoneet ja näön vuoksi pitävät pitkiä rukouksia; he saavat sitä kovemman tuomion."

        Pyydän nöyrästi anteeksi rehellisyyttäni... jotka faktoilla olen osoittanut totuuksiksi.


      • lkjhgf
        Jaakko P kirjoitti:

        Muistakaa, ettei Antti-pappi edusta kaikkien pappien kantaa eikä virallista kirkon kantaa.

        Minä olen ev.-lut. kirkon seurakuntapastori. En ota kantaa siihen pitäisikö lähetyshiippakunnan erota kirkostamme. Itse en kannata heitä, mutta ymmärrän heitä kyllä. Heiltä evätään mahdollisuus käyttää kirkon tiloja, vaikka kaupalliset tahot ja muiden uskontojen edustajat saavat niitä lainailla. Jos se ei ole savustamista ulos kirkosta, mikä sitten?

        Lähetyshiippakunta perustelee poikkeavaa opillista linjaansa sillä, että he asettavat uskollisuuden Raamatulle ja Tunnustuskirjoille kirkkojärjestyksen noudattamisen edelle. Tämä on minusta sinällään legitiimi peruste: Kirkkolain peruspykälä on tunnustuspykälä, siksi kirkolla on olemassaolon oikeutus vain, jos se on uskollinen omalle olemukselleen.

        Oppia voidaan toki tulkita eri tavoin. Kirkon johto ei kuitenkaan ole lähtenyt argumentoimaan oman oppitulkintansa puolesta, vaan perustelee lähetyshiippakuntaan kohdistuvat kurinpitotoimet puhtaasti lakiteknisellä arvovallallaan. Tällainen auktoriteettiin vetoaminen ilman opillisia perusteluja on minusta luterilaisuuden vastaista. Eikä sitäpaitsi lainkaan osoita sitä halua toimia yhteistyössä ja -ymmärryksessä, jota Antti-pappi toivoo.

        Niinpä... uskontunnustuksensa kaltaisia kai papitkin ovat... vai?


    • .-.-.--.-.-.-.-.

      Kyllä Luthersäätiön pappien pitäisi saada saarnalupa ja messuaika kirkkohin. Eivät he mitään harhaoppia julista kuten askolat mäkiset ja riekkuset.

      • synnintunto

        Tämä nykyinen liberaalikirkko ei kestä julistusta synnistä ja parannuksen teosta.


      • synnintunto kirjoitti:

        Tämä nykyinen liberaalikirkko ei kestä julistusta synnistä ja parannuksen teosta.

        Mikä liberaalikirkko? Synnistä ja parannuksenteosta julistetaan koko ajan, mutta otetaan huomioon myös se, että ihmiset voivat olla myös rikkinäisiä ja elämä kaikkinensa on keskeneräistä.

        Täydellistä ja viatonta yhteisöä ei ole olemassakaan ja armollisuutta toivoisin myös tähän maanpäälliseen kristittyjen elämään. Voisimme yhdessä kristittyinä keskittyä pääasioihin eikä puuttua sivuseikkoihin. Eikös niin olisi hyvä?

        Antti-pappi


      • tarkistava katse
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Mikä liberaalikirkko? Synnistä ja parannuksenteosta julistetaan koko ajan, mutta otetaan huomioon myös se, että ihmiset voivat olla myös rikkinäisiä ja elämä kaikkinensa on keskeneräistä.

        Täydellistä ja viatonta yhteisöä ei ole olemassakaan ja armollisuutta toivoisin myös tähän maanpäälliseen kristittyjen elämään. Voisimme yhdessä kristittyinä keskittyä pääasioihin eikä puuttua sivuseikkoihin. Eikös niin olisi hyvä?

        Antti-pappi

        Minä en voi enää hyväksyä Ev.lut kirkkoa muutamista syistä :

        1. Homouden synti (mm.hHomopari lähti kehitysmaihin "lähetystehtävään")
        2. Nainen esittää pappia tai papitarta vaikka raamattu määrittelee asian tarkasti
        3. Avioliitto pitäisi olla vain miehen ja naisen liitto, mutta kirkossa on pappeja jotka haluavat vihkiä homoja.
        4. Kirkosta haluttiin pois niitä pappeja jotka mm. tiesi miespapin olevan ainoa pappi. Tilalle on tullut naisia ja yhä enemmän tulee.
        5. Kirkko on seksi/porno messuilla ( sielläkö Jeesus olisi? )
        6. Kirkossa soittelee bändit ja esittelee itseään ( onko se Jumalan huone? )
        7. Piispa pyytelee homoilta anteeksi (?), vaikka homojen pitäisi pyytää anteeksi aiheuttamaansa sekaannusta ja syntejään. Homoushan on synti.

        jne jne.
        Taisi olla enemmän kun muutama asia.
        Siltikin olen Kristitty, tunnustan Jeesuksen mielelläni tieni ohjaajana.
        Lopetin verojen maksun jo, koska en halunnut tukea enää kirkon tekoja ja toimia.


      • Mediamaisteri
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Mikä liberaalikirkko? Synnistä ja parannuksenteosta julistetaan koko ajan, mutta otetaan huomioon myös se, että ihmiset voivat olla myös rikkinäisiä ja elämä kaikkinensa on keskeneräistä.

        Täydellistä ja viatonta yhteisöä ei ole olemassakaan ja armollisuutta toivoisin myös tähän maanpäälliseen kristittyjen elämään. Voisimme yhdessä kristittyinä keskittyä pääasioihin eikä puuttua sivuseikkoihin. Eikös niin olisi hyvä?

        Antti-pappi

        Nykyisen kirkon päälinja edustaa liberaalikirkkoa, jossa hylätään Jumalan tahto.

        Synnistä ja parannuksen teosta en ole kuullut liberaalikirkon julistavan koskaan. Miksi tuollaista väität että näistä julistetaan koko ajan?

        Ihmiset ovat rikkinäisiä ja keskeneräisiä juuri synnin tähden jonka te hyväksytte keskuudessanne ja jopa kehoitatte ihmisiä syntiin. Ja lisäksi vainoatte heitä jotka syntiä ja parannusta julistavat.

        Kristinuskossa emme koskaan hyväksy syntiä, joka niin kauheita asioita tekee. Oletko Antti-pappi lukenut päivän mediaa mitä synti tuottaa tässä ajassa? Hoidatte ehkä oireita, mutta ette puutu vammaan joka nämä kauheudet aiheuttaa. Sinäkin vaan selittelet etkä taatusti tee yhtään mitään sen vuoksi kun ihmiset riutuu synnin kurimuksissa.


        "Täydellistä ja viatonta yhteisöä ei ole olemassakaan ja armollisuutta toivoisin myös tähän maanpäälliseen kristittyjen elämään. Voisimme yhdessä kristittyinä keskittyä pääasioihin eikä puuttua sivuseikkoihin. Eikös niin olisi hyvä?

        Antti-pappi"

        Ja sitten tuo lausahdus ettei täydellistä yhteisöä ole olemassakaan. Näin kätevästi pyyhitte pöydän ja pesette kätenne ettei tarvi tehdä mitään. Ollaan vaan epätäydellisiä ja sillä linjalla jatketaan ja kahvia juodaan ja puhutaan tyhjää tyhjille seinille. Ettekö tosiaan huomaa turhuuttanne? No ette - ja selittely jatkuu.

        Kristinuskossa luotamme Jeesukseen ja Jumalaan että Hän osaa hoitaa meitä ja parantaa haavamme ja poistaa pahuutemme. Jumala on valjastanut meidät hyviin tekoihin ja antaa kyllä tähän voiman ja rakkauden jos vaan luotamme Häneen emmekä käperry omaan syntisyyteemme.

        Väität olevasi Antti-pappi kristitty, mutta missä on Jumalan tahto? Missä on rakkauden kaksoiskäskyn ensimmäinen osa? Puheessasi varmaan pyhä ilme naamallasi väität rakastavasi Jumalaa, mutta heti kun silmä välttää niin hyväksyt synnin ja pahuuden ja sitten selität sen pois. Oletko Antti-pappi jo parannuksen teon ulkopuolella? Uskon, että yhä useampi pappi nykyajan paineissa sortuu pois parannuksen teosta lopullisesti.

        Peräät kristittyjen ykseyttä. Turhaan peräät, sillä meilä on ykseys keskuudessamme koska Jeesus tätä Isältään rukoili. Jumala kyllä kuuli Poikansa viimeisen rukouksen maanpäällä ja kaikki Jeesukseeen uskovat kyllä tunnistamme toisemme ja olemme yhtä. Kyllä itsekin toivon, että liberaalikirkko ja sen papit palaisivat takaisin kristinuskon piiriin, mutta kun Jeesus ennusti että lopunajan kirkko rappeutuu niin uskomme, että Jeesus ei tässäkään kohdin meitä harhaan johtanut.


      • 8+13=21
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Mikä liberaalikirkko? Synnistä ja parannuksenteosta julistetaan koko ajan, mutta otetaan huomioon myös se, että ihmiset voivat olla myös rikkinäisiä ja elämä kaikkinensa on keskeneräistä.

        Täydellistä ja viatonta yhteisöä ei ole olemassakaan ja armollisuutta toivoisin myös tähän maanpäälliseen kristittyjen elämään. Voisimme yhdessä kristittyinä keskittyä pääasioihin eikä puuttua sivuseikkoihin. Eikös niin olisi hyvä?

        Antti-pappi

        Niin kauan kun et pappina tiedä mistä puhut, sinun on paras pitää se röyhkeä turpasi kiinni asioista joista et oikeasti mitään ymmärrä.

        pappina ei pidä olla pelkän palkan takia vaan pitää olla uskovainen ihminen jolla on VAKAUMUS! Taitaa olla sinullekin aika vierasta asiaa?


      • kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Mikä liberaalikirkko? Synnistä ja parannuksenteosta julistetaan koko ajan, mutta otetaan huomioon myös se, että ihmiset voivat olla myös rikkinäisiä ja elämä kaikkinensa on keskeneräistä.

        Täydellistä ja viatonta yhteisöä ei ole olemassakaan ja armollisuutta toivoisin myös tähän maanpäälliseen kristittyjen elämään. Voisimme yhdessä kristittyinä keskittyä pääasioihin eikä puuttua sivuseikkoihin. Eikös niin olisi hyvä?

        Antti-pappi

        Antti sanoi :
        Mikä liberaalikirkko?
        __________________
        Se kirkko joka kuseskelee noittenkin jakeitten päälle ainakin pappiensa suilla :


        HOMOUDESTA UUDESSA TESTAMENTISSA :
        Roomalaiskirje:
        1:24 Sentähden Jumala on heidät, heidän sydämensä himoissa, HYLJÄNNYT saastaisuuteen, häpäisemään itse omat ruumiinsa,
        1:25 nuo, jotka ovat VAIHTANEET Jumalan totuuden VALHEESEEN ja kunnioittaneet ja palvelleet luotua enemmän kuin Luojaa, joka on ylistetty iankaikkisesti, amen.
        1:26 Sentähden Jumala on hyljännyt heidät häpeällisiin HIMOIHIN; sillä heidän NAISPUOLENSA ovat VAIHTANEET luonnollisen yhteyden LUONNONVASTAISEEN;
        1:27 samoin MIESPUOLETKIN, luopuen luonnollisesta yhteydestä NAISPUOLEN kanssa, ovat KIIMOISSAAN syttyneet toisiinsa ja harjoittaneet, miespuolet miespuolten kanssa, RIETTAUTTA ja villiintymisestään saaneet itseensä sen palkan, mikä saada piti.
        1:28 Ja niinkuin heille ei kelvannut pitää kiinni Jumalan tuntemisesta, niin Jumala hylkäsi heidät heidän KELVOTTOMAN mielensä valtaan, tekemään SOPIMATTOMIA.
        1:32 jotka, vaikka tuntevat Jumalan vanhurskaan säädöksen, että NE, jotka senkaltaisia tekevät, OVAT KUOLEMAN ansainneet, eivät ainoastaan itse niitä tee, vaan vieläpä osoittavat hyväksymistä niille, jotka niitä tekevät.

        HOMOUDESTA VANHASSA TESTAMENTISSA :

        3.Mooseksen kirja:
        20:13 Jos joku makaa miehenpuolen kanssa, niinkuin naisen kanssa maataan, tekevät he molemmat kauhistuksen; heidät rangaistakoon kuolemalla, he ovat verivelan alaiset.

        3.Mooseksen kirja:
        18:22 Älä makaa miehenpuolen kanssa, niinkuin naisen kanssa maataan; se on KAUHISTUS.
        18:29 Sillä jokainen, joka tekee minkä tahansa näistä kauhistuksista, hävitettäköön kansastansa, kaikki, jotka semmoista tekevät.


      • antipappi
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Mikä liberaalikirkko? Synnistä ja parannuksenteosta julistetaan koko ajan, mutta otetaan huomioon myös se, että ihmiset voivat olla myös rikkinäisiä ja elämä kaikkinensa on keskeneräistä.

        Täydellistä ja viatonta yhteisöä ei ole olemassakaan ja armollisuutta toivoisin myös tähän maanpäälliseen kristittyjen elämään. Voisimme yhdessä kristittyinä keskittyä pääasioihin eikä puuttua sivuseikkoihin. Eikös niin olisi hyvä?

        Antti-pappi

        "Mikä liberaalikirkko? Synnistä ja parannuksenteosta julistetaan koko ajan, mutta otetaan huomioon myös se, että ihmiset voivat olla myös rikkinäisiä ja elämä kaikkinensa on keskeneräistä.

        Täydellistä ja viatonta yhteisöä ei ole olemassakaan ja armollisuutta toivoisin myös tähän maanpäälliseen kristittyjen elämään. Voisimme yhdessä kristittyinä keskittyä pääasioihin eikä puuttua sivuseikkoihin. Eikös niin olisi hyvä?

        Antti-pappi "


        >>> Ai, tekö vain olette oikeassa ja muut väärässä?


      • hgytfre

        eikö "katekismuslaiset" ole tunnustukseltaan Jumalaa pilkkaavia paavilaisia?:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10835053#comment-57305312
        "teuta
        8.8.2012 00:24
        Kyllä minä ja paavi sen tiedämme , pitäisikö kysyä Jumalalta vielä ."

        Rikollisella kristinuskolla on maailmassa yli 3500 herra jumaliaan palvelevia lahkoja joista luterilaisuus lestadiolaisineen suomalaisittain suurin!

        Jeesuksen evankeliumia Matteuksen mukaan:
        12:30 Joka ei ole minun kanssani, se on minua vastaan; ja joka ei minun kanssani kokoa, se hajottaa.

        Jeesuksen evankeliumia Luukkaan mukaan:
        11:23 Joka ei ole minun kanssani, se on minua vastaan, ja joka ei minun kanssani kokoa, se hajottaa.

        paavalin oppia hänen mukaan:
        1.Korinttolaiskirje:
        15:9 Sillä minä olen apostoleista halvin enkä ole sen arvoinen, että minua apostoliksi kutsutaan, koska olen vainonnut Jumalan seurakuntaa.
        2 Korinttolaiskirje 12:
        7 Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi.
        8 Tämän tähden olen kolmesti rukoillut Herraa, että se erkanisi minusta.

        raamatun mukaan paavali ei eroa saatanasta saanut!

        luder/lutheri oppia hänen mukaan:
        "Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia."
        Luder/Lutherin kirje 1.8.1521
        "Ole syntinen ja tee syntiä rohkeasti, mutta usko vielä rohkeammin. Synti ei erota meitä Hänestä, vaikka sortuisimme haureuteen tai murhaan tuhansia ja tuhansia kertoja päivässä."

        Kristityt ja kristilliset ovat eri ryhmiä.:
        Kristityt = Paavalin perustamien seurakuntien uskovaisia
        Kristilliset = Jeesuksen perustamien seurakuntien seurakuntalaisia


      • ,mjuy76
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Mikä liberaalikirkko? Synnistä ja parannuksenteosta julistetaan koko ajan, mutta otetaan huomioon myös se, että ihmiset voivat olla myös rikkinäisiä ja elämä kaikkinensa on keskeneräistä.

        Täydellistä ja viatonta yhteisöä ei ole olemassakaan ja armollisuutta toivoisin myös tähän maanpäälliseen kristittyjen elämään. Voisimme yhdessä kristittyinä keskittyä pääasioihin eikä puuttua sivuseikkoihin. Eikös niin olisi hyvä?

        Antti-pappi

        Kun eksytetyt jakavat eksytetyille syntejä/rikoksia anteeksi
        niin
        omavanhurskauden saatanallisuus kukoistaa!!!

        Antti-pappi kirjoitti:
        "Täydellistä ja viatonta yhteisöä ei ole olemassakaan..."

        Joskus olet jopa rehellinen!!!
        siis
        kun kaltaisenne eksyttäjät aivopesee ihmisiä rikollisen kristinuskon epäjumalan palvelijoiksi, niin olishan se ihme, jos yhteisöihinne olisi joku JUMALAN VALTAKUNNAN KALTAISUUDENSA JA IHMISYYDENSÄ SÄILYTTÄNYT SÄILYNYT!!!

        järjettömyydenne:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
        'Meillä ei ole järkeä'

        Ymmärtämättömyydenne:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
        'Meillä ei ole ymmärrystä'

        Ihmisyydestänne luopuminen:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
        'Me emme kykene täyttämään käskyihin sisältyvää uskon ja ehdottoman rakkauden vaatimusta.'
        'Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia.'
        'Olemme syntisiä'

        Jumalan Valtakunnan kaltaisuudesta luopumisenne:
        www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
        'Järkemme ei voi käsittää Jumalaa'

        "hänestä"- herra saatanasta uusi jumala:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/15.html
        'Synti erottaa meidät elämän lähteestä, Jumalasta.'

        totta! Jeesuksen seuraajat ovatkin kristillisiä:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/22.html
        'Kristitty pysyy kuitenkin syntisenä elämänsä loppuun asti.'

        Aivopesu perkeleen tavoite on turmella ihminen ja hänen Jumalan Valtakunnan kaltaisuus jonka Jeesus ilmoitti jo lapsilla olevan:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/16.html
        'Järjelle ymmärrettävällä tavalla on mahdotonta selittää, miten Jumala tuli ihmiseksi.'

        Tästä ja ihmisyydestä uskovainen luopuu:
        Jeesuksen evankeliumia Markuksen mukaan:
        10:14 Mutta kun Jeesus sen näki, närkästyi hän ja sanoi heille: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.
        Jeesuksen evankeliumia Luukkaan mukaan:
        18:16 Mutta Jeesus kutsui lapset tykönsä ja sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.

        Jumalan Valtakunta on lasten kaltainen = lapset ovat Jumalan Valtakunnan kaltaisia.

        Jumalaa ja Jeesusta palvelevat eivät uskontunnustuksia rikollisuuden herra epäjumalille anna!


    • Säätiö on itsenäinen

      Nimim. Mikä estää kyseli: Puuttuuko Luthersäätiöltä rohkeutta lähetä ulos luopiokirkosta?

      En ymmärrä kysymystä, sillä Luther-säätiö on itsenäinen kirkko eikä kuulu luterilaiseen kansankirkkoon enää millään tavalla. Se ei voi kirkosta lähteä, kun se ei siellä edes ole.

      Alunperin Luther-säätiö halusi toimia kuten monet kirkon herätysliikkeet: edustaa raamatullista luterilaisuutta kirkon sisällä. Toiveena oli, että kansankirkko tekisi parannuksen ja palaisi luterilaisille juurilleen ja omaan tunnustukseensa. Luterilainen kirkko itse on hylännyt todellisen luterilaisuuden.

      Kansankirkko teki pesäeron Luther-säätiöön, koska säätiö alkoi Ruotsin hiippakunnan kautta vihityttää itselleen naispappeutta raamatunvastaisena pitäviä miespappeja ja torjui tällä tavalla naispappeuden monia herätysliikkeitä voimakkaammin. Herätysliikkeethän hyväksyvät myös naispapit tehden heidän kanssaan yhteistyötä, vaikka monet herätysliikkeet eivät valitse naispappeja näkyviin virkoihinsa.

      Antti-pappi: "Voisimme yhdessä kristittyinä keskittyä pääasioihin eikä puuttua sivuseikkoihin. Eikös niin olisi hyvä?" Milloin kansankirkko sitten alkaa pitää Raamatun totuuksia taas pääasiana keskittyen lain ja armon saarnamiseen? Se olisi hyvä asia. Olet pappi ja ihmettelet, että mikä liberaalikirkko - etkö tunne lainkaan käsitystä liberaaliteologia ja etkö ole huomannut vapaamuotoisen ja maailmaa syleilevän teologian hiipineen luterilaiseen kirkkoon. Eikö sinua sureta, että kirkko kannattaa sukupuolineutraalia avioliittomalli, siunaa homoseksuaalien parien liittoja jne. Etkö todellakaan ole huomannut Askolan, arkkipiispa Mäkisen, Ville Riekkisen ym. kirkon näkyvien henkilöiden raamatunvastaisia puheita ja kommentteja - haluatko olla sokea sen tähden, että sen lauluja laulat, kenen leipää syöt?

      Nimimerkille .-.-.--.-.-.-.-.
      Luther-säätiöläiset eivät tarvitse eivätkä varmaan kaipaakaan mitään saarnalupia luterilaiseen kansankirkkoomme. He ovat jo oma, itsenäinen kirkko ja heillä on omat saarnalupansa.

      • Tuota, Luther säätiö on edelleen säätiö, ei kirkko. Säätiöön ei voi kuulua jäseniä ja säätiössä on useita yhdistyksiä joista osa on rekisteröityneitä ja osa ei. Tässä on juuri se ilmiö käynnissä, että kuka tahansa voi perustaa oman ”seurakunnan” ja pieni joukko lähtee sitten tähän.

        Tämä pirstoutuminen jatkuu nyt mm. lestadiolaisessa suuntauksessa. Sielläkin mielitään ottaa kasteet ja ehtoolliset järjestön omiaan toimintaan ilman kirkon suostumusta kuten Luther –säätiökin. Kohta näitä alkaa olla useampia.


    • Mediamaisteri

      Tässä on nyt paljastumassa se mitä on epäiltykin.

      Kirkko ei enää tunnista kristinuskoa. He eivät näe Jumalaa toimivana realiteettina, joka yhä johtaa uskoviensa toimintaa tässä ajassa samaan tyyliin kuin Vanhan Testamentin aikoihin. Liberaali kirkko näkee omat sääntönsä ja yhteiskunnan vaatimukset ja sen mukaan sitten toimii irrallaan Jumalasta ja Hänen tahdostaan. Puheet ovat vielä kuin kristityillä ikään, mutta se Jumalan reaalisuus puuttuu. Tämän irtautumisen Jumalasta liberaali kirkko nyt pyrkii korvaamaan miellyttämällä yhteiskuntaa ja sen trendejä. Nyt on menossa mukautuminen länsimaisen liberaalin yhteiskunnan rappioon, josta myös Jumala on meitä varoittanut jo etukäteen. Tästä irtautumisesta kristinuskosta johtuu myös se, että liberaali kirkko voi surutta ja kyselemättä vainota Jeesukseen uskovia. He tuntevat, että heilä on kaikki valta ja mandaatti tähän, koska eivät ota huomioon Jumalaa ja Hänen tahtoaan.

      Tästä on kyllä seurauksena prosessi joka ei enää pysähdy eli kirkko alkaa vainota pyhien seurakuntaa eli heitä jotka yhä Jeesukseen aidosti uskovat ja Jumalan tahdon mukaan tahtovat elää. Tämä vaino on itseasiassa jo alkanut, vaikka emme ole sitä sitten millään tahtoneet uskoa, koska järkytyksemme tämän edessä on myös meidät osittain sokaissut. Olemme tähän päivään saakka uskoneet ettei tällainen vaino voi olla totta. Olemme torjuneet tämän ajatuksen, mutta kun luin Antti-papin viestejä, niin huomasin liberaalin kirkon rappion koko syvyyden. Antti-pappi ei missään kohdin osoittanut katumusta eikä parannuksen tekoa. Selittelyä ja suostuttelua vain esiintyi, jossa yritetään saada myös uskovat heidän linjoilleen jota he pitävät ainoana oikeana.

      Liberaali kirkkokaan ei vvarmaan usko, että yhä on olemassa aidosti Jeesuksen lähettämän Pyhän Hengen kautta ja avustuksella eläviä ihmisiä. Kirkko ei näe enää kristinuskoa, jossa uskotaan myös käytännössä elävään ja toimivaan Jumalaan. Tämä on syvästi valittaen ja jopa järkyttyneenä todettava.

      • "Antti-pappi ei missään kohdin osoittanut katumusta eikä parannuksen tekoa."

        Tuota, missä kohden esim. sinä teit niin? Kuinka moni täällä muuten ylipäätään tekee noin - edes esimerkkiä antaen? Kovasti sitä ollaan muilta vaatimassa mutta itse ei sitten kai tarvitse tehdäkään niin?


      • Huomautus
        mummomuori kirjoitti:

        "Antti-pappi ei missään kohdin osoittanut katumusta eikä parannuksen tekoa."

        Tuota, missä kohden esim. sinä teit niin? Kuinka moni täällä muuten ylipäätään tekee noin - edes esimerkkiä antaen? Kovasti sitä ollaan muilta vaatimassa mutta itse ei sitten kai tarvitse tehdäkään niin?

        Hyvä kun itsekin huomasit ettei Antti-pappi osoittanut katumuksen merkkejä.

        Tämä on yleinen piirre pappien kohdalla. Heidän on PAKKO noudattaa ylempiensä ohjeita eikä tähän kuulu itsenäinen Jumalan tahdon seuraaminen.


      • Jaakko-pappi
        Huomautus kirjoitti:

        Hyvä kun itsekin huomasit ettei Antti-pappi osoittanut katumuksen merkkejä.

        Tämä on yleinen piirre pappien kohdalla. Heidän on PAKKO noudattaa ylempiensä ohjeita eikä tähän kuulu itsenäinen Jumalan tahdon seuraaminen.

        "Heidän on PAKKO noudattaa ylempiensä ohjeita..."

        Tuollainen käsitys meidän pappien ryhmäkurista on itselleni hyvin vieras. Kirkon ongelma on pikemminkin se, että kukin meistä saa toimia varsin vapaasti omantuntonsa mukaan. Kurinpitotoimiin ja erottamisiin johtavat yleensä vain sellaiset virkavirheet, jotka ovat selkeästi maallisen lain vastaisia, eivät opilliset hairahdukset.

        Miksi näin on? Taustalla on luterilainen näkemys siitä, että papin jumalallinen auktoriteetti ei perustu piispan antamaan valtaan vaan oikein julistettuun oppiin, josta jokainen pappi on tilivelvollinen suoraan Jumalalle. Tämä on käytännössä johtanut monenlaisiin väärinkäytöksiin. En tosin kaipaa keskiajan katolista järjestelmääkään. Mikään järjestys ei sinällään ehkäise luopumusta.

        Vapaudessa on hyvät puolensa. Koen että saan pappina toimia kirkossa ja julistaa Jumalan sanaa lyhentämättömänä kenenkään sitä rajoittamatta.

        Kirkko ei ole luopiokirkko, vaikka osa kirkon ääntä käyttävistä antaisikin sellaisen kuvan.


      • Huomautus kirjoitti:

        Hyvä kun itsekin huomasit ettei Antti-pappi osoittanut katumuksen merkkejä.

        Tämä on yleinen piirre pappien kohdalla. Heidän on PAKKO noudattaa ylempiensä ohjeita eikä tähän kuulu itsenäinen Jumalan tahdon seuraaminen.

        Odotin sinun osoittavan katumusta?


      • Jaakko-pappi kirjoitti:

        "Heidän on PAKKO noudattaa ylempiensä ohjeita..."

        Tuollainen käsitys meidän pappien ryhmäkurista on itselleni hyvin vieras. Kirkon ongelma on pikemminkin se, että kukin meistä saa toimia varsin vapaasti omantuntonsa mukaan. Kurinpitotoimiin ja erottamisiin johtavat yleensä vain sellaiset virkavirheet, jotka ovat selkeästi maallisen lain vastaisia, eivät opilliset hairahdukset.

        Miksi näin on? Taustalla on luterilainen näkemys siitä, että papin jumalallinen auktoriteetti ei perustu piispan antamaan valtaan vaan oikein julistettuun oppiin, josta jokainen pappi on tilivelvollinen suoraan Jumalalle. Tämä on käytännössä johtanut monenlaisiin väärinkäytöksiin. En tosin kaipaa keskiajan katolista järjestelmääkään. Mikään järjestys ei sinällään ehkäise luopumusta.

        Vapaudessa on hyvät puolensa. Koen että saan pappina toimia kirkossa ja julistaa Jumalan sanaa lyhentämättömänä kenenkään sitä rajoittamatta.

        Kirkko ei ole luopiokirkko, vaikka osa kirkon ääntä käyttävistä antaisikin sellaisen kuvan.

        Näihin vääristelyihin täällä on totuttava. Se on kaksoiskieltä.

        Tarkempi suomennos on: Jos joku noudattaa juuri heidän antamiaan näkemyksiä, se on Jumalan tahdon seuraamista. Jos ajattelee itsenäisesti, se on ”ylempien” pakottamaa.


      • antipappi
        Jaakko-pappi kirjoitti:

        "Heidän on PAKKO noudattaa ylempiensä ohjeita..."

        Tuollainen käsitys meidän pappien ryhmäkurista on itselleni hyvin vieras. Kirkon ongelma on pikemminkin se, että kukin meistä saa toimia varsin vapaasti omantuntonsa mukaan. Kurinpitotoimiin ja erottamisiin johtavat yleensä vain sellaiset virkavirheet, jotka ovat selkeästi maallisen lain vastaisia, eivät opilliset hairahdukset.

        Miksi näin on? Taustalla on luterilainen näkemys siitä, että papin jumalallinen auktoriteetti ei perustu piispan antamaan valtaan vaan oikein julistettuun oppiin, josta jokainen pappi on tilivelvollinen suoraan Jumalalle. Tämä on käytännössä johtanut monenlaisiin väärinkäytöksiin. En tosin kaipaa keskiajan katolista järjestelmääkään. Mikään järjestys ei sinällään ehkäise luopumusta.

        Vapaudessa on hyvät puolensa. Koen että saan pappina toimia kirkossa ja julistaa Jumalan sanaa lyhentämättömänä kenenkään sitä rajoittamatta.

        Kirkko ei ole luopiokirkko, vaikka osa kirkon ääntä käyttävistä antaisikin sellaisen kuvan.

        Mielestäni annat liian optimistisen kokonaiskuvan. Ehkä onkin että on vielä joitain seurakuntia joissa Jumalans sanaa saa ja voi julistaa sellaisenaan, mutta kokonaisuuten kirkko on ottanut sellaisia askeleita ettei enää voida puhua kirkosta kristillisenä yhteisönä.

        Toinen asia on, että monikin sanoo saavansa uskoa kuten Raamattu ja tunnustus sanoo, mutteivät kuitenkaan voi ELÄÄ todeksi uskoaan ja vakaumustaan kutsumuksensa mukaisesti. Tämä surkeus koskee eritoten kirkon pappeja.

        Moinen tilanne on johtanut esim. siihen että hyvinkin moni pappi on sitä mieltä ettei naispappeus tai homous ole Jumalan tahdon mukaista mutta käytännössä kieltävät uskonsa toimimalla vakaumustaan vastaan esim. tekemällä alttariyhteistyötä naispappien kanssa. Erityisesti herätysliikeväen keskuudessa tällaista kaksinaamaisuutta harrastetaan nykyisin paljon.

        Kuinka moni pappi seurakunnassaan todella uskaltaa nousta julkisesti ja avoimesti vastustamaan kirkon nykymenoa? Moni vakuuttelee olevansa vielä uskon ja Jumalan sanan linjalla mutta vain hyvin harvat toimivat vakaumuksensa mukaan sillä se johtaa väistämättä konfliktiin kirkon kanssa.

        Jos konfliktia ei ole, on perusteltua, ottaen huomioon nykytilanne, kysyä että onko myös toimittu käytännössä vakaumuksen mukaisesti vai onko niin että oppia on ruvettu tulkitsemaan ja venyttämään, samoin kuin omaatuntoa?

        Ei kyllä todellakaan käy kateeksi sanalle uskollisia pappeja.


      • mummomuori kirjoitti:

        "Antti-pappi ei missään kohdin osoittanut katumusta eikä parannuksen tekoa."

        Tuota, missä kohden esim. sinä teit niin? Kuinka moni täällä muuten ylipäätään tekee noin - edes esimerkkiä antaen? Kovasti sitä ollaan muilta vaatimassa mutta itse ei sitten kai tarvitse tehdäkään niin?

        "Antti-pappi ei missään kohdin osoittanut katumusta eikä parannuksen tekoa."

        Tuota, missä kohden esim. sinä teit niin? Kuinka moni täällä muuten ylipäätään tekee noin - edes esimerkkiä antaen? Kovasti sitä ollaan muilta vaatimassa mutta itse ei sitten kai tarvitse tehdäkään niin?
        _____________
        Miehen joka nimittää Jeesusta ÄPÄRÄKSI on ehdottomasti osoitettava katumusta vai
        mitä mummo.


    • malka silmässä?

      Pitäisikö Lähetyshiippakunnan dogmaatikkojen syytä katsoa peiliin ja miettiä, onko kaikki opit, mitä he saarnaavat moraalisesti hyväksyttyjä. Tämä pätee myös Ev.lut-kirkkoon ja muutenkin kaikkiin ihmisiin.

      • Mediamaisteri

        Peiliin katsominen ei näissä kuvioissa auta. Täytyy katsoa Jumalan Sanaan ja nimenomaan siihen kirjoitettuun tekstiin. Jeesus siteerasi Raamattua suoraan tiukoissa paikoissa ja näin tulee myös meidän toimia. Emme voi asettua kirkon tavoin Jumalan yläpuolelle.

        Nim. malka silmässä? kysyn erästä asiaa. Mitä tarkoitit? Kumman tulisi mielestäsi katsoa peiliin? Toteat kyllä, että tämä peiliin katsominen pätee myös liberaaliin kirkkoon, mutta tarkoititko nyt oikeastaan tätä ollenkaan?

        Liberaalin kirkon nyt tulisi pysähtyä ja katsoa mitä ovat tekemässä. He ovat loukkaamalla loukanneet uskovia kristittyjä ja sama peli vaan jatkuu. Tuon Antti-papin ja myös naispappien "kipuilut" näissä asioissa kuvaavat hyvin nykytilannetta. Kirkko kyllä valittaa tapahtuneita asioita ja pysyy jopa kristittyjen kieltä, mutta selvästi näkee että ei ole aikomustakaan tehdä parannusta ja muuttaa kohti kadotusta käyvää tietään. Lisäksi liberaali kirkko pyrkii vetämään jopa Jeesuksen omia tähän samaan kadotukseen johtavalle lavealle tielle. Edelleen naispappien suhteen ei ole mitään toivoa parannuksen teossa. He ovat vain myötäilijöitä ja tekevät ihan mitä vaan "ylemmät tahot" ehdottaa ja suosittaa.


      • malka silmässä?
        Mediamaisteri kirjoitti:

        Peiliin katsominen ei näissä kuvioissa auta. Täytyy katsoa Jumalan Sanaan ja nimenomaan siihen kirjoitettuun tekstiin. Jeesus siteerasi Raamattua suoraan tiukoissa paikoissa ja näin tulee myös meidän toimia. Emme voi asettua kirkon tavoin Jumalan yläpuolelle.

        Nim. malka silmässä? kysyn erästä asiaa. Mitä tarkoitit? Kumman tulisi mielestäsi katsoa peiliin? Toteat kyllä, että tämä peiliin katsominen pätee myös liberaaliin kirkkoon, mutta tarkoititko nyt oikeastaan tätä ollenkaan?

        Liberaalin kirkon nyt tulisi pysähtyä ja katsoa mitä ovat tekemässä. He ovat loukkaamalla loukanneet uskovia kristittyjä ja sama peli vaan jatkuu. Tuon Antti-papin ja myös naispappien "kipuilut" näissä asioissa kuvaavat hyvin nykytilannetta. Kirkko kyllä valittaa tapahtuneita asioita ja pysyy jopa kristittyjen kieltä, mutta selvästi näkee että ei ole aikomustakaan tehdä parannusta ja muuttaa kohti kadotusta käyvää tietään. Lisäksi liberaali kirkko pyrkii vetämään jopa Jeesuksen omia tähän samaan kadotukseen johtavalle lavealle tielle. Edelleen naispappien suhteen ei ole mitään toivoa parannuksen teossa. He ovat vain myötäilijöitä ja tekevät ihan mitä vaan "ylemmät tahot" ehdottaa ja suosittaa.

        Jos vanhatestamentilliset uskomukset ovat valtaosan mielestä sairaita ja täysin moraalittomia, niistä tulee luopua. En minä ainakaan hyvällä omallatunnolla voisi mitenkään allekirjoittaa niitä oppeja, mitä nuo fundamentalistit saarnaavat.


      • hmmmmm
        malka silmässä? kirjoitti:

        Jos vanhatestamentilliset uskomukset ovat valtaosan mielestä sairaita ja täysin moraalittomia, niistä tulee luopua. En minä ainakaan hyvällä omallatunnolla voisi mitenkään allekirjoittaa niitä oppeja, mitä nuo fundamentalistit saarnaavat.

        Eikö Raamattu ole kokonaisuudessaan Jumalan sana?
        Kai sentään tiedät mikä on VT:n ja UT:n merkitys ja ero?


      • malka silmässä?
        hmmmmm kirjoitti:

        Eikö Raamattu ole kokonaisuudessaan Jumalan sana?
        Kai sentään tiedät mikä on VT:n ja UT:n merkitys ja ero?

        Ei ole jumalan sana (jumala on mielikuvituksen tuotetta). Se on kokoelma ihmisten kirjoittamia kirjoituksia ja kansantarustoa. Tiedän molempien merkityksen ja eron.


      • hmmmmm
        malka silmässä? kirjoitti:

        Ei ole jumalan sana (jumala on mielikuvituksen tuotetta). Se on kokoelma ihmisten kirjoittamia kirjoituksia ja kansantarustoa. Tiedän molempien merkityksen ja eron.

        Ihan vapaasti saat ajatella niin. Eikö ateistipalsta olisi sinullekin sitten oikeampi paikka niin saisit olla atskukavereidesi kanssa rauhassa?


      • malka silmässä?
        hmmmmm kirjoitti:

        Ihan vapaasti saat ajatella niin. Eikö ateistipalsta olisi sinullekin sitten oikeampi paikka niin saisit olla atskukavereidesi kanssa rauhassa?

        No millä perusteella se muka on jumalan sanaa, eikä ihmisten kirjoittamia uskomuksia ja tarinoita?


      • hmyyyn
        malka silmässä? kirjoitti:

        No millä perusteella se muka on jumalan sanaa, eikä ihmisten kirjoittamia uskomuksia ja tarinoita?

        No nyt vaikka silläperusteella että myös Vanhassa Testamentissa puhuu Jumala moneenkin eri otteeseen ja kerrotaan Jumalan valitun kansan ja Jumalan teoista ihmisten keskellä.


      • malka silmässä?
        hmyyyn kirjoitti:

        No nyt vaikka silläperusteella että myös Vanhassa Testamentissa puhuu Jumala moneenkin eri otteeseen ja kerrotaan Jumalan valitun kansan ja Jumalan teoista ihmisten keskellä.

        Olisiko mitenkään mahdollista, että ne jumalan puhumiset oli psykoottisia harhoja? Miten uskottavana pidät esimerkiksi sitä, että jumala käskee Abrahamia leikkaamaan poikalapsilta esinahan irti merkkiinä liitosta hänen ja Abrahamin välillä? Tai sitä, että jumala käskee Abrahamia tappamaan oman ainoan poikansa osoituksena omistautumisensa? Tai Mooseksen puhuva palava pensas? Jos joku kokisi tuollaisia nykypäivänä, hänet ohjattaisiin hoitoon ja pistettäisiin vahvalle neuroleptilääkitykselle, sillä kyseessä on psykoottista oirehdintaa. Enää ei uskota demoneihin, noituuteen tai muihin tuollaisiin huuhaa-juttuihin, vaan niille on löydettävissä luonnolliset lääketieteelliset selitykset.

        Ja mitä tulee jumalan tekoihin, olisiko kyse enemmänkin tarinoista, joihin sen aikainen sivistymätön kansa uskoi ja jotka he tulkitsivat jumalallisiksi teoiksi? Nykyään ukkoset, maanjäristykset, tulvat yms. on rationaalisesti selitettävissä. Ei tarvita enää mitään yliluonnollisia selityksiä asioihin, koska me ymmärretään nykyään enemmän.


      • jake59
        malka silmässä? kirjoitti:

        Olisiko mitenkään mahdollista, että ne jumalan puhumiset oli psykoottisia harhoja? Miten uskottavana pidät esimerkiksi sitä, että jumala käskee Abrahamia leikkaamaan poikalapsilta esinahan irti merkkiinä liitosta hänen ja Abrahamin välillä? Tai sitä, että jumala käskee Abrahamia tappamaan oman ainoan poikansa osoituksena omistautumisensa? Tai Mooseksen puhuva palava pensas? Jos joku kokisi tuollaisia nykypäivänä, hänet ohjattaisiin hoitoon ja pistettäisiin vahvalle neuroleptilääkitykselle, sillä kyseessä on psykoottista oirehdintaa. Enää ei uskota demoneihin, noituuteen tai muihin tuollaisiin huuhaa-juttuihin, vaan niille on löydettävissä luonnolliset lääketieteelliset selitykset.

        Ja mitä tulee jumalan tekoihin, olisiko kyse enemmänkin tarinoista, joihin sen aikainen sivistymätön kansa uskoi ja jotka he tulkitsivat jumalallisiksi teoiksi? Nykyään ukkoset, maanjäristykset, tulvat yms. on rationaalisesti selitettävissä. Ei tarvita enää mitään yliluonnollisia selityksiä asioihin, koska me ymmärretään nykyään enemmän.

        Miksi näet noin paljon vaivaa perustella, että Jumalaa ei ole?
        Et voi vaikuttaa uskoviin noilla typerillä ja kuluineilla väitteilläsi. Usko on Jumalan lahja sen joko saa tai ei saa. Kiitos, että minä olen sen saanut! Pyydä sinäkin sitä itsellesi.


      • malka silmässä?
        jake59 kirjoitti:

        Miksi näet noin paljon vaivaa perustella, että Jumalaa ei ole?
        Et voi vaikuttaa uskoviin noilla typerillä ja kuluineilla väitteilläsi. Usko on Jumalan lahja sen joko saa tai ei saa. Kiitos, että minä olen sen saanut! Pyydä sinäkin sitä itsellesi.

        Sen vuoksi, että uskonnon nimissä edelleen rikotaan ihmisoikeuksia ja aiheutetaan kärsimystä muille ihmisille. Terveeseen uskonnollisuuteen pitäisi kuulua oleellisena osana myös terve epäily ja kyseenalaistaminen. Jokaisen pitäisi rehellisesti miettiä, mihin uskoo ja miksi ja voiko olla jotenkin järkevämpi tapa suhtautua asioihin. Esimerkiksi kristinuskon seksuaalisuuteen liittyvä pseudomoraali on luonnotonta ja lisää kärsimystä ja syrjintää. Tiukan fundamentalistinen raamatuntulkinta ja siitä kiinnipitäminen on sairasta, eikä enää kuulu tähän päivään.


      • jake59
        malka silmässä? kirjoitti:

        Sen vuoksi, että uskonnon nimissä edelleen rikotaan ihmisoikeuksia ja aiheutetaan kärsimystä muille ihmisille. Terveeseen uskonnollisuuteen pitäisi kuulua oleellisena osana myös terve epäily ja kyseenalaistaminen. Jokaisen pitäisi rehellisesti miettiä, mihin uskoo ja miksi ja voiko olla jotenkin järkevämpi tapa suhtautua asioihin. Esimerkiksi kristinuskon seksuaalisuuteen liittyvä pseudomoraali on luonnotonta ja lisää kärsimystä ja syrjintää. Tiukan fundamentalistinen raamatuntulkinta ja siitä kiinnipitäminen on sairasta, eikä enää kuulu tähän päivään.

        Jumala on sama eilen tänään ja iankaikkisesti, amen!


    • Viini laimistunut

      Kansankirkkomme rikkoo Lutherin ohjeita ja oppsalan kirkolliskokouksen
      päätöksiä sekä ennenkaikkea raamattua vastaan jossa ei varmasti anneta
      mitään suosttumusta synnin harjoittamiseen.

      Kirkon johto ei ole tehnyt parannusta joten ei ihme että meno on juuri
      sellaista kun on. Raamattu opettaa : "Miten sokea voi opastaa toista sokeaa,
      vaan he molemmat kuoppaan langeavat"

    • Huomautus

      On ylpeää julkeutta että liberaalit papit toivoo ykseyttä heidän kanssaan. Sehän tarkoittaisi, että heidän ehdoillaan toimittaisiin eikä Jumalan ehdoilla.

      Liberaalit haluaa vain kaiken vallan jopa yli Jumalan ja ovat valmiita tekemään mitä tahansa että kaikki alkaisivat ajattelemaan kuten he. Ihmisen vallanhimo lähimmäistään kohtaan on näköjään rajaton ja julma. Koska ja missä olosuhteissa liberaalit papit ja piispat ovat valmiita väkivaltaan Jeesukseen uskovia kohtaan?

    • Säätiö on itsenäinen

      Täällä huomautettiin käyttäessäni Luther-säätiön kohdalla sanaa kirkko. On totta, että Luther-säätiö on nimensä mukaisesti edelleen säätiö, mutta toiminnallisesti se on kuin mikä kirkko tahansa. Onhan Suomessa nykyään myös helluntaikirkko. Kirkkoja on kahdenlaisia, joko itsenäisiä omia yksikköjään tai sitten ns. piispallisia kirkkkoja ja Luther-säätiö kuuluu viimeksi mainittuun ryhmään.

      Piispallisissa kirkoissa piispan johtama hiippakunta muodostaa järjestön ylärakenteen seurakuntien yläpuolelle. Kirkon hengellisissä asioissa piispoilla ja hiippakunnilla on suurtakin valtaa. Yleensä erityisesti pappisvirkaa johdetaan ja valvotaan piispallisesti. Luther-säätiön yhteydessä toimivat 22 seurakuntaa ja niiden paimenet olivat maaliskuussa 2013 perustamassa Suomen evankelis-luterilaista lähetyshiippakuntaa, jonka tukijäseneksi Suomen Luther-säätiö liittyi. Rakenteeltaan Luther-säätiö näyttäisi olevan piispallinen kirkko.

      Virallisesti Luther-säätiö puhuu yhteisöistään luterilaisina seurakuntina. Myös Raamattu käyttää seurakunta-sanaa, mutta ei kirkko-sanaa puhuessaan uskovien yhteisöstä. Esimerkiksi meillä on Vapaaseurakunta - missä mielessä sen toiminta eroaa esim. helluntaikirkosta, jossa on tuo kirkko-sana. Varsin usein joku kertoo käyneensä "vapaakirkossa" - kansankielessä sanoja käytetään tämän tästä samassa merkityksessä.

      Luther-säätiössä ei kansankirkkoamme pidetään luterilaisena kirkkona lainkaan, sillä kirkkomme on luopunut omasta tunnustuksestaan (tunnustutskirjat) ja Raamatun ehdottomasta arvovallasta. Näin asia nähdään Luther-säätiössä, joka syntyi juuri sen tähden, että kansankirkkomme luopumus eteni niin pitkälle, ettei Raamattuun uskova saanut enää sitä elämän leipää, mitä hän itselleen kirkosta kaipasi.

      Arvosteleminen on aina raskasta. Joka tapauksessa olen nimim. mediamaisterin kanssa samaa mieltä ja murheellinen kansankirkkomme tilasta. Pääotsikon kanssa olen kuitenkin eri mieltä. En näe, että lähetyshiippakunta olisi erityisellä tavalla "vainottu seurakunta". Se saa toimia itsenäisesti, julistaa Jumalan Sanaa niin kuin on kirjoitettu ja elää todeksi uskovien yhteyttä ja luterilaista tunnustusta. Luterilaisella kirkolla ei ole valtuuksia puuttua millään tavalla Luther-säätiön toimintaan.

      Kymmeniä vuosia sitten pappi Raimo Mäkelä totesi puheessaan, että uskosta osattoman tulee kokea häpeää ja syyllisyyttä syntisyydestään tullessaan seurakunan kokoukseen - Jumala vetää häntä tällä tavalla parannukseen ja Jeesuksen lähelle. Hän totesi, että pian tulee aika, jolloin tilanne muuttuu aivan päinvastaiseksi ja Raamattuun uskova ihminen joutuu luterilaisessa kirkkossa kokemaan häpäistystä luottaessaan yhä Raamatun Sanaan niin kuin kirjoitettu. Tämä profeetallinen viesti on käynyt tänä päivänä toteen.

      • Shalom

        Kiitos hyvästä yhteenvedosta.


      • Jaa, tuo on lähinnä sanoilla kikkailua ja asian sekoittamista.

        ”…toiminnallisesti se on kuin mikä kirkko tahansa…”

        Säätiö on säätiö mutta toki se voi oman nimensä ja organisaationsa nimetä epävirallisesti vaikka kirkoksi. Oikeasti sitä ohjaa hallitus.

        ”Kirkkoja on kahdenlaisia…”

        Aivan suomessa on kaksi kirkkoa, luterilainen ja ortodoksinen. Sitten on liuta uskonnollisia yhdyskuntia. Kun haetaan lupa yhdyskunnalle, sen tulee täyttää tietyt määreet. Tarvitaan vain 20 henkeä ja sitten:

        ”…vaadittu uskontunnustus, joka vastaa yhdistyksen sääntöjen tarkoituspykälää…”
        "yhdyskuntajärjestys" joka on käytännössä sama kuin yhdistyksen säännöt.”

        Uskolliset yhdyskunnat saavat tiettyjä etuja, kuten verotuksen suhteen varainsiirtoveroa ei tarvitse maksaa, ne saavat vihkimisoikeuden ja saavatpa sitä viiniäkin verottomana. Riittää kun rekisteröityy julkisesti.
        http://www.minedu.fi/OPM/Kirkollisasiat/uskonnolliset_yhdyskunnat/rekisteroeidyt_uskonnolliset_yhdyskunnat/?lang=fi

        Näitä uskonnollisia yhdyskuntia ovat esim. vapaa kirkko, katollinen kirkko, jehovan todistajat, juutalaiset, islaminuskoiset, baptistit, jne.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_rekisteröidyistä_uskonnollisista_yhdyskunnista

        ”…säätiön yhteydessä toimivat 22 seurakuntaa…”

        Säätiö on säätiö ja se toimii säätiöistä laaditun lain mukaan. Esim. sillä on oltava lupa, hallitus ja säännöt. Ei vaadita samoja asioita kuin uskonnolliselta yhdyskunnalta. Siksi on muodostettu yhdistyksiä, joilla puolestaan on oma lainsääntönsä. Kirkoissa eikä uskonnollisissa yhdyskunnissa ei voi olla kuin henkilöjäseniä mutta yhdistysiin voi kuulua esim. muita yhdistyksiä. Joten nuo seurakunnat ovat yhdistyksiä.

        Samoin luterilaisen kirkon sisällä toimii monia yhdistyksiä. Näistä esikoislestadiolaiset ovat tehneet päätöksen, jonka mukaan he alkavat toimittaa kirkollisia tehtäviä maallikkojäsenten turvin.

        ”Esimerkiksi meillä on Vapaaseurakunta, missä mielessä sen toiminta eroaa esim. helluntaikirkosta…”

        Nykyään se ei eroa kuin vähän, ennen helluntailaiset olivat yhdistys mutta nyt uskonnollinen yhdyskunta, tosin helluntailaisissa on paljon eri yhdistyksiä edelleen, samoin rekisteröimättömiä yhdistyksiä. Eli se aiheutti paljon hajaannusta.

        Eli näin syntyy yhä uusia ja uusia yhteisöjä. Jos ne haluavat tiettyjä etuuksia, niin silloin he valitsevat esim. uskollisen yhdyskunnan tai yhdistysmuodot. Säätiöittäminen on aika harvinaista. Tai voivat olla rekisteröitymättä kokonaan, elleivät halua mitään lainsuomia etuuksia.


    • asian vierestä

      Nykyinen katolinen kirkkokin oli aikanaan Roomassa rekisteröity hautausapuyhdistykseksi.
      Ei siihenkään kaikki menneet, ja heidän paikkansa taisi olla katakombeissa.

      Mitä tulee nykyisiin vapaisiin suuntiin, vapareihin ja hellareihin, siellä aletaan pikkuhiljaa havahtua niihin mahdollisuuksiin, joita järjestäytyminen ja yleinen lainsäädäntö mahdollistaa esim. diakonian rahoitukseen.

      Mallia antaa tietenkin isot laitoskirkot.

      • Aivan, moni on havahtunut että idea järjestäytymättömästä seurakunnasta on hieno, mutta käytännössä se ei kovin hyvin toimi.

        Suomen valtion lait ovat niitä, jotka ohjaavat toimintaa.


      • Seurakunnan pää ?
        mummomuori kirjoitti:

        Aivan, moni on havahtunut että idea järjestäytymättömästä seurakunnasta on hieno, mutta käytännössä se ei kovin hyvin toimi.

        Suomen valtion lait ovat niitä, jotka ohjaavat toimintaa.

        Mistä ihmeen järjestäyttmättömästä seurakunnasta sinä puhut? Jumalan seurakunnassa tulee olla Raamatun osoittama järjestys. Valtion lait sitovat kansalaisia lainkuuliaisuuteen, mutta eivät määrittele Jumalan seurakunnan sanomaa. Kirkon ja valtion epäpyhästä liitosta on seurauksena vain se, että suola käy mauttomaksi. Tätähän me nyt ikävä kyllä olemme todistamassa tavalla ja toisella.


      • järjestys
        mummomuori kirjoitti:

        Aivan, moni on havahtunut että idea järjestäytymättömästä seurakunnasta on hieno, mutta käytännössä se ei kovin hyvin toimi.

        Suomen valtion lait ovat niitä, jotka ohjaavat toimintaa.

        Jumalan lait pitää ohjata kaikkea toimintaa. Ei lakeja voi tehdä niin, että ne ovat ristiriidassa.


      • Seurakunnan pää ? kirjoitti:

        Mistä ihmeen järjestäyttmättömästä seurakunnasta sinä puhut? Jumalan seurakunnassa tulee olla Raamatun osoittama järjestys. Valtion lait sitovat kansalaisia lainkuuliaisuuteen, mutta eivät määrittele Jumalan seurakunnan sanomaa. Kirkon ja valtion epäpyhästä liitosta on seurauksena vain se, että suola käy mauttomaksi. Tätähän me nyt ikävä kyllä olemme todistamassa tavalla ja toisella.

        Tarkoittaa ettei järjestäydytä esim. yhdistyksiksi tai uskonnollisiksi yhteisöiksi. Puhutaan ”seurakunnasta” ja tarkoitetaan että siihen kuuluvat kaikki, jotka kokevat niin. Paljon käytetty ilmaisu.

        Monissa yhteisöissä tavalliset ihmiset toimivat hallintoelimissä - nimitetään niitä sitten millä nimellä tahansa. Heiltä ei vaadita muuta kuin että jäsenistö tykkää. Tosin näissä käydään kinaa siitä että mikä on se Jumalan tahto ja kuka sen parhaiten tietää.

        Järjestäytyminen tarkoittaa että silloin yhteisö voi toimia yhteiskunnassa aivan eri valtuuksin.


    • Säätiö on itsenäinen

      Mielenkiintoista - "meillä on kaksi kirkkoa luterilainen ja ortodoksikirkko ja sitten on liuta uskonnollisia yhdyskuntia kuten esim. ....katolinen kirkko, Jehovan todistajat..."

      Katolilaiset taas pitävät itseään tosikirkkona ja luterilaisuutta vain lahkona. Heidän mielestään on vain kaksi kirkkoa: roomalaiskatolinen ja kreikkalsiskatolinen.

      Mielenkiintoista - "Näistä esikoislestadiolaiset ovat tehneet päätöksen, jonka mukaan he alkavat toimittaa kirkollisia tehtäviä maallikkojäsenten turvin."

      Raamattu ei käytä sanaa maallikko, vaan se puhuu ainoastaan hengellisestä pappeudesta. Maallikko-sanaa käytetään usein vähättelevissä ilmauksissa; jos joku ei osaa jotain tehtävää hoitaa, hän voi todeta: "No minä olen näissä asioissa vain maallikko". Kristillisissä yhteisöissä on aivan tavallista, että Jeesuksen omat toimittavat sellaisia hengelliseen papistoon kuuluvia tehtäviä kuten saarnaavat Sanaa ja jakavat ehtoollista. Lain mukaan he eivät voi kuitenkaan esim. vihkiä avioliittoon. Pappi, joka on uskosta osaton ei ole Jumalan tarkoittama ihminen toimittamaan mitään hengellistä tehvätää, hengelliseen papistoon kuuluva Jeesuksen oma on.

      Mielenkiintoista - "Säätiö on säätiö....Oikeasti sitä ohjaa hallitus."

      Luterilaista kirkkoa ohjaa myös hallitus, kirkkohallitus.

      Mielenkiintoista - "Kirkoissa eikä uskonnollisissa yhdyskunnissa ei voi olla kuin henkilöjäseniä mutta yhdistysiin voi kuulua esim. muita yhdistyksiä."

      Luterilaiset herätysliikkeet tuovat julkisesti esille sen, että ne kuuluvat luterilaiseen kirkkkoon. Ne näkevät kansankirkon syvän luopumuksen, mutta taloudellinen sidos pitänee ne edelleen kirkossa kiinni.

      Mielenkiintoista on sekin, että Luther-säätiö ei pidä kansankirkkoa lainkaan luterilaisena kirkkona, vaan omasta tunnustuksestaan ja Raamatun arvovallasta luopuneena laitoksena. Eräs herätysliikkeisiin kuuluva kirkolliskokousedustaja (kirkkohallituksesta seuraava instanssi) sanoi, ettei kirkossa ole enää aikoihin mitään asiaa perusteltu Raamatulla. Luterilainen on maallistunut ja se tekee päätökset maailmaa miellyttääkseen.

      1. Joh. 4:5 "He ovat maailmasta; sentähden he puhuvat, niinkuin maailma puhuu, ja maailma kuulee heitä."

      Koko puhe kirkosta ja mikä on kirkko ja mikä ei on lopulta yhtä tyhjän kanssa. Kysymys ei ole lainkaan instanssisa, papereissa olevasta virallisesta asemasta, vaan aivan jostain muusta. Meidän on kysyttävä seuraavia kysymyksiä: mikä on tosi seurakunta tosi Jumalan edessä, kuka on Jeesuksen seuraaja eikä vain muodollinen kannattaja, kuka kuuluu pelastettujen hengelliseen papistoon ja on saanut Jumalalta valtuuden ja Pyhän Hengen viedäkseen evankeliumia eteenpäin.

      Kirkko on yleensä vankka ja kivinen rakennus. Ilman Pyhää Henkeä sellaiseksi sen toimintakin menee: kiviseksi, muodolliseksi, hyvin organisoiduksi, ihmiskeskeiseksi rakennelmaksi. Siellä voidaan puhua Jumalasta myös oikein, mutta Hänestä puhutaan kuin asiaa opiskellut asianajajaja - hengelliseen papistoon kuuluva puhuu Jeesuksesta Hänen todistajanaan, jolla on henkilökohtainen kokemus Herrastaan ja Vapahtajastaan.

      Kirkkolaitokseen tulija voi kohdata pihalla aivan kuin kyltin "olet lämpimästi tervetullut" Tulijan edessä on kiuitenkin kuin kuin suuri, kivinen, muureilla ympäröity vankilarakennus, jota ympäröi rautalanka-aita. Kirkon oven pielessä on postilaatikko, jossa on teksti: "Jätä arvostelusi ja huolesi tähän".

      Me emme tarvitse kirkkolaitoksia, me tarvitsemme Jumalan Sanaan luottavan elävän seurakunnan, jossa me kohtaamme Jeesuksen Kristuksen ja häneen uskovia veljiä ja sisaria.

      • No, muuttama oikaisu.

        ”Luterilaiset herätysliikkeet tuovat julkisesti esille sen, että ne kuuluvat luterilaiseen kirkkkoon…”

        He siis kannattavat kirkkoa ja heidän jäsenensä kuuluvat kirkkoon. Yhdistykset eivät voi olla jäseniä.

        ”Luther-säätiö ei pidä …”

        Niin, aivan kuten kaikki muutkin eivät pidä toisiaan ”oikeina”, ja siksi ovatkin perustaneet oman yhteisönsä. Eli jos kolme ihmistä katsoo että heillä on parempi uskonnollinen näkemys, he voivat perustaa yhdistyksen. Kun tulee lisää porukkaa niin 20 voi jo perustaa ihan oman uskonnollisen yhteisönsä.

        Tämä on se nykytrendi – ellei tykätä jostain ja katostaan että toimitaan väärin, erotaan ja perustetaan oma yhteisö.

        No, kirkko on aika monessakin rakennuksessa. Itse kun liityin kirkkoon, kävin ihan tavallisessa toimistossa jossa otettiin lämpimästi vastaan. Luterilainen kirkko oli ainoa joka ei tehnyt hengellistä muuria. Olen käynyt niin pienissä kirkoissa kuin suurissakin, mutta vain Jumalanpalveluksissa. Poikkeuksen tekevät ne mukavat pikkukirkot joissa on myös kirkon työntekijöiden toimitilat.

        Myönnän että pidän kovasti ortodoksikirkoista, etenkin pienistä tsasounista. Papit ovat mukavia ja heidän kanssaan keskustelu on ehkä lämpimämpää kuin esim. luterilaisten pappien kanssa. Luterilaisia, ainakin vanhempia, tuntuu vaivaavan joskus pönötys ongelma.


    • Iso painava kirja

      Näyttää siltä, että toinen osapuoli puhuu paketista ja paketointitavoista, vaikka paketin sisältö on kuitenkin ratkaisevinta vastaanottajan kannalta. Postilaitoksen näkemyksellä ei paketin hengellisen sisällön kannalta ole mitään painoarvoa. Jos postilaitos tarjoaa enemmän etuja isojen kevyiden pakettien kuljetukseen, olisiko lähettäjän mielekästä tinkiä sisällöstä, vaikka pienempi painavampi paketti tulisi hänelle kalliimmaksi?

      • Niin, kyse on siitä kenen päätöksien mukaan halutaan toimia? Miten esim. vaikutetaan siihen että mm. kirkon lakeja muutetaan haluttuun suuntaan? Tai muiden päätösten tekemiseen.

        Jos haluaa kritisoida jonkun yhteisön normeja sekä käytäntöjä, mitä voi tehdä?

        1 koetetaan vaikuttaa siihen että nuo muutetaan sisäisesti niiden lakien mukaan joista on sovittu.

        2 Koetetaan vaikuttaa henkisesti niin, että ei anneta vaihtoehtoja ja painostuksen kautta nuo normit ja käytänteet muuttuvat.

        3 Erotaan ja luodaan oma yhteisö ja sille omat säännöt.

        Olisiko vielä jotain muita keinoja?


      • Painava Sana
        mummomuori kirjoitti:

        Niin, kyse on siitä kenen päätöksien mukaan halutaan toimia? Miten esim. vaikutetaan siihen että mm. kirkon lakeja muutetaan haluttuun suuntaan? Tai muiden päätösten tekemiseen.

        Jos haluaa kritisoida jonkun yhteisön normeja sekä käytäntöjä, mitä voi tehdä?

        1 koetetaan vaikuttaa siihen että nuo muutetaan sisäisesti niiden lakien mukaan joista on sovittu.

        2 Koetetaan vaikuttaa henkisesti niin, että ei anneta vaihtoehtoja ja painostuksen kautta nuo normit ja käytänteet muuttuvat.

        3 Erotaan ja luodaan oma yhteisö ja sille omat säännöt.

        Olisiko vielä jotain muita keinoja?

        Tuo himmeleiden veivaaminen on yhtä tyhjän kanssa. Jos nyt joku kritisoi yhteisön normeja... Jumalan seurakunta ei ole mikä tahansa yhteisö, jonka normeista ihmiset päättävät. Jos kirkon normit mukailevat ihmisten mielipiteitä, se on lakannut olemasta Jumalan seurakunta. Kirkosta on tullut pelkkä veronmaksajien toivomia palveluita tuottava yritys, josta "uskon saasta", toimittaja Harakkaa lainatakseni, on riivitty pois. Kenen todellisia tarpeita kirkko sellaisena palvelee? Pitäkää himmelinne ja vaahtokarkkinne, jos ne teitä lämmittävät. Ymmärtäväinen laittaa villasukat jalkaan ja lukee Elämän Sanaa vaikka katakombissa kynttilänvalossa.


      • tympiää
        Painava Sana kirjoitti:

        Tuo himmeleiden veivaaminen on yhtä tyhjän kanssa. Jos nyt joku kritisoi yhteisön normeja... Jumalan seurakunta ei ole mikä tahansa yhteisö, jonka normeista ihmiset päättävät. Jos kirkon normit mukailevat ihmisten mielipiteitä, se on lakannut olemasta Jumalan seurakunta. Kirkosta on tullut pelkkä veronmaksajien toivomia palveluita tuottava yritys, josta "uskon saasta", toimittaja Harakkaa lainatakseni, on riivitty pois. Kenen todellisia tarpeita kirkko sellaisena palvelee? Pitäkää himmelinne ja vaahtokarkkinne, jos ne teitä lämmittävät. Ymmärtäväinen laittaa villasukat jalkaan ja lukee Elämän Sanaa vaikka katakombissa kynttilänvalossa.

        Kiitos ja amen painavasta sanasta! Tämä liberaalien sanailu tosiaan tympäisee minuakin. Kaikki selitetään ja silitetään ja pyöritellään pumpuliin ja päälle juodaan pahvimuki kahvit.


      • Painava Sana kirjoitti:

        Tuo himmeleiden veivaaminen on yhtä tyhjän kanssa. Jos nyt joku kritisoi yhteisön normeja... Jumalan seurakunta ei ole mikä tahansa yhteisö, jonka normeista ihmiset päättävät. Jos kirkon normit mukailevat ihmisten mielipiteitä, se on lakannut olemasta Jumalan seurakunta. Kirkosta on tullut pelkkä veronmaksajien toivomia palveluita tuottava yritys, josta "uskon saasta", toimittaja Harakkaa lainatakseni, on riivitty pois. Kenen todellisia tarpeita kirkko sellaisena palvelee? Pitäkää himmelinne ja vaahtokarkkinne, jos ne teitä lämmittävät. Ymmärtäväinen laittaa villasukat jalkaan ja lukee Elämän Sanaa vaikka katakombissa kynttilänvalossa.

        Idealistinen ajatus on kaunis, en sitä moiti. Mutta kun me kuitenkin elämme täällä ihmisinä, tuon hienon ajatuksen konkretisoiminen ei vain meiltä onnistu. Aina jokaisella yhteisöllä on omat norminsa ja joudutaan päättämään, mitä ja miten mitäkin tehdään.

        Ei siis auta että laittaa pään pensaaseen ja nipistää silmät kiinni ja kovasti kuvittelee asioiden olevan mielensä mukaisia.

        Siksihän syntyi Luther säätiö, koska se halusi tehdä asiat toisin. Siksi syntyy koko ajan uusia yhteisöjä, jotka haluavat tehdä omia sääntöjään.


      • Painava Sana
        mummomuori kirjoitti:

        Idealistinen ajatus on kaunis, en sitä moiti. Mutta kun me kuitenkin elämme täällä ihmisinä, tuon hienon ajatuksen konkretisoiminen ei vain meiltä onnistu. Aina jokaisella yhteisöllä on omat norminsa ja joudutaan päättämään, mitä ja miten mitäkin tehdään.

        Ei siis auta että laittaa pään pensaaseen ja nipistää silmät kiinni ja kovasti kuvittelee asioiden olevan mielensä mukaisia.

        Siksihän syntyi Luther säätiö, koska se halusi tehdä asiat toisin. Siksi syntyy koko ajan uusia yhteisöjä, jotka haluavat tehdä omia sääntöjään.

        "Halusi tehdä asiat toisin"!!! Verattuna mihin??? Kaikella kunnioituksella, mutta sinä et ymmärrä itsekään mitä kirjoitat. Luther-säätiö halusi tehdä asiat niin kuin ne ovat kristinuskon perusteoksen mukaan. Luopiokirkko mukautuu niiden agendaan, jotka haluavat tuhota uskon Jumalan sanaan ja värkätä himmeleitä.


      • Painava Sana kirjoitti:

        "Halusi tehdä asiat toisin"!!! Verattuna mihin??? Kaikella kunnioituksella, mutta sinä et ymmärrä itsekään mitä kirjoitat. Luther-säätiö halusi tehdä asiat niin kuin ne ovat kristinuskon perusteoksen mukaan. Luopiokirkko mukautuu niiden agendaan, jotka haluavat tuhota uskon Jumalan sanaan ja värkätä himmeleitä.

        Sama asia, Luther säätiö halusi tehdä asiat niin kuin he näkivät parhaaksi. Nyt he voivat tehdä juuri niin kuin haluavat.


    • Säätiö on itenäinen

      Mummomuori kirjoitti: "He siis kannattavat kirkkoa ja heidän jäsenensä kuuluvat kirkkoon."
      Vastaus: herätysliikkeet eivät kannata kirkko, vaan ne kannattavat luterilaista, alkuperäistä vanhurskauttamisoppia. Liikkeet näkevät, että kirkko on luopunut Raamatun avovallasta ja omasta tunnustuksessaan. Herätysliikkeet toiveena on olla kirkon sisällä vaikuttava muuttava voima ja kirkkoon evankeliumin esilletuoja. Viidesläisyydessä on myönnetty, että heidän vaikutusvaltansa on marginaalinen ja kirkon päättävissä elimissä vaikuttava liberalismi vain lisää luopumusta. Myös kirkosta eronneet saavat kuulua herätysliikkeisiin, sillä seurakunta ymmärretään kaiikkien uskovien yhteisönä - niin kuin Raamattu sanoo.

      Mummomuori on toistanut muutamaan kertaan, että kirkkoon voi liittyä vain ihmisiä, joten herätysliikkeet eivät kuulu kirkkoon. Todellisesti ne kuuluvat kirkkoon ja perustana on se, että kaikki ne ovat syntyneet kirkon sisällä ja kirkkko on ne hyväksynyt omaksi toiminnakseen. Niiden ei ole tarvinnut liittyä kirkkoon, koska ne ovat siellä syntyneet ja aina olleet.

      Suomen evankelis-luterilaisen kirkon sisällä vaikuttaa herätysliikkeitä, joilla on erilaisia käsityksiä siitä mikä on luterilaisuutta. Ne toimivat kirkon sisällä ja kirkko hyväksyy ne omine opillisine painotuksineen. Koska ne kuuluvat luterilaisen kirkon toimintaan, niin kirkko tukee niitä taloudellisesti ja tekee niiden kanssa monin tavoin yhteistyötä mm. herätysliikkeet pitävät tilaisuuksiaan kansankirkon kirkkorakennuksissa ja seurakuntakeskuksissa.

      Suomen herätysliikkeiden synnyn taustalla on omakohtaisen uskon korostuksen eli pietismin tulo maahamme 1700-luvulla. Suomen ev.lut. kirkossa syntyi 1700- ja 1800-luvuilla neljä herätysliikettä. Monen herätysliikkeen syntyyn vaikutti ratkaisevasti jonkun papin herättävä ja kohtikäyvä julistus (esim. evankelisuus ja lestadiolaisuus). Joissain nousi pappi ohjaamaan ja johtamaan herätystä, joka oli alunperin syntynyt maallikoiden keskuudessa (esim. rukoilevaisuus).

      Kirkon herätysliikkeistä tärkeimpiä ovat rukoilevaisuus, herännäisyys, evankelisuus, lestadiolaisuus sekä nykyään vahva viidesläisyys.

      Herätysliikkeet voivat halutessaan myös erota kirkon toiminnasta. Vaikka valtaosa kirkon piirissä toimineista herätysliikkeistä on säilynyt osana evankelis-luterilaista kirkkoa, niin pois lähteneitäkin on. Merkittävimmän kirkosta eronneiden evankelisten herätysliikkeiden joukon muodostavat ns. luterilaiset vapaaseurakunnat. Tähän joukkoon kuuluvat Suomen Vapaa Evankelis-luterilainen Seurakuntaliitto, Suomen Tunnustuksellinen luterilainen kirkko sekä Luterilaisen Sanan Yhdyskunta.

      "...kaikki muutkin eivät pidä toisiaan ”oikeina”, ja siksi ovatkin perustaneet oman yhteisönsä.... jos kolme ihmistä katsoo että heillä on parempi uskonnollinen näkemys, he voivat perustaa yhdistyksen."

      Herätysliikkeet eivät ole syntyneet siinä luulossa, että he olisivat kaikessa oikeassa. Suhtaudumme asiaan aivan liian kevyesti, jos puhumme paremmasta tai huonommasta uskonnollisesti näkemyksestä. Mummomuorin kommentit viittaavat siihen, että hän on sokea näkemään kansankirkkomme nykyisen, surullisen tilan. Kysymys on itse asiassa elämästä ja kuolemasta, meidän iankaikkisuudestamme ja millä tavalla Jeesus Kristus on meidän Herramme. Raamatun on oltava ylin auktoriteettimme, opin on perustuttava apostoliseen oppiin ja harhaopit on jyrkästi ja ehdottomasti torjuttava, tähän kuuluu kirkossa vallitseva liberalismi.

      Mummomuori kyselee vielä:"Niin, kyse on siitä kenen päätöksien mukaan halutaan toimia. Miten esim. vaikutetaan siihen että mm. kirkon lakeja muutetaan haluttuun suuntaan? Tai muiden päätösten tekemiseen."

      Kansankirkon ongelma on sen byrokraattisuus ja harvainvalta.Evankelis-luterilaisen kirkon ylin päättävä elin on kirkolliskokous, kirkon oma "eduskunta". Kun se päättää jotain, on koko kirkkoväen liityttävä siihen ja toimittava sen mukaan - vaikka sen päätökset olisivat räikeästi Jumalan Sanan vastaisia. Jos kirkko päättää siunata homoseksuaaliset parisuhteet kirkossaan se tekee sen - Jumalan Sanaan uskovat eivät sellaiseen suostu, eikä Jumala ole sen takana. Pitkä lista kirkolliskokouksen päätöksiä on turhentanut Raamattua. Jos joku tai mummomuori ei tätä näe, niin sille emme voi mitään.

      1. Kor. 14:38 "Mutta jos joku ei sitä ymmärrä, niin olkoon ymmärtämättä."
      Nimim. Painava Sanan kirjoitus ilahdutti kovasti mieltäni, kiitos siitä!

      • Tuota, teitpä varsin monimutkaiseksi tämän asian. Kirkkoon voi liittyä vain henkilöjäseniä. Yhdistykset ja yritykset eivät voi olla jäseniä.

        ”Herätysliikkeet toiveena on olla kirkon sisällä vaikuttava muuttava voima…”

        Aivan, eli joukko henkilöitä jotka kuuluvat kirkkoon ja haluavat siellä vaikuttaa, ovat yhdistyneet yhdistykseksi.

        ”…herätysliikkeet eivät kannata kirkko…” ja ”herätysliikkeet eivät kuulu kirkkoon. Todellisesti ne kuuluvat kirkkoon…”

        Melkoista puuroa?

        ”Herätysliikkeet voivat halutessaan myös erota kirkon toiminnasta.”

        Totta kai, onhan yhdistys ihan oma itsellinen organisaatio. Yhdistyksen päätökset ovat sen jäsenten mielipiteitä. Jos yhdistys päättää, ettei ole missään tekemisissä kirkon kanssa ja toivoo, että yhdistyksen jäsenetkin eroavat kirkosta, se toki voi tehdä sellaisen päätöksen.

        Aivan samaan tapaan voi olla vaikka jonkun puoleen jäsen (KD) ja kuulua kirkkoon tai ei kuulua.

        ”…kirkolliskokous, kirkon oma "eduskunta". Kun se päättää jotain, on koko kirkkoväen liityttävä siihen ja toimittava sen mukaan…”

        Juuri näin. Eli ehkä vanhoillisten pitää nyt toimia hyvin aktiivisesti, jotta he saavat vieläkin vankemman enemmistön kuin mitä nyt on.


      • hmmmm
        mummomuori kirjoitti:

        Tuota, teitpä varsin monimutkaiseksi tämän asian. Kirkkoon voi liittyä vain henkilöjäseniä. Yhdistykset ja yritykset eivät voi olla jäseniä.

        ”Herätysliikkeet toiveena on olla kirkon sisällä vaikuttava muuttava voima…”

        Aivan, eli joukko henkilöitä jotka kuuluvat kirkkoon ja haluavat siellä vaikuttaa, ovat yhdistyneet yhdistykseksi.

        ”…herätysliikkeet eivät kannata kirkko…” ja ”herätysliikkeet eivät kuulu kirkkoon. Todellisesti ne kuuluvat kirkkoon…”

        Melkoista puuroa?

        ”Herätysliikkeet voivat halutessaan myös erota kirkon toiminnasta.”

        Totta kai, onhan yhdistys ihan oma itsellinen organisaatio. Yhdistyksen päätökset ovat sen jäsenten mielipiteitä. Jos yhdistys päättää, ettei ole missään tekemisissä kirkon kanssa ja toivoo, että yhdistyksen jäsenetkin eroavat kirkosta, se toki voi tehdä sellaisen päätöksen.

        Aivan samaan tapaan voi olla vaikka jonkun puoleen jäsen (KD) ja kuulua kirkkoon tai ei kuulua.

        ”…kirkolliskokous, kirkon oma "eduskunta". Kun se päättää jotain, on koko kirkkoväen liityttävä siihen ja toimittava sen mukaan…”

        Juuri näin. Eli ehkä vanhoillisten pitää nyt toimia hyvin aktiivisesti, jotta he saavat vieläkin vankemman enemmistön kuin mitä nyt on.

        Mielenkiintoinen rinnastus Luther säätiö ja poliittinen puolue....


      • hmmmm kirjoitti:

        Mielenkiintoinen rinnastus Luther säätiö ja poliittinen puolue....

        Tuota, mistähän tuon rinnastuksen löysit? Toki näin voi ollakin että Luther säätiössä joku kuuluu johonkin puolueeseen, vai onko säätiön säännöissä erityinen kielto siitä?

        Kuuluhan Päivi Räsänenkin kirkkoon että Kristillisdemokraattiseen puolueeseen. Puhumattakaan niistä monista, joilla on aivan samanlainen tilanne. Suomen perustuslaki antaa siihen mahdollisuuden.


    • Säätiö on itenäinen

      Mummomuorille: Ajan mittaan näytät tulevan agressiiviseksi ja toista lähimmäistä vähätteleväksi. Jos et ymmärrä jotain, olisit voinut ystävällisesti kysyä minulta - olen yrittänyt selvittää asiat mahdollisimman selkeästi, mutta et ota sitä nyt vastaan. Saattaa olla, että olet jumiutunut omiin korkeakirkollisiin käsityksiisi.

      ”…herätysliikkeet eivät kannata kirkkoa…” ja ”herätysliikkeet eivät kuulu kirkkoon. Todellisesti ne kuuluvat kirkkoon…” Melkoista puuroa? "

      Katsotaanpa, miten olen kirjoittanut: "herätysliikkeet eivät kannata kirkkoa, vaan ne kannattavat luterilaista, alkuperäistä vanhurskauttamisoppia."

      Herätysliikkeet näkevät nykyisen luterilaisen kirkkomme monin tavoin Sanasta luopuneena eivätkä ne voi millään kannattaa maallistunutta ja liberaaliteologian saastuttamaa kirkkoa sen nykyoppeineen. Ne surevat kirkon tilaa. Erityisesti viidesläisyys on kirkon sisällä toimivia eri herätysliikkeitä, jotka haluvat muuttaa kirkon takaisin Raamatun linjalle ja kirkon tunnustuskirjojen opin taakse. Koska herätysliikkeet ovat syntyneet kirkon sisällä, ne ovat yhä siellä rukoillen ja toivoen, että kirkko voisi palata Jumalan Sanaan totuuksiin, tehdä parannuksen ja uudistua. Kirkko on ollut monille herätysliikkeen ihmisille hyvin rakas, ja siksi kirkon tilan vuoksi on vuodatettu monia kyyneleitä. Uskovat eivät voi kannattaa luopumusta.

      Yrität tahallisesti sotkea myös laittaessasi minun vastakkaiset käsitykset minun omiksi mielipiteikseni: ”herätysliikkeet eivät kuulu kirkkoon. Todellisesti ne kuuluvat kirkkoon" Miksi teet noin pahoin? Minä kirjoitin, että sinä olet sillä kannalla, että herätysliikkeet eivät kuulu kirkkoon. Sitten jatkoin ja selitin, millä kannalla minä itse olen.

      Muistutin ensin sinun käsityksestäsi: "Mummomuori on toistanut muutamaan kertaan, että kirkkoon voi liittyä vain ihmisiä, joten herätysliikkeet eivät kuulu kirkkoon."

      Sitten kirjoitin oman käsitykseni: "Todellisesti ne kuuluvat kirkkoon ja perustana on se, että kaikki ne ovat syntyneet kirkon sisällä ja kirkkko on ne hyväksynyt omaksi toiminnakseen. Niiden ei ole tarvinnut liittyä kirkkoon, koska ne ovat siellä syntyneet ja aina olleet. "

      Älä sotke omia puurojasi muiden mielipiteisiin.

      Mummomuori: "Jos yhdistys päättää, ettei ole missään tekemisissä kirkon kanssa ja toivoo, että yhdistyksen jäsenetkin eroavat kirkosta, se toki voi tehdä sellaisen päätöksen."

      Kieltäydyt näkemästä sitä tosiasiaa, että kirkossa on sen sisällä herätysliikkeitä. Kysymys ei ole vain ihmisten kirkosta eroamisesta, vaan kirkon sisällä toimivien monien herätysliikkeiden lähtemisestä kirkon helmoista. Ne ovat nykyään osa luterilaisen kirkon toimintaa ja siksi kirkko tukee niitä taloudellisesti ja järjestää yhdessä tilaisuuksia. Kirjoitin jo aikaisemmin, että viidesläisyydessä on jo kauan sitten tehty pöytälaatiikkosopimus, jonka mukaisesti kirkosta irtaudutaan elleivät viidesläiset voi enää toimia kirkon helmoissa puhtaalla omallatunnolla Jumalan Sanan mukaisella tavalla. Toistaiseksi siellä ollaan siinä toivossa, että luterilainen kirkko voisi palata Raamatun Sanan totuuksiin ja uudistua hengellisesti. Valitettavasti luopumus kansankirkossa näyttää vain lisääntyvän.

      Mummomuori: "Juuri näin. Eli ehkä vanhoillisten pitää nyt toimia hyvin aktiivisesti, jotta he saavat vieläkin vankemman enemmistön kuin mitä nyt on."

      Tietosi on valheellinen, ja tuntuu siltä, että se on tahallinen. Asiaa on täällä jo ollut esillä, mutta pidät kiinni väärästä käsityksestäsi. Raamatulle uskolliset, ns. konservatiivit ovat valitettavan pieni vähemmistö kirkolliskokouksessa. Toin jo aikaisemmin esille sen, sillä jos heillä olisi valtaa, kirkko ei olisi voinut kuin ketjussa tehdä monia Raamatun vastaisia päätöksiä ja linjauksia. Vanhakantaiset vastustivat raamatullista pappeutta kannattavien pappien toiminnan rajoittamista, mutta kirkolliskokous ei suonut heille omantunnon vapautta tässä asiassa. Heitä on sittemmin erotettu. Vanhakantaiset eivät missään nimessä voi hyväksyä homoseksuaalisten parien siunaamista Jeesuksemme nimessä. Kirkko toteuttaa maailmaa syleilevät päätökset enemmistön voimin - Raamatulle uskolliset ovat hyvin pieni vähemmistö.

      Nyt alkaa puurot ja vellitkin mennä sekaisin, kun Luther-säätiö rinnastetaan poliittseen puolueeseen - tähän viittasi nimim. Hmmmm. Vakavasti puhuen: olen tullut siihen tulokseen, että tämä keskustelu ei ole tässä vaiheessa enää rakentavaa, eikä kanna hyvää, sävyisää ja totuudellista hedelmää. Tämä on lähinnä jaarittelua. Lähden pois, enkä tähän keskusteluun enää osallistu.

      Veljet ja sisaret, jääkää kaikkivaltiaan Taivaallisen Isämme kaikkineiseen huolenpitoon!

      2. Tess. 3 "Mutta käskyn päämäärä on rakkaus, joka tulee puhtaasta sydämestä ja hyvästä omastatunnosta ja vilpittömästä uskosta. Muutamat ovat hairahtuneet niistä pois ja poikenneet turhiin jaarituksiin"

      • nysse tuli

        Olen miettinyt mikä on se sana jolla mummiksen kantoja kuvaisi. Sinä sen sanoit - korkeakirkollinen.


      • ”Jos et ymmärrä jotain, olisit voinut ystävällisesti kysyä minulta…”

        Olen ymmärtänyt ehkä asian toisin. Koetin ilmasta asian niin että voisimme puhua asioista sanoilla. Mutta kyllä ymmärrän että tarkoitat tunneasioita ja sitä, miten nämä yhdistykset ovat olleet kiinni kirkossa ja syntyneet kirkon parissa olevien ihmisten kesken. Koitin vain selventää miten nämä asiat käytännössä toimivat.

        Kirkon sisällä voi toimia monia yhdistyksiä, kuten Luther säätiössäkin toimii. Ne ovat varsin luonteva tapa suomalaisille, koska silloin yhdistyksen kautta voi tehdä paljon enemmän kuin yksityisinä henkilöinä.

        Mitä siis tarkoitin, etteivät yhdistykset voi olla jäseniä? Kirkkolaki sanoo seuraavaa:


        3 §
        Jäsenet
        Kirkon jäseneksi otetaan kasteessa. Kirkkojärjestyksessä määrätään, miten jo kastettu henkilö otetaan kirkon jäseneksi
        Kirkon jäseneksi voi liittyä Suomen kansalainen sekä ulkomaalainen, jolla on kotikuntalaissa (201/1994) tarkoitettu kotikunta Suomessa.
        Kirkon jäseneksi liittyvä ei voi samanaikaisesti olla muun uskonnollisen yhdyskunnan jäsen.
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1993/19931054

        Eli yhdistykset eivät ole henkilöitä, jotka ovat kastettu ja joilla on kotipaikka. Kuten eivät yrityksetkään.

        ”Miksi teet noin pahoin? Minä kirjoitin, että sinä olet sillä kannalla, että herätysliikkeet eivät kuulu kirkkoon.”

        Näin ollen yhdistykset eivät kuulu kirkkoon mutta sen jäsenet voivat kuulua kirkkoon tai olla kuulumatta – ihan miten yhdistys sen määrää. Yhdistyksiin sen sijaan voi kuulua muitakin kuin henkilöitä:

        10 §
        Jäsenet
        Yhdistyksen jäsenenä voi olla yksityinen henkilö, yhteisö ja säätiö.
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1989/19890503

        Suomessa on oikeus jokaisella kansalaisella perustaa yhdistys. Se myös laatii omat sääntönsä. Se päättää ketkä hyväksytään ja ketkä erotetaan yhdistyksestä

        ”…kirkon sisällä toimivien monien herätysliikkeiden lähtemisestä kirkon helmoista.”
        ”…viidesläisyydessä on jo kauan sitten tehty pöytälaatiikkosopimus…"

        Aivan juuri näin. Yhdistykset voivat tehdä tällaisia päätöksiä. Ne myös voivat päättää, millaisia näkemyksiä he kannattavat – aina uskonnollisista näkemyksistä aatteisiin ja urheiluun tai muuhun saakka.

        ”…konservatiivit ovat valitettavan pieni vähemmistö kirkolliskokouksessa…”

        Sehän riippuu seurakunnastakin. Tarkastellaan vuoden 2012 tilannetta:

        ”Tulosten perusteella Tampereen hiippakunta on edelleen yksi Suomen konservatiivisimmista alueista:”
        http://latvus.wordpress.com/2012/02/17/kirkolliskokoukseen-on-syntymassa-vahva-uudistusmielisten-ryhma/

        ”Kuten neljä vuotta sitten (1998), kansankirkollisesti ajattelevilla edustajilla on enemmistöasema myös uudessa kirkolliskokouksessa. Toiseksi suurimman edustuksen saivat konservatiivit, joihin lukeutuu muun muassa viidesläisiä ja Sleyn jäseniä.”

        Niin sanottua liberaalisiipeä edustavia oli 19 jäsentä ja ”…konservatiiveihin lukeutuvia edustajia ja heitä lähellä olevia kirkollisen keskilinjan edustajia on yhteensä hieman yli kolmekymmentä.” Lisäksi ”… lestadiolaiset, joilla on uudessa kirkolliskokouksessa 11 edustajaa. Heistä kahdeksan kuuluu vanhoillislestadiolaiseen liikkeeseen.”
        http://www.esse.fi/333-kirkkopuolueet-esiin-kulisseista

        Kun mennään vieläkin taaksepäin, konservatiiveilla on ollut vahva edustus. Pystyihän se viivyttämään naispappeuttakin 30 vuotta. Eli kyse on juuri siitä, että konservatiivit haluavat ehdottoman enemmistön. Ehkä se herättää hämmennystä nyt kun vaaleja mainostetaan ja ihmisiä innostetaan äänestämään, voivat ne laiskat liberaalit nyt aktivoitua enemmän kuin aiemmin?

        Niinpä, kirjoitat kyllä hyvin ja perusteletkin. Sinulla on mielestäni hyviäkin mielipiteitä, vaikka emme ole aina samaa mieltä. Mielestäni olet ivan turhan monimutkaisesti hahmottanut nämä asiat.


      • sarle
        mummomuori kirjoitti:

        ”Jos et ymmärrä jotain, olisit voinut ystävällisesti kysyä minulta…”

        Olen ymmärtänyt ehkä asian toisin. Koetin ilmasta asian niin että voisimme puhua asioista sanoilla. Mutta kyllä ymmärrän että tarkoitat tunneasioita ja sitä, miten nämä yhdistykset ovat olleet kiinni kirkossa ja syntyneet kirkon parissa olevien ihmisten kesken. Koitin vain selventää miten nämä asiat käytännössä toimivat.

        Kirkon sisällä voi toimia monia yhdistyksiä, kuten Luther säätiössäkin toimii. Ne ovat varsin luonteva tapa suomalaisille, koska silloin yhdistyksen kautta voi tehdä paljon enemmän kuin yksityisinä henkilöinä.

        Mitä siis tarkoitin, etteivät yhdistykset voi olla jäseniä? Kirkkolaki sanoo seuraavaa:


        3 §
        Jäsenet
        Kirkon jäseneksi otetaan kasteessa. Kirkkojärjestyksessä määrätään, miten jo kastettu henkilö otetaan kirkon jäseneksi
        Kirkon jäseneksi voi liittyä Suomen kansalainen sekä ulkomaalainen, jolla on kotikuntalaissa (201/1994) tarkoitettu kotikunta Suomessa.
        Kirkon jäseneksi liittyvä ei voi samanaikaisesti olla muun uskonnollisen yhdyskunnan jäsen.
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1993/19931054

        Eli yhdistykset eivät ole henkilöitä, jotka ovat kastettu ja joilla on kotipaikka. Kuten eivät yrityksetkään.

        ”Miksi teet noin pahoin? Minä kirjoitin, että sinä olet sillä kannalla, että herätysliikkeet eivät kuulu kirkkoon.”

        Näin ollen yhdistykset eivät kuulu kirkkoon mutta sen jäsenet voivat kuulua kirkkoon tai olla kuulumatta – ihan miten yhdistys sen määrää. Yhdistyksiin sen sijaan voi kuulua muitakin kuin henkilöitä:

        10 §
        Jäsenet
        Yhdistyksen jäsenenä voi olla yksityinen henkilö, yhteisö ja säätiö.
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1989/19890503

        Suomessa on oikeus jokaisella kansalaisella perustaa yhdistys. Se myös laatii omat sääntönsä. Se päättää ketkä hyväksytään ja ketkä erotetaan yhdistyksestä

        ”…kirkon sisällä toimivien monien herätysliikkeiden lähtemisestä kirkon helmoista.”
        ”…viidesläisyydessä on jo kauan sitten tehty pöytälaatiikkosopimus…"

        Aivan juuri näin. Yhdistykset voivat tehdä tällaisia päätöksiä. Ne myös voivat päättää, millaisia näkemyksiä he kannattavat – aina uskonnollisista näkemyksistä aatteisiin ja urheiluun tai muuhun saakka.

        ”…konservatiivit ovat valitettavan pieni vähemmistö kirkolliskokouksessa…”

        Sehän riippuu seurakunnastakin. Tarkastellaan vuoden 2012 tilannetta:

        ”Tulosten perusteella Tampereen hiippakunta on edelleen yksi Suomen konservatiivisimmista alueista:”
        http://latvus.wordpress.com/2012/02/17/kirkolliskokoukseen-on-syntymassa-vahva-uudistusmielisten-ryhma/

        ”Kuten neljä vuotta sitten (1998), kansankirkollisesti ajattelevilla edustajilla on enemmistöasema myös uudessa kirkolliskokouksessa. Toiseksi suurimman edustuksen saivat konservatiivit, joihin lukeutuu muun muassa viidesläisiä ja Sleyn jäseniä.”

        Niin sanottua liberaalisiipeä edustavia oli 19 jäsentä ja ”…konservatiiveihin lukeutuvia edustajia ja heitä lähellä olevia kirkollisen keskilinjan edustajia on yhteensä hieman yli kolmekymmentä.” Lisäksi ”… lestadiolaiset, joilla on uudessa kirkolliskokouksessa 11 edustajaa. Heistä kahdeksan kuuluu vanhoillislestadiolaiseen liikkeeseen.”
        http://www.esse.fi/333-kirkkopuolueet-esiin-kulisseista

        Kun mennään vieläkin taaksepäin, konservatiiveilla on ollut vahva edustus. Pystyihän se viivyttämään naispappeuttakin 30 vuotta. Eli kyse on juuri siitä, että konservatiivit haluavat ehdottoman enemmistön. Ehkä se herättää hämmennystä nyt kun vaaleja mainostetaan ja ihmisiä innostetaan äänestämään, voivat ne laiskat liberaalit nyt aktivoitua enemmän kuin aiemmin?

        Niinpä, kirjoitat kyllä hyvin ja perusteletkin. Sinulla on mielestäni hyviäkin mielipiteitä, vaikka emme ole aina samaa mieltä. Mielestäni olet ivan turhan monimutkaisesti hahmottanut nämä asiat.

        Ei ole kysymys laista eikä tunnetasosta. Tietysti niistäkin, mutta ei tässä nyt. Keskustelukumppanisi on kertonut ihan selvästi, mistä on kysymys, mutta jostakin syystä et sitä näe.
        Kysymys on ihan yksinkertaisesti siitä, että herätysliikkeet ovat osa kirkkoa, ja sillä tavalla ne kuuluvat kirkkoon. Ihan samoin kuin sinun kätesi on osa sinua ja kuuluu sinuun. Ei ole olemassa erikseen kirkko ja herätysliikkeet, vaan kaikki, mikä on osa kirkkoa, muodostaa kirkon.
        Herätysliikkeet ovat liikkeitä, ihmisten yhteenliittymiä. Ne ovat eri asia kuin yhdistykset, koska kaikki herätysliikkeiden jäsenet eivät suinkaan kuulu liikkeensä yhdistykseen.
        Herätysliikkeiden jäseniä kirkko ei voi erottaa jäsenyydestään eikä se voi erottaa yhdistyksiä, koska ne eivät ole sen jäseniä, mutta se voi "potkaista pihalle" herätysliikkeen lopettamalla kaiken yhteistyönsä sen kanssa sekä lakkauttamalla tukensa sille. Tällöin liike on joutunut käytännössä kirkon ulkopuolelle, vaikka sen jäsenet kuuluisivat edelleen kirkkoon yksilöinä. Myös kirkko on silloin leikannut osan pois itsestään.


      • sarle kirjoitti:

        Ei ole kysymys laista eikä tunnetasosta. Tietysti niistäkin, mutta ei tässä nyt. Keskustelukumppanisi on kertonut ihan selvästi, mistä on kysymys, mutta jostakin syystä et sitä näe.
        Kysymys on ihan yksinkertaisesti siitä, että herätysliikkeet ovat osa kirkkoa, ja sillä tavalla ne kuuluvat kirkkoon. Ihan samoin kuin sinun kätesi on osa sinua ja kuuluu sinuun. Ei ole olemassa erikseen kirkko ja herätysliikkeet, vaan kaikki, mikä on osa kirkkoa, muodostaa kirkon.
        Herätysliikkeet ovat liikkeitä, ihmisten yhteenliittymiä. Ne ovat eri asia kuin yhdistykset, koska kaikki herätysliikkeiden jäsenet eivät suinkaan kuulu liikkeensä yhdistykseen.
        Herätysliikkeiden jäseniä kirkko ei voi erottaa jäsenyydestään eikä se voi erottaa yhdistyksiä, koska ne eivät ole sen jäseniä, mutta se voi "potkaista pihalle" herätysliikkeen lopettamalla kaiken yhteistyönsä sen kanssa sekä lakkauttamalla tukensa sille. Tällöin liike on joutunut käytännössä kirkon ulkopuolelle, vaikka sen jäsenet kuuluisivat edelleen kirkkoon yksilöinä. Myös kirkko on silloin leikannut osan pois itsestään.

        Aivan, näin vähän ajattelinkin että kommentoija hahmottaa asian toisin – herätysliikkeet eli eri yhdistykset ovat sillä tavoin osa kirkkoa, että ne toimivat aktiivisesti kirkon kanssa yhteistyössä. Sillä tavoin ne ovat osa kirkkoa että työskentelevät tiiviisti yhteistyössä. Tunne siitä että kuulutaan yhteen…

        Sitten laajemmassa merkityksessä asiaa voi ajatella että kokee kuuluvansa johonkin – kuten vaikka kokee olevansa osa suomalaisista vaikka olisikin esim. saamelainen. Näin voi myös kokea kuuluvansa yhteisöön jota oikeastaan pitäisi nimittää seurakunnaksi mutta miksei kirkko myös käy. Sehän ei tarkoita sitä että olisi jäsen.

        Mutta konkreettisesti se vain menee niin, että ketkä ovat oikeudellisia toimijoita ja voivat tehdä päteviä sitoumuksia ym. Kirkko on oikeudellinen toimija. Liikkeet ovat osittain rekisteröityneitä jolloin ne voivat tehdä oikeudellisia toimia – kuten hakea avustuksia, hoitaa raha-asioita itse, tehdä sitovia sopimuksia jne. Osa taas on rekisteröitymättömiä, jolloin tuollaisia oikeuksia ei ole. Siten ne voivat olla vain joukko ihmisiä, jotka aikansa tekevät jotain saman asian puolesta ja sitten aikanaan hajaantuvat.

        Kirkko ei todellakaan voi minkään yhdistyksen sääntöjä tai toimivaltaa hallita. Järjestöt ovat itsenäisiä siltä osin. Se tietysti luo ongelmaa jos yhdistyksen rahoitus perustuu vain jotain yhdeltä taholta tuleviin avustuksiin. Yhdistys voi toisaalta päättää että hakee rahoitusta toisaalta.

        Toki niin kirkko kuin yhdistyskin voi päättää kenen kanssa se toimii ja tekee yhteistyötä. Siinä missä kirkko voi olla solmimatta sopimuksia voi myös yhdistys olla sitä tekemättä. Eli ei oikeasti kirkko erota, kun ei ole jäsenkään, vaan yhdistys tekee sellaisen johtopäätöksen, että näin henkilöjäsenistä tuntuu, ellei kirkko toimi sen mukaan, mitä he toivovat kirkon tekevän. Samoin kai voi kirkossa syntyä työntekijöille sama tunne, että jos yhdistykset eivät halua toimia kuten kirkko toivoo, yhdistys on etääntynyt. Ihan kummasta suunnasta katsoo. Tämä on sitten sitä politiikkaa.


    • Näiiin se menee

      Kirkon herätysliikkeet ja kirkossa käyvät henkilöt ovat niitä, jotka kirkkoa tavallaan pystyssä pitävät. Jos tämä porukka heitetään ulos kirkosta niin jäljelle jää vain mahdoton joukko nimikristittyjä, jotka eivät kirkosta mitään välitä. Kirkot kannattaa sitten pitää avoinna vain perhejuhlien ja Joululaulujen aikaan ja ehkä pääsiäisenä. Ja sitten voivat olla muun ajan turistikohteita ja satunnaisten kävijöiden palvelijoina.

      Mutta mitä tekevät sitten papit? No he pyörittelevät edelleen sanoja ja juovat kahvia. Ehkä aika ajoin esiintyvät pornomessuilla.

      Lisäksi täytyy ottaa huomioon myös sateenkaarikansa. Homot varmaan ensi-innostuksen verran pitävät omia "äiti-maa" - messujaan ja muita itsekeksimiään tilaisuuksia, mutta sitten kun homojen invaasio siirtyy uuteen vaiheeseen niin kirkkokuviot jää pois.

      • samaa mieltä

        Puit myös minun ajatukseni sanoiksi, kiitos!


      • Totta tuokin on. Herätysliikkeet ovat melkoisen kantava voima. Jos herätysliikkeiden jäsenet haluavat erota, niin minkäs sitten sille voi? He jättävät kirkon sitten muiden hallintaan.


      • samaa mieltä
        mummomuori kirjoitti:

        Totta tuokin on. Herätysliikkeet ovat melkoisen kantava voima. Jos herätysliikkeiden jäsenet haluavat erota, niin minkäs sitten sille voi? He jättävät kirkon sitten muiden hallintaan.

        Tärkeämpää on oman uskon säilyttäminen kuin "kirkon hallitseminen".
        Kirko on maallistunut organisaatio missä ei enää ole mitään hengellistä saatikka sielujen palastumista tukevaa toimintaa.


      • samaa mieltä kirjoitti:

        Tärkeämpää on oman uskon säilyttäminen kuin "kirkon hallitseminen".
        Kirko on maallistunut organisaatio missä ei enää ole mitään hengellistä saatikka sielujen palastumista tukevaa toimintaa.

        No, ehkä koet noin. Silloin olet yksi niistä jotka iloitsevat kirkon hajaantumisesta. Kenties teet myös kaikkesi sen eteen, että kirkot ovat hajaantuneena moneen eri yhteisöön?


      • paha saa palkkansa
        mummomuori kirjoitti:

        No, ehkä koet noin. Silloin olet yksi niistä jotka iloitsevat kirkon hajaantumisesta. Kenties teet myös kaikkesi sen eteen, että kirkot ovat hajaantuneena moneen eri yhteisöön?

        Koska kirkko on luopunut Jumalan sanasta ja alkanut palvella saa-tanaa sen tuleekin hajota, ettei enempää pahaa tee. Siis iloitsen!


      • paha saa palkkansa kirjoitti:

        Koska kirkko on luopunut Jumalan sanasta ja alkanut palvella saa-tanaa sen tuleekin hajota, ettei enempää pahaa tee. Siis iloitsen!

        No, onhan tuo ainakin rehellisesti ilmaistu. Kirkot onkin sa*tanan palvojien kirkkoja.


    • Herätysliikkeet ovat syntyneet aina ajassa tai kirkon sisällä ilmenneistä epäkohdista, tai opillisista ristiriidoista.
      Esim. lestadiolaisuus syntyi vastavoimana alkoholin kiroja vastaan pohjois-Suomessa. Siellä alkoholin suurkäyttö aiheutti suunnatonta haittaa perheissä ja vahinkoa yheisöissä. Sillä saatiinkin raitistettua kansaa ja siten paljon hyvää aikaan asiassa.

      Miksei nytkin esim. perinteisen kristillisen avioliiton puolustamiseksi voisi nousta herätysliikettä sitä tukemaan. Onhan sille perusteetkin Raamatussa. Tämä olisi siis kirkon sisältä nouseva tarve puolustaa sellaista asiaa, minkä sitä kannattavat kirkon jäsenet kokisivat tärkeäksi, yhteiskunnan rappeutumista estäväksi asiaksi.

      Nykyään vastavoimat niin yhteiskunnassa kuin kirkossakin alkavat olla sen verran voimakkaita, ettei sellainen asia taitaisi mennä läpi, vaikka hyvä asia olisikin.
      Toisaalta eihän uskova koskaan taistele yksin. Jos asia on hyvä, ja Jumalan tahdon mukainen, sellaiselle asialle on aina Jumalan siunaus.

      • ”Toisaalta eihän uskova koskaan taistele yksin. Jos asia on hyvä, ja Jumalan tahdon mukainen, sellaiselle asialle on aina Jumalan siunaus.”

        Näin on. Ja kyllä mielestäni juuri tuo on hyvä toimintamuoto kenelle tahansa. Perustetaan sellainen liike tai yhdistys sen tueksi, joka voi olla vaikka yhden asian ympärillä. Haasteena vain on että liikkeen pitäisi myös osata luopua kun tehtävä on tehty ja muodostaa uusi kokonaisuus. Lestadiolaisuus on tehnyt paljon hyvää mutta kun on jumiuduttu organisaation ympärille, se ei ehkä siinä määrin enää toimi?

        Kun näihin suhtauduttaisiin positiivisesti, niin ajatus olisi enemmän näin: Me halusimme tehdä yhteisön, jossa meille tärkeät asiat korostuvat enemmän. Sitten keskityttäisiin siihen omaan juttuun.

        Eikä niin että ”Piti perustaa oma yhteisö protestiksi koska muut eivät taipuneet meidän näkemyksiimme. Sitten keskitytään muiden ruotimiseen ja mollaamiseen.


      • kjhgtfd
        mummomuori kirjoitti:

        ”Toisaalta eihän uskova koskaan taistele yksin. Jos asia on hyvä, ja Jumalan tahdon mukainen, sellaiselle asialle on aina Jumalan siunaus.”

        Näin on. Ja kyllä mielestäni juuri tuo on hyvä toimintamuoto kenelle tahansa. Perustetaan sellainen liike tai yhdistys sen tueksi, joka voi olla vaikka yhden asian ympärillä. Haasteena vain on että liikkeen pitäisi myös osata luopua kun tehtävä on tehty ja muodostaa uusi kokonaisuus. Lestadiolaisuus on tehnyt paljon hyvää mutta kun on jumiuduttu organisaation ympärille, se ei ehkä siinä määrin enää toimi?

        Kun näihin suhtauduttaisiin positiivisesti, niin ajatus olisi enemmän näin: Me halusimme tehdä yhteisön, jossa meille tärkeät asiat korostuvat enemmän. Sitten keskityttäisiin siihen omaan juttuun.

        Eikä niin että ”Piti perustaa oma yhteisö protestiksi koska muut eivät taipuneet meidän näkemyksiimme. Sitten keskitytään muiden ruotimiseen ja mollaamiseen.

        Niin ja nykyisin jopa lainvartija "uskonveli positiivisuus" on osoittautunut törkeäksi rikollisuudeksi luterilaisuuden ja sen katekismuksen oppeihin uskovien taholta; niin KENEEN TODELLISET IHMISET KOHTA VOI EDES LUOTTAA?

        laumaraiskaaja lahkolaisuus on luterilaisuuden sivistystä tälleen:

        Lainattua tekstiä:
        "Lars Leevi Lestadio oli ruotsalaisen luterilaisen kirkon lähettämä saarnamies joka pakkokäänsi "pakanalliset suomalaiset sivistykseen ja kristinuskoon". Sen opin tulos ja summa näkyy tänään kun satoja, mahdollisesti tuhansia lapsia on raiskattu henkisesti ja/tai ruumiillisesti. Lasten raiskaaminen ruumiillisesti ja/tai henkisesti ei ole koskaan ollut eikä ole suomalaista kansanperinnettä. Moni on tehnyt ruumiillisen ja/tai psyykkisen väkivallan jälkeen itsemurhan, eli, kyseessä ei ole itsemurha vaan psyykkisen trauman joka johti itsemurhaan on aiheuttanut uhrin pahoinpitelijä. Puhumme siis lapsi/ihmisvihasta ja joukkomurhasta. " (IL)'

        http://yle.fi/uutiset/insestin_uhri_marja_taisteli_itselleen_avun/6158811
        http://freepathways.wordpress.com/maijan-tarina/
        http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012042615499590_uu.shtml
        YLLÄ LIITTYVÄÄN LAINATTUA TEKSTIÄ:
        "Kyseessä on vl-poliisi Juhani Tokola Kokkolasta.
        ***(KP)
        Kokkolan kihlakunnan poliisilaitoksen järjestysosaston päällikön virkaan on 1.2. 2002 lukien nimitetty komisario Jaakko Juhani Tokola, 56. Hän on vuodesta 1997 lähtien tähän asti työskennellyt Kaustisen kihlakunnan komisariona. Sitä ennen hän työskenteli pitkään Kokkolan poliisilaitoksen komisariona.*** "

        "mummomuori" kirjoitti:
        "Eikä niin että ”Piti perustaa oma yhteisö protestiksi koska muut eivät taipuneet meidän näkemyksiimme. Sitten keskitytään muiden ruotimiseen ja mollaamiseen."

        Kyllähän faktat kertoo, että mollaamiset ovat aiheellisia ja jos oikea oppinen Laki ja sen noudattamiset olis mahdollista, niin nk. uskonvapaudelle asetettaisiin rajat!
        Ei voi olla LAILLISTA että satoja vuosia suomalaisiakin turmellut rikollisuudella on perustuslain vastainen toiminta sallittua!
        Rikkomalla yhtäkään Suomen Perustuslain 1§ > 10§ ei ole LAILLISESTI oikeudettu toimimaan uskovapauden 11§ tuella vaan on laiton ja usein selvää rikollisuutta.
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731
        Finlex / Oikeusministeriö ja Edita Publishing

        Vai onko "mummomuorin" opeissa annettu rikolliselle kristinuskon lahkolle oikeus suomessakin rikkoa Suomen Perustuslakia?

        Eikö edes lasten suojelua koskevaa Lakiatarvitse noudattaa jos on uskontunnustuksessaan ihmisyyden Lait kieltänyt?


      • hgytfdre
        kjhgtfd kirjoitti:

        Niin ja nykyisin jopa lainvartija "uskonveli positiivisuus" on osoittautunut törkeäksi rikollisuudeksi luterilaisuuden ja sen katekismuksen oppeihin uskovien taholta; niin KENEEN TODELLISET IHMISET KOHTA VOI EDES LUOTTAA?

        laumaraiskaaja lahkolaisuus on luterilaisuuden sivistystä tälleen:

        Lainattua tekstiä:
        "Lars Leevi Lestadio oli ruotsalaisen luterilaisen kirkon lähettämä saarnamies joka pakkokäänsi "pakanalliset suomalaiset sivistykseen ja kristinuskoon". Sen opin tulos ja summa näkyy tänään kun satoja, mahdollisesti tuhansia lapsia on raiskattu henkisesti ja/tai ruumiillisesti. Lasten raiskaaminen ruumiillisesti ja/tai henkisesti ei ole koskaan ollut eikä ole suomalaista kansanperinnettä. Moni on tehnyt ruumiillisen ja/tai psyykkisen väkivallan jälkeen itsemurhan, eli, kyseessä ei ole itsemurha vaan psyykkisen trauman joka johti itsemurhaan on aiheuttanut uhrin pahoinpitelijä. Puhumme siis lapsi/ihmisvihasta ja joukkomurhasta. " (IL)'

        http://yle.fi/uutiset/insestin_uhri_marja_taisteli_itselleen_avun/6158811
        http://freepathways.wordpress.com/maijan-tarina/
        http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012042615499590_uu.shtml
        YLLÄ LIITTYVÄÄN LAINATTUA TEKSTIÄ:
        "Kyseessä on vl-poliisi Juhani Tokola Kokkolasta.
        ***(KP)
        Kokkolan kihlakunnan poliisilaitoksen järjestysosaston päällikön virkaan on 1.2. 2002 lukien nimitetty komisario Jaakko Juhani Tokola, 56. Hän on vuodesta 1997 lähtien tähän asti työskennellyt Kaustisen kihlakunnan komisariona. Sitä ennen hän työskenteli pitkään Kokkolan poliisilaitoksen komisariona.*** "

        "mummomuori" kirjoitti:
        "Eikä niin että ”Piti perustaa oma yhteisö protestiksi koska muut eivät taipuneet meidän näkemyksiimme. Sitten keskitytään muiden ruotimiseen ja mollaamiseen."

        Kyllähän faktat kertoo, että mollaamiset ovat aiheellisia ja jos oikea oppinen Laki ja sen noudattamiset olis mahdollista, niin nk. uskonvapaudelle asetettaisiin rajat!
        Ei voi olla LAILLISTA että satoja vuosia suomalaisiakin turmellut rikollisuudella on perustuslain vastainen toiminta sallittua!
        Rikkomalla yhtäkään Suomen Perustuslain 1§ > 10§ ei ole LAILLISESTI oikeudettu toimimaan uskovapauden 11§ tuella vaan on laiton ja usein selvää rikollisuutta.
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731
        Finlex / Oikeusministeriö ja Edita Publishing

        Vai onko "mummomuorin" opeissa annettu rikolliselle kristinuskon lahkolle oikeus suomessakin rikkoa Suomen Perustuslakia?

        Eikö edes lasten suojelua koskevaa Lakiatarvitse noudattaa jos on uskontunnustuksessaan ihmisyyden Lait kieltänyt?

        järjettömyydenne:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
        'Meillä ei ole järkeä'

        Ymmärtämättömyydenne:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
        'Meillä ei ole ymmärrystä'

        Ihmisyydestänne luopuminen:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
        'Me emme kykene täyttämään käskyihin sisältyvää uskon ja ehdottoman rakkauden vaatimusta.'
        'Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia.'
        'Olemme syntisiä'

        Jumalan Valtakunnan kaltaisuudesta luopumisenne:
        www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
        'Järkemme ei voi käsittää Jumalaa'

        "hänestä"- herra saatanasta uusi jumala:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/15.html
        'Synti erottaa meidät elämän lähteestä, Jumalasta.'

        totta! Jeesuksen seuraajat ovatkin kristillisiä:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/22.html
        'Kristitty pysyy kuitenkin syntisenä elämänsä loppuun asti.'

        Aivopesu perkeleen tavoite on turmella ihminen ja hänen Jumalan Valtakunnan kaltaisuus jonka Jeesus ilmoitti jo lapsilla olevan:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/16.html
        'Järjelle ymmärrettävällä tavalla on mahdotonta selittää, miten Jumala tuli ihmiseksi.'

        Tästä ja ihmisyydestä uskovainen luopuu:
        Jeesuksen evankeliumia Markuksen mukaan:
        10:14 Mutta kun Jeesus sen näki, närkästyi hän ja sanoi heille: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.
        Jeesuksen evankeliumia Luukkaan mukaan:
        18:16 Mutta Jeesus kutsui lapset tykönsä ja sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.


      • lkjhgf
        kjhgtfd kirjoitti:

        Niin ja nykyisin jopa lainvartija "uskonveli positiivisuus" on osoittautunut törkeäksi rikollisuudeksi luterilaisuuden ja sen katekismuksen oppeihin uskovien taholta; niin KENEEN TODELLISET IHMISET KOHTA VOI EDES LUOTTAA?

        laumaraiskaaja lahkolaisuus on luterilaisuuden sivistystä tälleen:

        Lainattua tekstiä:
        "Lars Leevi Lestadio oli ruotsalaisen luterilaisen kirkon lähettämä saarnamies joka pakkokäänsi "pakanalliset suomalaiset sivistykseen ja kristinuskoon". Sen opin tulos ja summa näkyy tänään kun satoja, mahdollisesti tuhansia lapsia on raiskattu henkisesti ja/tai ruumiillisesti. Lasten raiskaaminen ruumiillisesti ja/tai henkisesti ei ole koskaan ollut eikä ole suomalaista kansanperinnettä. Moni on tehnyt ruumiillisen ja/tai psyykkisen väkivallan jälkeen itsemurhan, eli, kyseessä ei ole itsemurha vaan psyykkisen trauman joka johti itsemurhaan on aiheuttanut uhrin pahoinpitelijä. Puhumme siis lapsi/ihmisvihasta ja joukkomurhasta. " (IL)'

        http://yle.fi/uutiset/insestin_uhri_marja_taisteli_itselleen_avun/6158811
        http://freepathways.wordpress.com/maijan-tarina/
        http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012042615499590_uu.shtml
        YLLÄ LIITTYVÄÄN LAINATTUA TEKSTIÄ:
        "Kyseessä on vl-poliisi Juhani Tokola Kokkolasta.
        ***(KP)
        Kokkolan kihlakunnan poliisilaitoksen järjestysosaston päällikön virkaan on 1.2. 2002 lukien nimitetty komisario Jaakko Juhani Tokola, 56. Hän on vuodesta 1997 lähtien tähän asti työskennellyt Kaustisen kihlakunnan komisariona. Sitä ennen hän työskenteli pitkään Kokkolan poliisilaitoksen komisariona.*** "

        "mummomuori" kirjoitti:
        "Eikä niin että ”Piti perustaa oma yhteisö protestiksi koska muut eivät taipuneet meidän näkemyksiimme. Sitten keskitytään muiden ruotimiseen ja mollaamiseen."

        Kyllähän faktat kertoo, että mollaamiset ovat aiheellisia ja jos oikea oppinen Laki ja sen noudattamiset olis mahdollista, niin nk. uskonvapaudelle asetettaisiin rajat!
        Ei voi olla LAILLISTA että satoja vuosia suomalaisiakin turmellut rikollisuudella on perustuslain vastainen toiminta sallittua!
        Rikkomalla yhtäkään Suomen Perustuslain 1§ > 10§ ei ole LAILLISESTI oikeudettu toimimaan uskovapauden 11§ tuella vaan on laiton ja usein selvää rikollisuutta.
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731
        Finlex / Oikeusministeriö ja Edita Publishing

        Vai onko "mummomuorin" opeissa annettu rikolliselle kristinuskon lahkolle oikeus suomessakin rikkoa Suomen Perustuslakia?

        Eikö edes lasten suojelua koskevaa Lakiatarvitse noudattaa jos on uskontunnustuksessaan ihmisyyden Lait kieltänyt?

        Ymmärtääkseni tämä ei oikeuta rikkomaan Suomen Perustuslakia.
        Ihmisyydestänne luopuminen:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
        'Me emme kykene täyttämään käskyihin sisältyvää uskon ja ehdottoman rakkauden vaatimusta.'
        'Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia.'
        'Olemme syntisiä'

        Jos olen väärässä niin todista se korkeammalla Lain Sanalla kuin Suomen Perustuslaki.


    • Anonyymi

      Hyvät kesäjuhlat Loimaalla! Olin ensi kertaa ja aion mennä toistekin. Paljon nuoria perheitä joten arvelen että tämä liike kasvaa tulevaisuudessa.

      • Anonyymi

        Parmos Radio lähetti ohjelmaa sieltä!


    • Anonyymi

      Mahtaako " Antti pappi" olla feikki joka nauraa partaansa kun lukee kommentteja." Eikös näin olisihyvä"??

      • Anonyymi

        Saattaisi hyvin olla ympäripyöreän luterilaisesti koodattu botti ainakin.


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5046
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe